دانستنی‌های فناوری 44

شنبه, 30 آذر 1392 ساعت 15:19
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ویندوز 8.1 از راه رسید

سیستم‌عامل ویندوز 8، محصول محبوب و برگزيده مایکروسافت به حساب می‌آید؛ زیرا با این سیستم‌عامل مایکروسافت نیز به قصد داشتن اکوسیستم یکپارچه خودش وارد میدان شد تا از دیگر رقبای هموطن خويش، مثل گوگل و اپل عقب نماند. در همان سیستم‌عامل بود که مایکروسافت ظاهر جدیدی به نام مدرن یا مترو را معرفی کرد؛ شمایلی نوین که هر دو طیف کاربر خواهان صفحه لمسی و ماوس را خشنود می‌کند.

ویندوز 8، مؤثر واقع شد و توانست آرزوی مایکروسافت برای سیستم‌عامل یکپارچه بین رایانه و تبلت را محقق کند؛ اما مشکلاتی هم داشت که این شرکت باید آنها را حل می‌کرد. حال، پس از گذشت یک سال، نسخه جدید این ویندوز همه‌کاره موسوم به 1‌/‌8 به بازار عرضه شده است. این نسخه به صورت رایگان برای کاربران فعلی ویندوز 8 قابل دریافت است. مایکروسافت هنوز هم می‌خواهد ساختار یکپارچه سیستم‌عاملی بین تبلت و رایانه را حفظ کند و شاید در آینده نزدیک، این موضوع به تلفن‌های هوشمند هم کشیده شود.

اما در نسخه جدید، شاهد ایجاد تغییراتی همچون بوت مستقیم در دسکتاپ هستيم که با فعال کردن آن، صفحه نمایش استارت دیگر نمایش داده نمی‌شود. تعیین برنامه‌های پیش‌فرض برای کارهای خاص، بازگشت دوباره دکمه محبوب استارت و امکانات بیشتر در تنظیم صفحه خانه، از دیگر موارد اضافه‌شده مهم این نسخه جدید ویندوز به حساب می‌آیند.

منبع: www.jamejamonline.ir

 

کروم او اس برای ویندوز 8

گوگل در حال کار روی نسخه‌ای از سیستم‌عامل کروم است تا بتواند آن را روی ویندوز 8 اجرا کند. به این ترتیب، گوگل قصد دارد كه سیستم نرم‌افزاری‌اش را در دل سیستم‌عامل ویندوز 8 نهادینه کند.‌

با توجه به این موضوع، گوگل نسخه توسعه‌دهنده مرورگر کروم را برای ویندوز 8 ارتقا داده که به کاربر اجازه می‌دهد به‌ جای صفحه شروع عادی، از طراحی متروی ویندوز برای انتخاب برنامه‌های گوگل استفاده کند. اگر به صفحه اول گوگل توجه کرده باشید، مدتی است طراحی آن تغییر کرده و تمام زیرمجموعه‌های این موتور جستجو با کلیک روی یک مربع ظاهر می‌شود. به این ترتیب، با باز طراحی کروم مخصوص متروی ویندوز، برنامه‌هایی نظیر: یوتیوب، گوگل سرچ، درایو، گوگل داکس و سرویس‌های دیگر، در لباسی نو ظاهر می‌شود. در این طراحی جدید می‌توان همانند سیستم‌عامل کروم، چند پنجره مرورگر ایجاد کرد و به‌آسانی آنها را با نمایشی شناور به سمت چپ یا راست هدایت کرد.

منبع: www.jamejamonline.ir

 

Hp، لیپ موشن را به رسمیت شناخت

سال پیش، یک شرکت نوپای دانش‌بنیان، فناوری لیپ موشن (leap motion) را اختراع کرد. لیپ موشن، فناوری منحصربه‌فردی است که کاربر را از کار با ماوس یا لمس صفحه‌های لمسی بی‌نیاز می‌کند. لیپ‌موشن اولیه، دستگاهی به اندازه تقریباً یک پخش کننده موسیقی بود که توسط درگاه یو.اس.بی به رایانه یا لپ‌تاپ متصل می‌شد.

روی این دستگاه کوچک دو دوربین و چند سنسور به کار رفته بود که بنا بر ادعای سازنده، حرکات را با دقت یک‌صدم میلی‌متر تشخیص می‌داد. برای استفاده از این دستگاه باید آن را جلوی کیبورد رایانه یا لپ‌تاپ قرار داد و با فاصله چند سانتی‌متر به صورت عمودی دست‌ها را روی آن گرفت و حرکت‌های مورد نظر را انجام داد. با استفاده از این دستگاه می‌توان به‌آسانی عمل کوچک و بزرگ‌کردن (پانچ)، چرخاندن و هر نوع حرکتی را که روی صفحات لمسی اتفاق می‌افتد بدون نیاز به هیچ لمسی انجام داد. از همان ابتدا، دو مؤسس جوان این شرکت، تمایل داشتند لیپ‌موشن اختراعی‌شان را به قطعه‌ای بدل کنند که به صورت پیش‌فرض روی تمام گجت‌ها از قبیل: تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ به کار برود. حالا شرکت آمریکایی HP به‌ عنوان نخستین سازنده، از لیپ‌موشن روی لپ‌تاپ خود استفاده کرده است. این لپ‌تاپ که متعلق به سری Envy است، مجهز به نمایشگری 17 اینچی بوده و لیپ‌موشن را زیر گوشه راست صفحه کلید خود در اختیار دارد. گفتني است تیم سازنده مجبور به کاهش 70 درصدی حجم لیپ‌موشن اولیه شد تا بتواند آن را در دل این لپ‌تاپ بگنجاند. به گفته سازنده لیپ‌موشن، این محصول 200 بار از هر نوع دستگاه تشخیص حرکت مشابه در بازار، همچون کینکت مایکروسافت، قوی‌تر است.

منبع: www.jamejamonline.ir

 

کارت گرافیکی برای اشتراک‌گذاری تصاویر

چندی پیش، شرکت اِی.اِم.دی از نسل جدید کارت‌های گرافیک خود، با نام R9 پرده‌برداری کرد که به طور کلی، نام‌گذاری آن با سری‌های قبلی متفاوت بود.

در همین خصوص، شرکت ایسوس دو کارت گرافیکی از خانواده ROG خود را معرفی کرد که از تراشه Radeon R9 280X استفاده می‌کنند. این کارت‌های گرافیکی، با نام ماتریکس R9 280X همراه فناوری‌‌های جدید و اختصاصی ایسوس مانند سیستم‌خنک‌کننده Direct CU II همراه با لوله‌های مسی برای دستیابی به عملکرد بالا و کاهش دما تولید شده است. اتصال Hotwire برای کنترل ولتاژ و ماژول‌های تنظیم‌کننده ولتاژ +DIGI، از دیگر امکانات این کارت‌ها است که کارایی قدرتمندی در اجرای تنظیمات پیشرفته کارت دارد. در حقیقت، هات وایر 20 درصد خنک‌کنندگی بیشتر را به ارمغان می‌آورد. از طریق ابزار نمایش کنترل هسته گرافیکی می‌توان به ‌طور همزمان تصاویر بهینه‌سازی عملکرد را در اینترنت به اشتراک گذاشت و دیگران نيز این تنظیمات را حین بازی به طور زنده مشاهده می‌کنند.

تراشه این کارت‌های گرافیک، در فرکانس 1000 مگاهرتز اجرا می‌شود و دارای یک فناوری اختصاصی است که ظرفیت بیشتری برای اورکلاکینگ تأمین می‌کند و کاربران می‌توانند با اتصال ترمینال مخصوص هات وایر در کارت به مادربورد، ولتاژ بیشتری در اختیار کارت قرار دهند. ابزار بهینه‌سازی ایسوس ROG به کاربران این کارت گرافیکی امکان کنترل: ولتاژ، فرکانس هسته پردازشی، حافظه گرافیکی، سرعت فن‌ها و آستانه مصرف توان را می‌دهد تا به راحتی کارت را اورکلاک کنند.

منبع: www.gooyait.com

 

گاز هلیوم در هارد دیسک

گاز هلیوم در کنار تمام کارایی‌‌هایش، کاربرد جدیدی پیدا کرده است. وسترن دیجیتال، به تازگی پرده از هارددیسکی با ظرفیت شش ترابایت برداشته که محفظه نگه‌دارنده دیسک‌های آن، به جای هوا، با گاز هلیوم پر شده است.

از آنجا که هلیوم فقط یک هفتم هوای عادی چگالی دارد، لرزش ناشی از چرخش دیسک‌ها و هدی که وظیفه خواندن و نوشتن داده‌ها را روی آنها دارد، کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند مصرف پایین‌تر انرژی و تولید گرمای کمتر در مراکز داده (دیتا سنتر) را همراه داشته باشد. وسترن دیجیتال، عنوان کرده که مصرف انرژی برای هر ترابایت داده روی این درایوها 49 درصد کاهش می‌یابد.

لرزش کمتر دیسک‌ها باعث می‌شود كه فضای کمتری به عنوان رزرو درون محفظه هارد اختصاص داده شود و بتوان از آن برای گنجاندن دیسک‌های بیشتر در محفظه 5‌/‌3 اینچی درایو استفاده کرد. هاردهای چهار ترابایتی فعلی، پنج دیسک گردان دارند؛ ولی این مدل تولیدشده توسط وسترن دیجیتال که Ultrastar He6 نام دارد، به هفت صفحه‌گردان مجهز است. این ظرفیت بالا، حتی می‌تواند به جمع و جور شدن سرور‌های یک مرکز داده منجر شده و در نهایت، در حجم نیز صرفه‌جویی شود.

هارددیسک، دائم تحت فشار قرار دارد؛ در حالی که حافظه فلش سریع‌تر و بی‌صدا است؛ اما قیمت به‌مراتب بالاتری به ازای هر گیگابایت دارد. با توجه به همین موضوع، هنوز هم هارددیسک‌ها انتخاب شماره یک مراکز داده‌اند. وسترن دیجیتال هم برای پاسخ به این نیاز، ساخت هاردهای هلیومی را در دستور کار خود قرار داده است. به گفته این شرکت، He6 در حالت آماده به کار (استندبای)، 23 درصد انرژی کمتری نسبت به همتای چهار ترابایتی عادی خود انرژی مصرف می‌کند.

منبع: www.jamejamonline.ir

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 آذر 1392
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 44
بازدید 64617 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 44 (پائیز 1392) دانستنی‌های فناوری 44