چگونه از به روز شدن وب لاگ ها با خبر شویم؟

سه شنبه, 29 شهریور 1384 ساعت 15:20
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درآمد

اگر شما هم از خوانندگان پر و پاقرص وبلاگ ها هستید و به طور مثال، روزانه به تعداد بسیاری از وبلاگ ها سر می زنید، همواره با وبلاگ هایی مواجه خواهید شد که روزآمد (update) نشده اند؛ اما با خواندن مقاله حاضر از این پس می توانید فقط به وبلاگ هایی که به روز شده اند، سر بزنید و از این طریق در وقت خود صرفه جویی کنید.

در این مقاله، با دو روش مفید جهت مطلع شدن از وبلاگ ها بدون مراجعه به تک تک آنها آشنا می شوید. همچنین این نوشتار به معرفی دو پایگاه معروف وبلاگی؛ یعنی Blogarithmو BlogRolling می پردازد. البته شایان ذکر است که کار اصلی پایگاه BlogRolling اطلاع رسانی در خصوص روزآمد شدن وبلاگ ها نیست؛ بلکه کار اصلی آن ارائه خدمات در مورد مدیریت لینک به دوستان در وبلاگ می باشد.

دسترسی به وبلاگ های روزآمد شده

به کمک پایگاه blogarithm.com می توانید به راحتی از وبلاگ های به روز شده و مورد علاقه خود با خبر شوید. پایگاه مزبور هر روز با ارسال یک پیام، فهرستی از وبلاگ های روزآمده شده را که قبلاً توسط شما وارد سیستم شده اند، به شما نشان خواهد داد.

برای این منظور، نخست به پایگاه یادشده (Blogarithm) وارد شوید تا فهرستی از وبلاگ های مورد علاقه خود را بسازید. در صفحه اول این پایگاه دو باکس با عنوان های Blog URL و Your email address وجود دارد. فهرستی که از طریق آنها می توان یک وبلاگ را به فهرست خود اضافه نمود. برای این کار، نشانی وبلاگ را در باکس بالایی و نشانی ایمیل خود را در باکس پایینی وارد نمایید و بر روی دکمه Watch this blog کلیک کنید. به همین سادگی این وبلاگ به فهرست وبلاگ های مورد علاقه شما در  Blogarithm اضافه می شود. البته برای جلوگیری از استفاده نا به جا از این سیستم، یک پیام تاییدیه نیز برای شما فرستاده می شود که با کلیک روی نشانی موجود در آن نامه، آن وبلاگ به فهرست شما اضافه خواهد شد.

افزون براین، شما با کلیک بر روی گزینه AccountMy در بالای صفحه، می توانید برای مدیریت بیشتر، وارد اکانت خود شوید. شما در اکانت خود ضمن اینکه یک باره یک وبلاگ را بدون آنکه پیام تأییدیه ای برایتان فرستاده شود، به فهرست خود اضافه می کنید، همچنین می توانید مدیریت بیشتری نیز بر روی فهرست وبلاگ ها داشته باشید. در قسمت SubscriptionsDelete با تیک زدن وبلاگ، می توانید آن را از فهرست حذف کنید. گزینه Add Subscription نیز برای اضافه کردن یک وبلاگ جدید به فهرست پیش بینی شده است و قسمت Change Password برای عوض کردن رمز عبور شما در پایگاه در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه به وسیله قابلیت  AddressUpdate Email می توان نسبت به عوض کردن نشانی ایمیل اقدام کرد. پس از اینکه شما فهرست وبلاگ های خود را وارد سیستم کردید، پایگاه Blog arithm هر روز برای شما پیامی را ارسال می کند که در آن وبلاگ هایی که نسبت به روز قبل تغییر کرده اند و یا به اصطلاح روزآمد شده اند، برای شما مشخص می شود. طبیعی است که اگر در این مدت هیچ وبلاگی روزآمد نشده باشد، پیامی هم از طرف این پایگاه برای شما ارسال نخواهد شد. قابل توجه است که این سرویس به صورت رایگان ارائه می شود.

مدیریت لینک در وبلاگ ها

و اما سرویس دیگر، سرویس مدیریت لینک BlogRolling می باشد که در این مقاله فرصت توضیح کامل آن وجود ندارد و بحث کامل درباره آن را به زمانی دیگر موکول می کنیم و به توضیحی مختصر در خصوص بلاگ رولینگ (www.BlogRolling.com) بسنده می نماییم. همان طور که گذشت، کار اصلی این سرویس اطلاع رسانی در مورد روزآمد شدن وبلاگ ها نیست؛ بلکه شما می توانید با استفاده از این سرویس برای مدیریت لینک های خود به دوستان، از وبلاگ های روزآمد نیز باخبر شوید؛ به این صورت که اگر شما وبلاگ داشته باشید و بخواهید در گوشه ای از آن، به سایر دوستان و وبلاگ نویسان لینک بدهید، با استفاده از این سرویس رایگان می توانید این کار را انجام دهید و از مزایای عدیده آن  برخوردار شدید؛ به عنوان مثال، شما برای اضافه یا کم کردن یک لینک به فهرست دوستان خود در وبلاگ، لازم نیست که هر دفعه وارد قالب شوید و به طور دستی این تغییر را اعمال کنید؛ بلکه شما با ورود به پایگاه بلاگ رولینگ و اکانت خود، می توانید یک لینک اضافه کنید، عنوان یا نشانی یک لینک را تغییر دهید و یا به سادگی آن را حذف کنید. همچنین بلاگ رولینگ این امکان را به شما می دهد که بتوانید در فهرست خود، وبلاگ هایی که به روز شده اند را از دیگر وبلاگ ها متمایز کنید. بدین ترتیب، بدون مراجعه به وبلاگ، می توانید از طریق این سرویس، از به روز شدن آن مطلع شوید.

حال برای اینکه از نتایح عملی این سرویس بهره مند شوید به شرح ذیل عمل کنید:

در پایگاه بلاگ رولینگ به اکانت خود وارد شوید. در آن قسمت با کلیک بر گزینه Preferences به بخش تنظیمات وارد شوید. در این صفحه، به قسمت  UpdatedRecently بروید و از منوی کشویی آن، به عنوان مثال hour42  را انتخاب کنید؛ که در این صورت، پس از روزآمد شدن وبلاگ تا 24 ساعت، آن وبلاگ به صورت متمایز شده، نشان داده خواهد شد. سپس در دو باکس پایینی، چگونگی متمایز شدن را مشخص کنید.

به عنوان نمونه، اگر می خواهید که وبلاگ های به روز شده پررنگ تر (Bold) شوند، در باکس اول <b> و در باکس دوم </b> را قرار دهید. (بدون فاصله). در آخر، روی دکمه Update my Blogroll preferences کلیک کنید.

منبع:

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 23 شهریور 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 52
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 11
بازدید 10599 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 11 (تابستان 1384) چگونه از به روز شدن وب لاگ ها با خبر شویم؟