پرسش و پاسخ 28

دوشنبه, 30 آذر 1388 ساعت 17:02
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

♦ لطفاً به اختصار در مورد ‌Backup‌ گرفتن و ‌Restore‌ كردن توضيح دهيد.‌ ‌

◊ به ‌طور بسيار خلاصه مي‌توان گفت چنانچه سيستم از لحاظ نرم‌افزاري در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد، مي‌توانيد اين وضعيت را ذخيره كنيد تا اگر پس از مدتي به‌دلايل مختلف مانند: ويروس يا نصب نرم‌افزارهاي مختلف سيستم دچار مشكل شد، باز هم به همان وضعيت مناسب بازگردد. به ذخيره اين وضعيت ‌BackUp‌ گفته مي‌شود و به بازگشتن به وضعيت مشخص شده ‌Restore‌ مي‌گويند.

هنگام خاموش كردن رايانه با اين پيغام روبه‌رو مي‌شوم : «‌END PROGRAM WMS idle‌».

چگونه مي‌شود فهميد اين فايل متعلق به چه برنامه‌اي است؟ چگونه مي‌توان آن را غير فعال كرد؟

◊ اين مشكل به دلايل مختلفي ممكن است اتفاق بيفتد؛ نخست اول زماني كه شما مي‌خواهيد سيستم را خاموش كنيد و ‌2005 Communicator‌  در حال اجرا است. پايگاه مايكروسافت براي اين مشكل بسته اصلاحي را در نظر گرفته است كه با دانلود آن از طريق لينك زير اين مشكل برطرف خواهد شد:

http://support.microsoft.com/kb/921348/

اما دليل ديگري كه ممكن است باعث بروز چنين مشكلي شود، اين است كه وقتي مي‌خواهيد سيستم را خاموش كنيد، برنامه‌هاي‌Windows Messenger Service‌ يا ‌Windows Media Service‌ در پس‌زمينه در حال اجرا هستند. براي غير فعال كردن اين برنامه‌ها، از منوي ‌Start‌ گزينه ‌Run‌ را برگزيده و عبارت ‌Msconfig‌ را تايپ و تأييد كنيد. از پنجره باز شده لبه ‌Startup‌ را بيابيد و در ‌Startup Item‌ تيك گزينه ‌Windows Messenger Service‌ و ‌Windows Media Service‌  را برداريد. سپس پنجره را تأييد كنيد و سيستم خود را دوباره راه‌اندازي كنيد. در برخي موارد نيز برنامه ‌7Nero‌  و مشخصا ‌Nero Scout‌ باعث بروز چنين مشكلي مي‌شود. با ‌Uninstall‌ كردن اين نرم‌افزار مشكل نيز برطرف مي‌شود. اما چنانچه نمي‌خواهيد اين برنامه را ‌Uninstall‌ كنيد، به روش زير عمل كنيد:

  1. از منوي ‌Start‌ گزينه ‌Programs‌ را انتخاب كنيد و برنامه‌Nero‌ ، سپس ‌Tools‌ و در پايان ‌Nero Scout‌ را انتخاب كنيد تا اجرا شود؛
  2. از پنجره باز شده‌Nero Scout Options‌ ، ستون سمت چپ عبارت ‌Indexing‌ و ‌Folders‌ را انتخاب كنيد؛
  3. سپس در پايين، گزينه ‌Clear All‌ را انتخاب و تأييد كنيد؛
  4. در قسمت بالا و سمت چپ پنجره، تيك گزينه ‌ Enable Nero Scout‌  را برداريد؛
  5. پنجره‌هاي باز را تأييد كنيد و سيستم را دوباره راه‌اندازي كنيد.

ويروسي وارد رايانه‌ام شده و يك سري فايل‌ها را به ‌صورت سيستمي مخفي كرده است. مي‌خواستم بدانم چگونه مي‌توان اين فايل‌ها را به حالت قبلي برگرداند. ويروس هم پاك شده؛ ولي اين فايل‌ها همچنان مخفي باقي مانده‌اند.

◊ همان طور كه متوجه شده‌ايد اين ويروس فايل‌هاي شما را به صورت ناخواسته مخفي مي‌كند. ابتدا بايد اين ويروس را از بين ببريد كه ظاهراً شما اين كار را به‌درستي انجام داده‌ايد. آنتي‌ويروس‌هاي32 Nod و BitDefender در اين زمينه كارگشا هستند. با پاك شدن ويروس اثرات آن باقي مي‌ماند. بنابراين، بايد فايل‌ها و پوشه‌هاي مخفي شده را بيابيد. براي اين كار در يك پنجره Explorer (مانند My Computer) از منوي Tools گزينه Folder Options را انتخاب كنيد. از لبه View گزينه show hidden files and folders را انتخاب كنيد. تيك دو گزينه Hide extension for known file types و Hide protected operating system files را نيز برداريد و تاييد كنيد.

»»Pix «« p 12 – Help001

حال از منوي Start گزينه Run را انتخاب كرده و عبارت cmd را تايپ و تأييد كنيد؛ براي نمونه، فرض مي‌كنيم تمام فايل‌هاي درون پوشه Test در درايو C مشكل يادشده را دارند. در پنجره بازشده عبارت زير را وارد كنيد:

attrib -H -S C:\Test /S6

با اين كار تمام فايل‌ها و پوشه‌هاي درون Test از حالت مخفي و سيستمي درآمده و به حالت عادي بازخواهند گشت.

گفتني است كه با استفاده از برنامه Attribute Changer نيز مي‌توانيد همين كار را به‌راحتي انجام دهيد؛ به اين ترتيب كه پس از نصب اين برنامه با كليك راست بر روي هر فايل يا پوشه اين برنامه قابليت انتخاب دارد و شما امكان تغيير ويژگي‌هاي آن را خواهيد داشت.

چگونه مدل کارت گرافيک خود را تشخيص دهيم؟ سؤال ديگر این‌که چگونه از پايگاهي که گزينه «لغو عضويت» ندارد، عضويت خود را لغو کنيم؟

◊ 1. يك راه اين است كه روي Desktop كليك راست كرده و گزينه Properties را انتخاب كنيد. از پنجره Display Properties و از لبه Settings گزينه Advanced را انتخاب كنيد. از پنجره بازشده لبه Adapter را انتخاب كنيد. در اين قسمت مشخصات كارت گرافيك خود را خواهيد ديد.

روش ديگر اين است كه از منوي Start گزينه Run را انتخاب كنيد و در پنجره مربوطه عبارت dxdiag را تايپ و تأييد كنيد. از پنجره باز شده لبه Display را انتخاب كنيد. مشخصات كارت گرافيك خود را در اين قسمت ببينيد.

البته در اين باره مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي SiSoftware Sandra و gpu-z نيز كمك بگيريد.

2. چنانچه دامنه‌اي در اختيار شما قرار داده شود، امكاناتي نظير حذف آن نيز در اختيار شما قرار خواهد گرفت. با كمي دقت مي‌توانيد در پايگاه مذكور آن را بيابيد. اما اگر منظور شما دريافت اسپم از اين گونه پايگاه‌ها است، ضمن اين‌كه باز براي اين گونه موارد نيز خود پايگاه امكاناتي فراهم كرده است و شما مي‌توانيد با مارك كردن فرستنده اين گونه ميل‌ها در صندوق پست الكترونيكي به عنوان Spam، جلو ارسال دوباره اين گونه ميل‌ها را به صندوق پست الكترونيكي خود بگيريد.

♦ هنگامي که وارد  Recycle Bin مي‌شوم، و فايل‌هاي پاک شده در آنجا نمايش داده نمي‌شود و هنگامي که گزينه Empty Recycle Bin را انتخاب مي‌کنم، پرسيده مي‌شود که آيا مي‌خواهيد اين 33 فايل حذف شود يا نه که با انتخاب گزينه Yes اين کار انجام مي‌شود؛ ولي آيکون Recycle Bin همچنان به صورت پر باقي مي‌ماند و با تکرار اين کار نيز دوباره همين اتفاق روي مي‌دهد. در ضمن، بنده از نرم‌افزار 4Eset Smart Security  روزآمد شده استفاده مي‌کنم که هيچ مشکلي را تاكنون گزارش نداده است.

◊ براي حل اين مشكل، مراحل زير را دنبال کنيد:

Start -» Run -» Cmd

در كادر باز شده تايپ کنيد:

rd /s \recycler

»»Pix «« p 12 – help003

اگر جواب نگرفتيد، مراحل زير را دنبال کنيد:

توجه داشته باشيد كه RECYCLER و RECYCLED با هم تفاوت دارند.

C:\»cd recycler

C:\RECYCLER»attrib

File not found - C:\RECYCLER\*.*

C:\RECYCLER»cd..

C:\»cd recycled

C:\Recycled»attrib

SH C:\Recycled\desktop.ini

A H C:\Recycled\INFO2

C:\Recycled»

وقتي وارد شديد، تايپ کنيد: cd+space = enter

حاصل ميشه \:c

سپس تايپ کنيد: cd RECYCLER = enter

آنگاه كلمه attrib را تايپ نماييد.

اگر جواب نگرفتيد، cd Recycled را تايپ کنيد.

و سپس واژه attrib را تايپ کنيد.

http://go.microsoft.com/?linkid=9661135

بعد از مراحل فوق، اين برنامه را دانلود کنيد:

سپس از شما خواسته مي‌شود كه رايانه را مجدداً راه‌اندازي كنيد.

چند وقتي است که گزينهTask Manager ازبين رفته و عمل نمي‌کند. با آخرين نسخه آنتي ويروس 32NOD سيستم خود را اسکن کردم، ولي هيچ ويروسي پيدا نشد. لطفاً مرا راهنمايي کنيد.

◊ با وجود اين‌كه براي اين مشكل بارها راه‌حل‌هاي متفاوتي ارائه كرده‌ايم، اين بار نيز راه ‌حل ديگري را براي شما بيان مي‌كنيم. اميد است كه مشكل برطرف گردد.

از منوي Start گزينه Run را انتخاب كنيد و در پنجره مربوطه عبارت زير را تايپ و تأييد كنيد:

REG add HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v DisableTaskMgr /t REG_DWORD /d 0 /f

و يا مي‌توانيد در رجيستري به مسير

KEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows

\CurrentVersion\Policies\System

برويد. از پنجره سمت راست روي گزينه DisableTaskMgr دوبار كليك كنيد و مقدار آن را از يك به صفر تغيير دهيد. پنجره‌هاي باز را ببنديد. چنانچه رجيستري شما نيز غير فعال شده، مي‌توانيد از منوي Start گزينه Run را انتخاب كرده و عبارت زير را تايپ و تأييد كنيد:

REG add KCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v DisableRegistryTools /t REG_DWORD /d 0 /f

بايد توجه داشت كه معمولاً اين ويروس با ورود به شاخه اصلي هر درايو و دوبار كليك كردن، دوباره فعال خواهد شد. بنابراين، براي ورود به شاخه اصلي درايوها در قسمت نوار نشاني نام درايو مورد نظر (براي نمونه درايو C) را به‌ صورت (:C) وارد كنيد. از Folder Options فايل‌هاي مخفي را قابل نمايش كنيد و همين ‌طور تيك گزينه‌هاي ...Hide Protected را برداريد تا بتوانيد فايل‌هاي سيستمي را نيز ببينيد. حال در شاخه اصلي هر درايو چنانچه فايلي با نام Autorun.inf ديديد، آن را با روشي كه براي ورود به هر درايو تعريف كرديم، پاك كنيد.

بهتر است در اولين فرصت آنتي‌ويروسي قوي و به‌روز را روي رايانه خود نصب كنيد. در اين مورد نسخه آخر Kasper Sky نسخه آخر آن مي‌تواند به شما كمك كند.

برنامه Deep Freezeرا اشتباهي نصب كردم و به هيچ طريقي هم پاك نمي‌شود. صفحه كليد را غير فعال كرده و ديگر نمي‌توانم ويندوز جديد نصب كنم.

چنانچه ‌CD‌ نصب آن را در اختيار داريد، مي‌توانيد با اجراي آن و شروع مراحل نصب، گزينه ‌Uninstall‌ را انتخاب كنيد. در غير اين صورت، مي‌توانيد از نرم‌افزار كوچك و كاربردي ‌Un Deep Freeze براي غير فعال كردن ‌Deep Freeze‌ استفاده كنيد. ‌ راه ديگري كه توصيه مي‌كنيم، تنها در صورت نياز از آن استفاده كنيد و آن اين است كه سيستم را خاموش كنيد و باتري پشتيبان را از روي مادربورد برداريد. سپس با جسمي رسانا دو قسمت فلزي محل قرارگيري باتري را به هم اتصال دهيد. حدود 5 دقيقه صبر كنيد. سپس سيستم را بدون باتري روشن كرده و دوباره خاموش كنيد. حال باتري را در جاي خود قرار دهيد و سيستم را راه‌اندازي نماييد.

وقتي متني را به همراه تصاويرش از يك صفحه اينترنتي كپي و به درون محيط Word انتقال مي‌دهم، عكس‌ها نمايش داده نمي‌شود. براي رفع اين مشكل چه كار بايد كرد؟

◊ تصاوير به ‌دليل حجم بيشتري كه نسبت به متن دارند، زمان بيشتري براي دانلود شدن از اينترنت صرف مي‌كنند. بنابراين، چنانچه مدتي صبر كنيد، عكس‌ها نيز به صفحه ورد كپي مي‌شوند. البته مي‌توانيد در هر زمان با كليك راست بر روي تصوير و ذخيره آن بر روي رايانه خود، آن‌ها را در سيستم نگه‌داري نماييد و سپس آن را درون متن ‌Insert‌ كنيد.

چگونه مي‌توان فايل ‌ekrn.exe‌ از Node32 را كه باعث افزايش پردازش ‌CPU‌ مي‌شود، پاك كرد؟

همان ‌طور كه مي‌دانيد اين فايل از پردازش‌هاي آنتي‌ويروس ‌32 Nod‌ است و مورد نياز اين نرم‌افزار نيز هست. ‌32Nod‌ را اجرا كنيد و كليد ‌5F‌ را بزنيد. به دنبال ‌Real-Time File System Protection‌ بگرديد. زير عبارت ‌Scan On‌، تيك گزينه‌هاي زير را برداريد:

‌File Open‌

‌File Creation‌

‌Diskette Access‌

در برخي موارد ويروس‌ها و بدافزارهايي نيز با همين نام اطلاعاتي از سيستم شما به اينترنت ارسال مي‌كنند. اين فايل‌هاي در پوشه ‌32 System‌ وجود دارند. بعد از پاك كردن آن‌ها، سيستم را با آنتي‌ويروس قوي جستجو كنيد و رايانه خود را دوباره راه‌اندازي كنيد.

محتواي درايو مجازي من كاملاً پاك شده و ديگر نمي‌توانم Image را در آن نصب كنم، حتي با آن نصب نرم‌افزار ويرچوال دايمون نيز مشكل مذكور حل نشد.

◊ چنانچه رايانه خود را با آنتي‌ويروس قوي و به‌روز اسكن كرده‌ايد و ويروسي نيافته‌ايد، بايد گفت كه اين نرم‌افزار براي ساختن درايو مجازي از هارد شما استفاده مي‌كند.

اگر به‌دلايلي ظرفيت هاردديسك به اندازه كافي در دسترس نباشد، ديگر نمي‌توانيد از درايو مجازي استفاده كنيد. شما مي‌توانيد با خالي‌كردن درايوي كه اين نرم‌افزار از آن استفاده مي‌كند يا تغيير درايو مورد استفاده اين نرم‌افزار، مشكل مذكور را برطرف كنيد.

من مي‌خواهم يك فايل ويديويي را كه پسوند آن ‌ avi‌ است و داراي 3 فايل ديگر با پسوندهاي‌sub‌، ‌idx‌ و ‌srt‌ و زيرنويس فارسي است، روي سي‌دي يا دي‌وي‌دي قرار دهم؛ به ‌طوري كه روي دي‌وي‌دي پلير همراه با زيرنويس اجرا شود. با چه برنامه‌اي بايد اين كار را انجام داد؟

◊ نرم‌افزارهاي مختلفي براي انجام اين كار وجود دارد. يكي از اين نرم‌افزارها كه استفاده از آن نيز بسيار آسان است، نرم‌افزار‌ ConvertXtoDVD‌ است كه براي استفاده از آن بايد فايل ويديويي و زيرنويس (هم‌نام با نام فايل ويديويي) آن را در پوشه‌اي يكسان قرار دهيد و سپس آن را به برنامه اضافه ‌(Add)‌ ‌كنيد. برنامه به‌ صورت خودكار زيرنويس را روي فيلم دي‌وي‌دي اضافه مي‌كند و سپس در حجم دلخواه آن را تبديل مي‌كند.

مدتي است كه وقتي رايانه‌ام را Shut Down مي‌كنم، خاموش نمي‌شود. همچنين، ساعت ويندوز هم دقيق عمل نمي‌كند و نامنظم است. ويندوز را نيز عوض كردم، اما مشكلم برطرف نشد. ‌ ‌

◊ تنظيمات ‌BIOS‌ سيستم خود را به حالت پيش‌فرض بازگردانيد. باتري مادربورد خود را كنترل و در صورت نياز تعويض كنيد.

چگونه مي‌توانم از تكميل‌ شدن خودكار نشاني‌ها و كلمات عبور در ‌IE‌ جلوگيري كنم؟

◊ در ويندوز ‌ Xp‌ و در برنامه ‌IE‌ هنگامي كه شروع به تايپ يك نشاني مي‌‌كنيد، فهرستي از تمام پايگاه‌هايي كه تا به ‌حال رفته‌ايد، نشان داده مي‌شود.

مي‌توانيد از ميان آن‌ها يكي را انتخاب كنيد. اين كار باعث راحت‌تر و سريع‌تر شدن ورود نشاني مي‌شود. البته اگر چند نفر با يك نام كاربري در ويندوز كار مي‌كنند، ممكن است ترجيح دهند كه ديگران به‌راحتي فهرست پايگاه‌‌هايي را كه رفته‌اند، نبينند.

براي غير فعال كردن نمايش داده‌ شدن نشاني‌ها در برنامه ‌ IE‌ در منوي ‌ Tools‌ روي‌ Internet Options‌ كليك كنيد و سپس وارد قسمت ‌Content‌ شويد.

در اين قسمت روي ‌ Auto Complete‌ كليك كنيد و علامت ‌ Web Addresses‌ را برداريد. البته تنظيمات ديگري هم وجود دارد؛ مثلاً با كليك روي ‌ Clear Forms ‌يا ‌ Clear Passwords‌ مي‌توانيد اطلاعات ثبت‌ شده براي تكميل فرم‌هاي اينترنتي يا پسوردها را پاك كنيد.

وقتي مي‌خواهم نرم‌افزاري را نصب كنم، فايل‌ها و فولدرهاي مختلفي مثل ‌Crack‌ و ‌Setup‌ نمايش داده مي‌شود كه نمي‌‌دانم كدام يك بايد نصب شود؟ در اين‌گونه موارد چگونه بفهميم كدام فايل‌ها و فولدرها را بايد نصب كرد و هر يك به چه كار مي‌آيند؟

◊ براي نصب نرم‌افزار بايد فايل اجرايي ‌Setup‌ را انتخاب كنيد. معمولاً اگر نرم‌افزاري بدون مجوز كپي شده باشد، براي اجراي آن فولدر يا فايل ديگري به ‌نام ‌Crack‌ در پوشه برنامه وجود دارد كه پس از نصب بايد آن را اجرا نماييد.

بعضي از فايل‌هاي ‌Crack‌ اجرايي هستند؛ يعني بايد آن را اجرا كنيد و بعضي ديگر تنها بايد در درايوي كه برنامه نصب شده است، كپي شوند كه معمولا با يك پيغام ‌Overwrite‌ مواجه مي‌شويد كه بايد تأييد كنيد. در همين زمينه، فايل متني با عنوان ‌Read Me‌ در پوشه وجود دارد كه به شما كمك خواهد كرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 آذر 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 75
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 28
بازدید 9782 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 28
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 28 (پائیز 1388) پرسش و پاسخ 28