تازه های فناوری اطلاعات اسلامی 56

سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 15:24
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم افزار آثار علامه محمدتقی جعفری تولید شد

این نرم افزار ارزشمند، توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و با همکاری مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری(ره) تولید شده که ۱۹ عنوان از آثار مرحوم علامه جعفری را در موضوعاتی مانند: فلسفه، عرفان اسلامی، عقاید و کلام، فقه اسلامی و ادبیات در خود جای داده است.

تحقیقی در فلسفه علم، حیات معقول، جبر و اختیار، حقوق جهانی و کاوش های فقهی، معرفت شناسی، بررسی افکار دیوید هیوم و برتراند راسل، حکمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی، عرفان اسلامی، تکاپوی اندیشه ها، مولوی و جهان بینی، از جمله کتاب هایی است که این نرم افزار در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

جست‌و‌جو به روش های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب های برنامه، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه و نیز امکان یادداشت برداری، از جمله قابلیت های پژوهشی این نرم افزار است.

گفتنی است، آبان ماه سال جاری مراسم رونمایی از نرم افزار آثار علامه محمدتقی جعفری(ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با حضور جمعی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد.

تولید و عرضه نرم افزار سبط النبی(ع)

در راستای ضرورت سامان دهی اطلاعات و پژوهش های انجام شده در گستره معارف ناب اسلامی و پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی موجود، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) هماهنگ با پیشرفت فناوری و همسو با نیازهای جدید، با تلاش محققان و متخصصان خود، نرم افزار سبط النبی(ع) را تولید و در اختیار پژوهشگران قرار داد است.

این نرم افزار که با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ویژه کنگره بین المللی سبط النبی، امام حسن مجتبی(ع) تولید شده، شامل متن و تصویر ده ها عنوان کتاب و مقاله در مورد امام حسن(ع) می باشد. پیشوایان هدایت، صلح الحسن و ثورة الحسین(ع)، اهل البیت(ع) من کتاب أعیان الشیعة، الفصول المهمة فی معرفة الائمة(ع)، فضائل الخمسة من الصحاح الستة، عصر الامام المجتبی(ع) اجتماعیاً و سیاسیاً، تلخیص ائمة اهل البیت(ع) فی کتب اهل السنة و کتاب بلاغة الحسن(ع)، از جمله کتاب هایی است که به همراه مجموعه مقالات همایش سبط النبی، امام حسن مجتبی(ع) و همچنین، مجموعه نقدهای صورت گرفته در مورد فیلم «الأسباط» در این نرم افزار ارائه شده است.

گفتنی است، این نرم افزار نیز همچون دیگر محصولات دسکتاپی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با قابلیت های پژوهشی متنوعی نظیر: جست و جوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست از طریق کلمه و عبارت، ارتباط واژگان متون با چند دوره لغت نامه به همراه قابلیت یادداشت برداری، ذخیره سازی، ویرایش و چاپ متن ارائه شده است.

رونمایی از نرم افزارآموزشی چندرسانه ای «سنگواره»

نرم افزارآموزشی چندرسانه ای «سنگواره» در همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا رونمایی شد. این برنامه با مشارکت اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و پژوهشکده حج و زیارت به بهره برداری رسیده است.

نخستین ویژگی این نرم افزار، «ساختار آموزشی» آن است و امتیاز منحصر به فرد این برنامه، ساختار موضوعی پیوسته و درسنامۀ جامع آموزشی آن است. این نرم افزار، دارای ۳۳ درس متنوع است که در شش بخش جداگانه به عناوین ذیل سامان یافته است:

  • - پیدایش سلفیه (بررسی تاریخی و ریشه سلفی وهابیت)؛
  • - ظهور سلفیۀ وهابی (ظهور وهابیت و حاکمیت آن)؛
  • - مبانی فکری وهابیت (جهان بینی و معرفت شناسی وهابیت)؛
  • - باورهای وهابیان (باورهای عمومی و اختصاصی وهابیت)؛
  • - کارنامۀ وهابیت (فعالیت وهابیان، مراکز و مؤسسات تبلیغی و نگاهی به مواضع آنها در جهان اسلام)؛
  • - وهابیت، مذهب یا بدعت خطرناک (بررسی دیدگاه مذاهب اربعه و پیروان مذهب اهل بیت(ع) نسبت به وهابیت، و رسالت عالمان و امت اسلامی در برابر وهابیت).

«منابع کمک درسی»، ویژگی دیگر این نرم افزار است، سنگواره ضمن ارائه متن درسی، برخوردار از منابع کمک درسی مانند: متن پژوهشی، چکیده و تلخیص هر درس با امکان شنیدن صوت خلاصه هر درس، متناسب با هر موضوع دارای فایل تصویری آموزشی مرتبط با بحث نیز می باشد.

«برگزاری آزمون مجازی»، قابلیت ارزنده این نرم افزار است. در ساختار این محصول آموزشی ـ پژوهشی، برگزاری «آزمون» در هر درس پیش بینی شده است. بدین ترتیب، دانش پژوه پس از مطالعه درس و آشنایی با منابع پژوهشی باید درس مطالعه شده را امتحان بدهد تا بتواند به مرحله بعد برود و به درس پایانی دسترسی پیدا کند. بنابراین، دروس یادشده با لحاظ آگاهی های پیشین دانش پژوه و مطالعه مطالب پیش نیاز، ارائه و نمایش داده خواهند شد.

ویژگی دیگر، بهره مندی برنامه از «منابع پژوهشی» است. نرم افزار «سنگواره» متن 1128 عنوان کتاب و مقاله را در خود دارد که دسترسی به منابع خاص و کمیاب، و همچنین، امکان استفاده پژوهشی و کتابخانه ای کامل از این منابع را برای مخاطب فراهم ساخته است.

ویژگی بعدی، «مشخصات فنی و آماری» است. این نرم افزار دارای مشخصات فنی قابل توجهی است که جملگی با هدف عرضه آسان و جامع محتوای مورد نیاز طراحی شده است. این امتیازها عبارت اند از:

قابلیت جستجو در منابع تصویری نرم افزار؛ علاوه بر جست و جوی متنی (۳۳ درس)؛ ۵۵۱ فایل word به حجم ۱۵۰ مگابایت؛ 1458 فایل pdf به حجم ۴۹۰۰ مگابایت؛ ۳۶ فایل سخنرانی تخصصی به حجم ۵۰۰ مگابایت، حدود ۱۱ ساعت (۶۶۰ دقیقه)؛ ۱۵۵ فایل تصویری تخصصی به حجم ۱۲۰۰۰ مگابایت حدود ۲۶ ساعت (۱۵۶۰ دقیقه)؛ ۳۳ روایت قصه (نریشن) به حجم ۶۰۰ مگابایت حدود ۶ ساعت (۳۶۰ دقیقه).

راه اندازی نسخه جدید فروشگاه اینترنتی نورشاپ

نسخه جدید فروشگاه اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نورشاپ)، عرضه کننده محصولات علوم اسلامی و فرهنگی، راه اندازی شد و در دسترس کاربران قرار گرفت.

سایت نورشاپ با ارائه و فروش اینترنتی نرم افزارهای تولید شده در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، امکان خرید این محصولات را در اقصا نقاط کشور برای همگان فراهم می کند.

در این نسخه از پایگاه، این امکان فراهم آمده تا کاربران بتوانند به وسیله جستجو در عناوین کتب، نرم افزار مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین، فهرستی از کتب موجود در آن به همراه مشخصات کامل و تصاویر محیط نرم افزار جهت کمک در انتخاب صحیح و بهتر در اختیار کاربر قرار می گیرد. جست‌و‌جوی نرم افزار بر اساس موضوع، روش دیگری است که جهت سهولت در دسترسی به نرم افزار در اختیار کاربر قرار گرفته است.

«قرآن و علوم قرآن»، «حدیث و علوم حدیث»، «فقه و احکام»، «آثار اندیشمندان و بزرگان»، «ادبیات»، «اخلاق و عرفان»، «عقاید و کلام»، «معصومان(ع)»، «اصول فقه»، «ابزارهای پژوهشی»، «خانواده و مشاوره»، «حقوق و سیاست»، «تاریخ و جغرافیا»، «طب»، «نجوم»، «منطق و فلسفه» و «آموزشی» عناوین موضوعات نرم افزارهای ارائه شده در نورشاپ می باشند.

نرم افزار «زیارت آفتاب» تولید شد

در این نرم افزار، مجموعه ای از پرسش و پاسخ ها و دانستنی های مفید درباره اربعین حسینی و زائران پیاده در پنج فصلِ: پرسش های اربعین، آداب و اعمال زیارت امام حسین(ع)، اشعار و روضه های اربعین، مسائل متفرقه زیارت و احکام ضروری زائر گنجانده شده است.

هدف از تولید این نرم افزار، «پاسخگویی فعال» می باشد و سعی شده است تا پرسش هایی که در اذهان زائران پیاده وجود دارد، به موقع و پیش از طرح سؤال توسط ایشان و با استفاده از بانک سؤالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی (نمایندگی خراسان رضوی) ارائه گردد.

مزیت خاصی که این نرم افزار نسبت به موارد مشابه دارد، امکان طرح و ارسال سؤال در داخل برنامه می باشد که پاسخگویان مرکز پاسخ را به صورت پیامکی برای پرسشگر ارسال خواهند نمود.

قابل توجه است که این نرم افزار با همکاری 10 نفر از کارشناسان پاسخگو، برنامه نویس و طراح مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی طراحی شده و از طریق: پایگاه رسالات، پایگاه ای پرسش و کانال تلگرام مرکز ملی به نشانی telegram.me/eporsesh به دو صورت الکترونیکی و pdf قابل دسترسی است.

نرم افزار قرآنی «ریاض النغم» رونمایی شد

خودآموز تلاوت آیات قرآن با نام «ریاض النغم» در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال رونمایی شد.

نرم افزار قرآنی ریاض النغم، اوّلین خودآموز جهان تلاوت بوده که تولید آن به مدت سه سال توسط ۱۲ متخصص طول کشیده است. این برنامه متقن ترین نرم افزاری است که در حوزه تلاوت و در بستر به روزترین قرائت ها تنظیم شده است.

این محصول فرهنگی، بدون حمایت دولتی و کاملاً مستقل تولید گردیده و در حال حاضر، در ایران، آسیای شرقی و اروپا توزیع شده است. همچنین، این نرم افزار دارای ۴۰۰ صفحه محتوایی و مشتمل بر 2000 مثال می باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 25 آذر 1395
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 75
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 56
بازدید 11835 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 56 (پائیز 1395) تازه های فناوری اطلاعات اسلامی 56