تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 26

یکشنبه, 31 خرداد 1388 ساعت 16:41
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم‌افزار چند رسانه‌ای امام حسين(ع) با عنوان «پيشوای شهادت» توليد شد

نرم‌افزار چند‌رسانه‌ای «پيشوای شهادت» گنجينه‌ای از محتوای نوشتاری، شنيداری و ديداری كه به موضوع زندگانی سيد‌الشهدا (ع) پرداخته، از سوی مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتالی و گروه طراحی هنر ناب توليد و عرضه شد.

اين نرم‌افزار شامل بخش‌هايی چون: سيره و زندگانی امام حسين(ع)، فضائل و مناقب سيدالشهداء، نهضت عاشورا، بانك مقالات، بحث درباره عزاداری، روايت محرم، شنيدنی‌ها، حكايات تصويری و تماشاخانه است.

بخش «سيره و زندگانی امام حسين(ع)» به موضوعاتی مانند: مختصری از زندگی امام حسين(ع)، زندگانی تحليلی سيد‌الشهداء، روزشمار حيات پربركت حضرت و ولادت سبط اصغر پرداخته است.

در بخش «فضائل و مناقب سيدالشهداء» نيز مقالاتی با عنوان: شمه‌‏ای از فضائل امام حسين(ع)، سيره قرآنی امام حسين(ع)، معنويت و عرفان امام حسين(ع)، احسان و بخشش امام حسين(ع)، شباهت‏های امام حسين(ع) و عيسی مسيح(ع)، آثار و بركات مرقد شريف سيدالشهداء وجود دارد.

از مزايای اين نرم‌افزار می‌توان به: طراحی زیبا، دسته‌بندی موضوعات به همراه ارائه تصاوير پس از زمينه يا كاغذ ديواري wallpapers محرم، محافظ نمايشگر Screen savers، پيامك‌های عاشورايی و مواردی از اين قبيل اشاره كرد.

این نرم‌افزار چند‌رسانه‌ای با محيطی كاربرپسند و دارای امتیازهای زيباشناختی، در اختتاميه مسابقات رسانه‌های عاشورايی برگزيده شد.

پايگاه خبری - تحليلی «صدای شيعه» راه‌اندازی شد

پايگاه خبری - تحليلی «صدای شيعه» با محوريت خبر رسانی و تحليل از شيعيان سراسر جهان، به طور رسمی آغاز به كار كرد.

اخبار ايران، اخبار ويژه، اخبار مذهبی، اخبار مراجع و علما، اخبار اماكن مقدسه، شيعيان پاكستان و افغانستان، شيعيان عراق و لبنان، شيعيان آفريقا و اروپا، شيعيان خليج فارس، مقالات سياسی، مقالات مذهبی، گفتگوی سياسی، گفتگوی مذهبی، طريق معرفت و سخنرانی، بخش‌های اصلی اين پايگاه خبری را تشكيل می‌دهند.
اين پايگاه خبری وابسته به مركز تحقيقاتی «صدای شيعه» با محوريت خبر رسانی و تحليل اخبار از شيعيان سراسر جهان، كار خود را آغاز كرده است. دانلود كتاب، معرفی كتاب، تصاوير، نواها و نماها، پيوندها و بخش تماس با ما، اخبار ايران و اخبار ويژه، تازه‌ترين گالری‌ها و همچنين قسمت ويژه‌ها، مهم‌ترين بخش‌هاي اين پايگاه را تشكيل می‌دهند.

در بخش «مقالات مذهبی» اين پايگاه امكان دسترسی به مجموعه مقالات از جمله: «شيعه در نگاه وهابيان»، «معنويت به جای دين؛ قرائتی ليبرال ـ مسيحی از اسلام» و «راه‌های بازشناسی عرفان ناب از شبه عرفان» فراهم شده است.

راه‌اندازي بزرگ‌ترين موزه مجازی، «آشنايی با ميراث اسلامی»

سازمان بين‌المللی «موزه‌های بدون مرز» با هدف آشنايی جهانيان با آثار هنری، معماری، اشيا و قطعات تاريخی اسلامی، بزرگ‌ترين موزه مجازی اسلامی را در اينترنت راه‌اندازی كرد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حج، در اين موزه مجازی علاوه بر ارائه تصاويری از آثار هنری و معماری اسلامی، مهم‌ترين حوادث و اتفاقات تاريخی و نيز آثار هنری و فنی دوره امويان، عباسيان، فاطميان، مماليك و عثمانيان همراه تصاوير ارائه شده است.

بررسی مسائل و موضوعات اجتماعی در دوره‌های مختلف جهان اسلام، بخش ديگری از مطالب اين موزه را تشكيل می‌دهد كه مسأله «وضعيت و جايگاه زن در طول تاريخ اسلام» از جمله اين موضوعات است.

مباحث و موضوعات اين موزه مجازی به 10 زبان زنده دنيا ترجمه شده است و در حال حاضر، كشورهای: مصر، آلمان، الجزاير، اتريش، كرواسی، چك، ايتاليا، آلمان، مراكش، فلسطين، لهستان، اسلواكی، اسپانيا، سوئد، تونس، تركيه، پرتغال، اردن و انگليس از اعضای سازمان بين‌المللی موزه‌های بدون مرز هستند.

انتشار نرم‌افزار «آفتاب مهربانی»

موسسه نرم‌افزاری کوثر نرم‌افزار «آفتاب مهربانی» را كه پيرامون شخصيت بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران منتشر کرد.

زندگي‌نامه عنوان یکی از بخش‌های نرم‌افزار آفتاب مهربانی است که در آن به شرح حال امام خميني (س) در چهار برهه حساس از حيات ايشان به همراه فيلم‌هاي مربوطه پرداخته شده است. در بخشی ديگر، از ديدگاه امام خميني (س) در مورد مسائل مختلف در قالب 25 عنوان اصلي سخن به ميان آمده است. همچنین نظرات شخصيت‌ها، رسانه‌ها و ديگر تأثيرگذاران عرصه جهاني در خصوص شخصيت والاي امام خميني (س) در اين برنامه ارائه شده است.

خاطرات امام خميني (س) از زبان همراهان ايشان در 11 عنوان اصلي، متن کامل ديوان امام خميني (س)، متن کامل رساله امام خميني (س)، روايات تصويري واپسين روزهاي حيات و تشييع پيکر مطهر امام به همراه متن کامل وصيت‌نامه سياسي - الهي امام خميني (س) و ده‌ها قطعه فيلم، تصوير و سخنراني به همراه معرفي آثار امام خميني (س) و نامه ايشان به گورباچف، از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار به‌شمار مي‌رود.

توليد مجموعه نرم‌افزار «زمزم» در قم

مجموعه نرم‌افزارهای «زمزم» به سفارش پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با تلاش محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در عناوینی از جمله: امام حسین (ع) و عاشورا ، علوم سیاسی، جهاد و دفاع، قرآن و حدیث تولید شد.

افزایش سطح بینش و آگاهی عموم مردم و شبهه‌زدایی از افکار و کاربردی کردن آثار تولیدی در نشر معارف اسلامی، از اهداف اصلی تولید این نرم‌افزارها است.

این مجموعه نرم‌افزاری در چهار بخش: «جهاد و دفاع» شامل 50 جلد کتاب با موضوع «جهاد و دفاع»، «قرآن و حدیث» شامل 46 مبحث در خصوص قرآن و تفسیر ، «امام حسین (ع) و عاشورا» با هدف تبیین وشناخت نهضت عاشورا و «علوم سیاسی» با هدف شناخت رابطه سیاست با دیانت، به منظور استفاده عموم مردم تدوین و تولید شده است.

جامع‌ترین نرم‌افزار آثار استاد شهید مرتضی مطهری(ره) تولید شد

جامع‌ترین نرم‌افزار آثار استاد شهید مرتضی مطهری(ره) به سفارش انتشارات صدرا و توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

هدف از تولید این نرم‌افزار، گردآوری تمامي تألیفات و مقالات این شهید بزرگوار در یک لوح فشرده و عرضه آن در سراسر دنیا است.

این برنامه شامل سه بخش: نمایش، جستجو و قرآن است که در بخش نمایش، محققان با کتب، مقالات و مجموعه آثار استاد شهید آشنا می‌شوند. بخش اول این مجموعه نفيس بر اساس کتاب‌ها و مقالاتی است که در طول دهه‌های گذشته از این استاد منتشر شده است.

در مجموعه آثار، همة تألیفات این استاد شهید که نزديك به 100 جلد می باشد، به همت انتشارات صدرا با نگارش جدید در قالب 27 جلد کتاب در این نرم‌افزار ارائه گرديده است.

امکان جستجو به صورت‌های مختلفی در این نرم‌افزار امکان‌پذیر است؛ به گونه‌ای که محقق می‌تواند برای استفاده از مطالب مورد نیاز، جستجوی خود را بر اساس فهرست واژه‌ها و جستجوی جمله به وسيله‌ گزینه‌های مختلف مانند: جستجوی ترکیبی، عطفی و جستجوی مرتب پیگیری کند.

در بخش جستجو، امکان شناسایی و مشاهده همزمان نشاني کتب چاپ شده در گذشته و انطباق با نشانی جدید در مجموعه آثار وجود دارد.

از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌توان به: امکان جستجوی یک واژه در تمام فهرست‌ها، جستجو در قرآن کریم، متن كامل 10 عنوان لغت‌نامه فارسی و عربی، امکان مقایسه دو کتاب، انتقال به یادداشت در تمام صفحات، چاپ متون، رنگی کردن متن بر اساس موضوع‌بندی دلخواه، نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، مدیریت نمایه‌ها و علامت‌گذاری در متن اشاره کرد.

نرم‌افزار «سيره امام علی(ع)» منتشر شد

مؤسسه آسمان به مناسبت سيزده رجب، سالروز ولادت امام علی(ع)، نرم‌افزار سيره امام علی(ع) را منتشر كرد.

اين نرم‌افزار شامل: فيلم‌های سينمايی و مستند در مورد امیرمومنان(ع)، زندگی‌نامه و مطالب ارزنده از زندگی آن حضرت، بازديد مجازی از موزه تصاوير ويژه و قرآن‌هایی به خط كوفی (انيميشن‌های محيطی پانوراما)، كتابخانه شامل كتب ارزنده ای چون: نهج‌البلاغه، فروغ ولايت، جامعه علوی در نهج البلاغه و سيمای متقين، و نیز قسمت «نگاهی به غدير خم» است.

بخش ويژه نمايه رهبری (4 سال بيانات مقام معظم رهبری به صورت نمايه و فهرست بندی و جستجو)، امام علی(ع) از نگاه متفكران جهان، بخش ويژه كلام نور شامل آيات قرآن كريم در مورد آن حضرت، سخنرانی عالمان برجسته در تبيين شخصيت امام علی(ع)، بررسی و تبيين سيره امام علی(ع)، بررسی نقش ولايت فقيه در حكومت اسلامی، مداحی مداحان برجسته كشور، اشعار ويژه امام علی(ع) و معرفی پايگاه‌های اينترنتی ائمه اطهار(ع)، از ديگر بخش‌های موجود در اين نرم‌افزار است.
همچنين نرم‌افزار سيره امام علی(ع) از بخش‌هايی چون: 15 انيميشن كارتونی از زندگی امام علی(ع)، مجموعه متنوع قصه‌های منبر (نكات برجسته از بيانات علما و مراجع معظم به صورت صوتی)، نماهنگ‌های متنوع ولادت امام علی(ع)، گالری تصاوير ويژه، خاطرات و مقالات مرتبط و دانستنی‌ها، ويژه‌نامه 13 رجب، سرگرمی اسلامی و نيز افزايش محتوا و طراحی مسابقه در نرم‌افزار و همچنين اهدای كتب مرتبط به درخواست سفارش دهنده، تشكيل شده است.

نرم‌افزار «منجی پنهان» ارائه شد

مؤسسه نرم‌افزاری آوای مهر كوثر، نرم‌افزار «منجی پنهان؛ در باره امام عصر(عج)» شامل گنجينه‌ای از مطالب پژوهشی در مورد شناخت حضرت مهدی(عج) را عرضه كرد.

نرم‌افزار «منجی پنهان(عج)» شامل بخش‌های متنوعی مانند «مهدی می‌آيد» كه دربردارنده بشارت مهدی موعود در كلام قرآن و معصومين(ع) است. همچنين دوران كودكی ايشان كه شامل شرح كامل وقايع و حوادث دوران كودكی حضرت مهدی(عج) تا زمان شهادت پدر بزرگوار ايشان است.

قسمت «دوران انتظار» اين نرم‌افزار شامل شرح وقايع دوران غيبت صغری و غيبت كبری و وظايف شيعيان در اين دوران است، و بخش «دوران ظهور» مشتمل بر ترسيم آينده جهان پس از ظهور حضرت و شرح وقايع آن دوران، و قسمت «جغرافيای ظهور» شامل نقش و ميزان تأثير مناطق مختلف زمين در دوران ظهور، و نیز بخش «مهدی در اديان» بیانگر بشارت منجی عدل گستر در اديان مختلف است.

همچنين بخش «پرسش و پاسخ» شامل طرح سئوالات متداول در باره حضرت مهدی(عج) و پاسخ به آن ها، بخش «ملحقات» شامل سایر موضوعات مرتبط با حضرت مهدی(عج)، بخش «سخنرانی» شامل ده‌ها سخنرانی در باره موضوع حضرت مهدی(عج) از شخصيت هايی چون: آيت‌الله مكارم شيرازی، رحيم پور ازغدی، حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، حجت‌الاسلام مرحوم كافی است. همچنين بخش «مداحی» شامل گلچينی از صدها مداحی ذاكران اهل بيت مانند: كريمی، ارضی، حداديان، طاهری، بنی‌فاطمه و ميرداماد در باره حضرت مهدی(عج) است.

قسمت «ادعيه» شامل ادعيه مربوط به امام زمان(عج) مانند: دعای عهد، آل ‌ياسين، ندبه، زيارت جامعه كبيره و مناجات شعبانيه به همراه دعای كميل و زيارت عاشورا است. بخش كتابخانه این نرم‌افزار نيز دربردارنده متن كامل 20 جلد كتاب فارسی در خصوص شخصيت حضرت مهدی(عج) با فهرست‌بندی و امكان جستجو در مطالب است.

عرضه نرم‌افزار «صوت‌ الأذان»

مؤسسه تحقيقاتی «مرسلين»، نرم‌افزار «صوت ‌الأذان» را با قابليت‌های متنوع در پخش اذان‌ در دسترس كاربران قرار داده است.

از قابليت‌های اين نرم‌افزار می‌توان به پخش اذان با صدای بيش از 40 مؤذن برتر جهان اسلام در قالب بيش از 70 نوع اذان، اطلاعات مفيد و جذاب و به‌روز در مورد اذان، احكام شرعی و مستحبات اذان اشاره كرد.

از ديگر امكانات اين نرم‌افزار امكان چاپ همه متون، متن كارشناسی همه اذان‌ها، پخش درMp3 Playerهای خانگی و تنظيم اوقات شرعی برای يادآوری است.

همچنين در نرم‌افزار «صوت‌ الأذان» چند نرم‌افزار ديگر گنجانده شده است كه به‌وسيله آن ساعات شرعی برای بيش از 5 ميليون شهر جهان ارائه شده كه كاربران با توجه به شهر مورد نظر خود می‌توانند ساعات شرعی را برای خود تنظيم كنند.

نرم‌افزارهای به كار رفته در «صوت‌ الأذان» كه برای سيستم عامل ويندوز طراحی شده، پس از نصب، در سيستم عامل كاربر قرار گرفته و بر اساس تنظيماتی كه كاربر روی آن اعمال می‌كند، اوقات شرعی را به كاربر يادآوری می‌كند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 خرداد 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 26
بازدید 10093 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 26 (بهار 1388) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 26