نگاهی به محصولات اخلاقی نور

پنج شنبه, 27 خرداد 1400 ساعت 16:05
    نویسنده: علی نعیم‌الدین خانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این مورد را ارزیابی کنید
(8 رای‌ها)

اشاره

محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در موضوعات گوناگون علوم و معارف اسلامی سامان یافته است و همه حوزه‌های مربوط به: عقاید، کلام، قرآن، حدیث، ادعیه، فقه، احکام و مناسک، فلسفه، منطق، عرفان، اخلاق، تربیت، ادبیات، طب، فرهنگ، اجتماع، تاریخ و سیره، جغرافیا، نجوم، سیاست، انسان‌شناسی، شخصیت‌شناسی و آثار بزرگان را پوشش می‌دهد.

یکی از این موضوعات، اخلاق است. تولیدات نور در حوزه اخلاق، به دو دسته کلّی قابل تقسیم است: الف. محصولاتی که تنها به همّت محقّقان و متخصّصان مرکز تهیه و تولید شده و همه یا بخش بسیاری از آن، به موضوعات و مباحث اخلاقی مرتبط است. ب. نرم‌افزارهایی که با مشارکت مرکز نور سامان یافته و تمام یا قسمتی از آن، به ارائه متون و مطالب اخلاقی اختصاص دارد. در این نوشتار، به معرّفی اجمالی مهم‌ترین این محصولات به‌ ترتیب الفبایی می‌پردازیم.

شایان توجّه است که به دلیل محدودیت در ارائه مطالب، از ذکر برخی تولیدات مرکز که به طور غیرمستقیم به حوزه دانش اخلاق و معارف اخلاقی مربوط می‌شود، صرف نظر نمودیم؛ نرم‌افزارهایی از قبیل: جامع تفاسیر نورجامع الأحادیث 3.5، دانشنامه نبوی، سیره معصومان(ع)، فرهنگ اصطلاحات علوم، دروس حوزوی، کتابخانه احادیث تفسیری، فرهنگ موضوعی بحار الأنوار، فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان و المیزان، معجم موضوعی کتب اربعه، آثار بنیاد معارف اسلامی، قصه‌ها و نکته‌ها، آوای ملکوت، دانشنامه فضائل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل‌سنّت، حدیث اهل‌بیت(ع) و مجموعه نرم‌افزارهای شجره طوبی.

آثار اعمال و کیفر کردار

در این برنامه، متن کامل آثار سید هاشم ناجی جزائری، به زبان فارسی و عربی، طی موضوعات: قرآن، حدیث، اخلاق اسلامی، قضاوت، آداب و معاشرت اسلامی ارائه شده است. از جمله کتاب‌های ارائه شده در این نرم‌افزار، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1. همسران رحمت‌‌شده و همسران نفرین‌‌شده؛ 2. بایدها و نبایدها در رفتار و کردار قضات؛ 3. حمایت از حیوانات در اسلام؛ 4. خیر الدنیا وخیر الآخرة؛ 5. الیتیم فی القرآن والحدیث؛ 6. ثواب الأعمال فی القرآن.

آثار روزه در تقوا

این محصول، شامل مجموعه سخنرانی‌ها و پرسش‌ها و پاسخ‌ها از حضرت آیت‌الله خوشوقت تهرانی(ره) به صورت تصویری و صوتی، مشتمل بر موضوعات و مباحث گوناگون اخلاقی و اسلامی است؛ مانند: شرح دعای صحیفه سجادیه در استقبال و وداع با ماه مبارک رمضان؛ فلسفه روزه، احکام روزه و روزه‌دار، ارتباط روزه با تقوا، روزه واقعی و مراقبت بعد از ماه مبارک رمضان؛ بیش از 600 پرسش و پاسخ قرآنی، اخلاقی، اعتقادی، تربیتی و مباحث مربوط به روزه، به همراه عنوان‌بندی جداگانه هر سؤال.

آثار مکتوب استاد انصاریان

80 عنوان کتاب در 101 جلد از آثار استاد حسین انصاریان، به زبان: فارسی، عربی و انگلیسی محتویات این لوح فشرده را تشکیل می‌دهد و شامل موضوعات ذیل است: ترجمه و تفسیر، اخلاق و معارف اسلامی، عرفان و حکمت، شخصیت‌شناسى اهل بیت(ع)، نگرشى نو به اخلاق نظرى، تربیتى ـ اجتماعى، پاسخ به شبهات دینى (اصول دین)، نگرشى به شخصیت اصحاب سید الشهداء(ع)، سیرى در حیات علمى و عملى لقمان حکیم، سیرى در معارف اسلامى، مجموعه غزلیات و اشعار.

برخی از کتاب‌های این مجموعه، عبارت است از: عرفان اسلامى (15 جلد)، زیبایى‌هاى اخلاق، تواضع و آثار آن، نگاهى به مقام حضرت فاطمه(س)، الأسرة ونظامها فى الإسلام، و أهل بیت(ع) ملائکة الأرض. در این کتابخانه الکترونیکی، 45 مجلس از سخنرانی‌های استاد به مناسبت ایّام رمضان و محرّم (سال 88ش) نیز عرضه شده است.

اسوه تقوا معرفی و آشنایی با نرم افزار اسوه تقوا (مجموعه آثار كنگره بزرگداشت فقیه متألّه، حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی)

مجموعه آثار کنگره بزرگداشت فقیه متألّه، حضرت آیت الله حاج سید علی‌آقا قاضی(ره)، در این برنامه قابل دسترسی است.

اسوه تقوا، شامل 11 جلد از آثار مربوط به کنگره بزرگداشت سید علی‌آقا قاضی(ره)، طی موضوعات: کلام عرفانی، نامه‌های عرفانی، احادیث اخلاقی، تاریخ اسلام، سرگذشت‌نامه، ویژه‌نامه و یادنامه است. برخی از کتب این نرم‌افزار، عبارت‌اند از: آسمان توحید و معرفت، انوار هدایت (مجموعه احادیث اخلاقی)، کوه توحید، مجموعه مقالات برگزیده کنگره بزرگداشت آیت الله سید علی‌آقا قاضی(ره) و زینة الإرشاد.

اصول و مبانی تربیت دینی کودکان و نوجوانان

متن کامل 11 عنوان کتاب از آثار مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید، با محوریت اصول و مبانی تربیت دینی کودکان و نوجوانان در این کتابخانه دیجیتالی عرضه شده است؛ مانند: مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث، آنچه درباره کودکان و نوجوانان باید بدانیم، والدین و مربّیان مسئول، و راهکارهای عملی آموزش اخلاق و مهارت‌های زندگی.

پرسش‌های قرآنی جوانان

در این برنامه، 12جلد پرسش و پاسخ قرآنی با ویژگی‌های: گردآوری پرسش‌ها از دانشجویان سراسر کشور؛ توجّه به مسائل عصر حاضر و مشکلات جوانان؛ پاسخ‌های علمی، روان و مستند به قرآن و احادیث، قابل دستیابی است؛ کتاب‌هایی از قبیل: ترنّم مهر، شمیم مهر، باران مهر، شبنم مهر، دانش مهر، علوم مهر، روابط دختر و پسر (2 جلد)، پیامبر مهر (2 جلد) و مهر مهدوى (2 جلد). محتوای این کتابخانه، شامل مباحثی از قبیل: روابط دختر و پسر، قرآن و علوم روز، مهدویت، پیامبر اسلام(ص)، عقاید، تربیت و اخلاق است.

پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی

در این محصول می‌توان به متن 65 عنوان از مجموعه‌ کتاب‌های «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی»، شامل موضوعاتی همچون: قرآن و حدیث، اعتقادات، احکام، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره، اجتماعی و سیاسی، مشاوره و خانواده دسترسی داشت؛ به همراه متن 16 عنوان کتاب از آثار مرتبط با دانشگاهیان، مشتمل بر مباحثی مانند: آشنایی با منابع اسلامی، اخلاق و سبک زندگی، دعا و زیارت، انقلاب اسلامی.

پرسمان 3

بیش از 19800 پرسش و پاسخ دانشجویی در 15 گروه: «قرآن و حدیث»، «کلام و دین‌پژوهی»، «احکام»، «فلسفه احکام»، «اخلاق و عرفان»، «تاریخ و سیره»، «تربیتی و مشاوره»، «سیاسی»، «اجتماعی و فرهنگی»، «اقتصادی»، «حقوقی»، «پزشکی»، «شخصیت‌ها»، «انتقادات و پیشنهادات» و «اطّلاعات عمومی»، در این نرم‌افزار ارائه شده است.

پندهای رسول اعظم(ص): انوار اخلاقی (اندرویدی)

این محصول، نسخه اندرویدی کتاب «پندهای رسول اعظم(ص)» (انوار اخلاقی) به قلم حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی است که نکات و آموزه‌های تربیتی و اخلاقی مفیدی را ارائه نموده است.

جلسات اخلاق استاد توکل

مجموعه سخنرانی‌های اخلاقی استاد سید رحیم توکل به صورت صوتی، در بیش از 650 جلسه، طیّ سال‌های 1373 تا 1392ش در این لوح فشرده گنجانده شده و نرم افزار سلسله جلسات درس اخلاق استاد توکلشامل موضوعات ذیل است:

  • - غفلت: سال‌های 1373 تا 1377ش؛
  • - مَحرم اسرار: سال 1374ش؛
  • - نکات اخلاقی سوره «والعصر»: سال‌های 1375 و 1376ش؛
  • - عبودیت: مُحرّم سال‌های 1377 تا 1391ش؛
  • - معاد: جلسات هفتگی سال‌‌های 1378 تا 1390ش؛
  • - رجعت: جلسات هفتگی سال‌های 1390 تا 1392ش.

چیزی شبیه سکوت

در این کتابخانه، به متن 32 جلد از آثار حجّت الإسلام علی‌اصغر ظهیری در موضوعات: فقه، عرفان، اخلاق، تاریخ، عقاید، مقتل، سیره و مباحث اجتماعی دسترسی دارید؛ کتاب‌هایی همچون: محرمیت با اهل‌بیت(ع)، سیره عملی امام علی(ع) در آینه روایات و حکایات، فضیلت سید الشهداء(ع)، اخلاق اجتماعی جوانان (تصویری)، گنجینه سخن، برگ‌های سیاهی از تاریخ، همسران بافضیلت (تصویری). این نرم‌افزار، همچنین تصاویر، صوت‌ها و فیلم‌های مربوط به حجّت الاسلام ظهیری را نیز عرضه نموده است.

حدیث دل

در این نرم‌افزار، مجموعه دروس اخلاق آیت‌الله حق‌شناس(ره) در موضوعات گوناگون طی ۳۰۱ درس تهیه و به تمامى دوستداران اخلاق، معنویت و معارف ناب اسلامى تقدیم گردیده است.

حدیث المنجی

متن 71 جلد از آثار استاد سید مرتضی مجتهدی سیستانی، به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی، آذری، اردو، اندونزیایی، بلتی، سندی، گجراتی و هندی، مشتمل بر مباحث گوناگون در حوزه معارف اسلامی، در این لوح فشرده گنجانده شده است؛

کتاب‌هایی مانند: اسرار موفقیت، هدف و اراده (انگلیسی)، دولة الإمام المهدی(ع) (عربی)، انتظار (آذری)، صحیفه رضویه (اردو)، آشنایی با معارف (اندونزیایی)، صحیفه مهدیه (بلتی)، یقین (سندی)، تکامل علم و فرهنگ (گجراتی) و تکامل معنوی (هندی).

حدیث فطرت

در این محصول، به متن 18 عنوان از آثار حجّت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا تبریزی به زبان فارسی در موضوعات: قرآن، دعا، اخلاق، تربیت، سیره، فرهنگ و تاریخ، دسترسی دارید. برخی از کتاب‌های برنامه عبارت‌اند از: پدر، مادر، شما را دوست دارم؛ یک قرن وفاداری؛ الخصائص النبویة؛ الخصائص الرضویة؛ قصه‌های قرآن، از آدم تا خاتم؛ تربیت در سیره و سخن امام حسن(ع)؛ لقمه پاک و تأثیر آن در زندگی؛ پدیده اعتیاد؛ عفاف سرچشمه زیبایی؛ و درس‌های حضرت زهرا(س) برای خانواده‌های جوان.

خوشه‌های معرفت 1و2نرم افزار خوشه های معرفت

بیش از 2400 نکته از اساتید اخلاق، در این لوح فشرده صوتی قابل استفاده است؛ مشتمل بر گزیده‌ای از سخنرانی بزرگان علم و معرفت در مباحث مختلف اخلاق و معارف اسلامی (مجموعاً 2467 قطعه صوتی)، شامل سخنان: علامه جعفری (195 قطعه)، آیت‌الله جوادی آملی (216 قطعه)، آیت‌الله شجاعی (285 قطعه)، آیت‌الله حق‌شناس (79 قطعه)، آیت‌الله مشکینی (82 قطعه)، آیت‌الله میانجی (12 قطعه)، آیت‌الله بهاء‌الدینی (4 قطعه)، آیت‌الله وحید خراسانی (63 قطعه)، آیت‌الله ضیاء آبادی (217 قطعه)، آیت‌الله مکارم شیرازی (261 قطعه)، آیت‌الله مظاهری (186 قطعه)، آیت‌الله مجتهدی (281 قطعه)، آیت‌الله ناصری (161 قطعه)، حجت الإسلام والمسلمین راشد (206 قطعه)، حجت الإسلام والمسلمین فلسفی (182 قطعه) و شهید مرتضی مطهری (37 قطعه).

دانشنامه اخلاق اسلامی

مدّتی بعد از تولید کتابخانه اخلاق، نسخه جدید این برنامه تحت عنوان «دانشنامه اخلاق اسلامی» تولید شد. در این برنامه، متن 445 نرم افزار دانشنامه اخلاق اسلامیعنوان کتاب در 765 جلد از منابع مهم در زمینه اخلاق، به زبان عربی و فارسی، در محورهایی همچون اخلاق: نقلی، فلسفی، عرفانی و تلفیقی، فضایل و رذایل، آداب، حقوق، فلسفه اخلاق، انسان‌شناسی، پند و اندرز، ادعیه و تربیتی ارائه شده است. جامع‌ترین محصول اخلاق مرکز نور، همین نرم‌افزار است که در آن، منابع و آثار اخلاقی بسیار ارزنده‌ای به همراه قابلیت‌های فنّی و پژوهشی، در دسترس قرار گرفته است.

در بخش دانشنامه، تمامی سرفصل‌های اخلاقی با تعابیر گوناگون شناسایی شده و برای آنها یک عنوان معیار به زبان فارسی و عربی انتخاب گردیده و سایر سرفصل‌ها با عنوان «مترادفات» جداسازی شده و به عنوانِ اصلی اتّصال یافته است؛ تا کاربر، عنوان اصلی یا مترادف را جست‌وجو کند و به‌آسانی به سرفصل اصلی دسترسی پیدا نماید. سرشاخه‌های این دانشنامه، عبارت‌اند از: آداب، حقوق، فضایل، رذایل، مبادی، اعمال سال و الگوهای اخلاقی (معصومان(ع)).

دانشنامه علوی 2

متن 173 عنوان کتاب در 389 جلد در زمینه ترجمه و شرح و مصادر نهج البلاغه به زبان عربی و فارسی، محتوای این کتابخانه دیجیتالی را شامل می‌شود. یکی از بخش‌های مهم این برنامه، دانشنامه غرر الحکم است. در این بخش، متن کامل غرر الحکم و اتّصال همراه 7 ترجمه فارسی و شرح آقا جمال خوانساری و نیز فهرستی از نمایه‌های موضوعی غرر الحکم، ارائه شده است.

گفتنی است، به همّت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نسخه اندرویدی نهج البلاغه همراه نیز جهت استفاده آسان کاربران از این کتاب جامع‌الأطراف تولید و عرضه شده است.

درس هایی از قرآن کریم

متن و صوت کامل جلسات «درس‌هایی از قرآن» حجّت‌الإسلام والمسلمین قرائتی، از سال 1358 تا 1390ش شامل موضوعات گوناگون، همچون: دینی، قرآنی، اخلاقی، تربیتی، علمی، اجتماعی و سیاسی، در این لوح فشرده قابل دسترسی می‌باشد.

راز زندگی

در راز زندگی به آثار حجّت الإسلام والمسلمین سید حمید فتّاحی، مشتمل بر 21 جلد کتاب، حاوی مباحث: عقاید و معارف، روان‌شناسی، اخلاق و تربیت، تاریخ و مقتل، آزادی، ورزش‌های روحی، دسترسی دارید؛ کتاب‌هایی چون: خطبه حضرت زهرا(س) سند آسمانی، امام حسین(ع) و راز زندگی، انوار الهی (شرح زیارت جامعه کبیره)، نقش دعا در زندگی انسان‌ها، بهداشت روانی در اسلام، چگونه اعتماد به نفس پیدا کنیم، شرح نوین صحیفه سجادیه، روان‌درمانی، پرورش روح، شرح مناجات خمس عشر، شرح زیارت عاشورا و... .

رسم تقوی‌پیشگان

این نرم‌افزار چندرسانه‌ای، شامل برگزیده‌ای از سخنرانی‌های آیت‌الله عزیز خوشوقت تهرانی(ره)، در دو محور ذیل است:

  • - شرح خطبه متّقین و خطبه‌های مرتبط با متّقین، مشتمل بر ریزموضوعات: تقوا در قرآن، رفتار متّقین در جامعه، احوال متّقین در شب و روز، آثار ایمان متّقین، نقش متّقین در اجتماع، سیمای متّقین در قرآن، آثار تقوا و تقوا در کلام امیر المؤمنین(ع)؛
  • - مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها (رمضان 1390ش)، شامل موضوعاتی همچون: مراقبت بعد از ماه مبارک رمضان، راه‌های تحصیل تقوا، اولین مراحل دینداری، راه‌های بالابردن ایمان، ظلم و اثرهای بد آن، انواع ایمان، نکاتی از زندگانی حضرت آدم و حضرت موسی(ع)، حضور قلب در نماز، معنای لقاء در قرآن، و انواع غیبت.

ز ملک تا ملکوت

مجموعه آثار آیت‌الله حق‌ّشناس تهرانی(ره)، شامل کتاب‌های: «مروری بر زندگانی آیت‌الله حق‌شناس»، «ز ملک تا ملکوت (سخنان اخلاقی مرحوم حق‌شناس)»، «رهنمای سلوک» و «چند جمله برای دل تو داداش جون» می‌باشد. بیش از 300 قطعه صوتی از دروس اخلاق، حدود 70 تصویر و 5 قطعه فیلم مربوط به آیت‌الله حق‌ّشناس، در این برنامه عرضه شده است.

نسخه اندرویدی این محصول نیز تهیه و عرضه گردیده است.نرم افزار اخلاق اسلامی (زمزم 8)

زمزم 8

این محصول که تولید مشترک مرکز نور و پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه است، شامل متن کامل 33 عنوان کتاب در موضوع اخلاق اسلامی است. برخی از عناوین کتب این نرم‌افزار عبارت اند از: اخلاق اسلامی (3 جلد)، اخلاق خانواده (2 جلد)، تعلیم و تربیت در اسلام، یکصد درس زندگی از امام علی(ع)، فلسفه اخلاق، اصول اخلاق اجتماعی، اخلاق سیاسی، اخلاق اطّلاعاتی، اخلاق مدیریت، اخلاق نظامی، اخلاق فرماندهی، اخلاق اقتصادی، اخلاق پزشکی، اخلاق عبادی، سیره اخلاقی معصومین(ع)، آداب معاشرت، مدیریت در خانه و خانواده.

سبک زندگی اسلامی

نرم افزار سبک زندگی اسلامیاین لوح فشرده، ارائه‌دهنده «کتاب العشرة» اصول کافى، تألیف ثقة‌الاسلام کلینى به صورت گویا، شامل روایات بسیار مهم درباره چگونه زیستن با مردم مسلمان و غیرمسلمان است.

محتوای برنامه در سه بخش دسته‌بندی شده است: «ترجمه فارسی کتاب العشرة»، «متن عربی و ترجمه فارسی کتاب العشرة» و «متن عربی و ترجمه فارسی کتاب العشرة به همراه شرح روایات توسط حجّت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان» در 30 باب، مشتمل بر 177 حدیث در قالب 531 قطعه صوتی.

سید ابن طاووس

این کتابخانه، دربردارنده متن 27 عنوان در 31 جلد از آثار رضی‌الدین سید ابن طاووس، به زبان عربی و فارسی، در موضوعات: تفسیر، عرفان،‌ عقاید، اخلاق اسلامی، ردّیه‌ها و دفاعیه‌ها، اثبات امامت و ولایت، استخاره، مهدویت، نجوم، واقعه کربلا، دعا و زیارت و‌ آداب سفر است.

برخی از کتاب‌های برنامه عبارت است از: محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم، متن و ترجمه کشف المحجة لثمرة المهجة، إقبال الأعمال (طبع قدیم)، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، فرج المهموم، اللهوف علی قتلی الطفوف، مهج الدعوات ومنهج العبادات.

شهیدین

نرم‌افزار شهیدین، متن کامل 58 عنوان کتاب در 189 جلد، از آثار محمّد‌بن‌مکّی (معروف به شهید اوّل) و زین الدین‌بن‌علی (معروف به شهید ثانی) و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی در موضوع: کلام، اخلاق، حدیث، فقه و اصول فقه را دربردارد. کتاب‌های اخلاقی برنامه که نوشته شهید ثانی است، عبارت‌اند از: منیة المرید، التنبهات العلیة، کشف الریبة و مسکن الفؤاد.

عرفان 3

متن کامل 985 عنوان کتاب و رساله عرفانی در 1595 جلد به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی مانند: شرح حال عارفان، اصطلاح‌نامه، تفسیر عرفانی، عرفان نظری، عرفان عملی، ادبیات عرفانی، حکمت، فقه عرفانی، کتاب‌شناسی و مسائل مختلف، در این کتابخانه گنجانده شده است. شماری از منابع عرفان3، در موضوع اخلاقی عملی یا اخلاق عرفانی است که برای استفاده علاقه‌مندان این موضوع، بسیار راهگشا و مناسب می‌باشد.

گفتنی است که بیش از 200 عنوان کتاب از متون کهن ادبی عرفانی، در این برنامه قابل دستیابی است.

گناهان کبیره (اندرویدی)

از جمله سنّت‌های جاری در نظام هستی، قانون «کُنش» و «واکنش» است و اعمال و رفتار انسان نیز از این قانون کلّی مستثنا نیست. به همین جهت، رفتارهای نیک و خداپسندانه یا اعمال بد و گناهان او، دارای آثار بسیاری است که در آیات و روایات اسلامی به بخشی از آنها اشاره شده است.

ازاین‌رو، شناخت گناهان و آثار زیان‌بار آنها در زندگی، نقش مهمّی در پیشگیری از جرایم و معاصی گوناگون دارد و به‌خوبی آدمی را در مسیر سعادت و نیک‌بختی یاری می‌رساند. نظر به اهمّیّت این موضوع، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، کتاب ارزشمند و اثربخش «گناهان کبیره» نوشته شهید محراب آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب(ره) را در قالب اندرویدی تولید نموده و در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار داده است.

گنج سعادت

این محصول مشتمل بر متن کامل 11 عنوان کتاب در 37 جلد از آثار عارف الهی و آیت حقّ، حاج شیخ علی سعادت پرور(ره) (پهلوانی تهرانی) به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی مانند: شرح حدیث معراج، شرح معارف ادعیه، شرح عرفانی دیوان حافظ، فضایل معنوی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اسرار مقتل سید الشهداء(ع)، مهدویت، کلمات عرفا، شرح منظومه گلشن راز، آداب طریقت و وصایای اخلاقی است.

برخی کتاب‌های گنج سعادت به این شرح است: سرّ الإسراء (شرح حدیث معراج)، نور هدایت (شرح معارف فرازهای کلیدی ادعیه، بر اساس کتاب إقبال الأعمال)، جمال آفتاب و آفتاب هر نظر (شرحی بر دیوان حافظ شیرازی)، جلوه نور (پرتوی از فضایل معنوی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها))، فروغ شهادت (اسرار مقتل سید الشهداء(ع))، الشموس المضیئة فی الغیبة والظهور والرجعة، ظهور نور (ترجمه کتاب الشموس المضیئة)، پاسداران حریم عشق (کلمات عرفا)، راز دل (شرحی بر منظومه گلشن راز)، رسائل عرفانی (مجموعه یازده رساله عرفانی)، پندنامه سعادت (وصایای اخلاقی معظم‌له).

مثنوی معنوی

کتاب وزین مثنوی معنوی، شامل موضوعات و مطالب متنوّع اخلاقی و معرفتی است و کمتر کسی است که از اشعار پُرمحتوا و پندآموز آن، بی‌نیاز باشد.

اخلاق‌پژوهان و علاقه‌مندان به مباحث و مطالب اخلاقی در این نرم‌افزار به متن کامل مثنوی معنوی به خطّ رایانه‌ای و نستعلیق بر اساس نسخه چاپی نیکلسون، به همراه قرائت کامل ابیات مثنوی معنوی توسط آقایان: حسین آهی و امیر نوری، دسترسی دارند. همچنین، امکان مشاهده 4 شرح مبسوط بر ابیات مثنوی در 18 مجلد، از: بدیع‌الزمان فروزانفر، سید جعفر شهیدی، ملّا هادی سبزواری و موسی نثری، برای کاربران فراهم آمده است.

ارتباط ابیات مثنوی با آیات قرآن کریم، روایات معصومان(ع) و گفتار بزرگان و نیز ارتباط شرح‌ها با ابیات و آیات قرآن کریم، از جمله ویژگی‌های نرم‌افزار مثنوی معنوی است.

مجموعه آثار استاد آیت الله ابراهیم امینی

17 عنوان کتاب از آثار آیت‌الله امینی، با موضوعات: تعلیم و تربیت، عقاید، کلام استدلالى، اخلاق اسلامى و زن، در این کتابخانه گردآوری شده است؛ کتاب‌هایی مانند: همه باید بدانند؛ بررسی مسائل کلّی امامت؛ وحی در ادیان آسمانی؛ همسرداری؛ تربیت؛ اسلام و تعلیم و تربیت؛ آشنایی با وظایف و حقوق زن؛ پیامبری و پیامبر اسلام؛ آشنایی با اسلام؛ خداشناسی؛ معاد در قرآن؛ جوان و همسرگزینی؛ امامت و امامان؛ خودسازی؛ دادگستر جهان؛ مرجعیت اهل‌بیت(ع)؛ ازدواج، موانع و راه‌حل‌ها.

مجموعه آثار استاد اصغر طاهرزاده

متن 65 عنوان از آثار استاد اصغر طاهرزاده اصفهانی در موضوعات مرتبط با مبانی معرفت دینی در این محصول قابل دستیابی است. برخی از این آثار، عبارت‌اند از: آشتى با خدا از طریق آشتى با خود راستین؛ کربلا، مبارزه با پوچی‌ها؛ انسان، از تنگناى بدن تا فراخناى قرب الهى؛ خویشتن پنهان؛ معرفة النفس والحشر(ترجمه و تنقیح اسفار جلد 8 و 9)؛ معاد، بازگشت به جدّی‌ترین زندگى؛ آن‌گاه که فعّالیّت‏‌هاى فرهنگى پوچ می‌شود؛ رمضان، دریچه رؤیت؛ زن، آن‏گونه که باید باشد؛ جایگاه رزق انسان در هستى.

در این برنامه، همچنین 8 فیلم و 525 صوت مرتبط با استاد طاهرزاده، مشتمل بر مواردی همچون: شرح 10 عنوان از آثار ایشان، جلسات تفسیری، و مباحث پیرامون اهل بیت(ع) و سلوک دینی ارائه شده است.

افزون بر این، 49 عنوان نرم‌افزار ویژه تلفن همراه، مشتمل بر آثار استاد طاهرزاده، قابل اجراء در گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از فرمت جاوا و اندروید، در محتویات این لوح فشرده وجود دارد.

مجموعه آثار استاد شهید مطهری ـ نسخه نرم افزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری2

یکی از موضوعات بسیار برجسته در آثار استاد شهید مطهری، مباحث اخلاقی است. شما در این نرم‌افزار، به متن 105 جلد از کتاب‌های چاپ‌شده استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری که تاکنون در قالب 30 مجلد «مجموعه آثار» بر اساس موضوع دسته‌بندی شده است و همچنان ادامه دارد، دسترسی دارید.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به متن کامل یادداشت‌های منتشرشده استاد در 15 جلد که همچنان ادامه دارد و نیز سخنرانی‌ها، جلسات تفسیری و دست‌نوشته‌های استاد مطهری در بخش «ندای مطهر» اشاره کرد.

مجموعه آثار امام خمینی ـ نسخه 2

این نرم‌افزار، شامل متن 76 عنوان کتاب فارسی و عربی از آثار امام خمینی(س) در 163 جلد شامل موضوعات: فقه، اصول فقه، اخلاق، تفسیر، فلسفه، کلام، عرفان و سیاست می‌باشد. متن کامل کتاب صحیفه امام و نیز شرح چهل حدیث و جهاد اکبر، در این لوح فشرده وجود دارد.

مجموعه آثار آیت‌الله العظمی علوی گرگانی

این مجموعه، آثار آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، مشتمل بر 32 عنوان کتاب در 54 جلد، به زبان‌های: «فارسی، عربی» و «اردو، آذری و ترکی استانبولی (تصویری)» در موضوعات: حضرت زهرا(س)، اصول فقه، فقه، احکام، خمس، مناسک حج، اخلاق و زندگی‌نامه را شامل می‌شود؛ کتاب‌هایی همچون: گلچینی از انوار اخلاقی، بانوی نور، پندهای رسول اعظم(ص) به اباذر غفاری و منهج الصالحین.

نسخه اندرویدی این محصول نیز که به آثار فارسی معظم‌له اختصاص دارد، تهیه و عرضه شده است.

مجموعه آثار آیت‌الله محمد امینی گلستانی

عنوان کتاب در 21 جلد از آثار حضرت آیت‌الله محمّد امینی گلستانی، در موضوعات: عصر بعد از ظهور، پیشگویی‌های چهارده معصوم(ع)، حقوق، خداشناسی، دعای فرشتگان برای آدمیان، رحمت الهی، مباهله، نفسیه خاتون(س)، آب و حیات، ازدواج و زندگی، سخنرانی، شب و برکات آن، در این محصول قابل دسترسی است.

نسخه اندرویدی این محصول نیز تهیه و عرضه شده است.

مجموعه آثار آیت‌الله مشکینی

23 عنوان از آثار آیت‌الله مشکینی، در این برنامه گنجانده شده و مشتمل بر موضوعات و مطالب ذیل است:

ترجمه قرآن کریم به فارسی (در بخش امکانات نرم‌افزار)، تفسیر روان، تفسیر مبسوط، رسائل قرآنى، المواعظ العددیة، قصار الجُمَل، مفتاح الجنان و مصباح الجنان، الهادی الى موضوعات نهج البلاغة، مسلکنا فی العقائد والأخلاق والعمل، دروس فی الأخلاق، ازدواج در اسلام، الأصول، الرسائل الجدیدة، مصطلحات الفقه، الفقه المأثور، التعلیقة الإستدلالیة على «شرائع الإسلام»، التعلیقة الإستدلالیة على «العروة الوثقى»، التعلیقة الإستدلالیة على «تحریر الوسیلة»، تحریر «التحریر الوسیلة»، نوشتارهاى فقهى، رسائل فقهى و اصولى، کشکول حکمت، گفتارها و نوشتارها.

این مجموعه، همچنین شامل خطبه‌های سبز (گزیده‌ای عمدتاً اخلاقی ـ تربیتی از سخنان معظم‌له در خطبه‌های نماز جمعه قم) می‌باشد.

دسترسی به ده‌ها سخنرانی درس اخلاق حضرت آیة الله مشکینی (ارائه‌شده توسط شبکه رادیویی معارف) به همراه تصاویر معظم‌له، از ویژگی‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

مجموعه آثار آیت‌الله مظاهری ـ نسخه 2

علاقه‌مندان به مباحث اخلاقی، در این برنامه به متن 85 عنوان کتاب در 170 جلد از آثار منتشرشده حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری و دیگر آثار مرتبط، به زبان فارسی و عربی در موضوعات گوناگون از جمله: تفسیر و حدیث، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره، اقتصاد و خانواده، دسترسی دارند.

متن پیاده‌شده برخی از دروس معظّم‌‌له در زمینه‌هایی همچون تفسیر و اخلاق به همراه حدود 200 قطعه تصویر، صوت و فیلم مربوط به معظم‌‌له در بخش نگارخانه، از محتویات ارزشمند اخلاقی و قابلیت‌های راهگشای این نرم‌افزار است.

مجموعه آثار آیت‌الله مکارم شیرازی

این مجموعه، متن 149 عنوان کتاب در 274 جلد از آثار معظمٌ‌له، به زبان‌های: فارسی، عربی و انگلیسی را ارائه نموده است که مشتمل بر موضوعاتی از قبیل: قرآن، زندگانی و سیره معصومان(ع)، تاریخ، اخلاق، دعا و زیارت، مناجات و تفسیر نهج البلاغه می‌باشد.

بعضی از کتاب‌های این برنامه عبارت است از: تفسیر نمونه، پیام امام امیر المؤمنین(ع)، در جست‌وجوی خدا، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، اهداف قیام حسینی، پنجاه درس اصول عقاید برای نوجوانان، شیوه همسری در خانواده، الأخلاق فى القرآن.

مجموعه آثار آیت‌الله محمد محمدی ری شهری

متن 96 عنوان کتاب در 215 جلد از آثار آیة ‌الله محمّد محمّدی ری‌شهری، به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: قرآن و حدیث، دعا، اخلاق، سیره و تاریخ، عقاید و معارف اسلامی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، محتوای علمی این کتابخانه را تشکیل داده که مشتمل بر مباحث عدیده تربیتی و مطالب اخلاقی گوناگون است؛ کتاب‌هایی از قبیل: دانشنامه امام حسین(ع) بر پایه قرآن (14 جلد)، دانشنامه قرآن و حدیث (16 جلد)، میزان الحکمه با ترجمه فارسی (14 جلد)، دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ (10 جلد)، دانشنامه امام مهدی(عج) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ (10 جلد)، دانشنامه عقاید اسلامی (10 جلد)، سیره پیامبر خاتم(ص) (7 جلد)، سخن‌نامه حج (5 جلد)، حکمت‌نامه رضوی (5 جلد)، حکمت‌نامه امام حسین(ع) (2 جلد)، مبانی شناخت، نهج الدعاء، دانشنامه احادیث پزشکی، خاطره‌ها، جشن تکلیف، حکمت‌نامه کودک، فرهنگ‌نامه تجارت و دادوستد، توسعه اقتصادی و گفت‌وگوی تمدن‌ها.

مجموعه آثار شهید دستغیب نرم افزار مجموعه آثار شهید دستغیب رحمه الله

کاربر در این برنامه، به متن کامل 28 جلد از آثار شهید بزرگوار محراب، حضرت آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب‏، در موضوعات: امام حسین(ع)، حضرت مهدی(عج)، ولایت، ایمان، اخلاق اسلامی، استعاذه، اسلام و خانواده، اصول دین، تفسیر، تقوا، داستان‌های اخلاقی، گناهان کبیره، معارف اسلامی، معراج، نماز، خضوع و خشوع دسترسی دارد.

مجموعه آثار شیخ صدوق

متن 42 عنوان کتاب در 85 جلد به زبان فارسی و عربی از آثار شیخ صدوق به همراه منابع مرتبط، طیّ موضوعات: روایات فقهى، فقه، اخلاق، کلام، ویژگی‌هاى شیعیان و مهدویت، در این محصول قابل دستیابی است.

کتاب‌هایی نظیر: علل الشرائع، معانی الأخبار، الأمالی، ثواب الأعمال وعقاب الأعمال، الخصال، التوحید، صفات الشیعة، فضائل الشیعة و کمال الدین وتمام النعمة.

مجموعه آثار شیخ محمد یعقوبی

این کتابخانه الکترونیکی، دربردارنده متن 60 عنوان کتاب در 73 جلد از آثار آیت‌الله شیخ محمد یعقوبی به زبان عربی، در موضوعاتی مانند: معارف و اخلاق اسلامی، فقه و اصول، سیره و تراجم، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌باشد؛ کتاب‌هایی مانند: مفاهیم قرآنیة، جهاد و إجتهاد، سیرة الأئمة الإثنی عشر(ع)، قضایا المرأة فی الفکر الإسلامی، المعالم المستقبلیة للحوزة العلمیة، نحن والغرب، تأصیلات فی الأقتصاد الإسلامی.

مجموعه آثار حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ـ نسخه 2

متن 73 عنوان کتاب در 128 جلد از آثار حجّت‌الإسلام والمسلمین قرائتی، در موضوعاتی چون: تفسیر، عقاید و معارف اسلامی، سیره اهل‌بیت(ع)، مهدویت، اخلاق، سبک زندگی، احکام شرعی، ادعیه، مهارت‌های تبلیغی، پرسش‌وپاسخ، محتویات این لوح فشرده را تشکیل می‌دهد و مشتمل بر آثار ذیل است که دربردارنده مطالب و مباحث متنوّع اخلاقی است:نرم افزار مجموعه آثار حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

  • - متن کامل تفسیر نور (10 جلد)؛
  • - کتب منتشر‌شده (71 عنوان)؛
  • - مجموعه فیش‌های تبلیغی (6 مجموعه، افزون بر 550 عنوان)؛
  • - صوت و متن برنامه تلویزیونی «درس‌هایی از قرآن» (از سال 1358 تا سال 1397)؛

نسخه اندرویدی این محصول نیز تهیه و عرضه شده است.

مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی

در این برنامه به مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی به زبان آذری دسترسی دارید. این نرم‌افزار، شامل مباحث ذیل است:

864 جلسه در ماه مبارک رمضان (سال‌های 1371 ـ 1391ش) و 114 جلسه در زمینه مباحث روایی، طیّ موضوعاتی از قبیل: توحید و خداشناسی، تفسیر قرآن، شرح روایات و ادعیه، اخلاق اسلامی، سیره معصومان(ع)، خانواده، تعلیم و تربیت، عقاید اسلامی، سیر و سلوک.

مجموعه آثار فقیه اخلاقی، آیت الله احمدی میانجی ـ نسخه نرم افزار مجموعه آثار فقیه اخلاقی حضرت آیت الله احمدی میانجی2

در این برنامه، متن کامل 24 عنوان در 36 جلد از آثار آیت‌الله احمدى میانجى(ره) به زبان فارسى و عربى گنجانده شده است که از جمله آن‌ها مى‌توان به موارد ذیل اشاره داشت: دادنامه حضرت زهرا(س)؛ اطّلاعات و تحقیقات در اسلام؛ خاطرات فقیه اخلاقى آیت‌الله على احمدى میانجى(ره)؛ مکاتیب الرسول(ص)؛ مکاتیب الأئمة(ع).

حدود 200 جلسه منبر و سخنرانى و نیز تعدادى از نامه‌هاى اخلاقى و یادداشت‌های ایشان، در بخش نگارخانه این برنامه گنجانده شده است.

معارف تبلیغ

این برنامه شامل گنجینه‌ای از معارف تبلیغ است که مشتمل بر 10 دفتر می‌باشد؛ با مباحث: اهل‌بیت(ع)، امیر المؤمنین(ع)، امامت و ولایت، امام حسین(ع)، امام زمان(ع)، اخلاقی ـ عرفانی، اخلاق اجتماعی، تربیتی ـ اجتماعی، عمومی ـ سیاسی و حکومت دینی.

امکان ارائه مطالب موجود در دفتر اوّل تا دهم، به صورت نسخه تلفن همراه، از ویژگی‌های این برنامه است.

معارف دانشگاه 5: اخلاق اسلامی

متن 6 عنوان از دروس اصلی «اخلاق اسلامی»، شامل: «اخلاق اسلامی»، «اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم/ مهدی علیزاده»، «اخلاق اسلامی؛ نرم افزار معارف دانشگاه 5: اخلاق اسلامیمبانی و مفاهیم/ محمد داودی»، «فلسفه اخلاق»، «آیین زندگی» و «علم سلوک» در این نرم‌افزار عرضه شده است. این برنامه، همچنین دربردارنده 292 عنوان کتاب در 550 جلد از آثار‌ مفید و مرتبط با دروس اصلی است؛ مشتمل بر:

  • - 230 جلد منبع و کتاب مرتبط، به زبان فارسی، مانند: آیین اخلاق در قرآن و اخلاق سیاسی؛
  • - 172 جلد منبع و کتاب مرتبط، به زبان عربی، همچون: أدب الدنیا والدین، وترتیب السلوک؛
  • - 101 جلد منبع عمومی مهم و مفید، نظیر: ترجمه قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان؛
  • - مجموعه کتاب‌های «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی».

مکارم خوبان

مجموعه سخنرانی‌های آیت الله سید رضی شیرازی در سال‌ 1391 و 1392ش، طی مباحثی چون: سه خصلت ویژه برای کامل شدن ایمان، عوامل ضعف انسان و نقش نفس اماره، شگفتی‌های خلقت انسان، اقسام عبادت، ویژگی مؤمنان واقعی، شرایط زندگی مطلوب پس از مرگ، شرایط و ویژگی‌های رستگاران، در این لوح فشرده گنجانده شده است.

نسیم رحمت 2

در این محصول، به متن 33 عنوان کتاب در 79 جلد از آثار استاد اکبر دهقان، در موضوعات: قرآن، حدیث، چهارده معصوم(ع)، عقاید و معارف اسلامی، اخلاق و تربیت، دسترسی دارید. نسیم رحمت، مشتمل بر 14 هزار نکته از قرآن کریم است؛ شامل کتاب‌هایی مانند: تفسیر نسیم رحمت، هزار و یک نکته از قرآن کریم، واژه‌های نور، نرم افزار نشریه تربیتی اخلاقی خلقشباهت‌ها و تفاوت‌ها از دیدگاه قرآن کریم و احادیث، هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، راه زندگی، راه رشد، راه رستگاری، پرسش‌های اعتقادی پاسخ‌های قرآنی، آینه کمال: زندگانی چهارده معصوم(ع).

نشریه تربیتی ـ اخلاقی خُلُق

متن و تصویر 36 شماره از مجله تربیتی ـ اخلاقی «خُلُق»، مشتمل بر مباحث گوناگون اخلاقی، مانند: معرفی الگوهای قرآنی، معرفی حواریون اهل‌بیت(ع)، پرسش و پاسخ اخلاقی، نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور، معرفی علماء اخلاقی، نامه‌های اخلاقی علماء، دستورعمل‌های موثّق اخلاقی، و رابطه طبّ و اخلاق، در این کتابخانه دیجیتالی قابل دستیابی است.

همراه با مبلغان ـ نسخه 2

نرم افزار همراه با مبلغان (مجموعه آثار حجت الاسلام و المسلمین محمود اکبری)در این برنامه، متن کامل 66 عنوان کتاب در 74 جلد از آثار حجّت الإسلام والمسلمین محمود اکبری، در موضوعات: اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، فقهی و آموزشی، ارائه شده است؛ آثاری همچون: مهارت‌های آموزش اخلاق، برای ریحانه (رهنمودهایی برای دختران جوان)، خرافه‌ها و واقعیت‌ها، مهارت‌های زندگی، نکته‌های ناب اخلاقی، احکام شعری کودکان و عطر رمضان.

نسخه اندرویدی این محصول نیز توسط مرکز نور تهیه و عرضه شده است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 23 خرداد 1400
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 62
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 74
بازدید 4097 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 74 (بهار 1400) نگاهی به محصولات اخلاقی نور