تازه‌های فناوری اطلاعات اسلامی 41

یکشنبه, 27 اسفند 1391 ساعت 15:46
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نرم افزار تراث 2؛ جامع منابع فرهنگ و ادب

نسخه دوم نرم‌افزار تُراث تولید شد

لوح فشرده تراث 2، جامع منابع فرهنگ و ادب به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به جامعه علمی کشور تقدیم شد. این برنامه، حاوی متن کامل 283 عنوان کتاب فارسی و عربی در 529 جلد، درباره موضوعاتی از جمله:

آداب، فرهنگ، علوم و تاریخ اجتماعی مسلمانان و... می‌باشد. دسته‌بندی کتاب‌ها در موضوعاتی همچون: دبیری، کتابت، امثال، امالی، حکایات و سیاست‌نامه، و همچنین فراهم شدن زمینه تحقیق برای پژوهشگران تاریخ با ارایه کتاب‌های میان‌رشته‌ای تاریخ و ارایه متن کامل 10 دوره لغت‌نامه به زبان فارسی و عربی، از دیگرتوانمندی‌های پژوهشی این لوح گرانسنگ است. امکان جستجوی ساده و پیشرفته در متون برنامه، ارتباط واژگان کتب با لغت‌نامه‌های برنامه، متن کامل قرآن کریم به همراه ترجمه با امکان جستجو در آیات، شرایط پژوهشی مناسبی را برای محققان پدید آورده است. نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی‌کردن متن، علامت‌گذاری و انتقال متن به محیط وورد، از دیگر امکانات این لوح می‌باشد.
منبع خبر: پایگاه نورسافت.

راه‌اندازی و روزآمدسازی 55 بانک خودگردان نرم‌افزارهای اسلامی در خارج از کشور

به همت بخش خدمات بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) بیش از 50 بانک خودگردان نرم‌افزارهای علوم اسلامی و انسانی در قاره‌های آسیا، افریقا و اروپا به منظور نشر و گسترش فرهنگ غنی اسلامی تأسیس و به روز رسانی شد.

بانک خودگردان نرم‌افزارهای علوم اسلامی، در واقع به در اختیار قراردادن یک دوره کامل از محصولات تولیدی این مرکز جهت استفاده پژوهشگران، مؤسسات و نهادهای فرهنگی فعال خارج از کشور اطلاق می‌شود. این بانک‌های خودگردان نرم‌افزاری در کشور‌های هندوستان، عراق، پاکستان، اندونزی، افغانستان، بنگلادش، ایتالیا، ترکیه، لبنان، مالزی، آذربایجان، اسلوونی، تانزانیا، تایلند، قرقیزستان، مالی، مصر و میانمار و همچنین پنج بانک در کشورهای: ترکیه، موریتانی، آلمان، نروژ و قزاقستان تکمیل و به روز رسانی شد. شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی، مهم‌ترین عامل برای درخواست مسلمانان کشورهای اروپایی به منظور راه‌اندازی نمایندگی و یا بانک‌های اطلاعات خودگردان است. از آن‌جا که موج اسلام‌خواهی و گرایش به سوی اسلام هر روز گسترده‌تر و فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورها می‌رود، استقبال از تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی روز به روز بیشتر می‌شود.
منبع خبر: پایگاه نورسافت.

لوح فشرده کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) تولید شدکتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام

لوح فشرده کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) حاوی متن کامل 116 عنوان کتاب برای پژوهشگران به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد. کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در دهه کرامت تهیه گردید و شامل متن کامل 116 عنوان کتاب در قالب 489 جلد به زبان فارسی و عربی است. این کتابخانه دارای موضوعات مختلفی همچون احادیث و روایات دارای کتاب‌هایی همچون الکافی، طب الرضا، صحیفة‌ الامام رضا(ع) و مستند الامام رضا(ع) است. این نرم‌افزار، طی سه بخش: نمایش جستجو  و قرآن سامان یافته است.

 

لوح فشرده خطبه‌خوانی تولید شدلوح فشرده خطبه خوانی

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، لوح فشرده خطبه‌خوانی، شامل خطبه‌های هفتگانه اهل بیت(علیهم السلام) تولید و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این نرم‌افزار حاوی خطبه‌هایی مانند: خطبه‌خوانی حضرت زینب(سلام الله علیها) در کوفه، خطبه‌خوانی حضرت فاطمه صغری(سلام الله علیها) در کوفه، خطبه‌خوانی حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) در کوفه، خطبه‌خوانی حضرت امام سجاد(علیه السلام) در کوفه، خطبه‌خوانی حضرت زینب(سلام الله علیها) در شام، خطبه‌خوانی حضرت امام سجاد(علیه السلام) در شام، خطبه‌خوانی حضرت امام سجاد(علیه السلام) در نزدیکی مدینه و روش خطبه‌خوانی و ذکر مصایب اهل بیت(علیهم السلام) می‌باشد که از هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان و عاشوراییان قرار دارد.

ارتباط سه‌جانبه بین عناوین، فیلم و صوت هر جلسه و مطالب مطرح‌شده در هر جلسه، ارایه امکانات فنی جهت استفاده‌های تحقیقاتی، ارایه فهرست فیلم‌ها و صوت‌های موجود در برنامه در سه دسته: فهرست جلسات، فهرست عناوین و فهرست درختی، ایجاد قابلیت جستجو در عناوین و متن کتاب، امکان افزودن عناوین جدید به هر جلسه در زمان پخش فیلم یا صوت و نیز ارایه امکاناتی نظیر سرعت پخش و پخش منقطع جهت یادداشت‌برداری یا پیاده‌سازی آسان از صوت‌های موجود در برنامه، از جمله قابلیت‌های موجود در این لوح فشرده است.
منبع خبر: پایگاه نورسافت.

رونمایی از تبلت قرآنی با سیستم عامل آندروئیدتبلت قرآنی با سیستم عامل اندروید

تبلت قرآنی با پشتیبانی از سیستم عامل آندرویید در دو مدل 7 و 10 اینچی در ششمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد. تبلت قرآنی دایا که توسط شرکت ابرا تهران در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال رونمایی شد، مجهز به نرم‌افزار قرآنی «الذکر» است که در دو مدل 7 و 10 اینچی و با پشتیبانی از سیم‌کارت‌های نسل سوم و سیستم عامل اندرویید به ‌زودی وارد بازار می‌شود. تولید محتوا و نرم‌افزارهای تلفن همراه، از جمله فعالیت‌های شرکت ابر تهران است که در این زمینه در سال 87 نخستین نرم‌افزار قرآنی، برای پلتفرم ویندوز موبایل طراحی و تولید شد. بر این اساس، این شرکت در سال 91 تولید نرم‌افزار قرآنی «الذکر» را برای پلتفرم اندرویید به‌کار گرفت. که این نرم‌افزار، روی تبلت‌های سفارش ایران پیاده‌سازی شده است.

تبلت قرآنی، دارای پردازنده 1.5 گیگاهرتزی و حافظه 8 گیگابایتی است. این تبلت‌ها قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت نسل سوم و اینترنت را نیز دارند. صفحه چندتاچی، زوم با 5 انگشت و کانکشن وای فای و بلوتوث، از جمله امکانات این تبلت قرآنی است. نرم‌افزار نصب‌شده روی این تلبت نیز امکان ارایه 45 تفسیر، چندین لغت‌نامه، ترجمه آیات به زبان‌های مختلف، استفاده از رسم الخط قرآنی، قرایت 9 قاری و ترجمه گویا را دارد.

راه‌اندازی سامانه کتابخوانان حرفه‌ای در فضای مجازی کشورسامانه کتابخوانان حرفه ای

 نخستین سامانه کتابخوانان حرفه‌ای، در فضای مجازی کشور راه‌اندازی شد. به همت نهاد کتابخانه‌ها، نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور در فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود. این کتابخانه مجازی، پاتوق خوبی برای کتابخوان‌ها خواهد بود. در این کتابخانه، 400 عنوان کتاب وجود دارد و با راه‌اندازی این کتابخانه در فضای مجازی می‌توانیم نیاز مخاطبان را شناسایی و آن‌ها را ساماندهی کنیم. در این کتابخانه 71 هزار نفر عضویت دارند. برگزاری مسابقات کتابخوانی، از دیگر مزایای این کتابخانه الکترونیکی است؛ ماه گذشته 480 نفر کتاب‌خوان در این مسابقات شرکت کردند.

پرتال غدیر رونمایی شدرونمایی پرتال غدیر

پرتال غدیر با هدف معرفی فرهنگ ناب شیعی و اسلامی رونمایی شد. پرتال غدیر به مناسبت عید غدیر خم حاوی محتوا و مطالبی در این حوزه بوده که برای کاربران سراسر کشور تولید شده است. این درگاه اینترنتی، شامل بخش‌های مختلفی همچون: آیات و احادیث، گنجینه‌ها، تحفه‌های غدیر، برنامه‌ها و مراسم غدیر، سایر مراکز، خطابه غدیر، باریافتگان غدیر، جشنواره و مسابقه غدیر، کتب و مقالات غدیر، دانلود آثار تبیان با موضوع غدیر است. بخش گنجینه حاوی فایل‌های صوتی و تصویری، بخش تحفه‌های غدیر، فروشگاه اینترنتی با اقلام تزیینی و فروش 40 درصدی محصولات است. همچنین در بخش سایر مراکز می‌توان با همه مراکز شیعی و اسلامی جهان همچون مرکز اسلام‌شناسی آمریکا و مرکز شیعه‌شناسی لندن در ارتباط بود. بخش خطابه غدیر به شش زبان تدوین شده است که دو محور را پوشش می‌دهد و می‌توان به متن و صوت خطابه خطابه اشاره کرد.

مرجع مجازی نماز راه‌اندازی شد

مرکز تخصصی نماز

پایگاه مرکز تخصصی نماز به منظور پاسخ به شبهات عرصه نماز با رویکرد پژوهشی در فضای مجازی راه‌اندازی شد.

 مرکز تخصصی نماز در راستای شناسایی و جذب نیروی‌های مستعد، تربیت استاد و کارشناس در موضوع نماز، تبلیغ و تدریس تخصصی پیرامون نماز، پژوهش در موضوع نماز و پیرامون آن، واکاوی اسرار و آثار و برکات نماز، آسیب‌شناسی نمازخوانی در جامعه، تدوین طرح و برنامه برای نهادینه‌سازی فرهنگ نماز و نمازخوانی و ایجاد و اشاعه فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه، اقدام به راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مرکز تخصصی نماز به نشانی http://namaz.ir است که به تبیین آثار نماز در زندگی افراد و همچنینین پاسخ به شبهات درباره موضوع نماز پرداخته است.

نرم‌افزار آموزش تجوید قرآن تولید شدنرم افزار آموزش تجوید قرآن کریم

نرم‌افزار مروارید، آموزش گام به گام تجوید قرآن کریم به همت شرکت مایده رایانه تولید شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نرم‌افزار «مروارید» به آموزش کامل و گام به گام تجوید قرآن کریم اختصاص دارد و بر اساس کتاب حلیةالقرآن سطح 2 از سوی استاد سیدمحسن موسوی بلده تدریس شده است. این اثر، مجموعاً در قالب 145 جلسه درسی به همراه فیلم استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در چهار قسمت ارایه می‌شود. مطالب درسی و مثال‌های فراوان ارایه‌شده در آن، به‌صورت انیمیشن بوده و با توجه به گستردگی آن هم‌اکنون قسمت اول آن عرضه شده است.نرم افزار مروارید؛ آموزش گام به گام تجوید قرآن کریم قسمت اول نرم‌افزار، شامل 6 فصل ابتدایی کتاب و در قالب 24 جلسه درسی است و مثال‌های درسی علاوه بر استاد سیدمحسن موسوی بلده از سوی قاری محمد‌رضا پورزرگری نیز قرایت شده است. دوره آموزش تجوید سطح 2، برای نخستین‌بار تولید و ارایه شده که خلاصه‌ای از تاریخ قرآن به همراه مراتب قرایت، آغاز قرایت، ابتدا به کلمه، طرق وقف به آخر کلمه، احکام‌ها و آخر کلمه است. همچنین نمایش فیلم استاد در حین تدریس دوره آموزشی با امکان تغییر ابعاد فیلم، از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود. قابلیت جستجو در مطالب درسی و دستیابی به ادامه آخرین جلسات تدریس شده و امکان تمام صفحه شدن برنامه طبق صفحه نمایشگر، از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

شبکه اجتماعی سازمان زنان انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد

شبکه اجتماعی سازمان زنان انقلاب اسلامی

شبکه اجتماعی سازمان زنان انقلاب اسلامی با قابلیت‌هایی همچون: اختصاص صفحه شخصی به هر یک از کاربران، ایجاد پروفایل کاملاً رسمی و امکان ساخت آلبوم تصاویر و بارگذاری تصاویر با ظرفیت مناسب از سوی مؤسسه تبیان و با همکاری شبکه اجتماعی مسلمان رونمایی شد.

این شبکه به شکلی است که تنها اعضای سازمان زنان انقلاب اسلامی می‌توانند به صورت کاملاً حقیقی عضو شوند و مباحث تخصصی خود را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. امکان ارسال مطالب و یادداشت‌های مختلف، امکان ساخت نظرسنجی و قابلیت بحث و مباحثه در کانون‌های ایجادشده از سوی اعضا، از قابلیت‌های این شبکه اجتماعی به شمار می‌رود. امکان ساخت گروه‌های مختلف و فعالیت در گروه‌های مرتبط، ارسال پیام به سایر کاربران، برپایی مراسم‌های مجازی و اطلاع‌رسانی مرتبط با آن، امکان ارسال فیلم، ارسال نظر درباره محتواهای شبکه، به اشتراک گذاری همه محتواهای شبکه بین اعضا و امکان مدیریت و نظارت بر همه فعالیت‌های صورت گرفته، از دیگر خدمات ارایه‌شده در شبکه اجتماعی سازمان زنان انقلاب اسلامی است. معلمان در این شبکه اجتماعی می‌توانند زمان جلسات و نمایشگاه‌های مدارس خود و فعالیت‌های خویش را به اطلاع باقی اعضای این شبکه برسانند. گفتنی است، برای مشاهده این شبکه اجتماعی می‌توان به نشانی saznaa.ir مراجعه کرد و در صورت نیاز ثبت‌نام نمود.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «زنان عاشورایی» منتشر شدنرم افزار زنان عاشورایی

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «زنان عاشورایی» به همت مؤسسه آسمانه نقش فردا تولید شد.

این برنامه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و در راستای بررسی نقش زنان عاشورایی منتشر شده است. ذکر خطبه حضرت زینب(س) و بررسی آن، از ویژگی‌های نرم‌افزار به شمار می‌رود. در این نرم‌افزار، نقش زنان عاشورایی در نهضت عاشورا و سبک زندگی جامعه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب داستان صوتی ارایه شده است.  بزرگ بانوی عاشورا، یکی از بخش‌های این برنامه است که شامل بررسی شخصیت و سیره حضرت زینب(س) به صورت اینفوگرافیک به همراه خطبه حضرت زینب(س) و تفسیر آن است. بخش زنان عاشورا، شامل کاروان حسینی تا عاشوا، کاروان اسرا تا شام، برگشت به مدینه به همراه بیان نقش زنان در نهضت حسینی است. در این بخش، نقش و سبک زندگی زن عاشورایی امروز در جامعه و نیز بررسی این نقش در قرآن، مورد تحلیل قرار گرفته است. بخش کتاب‌شناسی، شامل معرفی کتاب‌های زن مسلمان در سه نسخه فارسی، عربی و انگلیسی و بخش گنجینه دربردارنده مجموعه‌ای از مقالات، اشعار عاشورایی و کلیپ عاشورا با محوریت زنان عاشورا است.

انتشار «صهبای نور 3» ویژه تبلت

نرم‌افزار تخصصی قرآن کریم ویژه تلفن‌های همراه و تبلت به همت مؤسسه نورالزهرا(س)، با امکاناتی همچون: شش دوره ترتیل، تحقیق و ترجمه کامل قرآن کریم (عبدالباسط، منشاوی، الغامدی، المصباحی، پرهیزگار و ترجمه گویا) و نیز دو شیوه نگارش متن قرآن کریم (رسم المصحف و رسم الاملاء) منتشر شد.

از دیگر امکانات این لوح فشرده می‌توان به: سه قلم قرآنی با امکان تغییر اندازه و رنگ (نیریزی، عثمان‌طه و یاقوت)، چهار دوره تفسیر کامل قرآن کریم (نور، نمونه، مجمع‌البیان و المیزان)، دو دوره شأن نزول کامل آیات قرآن کریم (آیت‌ الله ‌العظمی مکارم‌شیرازی و محمدباقر محقق)، دو دوره ترجمه قرآن کریم (فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی) و فهرست تخصصی موضوعی و لغوی قرآن کریم اشاره کرد.

همچنین دو نوع نمایش متن و ترجمه قرآن کریم (بلوکی و سطری)، آموزش و حفظ قرآن کریم (ترتیبی و موضوعی)، جستجو در کل متن، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، اوقات شرعی بیش از 510 شهر ایران به همراه شهرهای مذهبی جهان اسلام، تعیین جهت قبله، ذکرشمار با قابلیت سفارشی کردن اذکار، تقویم مناسبت‌های رسمی و مذهبی همراه با اعمال روز، امکان ذخیره یا ارسال متن، امکان تعیین قرایت، قرایت صوت به همراه نمایش متن با رنگی شدن آیات قرایت‌شده و قابلیت تکرار مجدد آیات، از دیگر امکانات این نرم‌افزار ویژه تبلت به شمار می‌رود.

مفاتیح‌الجنان صوتی ‌«باب‌النعیم» منتشر شد‌نرم افزار مفاتیح الجنان صوتی «باب النعیم»

«باب‌النعیم» به عنوان اولین و تنها نرم‌افزار مفاتیح صوتی ویژه تلفن همراه مخصوص جاوا و آندروید به همت شرکت پیشگامان موج تلفن همراه منتشر شد. این برنامه شامل کلیات مفاتیح‌الجنان به همراه ترجمه، پخش صوت مربوط به ادعیه و زیارات، ارایه سالنامه مذهبی با امکان مشاهده اعمال روز، جستجو در متن مفاتیح و ترجمه و نمایش اطلاعات در دسته‌بندی‌های ساده جهت دسترسی سریع‌تر است. همچنین ایجاد فهرست شخصی با امکان مشاهده آخرین محل مراجعه، درج یادآوری در مکان‌های متفاوت به منظور تسریع در مراجعات بعدی، ذخیره‌سازی بخشی از متن انتخابی در حافظه و ارسال از طریق ایمیل و پیامک، قابل اجرا و سازگاری کامل با صفحات لمسی و وضوح بالا و تغییر پوسته گرافیکی نرم‌افزار، از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار «باب‌النعیم» به شمار می‌رود.

عرضه نرم‌افزار «خاتون مهر»نرم افزار خاتون مهر؛ دغدغه های پیش از ازدواج دختران جوان

نرم‌افزار «خاتون مهر» از سوی مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در ششمین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عرضه شده است.

این برنامه چندرسانه‌ای، ویژه دغدغه‌های پیش از ازدواج دختران جوان به سفارش دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان و با همت مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی تولید شده است.

نرم‌افزار «خاتون مهر» مشتمل بر پاسخ‌هایی برای مطرح‌ترین سؤالات و دغدغه‌های دختران جوان از زبان و قلم اساتید برگزیده حوزه و دانشگاه و چهره‌های مشهور این عرصه می‌باشد. دیدگاه‌های اسلام نسبت به ازدواج و ضرورت وداع با دوران تجرد، سؤال و جواب‌های دختران جوان از مقام معظم رهبری و همچنین مجموعه جذابی از احادیث و توصیه‌های بزرگان درباره ازدواج، در این لوح فشرده گنجانده شده است.

تولید نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه طباطبایی»نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی

نرم‌افزار «مجموعه آثار علامه طباطبایی» که از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده، مشتمل بر متن کامل 72 عنوان کتاب در 154 جلد از آثار علامه طباطبایی(ره) است. این آثار در موضوعات مختلف علوم اسلامی از جمله: تفسیر، فلسفه، عرفان، حدیث، اخلاق اسلامی و اصول فقه، به همراه مباحث اجتماعی، سیاسی و نیز زندگانی علامه طباطبایی تهیه شده است. مهم‌ترین امکانات این نرم‌افزار عبارت‌اند از: ارایه کتاب نهایة الحکمة با 9 شرح و ترجمه، و کتاب بدایة الحکمة با 3 شرح و ترجمه، دسترسی به ترجمه قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان، نمایش 168 تصویر، مشتمل بر تمثال و دست‌خط‌های علامه، 10 دوره لغت‌نامه فارسی و عربی در 62 جلد با قابلیت جستجو، قابلیت جستجوهای متنوع و پیشرفته در تمام متون از طریق کلمه و عبارت و ارایه قابلیت‌های پژوهشی مانند نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی‌کردن و علامت‌گذاری.

انتشار لوح فشرده «مجموعه آثار حکیم بوعلی سینا»نرم افزار مجموعه آثار حکیم بوعلی سینا

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مجموعه آثار حکیم بوعلی سینا را در قالب کتابخانه الکترونیکی منتشر و عرضه کرده است.

 این برنامه شامل متن کامل 77 عنوان کتاب، شرح، ترجمه و حاشیه در 100 جلد از آثار مربوط به حکیم بوعلی سینا به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی چون: الهیات، نبوت، معاد، حکمت مشاء، حکمت عملی، طبیعیات، علوم غریبه، منطق، ادبیات، طب، ریاضیات، فیزیک و سیاست است. متن کامل 9 عنوان فرهنگ‌نامه در 13 جلد به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی، نمایش 24 قطعه فیلم مربوط به زندگانی حکیم بوعلی سینا و شخصیت‌شناسی بوعلی سینا و اطلاعاتی درباره کتب و مؤلفان برنامه، از دیگر امکانات این لوح فشرده است.

 

انتشار نرم‌افزار جامع واقعه عاشورا

این نرم‌افزار به همت مؤسسه عروج اندیشه ماندگار و در راستای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ عاشورایی تهیه و تدوین شده است.

نرم افزار جامع واقعه عاشورااین برنامه شامل بخش‌های مختلفی است که از آن جمله: امام حسین(ع)، فرهنگ عاشورا، در سوگ عاشورا، بحث از عزاداری، حادثه عاشورا، روایت محرم سال 61، کتب، مقالات و نگارخانه است.

بخش امام حسین(ع) شامل قسمت‌هایی مانند: زندگی‌نامه (از منتهی‌الامال)، سخنان و مواعظ امام از مدینه تا کربلا، از مکه تا کربلا و در کربلا، داستان شامل داستان‌هایی از گریه بر سید الشهداء، فضیلت زیارت سید الشهداء، فضیلت گریه بر امام حسین(ع)، قصه‌هاى زندگى امام حسین(ع) و چهل داستان از امام حسین (ع) است. اما بخش احادیث شامل: احادیث عزاداری (چهل حدیث درباره کربلا)، آثار و برکات سید الشهداء(ع) شامل آثار و برکات اخلاقی و سیاسی، زیارت امام، تربت و مرقد امام حسین(ع) است.

بخش فرهنگ عاشورا نیز مشتمل بر فرهنگ اسامی اشخاص، اماکن و رویدادها است و بخش در سوگ عاشورا شامل: هزاران بیت شعر، روضه و مقتل پیرامون اهل بیت(ع) و اصحاب امام برای دهه محرم الحرام، ورودیه مسلم بن عقیل، حضرت رقیه، طفلان زینب، عبدالله بن حسن، قاسم بن حسن، علی اصغر، علی اکبر، ابوالفضل العباس(ع) و شب عاشورا است.

همچنین روایت محرم سال 61 شامل: مقتل نفس المهموم، سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف)، روایت محرم و مقتل بهلول (مقتل منظوم) می‌باشد. بخش کتب و مقالات نیز مشتمل بر 30 جلد کتاب درباره واقعه عاشورا و معرفی امام حسین(ع) و بیش از صدها عنوان مقاله است. بخش نگارخانه این نرم‌افزار شامل: نوحه، روضه و زمینه مرتبط با دهه محرم، داستان، ده‌ها ساعت سخنرانی به زبان‌های فارسی و ترکی، معرفی اماکن زیارتی عتبات عالیات، فرهنگ عزاداری، زیارت عاشورا، گالری تصاویر، بخش آموزش مداحی شامل آموزش دستگاه‌ها (استاد ایزدی)، آموزش اصول مداحی، پزشکی مداحی، ده‌ها عنوان شعر دسته‌بندی‌شده با سبک و فنون مداحی است. از جمله امکانات پژوهشی این برنامه می‌توان به: جستجو، نشانه‌گذاری، حاشیه‌نویسی، چاپ، پیش‌نمایش چاپ، فیش‌برداری، رنگی کردن متن انتخابی، دفترچه، یادداشت، تغییر نوع رنگ و اندازه قلم اشاره کرد.

دیجیتال‌سازی 2500 اطلس نفیس در کتابخانه جغرافیایی آستان قدس رضوی

نقشه خلیج فارس در گذر زمان

در راستای حفاظت، نگهداری، پشتیبانی و اطلاع‌رسانی دقیق علمی، تعداد 2500 اطلس و نقشه نفیس کتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی دیجیتال‌سازی شده است.

پروژه دیجیتال‌سازی منابع نفیس این کتابخانه که از سال 1390 آغاز شده بود، با اسکن 2170  عنوان نقشه جغرافیایی و 243 عنوان اطلس نفیس قدیمی و جدید از ایران و سایر کشورهای جهان به پایان رسید. در این خصوص می‌توان به: تعدادی از منابع اطلاعاتی نفیس دیجیتال‌سازی شده همچون نقشه‌های مربوط به دوره‌های: هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان، نقشه پراکندگی ایستگاه‌های هواشناسی تهران در سال 1302 شمسی، نقشه مشهد در سال 1333 شمسی، نقشه‌های پوششی ایران در مقیاس 150000 و 250000، نخستین اطلس جغرافیایی منتشره در سال 1339 ش، اطلس‌های تاریخ اسلام و شیعه، راه‌های ایران در 1390 و... و نیز اطلس Earth اشاره کرد و گفت: این اطلس بزرگ که به زبان انگلیسی نوشته شده، 20 کیلوگرم وزن دارد و شامل موضوعات مختلف نظیر: اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورها و همچنین تصاویر بسیار زیبا از کرات و سماوات، قاره‌ها و کشورهای مختلف جهان است. در پیشگفتار این اطلس نوشته شده که این کتاب به هیچ عنوان تجدید چاپ نخواهد شد. از این کتاب، فقط 2000 نسخه در دنیا چاپ و منتشر شده و کتابخانه آستان قدس رضوی سیصد و سی و هفتمین نسخه آن را در اختیار دارد.

عرضه نرم‌افزار نقشه مفاهیم قرآنی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

نمایشگاه رسانه های دیجیتال

نقشه مفاهیم قرآن کریم، برای اولین‌بار توسط پژوهشگران ایرانی طراحی و ساخته شده است.

در این نرم‌افزار، شیوه‌ای نوینی از نقشه مفاهیم ارایه شده است که به کمک آن کاربران می‌توانند در کمترین زمان ممکن به موضوعات و مفاهیم مورد نظرشان دست یافته و به مفاهیم مرتبط منتقل شوند. گسترده مفاهیم موجود در این نرم‌افزار، نزدیک به 4200 مفهوم است؛ مفاهیمی همچون: کسب،‌ تجارت،‌ عشق،‌ خانواده،‌ حلال و حرام،‌ رزق،‌ ازدواج،‌ اخلاق، هنر،‌ حجاب،‌ احکام، سیاست،‌ روابط،‌ جامعه، عرفان،‌ شریعت،‌ دین،‌ ابلیس و‌ شیطان. به کمک این نرم‌افزار می‌توان مفاهیم کلیدی موجود در قرآن کریم را به‌راحتی جستجو کرد و به آیاتی که با آن مفاهیم‌ ارتباط معنایی دارند، دست یافت. همچنین به کمک روشی که برای اولین‌بار جهت مدیریت محتوا و نمایش مفاهیم به کار رفته است،‌ این امکان برای پژوهشگران فراهم آمده است که علاوه بر آشنایی با مفاهیم قرآنی، از ارتباط بین آن مفاهیم نیز آگاهی یابند.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه می‎توان به: ارایه شیوه‌ای نوین در مدیریت مفاهیم و عرضه محتوا؛‌ ارایه مفاهیم مرتبط، در یک صفحه و در قالب نقشه درختواره‌ای؛ ایجاد ارتباطی معقول،‌ ساده و قابل دسترس میان مفاهیم؛‌ نمایش مفاهیم مرتبط با خط سیاه و متضاد با خط‌چین قرمز؛ عنوان‌دهی کلی به مفاهیم هم‌سطح معنایی و ایجاد ارتباطی ظریف بین مفاهیم کلی و مفاهیم جزیی اشاره کرد. درصدبندی میزان ارتباط بین مفاهیم مرتبط از 30 درصد تا 100 درصد، تعریف مفاهیم مرتبط با مفهوم مورد نظر کاربر و تطبیق مفاهیم با آیات مربوطه و ترجمه فارسی و تفسیر هر آیه، در دسترس بودن مفاهیم و قابلیت‌های نرم‌افزار، جهت بالابردن ضریب اطمینان به مطالب ارایه شده است. در این نرم‌افزار،‌ تمامی مراحل تعریف مفاهیم، تجدید دامنه و درصدگذاری، به صورت دستی و با نظارت محققان انجام پذیرفته و از ارتباط‌دهی کلیدواژه‌ای رایانه‌ای پرهیز شده است.

نخستین نرم‌افزار «سبک زندگی اسلامی» تولید شد

نرم افزار سبک زندگی عاشورایی

اولین بخش نخستین مجموعه نرم‌افزار‌های «سبک زندگی اسلامی» با عنوان «سبک زندگی عاشورایی» با هدف الگو قرار دادن زندگی امام حسین(ع) به همت مؤسسه ندای فطرت تولید و عرضه شد.

مؤسسه فرهنگی «ندای فطرت» مجموعه نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای «سبک زندگی اسلامی» را در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر پرداختن به سبک زندگی اسلامی تولید کرد. نخستین شماره آن، با نام «سبک زندگی عاشورایی» با توجه به سیره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ابعاد مختلف قیام عاشورا تولید شده است. در بانک مقالات آن، حدود 70 مقاله در مورد سبک زندگی اسلامی و آسیب‌های آن و تهاجم فرهنگی غرب گردآوری شده است. در کتابخانه دیجیتال این نرم‌افزار، حدود 20 جلد کتاب معرفی شده است. تولید 25 فایل پاورپوینت با موضوع آموزش سبک زندگی اسلامی و 14 قطعه فیلم در مورد مفهوم‌شناسی سبک زندگی اسلامی و آسیب‌های پیش روی آن، از دیگر ویژگی‌های این برنامه است.

34 فایل صوتی از مجموعه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری و دیگر کارشناسان این حوزه در اختیار کاربران قرار داده شده است

سرزمین مجازی کودکان راه‌اندازی شد

سرزمین مجازی کودکان، شامل بخش‌هایی همچون: شعر، داستان و قصه در پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان راه‌اندازی شده است.

شبکه مجازی کودک تبیان، بخش داستان‌های بچه‌ها (قصه‌گویان کوچک) را راه‌اندازی کرد که شامل داستان‌های بلند و کوتاه از زبان بچه‌ها و نقاشی‌های کشیده برای هر قصه است. اکنون شبکه کودک از میان قصه‌ها، داستانک‌ها، طنزها و شعرهای ارسالی کودکان و نوجوانان 6 تا 14 ساله، کار خود را با سه نفر از داستان‌نویسان آغاز کرده و به‌زودی و پس از ویرایش و آماده‌سازی داستان‌های بچه‌ها برای نمایش در شبکه کودک، ارایه می‌شود. پایگاه‌ها، فیلم و عکس، از بخش‌های اصلی سرزمین مجازی کودک به شمار می‌رود. همچنین تاکنون یک جای خالی، قلقلی بازیگوش و باغچه دوستی، از جمله مطالبی بوده که در این پایگاه ویژه کودکان و نوجوانان بارگذاری شده است. در این راستا، تمامی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به داستان، می‌توانند آثار خود را به نشانی پستی و یا پست الکترونیکی مؤسسه تبیان ارسال کنند تا شعر و نقاشی از داستان‌های آن‌ها تهیه شود و پس از آماده‌سازی با نام خودشان در پایگاه قرار می‌گیرد. گفتنی است، علاقه‌مندان برای ورود به صفحه قصه‌گویان کوچک می‌توانند به شبکه کودک تبیان به نشانی www.kids.tkvl.ir مراجعه کنند.

تولید نرم‌افزار اندرویدی «مدیریت کتابخانه دیجیتال قایمیه اصفهان»

نرم افزار اندرویدی مدیریت کتابخانه دیجیتال قائمیه اصفهاناین نرم‌افزار، در واحد تحقیقات و تولید نرم‌افزارهای تلفن همراه، مبتنی بر فناوری‌های روز مرکز تحقیقات رایانه‌ای قایمیه اصفهان، جهت آسان‌سازی استفاده از کتاب‌هاى «سایت مدیریت کتابخانه دیجیتال قایمیه» ویژه سیستم عامل اندروید، تولید شد. از مهم‌ترین ویژگی پروژه، سهولت کاربرى و سرعت مناسب نرم‌افزار است. اضافه بر سادگى انتقال بین کتاب‌ها و متون آن و نیز فهارس و ارجاعات، خواننده، امکان دسترسی به بیش از 7000 جلد کتاب پایگاه مرکز تحقیقات رایانه‌ای قایمیه اصفهان را دارد.

از منابع اصلى کتابخانه دیجیتالی قایمیه، مى‌توان به تولید نرم‌افزارهای 6000 کتاب با فرمت جاوا، اندروید، PDF و EPUB قابل استفاده در تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت در 14 پلتفرم مختلف نرم‌افزاری و دانلود رایگان آن‌ها در این پایگاه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی اشاره کرد. امکان مدیریت کتاب‌ها از لحاظ بارگذارى، حذف و به‌روزرسانى کتاب‌هاى ویرایش یا تصحیح‌شده، در این نرم‌افزار فراهم است. کتا‌ب‌هاى کتابخانه دیجیتالی قایمیه در پایگاه www.ghaemiyeh.com قابل خواندن و بارگذارى است و امکان انتخاب کتاب‌ها جهت بارگذارى، نمایش و جستجو در فهرست کتاب‌هاى کتابخانه شبکه بر حسب موضوع، مؤلف، محقق، ناشر و جدیدترین‌ها و نیز انتخاب زبان کتب (فارسى، عربى و انگلیسی)، جستجوى کامل و سریع در داخل متون کتاب‌هاى بارگذارى‌شده و نیز جستجوى مشخصات آن‌ها، در این نرم‌افزار قابل دسترسی است. همچنین قابلیت‌هایی مانند: نمایش فهرست کتاب، نمایش ساده و زیباى صفحات و انتقال بین صفحات، امکان عضویت در برنامه، ارسال متون از طریق پیام کوتاه و یا ویرایش آن‌ها، نمایش فهارس محتوایی و جستجوى این کلیدواژه‌ها در سایر کتاب‌ها، مدیریت بارگذارى کتاب‌ها و به‌روزرسانى آن‌ها در هنگام ارتباط با اینترنت، یادآورى کاربر به کتاب‌هاى به‌روزرسانى‌شده و فراهم کردن به‌روز‌رسانى خودکار آن‌ها، امکان افزودن کتاب‌ها با انتقال آن‌ها به شاخه برنامه در دستگاه، تابلوى اعلانات جهت اطلاع‌رسانى به کاربر و امکانات برنامه‌ریزى‌شده براى ویرایش‌هاى آتى، در این نرم‌افزار گنجانده شده است. جستجوى متن آن‌لاین، جستجو در تمامی کتاب‌ها‌ى کتابخانه دیجیتالی قایمیه بدون محدود شدن به کتاب‌هاى بارگذارى‌شده، تغییر جهت صفحه به صورت افقى و امکان تغییر رنگ خط و زمینه صفحه، از دیگر امکانات این برنامه به شمار می‌رود.

ارایه نسخه دیجیتال بیش از 170 کتاب و مقاله با موضوع امام سجاد(ع)

پایگاه مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهانمسیول تولید و بازرگانی مرکز تحقیقات رایانه‌ای قایمیه اصفهان از ارایه بیش از 170 کتاب و مقاله درباره امام سجاد(ع) خبر داد.

این کتاب‌ها و مقالات به صورت دیجیتال با پنج فرمت به نام‌هایpdf – java –android - txt - epub برای استفاده در رایانه، انواع گوشی‌های تلفن همراه و انواع تبلت‌ها به صورت رایگان بر روی پایگاه اینترنتی این مرکز به نشانی www.ghaemiyeh.com قرار گرفته است.

کتاب‌ها و مقالاتی که در این مجموعه ارایه شده، با محوریت موضوعاتی همچون: زندگینامه امام سجاد(ع)، ایمان امام سجاد(ع)، علم امام سجاد(ع)، تقوای امام سجاد(ع)، عبادت امام سجاد(ع)، سخاوت، فتوت و رأفت امام سجاد(ع)، زهد امام سجاد(ع)، شجاعت امیر مؤمنان(ع)، سیاست امام سجاد(ع)، حلم امام سجاد(ع)، تواضع امام سجاد(ع)، فصاحت و بلاغت در کلام امام سجاد(ع)، جهاد امام سجاد(ع)، عفو و جوانمردی امام سجاد(ع)، ابهت و شخصیت امام سجاد(ع) و زندگی امام سجاد(ع) است.

فهرست کتاب‌های امام سجاد(ع) شامل: «ادبیات سخنان امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه» نوشته سیدفضل الله میرقادری، «الارشاد (2)» اثر شیخ مفید، «اسوه کامل» تألیف سیدمحمد محسن دعایی، «اعلام الهدایة الامام علی بن الحسین زین العابدین» اثر المجمع العالمی لاهل البیت، «افشاگری‌های امام سجاد(ع)» نوشته عباس رفیعی‌پور، «الامام الرابع علی‌ بن ‌الحسین زین ‌العابدین» تألیف لجنة التحریر فی طریق الحق، «الامام السجاد جهاد و امجاد» نوشته حسین الحاج حسن و «امام سجاد(ع)» اثر شهید مطهری(ره) است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 24 اسفند 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 58
  • شماره فصلنامه: فصلنلمه شماره 41
بازدید 112323 بار
شما اينجا هستيد:خانه سایر مقالات فصلنامه شماره 41 (زمستان 1391) تازه‌های فناوری اطلاعات اسلامی 41