دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: شما علم را در دسترس همگان قرار داده اید

یکشنبه, 31 خرداد 1394 ساعت 14:50
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی مراسمی در دهم اردیبهشت 94 از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دیدار کرد. در این مراسم، رئیس و جمعی از مسئولان این مرکز به بیان توانمندی ها و امکانات و نیز مشکلات موجود پرداختند. در ابتدا، دکتر حمید شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ضمن عرض خیرمقدم به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همراهان ایشان، به تاریخچه شکل گیری این مرکز پرداخت و گزارشی از فعالیت ها و وضعیت موجود را ارائه نمود.

ایشان با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نهادی پژوهشی در کنار نهادهای پژوهشی دیگر تعریف نشده، افزود: «ما در حقیقت، خادم مؤسسات دیگر هستیم و محتوای علوم و معارف اسلامی را در راستای توسعه اطلاعات و ارتباطات ترویج می دهیم. البته، خودمان هم پژوهشکده ایی داریم که برخی کارهای پژوهشی نور را سامان دهی می کند.»

دکتر شهریاری اظهار داشت: «تاکنون در مجامع مختلف بین المللی شرکت کرده ایم و از سال 1997م در نمایشگاه جی تکس حضور فعال داشته ایم. مجموع تولیدات نور، بالغ بر 400 نرم افزار در حوزه علوم اسلامی بوده است که گزیده بسیار مختصری از آن را برای شما تشریح خواهیم کرد.»

در ادامه، ایشان تعدادی از نرم افزارهای تولیدی مرکز، همچون: کتابخانه مهدویت، جامع الأحادیث، جامع تفاسیر نور، عرفان، تراث و نجوم در اسلام و ایران را معرفی کرد و وزیر را در جریان روند تولید این نرم افزارها قرار داد و مشکلات و مسائل پیش روی محصولات نور را تشریح نمود.

ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، با اشاره به رعایت مسئله مالکیت معنوی در تولیدات این مرکز، به روند ارائه مجموعه آثار بزرگان در این مرکز پرداخت که تولید تمام این مجموعه ها، با اجازه صاحبان این آثار صورت گرفته است. ایشان افزودند: «نکته حایز اهمیت اینجاست که امتیاز نشر مجموعه آثار بزرگان، در اختیار ماست.» دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: «ما به نوعی در صرفه جویی منابع در راستای برنامه های حوزه های علمیه گام برداشته ایم و اینجا مرجعی برای تولید برنامه های حوزوی شده است؛ در حال حاضر، بیش از 400 مورد سفارش برای تولید محصولات نویسندگان و بزرگان را در قالب نرم افزار در دست اجرا داریم.»

همچنین، دکتر شهریاری با بیان اینکه افزون بر 30 پایگاه اینترنتی توسط این مرکز در حال خدمات دهی هستند، افزود: «حوزه نت، رتبه بین 200 تا 300 را در کشور به خود اختصاص داده است.» در ادامه، ایشان برخی از قابلیت های پایگاه های این مرکز را بیان نمود.

در ادامه این نشست، دکتر بهرامی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به معرفی تعدادی از تولیدات فاخر این مرکز پرداخت. اوّلین نرم افزاری که ایشان آن را معرفی کرد، نرم افزار جامع تفاسیر نور بود که دانشنامه ای قرآنی است. دومین نرم افزاری که توسط ایشان معرفی شد، نرم افزار جامع الأحادیث بود که منبعی عظیم از احادیث پیامبر اکرم(ص) و روایات ائمه اطهار(ع) به شمار می رود. نرم افزار بعدی، نرم افزار رجالی درایة النور بود که به بررسی و مطالعه پیرامون اسناد راویان حدیث می پردازد.

دکتر بهرامی علاوه بر معرفی نرم افزارهای دسکتاپی نور، به معرفی پایگاه های اینترنتی نور پرداخت؛ از جمله به قابلیت ها و محتوای پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) اشاره کرد و نقش آن را در توسعه و تولید دانش یادآور شد.

سامانه مشابه یاب متون (سمیم نور)، از دیگر پایگاه هایی بود که توسط معاون پژوهشی مرکز نور مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، دکتر مهدی بهنیافر، معاون رئیس مرکز، گوشه ای از فعالیت های مربوط به حوزه خط و زبان فارسی در این مرکز را تشریح کرد. وی گفت: «در طی حدود 20 سال فعالیت مرکز، دیتای گردآوری شده نور مشتمل بر بیش از 40 هزار جلد کتاب و 8 میلیون صفحه مقالات متنی و تصویری مجلات می باشد و بانک های موضوعی مختلفی شامل 600 هزار چکیده استخراج شده و 2 میلیون و 300 هزار نمایه موضوعی و فرمت های تخصصی علوم اسلامی و انسانی را نیز در اختیار داریم.»

بهنیافر افزود: «نکته ای که وجود دارد، این است که این پیکره های گردآوری شده، خام است و برای ماشینی کردن این متون، نیاز به ساماندهی این دیتا داریم. چهار لایه در این سامانه تعریف شده است که عبارت اند از: لایه های صرف، نحو، معنا و مفهوم. ایشان در ادامه سخنان خویش، به تشریح هرکدام از این لایه های پرداخت و روند غنی سازی متون را در مرکز ترسیم نمود.

پس از معرفی مرکز و تولیدات نور توسط مسئولان و دست اندرکاران مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایراد سخن پرداخت و گفت: «سال گذشته که به قم آمدم، فرصت نشد که به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیایم. امروز بحمدالله، توفیق آشناشدن با فعالیت های این مرکز برایم حاصل شد.

البته، بنده قبلاً مطالبی را در خصوص فعالیت ها و تولیدات این مرکز شنیده بودم؛ ولی شنیدن، کی بود مانند دیدن. به هر حال، جا دارد که به سهم خودم به عنوان یک ایرانی مسلمان، از این فعالیت های مفید و کارهای بزرگی که شما انجام داده اید، تشکر کنم. در گذشته، افرادی که در حوزه درس می خواندند و طلبه بودند، بخش قابل توجهی از وقت خودشان را صرف پژوهش می کردند؛ اما فکر می کنم که الآن شما خیلی راه را هموار کرده اید تا اینکه اینها وقت خودشان را به فعالیت های پژوهشی اساسی و مهم تر اختصاص دهند.

کار دیگری که انجام شده، این است که شما خودتان را در معرض همه اندیشه ها قرار داده اید. این، یعنی به جای اینکه تبلیغ یک تفکر را انجام دهید، اندیشه ها و نظرات افراد مختلف را در قالب مجموعه آثارشان تولید و تکثیر کرده اید؛ حتی آثار افرادی که از نظر فکری همسو با یکدیگر نبودند و در واقع، شما با ارائه این آثار، وفاداری خودتان را به علم نیز نشان داده اید.»

دکتر واعظی در ادامه گفت: «به هر حال، خوشحالم از اینکه این مرکز، مدیریت ثابتی داشته است و به کاری که اینجا انجام می شود، خیلی علاقه مندم. در این مرکز، یک تیم و گروه خیلی خوبی جمع شده است و جا دارد که اولاً خداوند را سپاسگزار باشیم که چنین دوستانی که اهل علم هستند و هم نگاهی به فناوری اطلاعات دارند، توانسته اند این دو را باهم آشتی دهند و در نتیجه، محصولات ارزنده ای را ارائه دهند. نظر من، این است که حتماً باید این روند با قوت ادامه پیدا کند و طبیعی است که ما نمی توانیم نسبت به این وضعیت و آینده آن، بی تفاوت باشیم. خودمان هم علاقه مندیم که یک سهمی داشته باشیم و ان شاء الله هم از نظر فنی و هم از نظر مالی، بتوانیم یار و مددکارتان باشیم تا کار شما با سرعت بیشتری به پیش برود.»

واعظی خاطرنشان کرد: «کار شما، فقط درباره کسانی که فعالیت حوزوی دارند، نیست؛ بلکه افراد دیگری هستند که در تحقیقات و مقالات و سخنرانی های خودشان، به آیات و روایات طبقه بندی شده و موضوع بندی شده نیازمند هستند و دوست دارند از این کارهایی که شما در علوم قرآنی و حدیثی انجام داده اید، بهره ببرند.»

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خویش، اظهار داشت: «کاری که باید انجام شود، این است که همه اینها در معرض استفاده عموم قرار بگیرد. یکی از این کارها، این است که به صورت آن لاین هم این محصولات را عرضه کنید که همگان، حتی برادران اهل سنت، در داخل و در خارج از کشور نیز بتوانند از این برنامه ها و محصولات مفید استفاده شایان را ببرند؛ خیلی از این افراد و بزرگان با ما نزدیک هستند و بسیاری از کتب اسلامی را مورد استفاده قرار می دهند. إن شاء الله که در کارتان موفق باشید.»

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 27 خرداد 1394
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 2
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 50
بازدید 10585 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 50 (بهار 1394) دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: شما علم را در دسترس همگان قرار داده اید