راهکارهای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی

پنج شنبه, 29 شهریور 1386 ساعت 16:09
    نویسنده: محمد خامه گر
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سخن اول

فناوری‌های‌ جهانی اطلاعات و ارتباطات، به ویژه اینترنت، تحولات‌ فوق‌العاده‌ سیاسی‌، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ قرن بیست و یکم‌ را تسریع‌ کرده است. درست‌ همان‌طور که‌ تلگراف‌، تلفن‌ و راه‌آهن‌ درقرن‌ نوزدهم‌ و اوایل‌ قرن‌ بیستم‌ باعث‌ تحول‌ چشم‌اندازهای‌ ملی‌ و بین‌المللی‌ شدند، فناوری ارتباطات و وجه مشخص آن، یعنی اینترنت در زمان ما، تحولات بی‌سابقه را به دنبال داشته‌اند؛ تا آن‌جا که به وجه غالب جهان معاصر تبدیل شده است .

گرچه «اینترنت» به عنوان یکی از ابزارهای انتقال اطلاعات به شمار می‌رود، ولی بیش از آنکه یک ابزار باشد، یک رسانه است و مانند هر رسانه این امکان را دارد که هم برای انتشار موضوعات مختلف و ترویج آن و هم برای آموزش موضوعات استفاده شود. موضوعات دینی و مذهبی هم از این امر مستثنا نیستند.

 با گسترش اینترنت و کاربردهای روزافزون آن، فهم دین،‌ دین‌داری و هویت دین در جهان امروز، پیوست بزرگی به نام «جهان مجازی» را پیدا کرده ‌است که «عمل دینی» و «نگاه دینی» و «مراجع هنجارهای دینی» را تغییر داده است. با نگاهی کلان می‌توان گفت در دسترس بودن همه جهان در کنار اشاره‌گر ماوس،‌ آسیب‌های دینی و در عین حال ظرفیت‌های دینی گسترده‌ای را فراهم می‌کند.

ادیان، به ویژه ادیان ابراهیمی چون مسیحیت و اسلام که داعیه جهان‌گرایی دارند، در فضای اینترنت کاملاً ابزارمند می‌شوند. این ادیان همیشه به دنبال توسعه دین و تقویت دینداری بوده‌اند. و اینک بلندگو و رسانه جهانی به یاری دین آمده ‌است. انطباق ابزار و محتوا موجب شده که ابزار جهان‌گرایانه در اختیار محتوای جهان‌گرایانه، روند رو به شتابی را به حوزه‌ عمومی جهانی ببخشد. البته خصیصه‌های فضای مجازی هنوز درک نشده‌ و در بحث ورود مباحث دینی به فضای مجازی، تکرار نگاه، یک خطای روشی محسوب می‌شود. وقتی عالم دینی در مسجد حرف می‌زند، با مخاطب مسجدی مواجه است که تقریباً دارای عقاید و باورهای مشابه‌اند؛ اما دنیای مجازی یک فضای غیرمرکزی است که با تنوع جنس، سن، نژاد، ارزش‌ها و باورها و به طور کلی مخاطب‌های گوناگون مواجه است؛ با این خصوصیت که همه جمعیت همزبان امکان بهره‌برداری دارند.

حال وقتی سخن از افزایش سهم قرآن در اینترنت به میان می آید ، باید نخست درباره این نکته سخن گفت که آیا به دنبال افزایش محتوای قرآنی در فضای مجازی هستیم؟ یا از افزایش تعداد کاربران پایگاه های قرآنی در اینترنت سخن می گوییم؟

گرچه هر یک از این رویکردها  با چالش ها و راهکارهای متفاوتی مواجه هستند، اما نمی‌توان از تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر غفلت نمود . به میزانی که حجم اطلاعات ارائه شده در اینترنت افزایش یابد و نیازهای مختلف کاربران قرآنی در فضای مجازی پاسخ داده شود، به همان تناسب تعداد مراجعان به پایگاه های قرآنی افزایش می یابد. از سوی دیگر، با مراجعه بیشتر مراجعان به پایگاه های قرآنی و اعلام  نیازهای جدید از سوی کاربران، مدیران پایگاه های قرآنی انگیزه بیشتری برای افزایش محتوای قرانی پایگاه های خود خواهند داشت. از این رو، در بررسی راهکارهای افزایش سهم قرآن در اینترنت به ناچار هر دو رویکرد مورد توجه واقع می شود. با این نگاه، موارد ذیل را می توان به عنوان راهکارهای افزایش قرآن در فضای مجازی برشمرد:

1. ساماندهی و اطلاع‌رسانی از پایگاه‌های  قرآنی «جواد ضلی»:

فعالیت‌های قرآنی کشور در فضای واقعی به‌طور پراکنده درحال شکل‌گیری است و همواره در سطح جامعه شاهد اختصاص یافتن بودجه‌هایی برای اجرای طرح‌های قرآنی هستیم.  نقصانی که به‌شدت در فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی کشور احساس می‌شود، وجود نداشتن سازمانی اجرایی است که مختص این‌گونه فعالیت‌ها باشد؛ برای مثال، برای پیگیری و آگاهی از نحوه عملکرد طرح‌های ورزشی باید به سازمان تربیت‌بدنی مراجعه کرد، اما برای آگاهی از فعالیت های متنوع قرآنی هیچ سازمان مشخصی وجود ندارد.

این مشکل در فضای مجازی با چالش های بیشتری  روبه‌رو است. انبوه پایگاه های قرآنی یا پایگاه‌های اسلامی و غیر اسلامی که به گونه‌ای در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند، وضعیت آشفته‌ای را در این فضا به وجود آورده است . در این شرایط، افزون بر آنکه کاربر نمی‌داند برای پاسخگویی به نیازهای قرآنی خود در جنبه های علمی ، فرهنگی یا حفظ و قرائت به چه پایگاهی مراجعه نماید. متولیان امور فرهنگی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه نشر معارف قرآن در اینترنت نیز نمی‌دانند در این باره چه خلأی و جود دارد تا جهت حل آن سرمایه‌گذاری کنند .

برخی از پایگاه های اینترنتی برای حل این مشکل ، فهرست های متنوعی از پایگاه های قرآنی تهیه نموده و در اختیار کاربران قرار داده‌اند از آن جمله می‌توان به بخش قرآن  سایت «راهنمای پایگاه های اسلامی» یا فهرست سیصد پایگاه فارسی عربی و انگلیسی در پایگاه «ایسکا» اشاره کرد.

ضمن قدردانی از تلاش‌های این عزیزان، باید گفت: این مقدار برای ساماندهی پایگاه های قرآنی کافی نیست؛ بلکه لازم است اقدامات دیگری همچون راه‌اندازی گوگل قرآنی، تهیه دایرکتور جامع مباحث قرآنی در اینترنت، تهیه فهرست های تخصصی از پایگاه های قرآنی نیز به این اقدام خجسته افزوده شود تا انگیزه لازم را برای کاربران و فعالان قرآنی به منظور افزایش سهم قرآن در اینترنت فراهم آورد. کوتاه سخن اینکه اینترنت از سه بخش: (اطلاعات) «Data»، (تصویر) «Video» و (صدا) «Audio» تشکیل شده‌ واز طریق این سه بخش، بستر برای فعالیت کاربران در تمامی زمینه‌ها فراهم می شود . برای افزایش سهم قرآن در اینترنت لازم است به روش های علمی و روزآمد، از محتوای قرآنی فضای مجازی در هر سه بخش اطلاع‌رسانی کنیم.

2. تلاش همه‌جانبه مراکز علمی و فرهنگی

قرآن منبع دینی مسلمانان و محور اتحاد آنان است و هیچ چیز دیگری از این نظر با قرآن برابری  نمی‌کند. از این رو، برای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی و محور قرار گرفتن قرآن ، باید همه مراکزی که به نحوی در اینترنت فعالیت می‌کنند در این باره اقدام نمایند.

پایگاه های ویژه مراکز آموزشی  و پژوهشی وابسته به دانشگاه‌ها ، حوزه‌های علمیه  و آموزش و پرورش، باید یکی از گزینه های ثابت خود را به قرآن اختصاص دهند و به انعکاس فعالیت های قرآنی و انتشار کتب ، مقالات و پایان نامه های خود در اینترنت بپردازند . خبر گزاری ها و سایت های خبری، بخشی را به انعکاس اخبار قرآنی اختصاص دهند و از قرار دادن اخبار قرآنی ذیل عنوان کلی اخبار فرهنگی اجتناب کنند .

به دلیل فراوان بودن کاربران اینترنت باید از پتانسیل‌های موجود برای غنای مفاهیم قرآنی استفاده کرد و یکی از وظایف متولیان امر قرآن در کشور این بوده که حتماً سهمی از فعالیت‌های قرآنی خود را به فعالیت در فضای مجازی اختصاص دهند. از این رو، تمام سازمان‌هایی که برای مخاطبان خود احترام قائل هستند، لازم است بخشی از فعالیت‌های قرآنی خود را در فضای مجازی در نظر بگیرند تا کاربران بتوانند از این مفاهیم در فضای مجازی مطلع و بهره‌مند شوند.

3. ایجاد انگیزه برای کاربران جوان

جوانان پر شمارترین کاربران اینترنت هستند. برای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی و واقعی باید به دنبال جوانان رفت و منتظر نبود که آنها به‌خودی خود وارد فضای مجازی شوند و به فعالیت‌های قرآنی بپردازند. در واقع، ایجاد انگیزه برای کاربران باید از طرف پایگاه های  قرآنی انجام شود. یکی از روش‌های ثمربخش در این باره ارائه مطالب قرآنی جذاب و متناسب با علائق جوانان است .

در اختیار گذاشتن یک‌سری نرم‌افزارهای حرفه‌ای که به کاربران کمک کند تا با قرآن و موضوعات مرتبط با آن همچون: قرائت، تجوید و تفسیر آشنا شوند نیز از راهکارهای جذب جوانان به پایگاه های قرآنی است . بدین وسیله وقتی پایگاه های قرآنی جوانان را یکی از مخاطبان خود بدانند، به تولید محتواهای جدید و متناسب با نیازهای آنان اقدام می کنند و از این طریق به افزایش سهم قرآن در اینترنت یاری  می‌رسانند.

4. مخاطب‌محوری

مخاطب‌محوری، یک اصل مهم در فعالیت‌های رسانه‌ای است. رسانه موفق، رسانه‌ای است که ارتباط دوسویه با مخاطب خود برقرار کند و به طور فعال و مستمر نیازهای مخاظب را شناسایی و برآورده سازد و بازخورد آن را بگیرد.

فعالان قرآنی فضای مجازی باید با در نظر گرفتن میزان علاقه‌مندی مخاطب به مفاهیم مطرح شده در پایگاه خود، آن‌ها را به‌روز کرده و درکنار آن سعی کنند آگاهی های  مخاطب را در زمینه‌های مختلف  بالا ببرند و در نهایت، بازخورد بیشتری نیز داشته باشند.

باید قرآن را از حالت تخصصی و غیر قابل دسترس بودن خارج کرد؛ برای مثال، بسیاری از کاربران اینترنت حوصله‌ خواندن تفاسیر قرآن را ندارند. در این صورت، پایگاه‌های قرآنی باید آن‌ها را  به صورت موضوعی و در بسته های کوچک‌تر ارائه دهند؛ به عبارت دیگر، باید باتوجه به شرایط اینترنت و ذائقه مخاطبان محتوای قرآنی در فضای مجازی ارائه شود و برای ایجاد جاذبه در مخاطبان جهت گرایش به‌سمت مفاهیم قرآنی می‌توان از دیگر ابزارها و امکانات فضای مجازی نیز استفاده کرد.

5. توجه ویژه به پرسش‌های قرآنی در اینترنت

راه‌اندازی پایگاه‌هایی که بتواند به پرسش‌ها و شبهات ایجادشده در مفاهیم قرآنی، به‌صورت آن‌لاین پاسخ دهد، یکی از ضرورت‌های فضای مجازی امروز است. این پایگاه ها با دریافت سؤالات قرآنی مخاطبان و پاسخگویی زودهنگام ، می توانند نقش بسیاری در افزایش سهم قرآن در فضای مجازی داشته باشند.

اکنون چندین پایگاه قرآنی به این منظور راه اندازی شده است که بسیاری از آنها در پایگاه ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه معرفی شده‌اند. در برخی از این پایگاه ها هزاران سؤال قرآنی پاسخ داده شده و روزانه صدها پرسش به آن‌ها افزوده می‌شود. در این مجال، جا دارد از پایگاه پاسخگویی به سؤالات قرآنی، یعنی  porsemanquran .com نام ببریم که در آن به بیش از بیست هزار پرسش قرآنی پاسخ داده شده است.

برای افزایش سهم قرآن در اینترنت ، افزون بر پایگاه های عمومی، بایسته است  پایگاه‌هایی نیز به طور تخصصی به سؤالات اقشار مختلف اجتماع مانند دانشجویان یا نوجوانان و کودکان پاسخ دهند.

6. توجه به ابعاد جهانی قرآن

امروزه راه تحقیق و پژوهش برای متخصصان قرآنی در فضای مجازی هموار شده و افرادی که مایل هستند از این طریق تحقیق کنند، می‌توانند به‌راحتی اطلاعات قرآنی مورد نظر خود را بیابند. از آن‌جا که قرآن پایه‌ای مشترک بین تمام مسلمانان است، هرکس که بخواهد در مورد اسلام به تحقیق و مطالعه بپردازد، پیش از هر منبع دیگری به قرآن مراجعه می‌نماید.

استقبال و توجه جهانی به قرآن، امکان ِبی بدیلی برای افزایش سهم قرآن در اینترنت فراهم نموده است . با توجه به این امکان، می‌توان برای گروه‌های سنی و علمی مختلف که علاقه‌مند به مطالعه در قرآن هستند، اطلاعات و محتوای مناسب فراهم کرد و از آن‌جا که همه گروه ها و فرقه های اسلامی به تحقیقات قرآنی اهتمام نشان داده‌اند و بسیاری از معارف قرآنی نیز  فارغ از گرایش‌های فرقه‌ای برای عموم مسلمانان قابل استفاده است ، بخش عمده این محتوا را می توان از طریق بازتولید معارف قرآنی تامین کرد.

7. حمایت از وبلاگ های قرآنی

وبلاگ‌ها دست‌نوشته‌های شخصی هستند که با کمترین هزینه و بیشترین انگیزه تولید شده و در فضای مجازی قرار می گیرند. هدایت حساب شده  و حمایت روشمند از بلاگرهایی که انگیزه مذهبی دارند، می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش سهم قرآن در اینترنت داشته باشد.

همان‌گونه که بلاگرهای  فارسی در مدت کوتاهی توانستند زبان فارسی را به سومین زبان دنیا در اینترنت ارتقا دهند؛ بلاگر های مذهبی نیز می توانند با تلاش دو چندان،  وضعیت قرآن را در اینترنت نسبت به سایر کتب مذهبی بهبود بخشند . آنان می‌توانند با راه‌اندازی تالارهای گفتگوی قرآنی ، طرح نظرات خود درباره مباحث قرآنی ، ارائه برداشت های آزاد از آیات قرآن ، اطلاع‌رسانی از جدیدترین کتب و مقالات قرآنی و انتشار برخی مقالات قرآنی، به افزایش سهم قرآن در فضای مجازی کمک کنند.

8 . نوآوری در ارائه منابع قرآنی

اگرچه یکی از بهترین روش‌های افزایش محتوای قرآنی اینترنت، ارائه کتاب ها  و تفاسیر معتبر قرآن در پایگاه های اینترنتی است، اما این امر اگر به انتشار مکرر برخی کتاب های معروف قرآنی در سایت های اسلامی منجر شود، نمی‌توان آن را گام مثبتی در جهت افزایش سهم قرآن در اینترنت به شمار آورد. مدیران پایگاه‌های قرآنی باید با کشف وادی های ناپیموده و ارائه مباحث مطرح نشده و انتشار کتاب‌های مفید و مورد غفلت واقع شده همت گمارند و در افزایش سهم قرآن در اینترنت از خود خلاقیت و ابتکار نشان دهند و غنای مباحث و مفاهیم بی بدیل قرآنی را به نمایش بگذارند.

امید است با تلاش روزافزون همه علاقه‌مندان معارف قرآنی و حمایت و هدایت سازمان ها و مراکز مسئول در زمینه قرآن‌پژوهی، شاهد افزایش بیش از پیش سهم قرآن در فضای مجازی باشیم؛ به گونه‌ای که هرکس با انگیزه های آموزشی ، پژوهشی و یا فرهنگی به سراغ اینترنت می‌رود، بتواند پاسخ نیازهای قرآنی خود را در اینترنت بیابد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 شهریور 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 16
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 19
بازدید 12435 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 19 (تابستان 1386) راهکارهای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی