آموزش 31

چهارشنبه, 31 شهریور 1389 ساعت 14:28
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

قفل كردن رايانه به وسيله يك ميانبر

شايد تا به ‌حال به فكر يافتن راهي بوده‌ايد كه رايانه خود را راحت‌تر از آنچه متداول است، در حالت Lock قرار دهيد. اين كار بسيار ساده است و با طي كردن مراحل زير مي‌توانيد يك آيكون به صفحه نمايش يا Quick Launch اضافه كنيد كه با يك ضربه ماوس بر روي آن سيستم شما در حالت لاك قرار مي‌گيرد.

1. روي صفحه نمايش خود راست‌كليك كنيد و در قسمت New، Shortcut را انتخاب كنيد.

2. پس از اين كار در پنجره‌اي كه ظاهر شده در قسمت Type the location of the item فرمان زير را بنويسيد:

‌.dll,LockWorkStation32.exe user32rundll

3. Next را بزنيد و نام Shortcut را وارد كنيد و كليد Finish را بزنيد.

جهت راحتي بيشتر پيشنهاد مي‌شود كه ميانبر ايجاد شده را با ماوس به يك قسمت از فضاي خالي Quick Launch بكشيد تا از اين پس در هنگام نياز با زدن يك كليد دستگاه شما در حالت لاك قرار گيرد.

منبع: www.tellmeaboutlife.com

راه‌هاي ساده براي تغيير سيستم عامل از ويندوز به لينوكس

1.‌ مهاجرت، آسان است: پس از ورود به لينوكس،‌ بسياري از كاربران براي ويندوز دلتنگي مي‌كنند؛ اما خيلي زود بيشترشان متوجه مي‌شوند كه در واقع اين نرم‌افزارهاي ويندوزي هستند كه باعث مي‌شوند وجود ويندوز ضروري باشد. بنابراين، اولين چيزي كه هر كاربر لينوكسي تازه ‌وارد بايد بداند، برنامه‌هاي مشابه ويندوز در لينوكس است كه بتواند امور ساده خود را بدون دردسر انجام دهد. ‌‌اگر عجله‌اي به تعويض ويندوز و هجرت به لينوكس نداريد، بهتر است كمي وقت صرف كنيد تا نرم‌افزارهايي را كه هم در ويندوز و هم در لينوكس وجود دارند، نصب كنيد. سپس مي‌توانيد در همان ويندوز از آن‌ها استفاده كنيد تا هنگام رفتن به لينوكس مشكلي نداشته باشيد.

2.جايگزين فوتوشاپ: هر چه بيشتر با يك ويرايشگر تصوير راحت‌تر شويد، دل كندن از آن سخت‌تر است. در دنياي لينوكسي، تنها نرم‌افزار قدرتمند و قابل مقايسه با فوتوشاپ، GIMP نام دارد. اين نرم‌افزار را مي‌توان در ويندوز هم نصب كرد و آن را آزمود. اگر ظاهر آن را عجيب و غريب مي‌يابيد، مي‌توانيد از يك پروژه جانبي به نام GIMPShop استفاده كنيد كه اين نرم‌افزار را به ظاهر فوتوشاپ در‌آورده است.

3.‌ جايگزين اينترنت اكسپلورر: حتي متعصب‌ترين كاربران مايكروسافت هم نام فايرفاكس را شنيده‌اند. فايرفاكس مرورگر آزادي است كه اغلب مردم آن را به اينترنت اكسپلورر ترجيح مي‌دهند. سرعت، امكانات و امنيت بيشتر، از جمله برتري‌هاي فايرفاكس به اينترنت اكسپلورر است. فايرفاكس براي ويندوز نيز در دسترس است و مي‌توان از آن استفاده كرد. استفاده از توابع ActiveX، تنها نقطه ضعف استفاده از فايرفاكس است كه مي‌توان با نصب خود اينترنت اكسپلورر در لينوكس  اين مشكل را نيز برطرف كرد.

4. جايگزين مايكروسافت آفيس: اوپن‌آفيس، معادل رايگان و منبع ‌باز براي مايكروسافت آفيس است. اگرچه مايكروسافت تلاش بسياري كرده و به حق در ارائه بهترين مجموعه آفيس موفق بوده است، اما اوپن‌آفيس براي كساني كه كاربري خيلي خاصي از آفيس ندارند و مي‌خواهند كارشان را راه بيندازند، كفايت مي‌كند. ‌ ‌اوپن‌آفيس نيز همانند مايكروسافت آفيس از چند برنامه مجزا تشكيل شده است؛ برنامه Writer واژه‌پرداز است. برنامه Base، معادل Access در آفيس است و همچنين يك برنامه خاص به نام Math وجود دارد كه به ‌كمك آن مي‌توان فرمول‌هاي پيچيده رياضي را نوشت. ‌اين نرم‌افزار هم معادل ويندوزي دارد و مي‌توانيد آن را روي ويندوز هم نصب كنيد.

5.‌ جايگزين مايكروسافت آوت‌لوك: علاقه‌مندان به جي‌ميل و استفاده‌كنندگان از ايميل‌هاي اداري ‌3POP خوب مي‌دانند كه مايكروسافت آوت‌لوك همواره ساده‌ترين راه استفاده از ايميل است. اما يكي از پروژه‌هاي آزاد موزيلا به ‌نام تاندربرد كه به تازگي پا به حيات گذاشته است مي‌تواند راه حل خوبي براي جدايي از آوتلوك باشد. همچنين يك نرم‌افزار ديگر به نام Evolution در لينوكس وجود دارد كه امكانات خوبي دارد و به ‌طور پيش‌فرض، در بسياري از سيستم‌ها نصب است.

6.‌ جايگزين بازي‌ها: براي اينكه بتوان بازي‌هاي ويندوزي را در لينوكس اجرا كرد، سه راه ‌حل مختلف وجود دارد كه يكي رايگان و دوتاي ديگر با هزينه انجام مي‌شود. شركت‌هاي CodeWeaver و TransGaming دو بسته نرم‌افزاري ارائه داده‌اند كه به كمك آن‌ها مي‌توان بازي‌هاي ويندوزي را بدون مشكل در لينوكس اجرا كرد. راه ‌حل ديگر و رايگان آن، استفاده از Wine است كه مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت اين نرم‌افزار از فهرست كامل بازي‌ها و نرم‌افزارهاي ويندوزي آگاه شويد. همچنين در Wine مي‌شود نرم‌افزارهاي ويندوزي را اجرا كرد. بدين ترتيب، اگر دلتان براي فوتوشاپ تنگ شده است و نمي‌توانيد آن را رها كنيد، در لينوكس مي‌شود با كمك Wine، محيط ويندوز را براي اين نرم‌افزار شبيه‌سازي كرد و آن را اجرا كرد.

7. راه‌حل نهايي(‌ماشين مجازي): راه‌حل نهايي اين است كه يك ويندوز داخل ماشين مجازي رايگان VirtualBox نصب كنيد و برنامه‌هاي ويندوزي خود را درون آن اجرا كنيد.

ويندوز7 به ‌همراه ويستا و اكس‌پي

همزيستي مسالمت‌آميز: اين روزها بازار لپ‌تاپ‌ها بسيار داغ است و كاربران خانگي نيز ترجيح مي‌دهند كه رايانه‌هاي روميزي خود را با لپ‌تاپ‌هاي كوچك و سريع تعويض كنند. يكي از مواردي كه كاربران لپ‌تاپ‌ها با آن مواجه‌اند، نصب پيش‌فرض سيستم‌عامل‌هاي جديد همچون ويندوز7 روي لپ‌تاپ است و از آنجا كه اين سيستم‌عامل از حافظه رم بيشتري پشتيباني مي‌كند و ظاهر گرافيكي زيبايي نيز دارد، حذف آن چندان مورد تمايل كاربران نيست. ولي اين نكته كه «اي ‌كاش در كنار ويندوز7 مي‌توانستم از ويندوزهاي اكس‌پي يا ويستا هم استفاده كنم!» يكي از خواسته‌هاي كاربران لپ‌تاپ‌ها و حتي رايانه‌هاي روميزي است.

دست به كار شويد: اگر به تازگي لپ‌تاپي خريده‌ايد و به طور پيش‌فرض، ويندوز7 روي آن نصب شده است يا قصد داريد ويندوز7 را همراه با ويندوزهاي اكس‌پي يا ويستا به ‌طور همزمان روي رايانه خود نصب كنيد، بايد تا پايان اين مقاله آموزشي با ما همراه باشيد.

‌قبل از هر چيز توجه داشته باشيد كه بسياري از موارد ذكر شده در اين آموزش، براي نصب ويندوز ويستا و اكسپي روي ويندوز7، يكسان است و در هر بخش كه تفاوتي در عمليات وجود داشته باشد، اين تفاوت مشخص خواهد شد. همچنين به‌ دليل وجود يك پارتيشن درايو ‌(C)‌ در بيشتر لپ‌تاپ‌ها، در اين مقاله نيز پارتيشن‌هاي هاردديسك را فقط يكي در نظر گرفته‌ايم و براي نصب سيستم‌عامل جديد با استفاده از ابزارهاي موجود در ويندوز7، اقدام به ساخت پارتيشن جديد مي‌كنيم.

مرتب‌سازي نام درايوها: پيش از ساخت پارتيشن جديد براي هاردديسك، ابتدا بايد نام درايوهاي موجود را كمي تغيير دهيم؛ به ‌عنوان مثال، فرض كنيد هاردديسك شما به يك درايو به ‌نام C تقسيم شده است و درايو ديسك سي‌دي شما نيز D نام دارد. در اين ‌صورت اگر پارتيشن جديدي بسازيد، نام E به آن اختصاص خواهد يافت؛ اما اگر بخواهيد نام اين درايو D باشد و نام درايو ديسك سي‌دي شما تبديل به E شود، بايد به روش زير عمل كنيد:

  1. از منوي شروع ويندوز، عبارت Disk Management را در كادر جستجو وارد كرده و كليد اينتر را فشار دهيد.
  2. در پنجره باز شده روي درايوهاي مورد نظر همچون درايو ديسك‌ها و درايوهاي مرتبط با كارت‌هاي حافظه، كليك راست ماوس را فشار داده و پس از انتخاب گزينه Change Drive Letter and Paths نام آن را تغيير دهيد؛ به‌ عنوان مثال، درايو‌‌D را انتخاب كرده و نام آن را به E تغيير دهيد. به ‌‌اين ترتيب، مي‌توانيد درايو C را به ويندوز7 اختصاص دهيد و درايو جديد را تحت نام D براي ويندوز جديد خود آماده كنيد.

ساخت پارتيشن جديد: براي ايجاد يك پارتيشن ديگر براي نصب ويندوز جديد در كنار ويندوز7 بايد از فضاي خالي موجود در پارتيشن درايو C استفاده كنيم:

  1. در پنجره Disk Management كه در مرحله قبل آن را اجرا كرديد، روي درايو‌C كليك سمت راست نشانگر ماوس خود را فشار داده و گزينه Shrink Volume را انتخاب كنيد.
  2. پس از انتخاب گزينه فوق، پنجره‌اي به ‌نمايش درخواهد آمد كه ميزان فضاي قابل اختصاص به پارتيشن جديد را محاسبه مي‌كند. در نهايت، پس از محاسبه مقدار فضاي خالي، اين امكان در اختيار شما قرار مي‌گيرد كه فضاي دلخواه خود را براي پارتيشن جديد بر حسب مگابايت وارد كنيد. توجه داشته باشيد كه فضا را به‌ گونه‌اي انتخاب كنيد كه نه‌تنها پس از ساخت پارتيشن جديد، درايو‌C شما با كمبود فضاي مورد نياز مواجه نشود، بلكه پارتيشن جديد نيز از ميزان فضاي مورد نياز براي نصب سيستم‌عامل و برنامه‌هاي آن برخوردار باشد؛ به ‌عنوان مثال، براي نصب ويندوز ويستا بايد حداقل 20گيگابايت فضا به پارتيشن جديد اختصاص دهيد.
  3. پس از مشخص كردن ميزان فضاي پارتيشن جديد و اتمام عمليات، اين پارتيشن با عنوان Unallocated در فهرست پارتيشن‌هاي هاردديسك شما قابل مشاهده است. روي اين پارتيشن كليك راست كرده و گزينه New Simple Volume را انتخاب كنيد.
  4. پس از انتخاب گزينه فوق، پنجره‌اي به ‌نمايش در مي‌آيد كه در اولين بخش آن، نام اختصاص يافته به پارتيشن جديد را مشاهده مي‌كنيد. چنانچه مرحله مرتب‌سازي نام درايوها را به درستي انجام داده باشيد، بايد نام D براي درايو شما اختصاص يافته باشد.
  5. با كليك روي گزينه Next به بخش Format Partition هدايت مي‌شويد. در اين بخش نيز مي‌توانيد تمام تنظيمات را به‌ حالت پيش‌فرض رها كرده و گزينه Next را انتخاب كنيد.
  6. پس از اتمام موفقيت‌آميز مراحل فوق بايد پارتيشن جديد را در فهرست پارتيشن‌هاي هاردديسك مشاهده كنيد و چنانچه پنجره My Computer را باز كنيد در آنجا نيز بايد پارتيشن جديد نمايش داده شود.

نصب سيستم‌عامل جديد: پس از ايجاد پارتيشن جديد، نوبت به نصب سيستم‌عامل به روش ذيل مي‌رسد:

  1. براي نصب سيستم‌عامل جديد مطابق با روش‌هاي معمول نصب، ابتدا تنظيمات بوت رايانه را روي درايو سي‌دي/دي‌وي‌دي تنظيم كرده و سپس رايانه خود را با ديسك حاوي فايل‌هاي نصب سيستم‌عامل بوت كنيد.
  2. عمليات نصب را از نوع نصب ويندوز جديد ‌(Clean Install)‌ ادامه دهيد و هنگام انتخاب درايو مورد نظر براي نصب نيز، درايو مربوط به پارتيشن جديدي را كه ايجاد كرده‌ايد، انتخاب كنيد.
  3. چنانچه قصد داريد ويندوز ويستا را در كنار ويندوز7 نصب كنيد، پس از اولين ري‌استارت رايانه مشاهده مي‌كنيد كه در صفحه مديريت بوت سيستم‌عامل، نام هر دو ويندوز7 و ويستا به‌ چشم مي‌خورد. اين نشان‌دهنده آن است كه پس از نصب ويندوز ويستا به راحتي مي‌توانيد هنگام روشن شدن رايانه، يكي از ويندوزهاي7 يا ويستا را به ‌دلخواه خود انتخاب كرده و بدون هيچ مشكلي از آن‌ها استفاده كنيد.
  4. چنانچه قصد داريد ويندوز اكس‌پي را در كنار ويندوز7 نصب كنيد، پس از اولين ري‌استارت رايانه مشاهده مي‌كنيد كه رايانه شما بدون نمايش صفحه مديريت بوت سيستم‌عامل، ادامه مراحل نصب ويندوز اكس‌پي را طي مي‌كند و اين نشان‌دهنده آن است كه پس از نصب ويندوز اكس‌پي تنظيمات بوت رايانه شما به ‌هم ريخته و به ‌طور معمول قادر نخواهيد بود ورود به ويندوز اكس‌پي يا ويندوز7 را به‌ دلخواه خود تغيير دهيد. براي رفع اين مشكل مي‌توانيد فايل‌هاي بوت رايانه را با استفاده از ابزار رايگان EasyBCD تعمير كنيد.‌ پس از نصب و اجراي نرم‌افزار از بخش Manage Bootloader گزينه Bootloader 7Reinstall the Windows Vista/‌ را فعال كرده و روي گزينه Write MBR كليك كنيد.

ديسك‌هاي نصب سيستم‌عامل ويندوز ويستا و اكس‌پي را مي‌توانيد از بازار تهيه نماييد و نرم‌افزار EasyBCD نيز به ‌طور رايگان از لينك زير قابل دريافت است:

‌1 =http://neosmart.net/dl.php?id

ايجاد تصوير سه‌بعدي در لينوكس

استوديوي سه‌بعدي رايگان: به دليل اينكه در صنعت فناوري رايانه تحولات بزرگي در زمينه فناوري سه‌بعدي رخ داد، فرصت را مغتنم شمرده و به‌ سراغ يكي ديگر از قابليت‌هاي لينوكس مي‌رويم كه مي‌شود به ‌كمك آن، ميزكار را سه‌بعدي كرد. سه‌بعدي ديدن در دنياي رايانه، يعني يك گام به دنياي واقعي نزديك‌تر شدن. در سيستم‌هاي امروزي كه همه چيز عالي است، نورپردازي، گرافيك، پردازش و سرعت بدون سه‌بعدي شدن هنوز يك‌‌‌چيزي كم دارند. بنابراين، با ديدن تصاوير سه‌بعدي به صورت سه‌بعدي، مي‌توان از برنامه‌هاي سه‌بعدي چون CAM و يا Blender سود بيشتري جست. ‌به‌ طور خلاصه، اگر بتوانيم از قدرت OpenGL استفاده كنيم و راهي براي پياده‌ ساختن تصاوير استريو سه‌بعدي آناگليف بيابيم، نتيجه كار سه‌بعدي خواهد شد.

تصاوير آناگليف چيست؟: آناگليف‌ها ‌(Anaglyph)‌ تصاويري هستند كه از طريق ايجاد فاصله، مي‌توانند سه‌بعدي‌سازي را در چشم القا كنند. ‌‌تصاوير آناگليف از دو لايه رنگي تشكيل مي‌شوند كه به‌ جز ميزان كوچكي (آفست)، با هم تطابق دارند. اين آفست باعث همان تصوير سه‌بعدي مي‌شود. ‌‌به ‌طور كلي، يك شيء در مركز تصوير قرار مي‌گيرد و پس‌زمينه و پيش‌زمينه با فاصله كمي از هم دور مي‌شوند. اين تصوير دو رنگ مختلف دارد كه هر رنگ براي يك چشم در نظر گرفته شده است. اين تصاوير وقتي از طريق عينك‌هاي مخصوص آناگليف تماشا شود، تصوير جالب سه‌بعدي را نشان مي‌دهد. علت اين امر هم تركيب اين تصاوير در مغز است كه باعث ايجاد شبهه سه‌بعدي مي‌شود.

در حال حاضر، تصاوير آناگليف را مي‌توان به‌سادگي مشاهده كرد. عينك آن در دسترس است و مي‌توان حتي به‌ صورت خانگي نيز آن را ساخت. همچنين توليد و تكثير اين تصاوير نيز دشوار نيست و بر هر مديايي از جمله مدياي كاغذي نيز مي‌توان تصاوير را به‌ صورت آناگليف منتشر كرد. ‌از آنجا كه تصاوير سه رنگ پايه دارند، براي يكسان شدن اين تصاوير، از يك كانال براي ديدن رنگ قرمز و از كانال ديگر براي ديدن رنگ تركيبي آبي و سبز (فيروزه‌اي) استفاده مي‌شود. بازي‌هاي ويدئويي، فيلم‌ها در سينما و فيلم‌هاي خانگي زيادي امروزه به اين حالت وجود دارند و مي‌توان تصاوير استريو سه‌بعدي را به سادگي به دست آورد. ‌‌البته راه‌هاي بهتري براي سه‌بعدي سازي وجود دارد و تجهيزات سه‌بعدي بدون نياز به عينك نيز در بازار وجود دارند. اما در حال حاضر، ارزان‌ترين و در دسترس‌ترين راه حل، استفاده از آناگليف‌ها است. ‌‌اگر شما سيستمي داريد كه كارت گرافيك مناسبي دارد و مي‌توانيد روي لينوكس خود، از مزيت‌هاي كارت‌هاي گرافيك سه‌بعدي استفاده كنيد، ‌همچنين Compiz Fusion را نصب كرده‌ايد و معجزه آن را قبلا به چشم ديده‌ايد، مي‌توانيد به سادگي و با چند خط دستور، به همراه  تهيه يك عينك آناگليف، ‌ميزكار سيستم عامل خود را سه‌بعدي كنيد.

روش كار:

1. مطمئن شويد كه جيت ‌(git)‌ نصب شده است. براي اطمينان، دستور زير را وارد كنيد:‌

sudo apt-get install git-core

2. مطمئن شويد كه كامپيز و پلاگين‌هاي آن به‌ طور كامل نصب شده است: ‌ ‌

sudo apt-get build-dep compiz

3. مطمئن شويد كه مدير تنظيمات كامپيز نصب شده است:‌

sudo apt-get install compizconfig
‌-settings-manager

4. بسته‌هاي تحت توسعه كامپيز را دريافت كنيد: ‌ ‌

sudo apt-get compiz-dev
‌-dev compiz-bcop0libcompizconfig

5. در ترمينال خود، يك دايركتوري خالي ايجاد كنيد. ‌ ‌

6. دستور زير را وارد كنيد:‌

git clone git://anongit.compiz
‌-fusion.org/users/wodor/anaglyph

7. به فولدر برويد و دستور make را بزنيد.

8. دستور make install را بزنيد.

9. از سيستم خود خارج شويد ‌(logout)‌ و مجدداً وارد شويد.

10. مدير تنظيمات كامپيز را اجرا كنيد و پلاگين anaglyph را فعال كنيد. تنها كاري كه الان انجام آن لازم است، تهيه يك عينك آناگليف است. مي‌توانيد اين عينك‌ها را به‌ صورت دستي و با استفاده از تلق‌هاي چسبان بسازيد. همچنين مي‌توانيد از تلق‌هاي معمولي فيروزه‌اي و قرمز استفاده كنيد.

قفل دسکتاپ

نرم‌افزار قفل دسکتاپ، يکي از برنامه‌هايي است که به کمک آن مي‌توانيد با خيال راحت رايانه خود را ترک کنيد و نگران دسترسي افراد غير مجاز به اطلاعات و برنامه‌هايتان نباشيد.

اين نرم‌افزار به شما کمک مي‌کند تا در مواقع ترک رايانه، از محيط دسکتاپ رايانه توسط يک رمز عبور محافظت کنيد. در چنين حالتي هر کاربري که بخواهد از رايانه شما استفاده کند، ‌بايد رمز عبور را به درستي وارد کند که در غير اين ‌صورت، امکان دسترسي به هيچ ‌يک از بخش‌هاي سيستم‌عامل را نخواهد داشت.

براي استفاده از اين برنامه کافي است پس از دانلود و اجراي فايل اصلي آن، روي آيکون برنامه در کنار ساعت ويندوز کليک راست کرده و در بخش تنظيم پسورد يک رمز عبور براي دسترسي به برنامه مشخص کنيد. پس از مشخص کردن رمز مورد نظر مي‌توانيد در مواقع نياز روي آيکون برنامه دوبار کليک کنيد تا محيط دسکتاپ قفل شود. براي باز کردن قفل دسکتاپ نيز مي‌توانيد روي تصوير فرشته متحرک يک‌بار کليک کرده و در کادر موجود رمز را وارد کنيد. اين برنامه به‌ طور رايگان و با حجمي معادل 385 کيلوبايت از لينک زير قابل دانلود است:

http://www.alturl.com/x8ep

محافظ خاموشي

تا به ‌حال شده است كه مي‌خواستيد سيستم را خاموش كنيد و دستتان اشتباهي به دكمه ري‌استارت خورده و مجبور شديد يك دقيقه صبر كنيد تا سيستم‌تان مجددا بالا بيايد و آنگاه آن را خاموش كنيد؟ حتي گاهي اوقات به‌ طور ناخواسته پس از نصب يك برنامه، ويندوز ري‌استارت مي‌شود؛ در صورتي كه اين سندهاي مهم شما هستند كه بدون ذخيره‌سازي بسته مي‌شوند؟

براي اينكه اين اتفاق رخ ندهد، ما يك راه حل درست به شما پيشنهادمي كنيم: ‌‌روي دسكتاپ خود كليك راست كنيد و يك ميانبر بسازيد. آدرس آن را عبارت زير بگذاريد:

‌shutdown.exe -a32C:WINDOWSsystem

اگر تمايل داشتيد، آيكن آن را هم تعيين كنيد. از اين به ‌بعد، هر موقع ديديد سيستم‌تان به طور ناخواسته در حال خاموش شدن است، با دوبار كليك روي اين برنامه، سيستم خود را نجات مي‌دهيد.

حذف Shutdown و Restart در ويندوز 7

گاهي اوقات ممكن است رايآن‌هاي را با دوستان يا آشنايانتان به اشتراك گذاشته باشيد و بخواهيد مانع از خاموش كردن يا راه‌ندازي مجدد رايانه توسط آن‌ها شويد. در اين ترفند با روش اجراي اين كار در ويندوز 7 آشنا مي‌شويد.

گفتني است كه در اين ترفند از ابزار Local Group Policy استفاده مي‌شود كه در نسخه‌هاي Starter يا Home ويندوز 7 وجود ندارد. براي اين منظور:

1. ابتدا روي گوي ويندوز كليك كرده و عبارت gpedit.msc را در كادر جستجو وارد كنيد. سپس كليد اينتر را فشار دهيد.

2. پس از باز شدن پنجره Local Group Policy Editor از ستون سمت چپ به مسير:

User ConfigurationAdministrative TemplatesStart Menu and Taskbar

برويد و روي گزينه زير دوبار كليك كنيد:

‌.Remove and prevent access to the Shut Down, Restart, Sleep, and Hibernate commands

3. حالا مي‌توانيد با انتخاب گزينه Enable در اين پنجره، اين قابليت را فعال كرده و مانع از نمايش گزينه‌هاي دلخواه شويد.

4. چنانچه مراحل فوق را به درستي انجام داده باشيد، ‌بايد در منوي شروع ويندوز فقط گزينه‌هاي Log off، Switch user و Lock را مشاهده كنيد.

توجه داشته باشيد كه براي بازگردانيدن اين قابليت به حالت قبل مي‌توانيد گزينه انتخابي در مرحله 3 را به Disable تغيير دهيد.

اشتراک‌گذاري اينترنت در شبکه

اينترنت کنترل شده: در تبليغات تلويزيوني مرتبط با ارائه خدمات اينترنت پرسرعت مشاهده مي‌کنيم که از يک اشتراک اينترنت چندين کاربر مي‌توانند استفاده کنند. همچنين در برخي سازمآن‌ها و شرکت‌هاي بزرگ و کوچک نيز مشاهده مي‌شود که با تهيه يک اشتراک اينترنت پرسرعت، تمام رايانه‌هاي متصل به شبکه آن سازمان قادر به استفاده از اينترنت هستند.

اگر شما هم جزو کاربران حرفه‌اي شبکه هستيد يا به‌ عنوان مدير شبکه در شرکتي مشغول به کار هستيد و به دنبال نرم‌افزاري مناسب براي اشتراک‌گذاري اينترنت و کنترل آن مي‌گرديد يا حتي کاربر نيمه‌حرفه‌اي هستيد و قصد داريد اين امکان را در منزل براي خودتان فراهم سازيد پيشنهاد مي‌کنيم با ما همراه باشيد و مطلب ذيل را بخوانيد.

کنترل ترافيک و اشتراک اينترنت: نرم‌افزار قدرتمند و فوق‌العاده UserGate يکي از بهترين و جامع‌ترين راه‌حل‌هاي پيشنهادي براي اشتراک اينترنت و کنترل ترافيک ميان کاربران شبکه است. اين نرم‌افزار قادر است از شبکه شما در برابر نفوذ نرم‌افزارهاي مخرب، ويروس‌ها، تروجآن‌ها و حملات اينترنتي هکرها محافظت کند.

مديريت دسترسي کاربران به اينترنت در شبکه، گزارش‌گيري از فعاليت آن‌ها، محافظت از شبکه در برابر عمليات و نرم‌افزارهاي خرابکارانه توسط دو ويروس‌ياب قدرتمند و مطرح، مديريت ترافيک شبکه و استفاده از چند ارتباط اينترنتي به عنوان ارتباطات پشتيبان و پشتيباني از قابليت فيلترينگ داخلي و هوشمند، برخي از امکاناتي است که با استفاده از اين برنامه در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

امنيت دوبرابر: يکي از مهم‌ترين و بي‌نظيرترين امکانات موجود در اين برنامه، پشتيباني از دو ويروس‌ياب قدرتمند داخلي است. به اين ترتيب، تمام اطلاعات ورودي به شبکه شما قبل از ورود توسط دو نرم‌افزار امنيتي قدرتمند كسپرسكي و پاندا بررسي شده و پس از تأييد توسط اين دو نرم‌افزار مجوز ورود به شبکه را پيدا مي‌کنند. در چنين حالتي، کاربران شبکه شما نيازي به نصب ويروس‌ياب‌هاي مجزا روي رايانه خود ندارند و مي‌توانند با خيال راحت و بدون هراس از ورود ويروس به رايانه و ايجاد اختلال در شبکه به گشت‌وگذارهاي اينترنتي خود بپردازند.

البته اين دو نرم‌افزار تنها گشت‌وگذارهاي اينترنتي کاربران را کنترل مي‌کنند و براي برقراري امنيت کامل در هر رايانه بايد از روش‌هاي ديگري همچون مسدود کردن درگاه‌هاي USB نيز استفاده کنيد تا ويروس‌ها و نرم‌افزارهاي مخرب از طرق ديگر موجب آلوده شدن رايانه نشوند.

مديريت اينترنت: يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي موجود در نرم‌افزارهاي اشتراک‌گذاري اينترنت، ابزارهاي موجود براي مديريت اينترنت پس از اشتراک ميان کاربران است. نرم‌افزار قدرتمند UserGate قادر است آرزوي چندين ساله مديران شبکه‌اي را که به  دنبال برنامه‌اي کامل با امکانات فراوان براي مديريت اينترنت بوده‌اند، برآورده کند.

اين برنامه ابزارهاي مديريتي مختلفي را در اختيار شما قرار مي‌دهد که برخي از آن‌ها به اختصار عبارت‌اند از:

-‌ مديريت کاربران: يک کاربر در اين نرم‌افزار به کسي گفته مي‌شود که دسترسي يا عدم‌ دسترسي به اينترنت براي او مشخص شده است. قوانين و محدوديت‌هاي ترافيکي برايش وضع شده است و توسط پارامترهاي خاصي همچون: آدرس آي‌پي، آدرس Mac، نام کاربري و رمز عبور، نام کاربري در اکتيو دايرکتوري يا نام کاربري در ويندوز توسط برنامه شناسايي مي‌شود.

اگر قصد داريد از اين برنامه در يک سازمان بزرگ استفاده کنيد، نگران مديريت کاربران نباشيد؛ چرا که در اين برنامه مي‌توانيد کاربران را به گروه‌هاي مختلفي تقسيم کنيد و با اعمال محدوديت‌ها و قوانين مشخص براي هر گروه، شرايط مشخص شده براي تمام کاربران آن گروه را به سادگي تغيير دهيد. همچنين براي افزايش ضريب امنيت و جلوگيري از استفاده اينترنت توسط افراد غير مجاز نيز مي‌توانيد از ترکيب روش‌هاي شناسايي که به آن‌ها اشاره شد، استفاده کنيد.

-‌ فيلترينگ هوشمند و دسته‌بندي شده: دسترسي به سايت‌هاي مخرب، مستهجن و خلاف قانون در يک شرکت مي‌تواند مشکلات بسياري را براي شرکت و پرسنل آن وجود آورد. در چنين شرايطي مهم‌ترين کار پس از اشتراک‌گذاري اينترنت ميان کاربران، برقراري يک روش مطمئن براي جلوگيري از ورود کاربران به اين‌گونه پايگاه‌‌ها است.

نرم‌افزار فوق براي اين نياز مديران نيز راه‌ حل خوبي را ارائه مي‌کند. اين نرم‌افزار با همکاري برايت‌كلاود (www.brightcloud.com) و با در اختيار داشتن بانک اطلاعاتي اين پايگاه و قرار دادن آن در نرم‌افزار خود، اين امکان را به کاربران مي‌دهد تا بيش از 450 ميليون نشاني پايگاه دسته‌بندي شده در 70 موضوع مختلف را مديريت کنند.

همچنين با امکانات تعبيه شده در اين برنامه مي‌توانيد عکس اين عمليات را نيز انجام دهيد؛ به‌ عبارت ديگر، مي‌توانيد دسترسي به تمام پايگاه‌ها را مسدود کرده و تنها دسترسي به دسته‌هاي مختلفي از پايگاه‌ها را مجاز کنيد.

-‌ مديريت نرم‌افزارها: از ديگر مشکلات جدي که پس از اتصال رايانه‌هاي يک سازمان به اينترنت مشاهده مي‌شود، استفاده کارمندان از اينترنت در نرم‌افزارهاي پيام‌رسان (مسنجرها) است. متأسفانه اين مشکل محدود به يک يا دو سازمان نمي‌شود و سازمآن‌هاي مختلف در سرتاسر دنيا با آن مواجه‌اند. در چنين حالتي نه تنها وقت کارمندان بيهوده مي‌گذرد و از انجام کارهاي مربوط به شرکت باز مي‌مانند، بلکه مشکلات ديگري همچون سرقت اطلاعات را نيز به ‌همراه دارد. ابزار فيلتر نرم‌افزارها در اين برنامه شما را قادر مي‌سازد تا اين‌گونه مشکلات را نيز به حداقل برسانيد؛ چرا که به کمک اين ابزار مي‌توانيد دسترسي نرم‌افزارهاي مورد نظر به اينترنت را مسدود کنيد يا اتصال به پورت‌هاي خاصي را که برخي نرم‌افزارها از آن‌ها استفاده مي‌کنند، غير فعال کنيد.

-‌ محدوديت سرعت و پهناي باند: اختصاص سرعت و ميزان پهناي باند مجاز به ه رکاربر يا گروه، يکي ديگر از امکانات اين برنامه است. به کمک اين نرم‌افزار مي‌توانيد سرعت‌هاي مختلفي را به کاربران يا گروه‌هاي کاربري اختصاص دهيد. همچنين مشخص نمودن ميزان مصرف مجاز پهناي باند يا ميزان دانلود و آپلود مجاز براي هر کاربر/گروه نيز قابل اعمال است.

مشخص نمودن مدت زمان مجاز هر کاربر/گروه براي دسترسي به اينترنت در بازه‌هاي زماني روزانه، هفتگي، ماهيانه و روزها و ساعات مجاز براي استفاده در هر روز نيز توسط اين برنامه امکان‌پذير است.

-‌ گزارش‌گيري: گاهي اوقات هنگام اشتراک‌گذاري اينترنت ميان کاربران، تمام موارد و مشکلات احتمالي در نظر گرفته نمي‌شود. در چنين حالتي به کمک ابزار گزارش‌گيري در نرم‌افزار مي‌توانيد عملکرد کاربران و مشکلات احتمالي موجود را بررسي کنيد. به عنوان مثال، چنانچه مشاهده کرديد بسياري از کاربران وقت خود را به گشت‌وگذار در يک پايگاه خاص مي‌گذرانند و شما مي‌توانيد دسترسي به پايگاه مذکور را مسدود کنيد، يا در صورتي که مشاهده کرديد توسط نرم‌افزار يا ابزاري محدوديت‌هاي به‌ وجود آمده را رفع مي‌کنند، براي جلوگيري از اين عمل اقداماتي بينديشيد.

-‌ سيستم فروش: اگر قصد داريد در شرکت يا سازمان يا حتي محل کار خود، استفاده از اينترنت به‌ صورت اعتباري را فعال کنيد، اين نرم‌افزار امکانات مورد نياز را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين نرم‌افزار با مجهز بودن به سيستم فروش اعتبار شما را قادر مي‌سازد تا اعتبارهاي مختلفي را به هر يک از کاربران/گروه‌هاي مورد نظرتان اختصاص دهيد. چگونگي مصرف اعتبار نيز مي‌تواند طبق پارامترهاي مختلفي همچون: سرعت ارسال و دريافت، ميزان ارسال و دريافت، مدت زمان اتصال روزانه، هفتگي و ماهيانه محاسبه شود.

سرور پروکسي: نرم‌افزار فوق با ترکيب دو روش NAT و لايه پروکسي نرم‌افزاري، اين امکان را به شما مي‌دهد تا به سادگي دسترسي به اينترنت براي کاربران شبکه را فراهم سازيد. به کمک ابزارهاي تعبيه شده در اين بخش مي‌توانيد چند ارتباط اينترنتي را در شبکه به اشتراک بگذاريد و با امکانات در نظر گرفته شده براي کنترل ترافيک نيز، ميزان ترافيک مصرفي روي هر ارتباط را مديريت کنيد. به اين ترتيب، ترافيک شبکه، ميان ارتباطات مختلف تقسيم مي‌شود و يکي از ارتباطات، متحمل بخش بسياري از ترافيک نخواهد شد.

مديريت شبکه: اين نرم‌افزار با پشتيباني از سرور DHCP مي‌تواند عمليات اختصاص آي‌پي به رايانه‌هاي کاربران در شبکه را به طور هوشمند انجام دهد. همچنين برخورداري از قابليت انتشار منابع به شما اين امکان را مي‌دهد تا از هر مکاني خارج از شرکت نيز به ارتباطات اينترنتي شرکت دسترسي داشته باشيد.

در نهايت، همان ‌طور که قبلاً گفته شد اين نرم‌افزار امکان اشتراک هم‌زمان چند ارتباط اينترنتي را در اختيار شما قرار مي‌دهد و در مواقع بروز قطعي در يکي از ارتباطات نيز به طور خودکار با سوييچ کردن به ارتباط دوم (ارتباط پشتيبان) مانع ايجاد وقفه در ارتباط مي‌شود.

عبور امن از وب‌سايت‌ها

هيچ مي‌دانستيد که بسياري از وب‌سايت‌ها، از طريق محل اتصال شما به اينترنت محتواي خود را تغيير مي‌دهند؟ به ‌عنوان مثال، وقتي از طريق گوگل جستجو مي‌کنيد، نتايج جستجوي شما با فردي که در آلمان همان عبارت را جستجو مي‌کند، تفاوت دارد. اين موضوع از طريق نشاني آي‌پي شما انجام مي‌شود. اگر مي‌خواهيد عبوري کاملاً امن داشته باشيد و از اين موضوع فرار کنيد، گوگل کروم قابليت جديدي دارد که با غير فعال‌سازي آن، مي‌توانيد همه‌ چيز را به ‌صورت پيش‌فرض ببينيد.

به‌ منوي Options و سپس Settings برويد. تب Under The Hood را انتخاب کنيد و Privacy و سپس Content Settings را کليک کنيد. حالا به تب آخر برويد و گزينه سوم، يعني ...Do not allow any را انتخاب کنيد.

از اين به ‌بعد اگر وب‌سايتي بخواهد مشخصات جغرافيايي شما را پيدا کند، ناموفق مي‌ماند. همين اتفاق را مي‌توان براي فايرفاکس هم انجام داد:

در مسير آدرس، عبارت about:config را وارد کنيد، سپس روي دکمه I'll be careful کليک کنيد. عبارت geo.enabled را در بخش فيلتر تايپ کنيد تا در جدول نشان داده شود. حالا روي True کليک راست کنيد و گزينه Toggle را بزنيد. حالا کافي است فايرفاکس را از نو راه‌اندازي کنيد.

اجراي مجدد

گاهي اوقات براي تکميل مراحل نصب يک نرم‌افزار يا يک بسته به‌روزرسان ويندوزي بايد رايانه را يک‌ بار راه‌اندازي مجدد (Restart) کنيد. در چنين مواقعي اگر مشغول به انجام کاري با رايانه باشيد و چندين نرم‌افزار را نيز به اجرا درآورده باشيد، اجراي مجدد ويندوز مي‌تواند مشکلاتي را براي شما به‌ وجود آورد که يکي از بارز‌ترين آن‌ها بسته شدن تمام نرم‌افزارهاي فعال و اتلاف وقت براي بازکردن و فراخواني مجدد فايل‌هاي مورد نياز در آن‌ها است. نرم‌افزار CacheMyWork ابزاري رايگان با روش کار بسيار ساده است که قادر است تمام فايل‌ها، پنجره‌ها و برنامه‌هاي فعال شما را پس از راه‌اندازي مجدد ويندوز نيز به ‌نمايش درآورده و آن‌ها را مجدداً اجرا کند.

براي استفاده از اين نرم‌افزار کافي است پيش از ارسال دستور Restart برنامه را اجرا کرده و از فهرست نرم‌افزارهاي موجود در آن، مواردي را که قصد داريد پس از راه‌اندازي مجدد رايانه نيز به طور خودکار اجرا شوند، انتخاب کنيد و کليد Save را فشار دهيد. پس از انجام اين کار مشاهده مي‌کنيد که با راه‌اندازي مجدد رايانه تمام نرم‌افزارها و پنجره‌هاي فعال به‌ نمايش درآمده و مي‌توانيد ادامه کارهاي خود را به انجام برسانيد. اين برنامه براي اجرا نياز به .net Framework 2.0 دارد و روي نسخه‌هاي 32 و 64 بيتي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز اکس‌پي، ويستا و 7 نيز به‌خوبي اجرا مي‌شود.

حذف قابليت جستجوي ويندوز7

اگر در ويندوز7 مي‌خواهيد قابليت جستجو را حذف و مثلاً از گوگل دسکتاپ استفاده کنيد، مراحل ذيل را دنبال کنيد:‌

در کنترل پنل، Programs and Features را انتخاب کنيد، سپس در سمت چپ روي لينک زير کليک کنيد:

Turn Windows features on or off

در فهرستي که باز مي‌شود، پايين برويد و تيک کنار گزينه Windows Search را برداريد. پيغام را تاييد کنيد، سيستم‌تان را راه‌اندازي مجدد کنيد و از نداشتن جستجو لذت ببريد.

تنها يك «گذرواژه» كافي است

با افزايش روزافزون خدمات الکترونيکي، هر کاربر ناگزير است كه گذر‌‌واژه‌هاي گوناگوني را به‌ ياد بسپارد. ورود به سيستم‌عامل، دسترسي به ايميل، استفاده از کارت‌هاي خريد، حساب‌هاي آنلاين بانکي و ورود به بخش مديريت سايت يا وبلاگ شخصي، از جمله مواردي هستند که هر کدام يک يا چند‌ کلمه عبور را به‌ خود اختصاص مي‌دهند و به‌ خاطر داشتن تمام آن‌ها نيز کاري دشوار است.

اين روزها بسياري از کاربران براي به ‌خاطر سپردن اين رمزهاي عبور تمام آن‌ها را يکسان انتخاب مي‌کنند و مشکل از همين‌جا آغاز مي‌شود؛ چراکه اگر هنگام دسترسي به يکي از اين سرويس‌ها رمز عبور مورد نظر فاش شود، دسترسي به ديگر حساب‌ها و برنامه‌هاي کاربر نيز ممکن خواهد شد. پس اگر دقيق‌تر به اين مسأله نگاه کنيد متوجه خواهيد شد که انتخاب يک رمز براي تمام سرويس‌ها راه حل معقولي نيست و همين ‌طور اگر بخواهيد طبق توصيه‌ها و هشدارهاي امنيتي براي استفاده از هر سرويس آنلاين نيز يک رمز منحصربه‌فرد در نظر بگيريد، به‌ خاطر سپردن ده‌ها يا حتي صدها رمز مطمئناً کار بسيار دشوار و پيچيده‌اي است! در اينجا قصد داريم بهترين و موثرترين راه‌حل براي رفع اين مشکل را به شما پيشنهاد کنيم.

مديريت محرمانه‌ها: نرم‌افزار KeePass ابزاري رايگان، قدرتمند و متن باز است که براي مديريت و حفاظت از رمزهاي عبور کاربران طراحي شده است. به ‌کمک اين نرم‌افزار مي‌توانيد تمام رمزهاي مورد نظر خود را در بانک اطلاعاتي نرم‌افزار ذخيره کرده و مطمئن باشيد که از اطلاعات شما در محلي امن و دور از دسترس افراد متفرقه به طور کامل محافظت مي‌شود. اين بانک اطلاعاتي با استفاد از پيچيده‌ترين و مطمئن‌ترين الگوريتم‌هاي رمزنگاري محافظت مي‌شود و دسترسي به محتواي آن فقط توسط رمز اصلي يا فايل کليد امکان‌پذير است. پس فقط شما قابليت دسترسي به بانک اطلاعاتي را خواهيد داشت.

امنيت فوق‌العاده: برخي قابليت‌هاي امنيتي در اين نرم‌افزار عبارت‌اند از: پشتيباني از پيشرفته‌ترين الگوريتم‌هاي رمزنگاري اطلاعات، جهت محافظت از رمزهاي ذخيره شده در بانک اطلاعاتي. اين الگوريتم‌ها از ايمن‌ترين الگوريتم‌هاي شناخته شده توسط انجمن رمزنگاري هستند که بانک‌هاي معتبر دنيا نيز همگي از آن‌ها براي رمزنگاري اطلاعات خود استفاده مي‌کنند. در توصيف ايمن بودن اين بانک اطلاعاتي جالب است بدانيد که چنانچه تمام رايانه‌هاي دنيا براي بازگشايي يک بانک اطلاعاتي اين نرم‌افزار دست‌به‌دست هم دهند نيز مدت زماني بيش از سن جهان براي اين کار لازم است! همچنين در جاي ديگر توسط سازندگان اين نرم‌افزار ذکر شده است که حتي اگر از رايانه‌هاي کوانتوم نيز براي بازکردن قفل بانک اطلاعاتي اين برنامه استفاده کنيد، آن قدر زمان نياز است که قبل از رسيدن به نتيجه، خورشيد تاريک و زمين نابود شده است!

بنابراين فقط رمزهاي عبور شما کدگذاري نمي‌شوند، بلکه تمام اطلاعاتي که در برنامه وارد مي‌کنيد تحت محافظت اين نرم‌افزار قرار مي‌گيرند. رمزنگاري فايل کليد و رمز اصلي ورود به برنامه توسط الگوريتم‌هاي 256بيتي که تاکنون روشي براي هک آن کشف نشده است.

حتي زماني که نرم‌افزار توسط سيستم‌عامل اجرا مي‌شود نيز رمزها به صورت کد شده در حافظه قرار مي‌گيرند و در اين حالت نيز دسترسي به رمزها براي افراد بيگانه غير ممکن است.

کليدهاي منحصر‌به فرد: دسترسي به بانک اطلاعاتي اين برنامه از روش‌هاي مختلفي امکان‌پذير است:

  • -‌ رمز اصلي: در اين روش دسترسي، کاربر پس از وارد کردن رمز اصلي برنامه قادر است از اطلاعات ذخيره شده در آن استفاده کند.
  • -‌ کليد رمز: اين کليد به صورت يک فايل است که مي‌توانيد آن را در ديسک فلاپي، سي‌دي يا حافظه فلش خود کپي کنيد و هنگام ورود به نرم‌افزار از آن استفاده کنيد.
  • -‌ ترکيب رمز و کليد: اگر قصد داريد باز هم دسترسي به نرم‌افزار براي افراد بيگانه را پيچيده‌تر کنيد و از فاش شدن رمز اصلي يا به سرقت رفتن فايل کليد اضطراب داريد، پيشنهاد مي‌کنيم از سومين روش استفاده کنيد. در اين روش ترکيبي از روش اول و دوم در اختيار شما قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب، براي ورود به نرم‌افزار علاوه بر وارد کردن رمز اصلي مي‌بايد فايل کليد را نيز در اختيار داشته باشيد. پس چنانچه رمز اصلي شما فاش شود يا حتي فايل کليد به سرقت رود، باز هم هيچ کاربري قادر به باز کردن بانک اطلاعاتي نرم‌افزار نخواهد بود؛ چرا که هر دوي اين اطلاعات براي ورود به نرم‌افزار ضروري است.

مستقل از زمان و مکان: انسان هميشه حافظه خود را به همراه دارد و نيازي به نصب آن روي سيستم‌عامل ندارد. پس مهم‌ترين قابليتي که بايد اين نرم‌افزار از آن پشتيباني کند، امکان استفاده در هر زمان و مکان بدون نياز به نصب است. خوشبختانه اين نرم‌افزار به طور کامل از اين قابليت پشتيباني مي‌کند و به شما اين امکان را مي‌دهد تا به راحتي نسخه‌اي از برنامه را با کپي کردن روي حافظه فلش يا... همراه با خود داشته باشيد تا در هر کجا با دوبار کليک روي آن به اطلاعات خود دسترسي بيابيد.

ويژگي ديگر اين نرم‌افزار آن است كه هنگام اجرا هيچ ردپاي اضافه‌اي در رجيستري يا ويندوز شما به جاي نمي‌گذارد و با پاک کردن فايل‌هاي اصلي نرم‌افزار يا حذف نرم‌افزار نصب شده روي سيستم‌عامل، مي‌توانيد اطمينان کامل داشته باشيد که هيچ ردي از نرم‌افزار و اطلاعات آن روي سيستم‌عامل رايانه شما برجاي نمانده است.
اين نرم‌افزار همچنين روي تمام نسخه‌هاي سيستم‌عامل ويندوز قابل اجرا است و نسخه‌هاي مختلف آن براي استفاده در سيستم‌عامل‌هاي: لينوکس، مکينتاش، BSD و... نيز قابل دريافت است. نسخه‌هاي ديگري نيز براي استفاده از اين برنامه در تلفن‌هاي همراه با سيستم‌عامل لينوکس، مکينتاش، PocketPC و Smartphone در پايگاه اينترنتي اين برنامه قابل دريافت است.

سخن آخر: نرم‌افزار KeePass امکانات بسياري را در اختيار شما قرار مي‌دهد که تمام آن‌ها را نمي‌توان در يک مقاله به طور کامل شرح داد. به همين دليل، به معرفي برخي از ديگر قابليت‌هاي مهم و کليدي اين نرم‌افزار اکتفا مي‌کنيم. اين قابليت‌ها عبارت‌اند از:

  • -‌ پشتيباني از قابليت استخراج رمزها در فورمت‌هاي مختلف: TXT ، HTML ،XML و CSV؛
  • -‌ پشتيباني از قابليت ورود اطلاعات و رمزها از ديگر برنامه‌ها همچون: Password Keeper و Password Agent؛
  • -‌ نقل و انتقال آسان بانک اطلاعاتي از يک رايانه به رايانه ديگر ايجاد؛
  • -‌ تغيير و حذف گروه‌هاي مختلف براي دسته‌بندي رمزهاي ذخيره شده؛
  • پشتيباني از قابليت الصاق فايل به رمزها. به کمک اين قابليت مي‌توانيد فايل‌هاي کليد مربوط به رمزهاي خود را نيز همراه با رمز مربوطه در برنامه ذخيره کنيد؛
  • -‌ پشتيباني از قابليت تايپ خودکار براي ورود خودکار رمز و ديگر اطلاعات در فيلدهاي مورد نظر؛
  • -‌ پشتيباني از قابليت پاک‌سازي خودکار حافظه موقت ويندوز در بازه‌هاي زماني از پيش تعيين شده. به اين ترتيب، چنانچه کلمه عبوري را در حافظه موقت ويندوز کپي کنيد، پس از مدت‌زمان معين کلمه عبور مورد نظر از حافظه ويندوز پاک شده و احتمال دسترسي هکرها به آن کاهش مي‌يابد؛
  • -‌ پشتيباني از قابليت جستجو در بانک اطلاعاتي؛
  • -‌ محيط کاربري ساده با پشتيباني از 30 زبان مختلف از جمله زبان فارسي؛
  • -‌ پشتيباني از قابليت ايجاد رمز تصادفي؛
  • -‌ پشتيباني از پلاگين‌هاي مختلف که روزبه‌روز توسط کاربران سراسر دنيا ايجاد شده و امکانات متعددي را به اين نرم‌افزار قدرتمند اضافه مي‌کند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 25 شهریور 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 31
بازدید 11188 بار