بانک اطلاعات نمامتن، دسترسی به نشریات ادواری کشور در وب* (www.namamatn.ir)

یکشنبه, 31 خرداد 1388 ساعت 16:40
    نویسنده: بخش تحقيق و توسعه در فضای ديجيتال
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نمامتن نشریات ایران، کتابخانه دیجیتال مندرجات نشریات ایران است که متن کامل مقالات، نقدآثار، گفتگوها، گزارش ها و... را از سال 1377 تا کنون، به صورت ادامه دار در بردارد. این پایگاه با موتور جستجوی کارآمدِ پویشگر نمامتن، قابل دسترس بوده، ماهیانه چند هزار عنوان به این کتابخانه افزوده می گردد.

 نکات اساسی درباره پایگاه نمامتن

دسترسی به منبع الکترونیک کشور؛
قابلیت یافتن مطالب بر اساس عنوان، موضوع، تاریخ، کلیدواژه، نشریه و پدیدآورنده مورد نظر؛
دسترسی به تمامی نشریات از سال 1377 تا به امروز؛
دربرگیرنده کلیه نشریات، مطبوعات و مجلات علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری، دینی، سیاسی، فنی، مهندسی، پزشکی، ادبی، اقتصادی و غیره؛
امکان جستجوی ترکیبی (جستجو در چند مورد مانند: عنوان، پدید آورنده و موضوع)؛
مشاهده متن مندرجات به صورت اسکن شده، PDF و متن HTML؛
قابلیت افزودن سایر فهرست ها شامل: اطلاعات، اسناد و مطالب خصوصی یا شخصی.

برای ورود به پایگاه نمامتن، نشانیwww.namamtn.ir را در نوار نشانی مرورگرمان وارد می کنیم.

برای استفاده از این پایگاه ابتدا باید عضو باشیم. در پایگاه نمامتن برای استفاده محدود امکان عضویت رایگان با اعتبار محدود فراهم شده است. برای ورود به پایگاه کد کاربری و کلمه رمز خود را در قسمت سمت راست وارد می کنیم که در قسمت مشخص شده میزان اعتبار موجود و اعتبار استفاده شده، ثبت می شود.

چنانچه کد کاربری و کلمه عبور خود را وارد نکنید، جستجوی مورد نظر شما انجام می شود؛ اما نمایش متن مقاله ها محدود خواهد بود؛ به این صورت که چنانچه متن مقالات یک صفحه ای باشد، دیدن آن رایگان است و کاربرانی هم که اعتبار ندارند، می‌توانند این دسته مقالات را کامل مشاهده کنند؛ اما در صورتی که مقالات بیش از یک صفحه باشند، صفحه اول مقاله به عنوان چکیده برای کاربرانی که اعتبار ندارند، نمایش داده می شود و متن کامل آن فقط برای کاربرانی که اعتبار دارند، قابل نمایش است.

نمامتن در صفحه نخست یک تعریف مختصر از پایگاه ارائه داده و افزون بر جستجوی ساده، خبرهای ویژه، تازه ها و آمار فهرست-های انتخاب شده را ارائه کرده است.
آخرین آمار پایگاه نمامتن شامل موارد زیر است: (1)

مقاله: 560206 عنوان؛
نقد: 38263 عنوان؛
گفتگو: 71964 عنوان؛
گزارش: 8610 عنوان؛
شعر: 335 عنوان؛
داستان: 464 عنوان؛
تعداد کل صفحات: 2221670 صفحه.

انواع جستجو

پایگاه نمامتن پنج نوع جستجو در خود قرار داده است تا کاربران بنا به نیازشان از این پنج نوع جستجو برای رسیدن به نتیجه مورد نظر استفاده کنند. این پنج نوع جستجو شامل: جستجوی ساده، جستجوی پیشرفته، جستجوی موضوعی، جستجوی اشخاص و جستجو در نشریات است.

جستجوی ساده: این شیوه جستجو در صفحه نخست نمایش داده می شود که کاربر می تواند با وارد کردن واژه مورد نظر در نوار جستجو به صورت سریع و آسان درباره آن کاوش نماید.

در سمت چپ نوار جستجوها، شش گزینه، به ترتیب: مقاله، نقد، گفتگو، گزارش، شعر و داستان قرار دارد که می توان با انتخاب هر یک از این گزینه ها نتیجه را به موارد دلخواه محدود کرد. این عمل با تیک زدن مربع کناری هر یک از موارد یاد شده میسر خواهد شد. برای این که جستجو نتایج بهتری در بر داشته باشد، بهتر است تمام موارد انتخاب شده باقی بمانند.

جستجوی پیشرفته: دومین شیوه جستجو در پایگاه نمامتن، جستجوی پیشرفته است که 6 نوار برای تسهیل در امر جستجو در آن گنجانده شده است: عنوان، موضوع، پدیدآورنده، نشریه و در متن. کاربر با وارد کردن نمونه های دلخواه در یک یا چند مورد از این نوارها به طور هم زمان به‌سرعت به نتیجه مورد نظر دست خواهد یافت.
ایجاد محدودیت زمانی از دیگر امکانات این بخش است که کاربر نتایج جستجویش را می تواند به محدوده هایی که منابع پایگاه نمامتن را در بر می گیرد، محدود کند.

جستجوی موضوعی: به وسیله این روش جستجو، کاربران می توانند موضوع دلخواهشان را در نواری که به این منظور گنجانده شده، وارد کنند و منابع مرتبط با موضوع مورد نظر را پیدا کنند. در این بخش نیز امکان ایجاد محدودیت زمانی وجود دارد.

جستجوی اشخاص: با انتخاب این گزینه صفحه جستجوی نویسندگان، نمایان می شود. این صفحه از سه قسمت جهت جستجو تشکیل شده است.

با وارد کردن نام پدیدآورنده در نوار مورد نظر می توان به جستجوی نویسنده مورد نظر پرداخت. افزون بر این، می توان محدوده زمانی را هم با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم، کامل کنیم تا جستجوی دقیق‌تری داشته باشیم.

از ضعف های پایگاه نمامتن این است که فهرست الفبایی نویسندگان ارائه نشده است. بی شک وجود فهرست الفبایی پدیدآورندگان کمک بسیاری به یافتن نویسنده مورد نظر و آثارش خواهد کرد.

جستجوی نشریات: آخرین گزینه از شیوه های جستجو، جستجوی نشریات است. با کلیک روی این گزینه کاربر می تواند از طریق وارد کردن نام نشریه به جستجوی نشریه مورد نظر بپردازد. این صفحه از پنج نوار تشکیل شده و به ترتیب شامل نوارهای: نام نشریه، صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر است که با وارد کردن نام مورد نظر در هر کدام از نوارها یا استفاده ترکیبی از آن‌ها می تواند به نتایج بسیار مفید دست یابد.

یکی دیگر از ضعف های پایگاه نمامتن، ارائه نکردن فهرست الفبایی و موضوعی نشریات است. جستجوی تک تک مجلات امری بسیار دشوار است؛ ولی یافتن نشریات از طریق فهرست الفبایی یا ارائه عناوین مجلات به صورت زمینه های مشترک، بسیار کارگشا خواهد بود.

مشاهده متن مقالات

قالب متن مقالات در پایگاه به سه صورت: تصویر، PDF و متن HTML است که در صفحه نتایج جستجو نوع مدارک مشخص می شود. برای مشاهده مقالات با فرمت PDF، باید نرم افزار آکروبات ریدر را بر روی رایانه نصب کرد و چنانچه بخواهیم از فایل های متنی یا تصویری استفاده کنیم، هنگام کلیک روی هر یک از این نوع نتایج، به نصب برنامه ویژه پایگاه برای مشاهده این فایل ها نیازمند خواهیم بود که پس از ذخیره و نصب برنامه می توان فایل های متنی را مشاهده کرد.

پی نوشت ها:

1. آمار مذکور مربوط به تاریخ 22/4/1388 می‌باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 خرداد 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 62
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 26
بازدید 16740 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 26 (بهار 1388) بانک اطلاعات نمامتن، دسترسی به نشریات ادواری کشور در وب* (www.namamatn.ir)