تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 35

پنج شنبه, 31 شهریور 1390 ساعت 15:02
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

لوح فشرده«بهجة الفقیه» در قم تولید شد

لوح فشرده مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره) با عنوان «بهجة الفقیه» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.
هدف از تولید این لوح فشرده را آسان سازی در امر پژوهش برای محققان حوزه و دانشگاه بیان شده است.
این لوح فشرده که به صورت کتابخانه ای و شخصیت محور تدوین شده است، حاوی متن كامل 7 عنوان در 16 جلد از آثار آيت الله بهجت(ره) می باشد.
بهجة الفقيه، استفتائات و جامع المسائل، از جمله کتب این لوح فشرده است. همچنین مناسك حج و عمره،‌ رساله توضيح المسائل، وسيلة النجاة و مباحث الاصول، از دیگر کتب موجود در این برنامه است.

متن كامل كتاب 43 جلدي جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، جستجو در بیش از 21 هزار باب و عنوان از طریق فهرست گزینشی، ارائه 40 تصوير و صوت مربوط به معظم له در بخش نگارخانه، از قابلیت های دیگر این نرم افزار به شمار می رود.

امكان مقايسه متن يك يا دو كتاب با يكديگر، متن كامل قرآن كريم با امكان جستجو به همراه ترجمه آيات، 10 عنوان لغت‌نامه در 62 جلد با امكان جستجو، یادداشت‌برداری، ذخیره، ویرایش و چاپ متن، از دیگر قابلیت های این مجموعه ارزشمند می باشد.

دانشنامه «حقوق بشر» در فضای مجازی عرضه شد

پس از قطعنامه اخير شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عليه كشورمان، برای نخستین بار دانشنامه «حقوق بشر» در پایگاه اینترنتی حوزه قرار گرفت.
این دانشنامه حاوی 450 مطلب و در قالب 12 نمایه اصلی و بیش از 60 نمایه فرعی، از هم اکنون در دسترس جامعه علمی کشور قرار گرفته است.

«حقوق بشر و تساوی در حقوق»، «حقوق بشر در ترازوی نقد و مقایسه»، «حقوق بشر، موانع و چالش-ها»، «حقوق بشر در ادب فارسی»، «کتاب شناسی و حقوق بشر»، «پایان نامه ها و حقوق بشر»، «مقالات و حقوق بشر»، «حقوق بشر در اینترنت و رسانه»، از دیگر نمایه های اصلی دانشنامه حقوق بشر است.

همچنین «مبانی و حقیقت حقوق بشر»، «تاریخ و پیشینه حقوق بشر»، «حقوق طبیعی و فطری»، «حقوق موضوعه»، «حقوق بشر در اسلام» و «حقوق بشر در سایر ادیان»، از نمایه های فرعی این دانشنامه می باشند.

«حقوق بشر از نگاه عالمان و اندیشمندان غرب»، «اعلامیه جهانی حقوق بشر»، «حقوق بشر و دیدگاه متفاوت اسلام و غرب»،  «حقوق بشر و دیدگاه متفاوت اندیشمندان مسلمان»، «حقوق زنان و دیدگاه های متفاوت اسلام و غرب»، «نقض حقوق بشر» و «راهکارهای جلوگیری از نقض حقوق بشر» را می توان از جمله مطالب خواندنی دانشنامه حقوق بشر عنوان کرد.

محققان می توانند مطالبی دیگری چون: «راهکارها و روش های نظارت بر اجرای حقوق بشر»، «پایان‌نامه ها و حقوق بشر در اسلام»، «پایان‌نامه ها و حقوق بشر در سایر کشورها»، «پایان نامه ها و حقوق زنان و کودکان» و نیز «پایان نامه ها و ابزار، راهکارها و روش های نظارت بر حقوق بشر» را در این دانشنامه بخوانند.

برای استفاده مطلوب تر، محققان می توانند به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند:

http://www.hawzah.net/Hawzah/Subjects/Subjects.aspx?LanguageID=1&id=82451

نرم‌افزار كتاب‌های شيعی ويژه‌ تلفن همراه توليد شد

14 نرم‌افزار از كتب حديثی، فقهی، كلامی و تاريخی شيعه ويژه‌ تلفن همراه، با امكان جستجو در متن و ارسال متن حديثی از طريق پيامك، در مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان توليد شد.

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان، 14 نرم‌افزار جديد ويژه‌ تلفن همراه از كتب‌ حديثی، فقهی، كلامی و تاريخی تشيع توليد كرده و با قابليت‌هايی مانند: امكان جستجو در متن، نمايش عكس‌های داخل كتاب‌ها و امكان ارسال متن حديثی از طريق پيامك، برای استفاده علاقه‌مندان در پايگاه اينترنتی خود قرار داده است.

كتاب‌های «مسألة فی الإرادة»، «مسألة فی‌النص على(ع)»، «مسألة أخرى فی النص على(ع)» و «مسار الشيعة» از شيخ مفيد، «مشكاة الأنوار» نوشته ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌ طب‍رس‍ی و «مسكن الفؤاد» تأليف زين‌الدين‌بن‌علی العاملی، از جمله عناوين كتاب‌های عربی جديد بارگذاری شده در اين پايگاه هستند.

از ديگر عناوين اين كتاب‌ها می‌توان به «مستطرفات السرائر» اثر محمد‌بن‌ادريس حلى، «مسائل علی‌بن‌جعفر(ع)» تأليف ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌ ج‍ع‍ف‍ر ع‍ری‍ض‍ی، «محاسبة النفس» نوشته علی‌ بن ‌موسی‌ بن ‌طاووس، «مثير الأحزان‏» نوشته ابن‌نما حلى و «مئة منقبة» اثر محمد بن ‌احمد بن‌ علی قمی (ابن ‌شادان قمی) اشاره كرد.

«فلاح السائل» اثر علی ‌بن‌ موسی‌ بن ‌طاووس، «كفاية الأثر» نوشته ع‍ل‍ی‌ ب‍ن‌ ‌م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍ل‍ی ‌‌ال‍خ‍زاز‌ ال‍ق‍م‍ی‌ ال‍رازی و «فقه الرضا(ع)» شامل احاديث امام رضا(ع)، از ديگر كتاب‌های بارگذاری شده در پايگاه اينترنتی مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان محسوب می‌شوند.

پايگاه خبری «المصطفی نيوز» راه‌اندازی شد

مركز خبر و اطلاع‌رسانی جامعة‌المصطفی(ص) با نام «المصطفی نيوز»، طی مراسمی با حضور رئيس و معاونين جامعة‌المصطفی(ص) العالميه، راه‌اندازی شد.
این پایگاه از 15 فروردين‌ماه به صورت آزمايشی كار خود را آغاز كرده و تا کنون بيش از صدها هزار بازديد‌كننده داشته است.

رويكرد جامعة‌المصطفی(ص) در اطلاع‌رسانی، پرهيز از ورود به مسائل سياسی تنش‌زا و آشنا كردن طلاب و حوزويان با مسائل بين‌المللی جهان اسلام و تشيع است.

با توجه به استقبال خوب كابران اينترنتی از اخبار و اطلاعات مركز خبر و اطلاع‌رسانی «جامعة‌المصطفی»، روزانه هزاران نفر از حوزويان و علاقه‌مندان به آموزه‌های مكتب تشيع در سراسر جهان، از اخبار و اطلاعات مندرج در «المصطفی نيوز» بازديد می‌كنند.

لوح فشرده دانشنامه «سيد محمدباقر صدر» توليد شد

لوح فشرده سه‌زبانه دانشنامه «سيد محمدباقر صدر» به همت مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی و با همكاری پژوهشگاه شهيد صدر توليد شد.
هدف از توليد اين لوح فشرده، گردآوری و تدوين كليه مطالب درباره شهيد صدر، به منظور تسهيل در امر پژوهش عنوان شده است.

اين لوح فشرده به سه زبان: عربی، انگليسی و فارسی در دو بخش اصلی كتابخانه و نگارخانه (صوت و تصوير) توليد شده است. در بخش كتابخانه اين لوح فشرده، 158 عنوان كتاب عربی و فارسی در موضوعات مختلفی مانند: اصول، فقه، تراجم، فلسفه، منطق، فقه اقتصادی، فكر اسلامی، قصه‌های تربيتی و مجموعه دروس شهيد صدر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در بخش نگارخانه دانشنامه شهيد صدر، بيش از صد تصوير در چهار موضوع: «خاندان صدر»، «شهيد صدر»، «آل ياسين» و «اساتيد شهيد صدر» گردآوری شده است.

دانشنامه شهيد صدر، از بخش صوتی و تصويری منحصربه‌فردی برخوردار است که 93 فايل صوتی در نه موضوع متنوع شامل: «حب‌الدنيا»، «تفسيرموضوعی»، «اهل بيت(ع)»، «المحنة»، «ندائات الحجز»، «متفرقات»، «اصول فقه»، «اناشيد و مراثی» و «فقه» در آن ارائه شده است.

نرم‌افزار جامع «مادر بهشتی» توليد شد

نرم‌افزار جامع «مادر بهشتی»، ويژه بانوان ايرانی، به همت كارشناسان مؤسسه نرم‌افزاری كوثر قم توليد شد.

«در پرتو حجاب» شامل: تاريخچه، ديدگاه قرآن، دستورات احكام دين، در كلام معصومين، در ساير اديان و ديدگاه اسلام، و «فرهيختگان» شامل: برگزيدگان تاريخ، در ديدگاه اهل‌بيت(ع) و زن از نگاه قرآن، از جمله موضوعات و بخش‌های نرم‌افزار «مادر بهشتی» به شمار می‌روند.

از ديگر موضوعات و بخش‌های اين نرم‌افزار، «دختران ازدواج» شامل: ملاك اسلام، انتخاب، فلسفه، خواستگاری، رابطه‌ها، زمان و سن، رؤيا و واقعيت و عشق، و بخش «پرسش‌ و پاسخ» شامل مطالبی درباره حجاب، همسران و فرزندان است.

بخش «كتاب‌خانه» كه در نرم‌افزار «مادر بهشتی» تعبيه شده است، كتاب‌هايی چون: آیين همسرداری، احكام خانواده، سيمای خوشبختی، نظام خانواده در اسلام، الگوهای رفتاری حضرت فاطمه(س)، سلامتی تن و روان، مشاوره در آينه علم و دين، جوانان و پرسش اخلاقی، جوانان و روابط، حجاب‌شناسی، درآمدی بر نظام تربيتی اسلام، احكام بانوان و سيری در تربيت اسلامی را در برمی‌گيرد. بخش «نگارخانه» نیز سخنرانی اساتید مختلف درباره موضوعاتی مانند: زن، حضرت فاطمه(س) خورشيدی در شب، كرامت و عشق و حجاب، حجاب زنان و عوامل مؤثر و در پيدايش بدحجابی را ارائه نموده است.

بخش «بانوی ايرانی» مشتمل بر مطالبی چون خانه‌داری و هنر خانگی، «مشاوره» شامل: روانشناسی، حقوق زنان، ازدواج و موارد حقوقی و بخش «سلامتی و زيبايی» شامل: مطالبی درباره آرايش و زيبايی، بارداری و بهداشت و سلامتی، از دیگر عناوين و بخش‌های اين نرم‌افزار به شمار می روند. همچنين «مادر خانواده ما» شامل: تربيت فرزند، دنيای كودك، سفارش دين اسلام، مادر بهشتی ما و مادر همسر، و «آشپزی» شامل معرفی و دستور برخی از غذاهای ايرانی و خارجی، از ديگر بخش‌های اين نرم‌افزار جامع است.

سایه «شاخه طوبی» بر اهل زمین گسترده شد

در آستانه زادروز خجسته معمای هستی، ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم رونمایی از نرم افزار «شاخه طوبی، دانشنامه جامع چند رسانه ای حضرت زهرا (س)» با حضور فضلا و علمای حوزه علمیه و مسئولان در اصفهان برگزار شد.

شاخه طوبی دانشنامه جامع ، عمومی و چندرسانه ای درباره حضرت فاطمه زهرا(س) حاصل تلاش سه ساله نیروهای بخش های گوناگون مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان است.

این نرم افزار شامل بخش های: شناخت نامه، کتابخانه، حکایت، نگارخانه و آوا می باشد.

شناخت نامه، پژوهشی است جامع دربارۀ حضرت فاطمه زهرا(س) در 14 بخش کلی و 177 موضوع. از جمله ویژگی های شناخت نامه شاخۀ طوبی می توان به این موارد اشاره کرد: نگاه ویژه به مخاطب گسترده، یعنی نسل جوان؛ ارائة چشم انداز الگوی رفتاری حضرت در 101 شاخه برگرفته از افزون بر 580 منبع مطالعاتی شیعه و اهل سنت؛ 149 داستان درباره حضرت به صورت پویانمایی (بیش از 8 ساعت)، پاسخ به بیش از 50 پرسش مهم مجموعه اشعار در مدح و رثای حضرت؛ و امکان جستجو و یادداشت برداری.

کتابخانه شامل متن 25 جلد کتاب برگزیده با رویکرد استفادۀ عموم، به ویژه جوانان با امکان جستجو و یادداشت برداری می باشد.

«حکایت» نیز مشتمل بر بیش از 12 ساعت روایت دو کتاب «بهشت ارغوان» نوشتۀ استاد کمال السید و ترجمۀ استاد ژرفا، و «کشتی پهلو گرفته» نوشتۀ استاد سید مهدی شجاعی به صورت گویا است.

در قسمت نگارخانه، 133 طرح با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) به همراه تصاویری از فدک گنجانده شده است.

در بخش آوا بیش از 24 ساعت سخنرانی، مداحی، مرثیه، همخوانی و زیارت نامۀ حضرت با امکان به روز رسانی بانک صوتی از طریق پایگاه مرکز، در دسترس استفاده علاقه مندان است.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «آيت‌الله طالقانی» توليد شد

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «آيت‌الله طالقانی» به مناسبت نكوداشت يك‌صدمين سالروز ولادت آيت‌الله سيدمحمود طالقانی و به كوشش مركز فرهنگی هنری تسنيم توليد شد.

مطالب این نرم افزار در عناوين: «زندگی‌نامه»، «مبارزات»، «در حديث ديگران»، «تأليفات و تقريرات»، «انقلاب اسلامی»، «نگارخانه» و «نوا و نما» آورده شده است.

بخش «زندگی‌نامه» حاوی مطالبی درباره: ولادت، كودكی، تحصيلات، اساتيد، شروع مبارزات، جلسات تفسير قرآن، سخنرانی‌‌های مسجد هدايت و ارتباط او با شهيد نواب صفوی است و در قسمت «مبارزات» نيز مطالبی درباره: آغاز مبارزات مرحوم طالقانی، كانون اسلام، جلسات تفسير، نهضت ملی شدن نفت، فدائيان اسلام، سالگرد شهدای سی‌ام تير و نهضت امام خمينی ارائه شده است.

«تأليفات و تقريرات» شامل تأليفات و آثار مكتوب آيت‌الله طالقانی در حوزه تفسير قرآن و معارف اسلامی است و بخش «انقلاب اسلامی» نيز به ارائه مباحث و مطالبی مانند: طالقانی و قرآن، طالقانی و پيوند با اجتماع، طالقانی در نگاه امام خمينی(ره) و طالقانی در نگاه مقام معظم رهبری پرداخته است.

همچنين «نگارخانه» شامل گالری تصاوير مختلف و متنوع از مرحوم طالقانی است و «نوا و نما» نيز فيلم‌ها و فايل‌ صوتی سخنرانی‌های مرحوم طالقانی درباره موضوعاتی مانند: حجاب، تشيع، امام خمينی(ره) و نيز سخنرانی‌های او در خطبه‌های نماز جمعه تهران را شامل می‌شود.

ارائه ترجمه‌ها و تفاسير مختلف قرآن كريم در نرم‌افزار «ترنم وحی»

نرم‌افزار جامع قرآنی «ترنم وحی»، 10 ترجمه فارسی، 5 تفسير فارسی و چهار ترجمه به زبان‌های ديگر را در خود دارد.

این نرم‌افزار قرآنی شامل: 10 ترجمه فارسی، 5 تفسير فارسی، 40 كتاب معتبر در موضوعات قرآنی و 60 قرائت مجلسی از قاريان ممتاز جهان اسلام است و نیز چهار ترجمه: انگليسی، فرانسه، آلمانی و تركی استانبولی در آن قابل دسترسی است. ترجمه گويای قرآن بر اساس ترجمه آيت‌الله مكارم شيرازی به همراه ترتيل جزء 30 قرآن كريم برای كودكان، از ديگر محتويات اين نرم‌افزار محسوب می‌شود.

«ترنم وحی» شامل بخش‌های متنوعی همچون: دانش‌نامه قرآنی، دانستنی‌های قرآن، مثل‌ها و قصص قرآن با امكان جستجوی لفظی، موضوعی، واژگان، اعلام و آيات‌الاحكام و نیز امكان جستجوی ويژه در متن، ترجمه‌ها و شأن نزول‌ها است.

از جمله بخش‌های ديگر اين نرم‌افزار می‌توان به: شأن نزول آيات، امكان تغيير، انتخاب و نمايش آيات قرآن كريم و ترجمه آن‌ها، و نيز بخش‌هايی همچون: آموزش روخوانی، تجويد، حفظ، تواشيح قرآنی و استخاره اشاره كرد.

بخش نگارخانه، شامل 14 آلبوم تصويری از نسخ خطی قرآن است که در این نرم‌افزار قابل استفاده است.

گفتنی است که «ترنم وحی» جايزه برتر بخش نرم‌افزارهای قرآنی دومين جشنواره رسانه‌های ديجيتال را به خود اختصاص داده است.

محصولات نور در مرکز اسلامی تورنتوی کانادا به نمایش درآمد

برای نخستین بار به مدت سه روز و در حاشیه برگزاری سمینار «جمعیت مسلمانان آمریکا» در شهر تورنتوی کانادا نرم افزارهای تولیدی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به مدت سه روز به نمایش گذاشته شد.

پس از حضور موفق مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نمایشگاه کتاب آمریکا در نیویورک، برای نخستین با محصولات سه زبانه نور در حاشیه نهمین سمینار «جمعیت مسلمانان آمریکا» در کانادا به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه با استقبال نخبگان مسلمان منطقه شمالی قاره آمریکا مواجه گردید.

شبكه اجتماعي تبيان در فضاي مجازي راه‌اندازي شد

شبكه اجتماعي مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان، با هدف رقابت با سایر شبكه های اجتماعي خارجی در فضاي مجازي و با شعار «سراي پاك ايرانيان» آغاز به كار كرد.

فاز دوم شبكه اجتماعي مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان، با شعار «شبكه اجتماعي تبيان؛ سراي پاك ايرانيان»، در سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، طي مراسمي، در مؤسسه تبيان راه‌اندازي شد. شيوه فعاليت شبكه اجتماعي تبيان، همانند ساير شبكه‌ها بوده و تبيان كوشيده است به‌گونه‌اي عمل كند تا اعضا بتوانند با استفاده از كاربري آسان اين شبكه به راحتي با آن ارتباط برقرار كنند. اين شبكه با پايگاه اينترنتي تبيان كاملاً در ارتباط بوده و عضويت هر دو يكسان است. از قابليت‌هاي اين شبكه اجتماعي آن است كه اعضاي تبيان بدون نياز به عضويت جديد مي‌توانند در شبكه نيز فعاليت كنند و به آسانی محتواي تبيان را به اشتراك بگذارند. اين مؤسسه با بازديد دو ميليون صفحه در روز، جز ده پايگاه برتر فارسي و پربيننده محسوب مي‌شود. اين پایگاه با حجم بيش از 600 گيگابايت، شامل متن و فيلم به هفت زبان دنيا ارائه مي‌شود و مطالب آن هر روز به روز رساني شده و به زودي شاهد افتتاح شبكه تخصصي قرآن و كودك خواهيم بود. با وجود 680 هزار نفر، عضو در مؤسسه تبيان، در اين شبكه كاربران مي‌توانند بر اساس علاقه مندي، محتويات انتخابي خود را به اشتراك بگذارند. هدف از ايجاد اين شبكه، رقابت با شبكه اجتماعي «فيس بوك» در فضاي مجازي است تا جوانان ايراني در محيطي سالم به استفاده از شبكه اجتماعي بپردازند. در این راستا، سعي شده است با نگاه بومي و اسلامي محيطي پاك و امني را براي كاربران ايجاد شود. از این رو، شبكه تبيان به‌گونه‌اي در جامعه مجازي شبيه‌سازي ‌شده كه همان زندگي واقعي افراد است و در واقع، كوشيده است تا به هويت واقعي افراد بها دهد.

لوح فشرده «پرسش‌های قرآنی جوانان» در قم توليد شد

به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، لوح فشرده «پرسش‌های قرآنی جوانان» در قم توليد شد.

اين لوح فشرده با هدف هموار نمودن مسیر پژوهش برای قرآن‌پژوهان و پاسخ‌گويی به سؤالات محققان علوم قرآنی و حديث تهيه و توليد شده است.

12 جلد پرسش‌ و پاسخ قرآنی جوانان با موضوعاتی چون: جمع‌آوری و عرضه يك‌جای پرسش‌های قرآنی دانشجويان سراسر كشور، توجه به مسائل عصر حاضر و مشكلات جوانان، پاسخ‌های علمی، روان و مستند به قرآن و احاديث، در اين لوح فشرده ارائه شده است.

مباحثی چون: روابط دختر و پسر، قرآن و علوم روز، مهدويت، پيامبر اسلام(ص)، عقايد، تربيت و اخلاق، پاسخ‌ حدود 50 نفر از پژوهشگران قرآنی حوزه و دانشگاه به پرسش‌های قرآنی زير نظر محمد علی رضايی اصفهانی، از ديگر موضوعات اين برنامه است.

جستجو، يادداشت‌برداری، ذخيره‌سازی متن، نمايه‌زنی، ويرايش و چاپ متن، از قابليت‌های پژوهشی اين نرم افزار به شمار می‌رود.

دومین بانک نرم افزارهای علوم اسلامی در استرالیا راه اندازی شد

دومین بانک خودگردان نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی به همت بخش نمایشگاه ها و بانک های نرم-افزاری خارجی معاونت بازرگانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در استرالیا تأسیس شد.

راه اندازی بانک های نرم افزاری در کشورها و شهرهای مختلف جهان، در واقع راه اندازی یک کتابخانه غنی از علوم و معارف اسلامی و انسانی می باشد که با کمترین هزینه و صرفه جویی، بیشترین بهره وری و فایده را به دنبال خواهد داشت.

انجمن جعفریه وکتوریا در ملبورن و مرکز اسلامی امام حسین(ع) در سیدنی، این دو مرکز را شامل می شوند.

بخش نمایشگاه ها و بانک های خارجی معاونت بازرگانی، آمادگی هر گونه همکاری با نهادها و سازمان-های همسو را به منظور راه اندازی بانک های نرم افزاری و نمایشگاه های خارجی دارد.

نشانی بانک های نرم افزاری کشور استرالیا به شرح ذیل است:

- انجمن جعفریه وکتوریا استرالیا- ملبورن:

TEESDALE COURT Narre Warren SOUTH Vic 3805 - Australia

- مركز اسلامى امام حسين (ع) استراليا ـ سيدنى:

LANG RD.EARLWOOD, N.S.W, AUSTRALIA

دانشنامه امام خمينی(ره) روی پايگاه حوزه به‌روزرسانی شد

به ‌مناسبت بيست و دومين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، دانشنامه علمی امام خمينی(ره) با 1500 مطلب و با هدف جمع‌آوری و عرضه مطالب جامع درباره امام(ره)، به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، روی پايگاه حوزه به‌روزرسانی شد.

عرضه 1500 مطلب شامل: مقاله، گزيده كتاب، پرسش و پاسخ، چكيده پايان‌نامه و بسياری مطالب ديگر، به منظور تسهيل امر پژوهش برای محققان حوزه و دانشگاه درباره امام خمينی(ره)، از جمله محتويات اين دانشنامه محسوب می‌شود. اين دانشنامه در قالب 96 نمايه (شامل 21 نمايه اصلی و 75 نمايه فرعی) از هم‌اكنون در نخستين پايگاه اطلاع رسانی شيعی جهان اسلام در دسترس علاقه مندان قرار دارد. «امام(ره)؛ زندگی‌نامه و خانواده»، «ويژگی‌های فردی و رفتاری»، «مقام علمی»، «امام(ره)؛ حكومت اسلامی و انقلاب اسلامی»، «امام(ره)؛ ولايت فقيه و مرجعيت»، «امام(ره) و سياست» و «امام خمينی(ره) و آيت‌الله خامنه‌ای»، نمايه‌های اصلی اين دانشنامه به شمار می‌روند.

«انديشه‌ها و ديدگاه‌های امام(ره)»، «امام(ره) و مردم»، «امام(ره) و زنان»، «امام(ره)؛ هنر و فرهنگ»، «امام(ره)؛ وحدت ملی و انسجام اسلامی»، «وصيت‌نامه امام(ره)»، «امام(ره) از منظر ديگران» و «كتاب، پايان‌نامه و كتابشناسی امام(ره)»، از ديگر نمايه‌های اين دانشنامه هستند.

نمايه‌هايی همچون: «مراكز و مؤسسات فعال با موضوع امام خمينی(ره)» و «امام خمينی(ره) در اينترنت» نیز در اين دانشنامه قابل دستیابی است. افزون بر این، می توان به نمايه‌های فرعی اين دانشنامه مانند: «امام، زندگی‌نامه و خانواده»، «فرزندان»، «زندگی‌نامه»، «نامه‌های خانوادگی»، «امام(ره) و برادر»، «خاطرات»، «اساتيد امام(ره)»، «مشايخ اجازه امام(ره)»، «شيوه تدريس»، «شاگردان» و «آثار» اشاره کرد.

«نوآوری امام(ره)»، «امام، تفسير و حديث»، «امام(ره)، فقه و اصول»، «امام(ره)، فلسفه، عرفان و اخلاق»، «حالات معنوی امام(ره)»، «سيره امام خمينی(ره)»، «نفی سكولاريزم از منظر امام(ره)»، «امام(ره) و آزادی»، «امام(ره) و امنيت»، «امام(ره) و سياست خارجی» و «نامه امام(ره) به گورباچف»، از ديگر عناوين فرعی دانشنامه امام خمينی(ره) به شمار می روند.

برای دسترسی به این دانشنامه، به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنید:

http://hawzah.net/Hawzah/Subjects/Subjects.aspx?LanguageID=1&id=8212

نرم‌افزار «اعتكاف» در فضای مجازی منتشر شد

در ايام اعتكاف ماه رجب، نرم‌افزار «اعتكاف» ويژه دستگاه تلفن همراه، حاوی موضوعات و مطالبی درباره اعمال و فضيلت‌های ماه رجب، به همت كارشناسان مؤسسه نرم‌افزاری «عروج انديشه» قم تولید و در پايگاه اينترنتی «كتاب همراه» قرار گرفت.
نرم‌افزار«اعتكاف» برای تبيين فضيلت مراسم اعتكاف و آموزش آن طراحی شده است و فضيلت ماه مبارك رجب، اعمال ماه رجب و اعمال مخصوصه شب و روز ماه رجب، از جمله بخش‌ها و مطالب اين نرم‌افزار قرآنی محسوب می‌شود.  از ديگر مطالب و عناوين اين نرم‌افزار می‌توان به: اعتكاف، تعريف اعتكاف، وقت اعتكاف، اقسام اعتكاف، نيابت در اعتكاف، شرايط اعتكاف، مسائل اعتكاف، محرمات اعتكاف، مسائل محرمات اعتكاف، آثار اعتكاف و اعتكاف بزرگان اشاره كرد.
توبه، آيات و احاديث درباره توبه، اعتكاف يعنی اعتراف، توبه و استغفار و از عادت تا حقيقت، از جمله مطالب و مباحث موجود در كتابخانه اين نرم‌افزار محسوب می‌شوند.
اين نرم‌افزار امكان پژوهش را برای محققان و مخاطبين فراهم می‌كند و امكان جستجو، يادداشت‌برداری و حاشيه‌نويسی، از جمله قابليت‌های آن هستند.

پايگاه اينترنتی «شيعه عالم تی‌وی» راه‌اندازی شد

پایگاه «شيعه عالم تی‌وی» به همت تعدادی از طلاب خارجی مقيم مشهد و به منظور ارائه كليپ‌های مذهبی، حاوی بخش‌هايی مانند videos channels»»، «groups»، «collection»، «signup» و «photos» راه‌اندازی شد.

اين پایگاه به منظور ارائه ويدئوهای مذهبی به مخاطبان راه‌اندازی شده است. اين اقدام با هدف جلوگيری از دريافت ويدئوهای مذهبی از پايگاه‌هايی مانند يوتيوب است كه خوراك فكری غلط به مخاطبان ارائه می‌دهند.

كاربران می‌توانند عكس‌ها و كليپ‌های مذهبی خود را در پایگاه «شيعه عالم تی‌وی» قرار دهند. ضديت نداشتن با آموزه‌های دين اسلام، مذهب شيعه و نيز تفرقه افكن نبودن، از شرايط انتشار كليپ‌های ارسالی به اين پايگاه و عضويت در آن است.

«شيعه عالم تی‌وی» با همكاری اعضای هيئت محبان‌الزهرا(س)، متشكل از طلاب هندی و پاكستانی مقيم مشهد، راه‌اندازی شده و امروز علاوه بر طلاب شهر قم و اين دو كشور، برخی از كشورهای اروپایی نيز در ارائه كليپ‌ها همكاری می‌كنند. اين گروه با شبكه‌های ماهواره‌ای مانند «ولايت تی‌وی» نيز همكاری دارد.

در اين پایگاه كليپ‌هايی با موضوعاتی درباره: قرآن، فقه، مستند مذهبی، روضه‌خوانی، سخنرانی، مراسم‌های مختلف شهادت، ولادت و اعياد، به زبان‌های: فارسی، انگليسی، اردو، سند و عربی، با قابليت دريافت برای مخاطبان ارائه می‌شود.

این پایگاه به نشانی http://shiaalimtv.com/ در دسترس است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 شهریور 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 35
بازدید 30349 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 35 (تابستان 1390) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 35