آموزش 30

دوشنبه, 31 خرداد 1389 ساعت 14:17
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نکته‌هايي براي استفاده بهتر از ويندوز

سريع‌تر کردن ويندوز اکس‌پي، آرزوي کسانی است که کامپيوترهاي پنتيوم 4 و 512 مگابايت رم دارند. اکس‌پي در ميان ويندوزها، تنها سيستم عاملي است که مي‌تواند با اين سخت‌افزار کار کند. ويندوز ويستا و 7 هر دو پيش‌نيازهاي سخت‌افزاري مدرن‌تري دارند.

نصب مجدد ويندوز همواره يکي از بهترين راه ‌حل‌ها براي خلاصي از شر خطاها و کندي بيش از حد سيستم است. اما قبل از آن بايد از داده‌هاي خود پشتيبان تهيه کنيد که بعد از نصب ويندوز، چندين سال به عقب‌تر باز نگرديد. بهترين کار براي اين موضوع اين است که فايل‌هاي خود را در درايوي به‌ جز درايوي که مي‌خواهيد روي آن ويندوز نصب کنيد، قرار بدهيد. اگر تا به ‌حال فايل‌هاي خود را داخل درايو C قرار مي‌داديد و يا هنوز فايلي را نداريد، گام‌هاي زير را دنبال کنيد که ديگر بعد از نصب هم نيازي نباشد که وقت خود را صرف برگرداندن فايل‌ها به جاي قبل خود کنيد.

 دايرکتوري My Documents شما معمولاً در C:Documents and SettingsuserMy Documents قرار دارد. اگر مثلاً درايو ديگري به‌ عنوان درايو D داريد، مي‌توانيد روي My Documents خود کليک راست کنيد و گزينه Properties را انتخاب کرده و بعد Move را بزنيد. در اين‌جا مي‌توانيد يک فولدر از درايو D را انتخاب کنيد. به‌سادگي مشاهده خواهيد کرد که My Documents شما از اين به بعد در همه‌جاي سيستم، همان فولدري خواهد شد که تعريف کرده‌ايد. بدين صورت حتي بعد از نصب ويندوز با پيروي اين چند قدم ساده، مي‌توانيد پرونده‌هاي خود را باز گردانيد.

اگر از Outlook براي کنترل و ارسال ايميل‌هاي خود استفاده مي‌کنيد، مي‌توانيد به‌ترتيبي که گفته شد، نامه‌هاي خود را به يک فولدر در درايو ديگر بفرستيد. همچنين مي‌توانيد از تنظيمات ايميل خود هم بک‌آپ تهيه کنيد که مجدداً به تنظيم کردن آن نيازي نباشد. براي انجام اين‌کار، گزينه Tools را انتخاب کنيد و از منوي باز شده، Accounts را بزنيد. در پنجره‌اي که باز مي‌شود به ‌دنبال Mail بگرديد. فهرستي از حساب‌هاي شما با کليک کردن روي ميل نشان داده خواهد شد. هر حسابي را که مي‌خواهيد از آن پشتيبان بگيريد، انتخاب کنيد و بعد Export را بزنيد. اين کار يک فايل با پسوند iaf. ايجاد مي‌کند.

ممکن است بخواهيد تنظيمات خود را به ‌همکارتان هم بدهيد که او هم ايميل‌ها را چک کند؛ در اين صورت، او با کليک روي Import در همين پنجره، مي‌تواند اين فايل را به آوت‌لوک خود بدهد.

بيشتر کاربران ويندوز، قبل از آنکه ويندوز را نصب کنند، تمام درايو را فرمت مي‌کنند. اين‌کار اصلا نيازي نيست و حتي گاهي اوقات ضرر هم دارد؛ چرا که ممکن است چندين سيستم عامل نصب کرده‌ باشيد و حتي ممکن است منوي بوت خود را از دست بدهيد و ويندوزهاي ديگر را نبينيد. بهترين کار اين است که ابتدا، از طريق يکي ديگر از ويندوزهاي خود، فولدرهاي Program Files و Windows را حذف کنيد و بعد با استفاده از گزينه Clean Install ويندوز خود را در ‌آن درايو نصب کنيد و بعد مسيرهاي بالا را براي بازگرداندن پشتيباني از سندهاي‌تان طي کنيد.

براي دانلودهاي‌تان حتماً از مدير دانلود استفاده کنيد. مديرهاي دانلود نسل جديد فايل‌ها را به چند قسمت تقسيم نموده و تعداد بسیاري کانکشن براي هر تکه ارسال مي‌کنند و به ‌همين ترتيب، از حداکثر توانايي خطوط شما براي دريافت اطلاعات استفاده مي‌کنند و در نهايت، تکه‌هاي دريافت شده را کنار هم قرار مي‌دهند.

اگر برنامه‌هاي متعددی نصب کرده‌ايد، منوي Start Programs شما براي باز شدن زمان فراوانی صرف مي‌کند. مي‌توانيد اين برنامه‌ها را به بخش‌هاي مختلفي همچون: Multimedia، اينترنت یا ابزارهاي سيستمي تقسيم کنيد. براي اين کار کافي است به مسير C:WindowsStart MenuPrograms برويد و فولدرهاي مورد نظر را موقع نصب برنامه‌ها داخل اين بخش‌ها بيندازيد و يا برنامه‌هاي ديگر را به اين فولدرها بفرستيد.

آيکون Show Desktop را همواره در Quick Launch خود نگه داريد؛ اما اگر آن را حذف کرديد، بايد عبارت scf.* را در درايو C: خود جستجو کنيد و بعد اگر فايل Show Desktop.scf را پيدا کرديد، آن را داخل فولدر Quicklaunch کپي کنيد. اگر آن فايل پيدا نشد، Notepad را باز کنيد و متن زير را داخل آن بنويسيد:

[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop

از منوي فايل گزينه Save as را انتخاب کنيد و در پنجره‌اي که باز مي‌شود، Save as type را به All files تغيير دهيد و اسم فايل را Show Desktop.scf بگذاريد. مطمئن باشيد که اين فايل را در فولدري که ايجاد کرده‌ايد، ذخيره کنيد. حالا روي تسک‌بار خود کليک راست کنيد و از منوي Toolbar گزينه New Toolbar را انتخاب کرده و سپس فولدري که فايل Show Desktop.scf را در آن گذاشته‌ايد، انتخاب کنيد.

افزودن متن دلخواه در کنار ساعت ویندوز

بدین منظور، از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری ویندوز باز شود.

به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/International

در پنجره کناری با دوبار کلیک بر روی S1159 و S2359 میتوانید عبارت جدیدی را به جای عبارت موجود وارد کنید.

با OK کردن تنظیمات ذخیره میشود. جهت اعمال تغییرات می‌توانید یکبار سیستم را ریست کرده یا تنظیمات ساعت را یکبار ذخیره کنید.

برای بازگردانی هم کافی است عبارتی که قبلاً موجود بود را وارد کنید.

چگونگى قرار دادن كليپ‌هاى فلش در اسلايدهاى پاورپوينت

نرم افزار Microsoft PowerPoint را مى‌توان بدون شك قوي‌ترين نرم‌افزار ساخت صفحات و اسلايدهاى جذاب دانست. هم اكنون در همايش‌ها و كلاس‌هاى آموزشى، اسلايدهاى ساخته شده توسط PowerPoint نقش مهمى را در جهت شفافيت بيشتر موضوع مورد بحث ايفا مى‌كنند. بیشتر اسلايدهاى پاورپوينت تنها از متن و نهايتاً تصوير تشكيل شده‌اند. اما آيا تاكنون فكر كرده‌ايد كه مي‌توان از كليپ‌هاى فلش با فرمت SWF هم در درون اسلايدهاى پاورپوينت بهره برد؟ قطعاً اين كار باعث جذاب شدن صفحات شده و بر بينندگان تأثير بيشترى مي‌گذارد. در اين ترفند قصد داريم به معرفى شيوه قرار دادن كليپ‌هاى فلش در اسلايدهاى پاورپوينت بپردازيم. شيوه اين كار در دو نسخه ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ نرم‌افزار Microsoft PowerPoint توضيح داده مي‌شود. همچنين پيش از هر كارى اطمينان پيدا كنيد که نرم‌افزار Flash Player بر روى ويندوز نصب شده باشد تا فايل فلش قابليت نمايش را داشته باشد. ابتدا فايل پاورپوينت مورد نظر كه قصد داريد فايل فلش را در درون آن جاى دهيد را باز كنيد و به اسلايد مورد نظر برويد. درMicrosoft PowerPoint 2003  ازمنوى View و قسمت Toolbars روىControl Toolbox كليك كنيد. يك نوار ابزار جديد ظاهر مى‌شود. روى دكمه Control Toolbox كه با آيكن چكش مشخص شده است، كليك نماييد. منويى باز خواهد شد كه بايد در ميان موارد موجود، Shockwave Flash Object را انتخاب كنيد.

اما در Microsoft PowerPoint 2007 ابتدا روى دكمه دايره شكل آفيس در بالا سمت چپ برنامه كليك كنيد. در منوى ظاهر شده روى دكمه PowerPoint Options كليك كنيد. در پنجره باز شده، در همان تب Popular تيك گزينه Show Developer Tab Ribbon را بزنيد و OK كنيد. اكنون در درون برنامه، در نوار بالاى صفحه يا به اصطلاح Ribbon به تب Developer برويد. سپس بر دكمه More Controls كه با آيكن چكش مشخص شده، كليك نماييد. منويى باز خواهد شد كه بايد در ميان موارد موجود، Shockwave Flash Object را انتخاب نموده و OK كنيد. ادامه كار در هر دو نسخه برنامه به يك صورت است. با استفاده از موس، در درون اسلايد يك مستطيل يا مربع رسم نماييد كه محل قرار گرفتن فايل فلش را مشخص مي‌كند. روى مستطيل يا مربع پديد آمده راست‌كليك كنيد و Properties را انتخاب نماييد. خواهيد ديد كه يك نوار ابزار عمودى ظاهر خواهد شد. در درون آن، قسمتى با عنوان Movie وجود دارد. شما بايد نشانی فايل فلش مورد نظر خود كه  روى هارد ذخيره شده است را در ستون رو‌به‌روى Movie درج نماييد؛ به عنوان مثال، اگر فايل با نام Tarfandestan.swf در مسير C:IranTehran ذخيره شده است، بايد شيوه نشانی‌دهى به شكل C:IranTehranTarfandestan.swf باشد. همچنين اگر فايل فلش روى يك فضاى اينترنتى ذخيره شده است، مى‌توانيد نشانی آن را نيز بدهيد. پس از اين كار مى‌توانيد تنظيمات ديگر مربوط به فايل فلش را ويرايش نماييد. با تغيير Playing مى‌توان چگونگی اجراى اتوماتيك يا دستى فايل فلش در درون اسلايد را تعيين نمود. با تغيير Loop مي‌توان تكرار يا عدم تكرار فايل فلش پس از اتمام را تنظيم كرد.

پس از ذخيره فايل، به اين نكته مهم دقت كنيد كه فايل فلش به طور مستقيم از هاردديسك فراخوانى مي‌شود و در خود فايل پاورپوينت ذخيره نخواهد شد. در نتيجه اگر قصد داريد آن را به يك كامپيوتر ديگر منتقل كنيد، حتماً به اين موضوع توجه داشته باشيد. همچنين اگر كليپ فلش از روى هارد پاك شود يا محل آن تغيير نماید و يا تغيير نام پيدا كند، در درون فايل پاورپوينت چيزى نمايش داده نخواهد شد و بايد مجدداً آن را در درون فايل پاورپوينت نشانی‌دهى كنيد.

ويندوز را زيباتر از هميشه كنيد

با وجود اين‌كه ويندوز7 از نظر زيبايي، نسخه كامل شده ويندوز ويستا به‌ حساب مي‌آيد، اما در مقايسه با ايده‌هايي كه مي‌توان براي زيبايي يك رابط كاربري سيستم عامل داد، حرف چندانی براي گفتن ندارد. رينميتر(Rainmeter)، نرم‌افزاري است كه روي ويندوز شما نصب مي‌شود و ظاهر زيبايي به آن خواهد داد. تنها كافي است اين نرم‌افزار را نصب كنيد و از صدها قالب زيباي آن استفاده كنيد.

رينميتر، نه‌تنها ظاهر پنجره‌هاي ويندوز را تغيير مي‌دهد، بلكه با ايجاد عناصر جديدي به دسكتاپ ويندوزشده،‌ استفاده از آن را ساده‌تر مي‌كند. انيگما 6/2، نگارش ميزكار اين نرم‌افزار است كه با پياده‌سازي يك پانل، دسترسي به برنامه‌ها و تنظيمات در ويندوز را ساده كرده است.

همچنين، در اين نرم‌افزار مي‌توانيد نسخه پيش از اعمال تمام پوسته‌هاي نصب شده را ببينيد و دستورات نصب را بخوانيد، به‌تنظيمات پوسته دسترسي پيدا كنيد و خود رينميتر را راه‌اندازي مجدد كنيد.

اين نرم‌افزار جزو نخستين نرم‌افزارهاي ويندوز است كه از HTML5 استفاده مي‌كند. يكي از ويژگي‌هايHTML5 ، استفاده از فونت‌هاي پيش‌فرض طراح است؛ يعني كامپيوتر مقصد براي نمايش آن فونت خاص، نيازي به نصب فونت در سيستم‌عامل ندارد.

همچنين مي‌توانيد با همين نرم‌افزار، ظاهر و پوسته نرم‌افزارهاي ديگري چون وين‌امپ و تقويم گوگل را سفارشي كنيد. اين نرم‌افزار نه‌تنها ظاهر ويندوز را زيباتر مي‌كند، بلكه با كمك آن، مي‌توانيد ويژگي‌هاي قابل توجهی را به‌ دسكتاپ ويندوز اضافه كنيد.

مشاهده پایگاه‌‌های مورد علاقه (Favorites) روی دسکتاپ

اگر از کاربران مرورگر IE باشید، این امکان را خواهید داشت که در صورت تمایل هر صفحه وبی را به فهرست پایگاه‌های مورد علاقه خود یا Favorites اضافه کنید. یکی از امکانات جالبی که برای کاربران این مرورگر فراهم آمده، امکان نمایش پایگاه‌های درج شده در Favorites روی صفحه دسکتاپ ویندوز است. در این ترفند به معرفی روش انجام این کار خواهیم پرداخت.

ابتدا دقت نمایید این کار تنها بر روی مرورگر Internet Explorer نسخه 6 در ویندوز XP امکان‌پذیر است.

برای این‌کار، از منوی Start ویندوز وارد Run شوید. سپس عبارت iexplore -channelband را وارد کرده و Enter بزنید. اکنون به صفحه دسکتاپ خود بازگردید تا قابلیتی که فعال کرده‌اید را مشاهده کنید.

ترفندی در فتوشاپ

همان طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عکس‌های اسکن شده و یا عکس‌هایی که توسط دوربین‌های دیجیتال با کیفیت نه چندان خوب گرفته شده‌اند، این است که دارای وضوح مناسبی نیستند. شما می‌توانید با تغییراتی، وضوح عکس‌هایتان را بیشتر کنید.

بعد از باز کردن تصویر مورد نظر، از منوی Filter، زیرمنوی Sharpen و سپس Unsharp Mask را انتخاب کنید. کادر جدیدی باز می شود که دارای اهرم‌های مختلفی است. شما می‌توانید با کار کردن با این اهرم‌ها، به وضوح دلخواهتان برسید.

اما ممکن است باز هم به چیزی که مد نظرتان بود، نرسیده باشید. نگران نباشید! برای تنظیمات بیشتر، ابتدا حالت فایل را از RGB Color  به Lab Color تغییر دهید. منوی Image و زیرمنوی Mode و بعد پالت Channels را فراخوانی کنید و  روی کانال Lightness کلیک کنید. بعد از انجام این کار، دوباره کارهای مرحله اول را تکرار کنید تا پنجره Unsharp Mask  باز شود. باز هم با اهرم‌ها کار کنید تا وضوح مورد نظر به دست آید.

حذف Windows Messenger در ویندوز XP

از Windows Messenger موجود در ویندوز XP خسته شده‌اید؟ برای حذف آن، مراحل ذیل را طی کنید:

1. فایل C:WINDOWSINFsysoc.inf را با یک ادیتور متنی باز کنید. ممکن است فولدر INF به‌صورت پنهان باشد.

2. در این فایل، کد زیر را پیدا کنید:

7msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,

3. عبارت "hide" را در این کد حذف کنید تا کد مذکور به‌صورت زیر تبدیل شود:

7msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,

4. فایل را ذخیره کنید و از برنامه ویرایشگر متن خارج شوید.

5. دکمه Start > Control Panel > Add or Remove Programs > Add/Remove Windows Cpmponent را بزنید.

6. آخرین گزینه این صفحه را انتخاب کنید.

7. دو تیک فعال برای Windoes Messenger مشاهده می‌کنید . هر دو را غیر فعال نمایید.

8. دکمه Next را کلیک کنید. بدین ترتیب، Windows Messenger به‌طور کامل پاک می‌شود.

غلط‌يابي در Outlook 2010

پشتيباني از قابليت Spell check (غلط‌ياب هوشمند) در مجموعه نرم‌افزارهاي آفيس، يکي از ويژگي‌هاي حائز اهميت اين نرم‌افزار است. بيشترين کاربرد اين قابليت زماني مشخص مي‌شود که قصد داريد ايميلي را به‌سرعت تايپ نموده و براي شخص مورد نظرتان ارسال کنيد؛ اما وقت کافي براي بررسي دقيق متن تايپ شده و رفع اشکالات تايپي آن را نداريد. در چنين حالتي، به روش زير مي‌توانيد ابزار Spell check روي مجموعه Outlook 2010  را فعال کنيد تا تمام ايميل‌هاي شما قبل از ارسال، تصحيح و غلط‌هاي آن‌ها رفع شود. براي انجام اين کار، به روش زير عمل کنيد:

  1. نرم‌افزار Outlook را اجرا کنيد.
  2. روي کليد آفيس که در قسمت بالا سمت چپ نرم‌افزار است، کليک کنيد.
  3. گزينه Options را انتخاب کنيد. سپس در صفحه جديد از سمت چپ روي گزينه Mail کليک کنيد.
  4. گزينه Always check spelling before sending را پيدا کنيد و علامت چک‌مارک کنار آن را فعال کنيد.

اكس‌پي در ويستا و 7

ترفندي كه اين هفته قصد داريم به شما معرفي كنيم، چندان كاربردي نيست و شايد بتوان گفت هيچ‌جا نيازمند استفاده از آن نخواهيد شد. دليل ذكر كردن آن جالب بودن آن است. حتي مي‌توان گفت شايد اين ترفند يكي از خطاها يا شيرين‌كاري‌هايي باشد كه برنامه‌نويسان مايكروسافت مرتكب شده‌اند! تا به ‌حال از كليدهاي Alt+Tab در ويندوز ويستا يا ويندوز 7 استفاده كرده‌ايد؟ اگر هنوز ويندوز ويستا يا 7 را نصب نكرده‌ايد، بگذاريد كمي در مورد اين كليدها توضيح دهيم. با فشردن همزمان اين دو كليد در ويندوزهاي ذكر شده، پنجره‌اي براي شما به ‌نمايش درمي‌آيد كه فهرستي از پنجره‌هاي فعال در ويندوز را به‌نمايش مي‌گذارد. از خصوصيات اين پنجره، بزرگي، شفافيت و قابل مشاهده‌بودن پيش‌نمايشي از پنجره‌هاي فعال است.

همين قابليت در ويندوز اكس‌پي نيز وجود دارد؛ اما تفاوت آن با ويندوز 7 و ويستا در گرافيك و نوع نمايش پنجره‌هاي فعال است. در ويندوز اكس‌پي، با فشردن اين كليدها صفحه كوچكي باز مي‌شود كه شفاف نيست و فقط آيكون پنجره‌ها را نمايش مي‌دهد.

با انجام مراحل زير مي‌توانيد پنجره به نمايش درآمده در ويندوز 7 و ويستا را به پنجره‌هايي كه در ويندوز اک‌س‌پي مشاهده مي‌شود، تبديل كنيد:

  1. يكي از كليدهاي Alt سمت راست يا چپ صفحه كليد را فشار دهيد و پايين نگه داريد.
  2. آن كليد Alt كه هنوز نگرفته‌ايد را هم فشار دهيد و پايين نگه داريد.
  3. كليدي را كه در مرحله اول پايين نگه داشتيد، همچنان در همان حالت نگه داريد؛ اما كليد دوم را رها كنيد.
  4. حالا كليد Tab را فشار دهيد.

همان‌طور كه مي‌بينيد، پنجره حاصل از تركيب كليدهاي Alt+Tab مخصوص ويندوز اكس‌پي در ويندوزهاي ويستا و 7 به نمايش در مي‌آيد.

ویروسی که Folder option را حذف می‌کند

نام اصلی این ویروس Bron Tok.a است. این ویروس نسبت به ویروس New Folder.exe خیلی حرفه‌ای‌تر نوشته شده است و ظاهراً با ویژوال بیسیک 6 ایجاد شده است. در زیر به برخی از ویژگی‌های این ویروس اشاره می‌کنیم.

Folder option را حذف می‌کند، Registry Tools را قفل می‌کند، Task Manager نمی‌تواند فایل‌های مربوط به این ویروس را End کند، پس از اجرا شدن محتویات My Documents را نمایش می‌دهد، اگر در کادر محاوره‌ای Run عبارت CMD ، Regedit ، Msconfig را تایپ کنید، سیستم بی‌درنگ ریست می‌شود و آیکون این ویروس نیز New Folder.exe شبیه آیکون یک پوشه است.

همان‌طور که می‌دانید فایلهای lsass.exe ، winlogon.exe و services.exe از فایل‌های سیستمی بوده و همیشه در حال اجرا هستند. حال اگر شما برنامه process master را اجرا کنید، می‌بینید که این فایل‌ها در پوشه system32 قرار دارند. اما اگر ویروس Bron Tok.a روی سیستم شما نصب باشد، خواهید دید که سه عدد فایل فایل دیگر با همین نام در حال اجرا هستند؛ یعنی دو عدد winlogon.exe، دو عدد lsass.exe و دو عدد services.exe؛ اما به‌راحتی می‌توان فهمید که کدام‌ها ویروس‌اند و کدام‌ها فایل اصلی ویندوز؛ زیرا آن سه فایلی که مربوط به ویروس می‌شوند در پوشه‌ای غیر از system32 قرار دارند؛ یعنی مسیر آنها این‌گونه است:

C:Documents and settingUserLocal settingsApplication Data

قابل توجه است که C نام همان درایو است که ویندوز در آن نصب گردیده و User نام کاربری است که ویروس در آن اجرا شده است.

به هر صورت، بعد از اینکه با نرم‌افزار process master متوجه شدید که کدام‌ها ویروس‌اند، باید آنها را Kill process کنید. اگر احیاناً فایل‌های دیگری با نام‌های inetinfo.exe ، csrss.exe و smss.exe نیز در حال اجرا بودند، آنها را هم Kill process کنید؛ البته به شرطی که مسیرشان غیر از system32 باشد. حالا باید از نرم‌افزار Kill BronTok.A استفاده کنید. پس از اینکه نرم‌افزار Kill Bron کارش به اتمام رسید، آن را ببندید و به منوی start بروید و روی گزینه search کلیک کنید. در فیلد All or part of the file name عبارت Empty.pif را تایپ کنید و از روی کیبرد کلید Enter را فشار دهید. اکنون تمام فایل‌های پیدا شده را پاک کنید. سپس مجدداٌ در فیلد مذکور عبارت scr,*.exe.* را تایپ کنید و از روی کیبرد کلید Enter را فشار دهید.

اکنون از بین فایل‌های پیدا شده هر فایلی را که آیکون آن شبیه آیکون پوشه بود، پاک کنید و مجدداً در فیلد All or part of the file name عبارت job.* را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. اکنون تمام فایل‌ها و پوشه‌های پیدا شده را پاک کنید. حال با خیال راحت کامپیوتر خود را ریست کنید.

تفاوت GPS با GPRS در چیست؟

شباهت بسیاری که در وهله اول بین این دو کلمه اختصاری وجود دارد، باعث شده که معمولاً تفاوت میان این دو سیستم را تشخیص ندهند.

GPS مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت‌یاب جهانی است؛ در حالی که GPRS مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی است.

در ادامه به طور مختصر اشاره ای به این دو فناوری می کنیم.

GPS چیست؟

GPS از یك شبكه 24 ماهواره‌ای در مدار زمین كه توسط وزارت دفاع دولت آمریكا پشتیبانی می‌شود، تشکیل شده است. هـدف اصـلی و اولـیـه از طـراحـی GPS، اهـداف نـظامـی بـوده؛ امـا از ســال 1980 به بـعــد بـرای اسـتـفاده‌های غــیر نـــــظامی نیز در دسترس قرار گرفت. GPS در تمام شرایط به‌صورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می‌باشد و هیچ گونه بهایی بابت این خدمات اخذ نمی‌شود.

GPRS چیست؟

با به‌کارگیری زیرساخت شبکه GSM امکان خدماتی نظیر: مرور اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام‌های چند رسانه‌ای و خدمات مبتنی بر مبدأ را فراهم می‌شود. این سرویس به شبکه‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دایمی و بدون وقفه به مشترکان ارائه دهد.

استانداردسازی GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST انجام شد و پس از سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG مورد تأیید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل گردید.

GPRS یا نسل 5/2 تلفن‌های همراه ، یک سرویس رادیویی بی‌سیم، جهت ارسال دیتا است که نوعی یک مرحله میانی بین GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه های مخابرات سیار است که امکان ارسال دیتا را با سرعت 2/171 کیلوبایت بر ثانیه امکان‌پذیر می‌سازد.

سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع‌تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکان قرار می‌دهد تا ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام شود. این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می‌توانند از شبکه‌های تلفن ثابت، اطلاعات دریافت کنند و تقریباً بیش از 10 برابر سرعت ارسال دیتا در شبکه فعلی GSM است.

دانلود و آپلود کنترل شده!

يکي از انواع اشتراک‌هاي ADSl، اشتراک حجمي يا اشتراک ماهيانه با محدوديت دانلود است. متأسفانه در موارد بسياری به ‌دليل عدم کنترل کاربران روي ميزان دانلود فايل‌ها از اينترنت، اين محدوديت تمام مي‌شود و مجبور مي‌شوند هزينه پهناي باند اضافه‌اي را که مصرف کرده‌اند، بپردازند. در مواردي نيز امکان استفاده بيش از حد مجاز وجود ندارد و تا ماه بعد که دوباره کاربري آنها براي يک ماه شارژ ‌شود، قادر به استفاده از اينترنت نخواهند بود.

نرم‌افزار NetLimiter يکي از بهترين ابزارهاي کنترل پهناي باند روي کامپيوترهاي شخصي است. به کمک اين برنامه مي‌توانيد اطلاعات دقيقي از ميزان مصرف پهناي باند اتصالات اينترنتي خود داشته باشيد. همچنين، مي‌توانيد ميزان پهناي باند اختصاص يافته به هر نرم‌افزار را نيز مشخص کنيد؛ به‌ عنوان مثال، اگر حداکثر سرعت دانلود شما از اينترنت برابر با 40 کیلوبایت بر ثانیه است، مي‌توانيد مشخص کنيد نرم‌افزار مديريت دانلودهاي شما حداکثر مجاز به استفاده از 20 کیلوبایت بر ثانیه سرعت دانلود باشد تا در صورت دانلود فايلي از اينترنت، تمام پهناي باند مربوطه به اين برنامه اختصاص پيدا نکند و در گشت و گذارهاي اينترنتي شما نيز افت سرعت چنداني مشاهده نشود. همچنين با مشاهده آمارها و گزارش‌هاي روزانه، هفتگي و ماهيانه اين برنامه مي‌توانيد ميزان استفاده خود را کنترل کنيد تا مصرف دانلود يا آپلودتان از ميزان مجاز تعيين شده فراتر نرود.

صفحه‌کليد با شماره!

به‌طور پيش‌فرض در ابزار Onscreen Keyboard در ويندوز7، بخش سمت راست شماره‌هاي صفحه‌ کليد غيرفعال است و اگر شما بخواهيد مدام از شماره‌ها استفاده کنيد، فعال کردن اين قسمت مي‌تواند سرعت انجام کارهاي شما را تا حد بسیاري بالا ببرد. براي انجام اين کار ‌بايد به روش زير عمل کنيد:

  1. روي Start کليک کنيد. سپس از منوي All Programs زيرمنوي Accessories و در نهايت، زيرمنوي Ease of Access را انتخاب کنيد و گزينه Onscreen Keyboard را اجرا کنيد.
  2. از قسمت پايين، سمت راست صفحه کليد به نمايش در آمده روي کليد Options کليک کنيد.
  3. علامت چکمارک کنار گزينه Turn on numeric key pad را فعال کنيد و در نهايت گزينه Ok را انتخاب کنيد.

همان‌طور که مي‌بينيد، بخش شماره‌هاي صفحه‌کليد نيز به اين ابزار اضافه شده است و از اين پس مي‌توانيد به‌راحتي و با سرعت بيشتر، شماره‌ها را در صفحات مورد نظرتان وارد کنيد.

چگونه CMOS مادربورد را ری‌ست کنيم؟

رايانه، تمام تنظيمات سخت‌افزاري خود را در سي‌ماس1 نگهداري مي‌كند. اين تنظيمات، شامل اطلاعات روي ديسک‌هاي سخت که نصب کرده‌ايد، سرعت پردازنده و نوع و سرعت حافظه رم سيستم است. هنگامي که سخت‌افزار جديدي را نصب‌ مي‌كنيد و به مشکلي برمي‌خوريد، ممکن است اطلاعاتي روي سي‌ماس خراب يا منسوخ و قديمي باشد. در اين حالت ممکن است تغييراتي را به تنظيمات سخت‌افزاري‌ اعمال کنيد که پس از آن رايانه شما قادر به استارت‌ کردن نباشد.

خوشبختانه رايانه با ری‌ست كردن سي‌ماس به وضعيت قراردادي اوليه خود برمي‌گردد و مجبور به بازيابي مجدد تمام تنظيمات سخت‌افزاري خود مي‌شود و همچنين همه تنظيمات مشکل‌دار موجود قبلي‌اش را نيز پاک مي‌کند و این  به ‌معناي آن است که به بايوس2 بازگشت کنيد و رايانه را دوباره پيکربندي کنيد. اما پيش از آغاز، نياز داريد تا رايانه را خاموش كنيد. درب کنار کيس را براي دسترسي به مادربرد باز كنيد و الکتريسيته ساکن دستگاه را براي جلوگيري از صدمه ديدن قطعات حساس، تخليه کنيد.

1. از روي دستورالعمل مادربردتان کليد ری‌ست سي‌ماس آن را پيدا کنيد. در غير اين ‌صورت، دو راه پيش روي شما است:

  • - استفاده از جامپر که متشکل از 2يا 3پين و محل آن جايي روي مادربرد است که کنار آن جمله CMOS RESET نوشته شده است.
  • - کليد Physical switch که جاي آن در پشت رايانه روي مادربرد و در کنار پايانه‌ها و درگاه‌هاي محل اتصالي مانند صفحه کليد و شبکه قراردارد.

2. براي ريست کردن، جامپر را از روي پين‌هايي که قبلاً آنها را پوشانده، بيرون بياوريد و پين کناري را که بي‌حفاظ است، با يکي از پين‌هاي قبلي بگيريد، جامپر را روي آن دو بفشاريد و داخل کنيد. اگر مادربرد کليد ريست داشت، آن را با نوک خودکار بفشاريد. رايانه تا زماني که سي‌ماس کاملاً پاک نشود، روشن نخواهد شد.

3. اگر از جامپر استفاده کرديد، آن را به حالت اول برگردانيد و در صورت استفاده از کليد، يک بار فشار دادن آن براي ريست کردن کافي‌ است. سپس دوباره دكمه روشن دستگاه را فشار دهيد که رايانه روشن خواهد شد. در برخي موارد، اگر پس از برگرداندن جامپر به حالت اوليه دستگاه خودبه‌خود روشن شد، اشکالي ندارد و همه چيز درست است. ادامه بدهيد و به مرحله 4 برويد.

4. وقتي رايانه روشن شد، دکمه F1 را فشار دهيد تا از ريست شدن سي‌ماس اطمينان حاصل کنيد. شما به ‌صورت خودکار وارد تنظيمات بايوس رايانه خواهيد شد.

حال زمان آن است که تنظيمات بايوس رايانه خود را براي تنظيم آن، به ‌صورتي صحيح پيکربندي کنيد. اگر شما قبل از پيش آمدن مشکل، تغييراتي را در بايوس اعمال کرده‌ايد، مراقب باشيد آن اشتباه را دوباره تکرار نکنيد.

منبع: www.smartcomputing.com

ترفندهاي Windows Media Player

حتماً شما از افرادی هستید که با نرم‌افزار Windows Media Player به‌خوبی کار کرده‌اید. يكي از بهترين و معروف‌ترين نرم‌افزارهاي مايكروسافت براي پخش فرمت‌هاي صوتي و ويدوئويي است. اما ممكن است اطلاعات كافي درباره آن نداشته باشيد. در اينجا قصد داريم تا شما را با چند ترفند مفيد اين نرم‌افزار آشنا كنيم. Windows Media Player يكي از برنامه‌هاي پخش كننده صوت و تصوير است كه به صورت آماده همراه با سيستم عامل ويندوز در كامپيوتر نصب مي‌شود. گرچه اين برنامه در تمام ويندوزها وجود دارد، ولي شايد كمتر كاربري به صورت كامل با آن آشنا باشد. كاربران معمولاً براي شنيدن يا ديدن فايل‌هاي صوتي و تصويري از اين برنامه استفاده مي‌كنند و اگر بخواهند به طور جدي يا حرفه‌اي با يك فايل چندرسانه‌اي كار كنند، به سراغ نرم‌افزارهاي ديگري چون: Winamp، JetAudio و RealPlayer مي‌روند. البته شايد هم حق با اين كاربران باشد؛ چرا كه WMP تا قبل از نسخه ۱۰ برنامه زياد خوش‌دست و پرامكانات نبود؛ ولي با عرضه نسخه ۱۰ اين برنامه، قضيه فرق كرده است. حالا برنامه خيلي زيباتر شده و امكانات فراوانی دارد. اما براي كساني كه به نسخه ۹ عادت كرده‌اند، با اين نسخه جديد شايد كمي سردرگم شوند. جاي منوها و ابزارها عوض شده و عموماً به منوي View رفته‌اند. حتي Color Chooser هنوز هم وجود دارد و حالا مي‌توانيد طيف رنگ و ميزان پربودن صفحه را خودتان انتخاب كنيد. به جاي انباشته كردن آن همه آيكون كوچك در صفحه Library، حالا يك دكمه More Info گذاشته شده كه اطلاعات آلبوم و هنرمند را روشن يا خاموش مي‌كند. ديگر مجبور نيستيد يك Codec اضافي MP3 روي سيستم نصب كنيد و يا با يك برنامه ديگر آهنگ‌هاي خود را Pi كنيد. مايكروسافت هنوز هم برفرمت WMA خود اصرار مي‌ورزد؛ ولي يك MP3 Codec هم به نام Fraenhofer در برنامه گذاشته كه مي‌تواند با هرBit Rate به ريپ كردن آهنگ‌ها بپردازد.

  1. منوها: اگر بخواهيد در ويندوز WMP تغييري ايجاد كنيد، اول بايد منوي مربوطه را بيابيد. با استفاده از دكمه كركره‌اي كنار دكمه‌هاي كوچك ـ بزرگ كردن پنجره كليك راست كنيد. اگر دوست داشته باشيد، مي‌توانيد منوهاي استاندارد پنجره را فعال كنيد و امكانات بيشتري را ببينيد. براي اين منظور، از منوي View گزينه Menu Bar Options را انتخاب كنيد. در اين حالت، اگر گزينه Show Menu Bar را انتخاب كنيد، منوها فعال مي‌شوند و اگر گزينه Autohide Menu Bar را انتخاب كنيد، با بردن ماوس به قسمت منوها، آن قسمت ظاهر و سپس پنهان مي‌شود.
  2. تغيير به MP3: براي كنار گذاشتن فايل‌هاي WMP، از منوي Tools گزينه Option را انتخاب كرده و سپس به صفحه Rip Music برويد. در اين حالت، از قسمت Format گزينه MP3 را انتخاب كنيد. كيفيت صوت به طور پيش‌فرض روي ۱۲۸kbps تنظيم شده است. اگر بخواهيد، با حركت كردن دكمه لغزان مربوطه، می‌توانید كيفيت را بهتر كنيد. در همين صفحه، با كليك روي دكمه File Name مشخص كنيد كه كدام اطلاعات در اسم فايل‌ها برايتان درج شود.
  3. تغيير نام فايل‌ها: تنظيماتي كه در منوي Tools، گزينه Option در صفحه Library وجود دارد، تعيين مي‌كنند كه برنامه چه تغييراتي را مي‌تواند روي فايل‌هاي ريپ شده ايجاد كند؛ مثلاً اگر گزينه Retrieve Additional Information را تيك بزنيد، اطلاعات ناقص از طريق اينترنت كامل مي‌شود.
  4. تغيير ترتيب فايل‌ها: اگر بخواهيد آهنگ‌هاي خود را در فولدرهاي مجزا بر اساس آلبوم يا نام هنرمند دسته‌بندي كنيد، بايد گزينه Rearrange Music را علامت بزنيد. در همين جا مي‌توانيد با انتخاب گزينه RenameMusic Files، از برنامه بخواهيد با درج اطلاعات جديد آهنگ‌ها، اسامي فايل‌ها را اصلاح كند. اين كار مخصوصاً زماني خوب است كه فايل‌هاي خود را با ابزارهاي مختلف و روش‌هاي متفاوت نام گذاري، ريپ كرده باشيد و حالا بخواهيد آنها را يك‌دست كنيد.
  5. مقايسه محتوا: قسمت Info Center كه اطلاعات بيشتري درباره آلبوم يا تراك مي‌دهد، حالا جزئي از سرويس‌هاي اينترنتي WMP10 شده است. بنابراين، اگر از يك سرويس، اطلاعات كافي به دست نمي‌آوريد، مي‌توانيد سرويس ديگري را امتحان كنيد؛ مثلاً پایگاه Napster بيوگرافي كاملي درباره هنرمندان دارد.
  6. راديو اينترنتي: راديوي اينترنتي حالا به قسمت Media Guide رفته است. از صفحه Guide گزينه Radio را انتخاب كنيد تا فهرستي از ايستگاه‌هاي راديويي و لينكي را ببينيد كه صفحه Radio Tuner را باز مي‌كند. اين صفحه تمام ايستگاه‌هاي موجود در اينترنت را نشان مي‌دهد. اگر لينك Radio Tuner را در ستون سمت راست پيدا نكرديد، پايين برويد و روي لينك InternationWindowaMedia.com كليك كنيد و حالا دوباره صفحه Guide را باز كنيد. اگر دوست نداريد، تنظيمات بين المللي خود را تغيير دهيد. مي‌توانيد از نشاني Windowsmedia.com /MyRadio.asp مستقيماً به صفحه Radio Tuner برويد. بعد از انتخاب ايستگاه مورد نظر، روي دكمه Play كليك كنيد.

اضافه كردن پسوند DAT به Windows Media Player

بدین منظور، از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد نمایید. سپس Enter را بزنید تا وارد ویرایشگر رجیستری شوید.

حال به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/MediaPlayer/Player/Extensions/Descriptions

حالا به قسمت راست صفحه نگاه کنید. اعدادی از 1 به بعد موجودند. آخرین عدد موجود را پیدا کنید. ( معمولاًً 8 یا 9).

اکنون روی فضای خالی از صفحه راست کلیک کنید و New > String Value را انتخاب کنید.

حال نام آن را عددی بعد از آخرین عدد موجود که پیدا کردید، قرار دهید؛ به عنوان مثال، اگر آخرین عدد موجود 9 بود، برای String جدیدی که ساختید، نام 10 را در نظر بگیرید.

حالا روی آن دوبار کلیک کنید و در قسمت Value Data عبارت VCD Player (*.dat) را Copy کرده و در آن Paste نمایید. سپس OK کنید.

حال به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/MediaPlayer/Player/Extensions/MUIDescriptioNs

به روش بالا یک String جدید بسازید و به همان شیوه، عدد آن را به عنوان نام انتخاب کنید. در قسمت Value Data آن هم عبارت VCD Player را وارد کرده و OK کنید.
در نهایت به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/MediaPlayer/Player/Extensions/Types

به همان شیوه، String را ساخته و در قسمت Value Data آن عبارت dat.* را با Copy و Paste در آن وارد نمایید و OK کنید. اکنون، رجیستری را ببندید و یک‌بار سیستم را راه‌اندازی(Restart) کنید.

افزایش سرعت Maximize و Minimize نمودن پنجره‌ها

برای این منظور، از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری ویندوز باز شود.

به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USERControl PanelDesktopWindowMetrics

از پنجره کناری روی MinAnimate دوبار کلیک کرده و مقدار 1 را به 0 تغییر دهید. با OK کردن و Restart سیستم تغییرات صورت می‌پذیرد. برای بازگشت به حالت اولیه کافی است که عدد 1 را مجدداً جایگزین عدد صفر نمایید.

پکیج فارسی‌ساز آفیس 2007

پکیج فارسی‌ساز آفیس 2007 نرم‏افزارهای:

Microsoft Office Excel 2007
Microsoft Office Outlook 2007
Microsoft Office PowerPoint 2007
Microsoft Office Word 2007

را به طور کامل به فارسی تبدیل می‌کند. با نصب این نرم‌افزار علاوه بر فارسی شدن تمام بخش‌ها و منوها، Spellcheck فارسی نیز به محیط آفیس اضافه می‌شود. این پکیج به طور رسمی و رایگان از طرف مایکروسافت ارائه شده است.

بدین منظور، تمام نرم‌افزارهای مرتبط با آفیس را ببندید و فارسی‌ساز را نصب نمایید.

برای تغییر زبان آفیس، به مسیر ذیل بروید و زبان فارسی را انتخاب کنید:

Start/All programs/Microsoft Office/Microsoft Office Tools/Microsoft Office 2007 Language Settings

تنظيمات زبانی را که انتخاب کرده‌اید، دفعه بعد که برنامه Office را باز کنید، اعمال خواهد شد.

وقتي نرم‌افزار جاي سخت‌افزار را مي‌گيرد

چاپ دو طرفه: استفاده از چاپگرها روز‌به‌روز در حال افزايش است و اين روزها بیشتر کاربران خانگي نيز رايانه خود را به يک چاپگر مجهز کرده‌اند. همان‌طور که مي‌دانيد، چاپگرها انواع مختلفي دارند و يکي از عمده‌ترين تفاوت‌ها ميان آن‌ها پشتيباني از قابليت چاپ پشت‌ و ‌رو به‌ طور خودکار است. پشتيباني يا عدم پشتيباني از اين قابليت تفاوت قيمتي چشم‌گير بين50 تا100هزار تومان را به ‌وجود مي‌آورد که در بیشتر موارد نيز کاربران خانگي و شرکت‌هاي کوچک، تهيه چاپگر فاقد اين قابليت را ترجيح مي‌دهند. اما آيا مي‌دانيد چاپ کتاب یا مقاله به ‌صورت پشت ‌و ‌رو تا چه ميزان موجب صرفه‌جويي در مصرف کاغذ مي‌شود؟

حالا فرض کنيد بتوانيد علاوه بر قابليت چاپ پشت‌ و ‌رو، چاپ به ‌صورت کتاب، يا چاپ چند صفحه در يک صفحه را نيز در اختيار داشته باشيد! با اين کار علاوه بر صرفه‌جويي بيشتر در مصرف کاغذ، در مصرف پودر يا جوهر چاپگر نيز صرفه‌جويي مي‌شود.

نرم‌افزار به‌جاي سخت‌افزار: اگر به استفاده از اين قابليت‌ها و صرفه‌جويي در کاغذ و پودر يا جوهر چاپ علاقه‌مند شده‌ايد و قصد داريد دستگاه چاپگر خود را تغيير دهيد يا يک چاپگر مجهز به قابليت چاپ پشت‌ و ‌رو خريداري کنيد، بهتر است تا خواندن کامل اين مقاله صبر کنيد؛ زیرا در این ستون با نرم‌افزاري آشنا مي‌شويد که بدون نياز به سخت‌افزار خاص، قادر است اين امکانات را به تمام چاپگرهاي موجود اضافه کند.

چاپ شگفت‌انگيز: نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و کاربري FinePrint يکي از بهترين و برترين نرم‌افزارها براي استفاده بهتر از انواع چاپگر است. به کمک اين نرم‌افزار، امکانات بسيار خوب و منحصر‌به‌فردي در اختيار شما قرار مي‌گيرد که چاپ دوطرفه و چاپ به ‌صورت کتابچه، از کاربردي‌ترين امکانات آن به‌ شمار مي‌رود.

فرض کنيد يک متن 23 صفحه‌اي را در اختيار داريد و مي‌خواهيد اين متن را به ‌صورت يک کتابچه چاپ کنيد. همان ‌طور که مي‌دانيد، براي چاپ به اين شکل بايد هر صفحه کاغذ A4 شما به 4 صفحه A5 تقسيم شود. پس هر صفحه A4 شامل 4 صفحه از مقاله شما خواهد بود؛ اما کار به اينجا ختم نمي‌شود. اگر کمي دقت کنيد، متوجه مي‌شويد که چيدمان صفحات مقاله و ترتيب چاپ آن‌ها روي هر صفحه کاغذ بسيار مهم است؛ چرا که به‌ عنوان مثال، در همين متن 23 صفحه‌اي وقتي اولين کاغذ A4 به ‌طور پشت‌ و ‌رو چاپ شود، ‌بايد در جهت سمت چپ از پشت کاغذ صفحه 1 چاپ شود و در جهت راست روي کاغذ صفحه 2 و همچنين در جهت چپ از روي کاغذ صفحه 22 و در جهت راست پشت کاغذ صفحه 23. به ‌نظر شما چاپ صفحات به اين شکل براي تهيه يک کتابچه کار راحتي است؟ حتي اگر چاپگر شما مجهز به چاپ دوطرفه باشد نيز مي‌تواند چيدمان صفحات را به ‌طور خودکار تغيير دهد؟ اگر تمام اين کارها قابل انجام باشد، به نظر شما براي تهيه کتابچه‌هاي فارسي که صفحه آغازين آن‌ها از سمت راست است و کتابچه‌هاي انگليسي که صفحه آغازين آن‌ها از سمت چپ است، مي‌توانيم فقط از چاپگر کمک بگيريم؟

از مهم‌ترين ويژگي‌هايي که با استفاده از نرم‌افزار فوق در اختيار شما قرار مي‌گيرد، انجام تمام امور ذکر شده در اين مثال به ‌طور خودکار توسط اين برنامه است. به کمک اين برنامه براي تهيه يک کتابچه هيچ يک از مشکلات و مراحل پيچيده فوق را نخواهيد داشت و به‌راحتي با ارسال دستور چاپ مي‌توانيد متون خود را به هر شکلي که بخواهيد، روي کاغذ به ‌صورت چاپ شده تحويل بگيريد.

صرفه‌جويي در همه چيز: اين برنامه علاوه بر امکانات فوق، قابليت‌هاي ديگري را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهد که برخي از آن‌ها به اختصار عبارت‌اند از:

  • - حذف صفحات خالي از ميان صفحات چاپي؛
  • - حذف متون و تصاويري که قصد چاپ آن‌ها را نداريد؛
  • - حذف صفحات اضافي به‌ دلخواه شما؛
  • - چاپ چندين صفحه (حداکثر 8 صفحه) در يک صفحه؛
  • - بایگانی عمليات چاپ؛
  • - علامت‌گذاري متون چاپ شده با مهرهاي آبکي (Watermark)؛
  • - ايجاد سربرگ و فرم‌هاي الکترونيک؛
  • - ارسال صفحات به حافظه موقت ويندوز؛
  • - ذخيره صفحات در فرمت‌هاي Jpeg و Tiff؛
  • - نشانه‌گذاري يا حذف قسمتي از متن به ‌طور دلخواه؛
  • - حذف تمام يا قسمتي از تصاوير موجود در فايل چاپي.

مراحل اجرايي كار: اگر قصد داريد از اين برنامه استفاده کنيد، با آموزش زير همراه باشيد. در اين آموزش به ‌طور مختصر روش چاپ يک مقاله به ‌صورت کتاب شرح داده شده است:

1. ابتدا نرم‌افزار را نصب کنيد.

2. فايل مورد نظر براي چاپ را آماده کرده و از منوي فايل دستور چاپ را انتخاب کنيد.

3. از فهرست چاپگرهاي موجود، چاپگر Fineprint را که به ‌طور مجازي به ‌صورت يک چاپگر به ويندوز شما اضافه مي‌شود، انتخاب کنيد.

4. دستور چاپ را تأييد کنيد و منتظر بمانيد تا صفحه نرم‌افزار Fineprint باز شود.

5. از بخش Layout نوع چاپ خود را مشخص کنيد؛ در اين مثال، براي چاپ به‌ صورت کتاب، نوع چاپ را Booklet در نظر مي‌گيريم.

توجه: گزينه Right to Left را زماني فعال کنيد که کتاب شما به زبان فارسي است. همچنين با انتخاب گزينه Remove Graphics تمام تصاوير موجود در فايل شما حذف مي‌شوند و با فعال کردن گزينه Grayscale نيز فايل شما به‌ صورت سياه و سفيد چاپ مي‌شود.

6. چنانچه اولين بار است برنامه را اجرا مي‌کنيد، از بخش بالا سمت چپ نرم‌افزار روي اسم چاپگر موجود کليک کنيد تا فهرستي از چاپگرهاي شما نمايش داده شود. از اين فهرست چاپگر مورد نظر براي انجام عمليات چاپ را انتخاب کنيد و پس از آن مجدداً روي همين بخش کليک کنيد.

7. گزينه Advanced را انتخاب کرده و از صفحه به نمايش درآمده روي گزينه Wizard کليک کنيد.

8. مراحلي را که پيش رويتان قرار مي‌گيرد، به ترتيب طي کنيد تا نرم‌افزار به ‌طور هوشمند تشخيص دهد که چاپگر شما چگونه صفحات را چاپ مي‌کند و براي چاپ صحيح پشت‌ و ‌رو چه ‌کاري نياز است که انجام دهيد.

9. پس از پايان عمليات ويزارد کمکي برنامه، با کليک روي آيکون چاپگر يا فشردن کليدهاي Ctrl+P عمليات چاپ را آغاز کنيد.

10. در حين عمليات چاپ برنامه به شما هشدار مي‌دهد که وقتي عمليات چاپ در جهت روي صفحات به اتمام رسيد، کاغذهاي چاپ شده را برداريد و در صورت نياز آن‌ها را در جهت خاصي که به‌ صورت تصويري به شما نمايش مي‌دهد، بچرخانيد و مجدداً آن‌ها را درون مخزن کاغذ چاپگر قرار دهيد.

11. پس از انجام اين کار، روي کليد Next کليک ‌کنيد تا برنامه شروع به چاپ پشت صفحات ‌کند.

12. در نهايت، مي‌توانيد کاغذها را از وسط تا بزنيد و کتاب خود را آماده کنيد.

دزدگير ويندوز

شايد تا به حال به فکر يافتن راهي بوده‌ايد که کامپيوتر خود را راحت‌تر از آنچه متداول است، در حالت Lock قرار دهيد. اين کار بسيار ساده است و با طي کردن مراحل ذیل شما مي‌توانيد يک آيكون به صفحه نمايش يا Quick Launch اضافه کنيد که با يک ضربه ماوس روي آن، سيستم شما در حالت لاك قرار مي‌گيرد.

1. روي صفحه نمايش خود راست‌کليک کنيد و New را انتخاب کنيد.

2. در پنجره‌اي که ظاهر شده، در قسمت Type the location of the item فرمان زير را بنويسيد:

rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

3. Next را بزنيد و نام شورت‌كات را وارد کنيد و کليد Finish را بزنيد.

جهت راحتي بيشتر پيشنهاد مي‌شود که ميانبر ايجاد شده را با ماوس به يک قسمت از فضاي خالي كوييك‌لانچ بکشيد تا از اين پس، در هنگام نياز با زدن يک کليد دستگاه شما در حالت لاك قرار گيرد.

قرار دادن یک تصوير در هنگام بالا آمدن ويندوز xp

بدین منظور، از منوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری ویندوز باز شود.

به مسیر زیر بروید:

HKEY_USERS/.DEFAULT/ControlPanel/Desktop

در قسمت دیگر پنجره، بر روی فضای خالی راست کلیک کرده و New > String Value را انتخاب نمایید. نام آن را Wallpaper قرار دهید و سپس روی آن دوبار کلیک کنید.

اکنون باید نشانی دقیق تصویر خود را با فرمت BMP در قسمت Value data وارد کنید. دقت کنید، منظور از BMP بودن فایل این است که فایل مذبور با فرمت bmp. ذخیره شده باشد. برای این کار می‌توانید از Paint ویندوز نیز کمک بگیرید. نشانی دقیق عکس را هم از طریق نوار آدرس My Computer می‌توانید بیابید.

در پایان، OK کرده و از رجیستری خارج شوید. حال یک‌بار سیستم را Restart نمایید تا تغییرات را مشاهده کنید. جهت بازگشت به حالت اولیه، به Wallpaper مقدار صفر بدهید.

محافظت از تنظيمات پيکربندي رايانه با System restore

گاهي اوقات نصب برنامه‌هاي جديد دردسرساز مي‌شود. در اين حالت، برنامه‌هاي اجرايي نصب‌شده با ايجاد تغييراتي در گرداننده‌ها و يا رجيستري رايانه، بخش ديگري را از کار مي‌اندازند. آسان‌ترين راه براي حل اين مسأله در ويندوز اکس‌پي، استفاده از System Restore براي برگردانيدن سيستم به حالت اوليه است که در نقاط زماني مشخص، تصاويري لحظه‌اي به ‌نام نقطه بازگشت (Restore points) از وضعيت سيستم را ذخيره کرده و كاربر مي‌تواند با برگرداندن سيستم به وضعيت پيشين در اين نقاط و باطل کردن تغييرات قبلي، طي مراحل ذیل اين کار را انجام دهد. براي شروع کار، اطمينان حاصل کنيد که حداقل 200 مگابايت فضاي خالي جهت ذخيره داده در ديسک سخت رايانه خود داريد.

1. در مسير زير گزينه‌هاي  System tools و System restore را انتخاب کنيد:

در منوي پديدار شده، Restore point را برگزينيد و مشخصات مورد نظر خود را وارد نموده و  Create restore point را کليک کنيد.

2. اگر خودتان بخواهيد نقطه اعاده را ايجاد کنيد، لزومي ندارد تا هر بار اين کار را به‌ صورت دستي انجام دهيد. دستورات از پيش زمان‌بندي شده، امکان ايجاد نقاط برگشت را از طريق تنظيمات پيکربندي خودکار از پيش تعيين شده ميسر مي‌کند. در كنترل‌پنل، Performance and Maintenance و بعد Scheduled Tasks را انتخاب کنید و Add scheduled task را برگزينيد. بعد با انتخاب اولين صفحه ويزارد دستورات از پيش زمان‌بندي شده، به فهرست برنامه‌هاي اجرايي (System Restore) برويد و روز و زمان ايجاد نقطه برگشت را انتخاب کرده و نام کاربر و رمز عبور براي مدير سيستم را وارد كنيد. از اين به بعد هرگاه رايانه را روشن کنيد، دستورات از پيش زمان‌بندي شده به‌ صورت نامحسوس و خودکار در پس زمينه اجرا مي‌شوند.

3. اگر بخواهيد رايانه خود را به زماني عقب‌تر برگردانيد، طبق مرحله 1 عمل کنيد. همه مدارک را ذخيره کنيد و ببنديد. در صفحه Welcome، با انتخاب گزينه  Restore my computer to an earlier time ، و هدايت به يک تقويم در گوشه راست آن، همه نقاط برگشت براي يک ماه خاص با نام و تاريخ نشان داده مي‌شوند.

4. در صورت عدم موفقيت و يا باطل کردن ساخت نقطه برگشت، مرحله 3 را تکرار کنيد. انتخاب نقطه زماني پيش‌تر بهتر است. صفحه برگشت سيستم را باز کرده، در صفحه Welcome بر گزينه Undo my last restoration  کليک کنيد. پس از بوت دوباره رايانه، مدارک ذخيره شده تغييري نکرده و فقط لازم است برنامه‌هايي را که زمان نصب آنها بعد از نقطه برگشت است، مجدداً نصب کنيد.

5. اگر برگشت سيستم در حالت عادي کار نکرد، رايانه را Restart و دكمه F8 را نگهداريد تا از حالت ايمن (Safe Mode) به سیستم وارد شويد و دستورات را طبق مرحله 3 انجام دهید و براي ايجاد نقطه اعاده جديد مراحل 1 و 2 را تکرار کنيد.

سطل حرف گوش كن!

يكي از ابزارهاي موجود در ويندوز، Recycle Bin يا همان سطل آشغال ويندوز است كه وقتي شما فايلي را از روي هارد‌ديسكتان حذف كنيد، ابتدا فايل مربوطه به اين بخش منتقل شده و پس از حذف از اين بخش نيز به‌طور كامل از هارد‌ديسك شما حذف مي‌شود. در بین کاربران بسيار مشاهده شده که گاهي اوقات قصد دارند فايلي را حذف كنند اما مطمئن نيستند كه بعد‌ها به اين فايل نياز داشته باشند يا خير، به همين دليل فايل خود را به سطل آشغال منتقل مي‌كنند و تا چندين ماه نيز آن را به‌طور كامل از هارد‌ديسك خود حذف نمي‌كنند. اما انجام اين كار به مرور زمان موجب مي‌شود تا نه تنها فضاي خالي هارد‌ديسك افزايش پيدا نكند، بلكه براي حذف فايل‌هايي از سطل آشغال ويندوز نيز نمي‌توان فايل‌هاي خيلي قديمي را از فايل‌هايي كه به تازگي حذف شده‌اند تشخيص داد.

نرم‌افزار Bin Manager ابزاري بسيار كوچك و كم حجم اما قدرتمند براي مديريت سطل آشغال ويندوز شما است. اين نرم‌افزار كه حجم آن كمتر از 100كيلوبايت است به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌راحتي فايل‌هاي مورد نظر از تاريخ‌هاي مختلف را از سطل آشغال ويندوز خود حذف كنيد؛ به‌عنوان مثال، با كمك اين برنامه مي‌توانيد تمام فايل‌هايي كه سه روز از تاريح انتقالشان به سطل آشغال گذشته است و يا تمام فايل‌ها به‌جز فايل‌هايي كه امروز به سطل آشغال منتقل شده‌اند را حذف كنيد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 26 خرداد 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 63
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 30
بازدید 9195 بار