تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 47

دوشنبه, 31 شهریور 1393 ساعت 15:29
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 انتشار نرم‌افزر اندرویدی «ام‌الکتاب»

نرم‌افزار اندرویدی «ام‌الکتاب»، به صورت رایگان توسط مؤسسه ام‌الکتاب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

دسترسی به متن قرآن کریم و ترجمه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، جستجو در متن و ترجمه قرآن کریم و تلاوت اساتیدی همچون: کریم منصوری، شهریار پرهیزگار، عبدالباسط محمد عبدالصمد (دوره ترتیل) و مشاری راشد العفاسی، از امکانات این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

از دیگر امکانات این برنامه می‌توان به ترجمه گویای آیت‌الله مکارم شیرازی و امکان تکرار آیات برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم اشاره کرد.

همچنین در آینده‌ای نزدیک، امکان دسترسی به: بیش از یکصد ترجمه فارسی و زبان‌های خارجی، تلاوت بیش از 30 قاری برتر جهان اسلام، متون تفاسیر و جستجو در آن، داستان‌ها و مقالات قرآنی، روایات ائمه معصومین(ع) بر مبنای آیات قرآن، فایلهای صوتی و فیلم‌ها و کلیپ‌های قرآنی، در نسخه‌های بعدی «ام‌الکتاب» اعمال خواهد شد.

کتابخانه کاربردی حج راه‌اندازی شد

همزمان با فراگیر شدن دوره‌های آموزشی زائران حج تمتع، کتابخانه کاربردی حج و زیارت، ویژه زائران ایرانی در فضای مجازی راه‌اندازی شد.

در حال حاضر، بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است که در کتابخانه تخصصی حج و زیارت به صورت الکترونیکی برای کاربران قابل دریافت است؛ اما با توجه به اهمیت موضوع و آشنایی بیشتر زائران با کتاب‌های مناسب با ایام حج تمتع، این کتابخانه کاربردی راه‌اندازی شده است.

در این کتابخانه، در موضوع اسرار و معارف ۱۰ عنوان، تاریخ و اماکن ۸ عنوان، پاسخ به شبهات ۸ عنوان، احکام مناسک ۷ عنوان، سیاسی اجتماعی ۲ عنوان، حدیث و ادعیه ۳ عنوان و حکایات و سفرنامه ۲ عنوان کتاب قرار داده شده است.

همچنین فایل متن موبایلی این چهل کتاب، با پسوند جاوا، EPUb، PDF و Ghm در این کتابخانه قرار داده شده تا زائران عزیز بتوانند با دریافت فایل این کتاب‌ها به‌راحتی مناسک و معارف حج را بیاموزند.

پایگاه کتابخانه دیجیتال آثار آیت‌الله روحانی راه‌اندازی شد

نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعه آثار حضرت آیت‌الله سید «صادق روحانی» از مراجع قم در قالب کتابخانه دیجیتال و به نشانی www.rohanibook.com راه‌اندازی شد.

در این پایگاه، متن کامل موسوعه فقه الصادق (نسخه 26 جلدی) قرار داده شده است. همچنین متن کامل ده‌ها کتاب دیگر، از جمله استفتائات (پرسش و پاسخ‌های مسائل شرعی) (۷ جلد)، أجوبة المسائل فی‌الفکر و العقیدة و التاریخ و الأخلاق (۲ جلد)، زبدة الأصول (۶ جلد)، منهاج الفقاهة (۶ جلد) و منهاج الصالحین (۳ جلد) قرار گرفته است.

گفتنی است، در طراحی این پایگاه از قابلیت‌های مفید و منحصر به فرد موجود در نرم‌افزارها و نیز قابلیت‌‌های مفید موجود در شبکه که حتی در نرم‌افزارها قابل دست‌یابی نیست، مانند به اشتراک گذاشتن نتیجه پژوهش‌‌ها، استفاده شده است.

در این پایگاه، دو بخش اصلی وجود دارد که بخش اول آن، نمایش است. در بخش نمایش، قابلیت‌های متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. ارائه: فهرست الفبایی کتاب‌ها به تفکیک کتابخانه و موضوع، نمایش شناسنامه کامل یک کتاب، عرضه فهرست مطالب کتاب به صورت درختواره، امکان جستجو در صفحات کتاب جاری، قابلیت انتخاب کتاب‌های شرح مرتبط با کتاب جاری و نیز امکان ارتباط بین کتاب‌های شرح و متن، از مهم‌ترین قابلیت‌های پژوهشی است که کاربر را در استفاده بهتر از متون و محتوای کتاب‌ها یاری می‌کند.

جست‌و‌جو، بخش دوم این پایگاه است که در آن، همه امکانات ‌در راستای پژوهش کارآمد و مفید کاربر طراحی شده‌اند. کاربر با استفاده از جست‌و‌جو و امکانات آن می‌تواند دامنه جست‌وجوی خود را در عناوین و یا فهرست کتاب‌ها محدود کند.

همچنین در این قسمت، امکان جست‌و‌جو در متن یا فهرست کتاب خاص، پدیدآورندگان و تعیین دامنه‌های زمانی و زبانی برای کاربر مهیا شده است.

انتخاب حالت متن یا تصویر کتاب، نمایش تمام‌صفحه یا نمایش استاندارد صفحه و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی صفحه همراه با قابلیت نمایش تمام‌صفحه تصویر، از امکانات دیگر در صفحه نمایش شخصی کاربر‌ ‌است.

امکانات موجود در صفحه نمایش کتاب شامل مواردی همچون: پروژه، حاشیه‌نویسی، نمایه‌زنی، قفسه و نشانه است و هر کاربر پس از عضویت در پایگاه می‌تواند یک صفحه شخصی برای خود داشته باشد که به عنوان اتاق مطالعات شخصی کاربر در نظر گرفته شده است.

پژوهشگران می‌توانند مجموعه اطلاعات تحقیقاتی و مطالعات پژوهشی خود را در این اتاق نگهداری و ذخیره کنند و چگونگی نمایش را نیز به‌دلخواه مدیریت کنند.

علاقه‌مندان برای مشاهده و ورود به این پایگاه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rohanibook.com مراجعه کنند.

نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه حسن‌زاده آملی» عرضه شد

مؤسسه بوستان کتاب در جدیدترین اقدام خود، لوح فشرده مجموعه آثار علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی را با قابلیت‌های متنوع منتشر کرد.

مؤسسه بوستان کتاب پس از انتشار نرم‌افزارهای: مجموعه آثار علامه طباطبایی (ره)‌، آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله سید عزالدین حسینی زنجانی و مؤسسه فرهنگی- تربیتی توحید، در اقدامی تازه، مجموعه آثار علامه آیت‌الله حسن زاده آملی را نیز بر روی لوح فشرده منتشر نموده ‌و در دسترس پژوهشگران قرار داد‌.

در این نرم‌افزار، متن کامل 18 عنوان کتاب از معظم‌له در 33 جلد، در موضوعات گوناگون علوم و معارف اسلامی و به زبان فارسی و عربی وجود دارد که این آثار به صورت مکتوب نیز توسط بوستان کتاب منتشر شده بود.

برخی از آثار قرار گرفته در این محصول، عبارت‌اند‌ از:‌ هزار و یک کلمه (7 جلد)، شرح فارسی الاسفار الاربعه (7 جلدی)، دروس شرح فصوص الحکم قیصری، دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی، اتحاد عاقل به معقول، النفس من کتاب الشفاء، اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال.

انتشار مجموعه آثار دیجیتال آیت‌الله صافی گلپایگانی در فضای مجازی

امکان دریافت مجموعه آثار دیجیتال آیت‌الله صافی گلپایگانی، در پایگاه قائمیه اصفهان فراهم شده است.

مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان منتخبی از آثار آیت‌الله‌ شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی را که به بیش از 80 عنوان کتاب می‌رسد، به صورت نرم‌افزار و در 6 قالب نرم‌افزاری:pdf ، java ، android ، Html ، epub ، ghb برای استفاده در رایانه، انواع گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها به صورت رایگان بر روی وب سایت مرکز به نشانی www.ghaemiyeh.com قرار داده است.

فهرست نرم‌افزارها شامل: به سوی آفریدگار، با جوانان، اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن، باورداشت مهدویت، به سوی دولت کریمه، انتظار عامل مقاومت و حرکت، پیرامون معرفت امام(ع)، تجلی توحید در نظام امامت، عقیده نجات‌بخش (اعتقاد به ظهور منجی)، فروغ ولایت در دعای ندبه، گفتمان مهدویت، معرفت حجت خدا (شرح دعای اللهم عرفنی نفسک)، نظام امامت و رهبری است.

همچنین می‌توان به این نرم‌افزارها اشاره کرد:  اسرار و فلسفه غیبت، پاسخ به 10 پرسش پیرامون امامت، خصایص و اوصاف حضرت مهدی(عج)، رأفت در غیبت، شرح چگونگی ولادت حضرت ولی عصر(عج)، طول عمر حضرت ولی عصر(عج)، پرتوی از عظمت امام حسین(ع)، الهیات در نهج‌البلاغه، احکام نوجوانان مطابق با فتاوای آیت الله صافی گلپایگانی، اوقات الصلوات، مناسک عمره مفرده، راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر، رسالت عاشورایی (ده درس و سخنرانی ویژه مبلغان)، پاسخ به ۳۰۰ پرسش از احکام و سیر حوزه‌های علمی شیعه.

انتشار ویژه‌نامه دولت اسلامی در فضای مجازی

ویژه‌نامه دولت اسلامی، به مناسبت هفته دولت در وبگاه راسخون منتشر شده است.

ویژه‌نامه دولت اسلامی، با سرفصل‌های مختلفی همچون: معنا و مقام دولت در قرآن کریم، اسلام دولت قدیم و جدید، دولت اسلامی و هویت ارزشی جامعه، اثبات بایستگی، وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم، اهداف و وظایف کلی دولت در اسلام و عدالت و پیشرفت در دولت دینی، در پایگاه راسخون منتشر شده است.

از دیگر مقالات می‌توان به این موارد اشاره کرد: دولت اسلامی و هدایت ارزشی جامعه، پاسخ به معضلات، دولت اسلامی و وصول به استقلال فرهنگی، دولت اسلامی و تکثرگرایی فرهنگی، دولت اسلامی و دموکراسی فرهنگی، معنا و مقام دولت در قرآن کریم، اهداف و وظایف کلی دولت در اسلام، وظایف دولت دینی در برابر دین و اعتقادات مردم، دولت اخلاقی از منظر امام علی(ع).

همچنین وظایف اصلی دولت دینی در عرصه فرهنگ، اسلام دولت قدیم و جدید، درآمدی بر نقش فرهنگی دولت دینی، مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت یازدهم، اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه اجتماعی، اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه آموزش، علم و فناوری، اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه فرهنگ، اولویت‌ کاری دولت یازدهم در حوزه اقتصاد و اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، از دیگر سرفصل‌های این ویژه‌نامه به شمار می‌رود.

کاربران برای مشاهده ویژه‌نامه دولت اسلامی، می‌توانند به نشانی www.rasekhoon.net مراجعه نمایند.

تولید بازی «نیما» با محوریت کسب روزی حلال

بازی رایانه‌ای «نیما» با محوریت موضوعاتی چون: «کسب روزی حلال»، «تغذیه و سبک زندگی سالم» و با پیروی از «سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع افزایش جمعیت» تولید شد.

بازی رایانه‌ای «نیما» با موضوع تغذیه و سبک زندگی سالم که دارای سبک ارکید است، اوایل پاییز 93 وارد بازار گیم می‌شود.

شورای صدور پروانه ساخت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پس از بررسی طرح ساخت بازی رایانه‌ای «نیما» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی صادق جبلی، برای شرکت طراحان سفید در حوزه تلفن همراه، مجوز تولید صادر کرد. این بازی در استودیو موبایل طراحان سفید، واقع در مشهد مقدس در حال ساخت است.

داستان بازی «نیما» با محوریت «کسب روزی حلال»، «تغذیه و سبک زندگی سالم» و با پیروی از «سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع افزایش جمعیت» نگارش یافته است.

بازی رایانه‌ای «نیما»، مخصوص تلفن همراه با سیستم عامل‌های Android، iOS و Windows Phone و در سبک Action/Runner در حال ساخت بوده و دارای سبک داستانی بازی طنز است.

گیم پلی جذاب، نوآوری‌های گرافیکی، امکان بازی کردن آنلاین، قابلیت ویرایش شخصیت‌ها و ابزارها، از امکانات این بازی به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام  اعضای شرکت طراحان سفید، زمان انتشار عمومی این بازی، ابتدای پاییز امسال خواهد بود. همچنین وب‌سایت رسمی بازی رایانه‌ای «نیما» به نشانی NimaGame.ir در دسترس عموم است.

نرم‌افزار «حدیث فطرت» تولید شد

نرم‌افزار «حدیث فطرت»، توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) منتشر شد.

نرم‌افزار «حدیث فطرت» شامل متن ۱۸عنوان کتاب از آثار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین پاک‌نیا تبریزی به زبان فارسی در موضوعات مختلفی همچون: قرآن، دعا، اخلاق، تربیت، سیره، فرهنگ و تاریخ تولید شده است.

از جمله کتاب‌های موجود در این نرم‌افزار می‌توان به: پدر، مادر، شما را دوست دارم؛ یک قرن وفاداری؛ الخصائص النبویة؛ الخصائص الرضویة؛ قصه‌های قرآن، از آدم تا خاتم؛ تربیت در سیره و سخن امام حسن(ع)؛ لقمه پاک و تأثیر آن در زندگی؛ پدیده اعتیاد؛ عفاف سرچشمه زیبایی؛ و درس‌های حضرت زهرا(س) برای خانواده‌های جوان، اشاره کرد.

متن قرآن کریم به همراه ترجمه و امکان جستجو در آیات، جستجو به روش‌های گوناگون در الفاظ و عباراتِ متن و فهرست کتاب‌های برنامه، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات و یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن، از قابلیت‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان برای تهیه این نرم‌افزار می‌توانند به نمایشگاه دائمی مرکز نور واقع در قم، بلوار جمهوری اسلامی، ساختمان نور، و یا فروشگاه مجازی این مرکز به نشانی www.noorshop.com مراجعه کنند.

انتشار نسخه دیجیتال کتاب «مخزن الأدویة»

نسخه دیجیتال کتاب «مخزن الأدویة»، از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتب درباره داروها و واژگان پزشکی سنتی توسط وبگاه قائمیه اصفهان منتشر شده است.

کتاب «مخزن الأدویة»، از قدیمی ترین و مهم‌ترین کتب درباره داروها و واژگان پزشکی سنتی به زبان فارسی است که در سدهٔ دوازدهم هجری نوشته شده و در سال ١١٨٣ ق تدوین شده‌ است.

نسخه دیجیتال این کتاب، به صورت نرم‌افزار و در 6 قالب نرم‌افزاری:  pdf – java – android  - epub  برای استفاده در رایانه، انواع گوشی‌های تلفن همراه و انواع تبلت‌ها به صورت رایگان، روی پایگاه مرکز قائمیه اصفهان قرار گرفته است.

کاربران می‌توانند از طریق نرم‌افزار بازار کتاب قائمیه (نسخه اندروید) اقدام به دانلود و استفاده از این کتاب کنند. به همین منظور، کاربران باید ابتدا نرم‌افزار بازار کتاب را دانلود کرده و روی گوشی اندرویدی خود نصب کنند و آن‌گاه از محیط کاربری این نرم‌افزار، اقدام به دانلود و استفاده از کتاب نمایند.

ثبت‌ نام ۷۰۰مبلغ در سامانه سجام قم

۷۰۰ مبلغ به منظور اعزام به مناطق مختلف کشور، در سامانه «سجام» قم ثبت نام کرده‌اند.

سامانه جامع اعزام مبلغ (سجام)، اواخر سال گذشته به منظور ایجاد هماهنگی لازم میان تمامی مناطق اعزام‌کننده مبلغان دینی در کشور راه‌اندازی شده و تاکنون حدود ۷۰۰ نفر در قم در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

اتمام پایه هشتم تحصیلی حوزه، یکی از مهم‌ترین شرایط ثبت نام در این سامانه به شمار می‌رود.

پس از ثبت‌ نام مبلغان در این سامانه، کد موقت تبلیغی به آن‌ها داده خواهد شد و این افراد جزو شبکه تبلیغ استان قم محسوب می‌شوند که در اعزام مناسبت‌ها در اولویت قرار می‌گیرند.

همه مبلغان دینی می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام به نشانی www.sajam.ir نسبت به ثبت‌‌نام خود اقدام کنند؛ چرا که در آینده‌ای نزدیک، تمامی امور مبلغان و استقرار روحانیون از طریق آن انجام خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز تخصصی «توسعه نرم‌افزار» در جهاد دانشگاهی

پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، موفق به اخذ موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی توسعه نرم‌افزار شد.

به دنبال درخواست این پژوهشکده مبنی بر تأسیس مرکز خدمات تخصصی توسعه نرم‌افزار، معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی مجوز موافقت اصولی این مرکز را صادر کرد.

خدمات این مرکز در قالب مشاوره، تولید و توسعه نرم‌افزار و آموزش ارائه خواهد شد. همچنین زمینه فعالیت تخصصی این مرکز، طراحی و توسعه نرم‌افزارهای سفارش مشتری، نرم‌افزارهای سازمانی، وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها است.

این پژوهشکده پیش از این، دارای سه گروه پژوهشی: توسعه مدل‌های کسب و کار، سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته و دیجیتال بوده است. این مرکز در کنار این گروه‌ها و همسو با اهداف کلان پژوهشکده، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

نسخه موبایلی شبکه اجتماعی تبیان رونمایی شد

مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، نسخه آزمایشی موبایل شبکه اجتماعی را رونمایی کرد.

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و نیاز کاربران به استفاده از این رسانه پویا و نیز توسعه دامنه استفاده از تلفن همراه و تبلت در زندگی امروز، سبب شده است تا مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در جهت تکریم کاربران و احترام به نیازهای آنان، یکی دیگر از امکانات جدید خود را رونمایی کند.

از این رو، نرم‌افزار کاربردی موبایل شبکه اجتماعی تبیان، توسط تیم مهندسان متخصص، طراحی و ارائه شد تا شبکه اجتماعی تبیان، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از گذشته، در دسترس مخاطب قرار گیرد.

این نرم‌افزار بر روی سیستم عامل اندرویدی 4.0 و بالاتر قابل اجرا است. نسخه اول، تنها برای کاربرانی که از طریق وب‌سایت، عضو شبکه اجتماعی تبیان شوند، قابل استفاده خواهد بود.

از امکانات این نسخه می‌توان به: امکان مشاهده مطالب همراهان، مشاهده تازه‌ها، داغ‌ترین مطالب، مطالب برگزیده من، مشاهده پست‌های تصویری، ویدئویی، صوتی، مشاهده لینک‌ها، شرکت در نظرسنجی‌ها، مشاهده و ثبت نظرات، پسندیدن و نپسندیدن مطالب و نظرات، اشتراک مطلب متنی و تصویری و قابلیت اشتراک مطلب دیگران، اشاره کرد.

کاربران برای دریافت نسخه اول آزمایشی نرم‌افزار موبایل شبکه اجتماعی تبیان، تحت سیستم عامل اندروید می‌توانند به نشاني http://download.tebyan.net/ مراجعه کنند.

نرم‌افزار چند رسانه‌ای دانشنامه حج «لبیک ۱» رونمایی شد

نرم افزار چند رسانه‌ای دانشنامه حج «لبیک ۱» امروز با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از سه سال تلاش رونمایی شد.

یکشنبه 9 شهریور ماه در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری دیدار از نرم‌افزار چند رسانه دانشنامه حج رونمایی شد.

این نرم افزار با مشارکت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است. کاربری آسان با توجه به این‌که عموم مردم مخاطب این نرم‌افزار هستند، استفاده از محیط تلفیقی از سبک اسلامی ایرانی و سبک مترو، استفاده از برنامه‌ریزی در محیط توسعه (QT) که قابلیت زیادی به برنامه‌نویس می‌دهد، قابلیت انتقال به وب و گوشی‌های همراه، برطرف کردن تمام نیازهای زائران، محققان و روحانیان حج، سه زبانه بودن و طراحی در هشت موضوع، از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

نرم افزار «لبیک 1» در هشت موضوع: قرآن، زندگی پیامبر و اهل بیت(ع)، اسرار و معارف حج، اماکن، مناسک حج، کتابخانه، پرسش‌های رایج و نگارخانه تدوین شده است. فاز اول این نرم افزار، به‌تازگی رونمایی شد و فاز دوم آن که شامل پویانمایی و انیمیشن است، تا 50 درصد تهیه شده که با کمک و اهتمام ویژه مسئولان تا یک سال آینده تولید شود.

نرم‌افزار «زیارت» منتشر شد

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری، از انتشار نرم‌افزار زیارت ویژه حجاج بیت‌الله‌ الحرام خبر داد.

همزمان با آغاز اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، نرم‌افزار موبایلی «زیارت» را ویژه حجاج بیت‌الله الحرام‌ منتشر کرد. زائران، مدیران و روحانیون کاروان‌ها می‌توانند با دریافت فایل رایگان این نرم‌افزار، به‌راحتی به زیارت اماکن مقدسه در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه بروند.

هدف از تولید و انتشار این نرم‌افزار، دسترسی آسان و راحت زائران به ادعیه و زیارت‌نامه‌های مکه و مدینه است. همچنین این نرم‌افزار بر روی اسمارت فون و تبلت‌های اندرویدی و موبایل قابلیت اجرا دارد و زائران ایرانی می‌توانند با دریافت رایگان این نرم‌افزار از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، آن را در سفر حج، همراه خود داشته باشند.

زیارت‌نامه، مرثیه و تصاویر مکه و مدینه ویژه تلفن همراه (اندروید)، از جمله محتوای این نرم‌افزار به شمار می‌رود. این نرم‌افزار، مشتمل بر سه بخش است که در بخش زیارت‌نامه، متن و صوت زیارت نامه‌های مورد استفاده زائران در: حرم نبوی، قبرستان بقیع، مزار شهدای احد و قبرستان ابوطالب قرار گرفته است. در بخش سخن عشق، مرثیه‌سرایی پیامبر اکرم (ص) فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار مدفون در بقیع موجود است.

نمایش تصاویر شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه، از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار است. در این بخش، تصاویر قدیمی و جدید حرمین شریفین مقایسه شده است تا زائران برای شناسایی راحت بتوانند مکان مورد علاقه خود را از نزدیک زیارت کنند و هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

نرم‌افزار تربیتی - اخلاقی «خُلُق» تولید شد

این نرم‌افزار، ارائه‌دهنده متن و تصویر ۳۶ شماره از مجله تربیتی - اخلاقی «خُلُق » می باشد که مباحثی متعددی را درباره: معرفی الگوهای قرآنی، معرفی حواریون اهل بیت(ع)، پرسش و پاسخ اخلاقی، نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور، معرفی علمای اخلاق برای مخاطبان خود تبیین می‌کند.

«نامه‌های اخلاقی علما»، «دستوالعمل‌های موثق اخلاقی» و «رابطه طب و اخلاق»، از دیگر موضوعات این نرم‌افزار می‌باشد. جستجو در ۴۶۰۰ عنوان باب و سرفصل مجلات از طریق فهرست گزینشی، متن قرآن کریم به همراه ترجمه و امکان جستجو در آیات، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، از جمله امکانات این نرم‌افزار گرانسنگ است.

يادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، رنگی کردن بخشی از متن، ویرایش و چاپ، بخشی از قابلیت‌های پژوهشی این محصول جدید می‌باشد. موضوع این اثر، اخلاق و معارف اسلامی و جنبه عمومی دارد و کار مشترک شرکت خدمات نوررایانه سپهر وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه فرهنگی دارالهدی می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه این نرم‌افزار می‌توانند علاوه بر مراجعه به مؤسسه فرهنگی دارالهدی، به فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه کنند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 26 شهریور 1393
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 62
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 47
بازدید 11916 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 47 (تابستان 1393) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 47