معرفی پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (www.irandoc.ac.ir)

پنج شنبه, 26 اسفند 1389 ساعت 14:49
    نویسنده: محمود نجفی علمی
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اشاره

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است كه به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی كشور در حوزه علوم و فناوری اطلاعات و مدیریت مدارک علمی، تأسیس شده است.

اين مرکز با طراحی پايگاه ايران داک، به صورت تخصصی در حوزه علوم و فناوری اطلاعات، كتابداری، اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات علمی و فنی ایران فعاليت می کند.

ایجاد ارتباط دوسويه با مخاطبان داخل و خارج از کشور، معرفی دستاوردهای علمی پژوهشگاه طی سه‌دهه فعالیت پژوهشی و اطلاع‌رسانی و معرفی توانایی‌های علمی و پژوهشی جامعه علمی کشور، از اهداف راه‌اندازی اين پايگاه است.

پايگاه ايران داک هم‌اکنون از مهم ترين مراکز معرفی و ارائه اطلاعات علمی کشور به شمار می آيد که علاوه بر انتشار اطلاعات  منشورات پژوهشگاه از سال 1347 تا کنون، چندين خدمت قابل توجه و کارگشای ديگر را در جهت تقويت بنيه علمی کشور ارائه می نمايد. در ادامه، مهم‌ترين بخش‌های اين پايگاه را از نظر می‌گذرانيم.

1. پایگاه‌های اطلاعاتی

در این بخش که یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های پایگاه محسوب می‌شود، کاربر می‌تواند کلمه یا موضوع دلخواه خویش را در کادر جستجو درج نموده و با فشردن کلید «جستجو» پایان‌نامه‌ها، مقالات و طرح‌های پژوهشی را که درباره این موضوع نگارش و ثبت شده‌اند، مشاهده نماید.

2. سخنرانی علمی

از دیگر ویژگی‌های پایگاه irandoc، بخش «سخنرانی علمی» است که امکان شنیدن سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی این پژوهشگاه را به صورت زنده و از طریق اینترنت برای کاربر فراهم می‌نماید؛ به طوری که چند روز پیش از نشست یا سخنرانی، اطلاعیه آن روی پایگاه قرار می‌گیرد و زمان آن اعلام می‌شود و کاربر می‌تواند در زمان مقرر از این برنامه استفاده کند.

3. ثبت پایان‌نامه

دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با ورود به این قسمت و مطالعه ضوابط و شرایط، پایان‌نامه خود را در پایگاه پژوهشگاه به ثبت برسانند.

4. دوره‌های آموزشی

این قسمت قابلیت ثبت نام در دوره‌هایی چون: آشنایی با شبکه‌های عصبی و استفاده از جعبه ابزار شبکه، آشنایی با کاربردهای فناوری اطلاعات در پژوهش و یا آشنایی با مهارت‌های تدوین و نگارش پایان‌نامه را برای علاقه‌مندان فراهم می‌سازد که در زمان معین می‌توانند به محل معرفی شده جهت گذراندن دوره‌های آموزشی مراجعه نمایند.

5. پرسش‌های رایج

این بخش کاربر را در مورد چگونگی اموری چون: ثبت نام در پایگاه، بازدید از پژوهشگاه، ثبت پایان‌نامه یا طرح پژوهشی در پایگاه، دسترسی به متن پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و مقاله مجلات، آشنایی با اساسنامه پژوهشگاه و یا چگونگی شرایط عضویت، راهنمایی می‌نماید.

6. طرح غدیر و امین

طرح غدیر (عضویت فراگیر كتابخانه‌ها): راهكار جدیدی است كه برای ایجاد دسترسی مستقیم استفاده ‌كنندگان به منابع كتابخانه‌های دانشگاهی و بر اساس موفقیت و تجربه حاصل از طرح تعمیم خدمات كتابخانه‌های تخصصی به افراد غیر عضو طراحی شده و به عنوان یك طرح دائمی به اجرا در می‌آید. بر مبنای این طرح، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تكمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از محلی كه به عنوان مبدأ برای آنها تعیین شده، یك كارت عضویت در طرح و تعدادی كارت امانت دریافت می‌كنند و به عضویت طرح درمی‌آیند. اعضای طرح با استفاده از كارت اول می‌توانند به همه كتابخانه‌های زیر پوشش طرح كه به نام «كتابخانه‌های مقصد» شناخته می‌شوند، مراجعه و از تمامی خدمات آنها در محل استفاده كنند و در صورت نیاز، با سپردن هر كارت امانت، یك جلد كتاب را كه امانت‌دادنی باشد، به امانت گیرند. طرح غدير به دنبال طراحي و اجراي سيستمی كارا و مؤثر براي خدمات امانت بين كتابخانه‌ها با انعطاف‌پذيری بالا در طراحی و اجرا و قابليت‌‌توسعه در سطح منطقه‌ای و بين‌المللی بوده است.

از جمله اهداف این طرح می‌توان به: ايجاد امكان دسترسی مستقيم و حضوری به منابع كتابخانه‌های زير پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برای اعضای هيئت علمی و دانشجويان تحصيلات تكميلی از طريق يك نظام رسمی و هماهنگ، افزايش توان كتابخانه‌ها در پاسخگويی به نياز استفاده كنندگان، افزايش سطح استفاده از منابع موجود در كتابخانه‌هاي وزارت فرهنگ و آموزش عالي و نیز غلبه بر جدايی كتابخانه‌ها از يكديگر اشاره نمود.

طرح امین(امانت بین كتابخانه‌ها): توافقی رسمی بین تعدادی كتابخانه است كه بر اساس آن، هر كتابخانه‌ می‌تواند مدارك مورد نیاز كاربران خود را كه هنگام در‌خواست در مجموعه‌اش موجود نیستند، از کتابخانه‌های دیگر تامین كند.

طرح امین از ابتدای نیمسال دوم سال تحصیلی آغاز ‌شده و به مدت دو سال تحصیلی ادامه می‌یابد. با عضویت در این طرح، كتابخانه‌ها می‌توانند از منابع موجود در دیگر كتابخانه‌ها به ‌صورت امانت یا دریافت تصویر آنها استفاده كنند. كتابخانه‌ها در ازای دریافت این خدمات از دیگر كتابخانه‌ها، هزینه‌ای از پیش‌ تعیین‌شده را در قالب بهامهر پرداخت می‌كنند. برای جلوگیری از درگیر شدن تمام كتابخانه‌ها در فرایندهای مالی و اداری طرح، كتابخانه‌ها می‌توانند به یكی از دو نوع: «رابط» و «وابسته»، به عضویت طرح در می‌آیند.

7. نشریه‌ها

در این قسمت، کاربر می‌تواند دو نشریه الکترونیکی را مشاهده و به صورت نسخه pdf دانلود نموده و مطالعه کند. «فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات» و «ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی» در این بخش به چشم می‌خورند.

پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از بخش‌ها و قسمت‌های متنوع دیگری چون: اخبار، تازه‌ها و محصولات نرم‌افزاری نیز بهره برده است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 24 اسفند 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 46
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 33
بازدید 30438 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 33 (زمستان 1389) معرفی پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (www.irandoc.ac.ir)