آموزش 39

پنج شنبه, 30 شهریور 1391 ساعت 15:19
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خواب زمستاني در ويندوز 8

آيا مي‌دانيد چه تفاوتي ميان گزينه‌هاي Standby, Sleep, Hibernate وجود دارد؟
به‌طور مختصر اين‌طور مي‌توان گفت كه در حالت Standby رايانه به حالت نيمه خاموش درآمده و مصرف انرژي آن بسيار كاهش مي‌يابد؛ اما برق به ‌طور كامل قطع نمي‌شود و خروج از اين حالت و بازگشت به حالت اوليه نيز بسيار سريع است. در حالت Hibernate اطلاعات موجود در حافظه رم در يك فايل روي هارد‌ديسك ذخيره مي‌شود و برق رايانه به ‌طور كامل قطع مي‌شود.

در اين حالت، مصرف انرژي صفر است و با روشن‌كردن مجدد رايانه، اطلاعات و نرم‌افزارهايي كه پيش از اين عمليات در حال استفاده بوده است، از فايل ذخيره شده روي هارد‌ديسك فراخواني شده و سيستم‌عامل مجدداً آماده استفاده مي‌شود. خروج از اين وضع، به دليل بازيابي مجدد اطلاعات حافظه رم، كمي زمانبر است. در نهايت نيز حالت Sleep عملكرد مشابهي به Standby دارد؛ يعني برق رايانه را به ‌طور كامل قطع نمي‌كند و مصرف انرژي در حد بسيار زيادي كاهش مي‌يابد؛ با اين تفاوت كه در اين حالت، پس از طي مدت زمان خاصي (به عنوان مثال سه ساعت) رايانه به‌ طور خودكار به حالت Hibernate رفته و مصرف انرژي به صفر مي‌رسد. با توجه به اين تفاوت‌ها، از نظر مايكروسافت حالت Sleep بهترين انتخابي است كه مي‌تواند توسط كاربران استفاده شود. در اين ميان، كاربراني هستند كه دوست دارند خودشان حق انتخاب داشته باشند و ترجيح مي‌دهند از گزينه Hibernate استفاده كنند. چنانچه شما هم جزء اين دسته از كاربران هستيد يا به هر دليل ديگر قصد داريد اين گزينه را نيز به انتخاب‌هاي خود اضافه كنيد، ‌بايد مراحل زير را انجام دهيد:

  1. كليدهاي Win + W را از روي صفحه‌كليد فشار داده و عبارت Power Options را در بخش جستجو وارد كنيد.
  2. از ميان نتايج به ‌نمايش درآمده، اولين گزينه، يعني Power Options را كليك كنيد.
  3. در پنجره به ‌نمايش درآمده از ميان گزينه‌هاي موجود در ستون سمت چپ، گزينه choose what the Power buttons do را انتخاب كنيد.
  4. در صفحه جديد، گزينه Change settings that are currently unavailable را انتخاب كنيد.
  5. به محدوده Shutdown settings برويد و علامت چك‌مارك كنار گزينه Hibernate را فعال كنيد.
  6. پس از تأييد تغييرات مشاهده مي‌كنيد كه گزينه Hibernate به منوي Power در نوار charm اضافه شده و مي‌توانيد به راحتي آن را مورد استفاده قرار دهيد.

منبع: جام جم آنلاین.

فقط تايپ كنيد

يكي از امكاناتي كه در ويندوزهاي 7 و 8 طراحي شده، دسترسي به بخش‌هاي مختلف سيستم‌عامل با تايپ عنوان آن بخش‌ها در نوار آدرس ويندوز اكسپلورر است. شايد خيلي‌ها اين قابليت را به كار نبرده باشند؛ اما استفاده از آن در موارد زيادي مي‌تواند لذت‌بخش و سودمند باشد. برای این کار، يك پنجره ويندوز اكسپلورر (همچون My Computer) باز كنيد و در نوار آدرس، عباراتي همچون: music, documents, desktop, system, network, videos, pictures و بسياري از عبارات ديگر را كه براي ورود به بخش‌هاي مختلف سيستم‌عامل كاربرد دارند، وارد كنيد. جالب است بدانيد نوار آدرس در ويندوز اكسپلورر همانند ابزار Run عمل كرده و دستورهايي مانند: cmd, ncpa.cpl و... نيز با استفاده از آن قابليت اجرا دارد.

منبع: جام جم آنلاین.

صفحات بدون ديدگاه!

وردپرس، يـــكي از محبوب‌ترين و معــروف‌ترين سامانه‌هاي مديريت سايت و وبلاگ است كه ميليون‌ها كاربر از سراسر دنيا از آن استفاده مي‌كنند. سيستم وردپرس امكانات مختلفي را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه يكي از آن‌ها دارا بودن سيستم نظردهي يا همان ديدگاه‌ها توسط كاربران است. بسياري از وبلاگ‌ها و سايت‌ها، اين امكانات را به منظور تعامل با كاربران خود به‌كار مي‌گيرند؛ اما گاهي اوقات سايت‌هايي نيز وجود دارد كه تمايلي به فعال بودن بخش نظرات در صفحات سايت خود وردپرس براي غير فعال‌سازي ديدگاه‌ها هنگام ارسال مطالب به شما اين امكان را مي‌دهد تا همزمان با نوشتن يك مطلب جديد، بخش ديدگاه‌ها در آن را غير فعال كنيد. براي غير فعال كردن اين بخش در صفحات بايد به روش زير عمل كنيد:

  1. ابتدا صفحه مورد نظر را با توجه به محتواي دلخواهتان آماده و آن را منتشر كنيد.
  2. از منوهاي بخش مديريت به بخش Pages برويد و گزينه All Pages را براي نمايش همه صفحات منتشرشده كليك كنيد.
  3. از ميان صفحات به‌نمايش درآمده، صفحه مورد نظر را پيدا كنيد و نشانگر ماوس خود را روي عنوان آن نگه‌داريد تا گزينه‌هاي بيشتر از جمله Quick Edit نمايش داده شود.
  4. روي گزينه فوق كليك كرده و در صفحة به ‌نمايش درآمده علامت چك‌مارك كنار عبارت Allow Comments را غير فعال كنيد.
  5. در نهايت نيز روي Update كليك كرده و تغييرات را در سايت‌تان مشاهده كنيد.

منبع: جام جم آنلاین.

چاپگرها در مك

اپل بر خلاف مايكروسافت، نرم‌افزارهايي را در سيستم‌عامل مك جاي داده است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به راحتي و بدون نياز به صرف وقت طولاني براي نصب درايور، بسياري از چاپگرهاي مورد نظرتان را در سيستم شناسايي كرده و در كمتر از 30 ثانيه آن‌ها را مورد استفاده قرار دهيد. چنانچه شما هم از كاربران اين سيستم‌عامل هستيد و دوست داريد خودتان چاپگر جديدتان را در سيستم‌عامل اضافه كنيد، ‌بايد به روش زير عمل كنيد:

  1. پيش‌از هر چيز چنانچه چاپگرتان توسط كابل به رايانه متصل مي‌شود، از اتصال آن به درگاه مربوط مطمئن شويد. همچنين در صورتي كه چاپگر وايرلس در اختيار داريد، مطمئن شويد كه هم چاپگر و هم رايانه به شبكه متصل است. در صورتي‌كه چاپگر مورد نظرتان در شبكه كابلي است، از روشن بودن و متصل بودن آن به شبكه اطمينان حاصل كنيد.
  2. به system preferences در سيستم‌عامل مك مراجعه كنيد.
  3. از ميان گزينه‌هاي موجود، Print & Scan را انتخاب كنيد.
  4. در صفحه به‌ نمايش درآمده روي علامت «+» كه در سمت چپ وجود دارد، كليك كنيد.
  5. در اين مرحله، سيستم‌عامل عمليات جستجو به‌ دنبال چاپگر را آغاز مي‌كند و در صورتي‌كه چاپگر شرايط ذكر شده در مرحله يك را داشته باشد، در فهرست چاپگرها به ‌نمايش درخواهد آمد.
  6. چاپگر مورد نظرتان را از فهرست انتخاب كرده و روي گزينه add كليك كنيد.
  7. پس از نصب موفقيت‌آميز چاپگر مي‌توانيد در هر برنامه‌اي پس از كليك روي گزينه چاپ، چاپگر جديد را از ميان چاپگرهاي موجود انتخاب كرده و به استفاده از آن بپردازيد.

منبع: جام جم‌ آنلاين.

استفاده لذت‌بخش از ويندوز 8، حذف عبارات جستجو شده

يكي از امكاناتي كه در نسخه‌هاي مختلف ويندوز از جمله ويندوز 8 به چشم مي‌خورد، ذخيره عبارات جستجو شده در كادر جستجوي ويندوز است. اين قابليت به شما اين امكان را مي‌دهد تا دفعات بعد كه قصد داريد از بخش جستجو استفاده كنيد، فهرست عباراتي را كه قبلاً وارد كرده‌ايد، مشاهده و در صورت نياز بدون تايپ عبارت مورد نظر، آن را از فهرست موجود انتخاب كنيد. استفاده از اين قابليت، مفيد است؛ اما در موارد بسياري نيز نمايش كلمات و عبارات جستجوشده در سيستم، امنيت و حريم خصوصي كاربران را در معرض خطر قرار مي‌دهد. جهت پاك كردن تاريخچه اين اطلاعات، بايد طبق مراحل زير عمل كنيد:

  1. نشانگر ماوس خود را به طرف پايين، راست صفحه‌نمايش حركت دهيد. سپس آن را به سمت بالا بكشيد تا نوار Charms نمايش داده شود. از كليدهاي تركيبي Win + C نيز مي‌توانيد كمك بگيريد.
  2. روي گزينه Settings در نوار به‌نمايش درآمده كليك كرده، سپس More PC settings را انتخاب كنيد.
  3. در پنجره PC settings، از ستون سمت چپ، بخش Search را انتخاب كنيد.
  4. در بالاي صفحه، بخش History قابل مشاهده است. با استفاده از گزينه‌هاي موجود در اين بخش مي‌توانيد تاريخچه عبارات جستجو شده را پاك نماييد يا اين قابليت را غير فعال كنيد.
  5. براي پاكسازي تاريخچه ‌بايد از گزينه Delete history استفاده كنيد كه با كليك روي آن و تأييد پيام به ‌نمايش درآمده تمامي اطلاعات ذخيره‌شده در تاريخچه جستجوها حذف مي‌شود. همچنين چنانچه بخواهيد اين قابليت را غير فعال كنيد، ‌بايد كليد موجود در اين بخش را از حالت On به Off تغيير وضعيت دهيد. گفتني است در حالتي كه كليد مربوط در حالت غير فعال باشد، گزينه Delete history نيز خاكستري شده و غير قابل انتخاب خواهد بود.

ويندوز 8 را مجازي نصب كنيد

Virtualbox و VMWare از معروف‌ترين نرم‌افزارهايي است كه براي ايجاد رايانه‌هاي مجازي و نصب سيستم‌هاي عامل‌ مختلف روي آن‌ها كاربرد دارد.

با انتشار نسخه جديد سيستم‌عامل ويندوز، يعني ويندوز 8 نيز بسياري از علاقه‌مندان تصميم گرفتند تا زماني كه نسخه نهايي آن منتشر شود، توسط اين نرم‌افزارها به‌صورت مجازي نسخه‌اي از آن را روي رايانه نصب كرده و مورد استفاده قرار دهند؛ اما در موارد بسياري كاربران در مراحل اوليه نصب اين سيستم‌عامل به ‌صورت مجازي، با پيام خطايي شبيه پيام زير مواجه شدند:

Your PC needs to restart.Please hold down the power button.Error Code:.x......5D

پيغام خطاي فوق، از نرم‌افزارهاي Virtualbox و VMWare نيست؛ بلكه با انجام تغييرات كوچكي در تنظيمات مادر بورد رايانه رفع‌شدني است. در حالت كلي، براي رفع اين مشكل بايد قابليت No-Execute Memory Protection را فعال كنيد. فعال‌سازي اين قابليت نيز با توجه به مادربوردهاي مختلف و نسخه‌هاي نرم‌افزاري مورد استفاده توسط آن‌ها متفاوت است كه در اين مثال، چگونگي فعال‌سازي آن را در حالت كلي براي شما شرح ‌داده مي‌شود:

  1. رايانه را روشن كنيد و پيش از بوت شدن سيستم‌عامل با فشار دادن كليد F2 از روي صفحه‌كليد، وارد تنظيمات بايوس شويد. اين كليد با توجه به مادربوردهاي مختلف ممكن است متفاوت باشد. كليدهاي Delete , F2 , F10 از جمله متداول‌ترين كليدها براي ورود به اين تنظيمات به‌شمار مي‌رود.
  2. پس از ورود به تنظيمات بايوس، بـــه بـــخش Advanced رفتــــه و CPU Configuration را انتخاب كنيد. اين بخش در مادربوردهاي Asrock قابل مشاهده بوده و ممكن است در مدل‌هاي ديگر تفاوت‌هايي در گزينه‌هاي ذكر شده وجود داشته باشد.
  3. گزينه No-Execute Memory Protection را پيدا كنيد و آن را به حالت Enabled تغيير وضعيت دهيد.
  4. در نهايت، به بخش Exit برويد و ضمن ذخيره تغييرات، از تنظيمات بايوس خارج شويد.
  5. حالا مي‌توانيد به راحتي ويندوز 8 را با استفاده از نرم‌افزارهاي Virtualbox و VMWare روي رايانه خود نصب كنيد.

تغییر مکان ذخیره فایل‌های موقت در ویندوز

ویندوز در هنگام نصب و اجرای برنامه‌های مختلف، یک سری از فایل‌های موقت مورد نیاز برنامه یا عملیات نصب را در پوشه‌ای با نام Temp در درایو ویندوز (درایو C) ذخیره می‌کند. گاهی اوقات برنامه‌های سنگینی نظیر مبدل فایل‌های ویدیویی، فایل‌های موقت حجیمی درست می‌کنند که همین امر، موجب پُر شدن فضای درایو ویندوز می‌شود. در این‌جا به شما نشان خواهیم داد که چگونه مسیر پیش‌فرض ذخیره شدن فایل‌های موقت را به درایوی دیگر تغییر دهید تا دیگر با معضل کمبود فضا در درایو ویندوز مواجه نشوید. این ترفند بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز عملی می‌باشد.

برای این کار:
ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس عبارت sysdm.cpl را در Run وارد نمایید و Enter بزنید. در پنجره باز شده به تب Advanced بروید. سپس بر روی دکمه Environment Variables کلیک کنید. در پنجره جدید باز شده، در قسمت ...User variables در حالی که TEMP در حالت انتخاب است، بر روی Edit کلیک کنید. حال در قسمت Variable value، به جای عبارت موجود در آن، مسیر جدید ذخیره محتویات موقت را وارد نمایید؛ به عنوان مثال D:TarfandestanTemp، و بر روی OK کلیک کنید. این کار را عیناً برای TMP نیز تکرار کنید. در پایان، یک بار ویندوز را Restart نمایید. خواهید دید که پس از این کار، تغییرات اعمال شده و مسیر جدید مورد استفاده ویندوز قرار می‌گیرد. تنها دقت داشته باشید این کار باید برای هر حساب کاربری در ویندوز به صورت جداگانه صورت پذیرد؛ بدین معنا که حساب‌های کاربری که این ترفند را بر روی‌شان اعمال نکنید، همچنان از درایو ویندوز برای ذخیره‌سازی فایل‌های موقت استفاده خواهند کرد.

بستن کلیه برنامه‌های هنگ کرده به‌سادگی

یکی از مشکلات روزمره‌ای که برای کاربران در محیط ویندوز رخ می‌دهد، هنگ کردن برنامه‌ها به علت‌ باگ‌ها و ناسازگاری‌های نرم‌افزاری است. در این مواقع، وضعیت برنامه‌ روی Not Responding قرار می‌گیرد. راه عمده‌ای که در این خصوص وجود دارد، استفاده از Task Manager و وادار کردن پروسه مربوط به برنامه به بسته شدن می‌باشد. در این ترفند قصد داریم راه کاربردی را به شما معرفی کنیم که با بهره‌گیری از آن بتوانید تنها با اجرای یک فایل، کلیه پنجره‌های هنگ کرده مربوط به برنامه‌ها را ببندید. این ترفند، روی کلیه نسخه‌های ویندوز عملی می‌باشد.

بدین منظور:
ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید و در محیط Run، عبارت notepad را وارد نمایید تا نرم‌افزار Notepad ویندوز باز شود. در محیط Notepad کد زیر را Copy و Paste نمایید:

taskkill /f /fi "status eq not responding"

اکنون از منوی File بر روی Save as کلیک کنید. سپس فایل را با نام دلخواه و پسوند bat. در صفحه دسک‌تاپ ویندوز ذخیره نمایید. اکنون در صورتی که یک یا چند برنامه هنگ کرد، کافی است به صفحه دسکتاپ مراجعه کنید و روی این فایل جدید ایجادشده دوبار کلیک کنید. با اجرای این فایل، تمام پنجره‌های هنگ کرده برنامه‌ها بسته می‌شود.

منبع: ترفندستان.

مروري بر قابليت‌هاي Outlook جديد

Outlook جديد، اولين سرويس ايميلي است كه به توييتر، LinkedIn و گوگل متصل مي‌شود تا محتواي مورد نظر را به ايميل افراد بياورد. در جعبه دريافت‌هاي Outlook.com، ايميل‌هاي شخصي شما ‌همراه تصاوير دوستان و به‌روز رساني‌هاي اخير، آمده‌ است. این سرویس، به ‌طور خودكار پيام‌‌هاي شما را بر اساس افراد مرتبط، خبرنامه‌ها و به‌روزرساني‌هاي اجتماعي مرتب مي‌كند. علاوه بر اين، با قابليت‌هايي كه در اختيار شما قرار مي‌دهد، مي‌توانيد آن‌ها را جابه‌جا يا پاك كرده و قوانين قدرتمندي را تنها با چند كليك ساده تنظيم كنيد. بنابراين، شما قادر خواهيد بود سريع‌تر از هر زمان ديگر به ايميل مورد نظر خود دست پيدا كنيد. اين سرویس با اسكاي‌‌درايو همراه است. اگر مي‌خواهيد تصاوير، اسناد يا فايل‌هاي ديگري را ارسال كنيد، مي‌توانيد آن‌ها را در اسكاي‌درايو قرار دهيد و ديگر نگران محدوديت‌ در ارسال فايل از طريق ايميل نباشيد‌؛ محدوديت‌هايي نظير پيوست نكردن فايل‌هاي اجرايي در ايميل. همچنین Outlook.com به شما اين امكان را مي‌دهد خودتان تصميم بگيريد كه حسابتان به كدام شبكه اجتماعي وصل شود، از كدام‌يك از آن شبكه‌ها استفاده كرده و حتي فعاليت كدام‌يك از دوستان خود را پيگيري كنيد. اگر شما يك كاربر حرفه‌اي هستيد و مي‌خواهيد جعبه دريافت خود را كاملاً براي خود تنظيم كنيد، اين امكان وجود دارد كه بر اساس تنظيمات خود، دسته‌ها، پوشه‌ها و قوانين مورد نظرتان را براي Outlook.com ايجاد كنيد. البته در Outlook.com قابليت‌هايي وجود دارد كه شما از هر سرويس ايميلي انتظار داريد. اينباكس آن ظرفيت نامحدودي براي ذخيره ايميل‌ها دارد و به خوبي در مقابل هرزنامه‌ها محافظت مي‌كند و حساب شما نيز توسط خود مايكروسافت حفاظت مي‌شود. همچنين Outlook.com به خوبي با برنامه روميزي Outlook كار مي‌كند و همان ‌طور كه از يك سرويس شخصي ايميل انتظار داريد، كاملاً رايگان است. در حال حاضر، Outlook.com آماده است تا به سرويس اصلي ايميل شما تبديل شود. شما مي‌توانيد به‌راحتي يك نشاني ايميل Outlook.com@ ايجاد كنيد يا درصورت تمايل با نشاني كنوني ايميل خود از آن استفاده كنيد.

منبع: جام جم آنلاین.

ذخیره صدا با کیفیتی بالاتر در Sound Recorder ویندوز ویستا و 7

Sound Recorder، یک برنامه کاربردی و در عین حال ساده جهت ضبط صدا می‌باشد که به طور پیش‌فرض روی ویندوز 7 نصب می‌شود. محدودیتی که در Sound Recorder وجود دارد، این است که این برنامه تنها صدا را در فرمت WMA ذخیره می‌کند. این نوع فرمت صدا با نرخ بیت 96 کیلوبیت بر ثانیه، کیفیت نسبتاً خوب و حجم خیلی کمی دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی بپردازیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید صدا را با فرمت WAV و کیفیت و حجمی بالاتر ذخیره کنید؛ کیفیتی 14 برابر بیشتر نسبت به کیفیت قبلی!

بدین منظور:
ابتدا بر روی فضای خالی از محیط دسکتاپ راست کلیک کنید و از منوی New بر روی Shortcut کلیک کنید. در پنجره باز شده و در قسمت Type the location of the item عبارت زیر را وارد نمایید:

C:WindowsSystem32SoundRecorder.exe /file outputfile.wav

سپس روی دکمه Next و نهایتاً Finish کلیک کنید. اکنون با اجرای این شورتکات جدید ایجادشده با نام SoundRecorder.exe، روی دسکتاپ می‌توانید به برنامه Sound Recorder دسترسی پیدا کنید. با این تفاوت که اکنون در صورت ذخیره فایل صدا، فرمتی که برای ذخیره صدا در نظر گرفته شده، WAV است که نرخ بیتی معادل با 1411 کیلوبیت بر ثانیه دارد.

منبع: ترفندستان.

تنظيمات پيشرفته IE9 را با احتياط تغيير دهيد

Hardware acceleration، يكي از امكانات جديد IE9 است و اين امكان را مي‌دهد كه بار تمامي عمليات Rendering گرافيك و متن را از دوش CPU برداشته و به GPU يا پردازنده‌ واحد گرافيك رايانه منتقل كند. ممكن است احساس كنيد برخي وب‌سايت‌هايي كه با نسخه‌هاي گذشته‌ IE با سرعت مناسبي باز مي‌شدند، در IE9 كند باز مي‌شوند. اين موضوع ممكن است براي وب‌سايت‌هايي كه به اصطلاح گرافيك سنگيني دارد، بيشتر به چشم بيايد. در اين‌گونه موارد، در اولين گام ‌بايد قسمت Accelerated Graphics را مورد بررسي قرار دهيد. براي اين منظور، Internet Options را باز كرده و به Advanced برويد. در قسمت Settings، به عنوان اولين گزينه، ...Use software rendering را مشاهده مي‌كنيد كه در حالت پيش‌فرض، از انتخاب خارج است؛ اما در صورتي كه به هر علت IE9 تشخيص دهد كه GPU رايانه‌تان توان Renderكردن گرافيك صفحات وب را ندارد، به صورت خودكار اين كار را به CPU محول مي‌كند. علاوه بر اين، ممكن است براي برخي آزمايش‌هاي سخت‌افزاري يا نرم‌افزاري نيز اين گزينه فعال يا غير فعال شود. اگر در محيط‌هاي اداري فعاليت مي‌كنيد، بد نيست بدانيد كه مديران شبكه نيز مي‌توانند بنا بر برخي دلايل، مقدار پيش‌فرض اين گزينه و ديگر گزينه‌ها! را تغيير دهند. اگر IE9 اين گزينه را فعال كرده باشد، ممكن است با به‌روزرساني Driver كارت گرافيك مشكل حل شود؛ در غير اين صورت، بايد به فكر تعويض كارت گرافيك‌تان باشيد. ممكن است به هر دليلي، از نرم‌افزارهاي Screen Reader و نرم‌افزارهايي از اين دست روي رايانه‌تان استفاده كنيد. در اين حالت، بررسي گزينه‌هاي موجود در اين گروه بسيار برايتان مفيد خواهد بود‌؛ چراكه عملكرد اين‌گونه نرم‌افزارها را حين استفاده از IE9 بهبود مي‌بخشد. اولين گزينه،Always expand ALT text for images است. يك نرم‌افزار Reader (متن‌خوان) چگونه بايد تصاوير را بخواند؟ تقريباً تمامي تصاوير موجود در وب‌سايت‌ها يك كلمه يا عبارت توضيحي يا همان ALT را در كنار خود دارد كه بعضاً با نگهداشتن ماوس روي تصوير، قابل مشاهده است. شما مي‌توانيد با انتخاب اين گزينه و خارج‌كردن گزينه Show pictures (در گروه Multimedia) از حالت انتخاب، در صفحات وب به جاي تصاوير، توضيح آن‌را مشاهده كنيد. توجه داشته باشيد كه در حالت عادي ممكن است اين گزينه‌ها برايتان كاربرد نداشته باشد؛ اما اگر به عنوان يك‌ مدير شبكه به هر علت نياز به استفاده از نرم‌افزارهاي متن‌خوان داشته باشيد، آن وقت بايد سري به اين گزينه‌ها بزنيد.

منبع: جام جم آنلاین.

حذف تصویر حساب کاربری از منوی Start ویندوز ویستا و 7

در ویندوز ویستا و 7 در صورتی که وارد منوی Start شوید، در بالای این منو، تصویر حساب کاربری شما در ویندوز نمایش داده می‌شود. با استفاده از این ترفند می‌توانید تصویر حساب کاربری را از منوی Start ویندوز ویستا و 7 حذف کنید.

بدین منظور:
نیازمند یک برنامه جانبی به نام Classic Shell هستیم. آخرین نسخه این برنامه را از نشاني زیر دانلود نمایید:

http://sourceforge.net/projects/classicshell/files/latest/download

پس از دریافت فایل، آن را جهت نصب برنامه اجرا نمایید.
پس از طی مراحل اولیه نصب، در مرحله Custom Setup روی فلش کوچک کنار Classic Explorer راست کلیک کرده و گزینه Entire feature will be unavailable را انتخاب نمایید. با این کار، علامت ضربدر قرمز رنگی در کنار آن قرار می‌گیرد.
با فشردن دکمه Next، مابقی مراحل نصب را طی کنید.
پس از پایان نصب برنامه، در صورتی که روی دکمه Start کلیک کنید، با منوی Start متفاوتی روبه‌رو خواهید شد؛ اما نگران نباشید؛ چرا که در ادامه مراحل، منوی Start را به حالت قبل تبدیل خواهیم کرد.

در همین منوی Start جدید، از منوی Settings روی Classic Start Menu کلیک کنید. در پنجره باز شده، در تب Controls و قسمت Left click opens، گزینه Windows Start Menu را به حالت انتخاب دربیاورید. سپس به تب Windows Start Menu بروید و تیک گزینه Hide User Picture را انتخاب کنید.
در نهایت، روی دکمه OK کلیک کنید. اکنون در صورتی که وارد منوی Start شوید، با منوی Start پیش‌فرض ویندوز روبه‌رو خواهید شد؛ علاوه بر این‌که تصویر حساب کاربری هم ناپدید شده است. برای ظاهر کردن مجدد این تصویر نیز می‌توانید مجدد Start Menu Settings را اجرا کرده و تیک Hide User Picture را بردارید.

منبع: ترفندستان.

زمان‌بندی خودكار عملیات Defragment در ویندوز 7

یکی از راه‌های بهینه‌سازی و افزایش سرعت عملکرد ویندوز، استفاده از ابزار Disk Defragmenter و مرتب کردن هارددیسک است. در ویندوز 7 می‌توانید این کار را به صورت زمان‌بندی شده انجام دهید تا این عملیات به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه به شکل خودکار انجام شود.

بدین منظور:
در منوی Start، عبارت Disk Defragmenter را وارد کرده و در فهرست نتایج روی Disk Defragmenter کلیک کنید. با باز شدن پنجره Disk Defragmenter، در قسمت Current status می‌توانید وضعیت اجرای این برنامه در هر درایو را مشاهده کرده و بررسی کنید. اکنون روی دکمه Configure Schedule کلیک کنید. در پنجره بازشده چند گزینه را مشاهده خواهید کرد.

ابتدا اطمینان پیدا کنید تیک گزینه Run on a schedule فعال است. در قسمت Frequency می‌توانید زمان‌بندی را به صورت روزانه (Daily)، هفتگی (Weekly) و ماهیانه (Monthly) تغییر دهید. در قسمت Day می‌توانید روز مورد نظر خود را که مایل هستید عملیات Defragment در این روز اجرا شود، انتخاب نمایید. این قسمت، در حالت Daily غیر فعال می شود و در حالت Weekly، به روزهای هفته تغییر می‌یابد. همچنین در حالت Monthly، روزهای ماه را نمایش می‌دهد. قسمت Time به زمان اجرا شدن عمل Defragment اشاره می‌کند. شما می‌توانید ساعت را از 0 تا 23 تغییر دهید تا در هر ساعتی که خواستید، این عمل اجرا شود. در قسمت Disk، یک دکمه به نام Select Disks در روبه‌روی آن قرار گرفته است. با کلیک بر این دکمه می‌توانید درایوهایی که قصد Defrag کردن آن‌ها را دارید را انتخاب کرده تا در همان بازه زمانی که انتخاب کرده‌اید، Defrag شوند. در نهایت، روی دکمه OK کلیک کنید تا برنامه زمانی شما تأیید شود. این برنامه زمانی را می‌توانید در قسمت Schedule در صفحه اصلی Disk Defragmenter مشاهده کنید. در صورتی که قصد غیر فعال کردن این برنامه زمانی را دارید، می‌توانید با کلیک روی دکمه Configure Schedule تیک گزینه Run on a schedule را بردارید و OK کنید.

منبع: ترفندستان.

غیر فعال کردن قابلیت جستجو در ویندوز 7

ممکن است به هر دلیل دوست نداشته باشید در محیط ویندوز امکان جستجو فراهم باشد؛ به طوری که کاربران نتوانند فایل یا برنامه‌ای را جستجو کنند. در این ترفند قصد داریم شيوه غیر فعال کردن کامل امکان جستجو در محیط ویندوز 7 را برای شما بازگو نماییم؛ بدین صورت که کادر جستجو از محیط ویندوز اکسپلورر و همچنین منوی Start حذف شده و دیگر امکان جستجو در ویندوز 7 مهیا نیست.

بدین منظور:
ابتدا از منوی Start وارد Control Panel شوید. سپس وارد Programs شده و روی Turn Windows features on or off کلیک کنید. اکنون چند لحظه صبر کنید تا پنجره Windows Features نمایان شود. حالا تیک گزینه Windows Search را بردارید و در پیغام تأییدیه‌ای که نمایان می‌شود، روی Yes کلیک کنید. در نهایت، روی دکمه OK کلیک کنید. اکنون از شما درخواست می‌شود، برای اعمال تغییرات یک‌بار ویندوز خود را Restart کنید. با انجام این کار و راه‌اندازی مجدد ویندوز، تغییرات اعمال‌شده و امکان جستجو، به طور کلی، از ویندوز حذف می‌شود. برای بازیابی جستجو در ویندوز نیز کافی است مجدد به همین مسیر آمده و تیک Windows Search را فعال کنید.

منبع: ترفندستان.

پاک کردن آیکن‌های قدیمی از بخش Notification Area در ویندوز 7

Notification Area قسمتی از نوار تسک‌بار ویندوز 7 است که موارد مختلفی نظیر ساعت ویندوز و گزینه تنظیم صدا در آن قرار گرفته است. همچنین آیکن‌های برخی از نرم‌افزارهای نصب‌شده در ویندوز نیز در Notification Area قرار گرفته و از این محدوده، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به هر نرم‌افزار انجام می‌گیرد. برای ویرایش فهرست آیکن‌های قرار گرفته در قسمت Notification Area، کافی است بر روی فضای خالی از این محدوده راست کلیک کنید وCustomize notification icons را انتخاب نمایید. یکی از مشکلاتی که ممکن است در این محدوده اطلاع‌رسانی پیش بیاید، عدم حذف آیکن‌های قدیمی از فهرست Customize پس از نصب و پاک کردن پیاپی نرم‌افزارها است؛ به طوری که با وجود پاک شدن نرم‌افزار از روی ویندوز، همچنان آیکن‌ آن در فهرست ویرایش آیکن‌ها وجود دارد. در این ترفند قصد داریم به شيوه پاک کردن این آیکن‌های قدیمی از بخش Notification Area در ویندوز 7 بپردازیم.

باقی ماندن این آیکن‌ها به دلیل پاک نشدن Cache یا همان حافظه موقت این ناحیه است. برای پاکسازی Cache دو راه پیش رویمان داریم:

ابتدا در منوی Start، عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری ویندوز باز شود.
در پنجره Registry Editor به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareClassesLocal SettingsSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionTrayNotify

از قسمت سمت راست، با راست‌کلیک و انتخاب گزینه Delete، دو متغیر IconStreams و PastIconsStream را حذف کنید. اکنون یک‌بار ویندوز یا پروسه explorer.exe را از نو راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود و آیکن‌های قدیمی از Notification Area حذف شوند.

منبع: ترفندستان.

فعال کردن حالت شفاف پنجره‌ها در ویندوز 8

یکی از تغییراتی که در ویندوز 8 شاهد هستیم، حذف حالت شیشه‌ای پنجره‌ها یا Aero Glass از ظاهر ویندوز است. اگرچه که در ویندوز 8 تم جدیدی به نام Aero Lite رونمایی و جایگزین تم قبلی ویندوز 7 شده است، اما این تم جدید به دلیل عدم شیشه‌ای بودن، بسیار ساده به نظر می‌رسد و چندان جذاب نیست. در این ترفند قصد داریم روشی مخفی و جالب را برای شما بازگو کنیم که با استفاده از آن می‌توانید حالت Aero Glass را روی تم Aero Lite فعال کنید و حالت شیشه‌ای بودن را به ظاهر پنجره‌های ویندوز اضافه کنید.

بدین منظور:
ابتدا در فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست‌کلیک کرده و Personalize را انتخاب کنید. در پنجره Personalization اطمینان پیدا کنید که یکی از تم‌های موجود در قسمت Aero themes، در حالت انتخاب است. سپس از قسمت پایین پنجره روی Windows Color کلیک کنید. حال بدون این‌که کار دیگری کنید، این پنجره را Minimze کنید. دقت داشته باشيد که پنجره را نبندید و تنها بر دکمه Minimize کلیک کنید تا پنجره موقتاً راهی نوار تسک‌بار شود. اکنون مجدد روی دسکتاپ راست‌کلیک کرده و Personalize را انتخاب کنید تا یک پنجره دیگر Personalization باز شود. در این پنجره جدید، در قسمت Basic and Hight Contrast Themes روی تم Windows Basic کلیک کنید. اکنون چند لحظه صبر کنید تا صفحه مجدداً پدیدار شود. حال، پنجره قبلی Personalization را که Minimize کرده بودید، مجدداً باز کنید. سپس یک‌بار تیک Enable transparency را بردارید و مجدد تیک آن را بزنید و در نهایت، روی دکمه Save changes کلیک کنید. کار تمام است و اکنون حالت Aero Glass به تم Aero Lite اضافه شده است.

منبع: ترفندستان.

شيوه استفاده از گوگل کروم به عنوان یک برنامه Metro در ویندوز 8

در محیط ویندوز 8، مرورگر اینترنت اکسپلورر را می‌توان در دو محیط Metro و دسکتاپ اجرا کرد. اما در صورتی که جزء کاربران مرورگر گوگل کروم هستید و دوست دارید این مرورگر را در حالت Metro اجرا کنید، چه باید کرد؟ در این ترفند به شيوه استفاده از گوگل کروم به عنوان یک برنامه Metro در ویندوز 8 خواهیم پرداخت.

بدین منظور:
ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+F را فشار دهید تا وارد محیط Search ویندوز شوید. سپس در سمت راست صفحه، Settings را انتخاب کنید. حال، عبارت Default Programs را جستجو کرده و روی Default Programs کلیک نمایيد. در پنجره باز شده روی Set your default programs کلیک کرده و سپس کمی صبر کنید. اکنون در کادر سمت چپ، Google Chrome را انتخاب و سپس در سمت راست، Choose defaults for this program را انتخاب نمایید.

سپس در قسمت بازشده، گزینه‌های HTTP ،HTTPS و TEL را تیک بزنید و در آخر روی Save کلیک کنید. اکنون وارد صفحه Start شده و به دنبال کاشی خاکستری‌رنگ گوگل کروم بگردید و بر روی آن کلیک کنید تا کروم در محیط مترو اجرا شود. اگر آن را پیدا نکردید، ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+F را فشار بدهید. در سمت راست صفحه تمامی برنامه‌های متروی نصب‌شده در ویندور 8 فهرست شده‌اند. در آن به دنبال Google Chrome بگردید و روی آن کلیک کنید.

شايان ذکر است، اگر دقت کنید، خواهید دید که آیکن Internet Explorer مترو تغییر می‌کند و به شکل آیکن برنامه‌های نصب‌شده روی دسکتاپ نمایش داده می‌شود. علت آن، تنظیم پیش‌فرض باز شدن فایل‌هایHTTP ،HTTPS و TEL در گوگل کروم مترو است. همچنین در صورتی که از انجام این کار پشیمان شده‌اید، می‌توانید مجدد به Default Programs مراجعه کرده و دوباره مرورگر پیش‌فرض خود را روی Internet Explorer تنظیم کنید.

منبع: ترفندستان.

دو راه براي فعال کردن گزینه Show Hidden Files که به وسیله ویروس غیر فعال شده

در این‌جا  قصد دارم، به معرفی روش دستی فعال کردن گزینه Show Hidden Files که به وسیله یک ویروس بسیار رایج میان کاربرانی که یا از آنتی ویروس استفاده نمی‌کنند یا آنتی ویروسشان به روز نیست، به وجود می‌آید، بپردازم. این ویروس اولین بلایی که بر سر رايانه شما می‌آورد، این است که گزینه Show Hidden Files موجود در Folder Option را حذف می‌کند و شما را از دسترسی به فایل‌های Hidden موجود در هاردتان منع می‌کند و مشکل اصلی این‌جا است که حتی پس از حذف ویروس، همچنان این مشکل پابرجا است و ناچار به تعویض ویندوز خود می‌باشید؛ اما به معرفی دو روش برای فعال کردن گزینه Show Hidden Files می‌پردازم که حتی می‌تواند شما را در یافتن این ویروس و پاک کردن آن به صورت دستی نیز کمک کند.

روش اول:

از Start Menu وارد Run شويد و در آن‌جا تايپ کنيد‌: regedit
وقتي صفحه رجيستري باز شد‌، از سمت چپ وارد اين مسير شويد‌:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurre ntVersionExplorerAdvanced

در اين قسمت‌، در فهرست متغير‌هايي که سمت راست وجود دارند‌، متغير آبي رنگي (DWORD Value) را به نام Hidden پيدا کنيد و روی آن دابل‌کليک کنيد. اگر مقدارش (Value data) به 0 تغيير کرده‌، ان را به 1 یا 2 تغییر دهید و OK کنيد‌. حالا رجيستري را ببنديد و رايانه خود را مجدد راه‌اندازي کنيد.

روش دوم:

در اين روش بايد مسير زير را دنبال کنيد‌:

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurr entVersionExplorerAdvancedFolderHidden]

اکنون در سمت راست پنجره Regedit روي Type دو بار کليک کرده و مقدار آن را برابر با group قرار دهيد؛ يعني در پنجره‌اي که باز مي‌شود، کلمه group را تايپ کنيد.
با اين کار، مي‌توانيد Show Hidden Files از دست رفته را که دیده نمی‌شد، برگردانید.

منبع: ترفندستان.

نکته‌ای مهم در نگهداری از فلش مموری

ضربه‌، آب، نوسانات برق و... همه این موارد باعث می‌شوند که عمر فلش مموری شما کوتاه شود؛ اما باید بدانید یکی از نکات مهم در نگهداری فلش مموری‌ها این است که به هنگام خارج کردن آن از پورت USB آن را Safe Remove کنيد. بر خلاف تصور برخي افراد مبني بر بيهوده بودن اين کار، انجام Safe Remove فوايد بسياري دارد. وقتي يک فلش USB را به رايانه متصل و روي آن چيزي کپي مي‌کنيد، در واقع ممکن است قسمتي از اطلاعات مربوط به اين نقل و انتقال داده‌ها روي RAM  رايانه ذخيره شود که با Safe to Remove کردن، به سيستم مي‌گوييد ديگر نيازي به اطلاعات روي RAM نيست و سيستم با پاک کردن اين اطلاعات، اجازه مي‌دهد فلش را از رايانه جدا کنيد. ممکن است در ويندوز۷ يا ويندوز ويستا چراغ چشمک زن فلش خاموش نشود. در صورتي که اغلب در ويندوز XP با Safe to Remove کردن، اين چراغ خاموش مي‌شود. اين چراغ اگر در حال چشمک زدن باشد، نشان دهنده اين است که سيستم در حال خواندن يا کپي اطلاعات روي فلش است و چراغ ثابت نشان دهنده اين است که هيچ اطلاعاتي بين فلش و سيستم رد و بدل نمي‌شود. پس اگر ديديد که چراغ فلش در حال چشمک زدن است، به هيچ وجه آن را از رايانه جدا نکنيد. البته مي‌توان تنظيماتي را انجام داد تا براي جداکردن فلش از رايانه، نيازي به Safe to Remove نباشد. با اجراي اين ترفند، با بيرون کشيدن فلش، خود ويندوز آن را به طور خودکار  Safe to Removeمي‌کند. براي اين کار، My Computer را باز و روي آيکن فلش راست کليک کنيد و وارد Properties شويد. در تب Hardware، روي Change Settings کليک کنيد تا وارد پنجره ديگري شويد. در اين قسمت، اگر تيک Enable write caching on the device را برداريد، ديگر براي جداکردن فلش از رايانه، نيازي به Safe to Remove کردن آن نداريد. با اين کار، در حقيقت نوشتن و خواندن اطلاعات روي فلش با کارآيي پايين‌تري انجام خواهد شد؛ ولي اين افت کيفيت، به قدري نامحسوس است که مي‌توان آن را ناديده گرفت و در عمل، هيچ تغييري را احساس نخواهيد کرد.

منبع: افکار نیوز.

بازگردانی تنظیمات فایرفاکس به حالت اولیه

اعمال تغییرات در مرورگر، نصب افزونه‌ها، پلاگین‌ها و...، از جمله دلایلی است که موجب می‌شود هنگام استفاده از مرورگر فایرفاکس با مشکلاتی مواجه شوید. یکی از روش‌های متداول برای رفع این مشکلات حذف مرورگر از روی سیستم‌عامل و نصب مجدد آن است تا تنظیمات و دیگر اطلاعات آن دوباره‌سازی شود. با توجه به بروز پاره‌ای از مشکلات در این مراحل، سازندگان این مرورگر قابلیتی را در آن گنجانده‌اند که به کمک آن می‌توانید به راحتی و با چند کلیک ساده، تنظیمات مرورگر را همچون روز اول بازنشانی کنید.

برای این کار:

  1. ابتدا مرورگر فایرفاکس را اجرا کنید.
  2. به منوی Help بروید و روی گزینه Restart with Add-ons Disabled کلیک کنید. چنانچه نمایش منوهای کلاسیک در مرورگر فعال نیست، باید پس از کلیک روی گزینه Firefox، از بالا ـ سمت چپ مرورگر، به منوی Help بروید و سپس روی گزینه مربوط را کلیک کنید.
  3. پنجره به‌نمایش درآمده را با انتخاب گزینه Restart، تأیید کرده و منتظر بمانید تا مرورگر بسته شده و به‌طور خودکار اجرا شود.
  4. در این مرحله، پنجره‌ای با عنوان Safe Mode به‌ شما نمایش داده می‌شود که در آن گزینه‌هایی برای بازنشانی تمامی تغییرات به حالت اولیه وجود دارد. با فعال‌ کردن علامت چک‌مارک کنار گزینه‌های موجود در این پنجره، همچون:Reset toolbars and controls، Reset all user preferences to Firefox defaults و Restore default search engines و کلیک روی گزینه Make Changes and Restart همه گزینه‌های انتخاب‌شده به ‌حالت پیش‌فرض بازنشانی می‌شود و بدون نیاز به حذف و نصب مجدد نرم‌افزار، می‌توانید همچون روز اول به استفاده از آن بپردازید.

منبع: www.tarfandcity.com

چند ترفند و نکته برای استفاده از Gchat

نرم‌افزار  Google Talk، نرم‌افزار  تخصصی گوگل برای چت کردن است. به طور خاص، بسیاری از مردم از سرویس Google Talk هنگامی که در ایمیل خود هستند، استفاده می‌کنند و برای آن نام خاصی نیز پیدا کرده اند: Gchat.

در این‌جا چند ترفند ارائه شده است تا به طور بهینه بتوانید از این نرم‌افزار  استفاده کنید.
اولین نکته، اختصاص دادن یک تصویر به مخاطبان می‌باشد. اگر مخاطبان شما از کاربران جی‌میل باشند، عکس و مشخصات آن‌ها به صورت خودکار ارسال می‌شود؛ اما به هر حال، می‌توانید شيوه نمایش آن‌ها را به دلخواه تغییر دهید. این کار را با رفتن به Contact و انتخاب گزینه Change picture انجام دهید.
افزون بر اين، می‌توانید تصویر دوستان خود را در پنجره چت مشاهده کنید. برای این کار، دستور زیر را دنبال کنید:

Settings > Labs > Pictures in Chat.

منبع: www.mashable.com

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 شهریور 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 68
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 39
بازدید 10579 بار