نگاهی به آثار برگزیده اولین جشنواره نرم افزاری علوم اسلامی

دوشنبه, 30 خرداد 1384 ساعت 15:10
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 الف - موضوع اطلاع رسانی

1. پایگاه اطلاع رسانی تبیان   Tebyan.net

این پایگاه از فعال ترین پایگاه های اطلاع رسانی می باشد که در سال 1381 فعالیت خود را شروع کرد و بخش های متنوعی را در زمره فعالیت های خود ارائه داد که مهم ترین آنها عبارت اند از:

  1. بخش معارف، با امکان دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات اسلامی؛
  2. مجتمع آموزشی، به عنوان یکی از مهم ترین بخش های پایگاه؛
  3. حوزه علمیه، شامل آموزش دروس سطوح مختلف حوزه؛
  4. پرسش و پاسخ، دریافت سؤالات از طریق پیام نگار (mial-E) و پاسخ سؤالات در کوتاه ترین زمان ممکن؛
  5. بخش مسابقات فرهنگی؛
  6. معرفی صدها پایگاه اسلامی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی.

شایان توجه است که در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم سال 81، سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل طراحی پایگاه تبیان به عنوان خادم قرآن کریم مفتخر گردید.

2. پایگاه اطلاع رسانی آل البیت (ع)   al-shia.com

این پایگاه خدمات منحصر به فرد و گران قدری را به تمامی شیفتگان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در گستره گیتی ارائه می دهد.

در حال حاضر، این پایگاه به بیست و هفت زبان رایج دنیا مشغول به فعالیت است.

برنامه های بخش فارسی در پایگاه مذکور، از یازده کلیدواژه تشکیل شده که عبارت اند از: قرآن کریم، عترت، شیعه، مراجع و علما، خاورشناسان، اجتماعی، کتابخانه، تالار همایش، بانک صوتی، سایر خدمات، مراکز و مؤسسات.

پایگاه اطلاع رسانی آل البیت (ع) به طور تخصصی در علوم قرآنی و نهج البلاغه نیز فعالیت می کند و اخیراً  پایگاه اینترنتی الشیعه را نیز راه اندازی کرده است.

3. پایگاه اطلاع رسانی شیعه سرچ shiasearch.com

ضرورت طراحی جستجوگر تخصصی پایگاه های دینی شیعیان به منظور راهنمایی کاربران این گونه پایگاه ها، موجب شد تا به تدریج بزرگ ترین جستجوگر تخصصی پایگاه های شیعی به نام Shia Search در اینترنت راه اندازی شود و امکان جستجوی موضوعی همراه با خدمات متنوع را فراهم آورد.

با مراجعه به این پایگاه، به بانک کاملی از اطلاعات درباره مکتب تشیع که توسط پایگاه های شیعی در فضای اینترنت نشر داده شده است، دسترسی پیدا می کنید. حجم اطلاعات این بانک که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو می باشد، روزبه روز افزوده می شود و تا پایان سال 1383 بیش از 1500 پایگاه به آن پیوند (Link) داده شده و از این طریق، 27827 کتاب، 21473 مقاله، 66689 صوت و فیلم و 7766 قطعه عکس به کاربران ارائه شده است.

ب - موضوع متون

1. نرم افزار جامع الاحادیث - نسخه 2/5

تولید: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

در این برنامه 187 عنوان کتاب در 442 جلد از 90 مؤلف در موضوعات مختلف با امکانات قابل توجه ارائه شده است. متن کامل قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، کتب اربعه، وسائل الشیعة، مستدرک الوسائل، منابع بحارالانوار، کتب هشتگانه رجال و مجموعه کتاب های شیخ مفید، شیخ صدوق، سید ابن طاوس و لغت نامه های: کتاب العین، لسان العرب و مجمع البحرین، در این کتابخانه بزرگ گنجانده شده است.

افزون بر این، امکاناتی همچون پژوهش و جستجوهای مختلف در آیات قرآن، احادیث و لغت نامه، حاشیه زنی، علامت گذاری، نمایه زنی و رنگی کردن متون و مدیریت آنها، مقایسه متن ها با یکدیگر و نیز امکان جستجو در محیطها و دامنه های مختلف در این برنامه قابل دستیابی است.

2. نرم افزار دانش نامه جامع نهج البلاغه

تولید: مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان

دانش نامه جامع نهج البلاغه، صدها جلد کتاب به صورت تطبیقی، هزاران موضوع با ساختار درختی، قدیم ترین نسخه خطی، آیات و احادیث نبوی، مصادر، اعلام، امثال و حِکم نهج البلاغه و ده ها امکان پژوهشی و کاربردی دیگر توسط را عرضه نموده است. این نرم افزار که مورد استقبال و تحسین مراجع معظّم تقلید، علماء و اساتید محترم حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز واقع شد، دارای امکانات مفیدی همچون:

تطبیق متون، موضوع بندی، متن دارای اعراب، کلمات فعّال در متن، معجم المفهرس، مصادر و اساتید، نسخه خطی، فهارس، مقالات علمی و محیط کاربری 3 زبانه می باشد.

3. نرم افزار المجعم الفقهی

تولید: مرکز المعجم الفقهی

متن بیش از 3000 جلد از منابع فقهی، تفسیری، تاریخی، رجالی و اصولی شیعیان و سایر فرقه های اسلامی در این برنامه گرد آمده است. برنامه اول این نرم افزار، مشتمل بر 600 جلد از مهم ترین مصادر فقهی مذهب اهل بیت(ع) تا عصر حاضر به همراه دیگر مذاهب اسلامی است و برنامه دوم، شامل اساسی ترین مصادر تفسیر روایی شیعه و اهل سنت می باشد. مصادر حدیثی شیعه تا قرن هشتم همراه با کتاب بحارالانوار به همراه مهم ترین منابع حدیثی اهل تسنّن و مصادر اصول فقه شیعه تا زمان حاضر در این لوح فشرده ارائه شده و قابلیت جستجو در متون و امکانات متنوع پژوهشی نیز در دسترس پژوهشگر قرار دارد.

ج - موضوع برنامه های چند رسانه ای

1. نرم افزار صبا

تولید: مؤسسه فرهنگی یاسین

این نرم افزار به منظور آموزش روخوانی و تجوید  و ارائه اطلاعات عمومی قرآنی برای گروه سنی نوجوان تولید شده است. این برنامه با رعایت کلیه اصول آموزش و با توجه به نیازهای روحی این گروه سنی تدوین گردیده است و عناوین مهم آن عبارت اند از: آموزش تجوید، آموزش روخوانی ، بیان نکات تربیتی و اخلاقی با استفاده از آیات قرآن ، معرفی سوره های قرآن ،بیان آداب و احکام تلاوت و حفظ قرآن کریم.

2. نرم افزار نورالجنان

تولید: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

نور الجنان، افزون بر قرآن کریم، متن کامل 68 عنوان کتاب اخلاقی و منابع اصلی و شرح و ترجمه دعاها را در خود جاداده است .

صوت کامل ادعیه مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه، ارتباط بین صحیفه سجادیه با ترجمه های فارسی و انگلیسی، انواع جستجوهای پیشرفته و ده ها ساعت صوت مولودی و مرثیه معصومین و برخی امامزادگان، از قابلیت های مفید این نرم افزار است.

د - موضوع آموزش

1. نرم افزار دبستان قرآن

تولید: مؤسسه فرهنگی یاسین

این نرم افزار به آموزش کتاب قرآن و دینی پنجم ابتدایی اختصاص دارد و در آن، کتاب قرآن پنجم ابتدایی با روشی نوین و جذاب تدریس می شود؛ شرح درس، تمرین، تصاویر مناسب، آموزش آیات و سوره های قرآن با صوت مناسب و قرائت های زیبا و دلنشین، از ویژگی های این برنامه است. همچنین قرائت سه جزء آخر قرآن به دو صورت تحقیق و ترتیل ، آموزش حفظ سه جزء آخر قرآن، ارائه 24 داستان  قرآنی و زندگانی معصومین و معارف به صورت گویا همراه با تصاویر جذاب و متناسب ، دانستنی های قرآنی، مشاهیر و ضرب المثل، از دیگر امکانات و اطلاعات تکمیلی این برنامه می باشد.

2. نرم افزار المائده 2

تولید: شرکت پیغام نور رایانه

این نرم افزار قرآنی - آموزشی، شامل زیباترین تلاوت های مجلسی جهان اسلام از 29 قاری مشهور و نیز ترتیل کل قرآن کریم با صدای استاد شهریار پرهیزکار است و کاربر می تواند آموزش گام به گام قرآن را در آن تجربه نماید.

آموزش کامل روخوانی و روان خوانی قرآن کریم با تلفظ صحیح، آموزش کامل تجوید قرآن توسط استاد سید محسن موسی به همراه فیلم آموزشی و نیز تبیین کامل مباحث صوت و تمرینات مربوط به صدا توسط آقای حبیب یوسفی، از ویژگی های مهم این لوح فشرده به شمار می رود.

3. دانشکده مجازی علوم حدیث

دانشکده علوم حدیث، نخستین  مرکز رسمی آموزش عالی کشور است که با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از پرکارترین و زیربنایی ترین رشته های علوم اسلامی را به صورت تخصصی به دانشجویان خود آموزش می دهد. برنامه اصلی این دانشکده ارائه تمامی دروس مصوب رشته دانشگاهی علوم حدیث به صورت غیر حضوری (مجازی) و اعطای مدرک رسمی به دانش آموختگانی است که بتوانند این دوره را با موفقیت و بازده بالای علمی پشت سر گذارند.

در این دانشکده اینترنتی، تنها به ارائه متن دروس اکتفا نمی شود؛ بلکه تلاش شده تا با به کارگیری امکانات و ابزارهای پیشرفته چندرسانه ای و تعاملی، محیط کلاس بازسازی گردد و از فرایند یادگیری اطمینان حاصل شود. استفاده از صوت، تصویر و پویانمایی، امکان ارتباط سریع و زنده با استاد و راهنمای آموزشی، دسترسی به بانک پرسش ها و پاسخ های احتمالی، نگارش و ذخیره جزوه و یادداشت شخصی، دستیابی آسان به متن کامل جزوه هر درس، ارائه پرسش و آزمون های متناوب و ثبت و گزارش نتایج آن، تکرار و بازبینی هر بخش از درس، هدایت آموزشی فراگیر و مشخص کردن وظایف و مراحل کار در طول استفاده از دروس، از جمله ویژگی های برجسته دروس الکترونیکی این دانشکده مجازی است.

مشخصات کامل دروس، امکانات، اساتید و برنامه های این دانشکده در پایگاه: www.hadith.ac.ir قابل دسترسی است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 خرداد 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 65
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 10
بازدید 10580 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 10 (بهار 1384) نگاهی به آثار برگزیده اولین جشنواره نرم افزاری علوم اسلامی