پرسش و پاسخ 25

چهارشنبه, 28 اسفند 1387 ساعت 16:34
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

- مقالات دو روزنامۀ رايگان خارجي، به درخواست خودم به نشاني ايميلم مي‌آيد؛ اما اكنون منصرف شده‌ام. براي انصراف آدرس اعلام شده از سوي آن‌ها مراجعه كرده‌ام؛ ولي ارسال قطع نمي‌شود.

● شايد كار اعلام انصراف را به درستي انجام نداده‌ايد؛ به‌هر حال مي‌توانيد در ايميل خود مشخص كنيد كه اين ميل‌ها اسپم هستند. از اين پس اگر از آن فرستنده، ميلي براي شما ارسال شود، در اسپم ميل شما قرار مي گيرد.

-‌ يك مبدل خوب براي تبديل فايل‌هاي فلش به فرمت‌هاي ويدئوئي قابل پخش در DVD و يك مبدل براي تبديل دايوايكس به‌فرمت ويدئويي معرفي كنيد. نرم‌افزارهاي مختلفي را از سايت‌هاي مرتبط دانلود كرده‌ام كه مدت اعتبار محدودي دارند و فايل‌هاي با حجم كم را تبديل مي‌كنند.

● نرم‌افزارهاي مختلفي براي تبديل فايل‌هاي فلش به‌فرمت‌هاي ويدئوئي وجود دارند كه براي مثال مي‌توان به‌Eltima swf toolboxو Wondershare Flash to Video Converter اشاره كرد. براي تبديل فرمت DIVX به ديگر فرمت‌هاي ويدئويي مي‌توانيد، از نرم‌افزارهاي بسياري كه در اين زمينه وجود دارند، مانند Ojosoft Total Viseo Converter و FX Mpeg Writer استفاده كنيد. اين نرم‌افزارها و نرم‌افزارهاي مشابه در فروشگاه‌هاي مرتبط در دسترس هستند. نرم‌افزارهايي كه محدوديت استفاده دارند، بيشتر توسط خود شركت سازنده، براي جذب مشتري ارايه مي‌شود و عملكرد كامل نرم‌افزار، منوط به‌خريد نسخۀ كامل آن است.

- مدتي است كه روش لاگ‌آن و لاگ‌آف در كامپيوترم تغيير كرده است و وقتي به بخش مربوطه در User Accounts مي‌روم، پيام زير نمايش داده مي‌شود:

Client services for Net Ware has disabled‌...

● Client Service با صفحه خوش آمدگويي و Fast Switching سازگار نيست. اگر از آن استفاده نمي‌كنيد، در Control Panel، به Network Connections برويد و Connection مورد نظر را Uninstall كنيد، پس از تاييد سيستم را راه‌اندازي مجدد كنيد. حال صفحه User Accounts را باز و تغييرات خود را اعمال كنيد.

– هرگاه در ‌7Internet explorer يا ‌8beta صفحه اي را ذخيره مي‌كنم، به‌صورت تك آيكون ذخيره مي‌شود، نه يك پوشه و يك آيكون اكسپلور. وقتي هم با اكسپلورر آن را باز مي‌كنم، به‌صورت درهم برهم و ناخواناست. ‌ ‌

● براي ذخيرۀ صفحه‌اي در وب، به منوي File رفته، گزينه ‌ Save As را انتخاب كنيد. سپس در قسمت Save As Type گزينۀ Web Page Complete را انتخاب كنيد. با اين كار يك فايل Explorer با نام صفحه و يك پوشه محتويات آن صفحه، با همان نام در كنار فايل ذخيره مي‌شود.

- چگونه مي‌توان كارايي دكمه‌هاي كيبورد را تغيير داد؟

● نرم‌افزارهاي مختلفي از جمله Key Tweak براي اين كار وجود دارند. با استفاده از اين نرم‌افزارها مي‌توان براي همۀ كليدهاي صفحه كليد، كارايي جداگآن‌هاي تعريف كرد.

– در محيط اينترنت، بسياري جاها براي تأييد از سوي ما، تعدادي حروف يا عدد ظاهر مي‌شود كه بايد تايپ شوند. پرسش اين است كه اگر قرار است ما آن‌ها را صحيح وارد كنيم، چرا به‌صورت ناخوانا و پيچيده طراحي مي‌شوند؟

● ناخوانايي اين حروف و اعداد به اين دليل است كه شبكه مطمئن شود، يك انسان پشت سيستم نشسته است. نرم‌افزارهايي وجود دارند كه مي‌توانند، به‌صورت هوشمند اطلاعاتي را وارد كرده، با دادن يك سري اطلاعات و حتي عضويت، امتيازاتي بگيرند. براي جلوگيري از چنين نفوذهايي، كدي براي ورود مشخص مي كنند كه تا حد ممكن، اين سيستم‌هاي هوشمند نتوانند، آن‌ها را با اسكن كردن شناسايي كنند.

- چند ماهي است كه با پيغام Data Execution Prevention _ Microsoft windows روبه‌رو مي‌شوم كه زير آن نيز عبارت To help protect your computer,Windows has closed this program ‌ نوشته است. چند بار نيز ويندوز خود را عوض و يا ويروس‌كشي نيز كرده‌ام؛ حتي‌7Explorer را هم نصب كردم؛ اما مشكل برطرف نشد.

● در ويندوز XP سرويس يك 2، براي محافظت از اطلاعات ويندوز در مقابل ويروس‌ها و تروجان‌ها، از تكنولوژي DEP (Data Execution Prevention)‌ استفاده مي‌شود. اگر برنامه‌اي بخواهد فايلي را از منطقۀ محافظت‌شده اجرا كند، ويندوز با دادن پيامي، اجازۀ دسترسي برنامه به فايل محافظت شده را نمي‌دهد. اگر برنامۀ مدّ نظر شما، نسخه به‌روزتري كه با DEP سازگار باشد ندارد، اين مراحل را انجام دهيد:

  1. در منوي Start گزينه Run را انتخاب و در آن عبارت sysdm.cpl را تايپ و تاييد كنيد.
  2. تب Advanced را انتخاب كنيد و در بخش Performance، گزينۀ Settings را انتخاب كنيد.
  3. در تب Data Execution Prevention، دومين گزينه را انتخاب و كليد Add را بزنيد.
  4. پنجره‌اي كه از شما نام برنامه را براي بازشدن مي‌پرسد، به فايل اجرايي برنامه موردنظر خود راهنمايي كنيد. فايل را انتخاب و Open كنيد.
  5. سپس گزينۀ Apply را انتخاب و تاييد كنيد. حال از شما خواسته مي‌شود كه سيستم خود را دوباره راه‌اندازي مجدد كنيد.

- چند روزي است كه آي‌دي من در ياهو مسنجر، با وارد كردن يوزر و پسوردم عمل نمي‌كند. آيا ممكن است كه ياهو آن را غيرفعال كرده باشد، يا آي‌دي من هك شده است؟

● معمولاً اگر مدتي طولاني از آي‌دي خود استفاده نكنيد، ياهو آن را حذف مي‌كند. در صورتي‌كه شامل اين گروه نيستيد، با سيستم ديگري نسبت به وارد کردن آي‌دي خود اقدام كنيد.

اگر از سيستم‌هاي ديگر نيز همين پيغام را دريافت كرديد، به احتمال زياد آي‌دي شما هك شده است، اما اگر هنگام ثبت‌نام، اطلاعات درستي به ياهو داده باشيد، با رجوع به بخش (?Forget your ID or password) ممكن است بتوانيد آي‌دي خود را باز بيابيد.

– چگونه مي‌توان مطالبي را (عكس يا متن) را در وبلاگ خود قرار داد كه ديگران هم نتوانند آن را كپي كنند؟

● براي اين منظور، چند راه وجود دارد كه يكي از آن‌ها، غيرفعال كردن كليك راست ماوس است. هر يك از كدهاي جاواي زير كه در قالب وبلاگ قرار بگيرند، موجب غيرفعال شدن راست كليك ماوس در صفحه مي‌شوند:

‌<SCRIPT language=javascript>‌
function noRightClick() {‌
‌) {2if (event.button==‌
alert(' ‌پيغام اختياري شما‌')‌
}
}‌
document.onmousedown=noRightClick
‌</SCRIPT>‌
يا
‌<!-- Put this code inside of your <HEAD> tag. -->‌
‌<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">‌
‌<!--‌
document.oncontextmenu = function(){return false}‌
if(document.layers) {‌
window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); ‌
window.onmousedown = function(e){ ‌
if(e.target==document)return false; ‌
‌}}‌
else {‌
document.onmousedown = function(){return false} ‌
‌}‌
‌// -->‌
‌</script>‌
‌<!-- END OF Disable Right Click Menu DHTML -->‌

– مدتي است در تسك‌منيجر من در قسمت پروسس، پردازشي با عنوان wmiprvse.exe وجود دارد كه پيش‌تر نبود. آيا اين يك ويروس است؟

● اين پردازش به سيستم عامل ويندوز در نشاني زير مربوط است:\wbem32m:\WINDOW\SysteC
اگر در جاي ديگري وجود داشت، ويروس، كرم يا تروجان است.

– چرا گاهي در برنامۀ Nero با اين‌كه تيك Multisession را مي‌زنم؛ اما CD-Writter يا DVD-Writter خالي است؟ با اين‌كه بخشي از سي‌دي پيش‌تر رايت شده است؟

● گزينۀ Multisession اين امكان را به كاربر مي‌دهد كه بتواند، چندين بار روي سي‌دي يا دي‌وي‌دي رايت كند. محدوديت رايت روي اين سي‌دي يا دي‌وي‌دي، تنها به اندازۀ حجم آن است.

حال اگر مقدار اطلاعاتي كه روي آن ذخيره مي‌كنيد، از ظرفيت سي‌دي يا دي‌وي‌دي كمتر باشد، طبيعي است كه بقيۀ فضاي آن براي استفاده‌هاي بعدي خالي مي‌ماند و مي‌توانيد در نوبت بعدي از آن‌ها استفاده كنيد.

بنابراين پرشدن يا خالي ماندن سي‌دي يا دي‌وي‌دي، به Multisession ارتباط چنداني ندارد و تنها حجم اطلاعات به اين امر مربوط است.

– مدتي است كه در سربرگ ‌ Processes در ‌ Task Manager، برنامه‌اي با نام‌ alggw.exe همۀ فعاليت پردازنده را به خود اختصاص مي‌دهد و سرعت كامپيوتر بسيار كم مي‌شود.

● بايد برنامه‌اي كه اين پردازش را ايجاد كرده بيابيد. اگر به‌تازگي نرم‌افزاري روي سيستم خود نصب كرده‌ايد كه در حقيقت بدافزار بوده است، هرچه سريع‌تر نسبت به‌حذف آن برنامه از سيستم خود اقدام كنيد.

– فلاپي درايو كامپيوتر من، پس از روشن شدن، بي‌ اين‌كه از فلاپي درايو استفاده شود، شروع به چشمك زدن مي‌كند و صداهايي از آن به‌گوش مي‌رسد؛ گویی فلاپي در آن است. در حالي كه خالي است. آيا ممكن است اين ايراد از ويروس باشد و كامپيوتر ويروسي شده باشد؟

● وقتي سيستم راه‌اندازي مي‌شود، در Bios دستگاه مشخص مي‌شود كه سيستم از كدام مسير راه‌اندازي شود. وقتي First Boot Device خود را فلاپي انتخاب كرده باشيد، سيستم براي بالاآمدن، نخست به آن‌جا مي رود و اگر فلاپي را در آن‌جا پيدا نكند، به سراغ Boot Device بعدي مي‌رود، بنابراين بايد در تنظيمات Bios دستگاه خود، First Boot Device را به HDD تغيير دهيد.

افزون بر اين، گزينۀ ديگري هم در بايوس وجود دارد كه در صورت انتخاب، اتصال فلاپي درايو به سيستم را مي‌آزمايد كه به‌دلخواه مي‌توانيد آن را هم غيرفعال كنيد.

- يك فايل در قالب فايل اينترنتي، همراه با نواري زرد رنگ، در صفحه دسكتاپ ظاهر مي‌شود و يك نسخه از آن در دسك‌تاپ و يك نسخۀ ديگر در داكيومنت قرار مي‌گيرد و با نام ‌ Important ظاهر مي‌شود. براي از بين بردن آن مرا راهنمايي كنيد. ‌

● سيستم شما به ويروس آلوده شده است كه به آن ويروس سالدوست هم مي‌گويند. آنتي‌ويروس‌هاي معروفي مانند مك‌آفي اين ويروس را مي‌شناسد. براي اين ويروس ايراني، چند آنتي‌ويروس كوچك و كم حجم ايراني نيز ساخته شده كه مي‌توانيد از:

http://parsaspace.com/files/iransetup
Remover_zip.aspx20Virus%20Yellow%
ياwww.mshdiau.ac.ir/itc/saldostcleaner.zip

دريافت كنيد.
توجه داشته باشيد، در صورتي كه هنگام اجراي اين آنتي‌ويروس با يك Error، ‌با عنوان ‌1.1 Microsoft .Net Framework مواجه شديد، ضروري است نخست ‌1.1 Microsoft .Net Framework را دريافت و نصب كنيد .

- مدتي پيش به شركتي ميل زدم. پس از مدتي طولاني (حدوداً دو ماه) پاسخي نيامد. برخي مي‌گويند چون با ايميل رايگان (ياهو) ميل فرستادم، در قسمت اسپم ميل قرار گرفته، آن را چك نكرده‌اند. آيا اين سخن صحيح است؟

● با اين‌كه چنين چيزي چندان منطقي نيست؛ اما ممكن است. به هر حال بيشتر ارائه‌‌دهندگان پست الكترونيكي كه سرويس رايگان در اختيار كاربران قرار مي‌دهند، سرويس‌هايي نيز دارند كه در قبال پرداخت هزينه، خدماتي خاص ارائه مي‌كنند. ياهو نيز از اين امر مستثني نيست.

– وقتي با فارسي‌نويس كار مي‌كنم، گاهي بين حروف، مربع مي‌آيد و نمي‌توان از فارسي‌نويس استفاده كرد.

● با توجه به نوع فارسي‌نويسي كه استفاده مي‌كنيد، بايد فونت‌هايي را در نوع قلم انتخاب كنيد كه ويژۀ آن نرم‌افزار هستند و همراه با نرم‌افزار، بر روي سيستم نصب مي‌شوند. بعضي از اين نوع فونت‌ها، پيشوندهايي در كنار نام فونت دارند. كافيست هنگام تايپ در فارسي نويس، نوع قلم را يكي از آن‌ها انتخاب كنيد.

– چندي پيش عضو گروهي شدم. از آن زمان هر روز 20‌‌يا 30 ايميل از اين گروه، براي من فرستاده مي‌شود. چگونه بايد عضويت را حذف كرد؟

● معمولا هر گروه، نحوۀ حذف عضويت اعضا از آن گروه را در نوشته‌هاي تبليغاتي و ثابتي كه همراه هر ميل براي اعضا مي‌فرستد، ارايه مي‌كند كه ممكن است، ارسال يك ايميل خالي به آدرس همان گروه باشد. در صورتي كه مي‌خواهيد از عضويت گروهي در ياهو صرف نظر كنيد، مي‌توانيد به نشاني زير برويد:

http://groups.yahoo.com/mygroups

در آن‌جا نام كاربري و كلمه عبور خود را وارد كنيد. فهرستي از گروه‌هايي كه در ياهو عضو هستند به شما نشان داده مي‌شود؛ حال بر روي نام گروهي كه مي‌خواهيد از عضويت در آن انصراف دهيد، كليك كنيد. حالا گزينه Edit membership را انتخاب كنيد (اين گزينه جلوي نام كاربري شما در بالاي صفحه ديده مي‌شود).

در صفحه جديد باز شده، مشخصات عضويت شما وجود دارد. در پايين‌ترين بخش صفحه سمت راست، بر روي گزينه Leave group كليك كنيد. دوباره از شما تاييديه‌اي براي حذف از گروه گرفته مي‌شود، تاييد كنيد و خارج شويد. به اين ترتيب از عضويت در گروهي كه انتخاب كرده‌ايد، خارج مي‌شويد. هم‌چنين مي‌توانيد به آدرس زير يك ميل خالي بفرستيد (دقت كنيد كه به جاي نام گروه اسم صحيح گروه را وارد كنيد:)

mailto: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

– در ويندوز روي هر چيزي دابل‌كليك مي‌كنم، پنجره ‌ Properties آن باز مي‌شود. آيا سيستم ويروسي شده است؟

● سيستم خود را با يك آنتي‌ويروس قوي و به‌روز، اسكن كنيد. از سالم بودن كابل ماوس اطمينان حاصل كنيد. صفحه كليد را كنترل كنيد كه بعضي كليدهاي آن (به‌ويژه كليد Alt)‌ پايين نباشد. درايور ماوس خود را دوباره نصب كنيد.

به Control Panel برويد و تنظيمات ماوس را انتخاب كنيد. در پايان اگر هيچ‌ يك از اين راه‌حل‌ها كارگشا نبود، مي‌توانيد به منوي Start رفته، گزينۀ Regedit را تايپ كنيد. از پنجرۀ سمت چپ به آدرس

HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell

برويد و آن را انتخاب كنيد. در پنجره سمت راست، روي Default كليك راست كنيد و مقدار آن را به None تغيير دهيد.■

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 اسفند 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 76
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 25
بازدید 8805 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 25
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 25 (زمستان 1387) پرسش و پاسخ 25