سایر مقالات
مقالات و مطالب مفیدی که در فصلنامه منتشر نشده اند:
ما اینترنت را چند دهه است که میشناسیم. مجموعهای از کامپیوترها که به یکدیگر متّصل هستند و با یکدیگر تبادل اطّلاعات انجام میدهند.
البته چند دهه قبل، منظور از کامپیوترها، کامپیوترهای لابراتوراهای بزرگ تحقیقاتی و بعدها کامپیوترهای رومیزی بود.
مدّت زیادی است که لپتاپها هم به جمع کامپیوترهای موجود در بستر اینترنت افزوده شدهاند.
موبایلها هم، وسایل دیگری بودند که مهمان بستر اینترنت شدند.
هر روز وسایل جدیدی، به اینترنت متّصل میشوند. ساعتهای هوشمند نمونهای از این وسایل محسوب میشوند.
- نویسنده: بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تحلیلی از خبر BBC درباره آخرین نشست مذاکرات هسته ای در سوم آذر ماه 1393
یکشنبه, 16 آذر 1393 ساعت 17:18
معتقدم که بی بی سی بنگاه سخنپراکنی پیر استعمار همواره اخباری را بیان میکند تا ضربات از قبل طراحی شده و خودخواستهای به جمهوری اسلامی ایران وارد کند که ربطی حقیقی به خبر ندارد بلکه در صدد القای مطالب منفی در ذهن مخاطبان ایرانی است. این امر ممکن است در یک خبر و دو خبر مورد توجه مخاطب قرار گیرد ولی وقتی اخبار مشابه مکرر و متنوع میگردد مخاطب ناخواسته به اخبار پنهان و دروغینی که نوعاً در دل اخبار ظاهری بیان شده، نهفته است ایمان پیدا میکند و سپس ذهنش در اختیار این بنگاه قرار گرفته و به اخبار ظاهری نیز ایمان خواهد آورد. این مطلب را بیشتر برای دوستانی نوشتهام که به گوش کردن اخبار این بنگاه مقیدند.
در ذیل به تحلیل یکی از این اخبار میپردازم. اخبار بی بی سی به رنگ قهوه ای و نوشتههای تحلیلی به رنگ مشکی آمده است.
- نویسنده: دکتر حمید شهریاری مدیر مسئول فصلنامه ره آورد نور
● مقدمه
تصویب قوانین و مقررات کیفری، لازمه ایجاد امنیّت و فراهم آورنده شرایط توسعه هر حوزه تکنولوژیکی محسوب میشود، و حوزه ICT نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما برای تهیه قانونی مناسب که حقوق و تکالیف دست اندرکاران این حوزه را تعیین کند، ایجاد زبان مشترک میان حقوقدانان و متخصصین ICT و نگاه قانونگذار به موضوعات مختلف از زاویه دید متخصّصین و کاربران آن حوزه، ضرورتی انکارناپذیر است. نکتهای که متأسفانه به نظر میرسد در تهیه قانون جدید جرایم رایانهای مغفول مانده است. این نوشتار کوتاه، با نگاهی میانرشتهای به قانون جدیدالتصویب جرایم رایانهای، میکوشد بر اساس دیدگاه یاد شده، برخی ایرادات مبنایی این قانون را یادآور شده و به طرح چند پرسش در همین رابطه بسنده کند.
تروریست های مجازی و حملات انتحاری آنها، در جستجوی کاربران نا آگاه اینترنت
شنبه, 26 ارديبهشت 1388 ساعت 16:46
آیا زمان انتخابات نزدیک است؟ آیا کریسمس در راه است، روز ولنتاین چطور؟ درباره فیلم و یا آهنگ پرفروش هفته چیزی شنیده اید؟ کسی میخواهد با شما بیشتر آشنا شود؟... تمام این موضوعات براحتی به دامی فریبنده تبدیل می شوند تا کاربران اینترنت را به بازکردن پیغام ها، نامه ها و لینک های مخرب تحریک کنند و اصولاً برای خرابکاران اهمّیّتی ندارد که در حمله بعدی تعداد کاربران فریب خورده و یا احتمال تخریب کاهش یابد، آنها در نهایت آرامش و به سادگی، تنها آدرس های گیرنده را افزایش می دهند. همین!
این www همه دنیا و عادتهای چند صد ساله بشر را بر هم زده است. شیوه خرید از سوپر محله تا تغییرات قیمت بازار بورس همه و همه تحت تأثیر این پدیده مدرن قرار گرفته است. جوانان، نیازها و رفتارهای آنان هم از این تغییرات بی نصیب نمانده است.
وجود اینترنت و امکانات پیشرفته آن تغییرات بسیار چشم گیری در عادتهای جوانان امروز به وجود آورده است. جوان امروز هم مانند جوانان نسل گذشته تشنه دانش، اطّلاعات بیشتر و ارتباطات گسترده تر است، أمّا شیوه متفاوتی برای کسب اطّلاعات و ایجاد ارتباطات انتخاب کرده است. این نسل ترجیح می دهد به جای خواندن کتاب و نشریات از روشهای مدرن برای یادگیری استفاده کند. آنها حتّی برخلاف جوانان دهه 60 و 70 به جای خیابانگردی و تجمّع در پارکها ترجیح می دهند وبلاگ گردی کنند. اصطلاح وبلاگ گردی برای جوانان اینترنت باز اصطلاحی آشناست.
أمّا معنی واقعی و درست وبلاگ چیست؟
در لایحه جرایم رایانه ای مصوب مجلس آمده است هر کسی به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت، تولید یا ذخیره یا نگهداری یا ارسال کند به حبس از 91 روز تا 2 سال با جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
در دنیای مجازی اینترنت یکی از اهداف اصلی دشمنان برای ضربه زدن به ارزش ها و باورهای دینی و انقلابی مردم راه اندازی شبکه های سازمان یافته از سایت های مستهجن، ضددینی، ضدفرهنگی و ضد ارزش های انقلاب اسلامی است. در چنین شرایطی وظیفه خانواده، مسئولان نهادهای امنیتی و فرهنگی در مقابله با چنین معضلی دو چندان می شود؛ چرا که دشمنان ایران اسلامی با تمام توان وارد یک نبرد مجازی علیه ارزش های شناخته شده و قابل احترام جامعه اسلامیمان شده اند و باید برای چنین مقابله ای از ابزارهای فرهنگی استفاده نماییم. از همه مهمتر، نظارت و کنترل والدین بر کامپیوترهای خانگی خود و مراقبت از جوانان و نوجوانانی که به نوعی از کاربران اینترنتی محسوب می شوند لازم و ضروری به نظر می رسد، چرا که در این نبرد مجازی، ستیز و جنگی تمام عیار از سوی دنیای استکباری غرب علیه ایمان، باور، فرهنگها و حتّی آداب و رسوم جوامع دیگر ایجاد شده است.
- نویسنده: ایرج نظافتی
بهدلیل نبود آموزشهای لازم، کودکان ایرانی در برابر اینترنت آسیب پذیری بالایی دارند. با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران، بر میزان نگرانی والدین نسبت به نحوه استفاده از این فنّاوری نیز افزوده میشود. براساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فنّاوری اطّلاعات در حال حاضر بیش از 34 درصد از مردم ایران معادل 23 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند. با راهاندازی سرویس GPRS همراه اول و با احتساب مشترکان کل اپراتورهای تلفن همراه، قریب به 54 درصد از مردم معادل 38 میلیون نفر از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند.
أمّا بهدلیل فقدان آموزشهای لازم در نهادهای آموزشی و دانشگاهی ایران نسبت به نحوه استفاده صحیح از این فنّاوریها، هنوز فرهنگ استفاده از سرویسهای اینترنتی در میان خانوادههای ایرانی به درستی جا نیفتاده است و همین نکته باعث وارد شدن آسیبهای جدّی به کیان خانواده شده است.
- نویسنده: حمید ضیایی پرور
موارد محدودی از کنش های جنسی همانند سوء استفاده جنسی از کودکان به شدت محکوم شده اند و در عین حال، سوء استفاده جنسی از کودکان تا حدّ بسیار اندکی زیر نظر و تفکّر موشکافانه و نقّادانه قرار گرفته است. از پورنوگرافی کودکان (با وجود عدم تعریف مستقل و پذیرفتهشده) اغلب به عنوان مظهر سوء استفاده جنسی یاد میشود.
در این راستا، مطالعه کتاب آقای جنکینز برای افرادی که علاقهمند به مسائل و مشکلات ناشی از تمایلات جنسی به کودکان و نوجوانان، سوء استفاده جنسی، پورنوگرافی و موارد شهوانی اینترنتی هستند، بسیار مفید خواهد بود. علیرغم وجود نقایصی در کتاب، کمتر نوشته همتراز دیگری وجود دارد که فرهنگ نابهنجار پورنوگرافی کامپیوتری کودکان را براساس افکار و عقاید مجریان آن، مورد بررسی قرار دهد، عقایدی که عمدتاً از طریق تابلوهای پیامرسانی ارسال می گردد و پاسخگوی افراد جویای تصاویر پورنوگرافی کودکان میباشد.
- نویسنده: رابرت بازرمن(1)
چکیده
آیا فضاهای ارتباطی و اجتماعی اینترنت فرهنگ دارند؟ ویژگیهای آنها چیست؟ آیا نظامهای ارزشی فرهنگی ملّی یا قومی بر فضای مجازی حاکماند؟ هدف مقاله حاضر معرّفی و بررسی رویکردهای نظری اخیر در خصوص توصیف و یافتن خاستگاههای یک فرهنگ مجازی است. همچنین، این مقاله، به بررسی تأثیر فرهنگهای (دینی، قومی، ملّی و غیره) بر فرهنگهای فضای مجازی پرداخته و چارچوبهای نظری مربوط را برای تفکّر در مورد فرهنگ در اینترنت ارائه میدهد. حرف این مقاله اساساً آن است که نظر به افزایش تعامل انسان با کامپیوتر و شبکه، دیگر صرف پرداختن به رابطه و تعامل انسان و ماشین کافی نیست. فنّاوریهای دیجیتالی و کامپیوترها میتوانند گسترش فرهنگهای ارتباطی در فضای مجازی را تسهیل کرده و حتّی مانع آن شوند و این فرهنگهای رو به رشد را میتوان در هر پژوهش جامعی که درخصوص ارتباطات شبکهای صورت میگیرد مورد توجّه و بررسی قرارداد.
- نویسنده: ميسفادين، لي پي
یکی از اصول مشترک بین تمام ادیان الهی و اساطیر باستانی اقوام مختلف، مبحث منجی موعود و آخر الزمان می باشد. همان کسی که شیعیان او را مهدی، مسیحیان او را عیسی، زرتشتیان او را سوشیانت و قومهای دیگر او را با نامهای دیگر می خوانند. تمامی منتظران ظهور، به مرحله ای معتقدند که یک ضدّ منجی که عصاره تمام شرارتهاست و تمامی نیروهای شیطانی را به همراه خود دارد و مهمترین مانع منجی موعود است، در نبرد نهایی با منجی که جنگی بسیار بزرگ و خونین است منجی موعود به همراه یارانش به کمک امدادهای الهی بر لشکر شیطان پیروز می شوند.
سربازان و یاران منجی انسانهایی با ایمان و نیرومند هستند که خود را از قبل برای چنین روزی آماده کرده اند.
کشیش پت رابرتسون (pat robertson) از رهبران صهیونسیم مسیحی می گوید:
- نویسنده: anti war
این مقاله سعی میکند، اثرات مخرب هرزهنگاری بر جامعه، بویژه زنان را تبیین کند. از نقش اینترنت در انتشار هرزه نگاری صحبت میکند و میگوید صنعت هرزه نگاری حتی دامن دختران جوان را نیز آلوده کرده است.
هرزهنگاری یکی از موضوعاتی است که فمنیستها همیشه با آن مخالف بودهاند. از یک سو برخی از فمنیستهای مشهور، مثل «آندریا دورکین»، از قوانین ضد هرزهنگاری حمایت کردهاند و از سوی دیگر، بسیاری از آنان به شدّت از آزادی بیان حمایت میکنند، آنها به سختی میتوانند قبول کنند تصویرهای مخرب به همین طریق اشاعه مییابد. از طرفی تصویرها را مخرب میدانند و از طرف دیگر سانسور را با آزادی عقیده مخالف میبینند. من جدیداً پیگیر این مسأله شدم، در حالی که نمیدانستم کدام طرف بحث برایم مهمتر است: دفاع از حقوق زنان یا حق آزادی بیان.
شاید این بدان خاطر بود که هنوز مسأله هرزهنگاری را کامل نمیشناختم و دربارهی اثرات روانشناختی آن چیزی نمیدانستم و جهتگیری خاصی نداشتم. مثل اغلب آمریکاییها، بر این باور بودم که در فرهنگ ما هرزهنگاری وجود دارد، فقط همین و بیش از این اطّلاعاتی نداشتم. میدانستم مردان آمریکایی مجلات هرزهنگاری و مطالبی مربوط به سوء استفاده جنسی از کودکان را میخوانند؛ امّا چیز بیشتری نمیدانستم. هنوز یک مجله هرزهنگاری را ورق نزده بودم و هنوز یک فیلم این چنینی ندیده بودم. در خانهای که بزرگ شدم، بحثی از مباحث هرزهنگاری نشنیده بودم. نتیجه این که، چیز زیادی از هرزهنگاری نمیدانستم. فکر نمیکردم این مسأله در فرهنگ ما رایج است و بر زندگی من اثری خواهد داشت.
وقتی به دانشگاه آمدم، هرزهنگاری را دقیقتر ـ به ویژه در مطالعات زنان ـ بررسی کردم. درباره اینکه هرزهنگاری چه اثری میتواند بر زندگی ما داشته باشد، بیشتر تعمق کردم. در یکی از کلاسها، فیلمی دیدم با نام «داستانی که عشق نیست»؛ این فیلم اثرات بد و مخرب صنعت هرزهنگاری را با جزئیات آن نشان میداد. از آن وقت بود که واقعاً هرزهنگاری را شناختم و آن شناخت، عمیقاً روی من تأثیر گذاشت. بعد از دیدن فیلم، احساس کردم مریض شدهام؛ احساس کردم هرزهنگاری امری حاشیهای در جامعهی ما نیست بلکه راهی شایع و عادی برای از بین بردن حیاء زنان شده است. هیچ استدلال مبتنی بر آزادی بیان، نمیتواند از آنچه من در آن فیلم دیدم و تصاویر بدی که مشاهده کردم، دفاع کند.
- نویسنده: بت استیونس(Bet Stevens)
اشاره
هرزهنگاریهای اینترنتی به عنوان یک معضل مهم و مسأله بحث برانگیز مطرح است. متفکّران و متخصّصان علوم رفتاری با تحقیقات گسترده در این زمینه، به دنبال تأثیرات روحی – روانی و اجتماعی این پدیده هستند و خواستار وضع محدودیتهای قانونی بیشتر در ارائه مطالب مستهجن میباشند. هرزهنگاری عامل ایجاد بیماریهای جنسی و روانی زیادی همچون آزار کودکان و تجاوزات به عنف است. علاوه بر این که اعتیاد به هرزهنگاری، موجب اختلال در روابط صحیح و صمیمی خانوادگی و زندگی زناشویی نیز میباشد.
این که هرزهنگاری (پرونوگرافی) تأثیرات بسیار مضرّی بر مصرفکنندگان دارد، به یک مسأله بحث برانگیز – نه تنها برای مردم عادی بلکه حتّی برای دانشمندان علوم رفتاری – تبدیل شده است. دو کمیسیون ملّی – گزارش اکثریت کمیسیون ریاست جمهوری (آمریکا) درباره هرزهنگاری و اعمال مستهجن، و اصلاحیه اوّل قانون اساسی – اعلام کردند که یک قاضی یا هیأت داوری به نمایندگی از جامعه، باید مواردی از هرزهنگاری را تعیین کنند که: به طور کلّی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بیشرمانه یا شهوانی) جنسی هستند، ارتباط جنسی را به شیوهای آشکار و آزاردهنده توصیف میکنند (به عبارت دیگر، از معیارهای جامعه کنونی فراتر میروند و توصیفاتی از ارضاء یا فعّالیّت جنسی را بیان میکنند)، به طور کلّی فاقد ارزش ادبی، هنری، سیاسی و علمی هستند.
در عرف عام، هرزهنگاری معمولاً به معنای مطالبی است که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتاً به قصد تحریک جنسی ارائه میشوند. کمیسیون هرزهنگاری دادستان کلّ کاملاً با هرزهنگاری مخالفت کرده است؛ امّا برخی مفسّران اجتماعی ادعاء کردهاند که هرزهنگاری عمدتاً یک نوع سرگرمی است که میتواند آموزشی و یا برخی اوقات، از لحاظ جنسی تحریککننده باشد، أمّا ذاتاً بیضرر است. آن ها همچنین ادعاء میکنند که حداقل هیچ دلیل صحیح علمی برای ضرر آن وجود ندارد. در مقابل، دیگر مفسّران اجتماعی به پیامدهای شدیدتری اعتقاد دارند و موارد اخیر را که توسط رسانهها افشاء شدند، مثال میزنند؛ مثل قاتلان جنسی که ادعاء کردهاند؛ هرزهنگاری آنها را به این کار واداشته است.
- نویسنده: ویکتور.بی.کلاین؛ www.obscenitycrimes.org