تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 16

پنج شنبه, 30 آذر 1385 ساعت 16:22
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم‌افزار«درختواره فقه» در دست توليد است

نرم‌افزار درختواره فقه، محوري‌ترين فعاليت پژوهشي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي  ‌در حوزه فقه است که با اتمام مراحل توليد محتوا در فاز اوّل (نمودار درختي کتب فقهي قدما) عمليات پردازش محتوا آغاز گشته و در آينده نزديک در قالبي جديدعرضه خواهد شد.
قابل توجه اين‌که مجموعه تأليفات فقهي از زمان شيخ، طوسي تا شهيد موضوع فعاليت فاز دوم قرار گرفته است.

نمايش درختواره فقه با قابليت مقايسه بين دو يا چند باب فقهي و ارائه آن به عنوان محور فقه‌پژوهي و نيز اتصال کتب فقهي قدما بر درختواره و دسته‌بندي نظام‏مند و طبقاتي اطلاعات و تفکيک مباحث فقهي، اصولي، رجالي، تاريخي و ادبي از يكديگر از ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

ارائه فهرست‏هاي منتخب از عناوين درختواره و نمايه‏‌هاي مکمل و نمايش مدخل‏‌هاي تحقيقي از عناوين درختواره و نمايه‏‌هاي مکمل همراه با نظام‏‌هاي مشترکات، مترادفات و مرتبطات واژه‌‏اي، از جمله امكاناتي است كه بر كارايي برنامه در حوزه پژوهش فقهي افزوده است.
افزون بر اين، ويژگي ارتباط بين عناوين گوناگون درختواره در يک يا چند باب‏ مختلف فقهي و نيز امکان جستجو‌هاي پيشرفته در مسير درختواره، عناوين و الفاظ کتب به كاربر كمك مي‌كند با سرعت و سهولت بيشتري به مطالب مورد نظر دست يابد.
دسترسي به کتب قدما از طريق فهرست درختي و نمايش آن با قابليت‌هاي متنوع کتابخانه‌اي و همچنين مختصر و مفيد بودن عناوين درختواره به جهت بي نيازي از تکرار الفاظ عرضه شده در مسير درختواره، از ديگر ويژگي‌هايي است كه در اين برنامه‌ ارزشمند ارائه شده است.

کتابخانه نور - يادداشت‌هاي استاد مطهري تولید شد

کلام بزرگان و عالمان فرهيخته، آيينه تمام‌نماي حقيقت است که به وسيله آن مي‌‌توان نور حق را به نظاره نشست. استاد شهيد مرتضي مطهري(ره)، فيلسوف بزرگ قرن حاضر، يکي از راهيان طريق مستقيم بود که جز به نيت احياي دين و اشاعه کلمۀ الله لب به سخن نمي‌گشود. آثار گران‌سنگ ايشان مي‌تواند چراغ راه کمال‌جويان به سوي سرمنزل مقصود باشد.

بدين منظور، مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي  ‌بر آن شد تا در گام نخست با همکاري انتشارات صدرا مجموعه يادداشت‌هاي اين دانشمند بزرگ را در قالب يک نرم‌افزار کتابخآن‌هاي تحت عنوان «يادداشت‌هاي استاد مطهري» با قابليت‌هاي ويژه جمع‌آوري نمايد و به همراه امکانات پژوهشي مفيد در اختيارعلاقه‌مندان قرار دهد. در اين برنامه، قابليت‌هاي ذيل قابل دستيابي است:

  • - ارائه متن کامل يادداشت‌هاي استاد مطهري در 9 جلد با قابليت‌هاي متنوع
  • - نمايش متن کامل قرآن کريم با رسم الخط عثمان طه با قابليت جستجو ساده و پيشرفته در آيات
  • - دسترسي به لغت‌نامه لسان العرب در 15 جلد به منظور دستيابي به معناي واژگان دشوار
  • - امکان جستجو در لغت‌نامه برنامه از طريق ريشه و مشتق کلمات
  • - دسترسي به بخش‌هاي مهم برنامه از طريق پژوهش فعال
  • - مقايسه بين متون مورد نظر به طور هم‌زمان
  • - جستجوي لفظي و پيشرفته در متن فهرست يادداشت‌ها
  • - امکان پژوهش از طريق فهرست گزينشي و درختي
  • - قابليت‌هاي متنوع پژوهشي همچون: علامت گذاري، نمايه زني، رنگي کردن متن و حاشيه‌نويسي
  • - انتقال متن انتخابي به قسمت يادداشت و يا محيط MS- Word با امکان ويرايش و چاپ مطالب

نرم‌افزار «نياز» توليد شد

نرم‌افزار چند رسانه‌اي «نياز»، از سوي واحد پاسخ به پرسش‌هاي ستاد اقامه نماز توليد شد.

به گزارش خبرگزاري شبستان، نرم‌افزار نياز مشتمل بر: 2113 پرسش و پاسخ، پوستر ويژه نماز، پيام‌هاي رهبري به اجلاس‌هاي نماز، پاسخ‌هاي گفتاري نماز توسط حجت‌الاسلام گلبالي در راديو معارف، سخنراني‌هاي بزرگان درباره نماز، كتاب‌هاي مربوط به نماز، سرودها و تواشيح نماز است.

پايگاه ستاد اقامه نماز به نشاني www.salat.ir در شبكه جهاني آماده پاسخگويي به پرسش‌هاي ديني اقشار مختلف مردم، به‌ويژه در مسائل نماز و موضوعات تاريخي و حديثي مرتبط با آن است.

شايان ذكر است که جلد سوم پرسمان نماز، شامل 100 پرسش و پاسخ اقشار مختلف جامعه به همت واحد پاسخ به پرسش‌هاي ستاد اقامه نماز به‌زودي منتشر مي‌شود.

دريافت کد فعال‌ساز نرم‌افزارهاي نور از طريق پيام کوتاه (SMS) ممکن شد

به گفته معاون فني مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي، ‌از اين پس تمامي کاربران نرم‌افزارهاي نور مي‌توانند کد فعال‌ساز نرم‌افزارهاي نور را از طريق پيام کوتاه (SMS) دريافت نمايند.

مجتبي سقايي گفت: تمامي‌استفاده کنندگان از محصولات مرکز تحقيقات کامپيوتري مي‌توانند جهت ارسال نظرات، پيشنهادات و انتقادات و همچنين براي دريافت کد فعال‌ساز نرم‌افزارهاي نور به شماره 3000135700 پيام کوتاه (SMS) بفرستند.

ايشان اضافه کرد: براي دريافت کد فعال‌ساز نرم‌افزارهاي نور لازم است اطلاعات مورد نياز به روش زير در متن پيام کوتاه ارسال شود:

توضيح و ارائه نظر#کدسيستم#شماره سريال نرم‌افزار

شايان توجه است که شماره سريال هر نرم‌افزار به همراه کارت نرم‌افزاري ارائه شده است و کد سيستم نيز پس از نصب و اجراي برنامه و انتخاب گزينه تلفن گويا مشاهده خواهد شد.

ويرايش دوم «قرآن ديجيتال ذكر» به بازار مي‌آيد

مدير پروژه «قرآن ديجيتال ذكر» از تكميل‌ و به بازار آمدن ويرايش دوم اين قرآن ديجيتال تا يك ماه آينده خبر داد.

«سعيد نخعي»، مدير پروژه قرآن ديجيتال ذكر، با اعلام اين خبر گفت: امكان بخش فايل‌هاي mp3 وmp4 و اتصال به رايانه در ويرايش دوم اين قرآن ديجيتال به وجود آمده‌است.

وي در خصوص امكانات ويرايش دوم اين قرآن ديجيتال گفت: در اين ويرايش، چهار ترتيل قرآن با صداي استاد: پرهيزگار، منشاوي، امام جمعه و ميشاوي ارائه شده‌است.

وي ادامه داد: 30 ترجمه به زبان‌هاي مختلف و 3 تفسير به زبان‌هاي عربي انگليسي و فارسي، از ديگر خدمات اين قرآن است.

نخعي در توضيح تفاسير ارائه شده گفت: تفسير انگليسي از آيت‌الله پويا، تفسير فارسي از آيت الله مكارم شيرازي و تفسير عربي از ابن ‌مغنيه است.

نخعي همچنين از جمع‌آوري 1760 حديث به سه زبان خبر داد و گفت: نمايش متن ادعيه مفاتيح الجنان، نهج‌البلاغه، صحيفۀ‌ سجاديه و ادعيه مناسك حج به همراه ترجمه فارسي و انگليسي، از ديگر خدمات اين قرآن ديجيتال است.

15 اذان شيعي كه قابليت تنظيم و پخش در اوقات اذان را دارا است، از ديگر امكانات اين قرآن ديجيتال است.

قبله‌نما و ارائه اوقات نماز شهرهاي دنيا به همراه هفت رساله فقهي به سه زبان، از قابليت‌هاي فرعي ويرايش دوم قرآن ديجيتال ذكر است كه مدير پروژه اين طرح بدان‌ها اشاره كرد.

همچنين وي از استقبال زياد مسلمانان خارج از كشور از اين محصول خبر داد و گفت: بيش از 60 درصد از محصولات اين شركت به كشورهاي خارجي صادر مي‌شود كه بزرگ‌ترين خريدار اين قرآن ديجيتال، آمريكا است.

معرفي 200 پايگاه اسلامي ‌جديد در راهنماي پايگاه‌هاي اسلامي

در هفته اوّل خرداد سال جاري، 200 پايگاه اسلامي ‌جديد در راهنماي پايگاه‌هاي اسلامي  ‌(http://rahnama.noornet.net) معرفي مي‌شود.

به گفته حجه‌‌الاسلام اکبري، مسئول بخش پژوهش معاونت شبکه اطلاع‌رساني نور، راهنماي پايگاه‌هاي اسلامي  ‌اينترنت که فعاليت خود را از 5 سال پيش آغاز نموده است، در حقيقت، حلقه اتصال ميان محتواي پايگاه‌هاي اسلامي  ‌و کاربران به شمار مي‌آيد.

ايشان همچنين اضافه کرد: محتواي پايگاه ها و صفحات اسلامي  ‌پس از شناسايي و بررسي، به صورت موضوعي طبقه‌بندي شده و همراه با توضيحات مختصري درباره آن، در راهنماي پايگاه‌هاي اسلامي  ‌ارائه مي‌شوند.

گفتني است در اين پايگاه امکان همکاري کاربران نيز در شناسايي و معرفي نشاني ها فراهم شده است. اين امر با توجه به وسعت اطلاعات و شيوه دستي جمع‌آوري و معرفي نشاني ها در شاهراه‌هاي اطلاعاتي دنبال مي‌شود. علاقه‌مندان، همکاري در اين مورد مي‌توانند از طريق گزينه «ويراستار شويد»، فرم مربوط را تکميل نمايند تا پس از بررسي‌هاي لازم نسبت به امکان ويرايش پايگاه توسط آنان اقدام شود.

نرم‌افزار کتابخانه‌اي نورالولايه به‌زودي ‌توليد مي‌شود

نرم‌افزار کتابخانه‌اي نورالولايه به همّت مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي به‌زودي توليد مي‌شود تا در اختيار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گيرد. موضوع کتب موجود در اين نرم‌افزار ولايت و امامت است.

در لوح فشرده نورالولايه متن كامل 126 جلد كتاب از منابع مهم در زمينه ولايت و امامت عرضه شده كه: عبقات الانوار، آلوسي و التشيع، احقاق الحق، ترجمه دلائل الصدق، پاسخ نغز، الحقائق من الصوارق، مير حامد حسين و نفحات الازهار برخي از آن‌ها است. گفتني است كه اين برنامه، اوّلين نرم‌افزاري است كه در آن نسخه ديجيتالي كتاب شريف «عبقات الانوار» ارائه شده است.

امکان دسترسي به متن همه کتب، ارتباط دو سويه ميان متن فارسي و عربي، پژوهش موضوعي در بيش از 30هزار عنوان باب از طريق فهرست گزينشي و نيز امکان جستجو در متن و فهرست، از ويژگي‌هاي اين برنامه است.

دسترسي به متن و ترجمه كتب برنامه همراه با قابليت‌هاي متنوع پژوهشي و همچنين امكان استفاده از متن كامل 7 دوره لغت‌نامه عربي و فارسي در 52 جلد با قابليت جستجو از طريق ريشه و مشتق، بر كارايي برنامه افزوده و راه فهم و درك بهتر متون برنامه را تسهيل نموده است.

دانشگاه مجازي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم راه‌اندازي شد

دانشگاه مجازي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم زير نظر آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي راه‌اندازي شد.

آيت‌الله مصباح يزدي در مراسم افتتاح اين دانشگاه گفت: بايد نعمت‌هاي الهي را خوب بشناسيم و سپس درصدد شكر آن‌ها باشيم.

وي افزود: اين ابزارها و فنّاوري كه ما از آن بهره مي‌بريم و قدمهايي كه درسايه اين پيشرفت‌ها برمي‌داريم، نعمت خدا است.

آيت‌الله مصباح يزدي گفت: همان‌طور كه اين نعمت‌ها افزوده مي‌شود و زمينه كار فراهم شده، تكليف ما هم چندين برابر شده است و در كنار شناخت نعمت‌هاي خدا بايد تكليف خود را بشناسيم و هركس در حد توان خود به دنبال هدايت‌ ديگر افراد باشد.

مسئول دانشگاه مجازي مؤسسه نيز در اين مراسم گفت: اوّلين دوره اين دانشگاه الكترونيكي در دو بخش معارف قرآن و مباني انديشه اسلامي ‌است كه با همكاري معاونت آموزش و همچنين معاونت پژوهش آماده ارائه گرديد.

حجت‌الاسلام احمد حسيني افزود: متن درس و تدريس استاد به صورت سمعي و بصري مي‌باشد كه بر روي پايگاه اين دانشگاه در شبكه جهاني اينترنت بارگذاري شده است.

وي نشاني اينترنتي اين دانشگاه را www.ikvu.ir اعلام كرد.

راه‌اندازي پاسخگويي آن لاين به سؤالات ديني جوانان در پايگاه آسمانيان

 اوّلين NGO طلاب و روحانيون سراسر کشور با هدف پاسخگويي به سؤالات اينترنتي جوانان و تأمين محتواي فرهنگي اينترنت توسط پايگاه اطلاع‌رساني آسمانيان راه‌اندازي شد.

سيد حسن هاشمي‌، مدير پايگاه آسمانيان، با اشاره به اين مطلب اظهار داشت: پاسخگويي آن لاين به سؤالات ديني جوانان، برگزاري مسابقات وبلاگ‌نويسي، برگزاري کنفرانس‌هاي اينترنتي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و جمع‌آوري و توليد محتواي فرهنگي در اينترنت، از جمله برنامه‌هاي ما در اين پايگاه است.

وي با اشاره به تعداد بيش از صدهزار بازديد کننده از پايگاه طي چهار ماه گفت: NGO ما به عنوان يکي از بزرگ‌ترين NGO‌هاي کشور است که پاسخگويي به سؤالات ديني طلاب، روحانيون و دانشجويان را برعهده دارد.

شايان ذکر است که عضوگيري در اين NGO هم اکنون در اين پايگاه آغاز شده است.

پايگاه جامع اطلاع‌رساني اينترنتي «يا زهرا»

پايگاه «يا زهرا» به سه زبان: فارسي،عربي و انگليسي و زير نظر «مركز جهاني اطلاع‌رساني آل‌البيت» فعاليت خود را آغاز كرده است.

اين پايگاه شامل بخش‌هايي چون: خلقت حضرت زهرا، حضرت زهرا در كلام متفكران، جلوه‌هاي رفتاري و اخلاقي، و نگرشي بر جايگاه زن است.

گفتني است كه پايگاه اينترنتي «مركز جهاني اطلاع‌رساني آل البيت (ع)» به 27 زبان زندۀ دنيا و در 12 قسمت مختلف مشغول به فعاليت است.

مركز جهاني اطلاع‌رساني آل‌البيت،‌ زير نظر دفتر آيت الله العظمى سيستانى از سال 1377ش شروع به فعاليت كرده است. اين مركز شامل بخش‌هايي چون: كتاب وحى، خاورشناسى، مراجع و علما، تشيع و بانك صوتى مي‌باشد.

در راستاي اهداف اوّليه اين مركز كه تبليغ و اشاعه دين مبين اسلام است،13 پايگاه الكترونيكي شيعي را داير كرده‌اند. پايگاه «يا زهرا» نيز براي رسيدن به هدف فوق و اشاعه‌ تفكر شيعي، پايگاه اطلاع‌رساني ويژه‌اي است. از بخش‌هاي اطلاع‌رساني ويژه حضرت فاطمه(س)، مي‌توان به قسمت كتاب‌شناسي اشاره کرد كه از طريق آن مي‌توان به آساني با توجه به موضوع‌بنديِ ارائه شده به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي پيدا كرد.

چيدمان پيوندهاي پايگاه يا زهرا شامل: آيه روز، تازه‌هاي پايگاه، ادعيه روز و لينك‌هاي پايگاه‌هاي ديگر است.

همچنين با عضويت در خبرنامه پايگاه مي‌توان از تازه‌هاي پايگاه مطلع گرديد.

مدير مرکز جهاني اطلاع‌رساني آل البيت (ع) اصفهان: نخستين سيستم عامل اسلامي  ‌در راه است

به همت مرکز جهاني اطلاع‌رساني آل البيت (ع) در اصفهان، اوّلين لوح فشرده سيستم عامل ويندوزXP  اسلامي ‌با قابليت‌هاي متنوع توليد و به بازار عرضه شد.

احسان حلمي، مدير مرکز جهاني آل البيت (ع) اصفهان، ضمن بيان اين مطلب، از توليد نخستين ويندوز اسلامي ‌از سوي مرکز مذکور خبر داد و گفت: ويندوز XP اسلامي ‌با ظاهر و سبک و سياق اسلامي، ‌به عنوان اوّلين سيستم عامل اسلامي ‌عرضه شده است که در نسخه‌هاي بعدي ويژگي‌ها و قابليت‌هاي آن را ارتقا خواهيم داد.

حلمي‌در ادامه به تشريح ويژگي‌هاي اين ويندوز پرداخت و بيان داشت: نسخه اوّل اين ويندوز، در قالب دو لوح عرضه شده است که لوح اوّل اين مجموعه شامل يک نسخه اصلي از ويندوز مي‌باشد و در لوح دوم اين مجموعه، قابليت‌هاي اسلامي ‌اين سيستم با قابليت نصب خودکار به کاربران عرضه شده است.

وي در خصوص قابليت‌هاي اختصاصي مراحل نصب اين ويندوز اعلام کرد: مراحل نصب اين ويندوز به گونه‌اي طرحي شده است که در تمامي‌مراحل نصب، کاربران با تصاوير اسلامي ‌روبه‌رو مي‌شوند و در هر مرحله از نصب، برخي از حکمت‌هاي حضرت علي (ع) براي کاربران به نمايش در مي‌آيد.

حلمي‌در پايان به ارائه متن و صوت کامل قرآن کريم در اين ويندوز اشاره کرد و گفت: پس از نصب لوح دوم، مجموعه‌اي از قابليت‌هاي اسلامي ‌به سيستم اضافه مي‌شود که از آن جمله مي‌توان به دسته‌بندي بيش از 200 پايگاه اسلامي ‌به صورت موضوعي در بخش علاقه‌مندي‌ها، ارائه مجموعه‌اي از ادعيه و زيارات مشهور و نيز تصاوير اسلامي ‌جهت استفاده در ويندوز اشاره کرد.

نرم‌افزار نیمه خرداد توسط مرکز جهانی مبلغ تولید شد

مرکز جهانی نشر فرهنگ و معارف اسلامی مبلغ به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) نرم‌افزار نیمه خرداد را تولید کرد. مرکز جهانی نشر فرهنگ و معارف اسلامی مبلغ به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) نرم‌افزار نیمه خرداد را در قالب سه موضوع: امام خمینی (ره)، رهبر فرزانه انقلاب و انقلاب اسلامی ایران تولید کرد.

در اولین بخش از این نرم‌افزار با عنوان امام خمینی (ره)، شخصیت، وقایع و اتفاقات دوران زندگانی امام راحل به کاربران ارائه شده است. در این بخش 40 عنوان از آثار و تألیفات به همراه مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و تصاویر مربوط به امام راحل و وصیت‌نامه ایشان قرار داده شده است. در این بخش همچنین وقایع قبل و بعد از انقلاب در قالب تقویم امام خمینی (ره) آورده شده است. در بخش دیگری از این نرم‌افزار که مربوط به رهبر فرزانه انقلاب است، زندگی‌نامه، مجموعه استفتائات و خاطرات رهبر معظم انقلاب به کاربران عرضه شده است. معرفی آثار و تألیفات و مجموعه تصاویر رهبر معظم انقلاب نیز در این بخش ارائه شده است. بخش سوم این نرم‌افزار اختصاص به انقلاب اسلامی و بررسی آن دارد. در این بخش روزشمار وقایع و اتفاقات مربوط به انقلاب از سال 1342 با عنوان تقویم انقلاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

شرح مختصری از جریان‌های فکری مؤثر در انقلاب اسلامی ایران، بررسی و شرح شبهات مسأله ولایت فقیه، بررسی و شرح پیشینه احزاب سیاسی در ایران از نهضت مشروطه تا زمان کنونی و همچنین بررسی پیشینه انقلاب، پس از پیروزی و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از دیگر عناوین این بخش می‌باشند.

پايگاه اينترنتي «شيعه نيوز» بازگشايي شد

پايگاه «شيعه نيوز» طي مراسمي ‌با حضور حجت‌الاسلام «علي انصاري بويراحمدي» مدير مجمع جهاني شيعه‌شناسي و جمعي از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم بازگشايي شد.

مسئول پايگاه شيعه نيوز روز شنبه در گفتگو با ايرنا گفت: اين پايگاه با جمع‌آوري اخبار شيعيان از سراسر جهان، در طول سه سال گذشته به عنوان پايگاه مستقل شيعه توانست، موفقيت‌هاي بسياري را در عرصه جلب مخاطبان اينترنتي به دست آورد.

مسعود بحريني ادامه داد: پايگاه شيعه نيوز از سوي هيچ كدام از ارگان‌هاي فرهنگي استاني و ملي حمايت نشده است؛  به طوري‌كه بعد از سه سال، مشكلات مالي اين پايگاه را مجبور به توقف يكماهه كرد.

وي افزود: فعاليت مجدد اين پايگاه كه هفته گذشته صورت گرفت، با جذب كمك‌هاي شخصي افراد صورت پذيرفته ‌است.

بحريني گفت: اين پايگاه هم اكنون تنها به زبان فارسي اخبار را ارائه مي‌كند و با يك دفتر در قم و سه خبرنگار افتخاري در مسكو، بحرين و عراق اداره مي‌شود.

وي بيان داشت: پايگاه شيعه نيوز جمع‌آوري و انعكاس اخباري را كه به نفع شيعيان و يا بر ضدّ آنان در رسانه‌هاي مختلف دنيا نوشته مي‌شود، به همراه ارائه نظرات علما و صاحب‌نظران در پاسخ به خبرهاي دروغين عليه شيعه برعهده دارد.

اين مقام مسئول اضافه كرد: اين اقدام باعث شده تا جريان يك‌سويه خبري عليه شيعه در جهان تعديل گردد و چهره واقعي شيعه به نمايش گذاشته شود.

وي اظهار داشت: تقويت و گسترش اين قبيل پايگاهها درحالي كه موج جديدي در دنيا عليه شيعه ايجاد شده لازم و ضروري به نظر مي‌رسد.

سومين پايگاه اينترنتي مسجد مقدس جمكران راه‌اندازي شد

سومين پايگاه اينترنتي مسجد مقدس جمكران در قم باهدف گسترش فرهنگ‌ مهدويت و انتظار راه‌اندازي شد.

مسئول روابط عمومي‌مسجد جمكران روز پنج‌شنبه درگفتگو با ايرنا گفت:

اين پايگاه به ‌منظور معرفي اجمالي پايگاه‌ها و وبلاگ‌هاي مرتبط با فرهنگ عظيم مهدويت و انتظار افتتاح شده ‌است.

ابراهيم صدوقي افزود: پايگاه فوق در شبكه جهاني اينترنت با نشاني www.mahdilink.com قابل رؤيت براي علاقه‌مندان مي‌باشد.

وي يادآور شد: اين، دوّمين پايگاهي است كه در سال‌جاري، بخش اينترنت مسجد مقدس جمكران راه‌اندازي كرده است.

صدوقي افزود: سايت پايگاه‌هاي مهدويت با نشانيwww.mahdisearch.com در نيمه شعبان امسال از سوي مسجد جمكران راه‌اندازي شد. اين پايگاه درحال حاضر 1500 نشاني در زمينه‌هاي مختلف مهدوي را به صورت فصل‌بندي در خود جاي داده و در آينده مرجع مفيدي در خصوص مطالعات و تحقيقات مهدوي در شبكه جهاني اينترنت خواهد بود.

وي  يادآور شد: هم‌اينك پايگاه رسمي ‌مسجد مقدس جمكران با نشاني اينترنتيwww.jamkaran.info در جهت گسترش فرهنگ اهل بيت (ع)، ترويج فرهنگ مهدويت و انتظار، و نيز معرفي و تبيين مقام و جايگاه مسجد به عنوان پايگاه عظيم تشيع، فعال مي‌باشد.

نرم‌افزار شمیم گل نرگس

نرم‌افزار شمیم گل نرگس کاری از گروه نرم‌افزاری معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر (عج) می‌باشد که در راستای اهداف گسترش فرهنگ مهدویت در میان شیعیان می‌باشد.

ویژگی‌های این نرم‌افزار مشتمل است از:

آیات؛ فهرست کاملی از آیات مرتبط با حضرت مهدی (عج) (255 آیه) با تفسیر و احادیث مربوطه

پرسمان؛ برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات پیرامون امام زمان (عج)، حدود 2000 پرسش و پاسخ در این باره جمع‌آوری و ضمن موضوع‌بندی و گروه‌بندی (شامل: انتظار فرج، ولادت، امامت، غیبت صغری و سفیران) هر سؤال در اختیار محققان قرار گرفته است.

کتابخانه دیجیتالی؛ یکی دیگر از اهداف طرح ایجاد کتابخانه دیجیتالی شامل 400 جلد کتاب و بیش از 3500 عنوان مقاله پیرامون شخصیت حضرت مهدی (عج) می‌باشد.

حکایات؛ انتخاب 100 داستان متنی راجع به تشرفات و ملاقات‌های بزرگان با آن حضرت و بیش از 40 داستان صوتی و کلیپ تصویری راجع به تشرفات به زبان فارسی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشد.

بعد از ظهور؛ با توجه به اینکه تا به‌حال تحقیق گسترده‌ای نسبت به بحث زندگانی بعد از ظهور آقا امام زمان (عج) نگردیده بود، گروه تحقیق حکایات و احادیث گلچینی راجع به زندگی بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) در رابطه با بحث رجعت انبیاء و حکومت امامان و... برای استفاده علاقه‌مندان در برنامه قرار دادند.

احادیث رسول گرامی اسلام و امامان؛ احادیث و اخبار بسیاری از آمدن موعود و وضعیت آخر الزمان به یادگار گذاشته‌اند، بیش از 11000 حدیث (با ترجمه فارسی و ذکر مأخذ از منابع شیعی و اهل سنت) بیانگر آن زمان و آمدن منجی می‌باشند.

و همچنین مجموعه کاملی از توقیعات و نامه‌های آن حضرت به نواب و بزرگان در این مجموعه جمع‌آوری گردیده که با گلچینی از احادیث صوتی و تصویری مزیّن شده است.

کتابشناسی؛ یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه معرفی حدود 2500 کتاب درباره امام زمان (عج) به زبان فارسی و عربی به همراه امکان دسترسی به معرفی مختصر و فهرست بیش از 1500 عنوان از آن‌ها می‌باشد تا زمینه‌های تحقیق بیشتر را برای محققان و پژوهشگران آماده نماید.

اشعار؛ انتخاب 450 قطعه شعر و نثر ادبی به صورت غزل و قصیده و دو بیتی تحت قالب متن و صوت و تصویر راجع به حضرت مهد (عج) یکی دیگر از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌باشد.

زندگی‌نامه؛ معرفی کاملی از زندگی‌نامه آن حضرت به صورت صوتی و متنی پیرامون ولادت و زندگی و غیبت و اخبار سایر امامان نسبت به آمدن حضرت می‌باشد.

نوا و نما؛ مجموعه صوتی کامل و جالبی از ادعیه (به همراه متن و ترجمه دعا) و مناجات نامه‌ها و کلیپ‌ها فلش و مولودی‌ها و سرودها و مدیحه‌سرایی و سخنرانی اساتید بزرگ و مشهور راجع به امام زمان (عج)

فهرست واژگان؛ یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه وجود لیست جامع و کاملی از واژگان و کلمات مورد استفاده در فرهنگ انتظار و مهدویت می‌باشد.

تصاویر؛ گالری متنوعی از تصاویر مرتبط با حضرت که شامل مسجد جمکران، مسجد سهله، سرداب مقدس و سامرا می‌باشد.

اماکن؛ توضیح جامعی نسبت به اماکن مرتبط با امام زمان (عج) که شامل: مسجد جمکران (آشنایی، نحوه ساخت، اعمال و  آداب و...)، وادی‌السلام، مسجد سهله، مسجد کوفه، سامرا و سرداب سامرا

امکان درج آيات قرآن در نرم‌افزارهاي مايکروسافت

نرم‌افزار «القرآن» به کاربران اجازه مي‌دهد كه از آيات قرآني و ترجمه آن‌ها در نرم‌افزارهاي شرکت مايکروسافت استفاده کنند.

با نصب اين برنامه، منويي به نام «القرآن» درنرم‌افزارهاي «ورد» و «پاورپوينت» شرکت مايکروسافت ايجاد مي‌شود که به کاربرد اجازه مي‌دهد به طور مستقيم آيات قرآن را همراه ترجمه انگليسي استفاده کند.

از امکانات اين نرم‌افزار مي‌توان به نکات ذيل اشاره کرد:

  1. فراخواني آيات به صورت خودکار در برنامه مايکروسافت؛
  2. فراخواني ترجمه آيات به زبان انگليسي به صورت دلخواه؛
  3. امکان درج آيات به دو صورت خطي و پشت سر هم؛
  4. امکان درج آيات به دو فونت کاملاً متمايز (خط مصحف و فونت عادي)؛
  5. آساني استفاده از اين نرم‌افزار؛
  6. حجم کم اين نرم افراز (حدوداً يک مگابايت)؛
  7. دسترسي آسان به منوي اين برنامه در حين کار.

 اين نرم‌افزار در وبلاگ ذيل در دسترس کاربران گذاشته شده است:

 http://mquran.parsiblog.com/

 نرم‌افزار «خلاصه تفاسير قرآن» عرضه شد

 نسخۀ الكترونيكي «خلاصه تفاسير قرآن» در نمايشگاه ملي ديجيتال عرضه شد.

 نسخه‌هاي الكترونيكي كتب خلاصه تفاسير قرآن مجيد و شهداي جهان اسلام، در نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال و نرم‌افزار‌هاي چندرسآن‌هاي عرضه گرديد. مدير كل انتشارات و اطلاع‌رساني بنياد شهيد و امور ايثارگران با اعلام اين خبر گفت: مجموعه «خلاصه تفاسير قرآن»، خلاصه‌ي دو كتاب ‌الميزان في تفسير القرآن علامه طباطبايي و تفسير نمونه آيت‌الله مكارم شيرازي است كه تحقيق و تلخيص آن توسط عباس پورسيف انجام شده‌است.

محمدعلي فقيه همچنين از عرضۀ الكترونيكي كتاب‌هاي: «وعده صادق» (پژوهشي در مقاومت سي و سه روزه لبنان)،  «كمربند‌هاي انفجاري» (دربارۀ شهداي فلسطين)، «پايداري فلسطين» (درباره تاريخ و سرگذشت سرزمين فلسطين) و «امير قافله»(درباره شهيد سيد عباس موسوي، رهبر سابق حزب‌الله لبنان) در نمايشگاه ملي ديجيتال خبر داد.

اطلاع‌رساني هيأت‌هاي مذهبي از طريق اينترنت

برخي از هيأت‌هاي مذهبي كه به صورت سازماندهي شده‌ فعاليت مي‌كنند، اقدام به راه‌اندازي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در فضاي مجازي كرده‌اند.

هيأت محبان حضرت فاطمه زهرا(س) رزمندگان غرب تهران، يكي از اين پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني است كه در زمينه‌ برنامه‌هاي مذهبي و قرآني فعاليت مي‌كند.

اين پايگاه با بخش‌هايي مانند: نگارستان، بانك حديث، معصومين(ع) و ادعيه و زيارات مطالب خود را به‌روز مي‌كند.

يكي ديگر از امكاناتي كه در اين پايگاه براي استفاده كاربران قرار گرفته ‌است، پخش مراسم مذهبي كه در هيأت برگزار مي‌شود، به‌صورت زنده (live) از طريق شبكه‌ تلويزيوني خيمه مي‌باشد. برنامه‌هاي اين مراسم، قبل از برگزاري، بر روي پايگاه اعلام مي‌شود.

استاد شهيد مطهري و مقام معلم، به نقل از كتاب شاخه طوبي مرحوم حاج آقا دولابي، اسماء قشنگ الهي، خاطراتي ازشيخ جعفر مجتهدي (ره)، بالاخره خواهد آمد، روز ظهور نزديك است، عرفان عملي ازمكتوبات سيد محمد ولي صالحي يگايي، نهضت حسيني و انقلاب اسلامي ‌در كلام امام حضرت امام خميني(ره)، از مطالب موجود در بخش نگارستان است كه با توجه به مناسبت‌هاي موجود منتشر مي‌شود.

پايگاه اطلاع‌رساني «هيأت محبان حضرت فاطمه زهرا(س) رزمندگان غرب تهران» علاوه بر ارائه امكانات و مطالب فوق به راه‌اندازي بخشي براي پرسش و پاسخ كاربران اقدام كرده ‌است. كه در اين بخش، كاربران پرسش خود را به همراه نشاني الكترونيكي خود در فرمي‌پر كرده و به مديريت پايگاه مي‌فرستند و از همان طريق، پرسش كاربر پاسخ داده مي‌شود.

بخشي از اين پايگاه نيز به ارائه عكس‌ها و تصاوير ديني اختصاص يافته است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 آذر 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 62
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 16
بازدید 10333 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 16 (پائیز 1385) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 16