پرسش و پاسخ 30

دوشنبه, 31 خرداد 1389 ساعت 14:20
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وقتي سيستم را روشن مي‌کنم،‌ صفحه نمایشگر رایانه‌ام سياه است و چند دقيقه طول مي‌کشد تا سياهي از بين برود. مي‌خواستم بدانم اشکال از کارت گرافيک است يا نمايشگر؟

♦ با توجه به اين‌كه اين صفحه سياه در چه زماني از روشن شدن ظاهر مي‌شود، هم كارت گرافيك و هم مانيتور مي‌توانند ايراد داشته باشند. اگر هنگام استفاده از سيستم به‌ويژه هنگام بازي‌هاي با گرافيك بالا نيز چنين اتفاقي مي‌افتد، به احتمال قوي كارت گرافيك ايراد دارد؛ اما اگر تنها در زمان روشن شدن و قبل از بالا آمدن ويندوز صفحه سياه ظاهر مي‌شود، به احتمال زیاد اشکال از نمايشگر است. دلايل ديگري نيز ممكن است وجود داشته باشند كه مي‌توانند به لحاظ نرم‌افزاري (وجود ويروس) يا سخت‌افزاري (Conflict) باشند.

◊ هنگام نصب آنتي ويروس Nod32 نسخه4 با پيغام زير مواجه مي‌شوم:

Could not open key:
HKEY_Local_MachineSoftwareESETESETSecurity
CurrentversionScheduler1. verify that you have
sufficient access to that key,or contact your support personnel.

براي پاك كردن اين كليد وارد رجيستري مي‌شوم و كليد ESET را در همين مسير پيدا مي‌كنم و زمانی که مي‌خواهم اين كليد را پاك كنم، با پيغام خطاي زير ظاهر مي‌شود:

Can not delete ESET: error while deleting key.

براي پاك كردن اين كليد از طريق داس نیز با اين پيغام مواجه مي‌شوم: Access is Denied

البته اين آنتي‌ويروس را روي سيستم پاك كرده‌ام و دوباره مي‌خواهم نصب كنم. به نظر شما مشكل از چيست؟

سؤال دوم اینکه هنگامي كه رایانه را روشن مي‌كنم، پيغام ذیل ظاهر می‌گردد. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

memory runs at single channel

♦ اگر مي‌خواهيد برنامه‌ای را از روي سيستم حذف كنيد، فقط آن را Uninstall كنيد. شما مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي ويژه‌اي كه براي Uninstall كردن برنامه‌هاي پاك شده‌ وجود دارد، استفاده كنيد. ما نيز در همين قسمت تعدادي از آنها را معرفي كرده‌ايم. از جمله اين نرم‌افزارها مي‌توان به: Ashampoo Uninstaller، Uninstall Gold و Your Uninstaller اشاره كرد.

اما براي اين‌كه به صورت دستي اين كار را انجام دهيد، مي‌توانيد مراحل زير را انجام دهيد:

1. از منوي Start گزينه Run را انتخاب و عبارت 32RegEdt را تايپ و تأييد كنيد.

2. از پنجره بازشده در سمت چپ عبارت HKEY_LOCAL_MACHINE را انتخاب كنيد.

3. از منو  Edit را انتخاب و گزينه Permissions را انتخاب كنيد.

4. از پنجره باز شده كنترل كنيد كه گزينه Allow براي عبارت Read و Full Control تيك خورده باشد.

5. كليد HKEY_LOCAL_MACHINE در سمت چپ پنجره را گسترش دهيد و مراحل 3 و 4 را براي كليدهاي Software و System تكرار كنيد.

6. كليد Software را گسترش دهيد و مراحل 3 و 4 را براي كليد Classes انجام دهيد.

7. كليد Classes را گسترش دهيد و مراحل 3 و 4 را براي كليد Installer انجام دهيد.

8. اگر تغييراتي در مراحل 1 تا 7 انجام داده‌ايد، به مرحله 10 برويد و در غير اين صورت، به مرحله 9 برويد.

9. كليد Classes را باز كنيد و روي Installer كليك كنيد. از منوي Security گزينه Permissions را انتخاب كنيد. دكمه‌اي كه با نام Advanced (پايين سمت راست پنجره) مي‌بينيد، انتخاب كنيد. تيك گزينه زير را بزنيد و تأييد كنيد:

Reset Permissions on all child objects

10. رجيستري اديتور را ببنديد.

11. سيستم را دوباره راه‌اندازي كنيد.

♦ پاسخ به سوال دوم: بايد نوع مادربرد و رم خود را مشخص كنيد. اگر از چندين رم استفاده مي‌كنيد، بايد بدانيد كه بعضي از مادربردها تنها با تركيب چند رم ويژه به‌درستي كار مي‌كنند؛ حتي اسلات‌هاي انتخابي براي تركيب رم نيز اهميت دارند. بنابراين، با توجه به نوع مادر برد، ممكن است نياز باشد تركيب چند رم را تنها در اسلات‌هاي ويژه‌اي استفاده كنيد.

وقتي مي‌خواهم device manager را باز کنم، پيغامي به شکل زير ظاهر مي‌شود:

MMC cannot open fole CWINDOWSsystem32devmgmt.msc.
This may be because the file deos not exist ...

♦ اين خطا زماني رخ مي‌دهد كه يكي از فايل‌هاي زير كه مورد استفاده Microsoft Management Console (MMc) هستند، از بين رفته باشند يا اشكال داشته باشند:
Msxml.dll ، Msxml2.dll يا Msxml3.dll.

براي حل اين مشكل مراحل زير را انجام دهيد:

1. از منوي Start گزينه Run را انتخاب و عبارت Cmd را تايپ و تأييد كنيد.

2. در خط فرمان گزينه cd %windir%system32 را تايپ و تأييد كنيد توجه داشته باشيد كه %Windir% پوشه‌اي است كه ويندوز را در آن نصب كرده‌ايد.

3. دستورات زير را تايپ و تأييد كنيد:

Regsvr32 Msxml.dll
Regsvr32 Msxml2.dll
Regsvr32 Msxml3.dll

4. عبارت exit را تايپ و تأييد كنيد تا از پنجره Command Prompt خارج شويد.

5. سيستم را دوباره راه‌اندازي كنيد.

در مورد پسوند tif توضيح دهيد و بگوييد با كدام نرم‌افزار مي‌توان آن را اجرا كرد؟

♦ به‌طور خلاصه مي‌توان گفت فايل‌هاي با پسوند tif براي ذخيره تصاوير استفاده مي‌شوند كه شامل عكس (photographs) و Line Art مي‌شود. تا سال 2009 اين قالب در كنترل شركت Adobe Systems بوده است. اين نوع فايل انعطاف‌پذيري زيادي دارد؛ براي مثال، مي‌تواند تصاوير را به ‌صورت بُرداري (Vector) ذخيره كند يا قابليت اين را دارد كه Path يا لايه (Layer) نيز همراه عكس روي يك فايل نگهداري كند. معمولاً نرم‌افزارهاي نمايش تصوير قابليت نمايش اين گونه فايل‌ها را نيز دارند. اما براي ويرايش چنين تصاويري مي‌توان از نرم‌افزارهاي گرافيكي، به‌ويژه فتوشاپ، استفاده كرد.

آيا مي‌توان با فرمت كردن درايو Flash به حالت NTFS، سرعت آن را افزايش داد؟

♦ ممـكن اسـت شنيـده باشـيـد كه فـرمـت NTFS عـملكرد درايـو USB Flash را بهبود مي‌بخشد. در بـسـياري بـررسي‌هاي انجام شـده، بـه‌ويـژه كپي كـردن فايل‌هاي كوچك در درايو USB، اين موضوع ثابـت شـده است و در اغلب موارد فرمـت NTFS  بر FAT پيـروز بـوده اسـت؛ اما اشكالي در اين خصوص وجود دارد و آن عدم سازگاري است. سيستم‌هاي داراي ويندوز۲۰۰۰، XP يا ويستا مي‌توانند اطلاعات يك درايو NTFS را بخوانند و روي آن درايو، اطلاعاتي بنويسند؛ حتي بسته به پيكربندي سيستم، ممكن است بتوانيد از اين درايو در سيستم‌هاي داراي سيستم عامل مـكينتاش يا لينوكس استفاده كنيد، اما آيا مي‌توانيد به پيكربندي رایانه سـاير افـراد اطمينان داشتـه باشيد؟ وينـدوز ۹۸ و Me را نيز نبايد فـرامـوش كـنيد. 10 برابر سريع‌تر هستند؛ اما هـر رایانه‌اي كه داراي يك پـورت USB اسـت، مي‌تـواند فرمت FAT و  FAT32را بخواند. مشكل ديگر اينكه، علت سرعت بالاتر NTFS آن است كه اطلاعات را در حافظه Cache مي‌نويسد؛ البته اين موضوع اصولاً بـراي رسانه‌هاي قابل جابه‌جايي خطرناك نيست. اما اگر درايو USB با قالب NTFS فرمت شده باشد، اگر پيش از نمايش پيغام Safe to Remove  آن را از دستـگاه جدا سـازيد، احتمال بروز مشكل بيشتر خواهد بود. اگر عملكرد درايو بـراي شما بيش از سازگاري اهميـت دارد، در ادامه، شيوه تغيير فرمت درايو را شرح خواهيم داد:

  1. در Windows Explorer روي درايـو Flash كليـك راسـت كرده و گزينه Properties را انتخاب كنيد.
  2. روي زبانه Hardware كليك كرده و از فهرست درايوها، درايو Flash خود را انتخاب كنيد.
  3. روي دكـمه Properties كليك كنيد.
  4. در كادر مـحاوره‌اي ظـاهر شـده، روي زبـانه Policies كليك كنيد. گـزينه Optimize for performance را انـتخاب كرده و دوبـار روي OK كـليـك كنـيد.
  5. مـجدداً روي درايـو Flash كـليـك راسـت كـرده و گـزيـنه Format را انتخاب كنيد.
  6. در مـنـوي كـشـويـي File System، گـزيـنـه NTFS را انـتـخـاب كـرده و روي Start كـليـك كـنيـد. از منوي كشويي، گزينه NTFS را انتخاب كرده و روي Start كليك كنيد تا درايو شما فرمت شده و عملكرد بهتري داشته باشد.

اگر ويندوز قادر به تشخيص درايو USB نباشد، چه بايد كرد؟

♦ عدم تشخيص درايو USB توسـط وينـدوز مـمكن اسـت دلايل بسياري داشته باشد. ابتدا بايـد اطمـينان حاصل كنيـد كه آيا اين مشكل مربوط به آن درايو يا پورت خاص است يا خير. بدين منظور درايو خـود را به يك پورت USB در كامپيوتر ديگر متصل كنيد. برخي از پورت‌ها به‌ويـژه پـورت‌هاي موجود در جلوي رایانه، نسبت به بقيه بـد قلق‌تر هستند. سپس آن درايو را در يك كامپيوتر ديگر امتحان كنيد. اين آزمايش ها به شما نشان مي دهند كه آيا درايو شما دچار مشكل است يا پورت رایانه‌اتان دچار اشكال شده و يا مشكل ديگري وجود دارد. اين يك مشكل واقعي اسـت. در اين حالـت بهتر اسـت درايور مربـوط به درايو USB خود را از حالت نـصب خارج ساخـته و مجدداً نصب كنيد. نصب درايورهاي USB بسـيار آسـان است؛ زيرا آنها در خود درايوها وجود دارند؛ بدين منظور، مراحل زير را انجام دهيد:

  1. درايو USB را به سيستم متصل سازيد.
  2. اگر از ويندوز XP استفاده مي كنيد، روي Start و Programs كليك كرده و سپس روي My Computer كليك راست كنيد. حال گزينه Properties را انتخاب كنيد. روي زبانه Hardware كليك كرده و سپس دكمه Device Manager را انتخاب كنيد. در ويندوز ويستا، روي Start كليك كرده و عبارت Device Manager را تايپ كنيد. سپس كليد Enter را فشار دهيد.
  3. سپس نام درايو خود را از فهرست Disk drives بيابيد.
  4. روي نام درايو خود كليك راست كرده و گزينه Uninstall را انتخاب كنيد. با كليك روي OK عمل خود را تأیيد كنيد.
  5. حال درايـو USB را از سـيستـم خود جدا ساخـته و سـپس مجدداً آن را به سيـستم مـتصل كنيد. در ايـن حالـت درايـورها به صورت خودكار مجدداً نصب خواهند شد.

مدتي است كه بعد از نصب ويندوز جديد ‌(3 xp) براي اجراي عكس‌ها با نرم‌افزار خود ويندوز با پيغام خطاي زير مواجه مي‌شوم:

‌/shimgvw.dll32Error loading C://windows/system
‌.invalid access to memory location

♦ 1. فايل shimgvw.dll را در پوشه ‌32 C:WINDOWSsystem بيابيد و نام آن را مثلاً به Ashimgvw.dll تغيير دهيد و آن را به پوشه ديگر منتقل كنيد.

2. فايل جديد shimgvw.dll را ازسي‌دي ويندوز در پوشه يادشده كپي كنيد. اين فايل به‌راحتي قابل دانلود است.

براي كپي اين فايل از روي سي‌دي مي‌توانيد از منوي Start گزينه Run را انتخاب نموده و عبارت cmd را تايپ و تأييد كنيد. سپس در خط فرمان عبارت زير را تايپ و تأييد نمایید. حرف X نشانگر درايو سي‌دي است:

‌SHIMGVW.DL_386EXPAND X:i
‌SHIMGVW.DLL32%WINDIR%SYSTEM

چنانچه فايل را در پوشه ديگري كپي كرده‌ايد، آن را دوباره در پوشه ‌32C:WINDOWSsystem كپي كنيد.

3. حالا در خط فرمان، هر كدام از عبارت‌هاي زير را تايپ و تأييد كنيد:

shimgvw.dll 32regsvr
‌i shimgvw.dll 32regsvr/

در پايان، پيغامي مبني بر موفقيت‌آميز بودن كار ظاهر مي‌شود.

لطفاً درباره برنامه Silverlight مايكروسافت به‌اختصار توضيح دهيد.

♦ شركت مايكروسافت در زمينه مالتي مديا تحت وب فناوري سيلورلايت را در رقابت با فلش وارد عرصه وب كرده است. طبق منابع موجود در وب‌سايت مايكروسافت، سيلورلايت يك فناوري جديد و شبيه به قالب swf مربوط به Macromedia Flash است كه از آن براي ارايه برنامه‌هاي تحت وب به شكل مستقل از مرورگر ‌(Cross-Browser)‌ و نيز مستقل از سيستم عامل ‌(Cross-Platform)‌ با ظاهري بسيار زيبا يا RIA (Rich Interactive Application)‌ استفاده مي‌شود.

  • – از سيلورلايت مي‌توان براي نمايش آنلاين و استريمينگ ‌(Streaming)‌ فيلم و موسيقي استفاده كرد. ‌ ‌
  • – به ‌دليل حجم كم (كمتر از 2 مگابايت) به‌راحتي قابل دانلود و نصب بر روي مرورگر مي‌باشد. ‌ ‌
  • – سيلورلايت به دليل استفاده بيشتر از منابع سخت‌افزاري كامپيوتر كلاينت، باعث بهبود ظاهر و افزايش سرعت اجراي برنامه‌هاي تحت وب مي شود.
  • – در سيلورلايت نيز مانند فيلم‌هاي فلش مي‌توان از تصاوير برداري (‌Vector-based)، موسيقي، متن و انيميشن به ‌صورت يكپارچه استفاده كرد.
  • – طراحان وب، تمام كارهايي كه با استفاده از فناوري اي‌جكس انجام مي‌دادند، در سيلورلايت به ‌صورت دروني و ساده‌تر مي‌توانند انجام دهند.
  • – برنامه‌نويسان NET. اعم از VB، C#‌ و J#‌ مي‌توانند از توانايي‌هاي خود در دنياي دات‌نت براي توليد برنامه‌هاي سيلورلايت استفاده كنند.
  • – حتي برنامه‌نويسان PHP، JSP و ديگر زبان‌هاي سمت سرور ‌(Server Side)‌ نيز مي‌توانند از سيلورلايت استفاده كنند.
  • – به‌ دليل تعدد زبان‌هاي قابل انتخاب براي توليد برنامه‌هاي سيلورلايت، يادگيري و به ‌كارگيري اين فناوري بسيار راحت است.
  • – فايل‌هاي صوتي با پسوند wma و ‌3mp را مي‌توانيد با استفاده از سيلورلايت استريم كنيد. ‌ ‌

◊ تعدادي آيكون با فرمت png و ico از اينترنت گرفتم. به چه طريق مي‌شود از آنها استفاده كرد؟ آيا مانند فونت بايد نصب شود يا خير؟

♦ اين فايل‌ها نوعي قالب تصويري هستند كه با نرم‌افزارهاي ويژه گرافيكي قابل نمايش هستند. براي ديدن قالب هاي ico مي‌توانيد اين فايل را براي نمايش آيكون مورد نظر خود انتخاب كنيد؛ براي نمونه، مي‌توانيد آيكون يك پوشه را به‌ دلخواه از فايل مورد نظر خود با قالب ‌(ico)‌ انتخاب كنيد. از اين پس براي نمايش آن پوشه از تصويرِ انتخاب‌شده استفاده خواهد شد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 26 خرداد 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 77
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 30
بازدید 10306 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 30
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 30 (بهار 1389) پرسش و پاسخ 30