دانستنی های فناوری 47

دوشنبه, 31 شهریور 1393 ساعت 15:29
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 ورود ادوبی به دنیای سخت‌افزار

پس از ورود غول نرم‌افزاری مایکروسافت به دنیای سخت‌افزار، این بار نوبت ادوبی است که به این قلمرو پررقابت وارد شود.

شرکت آمریکایی ادوبی، یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که بیشتر در تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک تبحر دارد و مهم‌ترین محصول آن، فتوشاپ است. این‌ بار، ادوبی تصمیم گرفته علاوه بر نرم‌افزارهای طراحی، وارد حوزه سخت‌افزار نیز بشود. به همین منظور، یک قلم با نام Ink و یک خط‌کش‌حرفه‌ای طراحی به نام Slide را معرفی کرد. ادوبی در تولید Ink و Slide، از شرکت Adonit کمک گرفته که در تولید قلم‌های تبلتی مشهور است. قلم ادوبی، با ظاهری سه‌وجهی از فناوری حساس به فشار این شرکت موسوم بهPixelPoint  استفاده کرده است.  Ink که از یک آلیاژ بسیار سبک آلومینیومی ساخته شده، به فناوری بلوتوث LE و سرعت‌سنج آیپد که باعث کنترل دقیق در استفاده از آن می‌شود، مجهز است.

ادوب اسلاید نیز یک ابزار اندازه‌گیری غیر متصل به دستگاه است که با آن می‌توان خط‌های صاف و اشکالی مانند: دایره، مربع و مثلث کشید. شرکت نرم‌افزاری ادوبی، اپلیکیشن‌های Adobe Sketch و Adobe Line را نیز برای استفاده از این دو ابزار معرفی کرده است.

رونمایی از نخستین پایگاه با دامنه کاملاً فارسی در جهان

نخستین سایت ایرانی در جهان، با دامین به فونت فارسی (.بازار) به نشانی «امن.بازار» راه‌اندازی شد.

مدتی است، بحث استفاده از دامنه‌های به فونت فارسی در کشور، مانند دامنه .ایران و .پارسی مطرح شده و سرانجام برای نخستین بار در جهان، پایگاهی رسمی با دامنه‌‌ای با فونت فارسی به نشانی امن.بازار رونمایی شده است.

به دلیل استفاده از واژه بازار در زبان‌های مختلف، از جمله: فارسی، عربی، اردو و کردی، این دامنه فرصتی طلایی برای حضور کسب و کارهای ایرانی در بازارهای کشورهای منطقه است. همچنین .بازار دامنه‌ای متناسب برای فعالیت در زمینه تجارت الکترونیکی است و می‌تواند به عنوان دامنه مرجع فعالان این حوزه در منطقه مطرح شود.

به طور معمول، برای راه‌اندازی یک دامنه جدید، ابتدا تعدادی پایگاه پایلوت توسط تیم ‌راه‌انداز بالا می‌آید. پس از آزمایش موفقیت‌آمیز دامنه، تعداد محدودی دامنه به عنوان پیشگام (پایونیر) به کسب و کارهایی با برنامه تجاری مشخص و مناسب فروخته می‌شود.

در امن.بازار قرار است به صورت تخصصی، تمامی محصولاتی که به نوعی با حوزه امنیت و تجهیزات ایمنی در ارتباط‌اند، از آنتی‌ویروس‌ها برای امنیت افراد و سازمان‌ها گرفته تا دوربین‌های مداربسته و تجهیزات آتش‌نشانی عرضه شود که از این نظر نیز در نوع خود نخستین است.

گوگل مرکز انبار داده‌های ابری خود را با نام Mesa راه‌اندازی کرد

طی چند سال گذشته، محققان گوگل مشغول ایجاد و ساخت یک انبار داده‌ای پیچیده و قدرتمند به نام Mesa بوده‌اند. Mesa، در خارج از هسته‌ کسب و کار گوگل، یعنی تبلیغات به‌وجود آمد و پس از آن، گوگل برای سرویس‌دهی به مشتریان تبلیغات و نیازهای داخلی خود، به جمع‌آوری داده‌های متعدد از هر تبلیغ پرداخت. این داده‌ها نیاز به پردازش و ذخیره‌سازی در آن واحد داشتند که نیازمند مرکزی عظیم و قوی بود.

بر اساس گزارش‌های به دست‌آمده از این پروژه، داده‌های گسترده حاصل‌آمده توسط سیستم‌های گوگل، به پردازش Real time نیاز داشته و بر همین اساس نیز مرکز Mesa توسعه یافته است. Mesa، در مقیاس بسیار وسیعی با این داده‌ها سر و کار داشته و تقریباً بدون وقفه در حال دریافت این داده‌ها است. Mesa به مدیریت داده‌ها در مقیاس پتابایت پرداخته و میلیون‌ها ردیف به‌روزرسانی را در هر ثانیه به انجام می‌رساند. این مرکز به میلیاردها درخواست که منجر به تریلیون‌ها ردیف در روز می‌شوند، سرویس‌دهی می‌کند.

چنین سرویسی می‌تواند به گوگل کمک کند که تمایز و فاصله خود را در فضای نبرد ابری با رقیب قدر خود، یعنی Amazon Web Services حفظ نماید. این سرویس توسط استارت‌آپ‌های عظیمی نظیر فلیپ‌بورد، سرویس محبوب نت‌فلیکس، مصرف‌کنندگان عظیم داده‌ای نظیر ناسا به کار گرفته شده و آزمایش خود را به‌خوبی پس داده است.

توسعه‌دهندگان Mesa، از نظر معماری، مجموعه‌ای از تصمیمات مهم را به منظور بهینه‌سازی آن برای ایجاد تمایز با Dremel اتخاذ کردند.

Mesa، نقطه جدیدی در فضای طراحی به شمار می‌رود که با مقیاس‌پذیری سطح بالا، پایداری قدرتمند، و تضمین استانداردهای حداقلی با محدود کردن سیستم به منظور در دسترس بودن، منحصر به روزآمدسازی‌های دسته‌ای کنترل‌شده که تقریباً به ‌صورت بی‌وقفه و در آن واحد پردازش می‌شوند، گره خورده است.

اولین تراشه 8 هسته‌ای اینتل برای رایانه‌های رومیزی

اینتل، خط تولید جدیدی را برای تراشه‌های Core i7 خود راه‌اندازی کرده و برای اولین‌بار تراشه‌های هشت‌هسته‌ای برای رایانه‌های رومیزی طراحی کرده است.

این پردازند‌ه‌ها در اصل برای استفاده علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند؛ اما در آینده به طور گسترده در workstationها هم به کار گرفته خواهند شد.

این تراشه‌ها با عنوان 7Core i Extreme Edition و اسم کد Haswell-E، اولین سری از تراشه‌های رایانه‌های رومیزی هستند که از حافظه‌های 4DDR پشتیبانی می‌کنند.

در تراشه‌های ۲۲ نانومتری مذکور، از ۲.۶ میلیارد ترانزیستور استفاده شده که نسبت به تراشه‌های ۴ هسته‌ای تا ۷۹ درصد عملکرد بهتری دارند. سرعت این تراشه‌ها به ۳ تا ۳.۵ گیگاهرتز می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تراشه‌ها برای تدوین تصاویر ویدیویی حرفه‌ای و تهیه تصاویر سه‌بعدی، تا ۲۰ و ۳۲ درصد عملکرد بهتری دارند.

USB تایپ C، استانداردی برای تمامی دستگاه‌ها

پس از مدت‌ها استفاده تلفیقی از کابل‌های USB تایپ B و A در جهان، سرانجام USB تایپ C به ‌عنوان یک استاندارد برای تمامی رده‌های موجود به تصویب رسیده است و به‌زودی تمامی دستگاه‌ها مجبور به استفاده از آن خواهند بود.

این نوع از کابل USB، در هر دو سمت خود، دارای یک شکل متحد از درگاه است و به‌ این‌ ترتیب، تمامی دستگاه‌های موجود در جهان خواهند توانست از یک نوع کابل استفاده کنند.

کابل‌های USB موجود، در شرایط فعلی به شکل تلفیقی از بخش تایپ A و تایپ B هستند و همین امر نیز موجب شده است تا بسیاری از کاربران برای استفاده از دستگاه‌های مختلف خود، چندین کابل مختلف را درون خانه نگهداری نمایند.

در طول یک سال، بیش از ۳ بیلیون کابل USB در سراسر جهان به فروش می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود با عرضه کابل‌های متحد USB تایپ C، این آمار با کاهشی چشمگیر روبه‌رو شود.

استاندارد شدن این کابل‌ها مدتی به طول خواهد انجامید و به ‌احتمال فراوان، در سال ۲۰۱۵ میلادی، تمامی شرکت‌ها موظف به قرار دادن پورت USB تایپ C بر روی ابزارهای تولیدی خود باشند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 26 شهریور 1393
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 69
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 47
بازدید 11473 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 47 (تابستان 1393) دانستنی های فناوری 47