تازه های اطلاع رسانی 13

پنج شنبه, 25 اسفند 1384 ساعت 15:38
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم افزار پاسخ گو، سیستمی برای پرسش و پاسخ

نرم افزار جامع مراکز پاسخ گویی به پرسش هایی دینی شامل بیش از 70 هزار پرسش و پاسخ، از 18 مرکز و مؤسسه، در موضوعات مختلف دینی، توسط مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) تولید شد.

این برنامه شامل امکاناتی چون جست وجو، موضوعات، یادداشت، چاپ و انتقال است.

در قسمت موضوعات این برنامه، با انتخاب هر موضوع اصلی، موضوعات فرعی آن به نمایش در می آید و با انتخاب موضوعی فرعی، سؤالات مربوط به آن موضوع پیش روی شما باز می شود.

این مؤسسه، همچنین به ارائه نسخه ای ویژه از این نرم افزار مبادرت ورزیده که امکانات آن به این شرح است:

  • - قابلیت انتقال مستقیم اطلاعات از فایل.
  • - امکان اصلاح و حذف اطلاعات پس از انتقال.
  • - نمایش همزمان لیست موضوعات اصلی، فرعی و سؤالات.
  • - نمایش درختی موضوعات اصلی و فرعی.
  • - جست وجو در تمامی گزینه ها به شکل مفرد یا مشروط.
  • - بازسازی لیست ها با افزودن پرسش های جدید به بانک اصلی.

برگزاری نشست وبلاگ نویسان دینی

نخستین نشست گروهی وبلاگ نویسان دینی، با حضور مدیر پایگاه پارسی بلاگ، برای تبادل اطلاعات و تدوین راهبردها و برنامه ریزی در راستای پاسخ گویی دینی، در محل ستاد پاسخ گویی دینی برگزار شد.

در این نشست که برخی وبلاگ نویسان از جمله طلاب و فضلای حوزه علمیه قم حضور داشتند، محمدرضا فخری، مدیر پایگاه پارسی بلاگ، با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های بالا در میان وبلاگ نویسان با محتوای دینی و هنر استفاده از فناوری روز، در راستای اهداف دین، گفت: برای رسیدن به یک نگاه جامع و کاربردی، باید برنامه ای در چارچوب راهبردهای کلان، تدوین و عملیاتی شود. بحمدالله ظرفیت و منابع انسانی در استان قم به اندازه ای است که می توان به کارهای، بزرگ و اهداف بلند اندیشید. در حال حاضر، بسیاری جوانان با فناوری روز آشنا و به درستی از آن استفاده می کنند. ما می توانیم از این منبر و امکان تبلیغ، به بهترین وجه بهره بگبریم و تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کرده، برابر تهاجم فرهنگی بایستیم.

در ادامه نشست، محمدهادی فضل الله نژاد مسئول کارگاه های وبلاگ ستاد پاسخگویی، با اشاره به حمایت ها و کمک های ستاد به ترویج فرهنگ استفاده تبلیغی از اینترنت و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، ویژه مراکز تخصصی حوزوی، در راستای اهداف ستاد گفت: ستاد پاسخ گویی دینی، خواهان توجه بیشتر وبلاگ نویسان دینی به مسئله پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات دینی است و در این راه در حد امکان و توان، آماده هر گونه همکاری برای توسعه و تقویت فعالیت ها در شبکه جهانی برای پاسخ گویی است.

حجت الاسلام نجمی، نویسنده وبلاگ «منبر نت» و از نخستین های وبلاگ نویس های حوزوی، با بیان پیشینه ای از فعالیت های طلاب در فضای شبکه جهانی اینترنت، دیدگاه های خود را پیرامون چگونگی تشویق طلاب، برای حضور در این عرصه بیان کرد و گفت: با توجه به امکانات و علاقه طلاب، باید این تفکر را تقویت کرد که شبکه جهانی، منبر مناسبی برای انجام وظیفه اصلی طلاب، یعنی تبلیغ است.

در ادامه، امیرحسین پیرمرادی، با تأکید بر لزوم انعکاس اخبار وبلاگ نویسی دینی، آمادگی مجله «ره آورد نور»، وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را در این زمینه یادآور گردید.

در پایان این نشست، حاضران بر ادامه جلسات و لزوم ارتباط مستمر وبلاگ نویسان عرصه دین، تأکید کردند.

نگاهی به طرح ملی توزیع نرم افزار

مسئله توزیع محصولات فرهنگی، در سال های اخیر از مسائل مورد توجه بسیاری از کارشناسان و دست اندکاران بوده است، اما آنچه کمتر مورد بررسی قرار گرفته، راه حل این مشکل است. اکنون بانک نرم افزاری «دانش پژوهان» به عنوان یکی از مؤسسات فعال در امر توزیع نرم افزار، با مطرح کردن «طرح ملی توزیع نرم افزار»، راه حل مشخصی برای این معضل ارائه کرده است. در این طرح، شبکه ای منسجم و فراگیر، در تمام کشور تشکیل شده، از راه های معینی، همه نرم افزارهای تولید شده، در شبکه مذکور قرار می گیرند. به این ترتیب، آن گونه که مسئولان بانک می گویند، هیچ نرم افزاری در کشور باقی نخواهد ماند که خارج از گردونه توزیع دقیق، سریع و سراسری قرار نگیرد.

«جعفر عطایی»، مدیر فروش دانش پژوهان و از دست اندرکاران اصلی «طرح ملی توزیع نرم افزار»، درباره این چرخه می گوید: «واقعیت این است که تا دو سال پیش، تنها راه عرضه محصولات نرم افزاری، حضور در برخی نمایشگاه ها مانند نمایشگاه کتاب، قرآن و... بود. سرانجام به صورت جدی تری به این موضوع به پرداختیم و دریافتیم که در تمام کشور، وضع به همین صورت است. شاید به این علت که هیچ متولی مشخصی برای این امر وجود ندارد؛ نه خصوصی و نه دولتی».

عطایی می افزاید: «با این وصف، ما تمرکز اصلی فعالیت خود را در توزیع محصولات قرار دادیم تا محصولات را به شکل معقول تری به دست مخاطب برسانیم».

عطایی می گوید: «در حال حاضر، با آنکه هنوز بسیاری نرم افزارها مورد شناسایی قرار نگرفته اند؛ ولی به طور دقیق، 3227 عنوان را شناسایی و شناسه نویسی کرده ایم. حدس می زنیم که همین تعداد هم باقی مانده باشد؛ یعنی ما راه زیادی را پیموده ایم؛ ولی راه درازی هم باقی مانده است».

برای شناسایی محصولات، دانش پژوهان هر هفته عده ای از همکاران خود را به بازارهای اصلی نرم افزار می فرستد تا تمام تولیدات جدید را خریداری کرده، وارد بانک کنند.

عرضه نرم افزار

آنچه چرخه فعالیت های این طرح را کامل می کند، رساندن سریع، ارزان و آسان نرم افزار به دست کاربر است. مدیر فروش دانش پژوهان در این زمینه می گوید: «همه مردم ایران، حتی در دورترین نقاط، می توانند با یک تلفن، نرم افزار مورد نیاز خود را به دست آورند؛ به این منظور، مرکزی با نام «پیام» تأسیس شده است که با 30 خط تلفن، با شماره «88410092 » سفارش های نرم افزاری را از مشتریان دریافت کرده، برایشان ارسال می کند».

محور فعالیت های بانک نرم افزاری دانش پژوهان در این طرح، ارتباط با مشتریان تلفنی است؛ اما علاوه بر این، نمایندگی های متعدد در تهران و شهرستان ها، کار عرضه محصولات را سریع تر و گسترده تر کرده است. هم اکنون حدود 500 نمایندگی در تهران و 400 نمایندگی در شهرستان ها، محصولات مورد نظر مشتریان را در اختیار ایشان قرار می دهند.

عطایی در ادامه افزود: «همه خدمات ما برای ارسال و تحویل نرم افزار رایگان است؛ یعنی اصولاً طرح ملی توزیع نرم افزار، یک طرح رایگان است و فقط آنچه از مشتری گرفته می شود، قیمت خود نرم افزار است».

پشتیبانی

از ویژگی های منحصر به فرد طرح ملی توزیع نرم افزار، اقدامات بانک پس از توزیع است. از آن جا که بسیاری نرم افزارها اساساً به اطلاعات فنی ویژه نیاز دارند، امکان بروز اشکال در نصب آنها وجود دارد، برای بهره گیری مطلوب از آنها، لازم است پس از فروش، پشتیبانی شوند.

در طرح ملی توزیع نرم افزار بانک نرم افزاری دانش پژوهان، شرایطی را فراهم کرده که مشتریان، همه اطلاعات لازم برای استفاده از نرم افزار را به صورت رایگان به دست می آورند؛ به این معنا که کارشناسان فنی طرح، به صورت تلفنی، مشتریان را راهنمایی کرده، در صورت وجود اشکال فنی غیر قابل رفع در نرم افزار، آن را تعویض می کنند.

علاوه بر این، اگر کاربری به نرم افزاری نیاز پیدا کند که در مجموعه نرم افزارهای بانک موجود نباشد، بانک وظیفه خود می داند که نرم افزار مورد نظر را تهیه کرده، برای او ارسال کند.

چشم انداز آینده طرح

عطایی درباره اقدامات آینده طرح می گوید: «در نظر داریم که در آینده، شرایطی را فراهم آوریم که خرید همه این محصولات، از طریق اینترنت ممکن شود و کار از آنچه هم اکنون است، ساده تر گردد».

معرفی چند نرم افزار جدید

باب العلم (دفتر اول)

کتابخانه تخصصی حضرت علی (ع)، شامل متن 420 جلد کتاب و مقاله است.

باب العلم (دفتر دوم)

تاریخ، سیره، فضائل که شامل کتابخانه تخصصی حضرت علی (ع)، با متن 537 جلد کتاب و مقاله است.

مجموعه نرم افزارهای نورالمنابر (سخنرانی فرهیختگان)؛

جدیدترین نرم افزارهای سخنرانی اساتید انصاریان، هاشمی نژاد، پناهیان، دانشمند و...

نرم افزار چند رسانه ای پروانه؛

این نرم افزار ویژه آموزش رنگ های اصلی و ترکیبی، شکل های هندسی و غیر هندسی، خط و نقطه، به کودکان است و در آن آلبوم تصاویر ده ها نقاشی کودکان و نیز ده ها نقاشی از هنرمندان برجسته، با امکان پخس خودکار تصاویر وجود دارد. همچنین بازی های فکری چون ساخت شکل یا شکل های هندسی، بازی با بلوک ها، پیدا کردن تعدادی تصویر مشخص از میان نقاشی ها در آن گنجانده شده است.

نرم افزار تراجم و کتابشناسی شیعه منتشر شد

کتابشناسی شیعه، به همراه معرفی دانشمندان جهان اسلام در یک CD ، با عنوان «نرم افزار تراجم و کتابشناسی 2» توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

متن کامل ده عنوان کتاب در مورد شخصیت سیاسی و کتاب شناسی شیعه و فقهای جهان اسلام، طی 66 جلد، در نرم افزار «تراجم و کتابشناسی 2» عرضه شده است که عبارت است از: «الذریعة الی تصانیف الشیعه، اعیان الشیعه، مستدرکات اعیان الشیعه، معالم العلماء، موسوعة طبقات الفقها، فهرس التراث، امل الامل، تعلیقة امل الامل، تتمیم امل الامل و تکملة امل الامل».

امکان دسترسی به فهرست اعلام کتاب، 55450 عنوان و اعلام اشخاص 2520 عنوان، به همراه ارتباط اعلام کتاب ها و شخصیت ها با متن مربوطه، به کاربر امکان می دهد که مطلب مورد نظر خود را به آسانی بیابد و مسیر تحقیقات خود را در متون برنامه هموار کند.

نمایش متن با قابلیت های متنوع پژوهشی، جست وجوهای گوناگون در متن، عناوین ابواب کتب و نیز پژوهش موضوعی از طریق فهرست گزینشی و درختی، از ویژگی های مهم این برنامه است. کاربر می تواند برای فهم معنای کلمات، از لغت نامه 15 جلدی لسان العرب بهره بگیرد و از طریق فهرست ریشه و مشتق، به جست وجو در این کتاب های ارزشمند بپردازد.

گفتنی است که در قسمت کتابشناسی اطلاعات مفیدی درباره کتاب های برنامه و مؤلفان آنها قابل دستیابی است.

شهر الکترونیکی قرآن

شهر الکترونیکی قرآن تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

آقای رحیم خاکی، مدیر عامل خبرگزاری قرآنی ایران، در نشست مطبوعاتی نخستین جشنواره بین المللی وبلاگ نویسی قرآنی، در جمع خبرنگاران، با اشاره به مطلب فوق، گفت: برگزاری این جشنواره، مقدمه ایجاد باشگاه شهر قرآن است که در آن، وبلاگ ها از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

خاکی در ادامه افزود: مرکز فعالیت های قرآنی جهاد دانشگاهی، پایگاهی برای جوشش طرح ها و ایده های نوین دانشجویان و اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی است.

کتابخانه ملی ایران دیجیتالی می شود

رئیس سازمان اسناد ملی ایران، از قرار گرفتن بخش های مهمی از گنجینه اسناد ملی و کتاب های ارزشمند کتابخانه ملی ایران، روی صفحات وب خبر داد. به گزارش خبرگزاری هموطن، «علی اکبر اشعری» در جمع خبرنگاران گفت: دسترسی به اسناد و کتاب های ارزشمند از طریق اینترنت، امکانات خوبی برای پژوهشگران و محققان فراهم می آورد.

وی در ادامه افزود: اسناد تاریخی، اسناد ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ کشور است که مدیران و سطوح مختلف جامعه باید برای استفاده و نگهداری بهینه از آنها تلاش کنند.

معرفی پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی شاهد

معاونت پژوهشی و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به منظور تجدید عهد با مجاهدت های ایثارگران سال های دفاع مقدّس و قدردانی از تلاش های امروزاشان در عرصه های مختلف سازندگی کشور، از رسانه های دیداری و نمایشی برای تبیین مفاهیم ایثار و ایثارگری یاری می جوید.

این پایگاه از بخش های مختلفی چون انتشارات، آثار هنری، آثار صوتی، تصویری، علمی و پژوهشی، اسناد شهدا و ایثارگران، کتاب شناسی ایثار و شهادت و حدیث آزادگان تشکیل شده است که مطالب آن به صورت مرتب به روزرسانی می شود.

پایگاه مزبور به نشانی اینترنتی: navideshahed.com در دسترس علاقمندان است.

آموزش مبلّغان، در واحد تبلیغ اینترنتی حوزه علمیه قم

طلاّب و مبلّغان حوزه علمیه قم، با مبانی تبلیغ اینترنتی و استفاده از این ابزار رسانه ای برای گسترش معارف دینی آشنا می شوند.

معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار حوزوی «مهر»، با اعلام این خبر گفت: حوزه علمیه قم وظیفه خود می داند، هر جا که نیاز باشد، در مقابل تبلیغات ضد دینی و انحرافی بایستد و به ترویج تفکرات دینی بپردازد و در این راه، از ابزارهای مختلف استفاده کند.

وی افزود: زمانی مبلّغان برای انجام وظیفه، از منبر استفاده می کردند و امروز باید از رسانه های صوتی، تصویری و الکترونیکی استفاده شود تا با بهره گیری از این توان ارتباطی، بتوان به تبلیغ پرداخت. در این میان، استفاده دشمنان از سایت ها و وبلاگ ها، برای ترویج مبانی انحرافی و شبهه افکنی در مبانی دینی، حضور مبلغان در این عرصه ها را ضروری تر ساخته است.

حجة الاسلام نبوی افزود: در کنار برخی سایت ها که با هدف معرفی مبانی دینی ایجاد شده است، تاسیس واحد تبلیغ اینترنتی، با هدف آشنایی مبلغان و طلاب با چت و وبلاگ، استفاده مطلوب از این ابزار، صورت گرفته است که هم اکنون برخی طلاب، پس از آموزش های مناسب، در این عرصه وارد شده و تلاش می شود، با گسترش آموزش های فنی و محتوایی، نیروهای متخصص در این زمینه پرورش یابد.

نبوی گفت: فعالیت این مرکز از 2 سال پیش شروع شده و پس از یک سال، فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

برنامه نور احکام (2) منتشر شد

نور احکام (2)، دومین VCD از مجموعه احکام است که 297 مسئله از احکام عملیه مورد اتفاق مراجع تقلید را طی مدت یک ساعت آموزش می دهد. این مسائل در قالب 21 درس، از ابتدای احکام نماز شروع شده و تا انتهای شکیات آن ادامه یابد و در پایان هر درس نیز منابع مربوطه ارائه می شود. این برنامه نیز به صورت فیلم، نمودار، متن و تصویر قابل دسترسی است که در حال حاضر به زبان فارسی است و ترجمه های عربی و انگلیسی آن در حال اجراست.

برنامه نور احکام (2) شامل موضوعات ذیل است:

کلیات نماز، مقدمات نماز، طهارت، پوشش، وقت، قبله، مکان، احکام مسجد، اذان و اقامه، ارکان و غیر ارکان، نیت و قیام، قرائت، رکوع، سجده، تشهد و سلام، ترتیب و موالات، قنوت و تعقیبات، سجده سهو، مبطلات نماز و شکیات.

شایان ذکر است که مجموعه نور احکام به همت طلاب فاضل مدرسه علمیه «شهیدین قم»، و زیر نظر استاد محمد حسین فلاح زاده تهیه شده است که با حمایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به اجرا درآمده و امتیاز نسخه و تکثیر و توزیع آنها، تنها در اختیار این مرکز می باشد.

انجمن کتابخانه های دیجیتالی اسلامی و قرآنی در قم راه اندازی می شود

کتابخانه های دیجیتالی اسلامی به زودی در مراکز مختلف شهر قم راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، به نقل از حجت الاسلام محمدهادی یعقوب نژاد، مسئول مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های دیجیتالی اسلامی گفت: در جهان امروز، دیجیتالی کردن متن های موجود، از مسایل بسیار مهم است، بر همین اساس، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در صدد است، با همکاری کارگروه کتابخانه دیجیتالی آستان قدس رضوی، انجمن کتابخانه های دیجیتالی اسلامی را راه اندازی کند.

یعقوب نژاد با اشاره به اینکه تاکنون متن بیش از هجده هزار جلد کتاب دینی، به صورت حروفچینی در اختیار این مرکز قرار گرفته است، گفت: متن های موجود در زمینه های قرآن، حدیث، فقه، سیاست، اخلاق، حقوق، ادبیات، دروس حوزوی، مجلات، مقالات و... است.

رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی یادآورشد: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، این کتابخانه، دیجیتالی به زودی، عملیاتی شده، در اختیار پژوهشگران، محققان و طلاب علوم دینی قرار گیرد.

وی اظهارکرد: اطلاعات این کتابخانه، به دو صورت اینترنتی و اینترانتی قابل دسترسی می شود.

معجم موضوعی بحارالانوار با 22000 کلیدواژه تولید شد

نرم افزار بحارالانوار، از نخستین معجم های  موضوعی روایی است که به همت  مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده و در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته است .این برنامه شامل متن کامل کتاب بحار الانوار می است.

ویژگی کار آمد این لوح فشرده آن است که محقق در آن به 21929 کلید واژه ، 108710 نمایه ترکیبی، 134773 نشانی و نیز 122919 موضوع برداشت شده از کتاب بحار الانوار، دسترسی دارد.

دستیابی به متن روایات و احادیث بحار الانوار وارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات، تفکیک اصطلاحات چند معنایی در نظام مشترکات، و ارائه فهرست مفاهیم وابسته در نظام  مرتبطات را می توان از امکانات مفید این برنامه بر شمرد.

ارائه سه محیط مستقل کاربری، جست وجوی ترکیبی وساده و نیز امکان دسترسی به بخش های مختلف برنامه، به کاربر این امکان را می دهد تا تحقیق خود را به گونه ای شایسته سامان بخشد.

برای فهم معنای  کلمات، می توان از سه لغت نامه العین در 8 جلد ، لسان العرب در 15 جلد و مجمع البحرین در 6 جلد، امکان جست وجو از طریق ریشه و مشتق کلمات بهره مند گردید .

تولید نخستین نرم افزار داستان های دینی کشور

اولین نرم افزار داستان های دینی کشور، حاوی پنج هزار داستان، توسط مؤسسه فرهنگی اشراق، تولید و عرضه شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی مؤیدی، مسئول این مؤسسه گفت : یه منظور غنی کردن سخنرانی ها و بهره گیری از نمونه های عینی و تاثیرگزار، با استفاده از سیصد هزار برگ فیش علمی در 480 موضوع، نخستین نرم افزار داستانی، با عنوان »هدایت در حکایت» راهی بازار شد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 17 اسفند 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 78
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 13
بازدید 9172 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 13 (زمستان 1384) تازه های اطلاع رسانی 13