دانستنی‌های فناوری 43

یکشنبه, 31 شهریور 1392 ساعت 15:15
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

- کارت‌های گرافیکی جدید ایسوس قویترند

در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، شرکت ایسوس نسل جدید کارت‌های‌ گرافیکی خود به نام GeForce GTX 780 را به دنیا معرفی کرد.

 این کارت گرافیکی مبتنی بر فناوری 28 نانومتری و پردازنده گرافیکی GK 110-300 شرکت انودیا طراحی و ساخته شده است. فرکانس هسته این کارت گرافیکی، 902 مگاهرتز و حافظه ویدیوی آن در فرکانس 6008 مگاهرتز کار می‌کند که از آن یک غول پردازشی می‌سازد. GTX780 به 3 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 نيازمند است که عملکرد و قدرت پردازش این محصول جدید، ایسوس را در مقایسه با نسل قبل از خود تا 50 درصد افزایش می‌دهد. آزمون‌های بنچ مارک حکایت از آن دارد که عملکرد این کارت گرافیک، در اجرای انواع بازی و پردازش‌های چند رسانه‌ای بی‌سابقه است.

GTX 780، از دو فرمت TXAA و FXAA پشتیبانی می‌کند که نقش مهمی را در افزایش کیفیت و وضوح تصاویر بازی ایفا می‌کنند. با تکیه بر ابزارGPU Tweak ، کاربران می‌توانند تنظیمات مورد نیاز خود را روی کارت اعمال و به حداکثر قابلیت‌های این کارت دست پیدا کنند. همچنین با کمکNVIDIA GPU Boost 2.0 ، مدیریت و اعمال تنظیمات جدید فرکانس پردازنده، آسان‌تر و قابل اطمینان‌تر شده که در نتیجه، موجب افزایش عملکرد و ذخیره انرژی می‌شود. ایسوس از فناوری DirectCU II  اختصاصی خود، اما با طراحی جدید، برای فرآیند خنک کنندگی این کارت استفاده کرده است.

 

- خنک کننده خاموش

شرکت اتریشی نوکتوآ (Noctua) که تخصص آن در ساخت سیستم‌های خنک‌کننده است، راهکاری ابداعی برای خنک کردن سیستم رایانه ارائه کرده که با کمترین صدا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با کارآمدی بالایی، دما را به خوبی در سطح پایینی نگه می‌دارد. این سیستم از یک هیت سینک دوقلو کمک می‌گیرد و به کمک یک میکروفن که درون آن کار گذاشته شده است، میزان صدای تولیدی را تشخیص می‌دهد تا با استفاده از بلندگوی خود صدای مشابهی را با طول موج کاملاً برعکس تولید کند. این صدای تولیدشده، صدای اصلی دستگاه را خنثا می‌کند. نتیجه تمامی این عملیات، به میزان چشمگیری نویز ناشی از عملکرد فن را کاهش می‌دهد.

 

- سلام بر بالن‌های گوگل

گوگل به طور رسمی پروژه Loon را آغاز کرد. این پروژه در نظر دارد تمام دنیا را از طریق فناوری قرن نوزدهمی، یعنی بالن‌ها به هم متصل کند.

گوگل اذعان دارد که این شبکه شناور در محیط‌هایی دوردست و بخش‌هایی که اینترنت خوبی ندارند، قابل استفاده خواهد بود. گوگل معتقد است این شبکه می‌تواند از هر سه نفر، دو نفر را صاحب اینترنت پرسرعت کند. یکی دیگر از اهداف تیم Google X این است که در زمان رخ دادن بلایای طبیعی بتواند ارتباطات را حفظ کند. این بالن‌ها که با استفاده از نور خورشید تغذیه می‌شوند و از راه دور قابل کنترل خواهند بود، در فضای20 کیلومتر بالاتر از سطح زمین و بالاتر از خطوط هوایی بین‌المللی شناور خواهند بود. درست همانند سرویس‌های اینترنت ماهواره‌های فعلی، این بالن‌ها نیز می‌توانند از طریق گیرنده‌های خاص به ارسال و دریافت اطلاعات بپردازند. یکی از مشکلات این پروژه این خواهد بود که به دلیل وقوع بادهای شدید، این بالن‌ها همواره در حال حرکت هستند. گوگل معتقد است با استفاده از الگوریتمی پیچیده و توان محاسباتی بالا، می‌تواند این بالن‌ها را در زمان و مکان مناسب قرار دهد.

 

- مکمل تبلت‌ها و الترابوک‌ها عرضه شد

از زمانی که تبلت‌ها و نوت بوک‌های فوق باریک معروف به الترابوک‌ها به بازار آمدند، با تمام ویژگی‌های کارآمد خود، از یک ضعف واحد رنج می‌برند و آن، عدم وجود درایو نوری می‌باشد، که البته این موضوع به ماهیت این دستگاه‌ها باز می‌گردد. اما برای رفع این مشکل، شرکت ASUS اقدام به عرضه یک درایو نوری اکسترنال بسیار زیبا نموده است. این دستگاه که  SDRW-08D3S-U  ZEN Drive نام دارد، از یک طراحی بسیار زیبا که الهام‌گرفته از خانواده ZEN Design ایسوس می‌باشد، بهره می‌برد. این محصول به علت ویژگی‌هایی همچون ضخامت بسیار کم و وزن بسیار پایین، برای حمل و نقل مناسب می‌باشد و این موضوع باعث خواهد شد تا کاربران بتوانند به‌راحتی این درایو را با خود حمل نمایند. همچنین این دستگاه از فناوری AV Where بهره می‌برد که به واسطه آن، کاربران می‌توانند دیسک‌های DVD را بدون نیاز به DVD Player  روی تلویزیون و مانیتور مشاهده نمایند. تنها کافی است که این درایو را از طریق پورت USB به دستگاه مورد نظر متصل نمایند و دکمه AV را فشار دهند. اما این درایو، از قابلیت‌های هوشمندانه بهره می‌برد که کار با آن را بیش از پیش لذت‌بخش می‌نماید. یکی از این موارد، قابلیت Drag & Drop  و عملیات نوشتن دیسک به صورت خودكار می‌باشد. همچنین این درایو برای افزایش امنیت دیسک‌ها، از قابلیت کدگذاری امنیتی نیز بهره می‌برد.

 

- کروم‌بوکی برای کاربران اینترنت

کروم‌بوک‌ها به دلیل سیستم‌عامل خاصی که دارند و همچنین برخی از ویژگی‌های خاص‌شان، در بازار ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

اما به نظر می‌رسد در سایر کشورها، این نمونه از لپ‌تاپ‌ها مورد توجه کاربرانی که از لپ‌تاپ انتظاری جز اتصال راحت و بی‌دردسر به اینترنت ندارند و از طرفی، وزن و حجم برایشان اهمیت زیادی دارد، قرار گرفته است. ویژگی به‌روز رسانی خودکار کروم‌بوک‌ها نیز موجب شده است تا کاربران اینترنت توجه ویژه‌ای به این دستگاه داشته باشند؛ چرا که بدون دردسر و صرف وقت بابت به‌روز‌رسانی دستگاهشان به‌روز می‌شود. با توجه به این موضوع، شرکت‌های گوناگونی در زمینه تولید و عرضه این دستگاه‌ها با هم رقابت می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها که محصولات مختلفی در این زمینه به بازار عرضه کرده است، ACER است. این برند، با عرضه کروم‌بوک C710-2815 توجه علاقه‌مندان به این سیستم‌عامل را به خود جلب کرده است. این کروم‌بوک به سیستم‌عامل Chrome OS مجهز است و دارای ویژگی‌هایی چون: تجهیز به پردازندهIntel Celeron 847 processor 1,1GHz، رم چهار گیگابایتی از نوع DDRIII و... است. کارت گرافیک نصب‌شده روی کروم بوک جدید ACER نیز Intel HD graphics – Mobile Intel NM70 Express chipset است. صفحه نمایش این کروم‌بوک هم ۱۱٫۶ اینچ از نوع Active Matrix TFT Color LCD و با وضوح تصویر ۱۳۶۶×۷۶۸ نقطه در اینچ است. تجهیز به وب‌کم، کارتخوان با قابلیت پشتیبانی از انواع کارت‌های حافظه، ورودی میکروفن، WI-FI و برخورداری از پورت‌های HDMI، سه پورتUSB 0, 2، پورت VGA و (Network(RJ-45، از دیگر قابلیت‌های این کروم‌بوک تازه وارد است.

در مورد باتری این کروم‌بوک هم باید بگوییم که C710-2815 به باتری شش سلولی از نوع (Lithium Ion (Li-Ion با قابلیت کارکرد مداوم ۷ ساعت مجهز است. این دستگاه که در رنگ خاکستری تیره به بازار عرضه شده است، اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. به همین منظور، کاربر می‌تواند بدون نگرانی از آن استفاده کند.

 

- لپ‌تاپ حرفه‌ای با جدیدترین فناوري‌ها معرفی شد

شرکت Lenovo به‌تازگی جدیدترین محصول خودش را به بازار انواع لپ‌تاپ معرفی کرده است. این لپ‌تاپ جدید که گویا با هدف کاربران حرفه‌ای طراحی و تولید شده، با مدل IdeaPad Y510p به بازار معرفی و عرضه شده است.

IdeaPad Y510p مجهز به پردازنده اینتل سری هاسول است که از سری 7Core i بوده و با سرعت ۲/۴ گیگاهرتزی کار می‌کند. این لپ‌تاپ مجهز به کارت گرافیک Nvidia سری ۷۵۰M است که خودش دارای ۲ گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 است. Y510p به خاطر استفاده از پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، علاوه بر انجام کارهای محاسباتی پیچیده، در انجام امور سرگرمی مانند اجرای بازی‌ها، بسیار خوب عمل می‌کند. باتری این لپ‌تاپ، از نوع ۶ سلولی رایج و دارای طول عمر ۵ ساعت است. حافظه رم این لپ‌تاپ به طور پیش‌فرض، ۸ گیگابایت و از نوع DDR3L است. البته کاربران امکان ارتقای حافظه رم تا دو برابر را در اختیار خواهند داشت. صفحه نمایش Y510p از نوع مات با اندازه ۱۵/۶ اینچ است که تصاویر را با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای کاربرانش نمایش می‌دهد. نکته جالب اینکه تمام مدل‌های این لپ‌تاپ،‌ به طور پیش ‌فرض با هارد دیسکی یک ترابایتی عرضه می‌شوند. کاربران در صورت تمایل می‌توانند در کنار هارد دیسک این لپ‌تاپ، از یک حافظه SSD با ظرفیت ۲۴ گیگابایت هم بهره ببرند. از دیگر مشخصات این لپ‌‌تاپ، می‌توان به: بلوتوث نسخه ۴، کارت شبکه بی‌سیم از سری Centrino اینتل مدل N-2230 و درایو اپتیکال رایج DVD/R اشاره کرد. طراحی این محصول جدید، تفاوت زیادی با دیگر لپ‌‌تاپ‌های سری Y ندارد و تنها تفاوت آنها، در ضخامت کمتر این لپ‌‌تاپ جدید است. Y510p، مبتنی بر ویندوز ۸ مایکروسافت است.

 

- ویندوز 8.1 سازگارتر می‌شود

یکی از ویژگی‌های جالب ویندوز 1‌/‌8 این است که این نسخه برای نمایش در صفحه‌های نمایشگر با رزولوشن بالا بهینه‌سازی شده است. این اقدام مایکروسافت، باعث زدودن نمایش آیکون‌ها و المان‌های کوچک شده که پیش‌تر تجربه کار با ویندوز را در صفحات بزرگ ناامیدکننده می‌کرد.  اگرچه این عمل مایکروسافت رضایت‌بخش است، ولی با توجه به سیاست این شرکت در توسعه هرچه بیشتر ویندوز هشت برای نصب روی تبلت‌های ساخت همه سازنده‌ها، سازگاری با طیف مختلف اندازه‌های تبلت، امری حیاتی است که ظاهراً مایکروسافت برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

مایکروسافت اعلام کرده که ابزاری را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که می‌توانند توسط آن، ویندوز هشت را با اندازه‌هاي مختلف نمایشگر تبلت منطبق کنند.

تبلت فعلی مایکروسافت به نام Surface Pro، دارای یک نمایشگر 6‌/‌10 اینچی با وضوح 1080×1920 پیکسل است؛ در حالی که گمان می‌رود، نمونه جدیدی از این تبلت با وضوح 1440×2560 پیکسل از سوی مایکروسافت تولید خواهد شد؛ اقدامی که در صورت تحقق، صفحه نمایش محصول غول نرم‌افزاری دنیا را کمی فراتر از با کیفیت‌ترین نمایشگر تبلت حال حاضر ـ آی پد نسل چهارم ـ قرار می‌دهد.

 

- معرفی قلم حکاکی 4 Jot Touch برای آیپد

به‌تازگي قلم جدیدی برای کاربران آیپد با درجه حساسیت 2048 و توانایی رسم خطوط طبیعی طراحی شده است.

بسیاری از چیزها  هستند که می‌توانید با تبلت خود ساده‌تر از آیپد انجام دهید؛ مثل: وبگردی و جستجوی اینترنتی، پاسخگویی به ایمیل‌ها و نگاه کردن به ویدئوها. بسیاری از هنرمندهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در سراسر جهان، از آیپد و تبلت‌های دیگر به عنوان کتاب‌های هنری دیجیتال استفاده می‌کنند. شما می‌توانید توسط یک سری برنامه‌های مشخص، با استفاده از انگشت و سایر لوازم روی این تبلت‌ها نقاشی کنید.

یک کمپانی به نام adonit، یک قلم حکاکی را برای کاربران  آیپد طراحی کرده‌اند به اسم 4 Jot Touch . این قلم، 2048  درجه حساسیت را پشتیبانی می‌کند و همین طور می‌تواند خطوط طبیعی را به وجود آورد. این قلم همچنین از پذیرش نکردن کف دست حمایت می‌کند؛ یعنی اینکه شما می‌توانید هنگامی که مشغول کار با آن هستید، به دست خود استراحت بدهید. دانستن اینکه کف دست شما و انگشتان‌تان به طور اتفاقی باعث خرابی اثر هنری‌تان نمی‌شود، خود امتیاز بزرگی است.

این قلم به وسیله بولوتوث 4 به آیپد وصل می‌شود. باتری برای این قلم، تا یکماه شارژ خود را حفظ می‌کند و با یو.اس.بی شارژ میشود. این قلم همچنین دارای یک جفت دکمه میانبر نزدیک به نوک قلم است که باعث می‌شود به ابزارهای نرم‌افزاری سریعاً دسترسی پیدا کند و تغییر رنگ و همچنین عملی نکردن یک سری کارها را با فشار یک دکمه انجام دهد. نوک تیز قلم، آن چیزی نیست که صفحه تبلت را لمس می‌کند. دیسک شفاف دایره‌ای شکل، در واقع آن چیزی است که روی تمام صفحه تبلت سُر می‌خورد و از آنجایی که آن روشن و شفاف است، شما می‌توانید ببینید که چه خط‌هایی را به وجود می‌آورید.

VAIO Duo اولترابوک کشویی 13 اینچی سونی

به تازگي سونی چند لپ تاپ جدید معرفی کرده است که در بین آنها نسخه ۱۳ اینچی Vaio Duo نیز به چشم می‌خورد.

این لپ تاپ، از همان طراحی کشویی سونی که پیش از این در نسخه ۱۱ اینچیDuo 11 شاهد آن بودیم، بهره می‌برد و صفحه‌کلید فیزیکی آن به قسمت پشت صفحه نمایش جمع می‌شود تا کاربر به‌راحتی قادر به استفاده از آن به عنوان تبلت نیز باشد. افزودن ترک پد به 13Duo، امکان استفاده از قلم دیجیتایزر نیز به کاربر خواهد داد.

صفحه نمایش 13Duo، از فناوری TRILUMINOS سونی پشتیبانی می‌کند. این فناوری برای نمایش دقیق و طبیعی رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری دیگری که کمپانی ژاپنی تولید کننده این لپ تاپ در آن به‌ کار گرفته، X-Reality است که با آنالیز محتوا و افزایش پیکسل‌هایی که از دست رفته‌اند، کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد. این لپ‌تاپ همچنین از فناوری ClearAudio+ سونی برای ارتقاي سطح کیفی صدای در حال پخش، پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش ابزار تبدیل شدنی 13 Duo مجهز به پنل OptiContrast است که حساسیت لازم برای یادداشت‌برداری یا نقشه‌کشی و نقاشی را به کمک قلم، ایجاد می‌کند. پس اگر قصد دارید از قلم دیجیتایزر در لپ تاپ خود استفاده کنید، احتمالاً 13Duo می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار باشد.

13Duo حتی زمانی که در حالت استندبای قرار دارد، باز هم قادر است تا ایمیل، پیام‌ها یا دیگر محتوای مورد نظر کاربر را به‌روز نماید. کاربر حتی می‌تواند تعیین کند که به‌روز رسانی‌های نرم‌افزاری نیز در حالت استندبای انجام شوند.

سونی ادعا کرده که طول عمر باتری 13Duo، یک روز است؛ یعنی بدون نیاز به شارژ باتری، قادر خواهید بود از آن به مدت یک روز کاری استفاده کنید.

13Duo مجهز به صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچ با وضوح ۱۰۸۰p است و حدود ۱٫۹۵ سانتی‌متر ضخامت دارد. لولای پشت دستگاه، هر چند ظریف و باریک است، اما کاملاً مقاوم و مستحکم ساخته شده و نیازی به نگرانی برای شکسته شدن آن وجود ندارد.

از جمله مشخصات فنی 13Duo می‌توان به اين موارد اشاره كرد: ۴ گیگابایت حافظه رم، پردازنده i5 از خانواده Haswell، گرافیک یکپارچه شده با پردازنده، حافظه ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و یک باتری ۶۳۲۰ میلی آمپرساعتی که بنا به ادعای سونی ۱۵ ساعت دوام می‌آورد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 شهریور 1392
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 43
بازدید 39918 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 43 (تابستان 1392) دانستنی‌های فناوری 43