منابع و متون اصلی دین در اینترنت

چهارشنبه, 30 آذر 1384 ساعت 15:29
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مقدمه

منابع و متون اصلی در تحقیقات، شامل کتاب های مرجع، ترجمه های آنها، تفسیر و گزارش های تاریخی از گروه های مختلف فرهنگی و دینی است و برای نیل به این منابع اصیل اینترنت می تواند مأخذ مفیدی باشد برای کسانی که به منظور مطالعه، تدریس و یا علاقه شخصی می خواهند به منابع اولیه و اصلی گروه ها و گرایش های مختلف دینی دسترسی سریع داشته باشند.

در گذشته پیدا کردن اسناد منتشر نشده به زبان اصلی خود و زبان انگلیسی در اینترنت، کار دشواری بود؛ اما امروزه موتورهای جستجوی عمومی و تخصصی و شاهراه های اطلاعاتی در زمینه دین، این مسیر را برای کاربران هموار کرده اند. نکته مهمی که باید بدان توجه نمود این است که پژوهشگران همواره باید نسبت به درستی کامل متون اطمینان حاصل کنند؛ چنان که در هنگام استفاده از ترجمه متون نیز ابتدا باید مطمئن شوند که ترجمه ها درست و قابل اعتماد است.

در اینترنت چندین پایگاه بزرگ وجود دارد که نشانی های مربوط به منابع اولیه دین را جمع آوری و طبقه بندی کرده است. در این نوشتار به برخی از این پایگاه ها اشاره می‌کنیم:

1. بایگانی متون مقدس اینترنت

نشانی: www.sacred_texts.com

بنابر ادعای این پایگاه، هدف اصلی آنها بالا بردن دانش و تحمل دینی است. این پایگاه در اولین سالی که راه اندازی شد، بیش از یک میلیون صفحه را که شامل متون مختلف دینی بود، پشتیبانی می کرد. متون دینی موجود در این پایگاه به زبان اصلی است. برخی از ادیان که دارای متون و منابع اصلی و اولیه نمی باشند، متون زبانی و شفاهی آنها به صورت بازنویسی شده در این پایگاه قرار گرفته است. همچنین متون مقدس ادیان و عقاید بزرگ جهان در این پایگاه قابل دسترسی است.

عرضه کردن برخی متون که در هیچ پایگاه اینترنتی دیگر پیدا نمی شود، از امتیازات منحصر به فرد این پایگاه است. برخی از این متون عبارت اند از: ترجمه های وسیعی از متون شینتو (Shinto؛ مذهب ارواح پرستان در ژاپن)، کالوالا (Kalevala)، ودا(Veda؛ کتاب مقدس باستانی هند)، متون آفریقایی و جزایر پلینزی (Polynesian).

در این پایگاه می توان اطلاعات مفیدی را درباره بیشتر ادیان و مذاهب زنده جهان به دست آورد. موضوعات اصلی این پایگاه و ترجمه آنها به شرح ذیل است:

آفریقایی، عصر خرد، کیمیاگری، خاور نزدیک باستانی، آتلانتیس (جزیره ای که در مغرب جبل الطارق وجود داشته و در اثر زلزله در دریا فرو رفته است)، استرالیایی، بهایی، کتاب مقدس، کتاب ارواح، بودیسم، مسیحیت، آیین کنفوسیوس، دی ان ای، مصری، محرمانه و اسرارآمیز، الاهه، گوتیک، یونانی و رومی، دستورالعمل های سحرآمیز، آیین هندو، آی چینگ (کتاب باستانی چینی ها)، اسلام، دین برهمابودا، ژورنال ها، یهودیت، افسانه ها، مذهب مورمن، آمریکایی بومی، ویکا، غیب گو، صلح جو، اقیانوس آرام، پارینه سنگی (وابسته به دوره دوم عصر حجر؛ روزگاری که مردم از سنگ های تراشیده ابزار و ادوات می ساختند)، کتاب های مقدس شرق، جنسیت مقدس، شینتو، آیین سیک، تانترا (متون مربوط به هندو)، پیروی از طریقت چینی، تاروت (مجموعه 78 کارت مصور برای فال گیری و طالع بینی)، تلما (اعتقادات مذهبی که در معابد مسیحیت بر اساس سحر و جادو به وجود آمد)، تبیین سلسله حوادث تاریخی به ترتیب وقوع، مدینه فاضله، زنان و آیین زرتشت.

جستجو در این پایگاه

این پایگاه برای جستجو، برنامه ای مختص به خود ندارد. به همین علت، از جستجوگر گوگل بهره می گیرد؛ چنان که در جستجوی پیشرفته این موتور با وارد کردن نشانی یک پایگاه معین می توان واژه یا واژگانی را در آن پایگاه جستجو کرد.

این پایگاه با توجه به اعتبار و شهرت جهانی در بین پایگاه ها و منابع مختص به دین، منبع خوبی برای پژوهشگران رشته دین شناسی جهت دستیابی به متون و منابع اولیه ادیان مختلف به شمار می رود.

2. متون و منابع دینی

نشانی: http://ccat.sas.upenn.edu/rs/texts.html

این پایگاه متعلق به دانشکده مطالعات دینی دانشگاه پنسیلوانیاست. محققان این دانشکده منابع اولیه ادیان مختلف، از جمله: مسیحیت، اسلام، بودایی و هندو و همچنین نشانی پایگاه های فعال را در این زمینه جمع آوری کرده اند.

3. دروازه کتاب مقدس

نشانی: http://bible.gospelcom.net

دروازه کتاب مقدس، پایگاهی مناسب جهت مطالعه کتاب مقدس انجیل به صورت Online می باشد. این پایگاه افزون بر این، امکان جستجوی پیشرفته را با قابلیت های فراوان در انجیل و ترجمه ها و نسخه های مختلف آن فراهم کرده است. در این جستجو می توان واژه یا عبارت معینی را از انجیل جستجو کرد. برای جستجوی کلمه، واژه مورد نظر خود را در کادر جستجوی مختص به این بخش قرار داده، سپس نسخه مورد نظر خویش را از داخل کادر کشویی واقع در پایین کادر جستجو انتخاب کنید.

برای جستجوی عبارت از شکل بعدی استفاده کنید که همانند شکل قبل است.

دقت داشته باشید که کادر اول  (keyword search) مختص جستجوی کلیدواژه، و کادر دوم   search phraseمختص جستجوی عبارت منتخب است.

برای استفاده از قابلیت های پیشرفته جستجو در این پایگاه، گزینه use advanced search form را انتخاب کنید که در پایین شکل های هر دو جستجو قرار دارد.

این پایگاه هم اکنون به 18 زبان زنده دنیا مطالب خود را ارائه می دهد که برخی از آنها عبارت اند از: انگلیسی، فرانسوی، هلندی، ایتالیایی، لاتین، نروژی، پرتقالی، اسپانیایی، عربی، دانمارکی، لهستانی، روسی، رومانی و چک اسلواکی.

این پایگاه در زبان انگلیسی که زبان پیش فرض آن است، امکان جستجو و مقایسه بیش از ده نسخه ترجمه گوناگون انجیل را فراهم می کند.

4. مؤسسه نگهداری متون دینی قدیمی

نشانی: http://cpart.byu.edu

مؤسسه (ISPART) وابسته به مرکز دانشگاه Brigham young می باشد و در زمینه حفظ، نگهداری و توزیع نوشته های قدیمی فعالیت می کند و بدین وسیله کمک های زیادی به دانش پژوهان، دین پژوهان و دولت مردان می کند. اهداف کلی این مؤسسه در سه چیز خلاصه می شود:

حفظ و نگهداری نسخه های خطی با ارزش در زمینه دین، به وسیله میکرو فیلم، عکس یا اسکن الکترونیکی؛

دیجیتالی کردن نسخه های خطی منتخب و افزودن قابلیت جستجو به آنها؛

ترجمه و نشر متون قدیمی و متون مربوط به قرون وسطی.

5. متون مذهبی و مقدس

نشانی: http://davidwiley.com/religion.html

این پایگاه شامل اطلاعات وسیعی در موارد زیر می باشد:

متون بودیسم، یهودیت، اسلام، هندو، مسیحیت، کنفوسیوس، برهما، بودا، مرمون، عرفانی، بودائیان طرفدار عبادت و ریاضت، زرتشت، شینتو، سیک و سایر متون و کتاب های مقدس ادیان و مذاهب مختلف.

6. کتابخانه عمومی اینترنت؛ منابع مقدس و مذهبی

نشانی: www.ipl.org/ref/RR/static/hun80.30.00.html

کتابخانه عمومی اینترنت، یکی از معروف ترین و محبوب ترین پایگاه ها در بین عموم محققان و دانشجویان رشته های مختلف علمی است. این پایگاه بخشی از فضای خود را به معرفی منابع دینی و مقدس در اینترنت اختصاص داده است. پایگاه های معرفی شده در این پایگاه، در بردارنده اطلاعات جامعی از متون دینی می باشند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 23 آذر 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 38
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 12
بازدید 11144 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 12 (پائیز 1384) منابع و متون اصلی دین در اینترنت