دانستنی های فناوری 33

پنج شنبه, 26 اسفند 1389 ساعت 14:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تراشه گرافيكي قدرتمند گيگابايت

شركت گيگابايت، توليدكننده مادربرد و كارت گرافيكي، با استفاده از تراشه گرافيكي GTX 580 شركت انويديا، قدرتمندترين كارت گرافيك دنيا را توليد كرد.

مدت زيادي از معرفي كارت‌هاي سري 400 نگذشته كه انويديا به اين فكر افتاد تا سري 500 را معرفي كند و اشكالات به وجود آمده در نسل پيشين را برطرف كند.

اين كارت نسبت به نسل پيشين خود، يعني GTX 480 ، چندين برتري دارد كه مي‌توان به توان بالاتر، دماي پايين‌تر، صداي كمتر و تعداد هسته‌هاي كوداي بيشتر اشاره كرد. البته تاكنون تنها يك محصول از سري 500، يعني همين GTX 580، توليد و روانه بازار شده و قرار نيست تا به‌زودي تراشه‌هاي ديگري از اين سري عرضه شود. كارتي كه شركت گيگابايت با استفاده از اين تراشه قدرتمند توليد كرده،GV-N580D5-15I-B  نام دارد و از فناوري ديركت‌اكس11 پشتيباني مي‌كند و مجهز به 5‌/‌1گيگابايت حافظه GDDR5 با رابط 384 بيتي است.

اين كارت گرافيكي توانايي فوق العاده‌اي در پردازش تصاوير سه‌ بعدي دارد و استانداردهاي جديدي را در اين زمينه معرفي كرده است. اين محصول هم‌اكنون قدرتمندترين كارت گرافيكي جهان به ‌شمار مي‌رود و هسته آن براي اجراي جديدترين بازي‌هاي رايانه‌اي با بالاترين كيفيت ممكن مناسب است.

تبلت به جاي لپ‌تاپ

اسپرينت اعلام كرد در سال آينده ميلادي فروش تبلت‌هاي خود را بيشتر خواهد كرد. اين رويداد به دنبال تغيير جهت مصرف كنندگان به سوی تبلت‌ها بوده است.

Tablet PC یک کامپیوتر قابل حمل شبیه نوت بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی است که به کاربر خود این امکان را می‌دهد که به جای ماوس و کیبورد با دستگاه توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص که Stylus نام دارد، کار کند. Table PC‌ از طریق اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل می‌شود. شکل لوح‌مانند این کامپیوتر‌ها این امکان را می‌دهد تا آنها در مکان‌هایی که استفاده از لپ‌تاپ‌ها مشکل یا سنگین است، قابل استفاده باشند. Tablet PC‌ها نقطه اوج پیشرفت فناوری سخت‌افزارهای نوت بوک و راحتی امکان کار و ورود اطلاعات به دستگاه هستند.

تبلت‌ها در ميان مشتريان تجاري، جذابيت بيشتري دارند و تاكنون چنين علاقه‌اي در هيچ يك از دستگاه‌هاي ديگر ديجيتال ديده نشده است.

بيشتر، مشاغلي به دنبال جايگزيني اين تبلت‌ها با لپ‌تاپ‌ها هستند كه نيروهايي چون مسئولان فروش دارند كه بايد اطلاعات تجاري سازمان را به صورت صفحه گسترده ببينند و نيازي به توليد اين سندها ندارند. اين كاربران كه بیشتر كارمندان شركت‌هاي خدمت‌رساني را تشكيل مي‌دهند، با تبلت راحت‌تر كار مي‌كنند و در نتيجه نيز ارزان‌تر از لپ‌تاپ برايشان تمام مي‌شود.

از زمان حضور اپل آيپد به عنوان نخستين محصول اين بازار در ابتداي سال جاري، رقبايي چون سامسونگ و بلك بري وارد بازار تبلت‌ها شده‌اند. آلوز همچنين اعلام كرد هنوز ميان اين شركت و RIM قراردادي بسته نشده تا تبلت‌هاي بلك بري موسوم به PlayBook را عرضه كنند.

بسياري از سازمان‌ها از موبايل‌هاي بلك بري استفاده مي‌كنند؛ چون سرويس ايميل اين گوشي تلفن همراه را خود RIM به عهده دارد.

انتظار مي‌رود در نمايشگاه CES سال جاري كه در ماه ژانويه برگزار مي‌شود، 12 تبلت جديد به بازار وارد شود. تحليلگران تخمين مي‌زنند بلك بري بين 2 تا 4 ميليون از تبلت خود را تا سال 2012 به فروش برساند. از زمان عرضه آيپد تاكنون نيز اپل بيش از 7 ميليون دستگاه تبلت خود را به فروش رسانده و تحليلگران معتقدند بيش از 5 ميليون ديگر از اين دستگاه‌ها بعد از تعطيلات سال نوي ميلادي به فروش خواهد رفت.

لپ‌تاپی با دو صفحه نمایش

این روزها رقابت میان نِت‌بوک‌ها (لپ‌تاپ‌های کوچک) و تبلت‌ها یا همان رایانه‌های لوحی، به‌شدت بالا گرفته است. ظاهراً شرکت توشیبا قصد دارد با ارائه 105 Libretto W، این دعوا را پایان دهد؛ زیرا می‌توان گفت ترکیبی از هر دو است.

توشیبا مدل جدید لپ‌تاپ خود را با دو صفحه نمایش ۷ اینچی با وضوح ۱۰۲۴ در ۶۰۰ عرضه کرده که در اصل، صفحه نمایش دوم کار صفحه‌کلید لمسی و تاچ‌پد را انجام می‌دهد.

105 Libretto W با سیستم عامل ویندوز ۷ دکمۀ ویژه‌ای دارد که صفحه‌کلید مجازی را ظاهر می‌کند. البته آیکون ویژۀ آن نیز در صفحه وجود دارد. کاربر می‌تواند صفحه‌کلید مورد علاقۀ خود را از میان هفت نوع صفحه‌کلید موجود بسته به سلیقۀ خود انتخاب کند.

یک درگاه کارت حافظۀ micro SD، یک درگاه USB، و جک هدفون در کناره‌های ۱۰۵ W دیده می‌شود. حافظۀ داخلی W۱۰۵ دارای ظرفیت ۶۴ گیگابایت از نوع SSD است که از انواع حافظه‌های چرخشی سریع‌تر عمل می‌کند و پردازندۀ دوهسته‌ای  5400 Pentium U با قدرت ۱.۲ گیگاهرتز و رم ۲ گیگابایتی 3DDR، از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری آن است که به فرایند multitasking یا اجرای همزمان برنامه‌ها کمک می‌کند.

105 Libretto W در مجموع، کارایی بهتری نسبت به بسیاری از نت‌بوک‌های مشابه خود دارد.

سریع‌ترین حافظه فلش جهان

شرکت SanDisk نوعی حافظه فلش در نمایشگاه CES ارائه کرده است که مدعی شده سریع‌ترین حافظه فلش جهان است.

این حافظه که Extreme Pro نام دارد، از ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی برخوردار است و می‌توان اطلاعات را با سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه بر روی آن نوشت. سرعت بالای Extreme Pro این قابلیت را دارد که از آن به‌راحتی در اموری همچون فیلمبرداری هم استفاده کرد. البته این حافظه فلش در کنار سرعت بالا، قیمت بسیار بالایی هم دارد. حافظه 128 گیگابایتی شرکت سن دیسک 1500 دلار قیمت دارد.

سریع‌ترین چاپگر جهان

این چاپگر رنگی، از فناوری ویژه‌ای به نام Memjet بهره می‌برد. سریع‌ترین چاپگر جهان در دومین روز نمایشگاه CES عرضه شد.

شرکت WeP سازنده این چاچگر مدعی است که چاپگر مزبور سریع‌ترین عملکرد بین تمام چاپگرهای جهان را دارد و می‌تواند در هر دقیقه ۶۰ صفحه چاپ کند. در این چاپگر رنگی، از فناوری جدید ممجت (Memjet) استفاده شده است.

ممجت با عملکرد خاص خود، سرعت چاپ و کیفیت رنگ صفحات چاپ شده را بهبود می‌بخشد. پرینت هد 77/8 اینچی این چاپگر کل عرض صفحه را می‌پوشاند و بدین وسیله چاپگر می‌تواند در هر ثانیه ۷۰۰ میلیون نقطه جوهر، رنگ‌افشانی کند.

باریک‌ترین اسکنر جهان

100Planon Slimscan SS اسکنری است که حتی از گوشی‌های موبایل هم باریک‌تر است و در هنگام کار به هیچ سیمی هم احتیاج ندارد. این اسکنر بسیار کوچک، تصاویر را با وضوح ۶۰۰ dpi، یعنی تقریباً همان چیزی که از اسکنرهای بزرگ انتظار داریم، به حافظۀ ۶۴ مگابایتی خود می‌فرستد. البته نرم‌افزار درونی این اسکنر به نام PaperPort که مجهز به سیستم OCR است، می‌تواند اطلاعات متنی را از تصاویر استخراج و آنها را به صورت یک فایل Exel یا Word در خود ذخیره کند.

سریع‌ترین حافظه‌های فاقد سینک خنک کننده

کینگ مکس، سریع‌ترین حافظه‌های فاقد سینک خنک کننده دنیا را تولید کرد. شرکت کینگ مکس چندی پیش حافظه‌های جدیدی تحت عنوان «نانو» را تولید کرد که در طراحی آنها از سینک خنک کننده استفاده نشده بود. ویژگی اصلی این حافظه‌های قدرتمند، ابعاد کوچک و دمای کاری پایین آنها بود و از این نظر، مورد توجه بسیاری از گیمرها و اورکلاکرهای حرفه‌ای قرار گرفت.

در اولین قدم، مدل‌های ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۲۰۰ مگاهرتز این حافظه‌ها وارد بازار شد. به‌تازگی نیز با تولد حافظه‌های ۲۴۰۰ مگاهرتزی، شرکت کینگ مکس گستره این سری از حافظه‌های خود را افزایش داده و حافظه نانو ۲۴۰۰ مگاهرتز را تولید و روانه بازار کرد.

این حافظه‌های3 DDR در حال حاضر تنها حافظه‌های ۲۴۰۰ مگاهرتز موجود در دنیا هستند که از سینک خنک کننده در طراحی آنها استفاده نشده است. نکته قابل توجه اینجا است که با این طراحی منحصر به فرد، بازده دفع حرارت این حافظه‌ها ۱۰ درصد نسبت به نسل گذشته افزایش پیدا کرده است.

ولتاژ کاری این حافظه، ۱.۶۵ ولت است و در عین حال، پهنای باند ۱۹.۲ گیگابایت در ثانیه برای انتقال اطلاعات دارد که سرعت فوق‌العاده بالایی به شمار می‌رود. رم‌های نانو کینگ مکس در گنجایش ۲ گیگابایتی و در بسته‌های دوتایی تولید شده‌اند و از نظر قیمت و کارایی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران حرفه‌ای به شمار می‌روند.

ضبط صدا از ويندوز

گاهي پيش آمده كه تمايل داشته باشيد همه چيز كامپيوتر خود، حتي صدايي را كه از اسپيكر پخش مي‌شود، ضبط كنيد. با فعال‌سازي StereoMix مي‌توان اين عمل را انجام داد.

بيشتر كارت‌هاي صداي امروزي مي‌توانند هر چه را كه از آنها خارج مي‌شوند، ضبط كنند. تنها مشكل اين است كه كانال ضبط آن را پيدا كنيم. در ويندوز خود روي آيكون صدا كليك راست كرده و گزينه Recording Devices را انتخاب كنيد. در پنجره باز شده كليك راست كرده و گزينه View Disabled Devices و Disconnected Devices را انتخاب كنيد. بعد از اين ‌كار، متوجه خواهيد شد كه گزينه Stereo Mix فعال مي‌شود. روي Stereo Mix كليك راست كرده و Enable را انتخاب كنيد.

گاهي اوقات ممكن است تراشه كارت صدا با اين عمل فعال نشود و قابليت ضبط صدا همچنان وجود نداشته باشد؛ هر چند اين اتفاق بيشتر در رایانه‌هاي قديمي رخ مي‌دهد. كاربران ويندوز 7  كه اين مشكل را دارند، مي‌توانند با نصب درايور قديمي‌تر كارت صداي خود، اين امكان را فعال كنند.

براي استفاده از اين ويژگي، بعد از فعال‌سازي Stereo Mix مي‌توان برنامه ضبط دلخواه را باز كرد و اين كانال را به‌ جاي ميكروفن انتخاب كرد. اگر چنين گزينه‌اي وجود نداشته باشد، در اين صورت برنامه ضبط صدا قابليت تغيير دستگاه ضبط‌كننده را نمي‌دهد و بايد ميكروفن را غير فعال كرده يا از كامپيوتر جدا كنيد تا دستگاه ضبط پيش‌فرض (استريو ميكس) براي آن برنامه فعال شود. اگر اين اقدام باز هم جوابگو نبود، مي‌توان استريو ميكس را به‌عنوان دستگاه ضبط پيش‌فرض ويندوز معرفي كرد. از اين قابليت مي‌توان زماني استفاده كرد كه مي‌خواهيد برنامه آموزشي ضبط كنيد يا از برنامه‌هاي مستقيمي كه امكان دانلود ندارند، خروجي فايلي بگيريد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 24 اسفند 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 33
بازدید 174292 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 33 (زمستان 1389) دانستنی های فناوری 33