تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 27

دوشنبه, 30 شهریور 1388 ساعت 16:51
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 سامانه مجازی اعزام مبلغ راه‌اندازی شد

 معاونت فرهنگی و تبليغی دفتر تبليغات اسلامی سامانه اعزام مبلغ اينترنتی را با عنوان «سمتا» راه‌اندازی كرد.

 اين سيستم در جهت بهره‌گيری از فناوری‌های نوين در امر تبليغ، با توجه به سال اصلاح الگوی مصرف و ارج گذاشتن به وقت مبلغان در فرايند اعزام و تبليغ در ايام تبليغی، راه‌اندازی گرديده است.

 

 طرح تحقيقاتی اين سيستم در دو سال گذشته مورد مطالعه بوده و در سال 88 فاز اول آن (اعزام مبلغ) تحت وب به صورت آزمايشی در اعزام ماه مبارك رمضان، برای مبلغانی كه به استان‌های هرمزگان، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی اعزام می‌شوند، مورد بهره‌برداری قرار می‌گيرد.

 بنا بر اعلام روابط عمومی دفتر تبليغات اسلامی، در صورت موفقيت اين طرح، در فصول ديگر تبليغی همه مبلغان اعزامی به استان‌های سراسر كشور از طريق اين سامانه پشتيبانی می‌شوند. این پایگاه با نشانی samta.ir قابل دسترسی است.

 پایگاه آيت‌ الله طالقانی راه‌اندازی شد

 زندگی‌نامه، آثار، خاطرات، عكس‌ها و مجموعه برنامه قرآن در صحنه از مفسر قرآن و عالم مجاهد آيت‌الله طالقانی در این پایگاه ارائه شده است.

 بخش «زندگی‌نامه» از قسمت‌های متعددی تشكيل شده كه زندگی‌نامه داستانی آيت الله طالقانی، طالقانی و قيام پانزده خرداد، طالقانی و زندگی با قرآن و تحريم جشن‌های ننگين شاهنشاهی را شامل می شود.

 خاطراتی كوتاه از نزديكان، خاطراتی در باره آيت ‌الله طالقانی، شبی از شب ها با پدر در بند دژخيم و خاطره‌ای از مقام معظم رهبری درباره آيت‌الله طالقانی در بخش «خاطرات» پایگاه وجود دارد. بخش «آثار» به معرفی كتاب‌های این عالم فرزانه پرداخته؛ اما امكان مطالعه آنلاين آن ها را فراهم نكرده است.

 كتاب جهاد و شهادت، آينده بشريت، امام خمينی از ديدگاه آیت الله طالقانی، ترجمه و شرح پرتويی از نهج البلاغه، مكتب خون، هجرت و انقلاب و تعليم و تربيت اسلامی، از جمله آثار موجود در اين بخش است.

 جامع‌ترين پایگاه اينترنتی با موضوع زيارت راه‌اندازی می‌شود

 پس از تجربه موفق راه‌اندازی پایگاه «لبيك» توسط رسانه ملی و اقبال عمومی كاربران داخلی و خارجی و به دليل احساس نياز و وجود ظرفيت لازم به­ويژه علاقه و اشتياق جوانان به اين مقوله، امور حج و زيارت صدا و سيما به­زودی پایگاه جديدی با عنوان «زائرين» به نشانی Zaerin.ir  كه از جامع‌ترين پایگاه­‌های اينترنتی مذهبی خواهد بود، راه‌اندازی می‌كند.

 قرآن و عترت، دين و انديشه، بانك صوتی و تصويری، كتابخانه تخصصی، معارف اسلامی، بانك اشعار، مقالات، فلسفه، آداب و فضايل زيارت، نگارخانه و كلام نور، از گزینه های این پایگاه است.

 پایگاه زائرين، اماكن مذهبی و امامزاده‌ها را معرفی خواهد كرد و كاربران می‌توانند از راه دور به طور مستقيم حرم مطهر امام علی(ع)، حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و حرم حضرت عبدالعظيم حسنی (ع) را زيارت كنند.

 همچنين صفحه‌ای در پایگاه زائرين ويژه كودكان در نظر گرفته شده كه در آن داستان‌های تصويری ائمه(ع)، بازی و سرگرمی، كليپ‌های تصويری و انيميشن قابل دسترسی است.

 در بخش كتابخانه تخصصی، PDF حدود يك‌هزار كتاب وجود دارد و علاوه بر ايجاد صفحه خدمات كه اوقات شرعی و دانلود نرم‌افزار در آن قابل استفاده است، صفحه‌ای نيز ويژه تلفن همراه در دست راه‌اندازی است كه كاربران می‌توانند نرم‌‌افزارهای مذهبی، نرم‌افزارهای كاربردی، كليپ‌های تصويری، تم‌های مذهبی و كتاب‌های الكترونيك دینی را در اين بخش دانلود كنند.

 نرم‌افزار دو زبانه «بانوی عفاف» توليد شد

 به همت شركت «ميثاق نوين»، نرم‌افزار دو زبانه «بانوی عفاف» با محوريت سيره حضرت فاطمه(س) توليد شد.

 اين نرم‌افزار شامل: زندگي‌نامه، فضائل، ازدواج، معجزات، حجاب، خطبه‌ها، زيارت و نيايش و كتابخانه است.

 بخش «زندگي‌نامه» شامل: زندگی‌نامه، خلقت نورانی، فرمان الهی، كيفيت تولد، تاريخ و محل تولد، بشارت جبرئيل، نامگذاری، فضايل، ازدواج و معجزات الهی است.

 بخش «فضايل» به موضوعاتی چون مقام فاطمه(س) در پيشگاه خداوند متعال و مقام فاطمه(س) نزد پيامبران پرداخته است. از مطالب بخش «ازدواج» می‌توان به داستان خواستگاری آن حضرت و خانه اجاره‌ای اشاره كرد.

 غذای الهی و چرخيدن آسيای دستی، از مطالب ارائه شده در بخش «معجرات» است. بخش «حجاب» نيز به مطالبی چون واژه حجاب، سيمای حقيقی حجاب و فلسفه پوشش پرداخته است. بخش «كتابخانه» اين نرم‌افزار نیز شامل اطلاعاتی متنی و چند رسانه‌ای است.

 پروژه «شهر مجازی تمدن اسلامی» آغاز شد

 پروژه «شهر مجازی تمدن اسلامی» به منظور استفاده هرچه بيشتر از عرصه نوين فضای مجازی در تبيين و تشريح تمدن اسلامی، به همت مؤسسه پژوهشی سياست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران آغاز شده است.

 فضای مجازی، عرصه‌ای نوين برای معرفی و ارائه دين مبين اسلام به مردم سرتاسر جهان به وجود آورده است؛ عرصه‌ای كه از يك سو به سرعت در حال گسترش است و از سويی ديگر، قابليت ارتباط بدون واسطه با مخاطبان در دورترین نقاط جهان را دارا است.

 با توجه به رشد گرايش و علاقه‌ به دين اسلام در جهان، فضای مجازی تبديل به يكی از اصلی‌ترين منابع كسب اطلاعات در مورد اسلام شده است. بر اساس آمار موتور جستجوگر گوگل (پراستفاده‌ترين موتور جستجوی اينترنت) در پنج سال گذشته، تعداد جستجوهای واژه «اسلام» به مراتب بيشتر از جستجوهای واژه‌های «مسيحيت» يا «يهوديت» بوده است؛ به طوری كه واژۀ اسلام پنج برابر واژۀ مسيحيت و بيش از ده برابر واژۀ يهوديت جستجو شده است.

 اين پروژه می‌كوشد تا با استفاده از ظرفيت‌های فضای مجازی به امور ذیل همت گمارد: انعكاس اطلاعات مرتبط با تمدنی اسلامی، ايجاد فضای ارتباطی، تعاملی و شبكه‌ای جهانی بين فعالان مسلمان در سطوح و حرفه‌های مختلف، ارائه خدمات دينی به همه گروه‌های اجتماعی، سنی، جنسی، مشاغل و حرفه‌های اقتصادی و اجتماعی، دوره‌بندی تاريخی، منطقه‌ای و كشوری با استفاده از صنعت شبيه‌سازی و واقعيت مجازی همراه با انعكاس اطلاعات مربوط و ايجاد فضای تراكنشی برای همه انواع انتقال‌ها اعم از انتقال پول (بازار مجازی اسلامی)، كالا و خدمات و به نمايش گذاشتن امور قابل عرضه به مشتريان.

 در واقع، شهر مجازی تمدنی اسلامی، شهری است كه از همه ظرفيت‌های دينی با تكيه بر اسلام ناب محمدی(ص) و ميراث تمدنی عالم اسلام در حوزه‌های علمی، هنری، معماری و شهرسازی بهره‌مند است و خدمات دينی و فرهنگی گسترده الكترونيك را در معرض استفاده كاربران جهان اسلام و علاقه‌مندان به تمدن اسلامی قرار می‌دهد.

 «الرحمن»؛ نرم‌افزار جامع قرآن كريم توليد شد

 نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری مؤسسه نرم‌افزاری آرمان، نرم‌افزار جامع قرآن كريم را با عنوان «الرحمن» توليد كرد.

 از مطالب ارائه شده در اين برنامه می‌توان به ترتيل كامل قرآن با صدای منشاوی و پرهيزكار و تحقيق كامل قرآن با صدای عبدالباسط، همراه با نمايش متن و ترجمه با امكان قرائت آيات تا 10 بار اشاره كرد.

 متن كامل تفسير نمونه و الميزان با امكان جستجو و چاپ، 92 پرسش و پاسخ قرآنی با امكان جستجو و چاپ، ترجمه گويای قرآن به زبان انگليسی همراه با نمايش همزمان ترجمه متن قرآن به 2 زبان فارسی و انگليسی و امكانات منحصر به فرد برای حافظان قرآن، از قابليت‌هاي ويژه اين نرم‌افزار محسوب می‌شود.

 از ديگر قابليت‌های نرم‌افزار «الرحمن» می‌توان به: 41 قطعه تلاوت مجلسی از اساتيد مشهور مصری، معجم كامل قرآن كريم همراه با متن كامل كتاب «واژه‌های نور» با امكان جستجو و چاپ، 3 قطعه فيلم از شحات انور، احمد نعينع و غلوش و قابليت پخش خودكار قرآن در ساعت‌های معين با انتخاب قاری، سوره و يا جزء دلخواه اشاره كرد.

نرم‌افزار «کتابخانه جامع حج» در قم تولید شد

با تلاش بخش خدمات فرهنگی معاونت بازرگانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مشارکت بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، نرم‌افزار کتابخانه جامع حج تولید شد.

هدف از تولید این نرم‌افزار در اختیار قرار دادن منبعی جامع برای مراجعه پژوهشگران به ویژه روحانیون و مدیران کاروان‌های حج به این اطلاعات است.

این نرم‌افزار در قالب کتابخانه دیجیتالی نور تولید و عرضه شده و متن کتاب حج، کتاب العمره و کتاب المزار برگرفته از 262 عنوان منبع روایی و فقهی شیعه از محتویات علمی و پژوهشی این لوح فشرده است.

متن کامل بیش از250 جلد از آثار تولیدی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در موضوعات: حج، زیارت و اماکن مقدسه، و همچنین متن کامل 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در 62 جلد با قابلیت جستجو از دیگر منابع موجود در این برنامه است.

قابلیت مقایسه دو متن مختلف از یک یا دو کتاب با یکدیگر، محدود کردن دامنه جستجو در کتاب‌های مورد نظر، جستجوهای متنوع و پیشرفته در متن و فهرست کتب، یادداشت برداری، ذخیره، ویرایش و چاپ متن، از قابلیت‌های این نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

نرم‌افزار «جزء 30 قرآن كريم» ويژه كودكان توليد شد

مؤسسه نرم‌افزاری «ريحان»، نرم‌افزار «جزء 30 قرآن كريم» را به منظور آسان كردن حفظ آيات اين جزء برای كودكان و نوجوانان توليد كرده است.

در اين نرم‌افزار جزء 30 قرآن كريم به گونه‌ای برای كودكان و نوجوانان عرضه شده كه هر آيه مطابق با شأن نزول يا تأويل آن با تصويری همراه است. اين تصاوير به‌گونه‌ای است كه كودكان با استفاده از آن‌ها می‌توانند قرآن را راحت‌تر حفظ كنند.

اين نرم‌افزار در دو DVD و با كيفيت بالا عرضه شده و تاكنون از استقبال خوبی در ميان مخاطبان برخوردار بوده است.

نرم‌افزار «گلستان» با شخصيت‌های كودكانه، برای مخاطبان كودك و نوجوان نیز از دیگر تولیدات این مؤسسه بوده که در اين مجموعه‌ها علاوه بر داستان، سرودهايی درباره هر يك از معصومين(ع) همراه با بازی‌های رایانه ای برای سرگرمی‌ كودكان و نوجوانان طراحی شده‌ است.

 انتشار نرم‌افزار «دريچه‌ای به سوی پاسخ»

 نرم‌افزار «دريچه‌ای به سوی پاسخ» توسط مؤسسه نرم‌افزاری گنجنينه معارف منتشر شده است.

 متن 36000 پرسش و پاسخ در موضوعات: اخلاق، عقايد، قرآن و حديث، احكام، تاريخ، سياسی، مشاوره و تربيتی، اجتماعی و فرهنگی و امام زمان(عج) از قسمت‌های مختلف اين نرم‌افزار است.

 متن 30 جلد كتاب به ‌صورت پرسش و پاسخ، بيش از 1000 پرسش از علمای برجسته، 150 مناظره در موضوعات معصومين(ع) و اصحاب و علما، بيش از 1200 معما، بيش از 500 چيستان، جستجو و چاپ، از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است.

مجموعه نور احکام تولید شد

لوح‌های فشرده «نور احکام» به منظور آشنایی کاربران و علاقه‌مندان به احکام و مسائل عملی اسلام به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و همکاری مدرسه شهیدین تحت نظارت حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین فلاح زاده، تهیه و تولید شده است. «مجموعه نور احکام» که در طی پنج لوح فشرده عرضه شده، تمامی مسائل عملیه و احکام فقهی را در قالب چند رسانه‌ای به طور یکجا عرضه می‌نماید. محتویات این مجموعه عبارت است از:

نور احكام 1: آموزش 379 مسأله شرعی از ابتدای مبحث تقلید تا نماز در 24 درس طی 73 دقیقه؛

نور احكام 2: آموزش 297 مسأله عملی از ابتدای مبحث نماز تا انتهای شكیات در 21 درس طی یك ساعت؛

نور احكام 3: آموزش 265 مسأله از احكام عملیه در مورد انواع نماز و آداب آن به همراه احكام ویژه قرآن در 16 درس طی 73 دقیقه؛

نور احكام 4: آموزش 263 مسأله شرعی در 16 درس طی 76 دقیقه، شامل مباحث: نمازهای مستحبی، روزه، زكات فطره و اعتكاف، زكات، خمس،‌ امر به معروف و نهی از منكر، جهاد و دفاع؛

نور احكام 5: آموزش احکام از ابتدای معاملات تا پایان رساله توضیح المسائل به مدت 75 دقیقه.

«مجموعه نور احکام»، بر آن است که با استفاده از امکانات و فناوری‌های روز، بخش مهمی از احکام مورد نیاز عموم جامعه را به تصویر کشیده و کمک شایانی به گسترش و تعمیق فرهنگ دینی نماید. گفتنی است که تمامی درس‌های این مجموعه به صورتی تنظیم شده که منطبق با فتاوای مراجع معظم تقلید باشد. ضمن این‌که منابع مورد استفاده نیز در پایان هر درس ارائه گردیده است. قابلیت‌های کارامدی که در مجموعه نور احکام (لوح فشرده 1 تا 5) به صورت مشترک وجود دارد و کاربران را در بهره‌مندی بهتر از برنامه یاری می‌رساند، عبارت‌اند از:

آموزش چند رسانه‌ای مسائل و احكام عمليه مطابق با فتاوای مراجع معظم تقليد؛دسترسی به احكام مورد نياز فقهی در قالب: صوت، تصوير، فیلم و نمودار؛ارائه توضيح كوتاه در مورد تصوير یا فیلم جاری؛دسته‌بندی موضوعی مطالب هر درس؛بزرگ‌نمايی تصوير یا فیلم در حال پخش؛نمایش مدت‌زمان پخش درس انتخابی؛امكان اجرا توسط رايانه و دستگاه پخشVCD .

به منظور استفاده مطلوب‌تر از این مجموعه ارزشمند، کتاب «فهرست موضوعات مجموعه نور احکام» نیز به همراه پک نرم‌افزاری این مجموعه عرضه می‌شود. این کتاب کوشیده است تا فهرست موضوعات و سرفصل‌های نور احکام 1 تا 5 را به صورت درختی ارائه کند و نمایی روشن و کلی از مباحث عرضه شده در این مجموعه را به تصویر کشد. امید است که این اثر، استفاده کاربران گرامی را از محتوا و امکانات لوح‌های فشرده نور احکام تسهیل نموده و مورد رضایت حق تعالی و نظر اوصیای بزرگوار دین قرار گیرد.

نرم‌افزار «دانشنامه جامع نهج‌ البلاغه» توليد شد

مركز تحقيقات رايانه ای حوزه علميه اصفهان نرم‌افزار «دانشنامه جامع نهج ‌البلاغه» را توليد و عرضه كرد.

اين نرم‌افزار شامل: متن كامل نهج ‌البلاغه، 57 جلد ترجمه و 143جلد شرح به صورت تطبيق يافته با متن، نمايش 16000 موضوع متنوع با روش ساختار درختی با قابليت جستجو، لغت‌نامه و توضيح لغات به فارسی و عربی به صورت فعال در متن، نمايش مصادر خطبه‌ها، نامه‌ها و حكمت‌ها به صورت فعال در متن است.

معرفی اعلام و شخصيت‌های نهج‌ البلاغه با زندگی‌نامه هر يك به صورت فعال در متن، تعيين دامنه جستجو به صورت گروهی و كتابی، فهرست آيات قرآن به صورت فعال در متن با امكان تلاوت آيه، فهرست احاديث نبوی به صورت فعال در متن، يازده نسخه‌بدل با ذكر موارد اختلاف به صورت فعال در متن و امثال نهج ‌البلاغه به صورت فعال در متن با توضيح مفصل برای هر يك، از ديگر مطالب گنجانده شده در اين نرم‌افزار است.

همچنين نمايش قديمی‌ترين نسخه خطی نهج‌ البلاغه به صورت تطبيق يافته با متن، امكان مقابله ترجمه‌ها و شرح‌های نهج ‌البلاغه با يكديگر، راهنمای كامل برنامه به صورت انیمیشن و نيز محيط كاربری سه زبانه فارسی، عربی و انگليسی، از ديگر قابليت‌های نرم‌افزار «دانشنامه جامع نهج‌البلاغه» است. اين برنامه قابليت اجرا در تمامی ويندوزها را دارا است.

نرم‌افزار ويژه امام زمان(عج) با عنوان «بقيه ‌الله» توليد شد

نرم‌افزار ويژه امام زمان(عج) به مناسبت ميلاد منجی عالم بشريت حضرت موعود(عج) با عنوان «بقيه‌الله» به همت مؤسسه نرم‌افزاری آرمان توليد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اين نرم‌افزار شامل بيش از 5200 دقيقه سخنرانی از آيات عظام مكارم شيرازی، ناصری و حجت‌الاسلام پناهيان،‌هاشمی‌نژاد، مستشاری، معمار منتظرين، استاد طاهرزاده و مرحوم كافی و بيش از 210 دقيقه فيلم از سخنرانی‌های رحيم‌پور ازغدی با موضوع مهدويت است.

75  آيه و حديث از ائمه (ع) درباره حضرت همراه با تقسير آيه، 257 قطعه متن ادبی از اشعار و دل نوشته‌های دانشجويان درباره حضرت، 17 قطعه مولودی، 30 قطعه مناجات و 9 قطعه تشرف صوتی، 40 حديث از سخنان حضرت با امكان چاپ به همراه 15 قطعه دعای آل ياسين، فرج، ندبه، عهد و زيارت امام در روز جمعه، با امكان نمايش هم‌زمان متن و صوت از ديگر مطالب نرم‌افزار «بقيه ‌الله» است.

از قابليت‌های نرم‌افزار ويژه امام زمان(عج) می‌توان به متن 81 تشرف از ره‌يافتگان به محضر حضرت از كتاب كمال‌الدين، 300 مقاله در موضوعاتی چون: انتظار، رجعت، علايم و نشانه‌ها، غرب و مهدويت و مهدويت در اديان ديگر با امكان چاپ اشاره كرد.

همچنين متن 257 پرسش و پاسخ درباره حضرت معرفی پايگاه‌‌های مهدويت، 19 تصوير زيبای مذهبی برای استفاده در پس‌زمينه رايانه را به همراه يك ساعت زيبای مذهبی با امكان نمايش اوقات شرعی پخش اذان و نمايش مناسبت‌های سال برای استفاده در رايانه در نرم‌افزار «بقيه ‌الله» قابل دسترسي است.

دانشنامه علم حدیث بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار گرفت

دانشنامه علم حدیث با 670 عنوان شامل: مقاله، گزیده کتاب، پرسش و پاسخ، چکیده پایان­نامه و غیره به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بر روی پایگاه اینترنتی حوزه قرار گرفت.

هدف از تدوین این دانشنامه کمک به امر پژوهش و ارائه خدمات به محققان حوزه و دانشگاه در زمینه حدیث­پژوهی اعلام شده است.

این دانشنامه در قالب 60 نمایه شامل: 18 نمایه اصلی و 42 نمایه فرعی بر روی پایگاه اینترنتی حوزه نت در اختیار علاقه­مندان می باشد.

«علم الحدیث»، «حدیث، روایت»، «سیر تاریخی حدیث»، «تدوین وجمع آوری حدیث»، «جوامع حدیثی»، «محدثین»، «اصطلاحات حدیثی»، «مسائل و موضوعات حدیثی» از نمایه­های اصلی دانشنامه علم حدیث می باشند.

و «احادیث برگزیده»، «معارف حدیثی»، «كتاب­شناسی حدیث و علوم حدیث »، «حدیث و علوم حدیث در پرسش و پاسخ»، «حدیث و علوم حدیث در پایان نامه ها »، «حدیث و علوم حدیث در رسانه، اینترنت و نرم افزار» و «مراكز و مؤسسات حدیث و علوم حدیث» از دیگر نمایه های این دانشنامه به شمار می­روند.

«تعریف علم حدیث»، «اقسام و بخش های علم حدیث»، «جایگاه سنت از دیدگاه شیعه»، «نقش و فضیلت حدیث»، «حجیت حدیث»، «سبک شناسی حدیث»، «اقسام حدیث»، «جوامع حدیثی اهل سنت و شیعه» و «رجال حدیثی اهل سنت و شیعه» برخی از عناوین نمایه­های فرعی دانشنامه را تشکیل می­دهند.

«حدیث باب مدینه علم»، «حدیث تشبیه»، «حدیث ثقلین»، «حدیث رفع»، «حدیث سبق اسلام»، «حدیث سلسلة الذهب» و «حدیث طیر»  از دیگر مطالب خواندنی این دانشنامه است.

علاقه­ مندان می توانند جهت استفاده از این دانشنامه به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند:

http://www.hawzah.net/Hawzah/Subjects/Subjects.aspx?LanguageID=1

نرم‌افزار جامع دینی و قرآنی «والعصر» عرضه شد

نرم‌افزار جامع دینی و قرآنی «والعصر» توليد مؤسسه جهان‌نما مجموعه‌ای از منابع اسلامی شامل بخش‌هايی چون: قرآن كريم، نهج‌ البلاغه، صحيفه سجاديه، مفاتيح ‌الجنان،كتابخانه علوم اسلامی، چهارده معصوم(ع)، قصص قرآن، رساله مراجع بزرگ تقليد، آموزش، نگارخانه اسلامی، مناجات، اذان و تواشيح است.

در بخش «قرآن كريم» سه دوره كامل قرائت ترتيل قرآن، يك دوره كامل قرائت تجويد قرآن، يك دوره كامل ترجمه گويای انگليسی و فارسی از قرآن كريم به همراه فرهنگ كامل لغات قرآن كريم وجود دارد كه امكان مقايسه و تكرار را نيز برای كاربران فراهم كرده است.

در بخش «نهج ‌البلاغه» متن كامل نهج ‌البلاغه، پنج نوع ترجمه فارسی، يك ترجمه انگليسی به همراه امكان چاپ و جستجوی پيشرفته در تمامی متون به چشم می‌خورد.

قرائت کامل صحيفه سجاديه به همراه متن، 2 ترجمه فارسی صحيفه از معصومی و رضائی، يك ترجمه انگليسی به همراه امكان چاپ و جستجوی پيشرفته از امکانات بخش «صحيفه سجاديه» است.

در «كتابخانه علوم اسلامی» بيش از 200 عنوان كتاب به صورت متن كامل با قابليت چاپ و جستجو در تمامی كتب كتابخانه وجود دارد.

همچنين بيش از 600 حديث از چهارده معصوم(ع) نيز در بخش «چهارده معصوم(ع)» اين نرم‌افزار ارائه شده است.

«بخش ويژه» اين برنامه امكان نصب متن كامل قرآن كريم، صحيفه سجاديه و منتخب مفاتيح ‌الجنان با امكان جستجو روی تمامی گوشی‌های تلفن همراه را فراهم كرده است و قابل نصب روی ويندوزهای Vista و XP است.

نرم افزار ارزشمند «سیره پیامبر اعظم (ص)» منتشر شد

موسسه آسمان به تولید نرم افزار جامع و ارزشمند «سیره پیامبر اعظم(ص)» در یک لوح فشرده که از نظر حجم و تنوع مطالب تحسین برانگیز است، اقدام کرده است.

از جمله قسمت های مهم این نرم افزار می توان به فهرست ذیل اشاره کرد که با مراجعه به هر قسمت با انبوهی از اطلاعات در خصوص سیره زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) مواجه می شویم:

چهل حدیث از حضرت، پیامبر از کلام اندیشمندان، اصحاب پیامبر، اشعار، بعثت، ازدواج، شیوه های فرماندهی، قبل از بعثت، سیمای حقیقی، شرح خطبه شعبانیه، پیامبر و جوانان، خلقیات، در کلام اهل بیت، پیامبر و خانواده،  پیامبر و کودکان،  پیامبر در قرآن، سفارش های پیامبر، زنان پیامبر، سخنان پیامبر، پیامبر در مثنوی، پیامبر و ورزش، تبرک به پیامبر، معجزات پیامبر، معرفی پیامبر، سیمای ظاهری پیامبر، رویدادها و جنگها، پیامبر و مفاسد اجتماعی، مقالات تخصصی، درس هایی از سیره پیامبر،  زندگی نامه پیامبر به 10 زبان زنده دنیا، بشارت های انبیای الهی درباره آمدن رسول خدا، دیدگاه شخصیت های فکری و سیاسی جهان، ویژه نامه مبعث.

از دیگر قسمت های جالب و دیدنی این نرم افزار می توان به بخش های: نوا، فیلم، قصه، نماهنگ ویژه، آلبوم عکس اماکن مذهبی و پویانمایی مربوط به بیت الله الحرام و کعبه مکرمه اشاره کرد.

توليد نرم‌افزار روزشمار تشيع با نام «ضحی»

مؤسسه پيشگامان موج تلفن همراه، نرم‌افزار روزشمار تشيع «ضحی» را به منظور نشر و گسترش معارف اهل بيت شيعه و آموزه‌های دينی توليد و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

نرم‌افزار روزشمار تشيع به عنوان نسخه‌ای متفاوت از نرم‌افزار تقويم شيعه «ميلاد» به منظور نشر و گسترش معارف اهل بيت شيعه و آموزه‌های دينی و با توجه به استقبال بی‌نظير كاربران از نرم‌افزار تقويم ميلاد توليد شد.

اين نرم‌افزار علاوه بر ارائه گنجينه‌هايی ارزشمند از معارف اسلامی و افزودن قابليت پربار كردن اين گنجينه‌ها توسط كاربر و نيز فراهم كردن بستری ارتباطی در بين كاربران با كاربرد فناوري GPRS، عرصه‌ای برای افزايش تعاملات دينی و مذهبی افراد جامعه و احيای انديشه‌های دينی آنان فراهم كرده است.

نرم‌افزار روزشمار تشيع با ارائه شرح كامل از وقايع تاريخ شيعه و تاريخ كشور ايران در سه سال‌نمای شمسی، قمری و ميلادی به صورت مشروح در گنجينه‌ای مجزا، يكی از اهداف توليدكنندگان را كه ترویج فرهنگ اسلام ناب و فرهنگ ملی كشورمان ايران است، محقق كرده است.

از قابليت‌ها و گنجينه‌های متنوع اين نرم‌افزار می‌توان به ارائه ديوان حافظ با قابليت تفأل و عرضه مجموعه‌ای از پيامك‌های آماده متناسب با ايام سال اشاره كرد.

محتويات اين نرم‌افزار شامل: ‍‍‌‌ارائه سه روزشمار شمسی، قمری و ميلادی به همراه گنجينه‌ای ارزشمند از احاديث، حكايات، روضه، مرثيه، مولودی، سينه‌زنی، زندگي‌نامه چهارده گوهر عصمت و طهارت است.

از امكانات نرم‌افزار «ضحی» می‌توان به: به‌روزرسانی تقويم قمری از طريق پيام كوتاه و GPRS، امكان درج مطالب جديد در نرم‌افزار و به اشتراك‌گذاری آن از طريق GPRS برای استفاده ديگر كاربران، امكان دريافت و به‌ روزرسانی مطالب جديد از طريق GPRS، و امكان درج يادداشت و يادآوری روزانه به ‌صورت دوره‌ای با تنظيم زمان هشدار اشاره كرد.

پایگاه آلمانی­زبان «كودكان شيعه» راه‌اندازی شد

پایگاه آلمانی­زبان برای كودكان شيعه با هدف آشنا ساختن و تعميق اطلاعات كودكان نسبت به مذهب جعفری به نشانی www.shia-kids.de راه­اندازی شد.  در اين پایگاه تلاش شده تا هر آنچه را كه يك كودك مسلمان شيعه بدان نياز دارد، به او عرضه شود.

از بخش‌های اين پايگاه اطلاع‌رسانی كودكانه می‌توان به بخش: كاردستی، بازی‌های اسلامی، تصاوير، متون، حكايت‌ها، موسيقی و فيلم‌های ويدئويی اشاره كرد.

نرم‌افزار «ثار الله» توليد شد

مؤسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر(عج) نرم‌افزار «ثار الله» را كه درباره امام حسين(ع) است، هم‌زمان با سالروز تولد حضرت امام حسين(ع) توليد كرد.

آيات قرآن، پرسمان، كتابخانه ديجيتال، حكايات و كرامات، فهرست واژگان، احاديث، كتاب‌شناسی، اشعار، مقتل، زندگی‌نامه، گالری تصاوير و نوا و نما، از بخش‌های مختلف اين نرم‌افزار است.

بخش «آيات قرآن» مجموعه كامل آيات قرآن مرتبط به اهل بيت به‌ويژه امام حسين (ع)، با ترجمه و تفسير آيات مربوطه همراه با ذكر منابع و مصادر است و بخش «پرسمان» شامل نزديك به 800 پرسش و پاسخ در مورد مسائل مختلف از قبيل شبهات تحريفات عاشورا، بدعت‌ها، علل قيام، اهداف امام، اهل بيت، پيشگويی‌هايی از واقعه كربلا، علم امام و فلسفه عزاداری به صورت دسته‌بندی و فهرست گذاری شده مي‌باشد.

«كتابخانه ديجيتالى» اين نرم‌افزار شامل 700 عنوان كتاب و 650 عنوان مقاله درباره شخصيت امام حسين (ع)، بخش «حكايات و كرامات» شامل نزديك به 500 عنوان حكايات و كرامات معتبر به صورت متنی و پنجاه داستان به صورت صوتی و تصويری در مورد امام حسين (ع)،‌ و بخش «فهرست واژگان» فهرست جامع و كاملی از واژگان و كلمات مورد استفاده در فرهنگ عاشورا و كربلا است.

ارائه 1010 عنوان حديث با ترجمه فارسی و ذكر مأخذ به ‌صورت گروه‌بندی شده، و انتخاب 800 قطعه شعر به صورت غزل، قصيده و دوبيتی در قالب متن مرتبط با حضرت، از قابليت‌های ديگر اين نرم‌افزار است.

مجموعه كامل اشعار منسوب به امام حسين (ع)‌ به صورت عربی، همراه با ترجمه فارسی آن در بخش «اشعار» و روايات مربوط به مقتل امام حسين (ع)‌ به صورت دسته‌بندی و گروه‌بندی به همراه سفرنامه كامل امام حسين (ع)‌ از مكه تا كربلا (منزل به منزل) و همچنين شرح كاملی از وقايع روز عاشورا در بخش «مقتل»، از ديگر امكانات اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

«كتاب‌شناسی» از ديگر بخش‌های اين برنامه است كه به معرفى حدود 2800 عنوان كتاب درباره امام حسين (ع)‌ به زبان فارسى، عربى، پشتو، انگليسی و غيره اختصاص يافته تا زمينه‌ تحقيق بيشتری فراروی پژوهشگران بگشاید. در بخش «زندگی‌نامه» بيش از 750 عنوان از ولادت تا شهادت حضرت اباعبدالله الحسین به همراه فهرست 600 فضيلت از فضائل آن امام همام و همچنين معرفی كامل اصحاب و ياران حضرت در روز كربلا موجود است.

معرفی كاملی از پايگاه‌‌ها و منابع معتبر اينترنتی كه در مورد به امام حسين(ع) تحقيق و فعاليت می‌كنند و نيز نرم‌افزارهايی كه تاكنون در خصوص امام حسين(ع) توليد شده، از ديگر ويژ‌گی‌های اين برنامه است.

نرم‌افزار «گنجينه رمضان» توليد و عرضه شد

نرم‌افزار «گنجينه رمضان» كه كتابخانه الكترونيك آثار مرتبط با ماه مبارك رمضان مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سيما است، در قالب يك لوح فشرده منتشر شد.

اين برنامه در اختيار برنامه‌سازان سازمان صدا و سيما قرار خواهد گرفت و شامل متن كامل آثار مرتبط با ماه مبارك رمضان همراه با امكان ذخيره و چاپ، جستجوی تمام‌‌متن و جستجوی موضوعی در فهرست نمايه‌ها است.

از ديگر ويژگی‌های اين نرم‌افزار می‌توان به امكان ثبت يادداشت كاربر برای سرفصل‌های مورد نظر و امكان جستجو در يادداشت‌های كاربر اشاره كرد. امكان نشانه‌گذاری روی آثار به ‌منظور مراجعه سريع به آن‌ها و همچنين امكان ضمیمه کردن فايل‌های مرتبط با متن توسط كاربر، از ديگر قابليت‌های اين برنامه است.

انتشار نرم افزار «رمضان الکریم»

موسسه آسمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در جهت توسعه تولید و تنوع اقلام فرهنگی مذهبی اقدام به عرضه نرم افزار  «رمضان الکریم» ویژه ماه مبارک رمضان کرده است. محتوای این لوح فشرده به شرح ذیل است:

30 جزء قرآن کریم به همراه صوت و متن؛ ادعیه: عهد، آل یاسین، امین الله، عاشورا، افطار، افتتاح، جوشن کبیر، ختم قرآن، سحر، توسل، مناجات حضرت علی (ع) ، ابوحمزه ثمالی، مجیر، یا علی و یا عظیم؛ اعمال ماه مبارک؛ ادعیه روزهای ماه مبارک؛ ویژه نامه ماه مبارک شامل ده ها عنوان مطالب در زمینه ماه مبارک رمضان؛ متن کامل نهج البلاغه؛ نرم افزار جانبی تلاوت قرآن کریم به همراه شرح و توضیح آیات؛ بازی های سر گرم کننده اسلامی؛ توانایی اجرای مسابقات قرآنی سراسری از طریق نرم افزار؛ مناجات؛ فیلم های مستند؛ روضه شهادت امام علی (ع) به صورت صوتی و تصویری؛ نوای رمضان شامل 20 مورد اذان و تواشیح؛ گالری تصاویر مستمل بر آلبوم خطی قرآن کریم و تصاویر ویژه ماه مبارک.

 نرم‌افزار تحت وب «کريم اهل بيت» توليد شد

 مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج) نرم‌افزار تحت وب «کريم اهل بيت» را درباره امام حسن مجتبي (ع) توليد کرد.

 نرم‌افزار تحت وب «کريم اهل بيت» در نشاني اينترنتي http://kareym.valiasr-aj.net قابل دسترسي مي باشد.

 اين برنامه در شمار نرم‌افزارهاي معرفي آثار اهل بيت (ع) بوده که داراي قابليت‌هاي ذيل است:

 پرسمان: حدود 100 پرسش و پاسخ درباره مسائل مختلفي از قبيل: شبهات در خصوص امامت، صلح، ازدواج‌هاي امام و فرزندان به صورت موضوع‌بندي شده.

 كتابخانه ديجيتالى: كتابخانه ديجيتالى شامل 60 عنوان کتاب و مقاله و بيش از 1000 موضوع تحت عناويني همچون: زندگي، شهادت، مظلوميت، دنياطلبي ياران و صلح امام حسن (ع) با معاويه.

 احاديث و روايات: قريب به 100 حديث و روايت نقل قول شده از امام حسن (ع) به صورت متن عربي و ترجمه و صوت، پندها و اندرزهاي آن حضرت به ياران و فرزندان خود در زمان حيات خويش، دعاها و مناجات‌هاي منتسب به امام حسن مجتبي (ع) در اين قسمت گردآوري شده است.

 كتابشناسى: از ديگر ويژگى‌هاى اين برنامه، معرفى کتاب‌هاي مربوط به زندگي حضرت امام حسن (ع) به تفکيک عنوان، نويسنده و ناشر و همچنين فهرست کتاب  با امکان دسترسي به معرفي مختصر و فهرست کتاب‌ها است تا زمينه‌هاى تحقيق بيشتر را براى پژوهشگران آماده نمايد.

 اشعار: ده‌ها شعر و قطعه ادبي به صورت غزل و قصيده در مدح و وصف امام دوم شيعيان حضرت امام حسن (ع)  به صورت متن و صوت.

 داستان و حکايات: نزديک به 50 داستان و حکايت به صورت صوتي و ده‌ها عنوان داستان به صورت متني در مورد امام حسن (ع)

 فضايل: نزديك به 100 عنوان از کرامات و فضايل به همراه مناظرات حضرت امام حسن (ع) به صورت متني و صوتي با قابليت جستجو و فيش‌برداري و گرفتن چاپ از روي متن آن.

 از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار می توان: به زندگي‌نامه، گالري تصاوير و صوت اشاره کرد.

 تولید نرم افزار «فقه اهل بيت(ع)» ويژه تلفن همراه

 نرم افزار «فقه اهل بيت(ع)» در‌بردارنده بيست و پنج هزار پرسش از مراجع تقليد به همراه كتب فقهي ويژه تلفن همراه، منبعي مناسب براي استفاده مبلغان است. این برنامه در‌بردارنده بخش‌هايي همچون: استفتائات مراجع، كتب فقهي، توضيح ‌المسائل، فلسفه احكام، اصطلاحات فقهي و امكانات ويژه است.

 بخش «استفتائات مراجع» اين لوح فشرده شامل بيست و پنج هزار پرسش از مراجعي چون: مقام معظم رهبري، آيت‌الله العظمی سيستاني، فاضل لنكراني‌، مكارم شيرازي، نوري همداني‌، صافي گلپايگاني‌ و آيت‌الله بهجت‌(ره) است.

 بخش «كتب فقهي» اين مجموعه شامل: ترجمه تحرير الوسيله، احكام نماز، قرآن در آيينه احكام، احكام روابط زن و مرد، احكام جوانان و نوجوانان، احكام روابط زن و شوهر و احكام پسران است.

 از امكانات ويژه اين نرم‌افزار مي‌توان به: جستجو به صورت كلمه و عبارت در تمام متون، امكان فهرست، امكان تغيير فونت و تغيير زمينه، سازگاري با انواع گوشي‌هاي تلفن همراه و دفترچه يادداشت اشاره کرد. فضاي مورد نياز برای نصب این برنامه، پانزده مگابايت است.

نرم‌افزار «بقيه ‌الله» ويژه مهدويت عرضه شد

نرم‌افزار «بقيه ‌الله» كه ويژه مهدويت و آموزه‌های مهدوی است، توسط شركت «مبتكران سامان مبين» عرضه شده است.

اين نرم‌افزار موضوعات متنوع و جامع در زمينه مهدويت است. بخش پژوهشی اين اثر با عنوان «گنجينه» شامل گزینه‌های: مهدی(عج) می‌آيد، بشارت مهدی(عج)، كودكی و دوران انتظار است.

در اين برنامه بخشی به عنوان «جغرافيای ظهور»  و «مهدی(عج) در اديان» طراحی شده است كه موضوع مهدويت را در اديان شيعه، سنی، يهوديت، مسيحيت و هندو بررسی كرده است.

بخش «ملحقات» اين نرم‌افزار شامل موضوعات مربوط به خانواده آن حضرت و نيز ساير موضوعات مرتبط به حضرت مهدی(عج) است. مباحثی چون: منجی آخرالزمان، سخنرانی‌های مرتبط، مداحی و نيز امكان جستجو برای كاربران، از ديگر بخش‌های موجود در اين نرم‌افزار است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 شهریور 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 54
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 27
بازدید 11892 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 27 (تابستان 1388) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 27