نگاهی به پیش نویس طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران)

یکشنبه, 27 اسفند 1385 ساعت 14:53
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آن‌چه در پیش‌رو دارید نگاهی است بسیار اجمالی به طرح تسما، تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران که توسط دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح شده است. لازم به ذکر است، آن‌چه در این‌جا آمده است پیش‌نویس ابتدایی طرح و ذکر مثال‌هایی برای معرفی ابعاد وسیع و وسعت حوزه و قلمرو پوشش آن می‌باشد.

مقدمه

جهانی‌شدن به عنوان یک فرایند گریزناپذیر در قرن بیست و یکم در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع را دستخوش تغییر و تحول می‌کند. از این رو شناسایی ویژگی‌ها و آثار این فرایند یکی از وظایف اصلی هر جامعه‌ای است. در این میان می‌توان به کمرنگ شدن ویژگی‌های بومی و به مخاطره افتادن هویت ملی و ارزش‌های خاص هر فرهنگ در سطوح مختلف اشاره کرد.

از طرفی برقراری ارتباطات فرهنگی بیشتر برای شناخت سایر فرهنگ‌ها فرصتی پیش روی ما می‌نهد تا با شناختی عمیق‌تر به نقد وضع رایج خویش بپردازیم، دستاوردهای برجسته گذشتگان را سرمایه خویش قرار دهیم و با آمیزش آن با فناوری‌های نوین، طرحی نو دراندازیم. بنابراین جهانی شدن فرصت‌ها و چالش‌هایی را در راستای نظام اطلاع‌رسانی و تولید محتوا به ‌طور عام و برای ایران به طور خاص پدید می‌آورد که با بهره‌گیری از این فرصت‌ها و با شناخت بهتر چالش‌ها، می‌توانیم به حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و دینی بپردازیم.

همان‌گونه که می‌دانیم با تبدیل داده‌ها به اطلاعات، جامعه اطلاعاتی شکل می‌گیرد و از پس اطلاعات، دانش و جامعه معرفتی و دانایی محور پدید می‌آید که میوه آن همانا جامعه مقتدر است. این ابزار اینک عمدتاً در دست کشورهای ثروتمند است که بزرگترین تولیدکنندگان و بهره‌برداران اطلاعات محسوب می‌شوند. قدرت این کشورها که زمانی بر پایه صنعت پیشرفته استوار بود، اینک بر اساس اطلاعات و فنّاوری‌های مربوط به آن شکل گرفته است و این امر موجب ایجاد فاصله‌ای عمیق بین این کشورها و کشورهای جهان سوم به نام «شکاف دیجیتالی» شده است.

برای اینکه این فاصله را طی کنیم و بر روی این شکاف وسیع پل بزنیم، نیازمند دو حرکت جدی هستیم. اول، با ایجاد زیرساخت‌ها و سطح دسترسی مناسب به اطلاعات انبوه در کشورهای پیشتاز امکان دسترسی مردم را به این اطلاعات افزایش دهیم و دوم، با تولید و ساماندهی محتوا و اطلاعات الکترونیکی داخل کشور، حضور خویش را در جامعه جهانی پر رنگ و روزآمد سازیم.

شکوفایی برنامه‌های اطلاع‌رسانی و توجه مناسب به حوزه مزبور توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دگرگونی‌های فزاینده‌ای را در سطح تصمیم‌گیری‌های اجرایی و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت پدید آورده است. این تغییرات در برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با راهبرد ایران مقتدر در قرن بیست و یکم، اقتصاد دانایی محور با فناوری ارتباطات و اطلاعات به‌صورت دستور عمل تحلیلی و اجرایی بیان شده است.

1. ضرورت طرح

تولید محتوا در کشور ما نیازمند هزینه، زمان و تخصص است که در حال حاضر در این حوزه نیازمند فعالیت و سرمایه‌گذاری مضاعف هستیم.

شورای عالی اطلاع‌رسانی با توجه ویژه به تولید محتوا می‌تواند تحولی در حوزه تعریف استانداردها و ساماندهی تولید اطلاعات پدید آورد و با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، زمینه بسط و توسعه بیشتر اطلاع‌رسانی در حوزه وظایف دستگاه‌های اجرایی را فراهم آورد و با فعال سازی توانمندی‌های آنها از هزینه‌های مکرر پیشگیری کند.

در‌حال حاضر در کشور ما تقریباً زیرساخت‌ها به حدی از بلوغ رسیده است که می‌توان به تولید محتوای الکترونیکی پرداخت. محتوایی که تمرکز بر فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد. ایران به دلیل پیشینه تاریخی و اسلامی خود قابلیت‌های برجسته‌ای برای دنیا  دارد و در این راستا یکی از وظایفی که جامعة ایرانی و به‌خصوص نهادهای دولتی و خصوصی بر عهده دارند، تولید محتواست.

اطلاعات تولید شده در درجه اول مورد نیاز جامعه ایرانی است. مردم باید مطلع شوند که سازمان‌های مدنی و یا شرکت‌های خصوصی در ایران چه فعالیت‌هایی دارند و در این صورت است که بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از امکانات موجود بیشتر میسر می‌گردد و سطح کمی و کیفی خدمت‌رسانی آنها افزایش خواهد یافت.

ایران اسلامی با پیشینه فرهنگی و اسلامی با حضور خود در اینترنت می‌تواند سکوت مطلقی را که در دنیا نسبت به عدالت و اخلاق بوده بشکند و حیات جدیدی از نورانیت و معنویت را در دنیا عرضه کند.

با توجه به اینکه در حوزه‌های فوق محتوای بسیاری در کشور تولید شده است، با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم سابقة درخشان تاریخی ایرانیان را به جهان خارج نیز معرفی کنیم و هویت ملی ـ دینی خویش را ظهور و جلوه‌ای دوباره ببخشیم.

2. محورهای طرح

از آن‌جا که اصلی‌ترین وظیفه این دبیرخانه بر فعالیت‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی متمرکز است، در این راستا با هدف تحت پوشش قرار دادن این چهار محور، طرحی با عنوان طرح تسما، «تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران» ارائه شده است.

در طرح تسما نقشه راه در زمینه تولید و ساماندهی محتوا شناسایی و مسئولیت نهادهای اجرایی در این راستا تعیین شده است. در تقریری نوپا از طرح تسما حوزه‌هایی را که این طرح می‌تواند تحت پوشش قرار دهد، شامل 14 حوزه اعم از  دین و معنویت، علم و پژوهش، خط و زبان فارسی، آموزش الکترونیک، اخلاق و تربیت، نظام حقوقی، میراث فرهنگی و گردشگری، هنر (دیجیتال)، نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی، اجتماعی)، خدمات عمومی و فرهنگی(بخش خصوصی و دولتی)، امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک، نظام سلامت جسم و روان ، بازی و سرگرمی الکترونیکی و رسانه می‌باشد.

شورای عالی اطلاع‌رسانی با ارائه طرح تسما قسمتی از کار فرهنگ‌سازی در این حوزه‌ها را بر عهده دارد و با نگارش طرحی جامع و فراگیر که در آن با تعیین و معرفی نهادهای فعال در هر حوزه، برنامه‌های اقدام را نیز تعریف کند و از طریق نهادهای اجرایی مسؤل در هر زمینه و با مشارکت بخش خصوصی در آن نهاد، به موقع اجرا گذارد.

تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت‌ نهادهای مسؤل و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورای عالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما است. ضمن آن که پس از تدوین طرح، بخش‌هایی از طرح‌های برجای مانده یا واگذار شده از سوی نهادهای اجرایی را نیز مدیریت خواهد کرد.

در ادامه عناوین برخی از مثال‌هایی که در هر یک از حوزه‌های فوق مندرج است، جهت معرفی اجمالی هر حوزه عرضه می‌شود. بدیهی است تعریف جامع هر یک از حوزه‌های فوق به تدوین نهایی طرح تسما منوط است و عناوین فرعی مجموعه‌ای که در پی می‌آید تنها از باب نمونه و مثال است.

3. حوزه‌های پوشش

3-1) حوزه «دین و معنویت»، دربرگیرنده مواردی از جمله حوزه علمیه الکترونیکی ، تأسیس بانک‌های اطلاعات دینی، تبلیغات دینی، پایگاه‌های اطلاع رسانی دینی (معرفی مراکز و مؤسسات دینی، معرفی محققان علوم دینی، معرفی آثار پژوهشی علوم دینی، معرفی نشست‌های علمی در حوزه دین)، پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دینی، پرسش و پاسخ و ایجاد مراکز مشاوره دینی از طریق اینترنت، معرفی آرمان‌های دینی (مهدویت)، آموزش سواد فنّاوری اطلاعات به طلاب و محققان دینی، تجهیز مدارس علمیه، مساجد و مؤسسات دینی، پشتیبانی اطلاع‌رسانی از مبلغان دینی و رایزنان فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور، اطلاع رسانی خدمات طلاب و محققان دینی (پایگاه خدمات درمانی و تعاونی‌ها و صندوق‌ قرض‌الحسنه و غیره)، ایجاد مراکز مشاوره تحصیلی، تربیتی، درمانی، حقوقی و غیره است.

3-2) حوزه «علم- پژوهش» نیز به مواردی از جمله الکترونیکی کردن مدارک علمی کشور، اصطلاح‌نامه‌های علمی- فرهنگی و دینی (پایگاه اطلاع رسانی)، دایره‌المعارف‌های عمومی و تخصصی در حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی(نرم افزار)، معرفی آثار پژوهشی در حوزه فرهنگ (کتاب، مجله، نرم‌افزار و غیره به صورت روی خط)، معرفی نشست‌های علمی و کنفرانس‌های داخلی و خارجی در حوزه فرهنگ ملّی، احیاء تراث (تهیه فایل‌های تصویری کتب خطی، تایپ کتب خطی، ویرایش متن، کتابخانه‌های الکترونیکی،احیاء آثار اندیشمندان دینی و گویا سازی و غنی سازی متون) و غیره اشاره می کند.

3-3) اهم عناوین در حوزه «خط و زبان فارسی» شامل فونت استاندارد یونیکد برای زبان فارسی، پیکره متنی زبان فارسی(دادگان متنی)، خطایاب املایی، ریخت‌شناسی زبان فارسی ، بازیابی معنایی متون زبان فارسی ،درک متن و هستان شناسی زبان فارسی، ترجمة ماشینی، بازیابی خودکار حروف زبان فارسی(OCR)، تبدیل متون به گفتار در زبان فارسی(TTS)، بازشناسی گفتار فارسی(SR)، فارسی سازی نرم افزارها و ابزار‌های مورد استفاده در تلفن همراه، احیاء الکترونیکی دیوان های شعر و گنجینة متون اصیل فارسی و غیره است.

3-4) حوزه «آموزش الکترونیک» محورهایی ازجمله ارائه درس(مجازی) ، شبکه رشد، توسعه شبکه علمی مجازی کشور IROST ، اطلاع رسانی از نهادها و مراکز آموزشی، اطلاع رسانی از فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها (فعالیت‌های اصلی و جنبی)، آموزش قرآن (روخوانی، تجوید، حفظ، معناشناسی و تفسیر) ، آموزش احکام و اخلاق و معارف، آموزش خط و زبان فارسی، پورتال آموزشی و غیره را تحت پوشش دارد.

3-5) حوزه پنجم با عنوان «اخلاق و تربیت» معرفی الگوهای اخلاقی، معرفی فضایل و رذائل اخلاقی، اخلاق فردی و اجتماعی، اخلاق کاربردی در مشاغل خاص (از قبیل اخلاق رسانه­ای و روزنامه‌نگاری، اخلاق پزشکی، اخلاق وکالت، اخلاق مهندسی، اخلاق زیست محیطی)، اخلاق کاربردی در عناوین خاص (از قبیل اخلاق جنسی، اخلاق اهدای گامت و جنین، اخلاق آسان­مرگی، اخلاق سقط جنین)، اخلاق فناوری اطلاعات (حریم خصوصی، مالکیت معنوی پدیدآورندگان، حقوق مصرف کنندگان و مرامنامه اخلاقی مدیران پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و ISP ها و ICP ها و غیره )، تدوین سند جامع اخلاق در حوزة اطلاع رسانی و غیره را در دستور کار دارد.

3-6) حوزه «نظام حقوقی» در برگیرنده تدوین قوانین لازم در زمینة تولید محتوا ، حقوق و وظایف شهروندی (اطلاع‌رسانی)، حقوق و وظایف خانواده (اطلاع‌رسانی)، قوانین مربوط به ترافیک شهری و راهنمایی و رانندگی، حقوق پدید آورندگان و مصرف کنندگان نرم افزار (اطلاع‌رسانی)، اطلاع‌رسانی از قوانین و مقررات حریم خصوصی،کپی رایت و موارد دیگر حقوقی می باشد.

3-7) حوزه «میراث فرهنگی و گردشگری» موضوعات بانک جامع اطلاعات اموال منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی، نقشه الکترونیکی شهرها با محوریت مکان‌های مورد نیاز در گردشگری(هتل‌ها، پارک‌ها و غیره)، GIS گردشگری در ایران، پایگاه‌های
اطلاع‌رسانی شهری، هتل‌ها و مهمانسراها و عرضه خدمات روی خط، مکان‌های آموزشی آماده برای پذیرایی گردشگران و ثبت‌نام الکترونیک، اطلاع‌رسانی از موزه‌ها  و طرح موزه الکترونیک، آثار تاریخی و باستانی شهری و بین‌شهری، جذابیت‌های مسافرتی و گردشگری، فیلم‌های اطلاع رسانی به گردشگران، گردشگری الکترونیک (تخت جمشید الکترونیک و غیره) و  موارد دیگر را دربر خواهد گرفت.

3-8) حوزه «هنر (اسلامی – ایرانی)» موضوعات نمایش و ادبیات نمایش، موسیقی، معماری و شهرسازی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، هنرهای تجسمی، سینما، چند رسانه‌ای و ایجاد شبکة پر سرعت آن، حکمت و فلسفة هنر، پورتال هنر  و موارد دیگر را تحت پوشش دارد.

3-9) حوزه «نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی- اجتماعی)» موضوعات دسترسی سریع به اطلاعات مکانی در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی – اجتماعی رادر مواردی مانند پورتال مراکز فرهنگی و نوع خدمات آن، محل‌های استراحت بین‌شهری و نوع خدمات موجود در آن، مساجد و نوع خدمات جنبی آن، پارک‌ها و سرویس های بهداشتی، محلهای اسکان موقت و چادرهای مسافرتی درون شهری، خانه سالمندان و مهدهای کودک و دیگر مراکز خاص، مراکز بهداشتی مورد نیاز گردشگران (داروخانه ها و مراکز خدمات درمانی) و غیره را در بر می‌گیرد.

3-10) حوزه «خدمات عمومی فرهنگی (بخش خصوصی و دولتی )» شامل محورهای گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در محیط شبکة جهانی، احیا و معرفی آثار اسلامی و فرهنگی، تبیین و تعیین شاخصهای کمّی و کیفی ارزیابی وضعیت فرهنگی شبکة ملی کشور، تهیه و تدوین طرح‌های مناسب فرهنگی در محیط شبکة جهانی اینترنت به منظور تقویت و ارتقاء تبلیغات فرهنگی – اخلاقی، عرضه اطلاعات سازمان نهادهای فرهنگی، تجهیز مدارس و مراکز فرهنگی و اجتماعی به نرم افزارهای مورد نیاز کاربران بومی(رده‌های سنی و جنسی مختلف)، عرضه فرمهای دولتی بر روی شبکه خدمات فرهنگی دولت  و دیگر خدمات دولتی و خصوصی است.

3-11) حوزه «امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک» اعم از نظام جامع امنیت اطلاعاتی در فضای محتوا، ضوابط فرهنگی حاکم بر ICPها، ISPها، IDCها و PAPها، امنیت مراکز داده‌ای VoIP، ایجاد و مراکز داده‌های پاک(Clean Data Center)، تولید پیام‌های کوتاه(SMS) و مطالعه پیرامون آینده آن و تأثیرات فرهنگی ناشی از آن، تفکیک حوزه‌های امنیت و همکاری با نهادهای مسئول (امنیت فرهنگی مانند امنیت خط و زبان و میراث فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی، امنیت اخلاقی مانند عفّت عمومی و شخصی در مقابل برهنگی و هرزگی، امنیت اجتماعی مانند امنیت شهرها در مقابل قانون‌شکنان)، طرح‌های مطالعاتی با هدف افزایش ضریب امنیت فرهنگی و غیره است.

3-12) حوزه «اطلاع‌رسانی سلامت» شامل بهداشت تغذیه، بهداشت روان، سلامت کودکان (تنبیه بدنی، راه‌های تشویق و ترغیب)، داده‌کاوی بیماری‌ها، پایگاه اطلاعاتی خوردنی‌ها، پوشیدنی‌ها، رنگ ها، پایگاه اطلاعاتی داروها و فوائد و آثار جانبی آن در طب جدید و قدیم، تولید محتوا و احیای آثار طب سنتی و قرآنی ،طرح جامع اطلاع رسانی در حوزه‌ سلامت الکترونیک و دیگر حوزه‌های مرتبط است.

3-13) دیگر حوزه در طرح تسما به «بازی ها و سرگرمی‌های الکترونیکی» مربوط می شود که محورهایی از قبیل معرفی شخصیت‌ اسطوره‌های ایران باستان و فرهنگ دینی، معرفی شخصیت‌های تاریخ اسلام و ایران از دریچه تولید بازی های داخلی، معرفی سناریوهای بومی(جنگ تحمیلی و تجاوزات رژیم صهیونیستی)، بازی‌سازی و سرگرمی (در طبقات سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان)، بازی‌های تحت شبکة وب، بازی‌های تحت تلفن همراه، بازی‌های رایانه ای و کنسولی را مد نظر دارد. شورای عالی اطلاع‌رسانی نظام ملی همکاری دستگاه‌های دولتی را در زمینه تولید بازی داخلی تصحیح فرهنگ استفاده از بازی‌های خارجی، ایجاد نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها، تدوین قوانین لازم الاجرا برای بازی سراها (گیم‌نت) و ساماندهی پژوهش‌های آسیب‌شناسی بازی‌ها را در دستور کار خود دارد.

3-14) آخرین حوزه مربوط به «رسانه و خبررسانی» است که محتوای صوتی و تصویری  و چند رسانه ای ،اطلاع رسانی از حقیقت و عدالت، تبلیغات فرهنگی، اطلاع رسانی از اخبار خبرگزاری‌ها و منابع تولید کننده خبر در حوزه‌های گوناگون، خبررسانی از حوزه دین و فرهنگ و اجتماع و دولت، جنگ نرم  و غیره را تحت پوشش دارد.

گفتنی است قالب‌های طرح تسما متشکل از دو قالب «جمع‌آوری اطلاعات» و «طراحی، تولید نرم‌افزارهای تولید، ارائه محتوا و بانک‌های اطلاعاتی» است.

4. قالب‌ها

قالب «جمع‌آوری اطلاعات» شامل طرح جامع شناسه منابع (فارسی و عربی)، آرشیو دیجیتالی صوت و تصویر و متن، دیجیتالی کردن منابع و متون فرهنگی و ملی و غیره تعریف شده است و قالب «طراحی، تولید نرم‌افزارهای تولید، ارائه محتوا و بانک‌های اطلاعاتی» شامل نمایش متن بر روی وب و یا سایر حامل‌ها می‌باشد. کمک به تولید ابزارهای نمونه‌ای مانند: OCR  فارسی و عربی، ترجمه ماشینی، TTS فارسی، SR  فارسی، کتابخانه دیجیتال، نرم‌افزار تولید محتوی آموزشی (LCMS)، نرم‌افزار مدیریت آموزش (LMS)،  یونیکد خطوط معروف(عثمان طه و غیره)، تهیة برنامه‌های کمکی تولید محتوا (مبدل‌های نگارشیRTF,ZAR,XML) ابزار تولید محتوای صوتی، ویرایشگر متن فارسی همراه با خط تحریری نستعلیق (یونی کد)، ویراشگر متن قرآن به خط عثمان طه و بانک اطلاعات قرآنی در زمره فعالیت‌های جاری شورای عالی اطلاع‌رسانی می‌باشد.

شورای عالی اطلاع‌رسانی عمدتاً نهادی سیاستگذار بوده و اجرا بر عهده نهادهای اجرایی مسوول است. برخی از مهم‌ترین نهادهای مسؤل حوزه تولید محتوا در ایران عبارت‌اند از: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز فعال تحت پوشش آن، وزارت تحقیقات، علوم وفناوری و پژوهشکده‌ها و مراکز فعال تحت پوشش آن در حوزه طرح تسما، وزارت آموزش و پرورش و مراکز فعال تحت پوشش آن،صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌های علمیه و نهادهای آموزشی و پژوهشی مستقر در آن(مانند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مرکز جهانی علوم اسلامی ، سازمان مدارس خارج از کشور، مرکز خدمات حوزه علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، حوزه علمیه خواهران و غیره)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی،مرکز آمار ایران، کتابخانه ملی ایران، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، وبلاگ‌های به زبان فارسی، سازمان فنی و حرفه‌ای، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، شورای‌عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات ( افتا)، کمیته نظارت بر محتوای اینترنت، پلیس اینترنتی و الکترونیکی و نماینده نهادهای بین‌المللی دیگر مانند: یونسکو، جامعه اطلاعاتی (WSIS)، شرکت‌های تولید کننده، بازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، انجمن بازی‌های رایانه‌ای و نهادهای مسؤل دیگر در حوزه تولید محتوا.

5. زیر ساخت‌ها و استانداردها

بخش آخر این پیش نویس مربوط به «زیر ساخت فرهنگی تولید محتوا» شامل «تحقیقات بنیادین»، «استانداردسازی»، «آموزش سواد فناوری اطلاعات»، «فرهنگ سازی» و«برنامه های اقدام» است.

«تحقیقات بنیادین» در زمینه‌هایی همچون جهانی شدن، (چالش‌ها و فرصت‌ها)، مطالعات تحولات فرهنگی در عصر اطلاعات و اینترنت، شکاف دیجیتالی و نحوة گذار از آن، آموزش همگانی (استراتژی و راه‌کارها)، توسعه دانایی محور( موانع و راه‌کارها)،  آزادی دسترسی به اطلاعات پاک، مطالعات کاربردی بر روی الگوهای مصرف جستجوهای اینترنتی و ارائه الگوی مصرف  فرهنگ مجازی جهان دو فضایی (واقعی – مجازی) و هویت انسانی مسلمان ایرانی، نظام فراگیر رایانه ( آرامش یا اضطراب انسانی)، تلفن همراه ( کارکردهای فردی و اجتماعی، الزامات فرهنگی) و غیره مثال‌هایی از این رده تحقیقات می‌باشند.

«استانداردسازی» شامل تدوین استانداردهای ذخیره و بازیابی اطلاعات و استانداردهای ضروری دیگر، تدوین نظام استاندارد برای تولید محتوا در ایران و غیره است. همچنین«آموزش سواد فنّاوری اطلاعات» در برگیرنده ساماندهی آموزشگاه‌ها، آموزش قضات، آموزش پلیس، آموزش دستگاه‌های نظارتی در حوزه فناوری اطلاعات و غیره و در آخر «فرهنگ‌سازی» در برگیرنده تشویق‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، حمایت از تولید محتوا(به صورت وام و کمک بلاعوض) تدوین قوانین پیشنهادی به مراجع ذی‌صلاح و غیره است.

6. خاتمه

آن‌چه در این مقال گذشت، نظری بود گذرا بر معرفی پیش‌نویس طرح ملی تسما که به منظور ساماندهی تولید محتوای الکترونیکی ایران در حال تدوین می‌باشد. آن‌چه ذکر شد مثال‌ها و اشاراتی بود که دامنه وسعت و قلمرو این طرح را نشان می‌داد. این پیش‌نویس تاکنون بازخوردهایی داشته است که در حال جمع‌آوری آن‌ها و تدوین پیشنهاد اولیه برای فراخوان تدوین این طرح می‌باشیم. می‌توان گفت این طرح، به‌عنوان تکلمه‌ای برای طرح تکفا، توسعه کاربری فنّاوری اطلاعات عرضه شده است. از تیرماه سال 84 مأموریت شورای عالی اطلاع‌رسانی بیشتر در حوزه محتوای دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی متمرکز شده است. در حال حاضر، پرداختن به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و بسترهای شبکه‌ای فنّاوری اطلاعات وجهه همت اصلی شورا نمی‌باشد، بلکه حوزه نظام اطلاع‌رسانی الکترونیکی و پرداختن به محتوای آن‌چه باید در بسترهای نرم‌افزاری اینترانت و اینترنتی فارسی عرضه گردد، رویکرد عمده شورا می‌باشد. از تمامی عزیزانی که در حوزه تولید محتوا و ابزارها، استانداردها و سیاستگذاری آن دل می‌سوزانند، تقاضا می‌شود که دبیرخانه شورا را در این مهم کمک نمایند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 23 اسفند 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 6
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 17
بازدید 14465 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 17 (زمستان 1385) نگاهی به پیش نویس طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران)