تازه‌ها فناوری 20

پنج شنبه, 29 آذر 1386 ساعت 15:17
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

Western Digital و هارد ديسک‌هاي کم مصرف

توليدکنندگان محصولات Data Center از خط توليد جديد اين شرکت و درايوهاي سري Green آن حمايت کردند.

گروه توليدي Western Digital Corp اعلام نمود که درايوهاي جديدي را با 40 درصد مصرف انرژي کمتر نسبت به محصولات ديگر رقبا توليد کرده است.

توليدکنندگان محصولات Data Center از خط توليد جديد اين شرکت و درايوهاي سري Green آن حمايت کردند.

هاردهاي SATA جديد که بخشي از محصولات خط جديد GreenPower (RE2-GP) محسوب مي‌شوند، در ظرفيت‌هاي 500 ، 750 و 1000 گيگابايت معرفي گرديدند.

 مصرف انرژي اين درايوها در مقايسه با درايوهاي مشابه Hitachi GST، Fujitsu، Seagate و ديگر توليدکنندگان عمده، 4 تا 5 وات پایين‌تر است.

Western Digital مي‌گويد: چهار فناوري انحصاري زير موجب افزايش کارائي درايوهاي جديد گرديده‌اند:

  • IntelliPower که موجب تنظيم تعادل سرعت چرخش درايو، نرخ انتقال داده و الگوريتم Caching شده و مانع از اين مي‌گردد تا درايو به طور دائم با حداکثر سرعت بچرخد.
  • IntelliSeek موجب بهينه شدن سرعت جستجو و تغيير مکان هد شده و باعث مي‌شود تا مصرف برق، صدا و لرزش هارد کاهش يابند.
  • IntelliPark به طور خودکار هدهاي مخصوص نوشتن را در زمان بي‌کاري از روي سطح ديسک‌ها کنار مي‌برد تا ضمن کاهش Aerodynamic Drag، باعث شود که کانال‌هاي Read/Write غيرفعال شوند.
  • Active Power Managemen با تحت نظر قرار دادن بار هارد باعث مي‌شود تا درايو به طور خودکار و در هر زمان که امکان داشته باشد، به حالت idle رفته و به اين ترتيب، از مصرف ناخواسته و بي‌فايده انرژي جلوگيري شود. بيرون آمدن هارد از حالت idle چيزي کمتر از يک ثانيه طول مي‌کشد.

Western Digital اعلام داشته که ديتاسنترهاي بزرگ با تعويض 10 هزار هارد استاندارد خود با درايوهاي  GreenPower ساليانه مبلغي در حدود يکصد هزار دلار صرفه‌جویي خواهند نمود.

کاربران خانگي نيز ممکن است به ازاي استفاده از دستگاه هارد جديد ساليانه ده دلار در هزينه‌هاي خود صرفه‌جویي کنند.

اکسپلورر 8 در راه است

بيل گيتس بينانگذار مايکروسافت اعلام کرد که اين شرکت در حال آماده‌سازي نسخه جديدي از مرورگر اينترنت اکسپلورر است که اينترنت اکسپلورر 8 نامگذاري شده است.

در شرايطي که مايکروسافت از روز آينده (11 دسامبر) 6 وصله مهم امنيتي را براي سيستم عامل ويندوز و مرورگر اينترنت اکسپلورر عرضه مي‌کند، اعلام کرده است که در حال آماده سازي نسخه آينده مرورگر اينترنت اکسپلورر است.

اين وصله‌ها مستقيماً روي دسک‌تاپ رايانه‌هاي شخصي وارد مي‌شوند و به طور خودکار ويندوز و اينترنت اکسپلورر را به روز مي‌کنند. 6 به روزسازي جديد علاوه بر ويندوز روي مرورگر اينترنت اکسپلورر، برنامه DirectX (حتي در نسخه 10 براي ويندوز ويستا)، DirectShow و ويندوز مديا فرمت ران تايم که در ويندوز مدياپلير مورد استفاده قرار مي‌گيرد نیز عرضه مي‌شوند.

همزمان با اعلام خبر عرضه اين وصله‌هاي امنيتي، اخباري نيز مبني بر نسخه آينده مرورگر مايکروسافت منتشر شده است. اين نسخه جديد تحت عنوان 8Internet Explorer عرضه مي‌شود. بيل گيتس، بنيانگذار مايکروسافت در کنفرانس Mix and Mash که در ردموند برگزار شد، ضمن اشاره جزئي به اين خبر، اظهار داشت که اطلاعات کامل‌تر را در کنفرانس مشابهي که قرار است در ماه مارس 2008 برگزار شود، ارائه مي‌کند.

دوربيني که هميشه در جيب شما است

عکاساني که هميشه از همراه نداشتن دوربين در مواقع حساس و صحنه‌هاي اعجاب انگيز سرخورده بودند، با پديده جديد شرکت سوني مي‌توانند هميشه يک دوربين حرفه‌اي همراه داشته باشند.

دوربين سايبرشات جديد مدل 200 W سوني با داشتن وضوحي معادل 1/12 مگاپيکسل آن‌قدر کوچک است که درون هر جيبي جا مي‌شود.

اين دوربين با وجود کوچکي بسيار، از فناوري‌هاي کاملاً مدرن برخوردار است که به کاربر امکان مي‌دهد عکس‌هايي با وضوح فوق العاده بگيرد.

فناوري ضد تاري دوبل اين دوربين به کاربر کمک مي‌کند عکس‌هايي با شفافيت بسيار بالا خلق کند. ضمن اين‌که فناوري تثبيت تصاوير Super Steady Shot مانع هر گونه لرزش تصوير مي‌شود.

قابليت زوم اپتيکال 200 W امکاني است که با آن مي‌توانيد از فاصله نسبتاً دور تصوير کلوزآپ از چهره افراد بگيريد. زوم ديجيتال تا 6 برابر و زوم هوشمند تا 18 برابر اين کار را براي شما امکان‌پذير مي‌کند.

اين دوربين با موتور پردازشگر BIONZ سرعت‌هاي بالايي را در پردازش تصوير ارائه مي‌دهد که براي توليد تصاويري سرشار از رنگ و شفافيت بالا طراحي شده است. خروجي قوي اين دوربين نيز شما را قادر مي‌سازد روي صفحه مانيتور يا تلويزيون تصاوير گرفته شده را با وضوح بسیار خوبی ببينيد.

ويژگي ديگر اين پديده حيرت‌انگيز و ظريف سوني، قابليت نمايش اسلايد است.

کافي است سايبرشات 200 W را در جايگاه مخصوص CSS-HDI قرار دهيد و تصاوير گرفته شده خود را به‌ صورت اسلايد تماشا کنيد.

Lenovo لپ‌تاپ‌هاي مجهز به لينوکس SUSE عرضه مي‌کند

شرکت‌هاي Lenovo و Novel اعلام کردند که بعضي از مدل‌هاي لپ‌تاپ‌هاي سري ThinkPad ساخت Lenovo با سيستم عامل از پيش نصب شده لينوکس 10SUSE Linux Enterprise Desktop به فروش خواهد رسيد.

پيش از اين، تنها مدل T60p کمپاني Lenovo به همراه لينوکس توليد مي‌شد؛ اما اين بار عرضه لپ‌تاپ‌هاي مجهز به لينوکس اين شرکت گسترده‌تر بوده و همراه با پشتيباني سخت‌افزاري و پشتيباني سيستم عامل از سويLenovo است.

همچنين Novel اعلام کرده است که ارائه خدمات نرم‌افزاري به خريداران اين لپ‌تاپ‌ها را به طور مستقيم بر عهده خواهد گرفت.

مسئولانLenovo گفته‌اند که افزايش تقاضا براي سيستم‌هاي مجهز به لينوکس در بخش‌هاي آموزش، دولت و صنعت دليل اين تصميم بوده است.

چندي پيش شرکت Dell نيز پس از افزايش تقاضاي کاربران در سايت IdeaStorm وابسته به اين شرکت، اقدام به عرضه چندين مدل از PCها و لپ‌تاپ‌هاي خود با سيستم عامل  04, 7Ubuntu  کرده بود.

لينوکس SUSE بر روي لپ‌تاپ‌هاي T سري ThinkPad لپ‌تاپ‌هاي تجاري Lenovo و در سه ماهه آخر سال جاري ميلادي عرضه خواهد شد.

مسئولان Lenovo در مورد قيمت احتمالي اين لپ‌تاپ‌ها هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

Opera Mini4 عرضه شد

شرکت اپرا نسخه جديدي از مرورگر موبايل Opera Mini را براي گوشي‌هاي مبتني بر جاوا عرضه کرد. مهمترين ويژگي اين نسخه قابليت هماهنگي با مرورگر رایانه و استفاده از bookmarkهاي آن است.

اپرا 26 ميليون کاربر دارد که در هر ماه حدود يک ميليارد صفحه وب را به وسيله موبايل خود باز مي‌کنند و با اين حساب، Opera Mini محبوب‌ترين مرورگر موبايل دنيا است. همزمان با افزايش کاربراني که از طريق تلفن‌هاي همراه به وبگردي مي‌پردازند، تعداد کاربران Opera Mini نيز در يک سال اخير رشد قابل توجه‌اي داشته است.

ديگر مرورگرهاي موبايل مانند Deepfish مايکروسافت و Minimo موزيلا در حال حاضر حتي از مرحله آزمايشي خارج نشده‌اند و به نظر مي رسد که Opera در دنياي موبايل تا مدت‌ها بدون رقيب باقي خواهد ماند.

اينتل، چيپ‌هاي 45 نانومتري توليد مي‌کند

کمپاني اينتل جديدترين نسل پردازشگرهاي خود را معرفي خواهد کرد. تعداد ترانزيستورهاي اين پردازشگرهاي جديد 40 درصد افزايش پيدا کرده است.

نسل جديد محصولات اينتل شامل 16 ريزپردازنده جديد است که براي استفاده در سرورها و رایانه‌هاي خانگي به‌ويژه رایانه‌هاي مخصوص بازي مورد استفاده قرار خواهند گرفت. چيپ‌هاي جديد اينتل تا 820 ميليون ترانزيستور را در خود جاي مي‌دهند؛ در حالي که پيشرفته‌ترين چيپ‌هاي موجود در بازار در نهايت از 582 ميليون ترانزيستور سود مي‌برند. اولين چيپي که اينتل در سال 1970 عرضه کرده بود، تنها 2300 ترانزيستور داشت.

پيشرفت‌هاي به دست آمده در زمينه توليد چيپ‌ها، از اندازه آن‌ها نيز تا حدود زيادي مي‌کاهند. عرض چيپ‌هايي که امروز توسط اينتل معرفي خواهند شد، به طور ميانگين 45 نانومتر است؛ در حالي که چيپ‌هاي نسل فعلي 65 نانومتر عرض دارند.

بسامد چيپ‌هاي سرور نسل جديد اينتل از 2 گيگاهرتز تا 3.20 گيگاهرتز براي مدل‌هاي quad-core متفاوت است.

قيمت اين چيپ‌هاي سرور جديد از 177 دلار تا 1279 دلار متغير خواهد بود. همچنين قيمت چيپ‌هاي ويژه بازي 999 دلار اعلام شده است.

چيپ‌هاي 45 نانومتري اينتل در سه ماه نخست سال 2008 ميلادي روانه بازار خواهند شد.

پلتفرم Android، ابداع جديد گوگل براي تلفن‌هاي همراه

در حالي که بنا بود تا جزييات gPhone يا تلفن همراه گوگل در اختيار رسانه‌ها قرار بگيرد، مسئولان گوگل اعلام کردند که gPhone تنها هنگامي توليد خواهد شد که سيستم عامل مناسبي بر اساس پلتفرم Android طراحي شود.

پلتفرم Android که مبتني بر لينوکس است، توسط گوگل و اعضاي ديگر Open Handset Alliance مانند   شرکت‌هاي بزرگ T-Mobile، HTC، Qualcomm و Motorola و تحت اجازه‌نامه Apache v2 تنظيم شده است. بنابراين، گرچه توليد تلفن همراه موسوم به gPhone کاملاً در پرده ابهام است، اما اولين تلفن‌هاي همراهي که از سيستم عامل مبتني بر پلتفرم Android استفاده مي‌کنند، در نيمه دوم سال 2008 ميلادي به بازار خواهند آمد.

اولين کيت Andriod ويژه برنامه‌نويسان در روز 12 نوامبر در اختيار اين افراد قرار خواهد گرفت.

فضاي ذخيره‌سازي جي‌ميل افزايش مي‌يابد

گوگل اعلام کرد: فضاي ذخيره‌سازي اطلاعات آنلاين جي‌ميل که به صورت رايگان عرضه مي‌شود، طي روزهاي آينده افزايش خواهد يافت.

از 23 اکتبر، کاربران جي‌ميل فضاي ذخيره‌سازي چهار هزار و 321 مگابايتي دريافت خواهند کرد و از چهارم ژانويه سال آينده فضاي ذخيره‌سازي 6283 مگابايتي در اختيار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

پس از آن، کاربران روزانه 3.3 مگابايت فضاي ذخيره‌سازي رايگان دريافت خواهند کرد که ظاهراً 10 برابر ميزان فعلي خواهد بود.

در وبلاگ جي‌ميل آمده است که اين مؤسسه از آوريل 2005 به عنوان قسمتي از برنامه ذخيره‌سازي '1Infinity+' افزايش فضاي ذخيره‌سازي را آغاز کرده است و سعي مي‌کند تا جايي که امکان دارد، فضاي بيشتري را در اختيار کاربران قرار ‌دهد.

ياهو و مايکروسافت نيز به‌تازگي فضاي ذخيره‌سازي خود را افزايش داده‌اند؛ ولي به نظر مي‌رسد که گوگل از رقباي خود پيشي بگيرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 آذر 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 72
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 20
بازدید 10193 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 20 (پائیز 1386) تازه‌ها فناوری 20