راسته کتابفروشی های مجازی قم

پنج شنبه, 25 اسفند 1384 ساعت 15:33
    نویسنده: مجید غلامی جلیسه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جف بزوس از زمانی که نخستین کتاب خود را در سال 1995م از طریق اینترنت به فروش رساند تاکنون بیش از 30 میلیون مشتری را از سراسر جهان، برای فروش محصولات پایگاه خود، یعنی سایت آمازون (www.amazon.com) جذب کرده است و وب سایت خود را به بزرگ ترین کتابفروشی جهان تبدیل ساخته و خود را پیشگام تجارت (B2C(1 معرفی کرده است.

امروزه در دهکده جهانی اینترنت، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون صنعت تجارت الکترونیک، خاصه تولد کتابفروشی های مجازی در این عرصه هستیم. هم اکنون در ایران، بیش از ده ها سایت اینترنتی، مشغول فعالیت در این عرصه اند چرا که این نوع تجارت فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید کتابفروشی های مجازی از نظر خریداران

موارد زیر مهم ترین ویژگی های کتابفروشی های مجازی از نظر مشتریان به شمار می رود:

  1. کاتالوگ و مشخصات کتاب ها، به سهولت قابل دسترسی و مشاهده است.
  2. امکان ارزیابی کتاب ها و خدمات توسط مشتریان وجود دارد و مشتریان می توانند از نظرات و دیدگاه های دیگر خریدارانِ کتاب آگاه شوند.
  3. خرید محصولات این گونه کتابفروشی ها 24 ساعته و در تمام ایام هفته انجام می شود.
  4. بعضی محصولات مانند نرم افزارها، کتاب های الکترونیکی، موسیقی و فیلم، در همان زمان خرید، از سایت نمایشگاه قابل دریافت هستند.
  5. کالاها معمولاً به راحتی در دسترس قرار می گیرند.
  6. هنگام خرید از یک فروشگاه الکترونیکی، معمولاً فشار و استرسی وجود ندارد.
  7. فاصله میان فروشگاه ها به اندازه یک کلیک است.
  8. خریدار پس از انتخاب کتاب، با فشردن چند کلید سفارش داد، و هزینه ها را پرداخت می کند و پس از مدتی کالای خریداری شده را در منزل دریافت می کند.

فواید کتابفروشی های مجازی از دیدگاه فروشندگان

  1. هزینه راه اندازی کتابفروشی مجازی بسیار کمتر از کتابفروشی فیزیکی است.
  2. تبلیغ منشورات به راحتی و به ارزانی، در سطح جهان امکان پذیر است.
  3. محیط کتابفروشی مجازی به مرزهای جهانی منحصر نیست و مشتریان به یک منطقه خاص محدود نیستند.
  4. سفارشات می تواند با هزینه کم و به صورت الکترونیکی ارسال و دریافت شود.
  5. تعداد مشتریان و خریداران به سرعت افزایش می یابد.
  6. با حذف واسطه ها، ارتباط با تولیدکنندگان کالا بهینه می شود.
  7. سرویس های جدید، نظیر پشتیبانی خدمات، پاسخ گویی به سؤالات مشتریان و... به سهولت امکان پذیر است.
  8. هزینه ها کاهش یافته و منفعت بیشتری حاصل می شود.

اکنون با توجه به مزایایی که گذشت، شما دوست داران عرصه فرهنگ را با برخی پایگاه های کتابفروشی الکترونیکی آشنا می کنیم تا از این پس بتوانید، با استفاده از سایت های زیر، به راحتی و فقط با چند کلیک ساده، کتاب های مورد نیاز را تهیه کنید.

1. پایگاه انتشارات انصاریان (http://www.ansariyan.org)

آدرس پستی:  قم - خیابان شهدا - کوچه 22

صندوق پستی:  187

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتشارات انصاریان از سال 1354 ش، فعالیت خود را در عرصه انتشار کتاب، با هدف عرضه معارف اسلامی و شیعی، به زبان های مختلف برای علاقه مندان در سراسر دنیا آغاز نموده است.

انتشار بیش از 500 عنوان کتاب به زبان های انگیلسی، عربی، فارسی، اردو، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، آلمانی، روسی، اسپانیولی و... از افتخارات این انتشارات است.

در این پایگاه کاربران می توانند با استفاده از فهرست های الفبایی، موضوعی، نویسندگان، مترجمان و زنان و نیز از طریق جست و جو، کتاب مورد نظر خود را انتخاب و با استفاده از سیستم خرید اینترنتی، آن را خریداری کنند.

ناشران دیگر، سایر مراکز، خدمات، کتاب های در حال چاپ و گفت و گو از دیگر بخش های این پایگاه است.

2. پایگاه بوستان کتاب (www.bustaneketab.com)

آدرس پستی:  قم - خیابان شهدا - بوستان کتاب قم - صندوق پستی  917

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مؤسسه بوستان کتاب قم یا انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سال 1361 ش، با هدف «تبیین و گسترش معارف دینی و ارزش های انقلاب اسلامی»، با نشر آثاری از «اندیشمندان و فرهیختگان» کار خود را آغاز کرده و پس از به بار نشستن تلاش پژوهشی واحدهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، انتشار آنها را نیز عهده دار شده است.

این مؤسسه، آثار را در سه گروه «تخصصی، عمومی و کودک و نوجوان»، پس از تصویب در «شورای بررسی آثار»، با رعایت معیارهایی چون «اتقان و محتوای مناسب، نیاز جامعه به موضوع اثر، روشمند بودن تألیف، نبودن کتاب مشابه در بازار و...»، در حوزه اندیشه اسلامی منتشر می کند.

بوستان کتاب قم، در زمره پرافتخارترین ناشران قم است که در 16 نوبت به عنوان ناشر برگزیده سال دست یافته و 153 کتاب آن در جشنواره های مختلف «برگزیده» معرفی شدند.

کاربران محترم می توانند، پس از ورود به این پایگاه، با استفاده از فهرست موضوعات، فهرست الفبایی، فهرست پدیدآورندگان یا از طریق لیست گروه مخاطب، کتاب مورد نظر خود را انتخاب نمایند و پس از آن با واریز مبلغ کتاب یا کتاب های درخواستی به حساب بانکی مؤسسه بوستان، کتاب درخواستی را از طریق پست سفارشی دریافت نمایند که هزینه ارسال کتاب ها به عهده مؤسسه است.

از دیگر بخش های این پایگاه، بخش مناسبت های روز، درباره ما، تقدیر نامه ها، بازتاب در رسانه ها، فیلم و تصویر، کتاب های در دست نشر و نمودار فعالیت ها است.

3. پایگاه کتاب نامه (www.persian.bookstore.com)

آدرس پستی:  قم - فاطمی - کوچه وصال - شماره 30 - ص.پ 37185-556

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کتاب نامه به عنوان یک پایگاه اینترنتی فعال در عرصه معرفی و پخش کتاب در ایران، از سال 1999م فعالیت خود را آغاز کرده است. این پایگاه در ابتدا با عنوان Bookstore Persian-Culture ، بخش فروش پایگاه Persian-Culture.com بوده و فقط در زمینه فروش خارجی کتاب ایران فعالیت می کرد و با گسترش کار، با عنوان تازه  Persian-Bookstore onlineو با دامنه جدید Persian-bookstore.com ، فعالیت خود ادامه داد. هم اکنون کتاب نامه، با فعالیت سه دفتر در ایران (قم و تهران) و آمریکا (کالیفرنیا) کتاب های ناشران ایرانی و کتاب های موجود در بازار کتاب ایران را با روشی قانونمند معرفی می کند و سعی دارد تا با ارائه اطلاعات کافی در حوزه نشر ایران، کتاب های ایران را به علاقمندان سراسر دنیا بنمایاند و با سرویس خرید آسان، کتاب ها را در کمترین زمان به دست علاقمندان برساند.

در حال حاضر، کتاب های ناشرانی چون آبی، آگاه، اختران، اساطیر، امیرکبیر، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اهل قلم، نگار، آفرین، توس، ثالث، جامی، چشمه، خرم، دانشگاه تهران، دفتر تبلیغات اسلامی، دلیل ما، روزنه، زمستان، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سروش، سخن، شادگان، شهاب، تافت، طرح نو، طهوری، علم، علمی و فرهنگی، فردوس، فرزان روز، قصیده سرا، قطره، ققنوس، کتابخانه آیةالله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کومش، کویر، مجمع ذخایر اسلامی، مرکز، مرکز نشر دانشگاهی، مروارید، مطبوعات دینی، معین، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، موقوفات دکتر محمود افشار، میراث مکتوب، ناهید، نگاه، نی، نیلوفر، ورجاوند، در کتاب نامه عرضه و به فروش می رسد.

کاربران می توانند از طریق فهرست موضوعی، فهرست ناشران، فهرست نویسندگان یا از طریق جست و جو کتاب مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کند.

کتاب نامه در کنار عرضه کتاب به صورت ارزی، برای علاقه مندان فرهنگ ایرانی و اسلامی خارج کشور، از طریق ,Money Order ,Cashier's Check و  Paypalامکان خرید الکترونیک را نیز از طریق سیستم پرداخت مهیا نموده است.

از دیگر بخش های مفید این سایت می توان به بخش خبرهای کوتاه، تازه های نشر، معرفی و نقد و سایت های دیگر اشاره نمود.

4. پایگاه نسل جوان (http://www.naslejavanpub.com)

آدرس پستی:  قم - خیابان شهدا - کوچه آمار

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتشارات نسل جوان که زیر نظر حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی شکل گرفته است، غالباً شامل منشورات تألیفی ایشان است که در راستای شناساندن اسلام و تشیع به جوانان، به زبانی روان و ساده تلاش می کند.

کاربران می توانند پس از ورود به این پایگاه، با انتخاب گزینه تألیفات معظم له، از میان صدها عنوان کتاب چاپی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، آذری و اردو، کتاب مورد نظر خود را انتخاب و از طریق سیستم پرداخت، اقدام به خرید آن نماید.

تازه های پایگاه و ارتباط مستقیم با مسئولان آن از طریق یاهو مسنجر، از دیگر بخش های این پایگاه است.

اکنون که اینترنت به عنوان عرصه اطلاع رسانی مدرن، پیش روی همه قرار دارد و به تدریج بسیاری امور روزمره مردم از این طریق انجام می شود، لازم است که امر مهم کتاب، کتابخوانی و کتابفروشی که با فرهنگ و آگاهی مردم مرتبط است، از این طریق ارائه و عرضه شود.

امروزه مهم ترین ناشران دنیا در دنیای مجازی اینترنت، همزمان با دنیای واقعی و جهان خارج، برای ارائه و تبلیغ منشورات خود سرمایه گذاری می کنند و جا دارد که نسبت به منشورات زبان فارسی، در حوزه های علوم دینی و اسلامی نیز قدم های بزرگ تری برداشته شود و کتاب های سایر ناشران برجسته، از این طریق در اختیار مخاطبان قرار گیرد یا حداقل در مورد آثار آنها، به نحو قابل توجه و جامعی اطلاع رسانی شود.

پی نوشت:

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 17 اسفند 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 10
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 13
بازدید 14148 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 13 (زمستان 1384) راسته کتابفروشی های مجازی قم