آموزش 33

پنج شنبه, 26 اسفند 1389 ساعت 14:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آموزش تقسیم یک خط اینترنت بین چند کامپیوتر

ابتدا یادآوری می‌کنیم که ارتباط بین کامپیوتر‌ها به سه روش ممکن است:

  1.  روش اول، استفاده از کابل شبکه (RJ-45) است که برای این نوع اشتراک، به تعدادی از این کابل‌ها و یک دستگاه تقسیم کننده یا HUB نیاز دارید. تعداد پورت‌های HUB باید حداقل یکی بیشتر از تعداد کامپیوترهای شما باشد؛ مگر اینکه از یکی از خود کامپیوترها برای تقسیم اینترنت استفاده کنید. استفاده از این کابل‌ها بهترین، ارزان‌ترین و پرطرفدارترین روش برای تشکیل شبکه است. اشکال این روش نیاز به سیم‌کشی است.
  2. وش دوم، استفاده از شبکه‌های بی‌سیم یا WiFi است که این روزها خیلی‌ها به‌جای استفاده از کابل از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. برتری این کار، عدم نیاز به سیم‌کشی و امکان حمل و نقل است که به‌ویژه برای laptop‌ها اهمیت دارد؛ اشکال آن، یکی هزینه بسیار بالای آن (چند صد هزار تومان برای یک شبکه ساده) است و دیگر اینکه مقدار زیادی از قدرت آن به‌جای افزایش سرعت، برای جلوگیری از اشکال در ارتباطات مصرف می‌شود. با این همه، سرعت این سیستم‌ها خوب است و قیمت بالا، اشکال عمده آنها است.
  3. روش سوم، استفاده از خط تلفن یا HomePNA است که بسیار روش خوبی است؛ چون خیلی از سیستم‌های بی‌سیم ارزان‌تر است و برخلاف شبکه‌های کابلی نیاز به سیم‌کشی ندارد. اگر از این روش استفاده می‌کنید، حتما از کارت‌های جدیدتر استفاده کنید که سریع‌تر هستند. سیستم‌های قدیمی که به HPNA1 مشهور است، آرام هستند و ممکن است گاهی دچار قطع ارتباطات شوند.

اگر فقط از دو کامپیوتر استفاده می‌کنید، خیلی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس به شما اجازی استفاده هر دو کامپیوتر را از طریق HUB می‌دهند و نیازی به تقسیم اینترنت نخواهید داشت؛ ولی برای بیشتر از دو کامپیوتر، از هر کدام از روش‌های بالا که استفاده کنید، سه روش برای تقسیم یک (یا چند) خط اینترنت بین تمام کامپیوترهای شبکه وجود دارد:

اول: پر طرفدارترین روش، استفاده از دستگاهی به نام Router است که یک خط اینترنت را بین چند کامپیوتر تقسیم می‌کند. این روش برای استفاده از شبکه‌های کابلی، به‌خصوص برای تعداد محدودی کامپیوتر، بهترین راه است؛ چون بیشتر  Router‌ها یک دستگاه HUB در داخل خود دارند و می‌توانید مستقیماً کامپیوترها را به آنها وصل کنید.

بعضی شرکت‌های اینترنت به شما امکان این را می‌دهند که از Router به‌جای Modem‌های معمولی که در اختیارتان قرار می‌دهند، استفاده کنید. البته برای این کار باید از Router ویژه‌ای که شرکت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند، استفاده نمایید. متأسفانه فعلاً هیچ‌کدام از شرکت‌های اصلی در تورنتو این امکان را ندارند؛ ولی برخی شرکت‌های جدید DSL به‌جای اجاره Modem به شما امکان خرید Router یا Modem را می‌دهند که در این صورت اجازه انتخاب دارید.

ویندوز XP و لینوکس، کامپیوترها را به‌راحتی برای استفاده از Router تنظیم می‌کنند. قبل تنظیم کردن کامپیوترها ابتدا آنها را آزمایش کنید؛ زیرا معمولا نیازی به تنظیم آنها نخواهید داشت. اگر کامپیوترها پیش‌تر مستقیماً به Modem وصل می‌شدند، باید ابتدا تنظیمات Modem را پاک کنید.

دوم:  به‌جای استفاده از Router می‌توانید یکی از کامپیوترها را به اینترنت وصل کنید تا کامپیوترهای دیگر از اینترنت آن استفاده کنند. خرج این کار کم است؛ ولی برای اینکه کامپیوترهای دیگر به اینترنت وصل شوند، کامپیوتر اصلی باید همیشه روشن باشد.

در ضمن، این کامپیوتر نیاز به دو کارت شبکه دارد که یکی به شبکه وصل می‌شود و دیگری بهModem ؛ مگر اینکه Modem طور دیگری به کامپیوتر وصل شود، مانندUSB. برای استفاده از این روش در ویندوز باید از Internet Connection Sharing  و در لینوکس از سرویس‌هایی به همین نام یا مشابه آن (بستگی به پخش لینوکس) استفاده کنید. برای تنظیم کامپیوترهای دیگر، کامپیوتر اصلی حکم یک Router را دارد.

سوم: روش بهتر ساختن Router خودتان با استفاده از یک کامپیوتر قدیمی است. همان‌طور که گذشت، اگر از شبکه‌های کابلی برای تعداد کمتری کامپیوتر استفاده می‌کنید و هنوز دستگاه HUB تهیه نکرده‌اید، بهتر است به‌جای آن، یک دستگاه Router بخرید؛ در غیر این این صورت، احتمالا این روش سوم بهترین است.

برای این کار به یک کامپیوتر قدیمی (مانند ۳۸۶) با دو کارت شبکه و یک Floppy Drive و یک نرم‌افزار رایگان نیاز دارید. این سیستم بهتر از یک Router پرقدرت و گران‌قیمت عمل می‌کند و برای کاربران منزل و حتی شرکت‌های بزرگ‌تر، بسیار خوب است.

دلایل پاک شدن آفلاین‌های دریافتی در یاهو مسنجر و حل این مشکل

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که کاربران یاهو مسنجر با آن مواجه هستند، از بین رفتن آفلاین‌هایی است که دوستان برای آنها ارسال می‌کنند. به اصطلاح، گاهی آفلاین‌های یاهو مسنجر می‌پرد. این موضوع، دلایل مختلفی دارد. در این ترفند، قصد داریم به بررسی دلایل مختلف این پیش آمد بپردازیم و راه حل ساده مشاهده مجدد آفلاین‌ها را به شما معرفی کنیم.

اما مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند آفلاین‌های ما پاک شوند، عبارت‌اند از:

  1. پایین بودن سرعت وصل شدن به سرور یاهو: از آنجایی که بیشتر کاربران اینترنتی در ایران از سرویس اینترنتی تلفنی یا Dialup استفاده می‌کنند، از سرعت پایینی برخوردارند. موقع وصل شدن به سرور یاهو مسنجر، به دلیل اینکه ارسال بسته‌های اینترنتی (Packets) به سرور یاهو بیش از حد معمول طول می‌کشد، تصور یاهو بر این می‌شود که شما قطع شده‌اید و باید دوباره وصل شوید؛ در حالی که نصف عملیات Login شدن را انجام داده‌اید. در این حالت، به دلیل اینکه یک ارتباط، هر چند ناموفق، با یاهو برقرار شده است، یاهو با احتساب اینکه شما به سرور وصل شده‌اید، آفلاین‌ها را برای شما ارسال می‌کند و از محل نگهداری آن پاک می‌شود و چون شما در برقراری تماس با یاهو ناموفق بوده‌اید، دوباره وصل می‌شوید. این عمل باعث می‌شود آفلاین‌های شما بپرد؛ زیرا طبق تصور یاهو، دیگر آفلاینی وجود ندارد که برای شما ارسال شود. البته در نسخه‌های ۵ و قدیمی‌تر یاهو مسنجر، هیچ وقت آفلاین‌ها پاک نمی‌شدند و خود شما باید آنها را پاک می‌کردید.
  2. بد شانسی در ارتباط اینترنت:چنانچه وقتی مسنجر شما در حال بالا آمدن باشد و به طور تصادفی اینترنت شما قطع (Disconnect) شود، متأسفانه پنجره آفلاین‌های شما خود به خود بسته می‌شود. این مسأله، نتیجه برنامه‌نویسی بد این قسمت یاهو مسنجر است. البته چنانچه از پشت LAN به یاهو وصل شده باشید، کمی طول می‌کشد تا قطع بودن شما به برنامه یاهو مسنجر ثابت شود.
  3. زیاد بودن بیش از حد آفلاین‌ها: کسانی که افراد بسیاری آنها را Add کرده‌اند و پیوسته Send To All از افراد مختلف دریافت می‌کنند، معمولا در دریافت آفلاین‌ها مشکل دارند؛ چون یاهو از یک حدی بیشتر آفلاین‌ها را نگهداری نمی‌کند و چنانچه به بیش از حد مورد نظر برسد، تنها تعداد خاصی از آخرین آفلاین‌ها به نمایش در می‌آیند و بقیه دور ریخته می‌شوند.
  4. دیر به دیر Login کردن به یاهو مسنجر: چنانچه شما یک مدت طولانی، مثلا چند ماه به یاهو مسنجر Login نکنید، آفلاین‌های شما می‌پرد.
  5. دیر رسیدن آفلاین‌ها به دست شما: گاهی اوقات به دلایل نامشخص، آفلاین‌ها دیر به دست شما می‌رسند؛ مثلاً فردی دیروز برای شما آفلاین گذاشته، اما شما امروز وقتی وارد مسنجر می‌شوید، آفلاین را نمی‌بینید؛ بلکه ممکن است در دفعات بعدی آن آفلاین به دست شما برسد.

اینک که با دلایل پاک شدن آفلان‌ها آشنا شدیم، این پرسش مطرح می‌شود که چه کنیم تا آفلاین‌های خودمان را مجدد مشاهده کنیم؟

بدین منظور باید قسمت Message Archive یاهو مسنجر را فعال کنیم. برای این کار، از منوی Messenger به Preferences بروید. حالا به قسمت Archive رفته و تیک گزینه Yes , save all of my messages را بزنید. اکنون OK کرده و خارج شوید.

پس از این کار، تمامی آفلاین‌هایی که برای شما ارسال می‌شود، در داخل Message Archive ذخیره می‌شود. برای مشاهده این قسمت، از منوی Contacts به Message Archive بروید.

دقت داشته باشید آفلاین‌هایی که برایتان ارسال می‌شود، ولی هرگز به دست شما نمی‌رسند، طبعأ در این قسمت هم ذخیره نمی‌شوند.

چگونه IP خود را به‌دست آوریم؟

پس از وصل شدن به اینترنت، وارد Command ‌شوید. در آنجا عبارت IPCONFIG را تایپ کنید. سپس آی پی شما برایتان نمایش داده می‌شود. در قسمت IP ADDRESS شماره آی پی خود را خواهید دید. برای دسترسی به  Command مسیر زیر را دنبال کنید:

Strat/All Programs/Accessories/Command Prompt

اما برای اینکه بتوانید IP یک پایگاه اینترنتی را به دست آورید، به Command بروید. سپس در آنجا عبارت  PING SITE-NAME را تایپ نمایید. آنگاه آی پی سایت مورد نظر را می‌بینید.

مطلب آخر اینکه چگونه آی پی یک فرد را وقتی دارد با شما چت می‌کند، به‌دست آوریم؟

برای این‌کار به قسمت Command بروید. سپس در آنجا فرمان Netstat -n را درج کنید. در این قسمت شما قادر خواهید بود هر آی‌پی را که به کامپیوتر شما وصل است، مشاهده نمایید. برای اینکه ببینید چه آی‌پی‌هایی به شما وصل هستند، قسمت Foreign Address را ببینید.

جلوگیری از Disconnect شدن

به‌کارگیری ترفند زیر باعث می‌شود ارتباط مودم هنگامی که پاسخی از ISP دریافت نمی‌کند، ۵ ثانیه بیشتر پایدار بماند و این عمل معمولآ تعداد دفعات قطع اتصال‌های (Disconnect) شما هنگام استفاده از اینترنت را کاهش می‌دهد.

برای این منظور در ویندوز XP مراحل زیر را دنبال کنید:

Control Panel Phone and Modem Option Modem Properties Advanced

عبارت S10=50 را روبه‌روی Extra Seting بنویسید.

اگر Phone and Modem Option را در کنترل پنل نیافتید، باید روی Switch to Classic view واقع در سمت چپ پنجره کنترل کلیک کنید. اگر عباراتی دیگری در Extra Seting می‌بینید، یک "," و سپس S10=50 را وارد کنید.

آموزش پاک کردن ویروسی که Folder Option را حذف می‌کند

پیش از آنکه شیوه پاک کردن ویروس BronTok.A را بیان نماییم، به برخی از ویژگی‌های این ویروس اشاره می‌کنیم:

  1. Folder Options را حذف می‌کند؛
  2. Registry Tools را قفل می‌کند؛
  3. Task Manager نمی‌تواند فایل‌های مربوط به این ویروس را End کند؛
  4. پس از اجرا شدن، محتویات My Documents را نمایش می‌دهد؛
  5. اگر در کادر محاوره‌ای Run عبارت CMD، Regedit، msconfig، 32Regedt را تایپ کنید، سیستم به‌سرعت Restart می‌شود؛
  6. اگر روی گزینه Log Off یا Turn Off Computer کلیک کنید، سیستم Restart می‌شود؛
  7. آیکون این ویروس، شبیه آیکون پوشه است.

همان‌طور که می‌دانید فایل‌های lsass.exe، winlogon.exe و services.exe از فایل‌های سیستمی بوده و همیشه در حال اجرا هستند. اگر شما برنامه Process Master را اجرا کنید، می‌بینید که این فایل‌ها در پوشه 32System قرار دارند.

اما اگر ویروس BronTok.A روی سیستم شما نصب باشد، خواهید دید که سه تا فایل دیگر با همین نام‌ها در حال اجرا هستند؛

یعنی دو تا winlogon.exe، دو تا lsass.exe و دو تا services.exe.

اما به‌راحتی می‌توان فهمید که کدام‌یک ویروس است و کدام‌یک فایل اصلی ویندوز؛ آن سه فایلی که مربوط به ویروس می‌شوند، در پوشه‌ای غیر از 32System قرار دارند.

مسیر دقیق این فایل به این شرح است:

C:Documents and SettingsUserLocal SettingsApplication Data

C نام همان درایوی است که ویندوز در آن نصب گردیده و User نام کاربری است که ویروس در آن اجرا شده است. بعد از اینکه با نرم‌افزار Process Master متوجه شدید که کدام‌یک ویروس‌اند، باید آن‌ها را Kill process کنید.

اگر احیاناً فایل‌های دیگری با نام‌های: inetinfo.exe، csrss.exe و smss.exe نیز در حال اجرا بودند، آنها را هم Kill process کنید؛ البته به شرط اینکه مسیرشان غیر از 32System باشد.

حالا وقت آن است که از نرم افزار Kill BronTok.A استفاده کنید. پس از اینکه نرم‌افزار Kill BronTok.A کارش تمام شد، آن را ببندید و به منوی Start برید و روی گزینه Search کلیک کنید.

در سمت چپ، روی گزینه All files and folders کلیک کنید. در فیلد All or part of the file name عبارت Empty.pif را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.اکنون تمام فایل‌های پیدا شده را پاک کنید.

دوباره در فیلد مذکور، عبارت زیر را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید:

*.scr ،*.exe

اکنون از بین فایل‌های پیدا شده، هر فایلی را که آیکونش شبیه آیکون پوشه بود، پاک کنید. مجددا در فیلد All or part of the file name عبارت زیر را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید:

*.job

تمام فایل‌های پیدا شده را پاک کنید. باز هم در فیلد یاد شده عبارت Bron را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. اکنون تمام فایل‌ها و پوشه‌های پیدا شده را پاک کنید و با خیال راحت کامپیوترتان را Restart نمایید.

نکته آخر اینکه اگر ویندوزتان بیشتر از یک کاربر دارد، باید تمام عملیات فوق را در محیط سایر کاربرها نیز انجام دهید.

افزایش سرعت اینترنت در ویندوز XP Pro

در ویندوز XP درحالت پیش‌فرض Packet Scheduler  سیستم را به ۲۰ درصد از پهنای باند یک اتصال به اینترنت محدود می‌کند؛ یعنی اگر شما این تنظیمات را تغییر ندهید، قادرید از ۲۰ درصد پهنای باند اتصال‌تان به اینترنت بهره ببرید. برای اینکه بتوانید از ۱۰۰ درصد پهنای باندتان استفاده کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. Run را از منوی Start اجرا کنید.
  2. در Run عبارت gpedit.msc را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
  3. منتظر بمانید تا Group Policy اجرا شود.
  4. در بخش Local Comuter Policy و در زیر Computer Configuration گزینه Administrative Templates را گسترش دهید. این کار، با کلیک بر روی علامت + امکان‌پذیر است.
  5. در فهرست باز شده گزینه Network را نیز گسترش دهید.
  6. حال در این فهرست، Qos Packet Scheduler را انتخاب نمایید.
  7. به گزینه‌هایی که در طرف راست ظاهر می‌شوند، دقت کنید.
  8. روی Limit reseivable bandwidth کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  9. پس از اینکه پنجره Limit reservable bandwidth Properties باز شد، در برگه Setting و در زیر Limit reservable bandwidth گزینه Enabled را انتخاب کنید.
  10. مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن، روبه‌روی Bandwidth Limit مقدار پیش‌فرض آن، یعنی ۲۰ درصد به نمایش در می‌آید.
  11. به جای عدد ۲۰، مقدار ۰ را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.
  12. حال به Connection که به وسیله آن به اینترنت وصل می‌شوید، رفته و روی دکمه Properties کلیک نمایید.
  13. به برگه Networking بروید و دقت کنید که Packet Scheduler فعال(تیک‌دار) باشد.
  14. این پنجره را OK کنید.
  15. کامپیوتر خود را Restart کنید.

نشان دادن پسورد هنگام وصل شدن به اینترنت

یکی از ویژگی‌های Dilaup در XP، نشان ندادن پسورد است؛ یعنی وقتی شما روی آیکون یک Dilaup کلیک می‌کنید، فقط Username دیده می‌شود.

برای اینکه بتوانید پسورد را مشاهده کنید، ابتدا فرمان Regedit را در قسمت RUN ویندوز وارد کنید. سپس مراحل زیر را در  اجرا کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSeServicesRasManParameters

در اینجا یک DWORD با اسم DisableSavePassword  بسازید.

مقدار ۰ در این DWORD برای SAVE کردن، و مقدار ۱ برای SAVE نشدن پسورد است.

طریقه حذف راست‌کلیک در ویندوز

این کار، روی تمام سیستم عامل‌ها قابل اجرا می‌باشد. برای این منظور، به روش ذیل عمل کنید:

  1. Regedit را باز کنید.
  2. نشانی زیر را از سمت چپ پنجره بیابید.
    HEKY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer
  3. در طرف راست پنجره راست‌کلیک کرده، از منوی New گزینه Binary Value را انتخاب کنید و آن‌را NoViewContextMenu نامگذاری نمایید.
  4. روی گزینه ایجاد شده کلیک پیاپی کرده و مقدار ۰۰ ۰۰ ۰۰ ۰۱ را وارد کنید.
  5. Ok کرده و پنجره Regedit را ببندید و کامپیوترتان را Restart کنید.

فشرده‌سازی به روشی منحصر به فرد

ویندوز XP دو نوع فشرده‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ در روش اول که مطمئنا با آن آشنا هستید، می‌توان با کیلک راست بر روی فایل یا شاخه و انتخاب Send To و سپس انتخاب گزینه Compressed (Zipped) Folder آن‌را فشرده ساخت؛ آن هم با پسوند ZIP. اما روش دوم که خیلی جالب‌تر و در نوع خود بی همتاست، به صورت زیر امکان‌پذیر است:

  1. سیستم فایلی ویندوز XP باید NTFS باشد. این سیستم فایلی، بعد از دو سیستم آشنای FAT و 32FAT به‌وجود آمده و از سرعت و امنیت بیشتری در مقایسه با دو سیستم قبلی در نگهداری و ذخیره اطلاعات پشتیبانی می‌کند.
    برای اطلاع از سیستم فایل XP خودتان روی درایو حاوی ویندوز XP کلیک‌راست کرده و گزینه Properties و بعد برگه General را انتخاب کنید و در قسمت File system می‌توانید نوع سیستم تخصیص داده را ببینید.
    اگر در این قسمت عبارت NTFS به چشم می‌خورد، می‌توانید به مرحله ۲ عزیمت نمایید؛ وگرنه باید نوع سیستم فایلی را به NTFS تبدیل کنید؛ آن هم با استفاده از فرمان زیر که باید آن‌را در خط فرمان داس وارد کنید.
    convert drive: /fs:ntfs که به جای عبارت drive نام درایو حاوی XP را بگذارید؛ البته به نکته‌های زیر توجه کنید:
  • الف- توجه داشته باشید که محتوای درایو با سیستم NTFS هرگز به کمک سیستم عاملی که بر پایه یکی از دو سیستم FAT یا 32FAT استوار است، قابل دسترسی نخواهد بود.
  • ب- هنگام نصب ویندوز XP نیز در مورد تبدیل سیستم فایلی به NTFS از شما سؤال می‌شود که می‌توانید با آن موافقت کنید. همچنین فرایند تبدیل را می‌توانید به کمک برنامه سودمند Partition Magic به‌آسانی انجام دهید.
  • ج- هنوز برنامه‌ای که با این سیستم مشکل داشته باشد، دیده نشده است؛ مگر اینکه اصلا با نصب در ویندوز XP سازگاری نداشته باشد.
  • د- فرایند تبدیل، حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه بسته به حجم درایو طول خواهد کشید.
  • ه- فرمان بالا اطلاعات را پاک نخواهد کرد و طبیعتاً نباید آسیبی به ویندوز برساند؛ اما به پیام‌های داده شده در حین کار حتما توجه کنید.
  • و- فرمان بالا روی هر درایوی قابل اجراست؛ چه ویندوز روی آن باشد چه نباشد.
  • ز- اگر خدای نکرده زمانی از این تبدیل پشیمان شدید، می‌توانید با استفاده از برنامه Partition Magic به حالت اولیه بازگردید.
  1. اگر می خواهید یک درایو با سیستم فایلی NTFS را فشرده کنید، روی آن کلیک‌راست کرده، گزینه Properties و بعد برگه General و گزینه Compress drive to save disk space را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید فایل یا شاخه‌ای در درایو با سیستم فایلی NTFS را فشرده کنید؛ روی آن کلیک راست نموده، گزینه Properties و بعد برگه General و آنگاه دکمه Advanced و سپس گزینه Compress contents to save disk space را انتخاب نمایید.

تذکر ۱: ویندوز پس از انتخاب فایل فشرده‌شده به‌سرعت آن را از حالت فشرده در می‌آورد و پس از بستن دوباره به‌سرعت آن را فشرده می‌کند؛ بدون اینکه شما چیزی مشاهده کنید.

تذکر ۲: فشرده‌سازی می‌تواند تا حدی باعث کندی واکنش‌پذیری سیستم شود.

تذکر ۳: به کمک فشرده‌سازی می‌توانید تقریبا فضای اشغال شده را به نصف کاهش دهید.

تذکر ۴: فایل‌ها شاخه‌ها و درایوهای فشرده شده به رنگ متفاوت نمایش داده می‌شوند.

تذکر ۵: عمل unzip هم به‌راحتی و برعکس روش گفته شده در بالا امکان‌پذیر است.

شیوه برداشتن پوشه‌های اشتراکی روی Computer

در ویندوز XP وقتی My computer را باز می‌کنید، با پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده (shared documents) روبه‌رو می‌شوید که به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های خود را در دسترس سایر کاربران، حتی روی شبکه قرار دهند.

اما با یک ترفند می‌توانید این پوشه‌ها را بردارید و خیالتان از احتمال دسترسی سایر کاربران راحت شود.

برای این کار باید به محیط رجیستری ویندوز خود وارد شوید. پس از ورود با اجرای فرمان Regedit در منوی Run در ستون سمت چپ مسیر زیر را دنبال کنید:

HKEY-CURRENT-USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer

حالا داخل این زیرشاخه در صفحه روبه رو باید یک پوشه به شکل DWORD بسازید. برای این کار باید در داخل صفحه راست‌کلیک کرده و گزینه New و بعد DWORD را انتخاب کنید. نام پوشه تازه متولد شده را N، S) NoSharedDocuments، و D را با حروف بزرگ تایپ کنید) گذاشته و برای نابودی پوشه‌های اشتراکی Valuedata آن را بگذارید به همان حالت صفر (۰) باقی بماند. سپس ok کرده و با رفتن به کندوی HKEY-local-machine مسیر جدیدی برگزینید. با کلیک روی این کندو، شاخه software پیدا شده و با کلیک روی آن زیرشاخه Microsoft را خواهید یافت. سپس زیرشاخه windows و بعد currentversion و آنگاه  policies و در آخر زیرشاخه Explorer را خواهید یافت. حالا درون این زیرشاخه نیز پوشه Noshared Documents را ساخته و ارزش آن را به همان صورت صفر (۰) نگه دارید. توضیح اینکه اگر زیرشاخه Explorer یا زیرشاخه‌های قبلی آن را نیافتید، باید آن را درست کنید. روش کار نیز چنین است که روی زیرشاخه اصلی بروید و New و Key را انتخاب کنید و نام Explorer یا... را داخل آن بگذارید و پوشه را داخل آن بسازید.

تبدیل ساعت ویندوز به یک ساعت اتمی دقیق بدون نیاز به نرم‌افزار خاص

برنامه‌های مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند زمان سیستم شما را همواره با زمان‌های اتمی تنظیم می‌کنند و بنابراین، همواره دقیق‌ترین زمان را در اختیار شما خواهند گذاشت. اما می‌خواهیم روشی را به شما آموزش دهیم که می‌توانید بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار خاصی این کار را انجام دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا روی ساعت موجود در Taskbar دوبار کلیک کنید تا برنامه Date and Time Properties اجرا شود. برای دسترسی به این قسمت می‌توانید از طریق کنترل پنل و سپس آیکن Date and Time نیز استفاده کنید.

سپس وارد قسمت Internet Time شده و تیک کنار عبارت Automatically synchronize with an Internet time server را اگر فعال نیست، فعال کنید.

سپس از فهرست کشویی جلوی عبارت Server، عبارت time.nist.gov را انتخاب کنید. در اینجا شما باید به اینترنت متصل شده و سپس روی دکمه Update Now کلیک کنید. در این مرحله شما باید کمی صبر کنید تا ساعت شما از طریق سرور تنظیم شود. در این فاصله شما می‌توانید به کارهای عادی خود بپردازید. بعد روی دکمه Apply و سپس Ok کلیک کنید. بعد از مدتی، ساعت سیستم شما با یک ساعت اتمی تنظیم می‌شود؛ یعنی کاملا دقیق.

البته برای اینکه ساعت سیستمتان همواره از بالاترین دقت برخوردار باشد، مجبورید که هر بار با اتصال به اینترنت روی دکمه Update Now کلیک کنید. اما نگران نباشید؛ چون این مشکل هم راه حل دارد. برای رفع این مشکل، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا از طریق Run وارد Regedit شده و کلید زیر را بیابید:

HKEY_LOCAL_MACHINESystemControlSet001ServicesW32TimeTimeProvidersNtpClient

بعد در صفحه سمت راست به دنبال کلیدی با نام SpecialPollInterval بگردید. پس از یافتن روی آن دوبار کلیک کنید. بعد در قسمت Base نوع اعداد را روی Decimal قرار دهید. سپس در قسمت Value Data یک عدد که زمان یا دوره تناوب تکرار Automatic Synchronization را تعیین می‌کند، برحسب واحد ثانیه تعیین و وارد کنید. بعد از این، دیگر نیازی به فشردن مکرر دکمه Update Now نخواهید داشت. اگر به اینترنت وصل باشید، در دوره زمانی مشخص شده ساعت تنظیم می‌شود. اگر هم وصل نباشید، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. تمام این عملیات‌ها به صورت پشت پرده انجام می‌شود.

پرسشی که اینجا وجود دارد این است که اگر شما Server بهتر و معتبرتری در اینترنت برای تنظیم ساعت خود یافتید، باید چکار کنید؟

برای این کار نیز روشی وجود دارد. اگر شما یک نشانی Server بهتر برای این کار پیدا کردید، باید مراحل زیر را برای اضافه کردن آن به فهرست سرورهای ساعت خود انجام دهید. ابتدا برنامه Regedit را اجرا کرده و کلید زیر را بیابید:

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionDateTimeServers

در صفحه سمت راست یک کلید از نوع String ساخته و برای مثال نام آن را ۳ یا ۴ بگذارید؛ به ترتیب اعدادی که در فهرست موجود هستند.

بعد روی آن دوبار کلیک کرده، نام سرور خود را به عنوان مقدار به آن اختصاص دهید. سپس از رجیستری خارج شوید.

حالا اگر وارد قسمت Internet Time در برنامه Date and Time Properties شوید و فهرست کشویی سرور را مشاهده کنید، نام سرور خود را در آنجا خواهید یافت. شما می‌توانید با سرور خود نیز مانند قبل مراحل را انجام دهید. به همین ترتیب، می‌توانید هر تعداد سروری را که یافتید، در فهرست قرار دهید و از آنها استفاده کنید.

در اینترنت تعداد زیادی سرور زمان وجود دارد که شما می‌توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. کافی است در سایت Google یا ... عبارت Server Time را جستجو کنید تا منبع عظیمی از این سایت‌ها در اختیارتان قرار گیرد.

اگر چه مسأله تنظیم دقیق زمان برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد، اما در بعضی از سیستم‌ها همین مسأله کوچک نیز بسیار مهم است و اگر رعایت نشود، می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

تغییرات در منوی MY Recent DOCUMENTS

اگر دقت کرده باشید، هر سندی که باز می‌کنید، به فهرست اسناد استفاده‌شده اخیر در مسیر START/DOCUMENT اضافه می‌شود.

برای جلوگیری از این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. از منوی RUN با تایپ regedit وارد رجیستری شوید ومسیر زیر را دنبال کنید.

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowscurrentVersionPoliciesExplorer

2. یک مقدار رشته‌ای جدید با نام NoRecentDocHistory ساخته و مقدار آن را برابر صفر قرار دهید.

اگر هم دوست دارید که این محتویات با هر بار خاموش شدن ویندوز پاک شود، مراحل زیر را دنبال کنید:

درنشانی:HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer یک مقدار رشته‌ای جدید با نام ClearRecentDocsOnExit درست نمایید و مقدار آن را برابر با صفر قرار دهید.

اما اگر دوست دارید برای همیشه از شر منوی DOCUMENT راحت شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

در نشانی:HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer یک مقدار رشته‌ای با نام NoRecentDocsMenu بسازید و آن را برابر با صفر قرار دهید.

باز هم تأکید می‌شود که حروف کوچک و بزرگ دارای اهمیت می‌باشد. برای بازگرداندن این تغییرات مقدارها را برابر با ۱ قرار دهید. بعد از انجام تغییرات، رایانه را دوباره راه‌اندازی کنید.

مدیریت کلید‌های NumLock، CapsLock و Scroll Lock

نگاهی به صفحه کلید خود بیندازید، مطمئنأ سه کلید NumLock, CapsLock و Scroll Lock را به همراه LED‌هایشان دیده‌اید. در این ترفند، قصد داریم روشی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می‌توانید این ۳ کلید را مدیریت کنید؛ بدین شکل که تعیین کنید کدام‌یک هنگام روشن کردن سیستم، به حالت روشن باشند و یا خاموش.

برای این کار، از منوی Start به Run رفته و در آن عبارت regedit را تایپ کرده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.

سپس به نشانی زیر بروید:

HKEY-CURRENT-User/Control Panel/Keyboard

اکنون بر روی Initial Keyboard Indicators دوبار کلیک کنید و پس از باز شدن آن، مقدار آن را به‌دلخواه به یکی از مقادیر زیر تغییر دهید:

مقدار ۱: CapsLock روشن

مقدار ۲: NumLock روشن

مقدار ۴: Scroll Lock روشن

مقدار ۵: تمام کلید‌ها خاموش

و برای روشن شدن چند کلید با هم مقدار‌های زیر را وارد کنید:

مقدار ۳: CapsLock و NumLock روشن

مقدار ۵: CapsLock و Scroll Lock روشن

مقدار ۶: NumLock و Scrool Lock روشن

مقدار ۷: هر سه کلید روشن

پس از تعیین مقدار دلخواه‌تان، از رجیستری خارج شده و سیستم را مجدداً راه‌اندازی نمایید.

تغییر کادر خوش‌آمد گویی در ویندوز XP

اگر شما از شکل یک نواخت آبی رنگ کادر خوش‌آمد گویی ویندوز XP خسته شده‌اید، وقت آن است که خودتان دست به کار شوید! یرای این کار به محیط Registry رفته، در Run  کلمه regedit  را تایپ کنید و مسیر‌های زیر را دنبال کنید:

HKEY_USERS.DEFAULTControl PanelDesktop

سپس در قسمت محتویات Desktop، به دنبال مقداری از نوع String Value با نام Wallpaper بگردید.

دو بار روی آن کلیک کرده و مسیر تصویر گرافیکی مورد نظر خود را به آن بدهید و سپس کامپیوتر را راه‌اندازی کنید.

توجه داشته باشید که نوع فایل باید حتماً از نوع BMP باشد. بهتر است ظرفیت فایل کم باشد و اندازه آن به اندازه طول وعرض مانیتور باشد. مثلاً ۱۰۲۴*۷۶۸

در مسیردهی و نوع فایل اگر خطایی رخ دهد، هیچ گونه تصویری به نمایش در نخواهد آمد. (Blank Mode)

اگر در مسیردهی فایل دچار مشکلی شدید، می‌توانید مقدار None را برای رشته در نظر بگیرید.

جستجو در يك سايت با كمك گوگل

آيا تا به حال خواسته‌ايد محتواي يك سايت را جستجو كنيد و ببينيد باكس جستجوي داخلي يك وب‌سايت يا كاربري، به‌سختي کار می‌کند يا از اساس درست كار نمي‌كند؟ با كمك اين ترفند مي‌توانيد يك كلمه كليدي را در مرورگر قرار دهيد و جستجوي مورد علاقه خود را در سايتي كه در حال مشاهده‌اش هستيد، با كمك گوگل انجام دهيد.

از اين روش مي‌توان در گوگل كروم يا فايرفاكس نیز استفاده كرد؛ با اين تفاوت كه در فايرفاكس بايد يك بوكمارك معمولي ايجاد كرد و كلمه كليدي را در فيلد Keyword قرار داد؛ اما در گوگل كروم، بايد قدم‌هاي زير را يكي يكي طي كرد:

روي نوار موقعيت (Location Bar) گوگل، كليك راست کرده و عبارت Edit Search Engines را انتخاب كنيد و سپس دكمه Add را بزنيد.

حال به موتور جستجوي خود، يك نام و يك كلمه كليدي منحصر به فرد بدهيد. اين كلمه كليدي بايد آن‌قدر منحصر به فرد باشد كه در هيچ جاي ديگر با نشانی اشتباه گرفته نشود. همچنين به اندازه كافي كوتاه باشد كه به‌سادگي بتوان از آن استفاده كرد؛ به عنوان مثال، مي‌توان از كلمه كليدي gs استفاده كرد.

براي بخش بعدي، عبارت زير را در محل URL وارد كنيد:

javascript:location.href='http://www.google.com/search?q=site:'+window.location.hostname+'%20%s';

وقتي كه اين موتور جستجو را ذخيره كرديد، مي‌توانيد از كليد تركيبي Ctrl+L براي انتخاب نوار موقعيت استفاده كرده و عبارت gs را تايپ كنيد. در سمت راست متني را خواهيد ديد كه اعلام مي‌كند كليد Tab را فشار دهيد تا از gs براي جستجو استفاده شود. حال كليد Tab را فشار دهيد. اکنون مي‌توانيد در سايت مورد نظر جستجو كنيد.

استاد شدن در پانويسي

قرار دادن پانويس‌‌ها در محیط  Ms-Word، نكاتي دارد كه بهتر است در اين ترفند به آن اشاره كنيم: در ورد 2007 و 2010، براي قرار دادن پاورقي، از تب Reference و سپس گزينه Insert Footnote استفاده كنيد. به‌ ياد داشته باشيد مكان‌نماي ماوس هر كجا باشد، آنجا يك عدد ترتيبي خورده و سپس مكان‌نما به پايين صفحه مي‌رود تا توضيحات را وارد كنيد. در زبان فارسي براي تنظيم بهتر پانويس‌‌ها و راست‌چين كردن آنها، بهتر است روي گزينه Custom Footnote كه با كليك روي نشانه كوچك دكمه Footnotes معلوم مي‌شود، كليك كنيد. پانويس‌‌هاي ما مي‌توانند ساختار مختلفي به ‌خود بگيرند كه بسته به ميل شما‌ (ارجاع علمي، ارجاع به پيوست و...) مي‌توانند متفاوت باشند.

همچنين مي‌توان پانويس‌‌ها را با يك كليك به پي‌نوشت تبديل كرد تا خود Word روند كامل شماره‌گذاري آنها را برعهده بگيرد. كافي است روي گزينه راديويي Endnotes در بخش Location کلیک كنيد.

نكته ديگر اينكه در ورد 2010 در متوني كه به يك منبع زياد ارجاع داده مي‌شود، مي‌توان يك پانويس‌ را چند بار تكرار كرد؛ كافي است در همان تب، گزينه Cross-reference را به جاي يكي از پاورقي‌هاي از پيش نوشته‌شده انتخاب كنيد.

افزايش حجم ويرايش در محیط  Ms-Word

صفحه‌نمايش‌هاي لپ‌تاپ جاي كمي براي ويرايش سندهاي ورد دارند و رفتن از يك صفحه به صفحه ديگر هم بسيار وقت‌گير است. بنابراين، مي‌توان از اين ترفند استفاده كرد تا حجم نمايشي متن در مايكروسافت بيشتر شود.

در ورد 2007، تب View را باز كرده، دكمه Split Window را بزنيد. نواري را كه نشان داده مي‌شود، درست در جايي بگذاريد كه مي‌خواهيد ثابت بماند و كليك كنيد. سند به 2 بخش تقسيم مي‌شود كه يك بخش ثابت و ديگري بخش متحرك خواهد بود.

حال مي‌توان روي يك بخش كار كرد، در حالي كه بخش بعدي كه مرجع به نظر مي‌رسد، ثابت خواهد بود. هر پنجره به طور جداگانه كنترل مي‌شود و مي‌توانيد هر ظاهري كه مي‌خواهيد، به هر كدام از آنها بدهيد.

حتي مي‌توانيد طرح‌بندي‌هاي متفاوتي براي هر بخش در نظر بگيريد. براي حذف اين پنل، كافي است روي گزينه Remove Split كليك كرد.

در 2010 Ms-Word هم براي تنظيم چند سند ورد به ‌شكل يك كاشي (Tile)، به‌ويژه هنگامي كه روي 2 سند يا بيشتر كار مي‌كنيم، گزينه Side by Side را انتخاب كنيد. همچنين مي‌توان ورد را طوري تنظيم كرد كه براي مرور بهتر،‌ هر دو پنجره را همزمان با هم پايين ببرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 24 اسفند 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 67
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 33
بازدید 9066 بار