نگاهی به پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی (www.dastavardha.com)

یکشنبه, 31 خرداد 1388 ساعت 16:40
    نویسنده: سید داود حسینی
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه قم با هدف دفاع، تبیین و تبلیغ دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده است. این پایگاه اطلاع‌رسانی به هیچ شخص، ارگان و جناح سیاسی وابسته نبوده و مخارج خود را از طریق تولید و فروش محصولات فرهنگی تأمین می‌کند.

متصدیان این پایگاه معتقدند که در هیچ قطعه‌ای از تاریخ ایران به اندازة مقطع انقلاب اسلامی به ایران، ملت شریف آن و جهان اسلام خدمت نشده است. از این رو، وظیفة ملی و دینی خود می‌دانند تا به دفاع منطقی از این نهال نورسیده که آرزوی هزاران سالة مسلمانان جهان بوده است، برخیزند و دستاوردهای بی‌شمار و حیرت‌انگیز آن را که به راستی شبیه افسانه است، برای نسل حاضر و آینده روایت کنند.

دست‌اندرکاران این پایگاه تلاش می‌کنند با نگاهی کلان و خارج از محدودة گرایش‌های معمول و متعارف سیاسی، به دفاع از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی بپردازند و عملکرد ادوار مختلف نظام اسلامی را با تکیه بر آمار و منابع اطمینان‌آور علمی مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

متصدیان این مرکز درصدد تأمین منابع حقیقی، جمع‌آوری مطالب و راه‌اندازی کامل و سریع آن هستند.

در این پایگاه تلاش شده است تا با نگاه علمی و آماری واقع‌گرایانه و بدون تعصب، به دفاع از دستاوردهای انقلاب در طول سه دهه اخیر پرداخته شود و بدون در نظر گرفتن جریان‌های سیاسی، دستاوردهای انقلاب در ادوار مختلف روایت شود تا نسل امروز و آینده در جریان کارنامه افتخار آفرین نظام اسلامی قرار گیرند.

قسمت‌های مختلف پایگاه

در این بخش به معرفی مهم‌ترین بخش‌ها و محتویات پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

1. یادداشت: در این گزینه به مواردی از جمله: بررسی و معرفی کتب چاپ شده در خصوص انقلاب اسلامی و ارائه چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در این کتب و کتاب‌هایی که به معرفی و تحلیل این واقعه عظیم کشورمان پرداخته‌اند، اشاره دارد. در قسمت دیگری از این گزینه به دست‌نوشته‌های صاحب‌نظران و تحلیل‌گران مسائل روز کشور و نقد و بررسی مسائل مطرح شده توسط آنان پرداخته شده است. از طرفی، ارائه بریده‌ای از مجلات و روزنامه‌ها و یا پایگاه‌های اینترنتی که به موضوع انقلاب اسلامی پرداخته‌اند، از دیگر امکانات این گزینه پایگاه‌ می‌باشد.

2. مقاله: ‌این قسمت به ارائه مقالاتی می‌پردازد که به ‌صورت تخصصی و در زمینه‌های مختلف: نظامی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی بر روی پایگاه‌های اینترنتی قرار گرفته‌اند و یا این‌که در مجلات و روزنامه‌های کشور به چاپ رسیده‌اند. همچنین نشانی اینترنتی و یا تاریخ انتشار آن مقاله نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

3. گفت‌وگو: در این قسمت گفت‌وگوهای تخصصی انجام شده با صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف: هنری، مدیریتی، نظامی و علمی و بررسی نقش انقلاب اسلامی و تأثیر این واقعه عظیم بر این مقوله‌ها بررسی گردیده که به ‌صورت سؤال و جواب در این قسمت ارائه شده است.

4. گزارش: قسمت گزارش حاوی مجموعه‌ای از گزارش‌هایی است در زمینه‌های گوناگون از جمله گزارش‌هایی از دستاوردها و یافته‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان ایرانی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کسب شده است. در این گزارش‌ها که گاه به نقل از خبرگزاری‌های خارجی می‌باشد، به نقش انقلاب اسلامی و استقلال کشور در خصوص موضوعات گزارش اشاره شده و به تحلیل این یافته‌ها نیز پرداخته شده است.

5. اخبار ویژه: این قسمت که اصلی‌ترین قسمت صفحه اول این پایگاه را به خود اختصاص داده، شامل: اخبار، اطلاعات، یادداشت‌ها و گزارشاهایی است که بیشتر از 24 ساعت از وقوع آن‌ها نمی‌گذرد و هر روزه این اطلاعات و اخبار به‌روز می‌شوند و اخبار روزهای قبل به قسمت آرشیو منتقل می‌شود.

6. بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی: این بخش به موارد ذیل اختصاص یافته است: عملکرد دولت‌های مختلف در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بررسی وضعیت استان‌های کشور پس از گذشت 30 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و تشریح موقعیت جغرافیایی استان‌ها، وضعیت صنعتی، کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر یک از 30 استان کشور و نیز روند رو به رشد وضعیت این استان‌ها.

در این بخش همچنین به پیشرفت‌ها و اتفاقات مهم طی 30 سال گذشته که به ‌صورت کلی در کشور رخ داده، پرداخته شده است.

7. عناوین مهم خبری: گزینه دیگری که پیش روی ما در مواجه با پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی وجود دارد، بخش عناوین مهم خبری است. این قسمت به بررسی گردهمایی‌ها، همایش‌ها، جلسات و کنفرانس‌هایی اختصاص دارد که در آن شخصیت‌های مهم کشوری به ایراد سخن پرداخته‌اند و یا طی آن مراسم از پروژه یا طراحی ملی و تحقیقاتی خبری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. باید خاطر نشان کرد که در این قسمت نیز خبرها به‌روز می‌باشند.

اینک به بررسی نوار بالای پایگاه که شامل گزینه‌های ذیل است، می‌پردازیم:

  • - آرشیو: در این قسمت، بایگانی قسمت‌های هفت‌گانه یاد شده وجود دارد.
  • - پیوندها: این گزینه شامل نشانی پایگاه‌های اینترنتی وزارت‌خانه‌های مختلف و نهادهای انقلابی، بانک‌ها، مراجع معظم تقلید و برخی سازمان‌ها است که کاربر می‌تواند با کلیک روی هر کدام به دنیای جدیدی از اطلاعات در خصوص گزینه انتخاب‌شده دست پیدا کند.
  • - محصولات ما: این قسمت به معرفی محصولات فرهنگی تولید شده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌پردازد با انتخاب این گزینه فهرستی از محصولات این مرکز پیش روی کاربر قرار دارد که با کلیک روی هر محصول مشخصات کاملی از آن به همراه قیمت و طریقه تهیه آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  • - جستجوی پیشرفته: اگر کاربری در مراجعه به این پایگاه اینترنتی در خصوص موضوعی خاص و در محدودة زمانی معین به دنبال اطلاعاتی باشد با استفاده از این قسمت می‌تواند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.
  • - گالری عکس:‌ مشتمل بر تعدادی محدود تصویر از رخدادهای مرتبط با پروژه‌ها، رخدادها و فعالیت‌های انجام شده از زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد.

سخن آخر

انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای بی‌نظیر در میان حرکت‌ها و انقلاب‌های بزرگ دنیا به شمار می‌آید؛ چنان¬که عظمت این حرکت انقلابی و شکوه حضور یکپارچه مردم برای پی‌ریزی یک نظام الهی، پیش‌بینی تمام سردمداران و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای را بر هم زد و آنان را مجبور به کرنش در مقابل انقلاب اسلامی ایران کرد.
این حرکت بزرگ انقلابی و سیاسی همانند سایر انقلاب‌هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته، با نیت و هدف بر هم زدن وضع موجود و نیل به وضع مطلوب به وقوع پیوست. انقلابیون مسلمان ایران با ترسیم فردایی بهتر تمام شرایط سخت و ناملایمات این نهضت را تحمل کردند و رهاوردهایی که این انقلاب برای سایر حرکت‌های اسلامی معاصر و مردم ایران به دنبال داشت، ثمره و میوه به بارنشسته آن بود.

از مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. اساسی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، احیای مجدد تفکر اسلامی و گرایش به سوی اسلام ناب محمدی است؛
  2. استقلال سیاسی اقتصادی، فرهنگی و نظامی؛
  3. ایجاد حس اعتماد به نفس در جهت خودکفایی و استقلال؛
  4. توسعه خدمات و امکانات عمومی؛
  5. توسعه صنایع و پیشرفت‌های فنی و علمی.

بنابراین، معرفی و اطلاع‌رسانی در این خصوص، یکی از وظایف والایی است که باید در رسانه‌های گروهی و جمعی به آن پرداخته شود. یکی از این رسانه¬ها، اینترنت است که گستردگی دسترسی به آن، مخصوصاً در بین جوانان، مشهودتر است.به همین جهت، کارشناسان پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی بدین وسیله وارد عمل شده اند که قابل تقدیر است ولی جای برخی مشخصه ها در این پایگاه خالی است از جمله مباحث کارشناسی در خصوص دستاوردها یا آینده دستاوردها و یا بررسی نظرات موافقان و مخالفان مخصوصا در زمینه پروژه های در دست اقدام.

در خاتمه، ضمن آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران این پایگاه اطلاع‌رسانی، بر افزایش غنای این پایگاه با توجه به دستاوردهای والا و ارزشمند انقلاب اسلامی و نقد و بررسی این دستاوردها تأکید می‌نماییم. 

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 خرداد 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 52
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 26
بازدید 12432 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 26 (بهار 1388) نگاهی به پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی (www.dastavardha.com)