با استقبال بسیار خوبی مواجه بودیم

    گفتگو با سید مرتضی سجادی نژاد، مسئول بخش نمایشگاه های داخلی مرکز نور در خصوص نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم تهران1390

پنج شنبه, 31 شهریور 1390 ساعت 15:00
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اشاره

در حاشیه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران، به حضور مسئول بخش نمایشگاه های داخلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رسیدیم تا از وضعیت و کیفیت نمایشگاه و نیز میزان استقبال کاربران از غرفه نور اطلاع کسب کنیم. تولیدات نرم افزاری نور که همواره در نمایشگاه های داخلی و خارجی عرضه می شود، به دلیل برخورداری از محتوای غنی و قابلیت های فنی و پژوهشی مناسب توانسته است توجه بسیاری از مخاطبان و محققان را به خود جلب نماید. آنچه در ذیل می خوانید، حاصل گفتگوی ره آورد نور با مسئول بخش نمایشگاه های داخلی مرکز نور است.

در نمایشگاه امسال میزان استقبال از کل نمایشگاه و همچنین غرفه مرکز چگونه بود؟

به طور کلی، میزان استقبال از نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم در سال 90، به نظر بنده با سال های قبل تفاوت چندانی نداشت. با توجه به بخش های مختلف و فراوانی که به نمایشگاه افزوده شده بود، انتظار حضور مخاطبان زيادتري را داشتیم. بنابراین، در مجموع، امسال نمایشگاه در خصوص جذب مخاطب، توفیق چندانی نداشت؛ ولی اگر به طور خاص در باره غرفه مرکز بخواهم صحبت کنم، باید بگویم که در زمینه جذب مخاطب، بسیار موفق بوده است. سیستم قفسه باز که از سال پیش در نمایشگاه راه اندازی گردید، باعث شد که مخاطبان بيشتری وارد غرفه نور شوند. به همین جهت، در نمایشگاه سال جاری، استقبال بیشتر و بهتری از غرفه مرکز صورت گرفت.

عدم استقبال خوب و مطلوب از نمایشگاه قرآن سال جاری را چگونه تحلیل می کنید؟

از آن جا که نمایشگاه قرآن کریم مانند نمایشگاه کتاب، یک نمایشگاه مطرح و شناخته شده است و هر سال در ماه مبارک رمضان برگزار می شود، تبلیغات چندانی درباره آن صورت نمی گیرد. بنده فکر می کنم گرمای هوا، گرمای بیش از حد سالن های نمایشگاه و روزه دار بودن مخاطبان در فصل تابستان، از عمده دلایل کاهش استقبال مطلوب از نمایشگاه بود.

البته باید گفت که نمایشگاه قرآن برای مردم تا حدودی تکراری شده است. از این رو، باید ویژگی هایی را به این نمایشگاه اضافه کنند تا از حالت یکنواختی و تکراری خارج شود؛ مثلاً نمایشگاه کتاب نیز هر سال برگزار می شود، ولی به علت تنوع و تازگی کتاب ها و حجم بسیار گسترده مخاطب، هیچ وقت تکراری نمی شود؛ اما در نمایشگاه قرآن، بیشتر محصولات تکراری هستند و عمدتاً محصولاتی اند که از سال های قبل وارد نمایشگاه شده اند.

از طرفی، به موازات نمایشگاه قرآن، نمایشگاه ها و محفل های فراوانی همچون جشن رمضان در حال برگزاری است که این نیز یکی از دلایل کاهش استقبال از نمایشگاه است.

چه عواملی در میزان استقبال مخاطبان از تولیدات نرم افزاری مؤثرند؟

استقبال از نمایشگاه ها، یک بحث کلی است؛ یعنی این که چه کار باید کرد تا میزان استقبال زیاد شود. در این خصوص، با دو پرسش و مؤلفه اساسی مواجه هستیم: یکی این که سهم محصول از این استقبال عمومی چقدر است؟ و دوم آن که سهم سیستم توزیع در این خصوص چه اندازه است؟ قاعدتاً محصول متقن و کارامد، جای خود را در میان کاربران و مخاطبان باز می کند؛ حتی اگر تبلیغات مربوط به آن ضعیف باشد؛ هرچند نباید نقش تبلیغات اثربخش را در معرفی محصول خوب، نادیده گرفت. بهترین تبلیغات در سیستم عمده بازرگانی، تبلیغات دهان به دهان است و بدترین اثر سوئی که برای محصول ممکن است ایجاد شود نیز از جانب همین نوع تبلیغات است.

در خصوص ویژگی ها یا کاستی های نمایشگاه امسال چه نظری دارید؟

از ویژگی های مهم این نمایشگاه می توان به اضافه شدن بخش های جدید به آن اشاره کرد، مثل: بخش دشمن-شناسی، بخش بیداری اسلامی، بخش حجاب و عفاف. اما کاستی های نمایشگاه که در سال های پیش نیز وجود داشت، عدم اختصاص پارکینگ مناسب به غرفه داران و مخاطبان، گرمای بیش از حد سالن ها و نیز عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص نمایشگاه بود.

مرکز چه نرم افزارهای جدیدی را در نمایشگاه ارائه کرده بود؟

نزدیک به 30 عنوان نرم افزار، به عنوان تولیدات جدید توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این نمایشگاه عرضه شده بود. برای این منظور، قفسه ای را با نام «قفسه محصولات جدید نور» در دسترس کاربران و مراجعه کنندگان قرار دادیم.

نسبت به نمایشگاه قرآن سال گذشته، چند عنوان برنامه جدید داشتیم که می توان به نرم افزارهای: جامع الاحادیث 3، جامع فقه 2، مشکات الانوار، سیره معصومین، و طبیعت و درمان اشاره کرد. همچنین نرم-افزارهای شخصیت محور و تولیدات خدمات فرهنگی نیز رتبه خوبی داشتند.

کدام یک از نرم افزارهای نور بیشتر مورد توجه بازدید گنندگان قرار گرفت؟

بالاترین میزان عرضه محصولات نور، بعد از جامع تفاسیر، به جامع الاحادیث 3 اختصاص داشت. به نظر بنده، تلفیق برنامه گنجینه روایات نور و جامع الاحادیث 5/2، سبب شده بود تا نرم افزار جامع الاحادیث 3 به طور چشم گیری مورد توجه و اقبال مخاطبان واقع شود و علت آن هم، حجم بالای اطلاعات، امکانات پژوهشی و نیز قابلیت های نوین جستجو در این نرم افزار است.

میزان استقبال از نرم افزارهایی که به معرفی آثار بزرگان اختصاص داشت، چگونه بود؟

اما در خصوص پرسش شما باید عرض کنم که نرم افزارهای شخصیت محور، کارهای جدیدی هستند که مخاطبان خاص دارند؛ مثلاً نرم افزار حضرت آیت الله حسن زاده آملی، اگرچه محتوای تخصصی و علمی دارد، ولی یک نرم افزار عمومی به شمار می آید؛ چون شخصیت ایشان، برای عموم مردم و جهان اسلام و تشیع شناخته شده است.

البته ممکن است نرم افزاری برای شخصیتی تولید شود که خیلی مطرح نباشد و به همین جهت، این محصول، با اقبال کمتری مواجه می شود و اساساً میزان معروف بودن و شناخت کاربران از شخصیت ها، در عرضه نرم افزار مربوط به آن ها اثرگذار است.

از این که در این گفتگو شرکت کردید، متشکریم.

بنده هم از شما و تمام دست اندرکاران فصلنامه تخصصی ره آورد نور سپاس گزارم.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 شهریور 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 26
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 35
بازدید 21222 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 35 (تابستان 1390) با استقبال بسیار خوبی مواجه بودیم