تازه های نرم افزارهای اسلامی 19

پنج شنبه, 29 شهریور 1386 ساعت 16:10
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عرضه نرم‌افزار «سرداران عشق» و «تصویر عاشقی»

 نرم‌افزار «سرداران عشق» و« تصویر عاشقی» از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی عرضه شده ‌است.

 این نرم‌افزار در 3 لوح فشرده تولید و شامل بانک اطلاعاتی از آثار موجود درباره شهیدان: همت، باکری، کلاهدوز، بروجردی، علم الهدی، اسماعیل دقایقی، محمد جهان آرا، عبدالله میثمی، عباس کریمی، ناصر کاظمی، غلامحسین افشردی، مهدی زین‌الدین، یدالله کلهر و جاوید الاثر احمد متوسلیان است که حاوی آثار و دست نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، فیلم و تصاویر، خاطرات و دیگر آثار به جا مانده از ایشان است.

 این لوح فشرده حاوی حدود 230 قطعه تصویر، 4000 صفحه متن، 18 ساعت صوت و 5 ساعت فیلم بوده که دارای قابلیت جستجو بر روی تمامی متون و چاپ تمامی اطلاعات است.

نرم‌افزار «تصویر عاشقی» نیز در یک لوح فشرده تولید شده و دارای تصاویر 8 سال دفاع مقدس به صورت دسته‌بندی شده بر اساس موضوعات بوده که شامل بیش از 1300 تصویر و 12 قطعه آوانما و 20 قطعه نوای سروده شده در خصوص دفاع مقدس است.

«آهنگ خورشید»، نرم‌افزار سخنرانی‌های علامه جعفری

مؤسسه آویژه سیستم پارس با همکاری مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، مجموعه سخنرانی‌های مرحوم علامه جعفری را با عنوان «آهنگ خورشید» در 5 نسخه عرضه کرد.

نرم‌افزار «از دریا به دریا» نیز محصول دیگری از این مؤسسه درباره علامه جعفری است. این نرم‌افزار شامل زندگی‌نامه علامه محمد تقی جعفری، گزیده‌هایی از تفکرات و آراء علامه جعفری، آلبوم تصاویر، فیلم، مصاحبه، دست‌خط و اسناد شخصی، 12 سخنرانی در موضوعات مختلف، معرفی مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، یک نماهنگ از مناجات علامه جعفری، کتاب‌شناسی، عنوان و تصاویر کلیه آثار مکتوب علامه است.

لوح فشرده «72 نام ماندگار» تهیه شد

لوح فشرده «72 نام ماندگار» از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی صبح ارائه شد. «72 نام ماندگار» یادگاری از رهپویان قافله صبح است؛ روایت ایثار 72 لاله پرپر. این لوح اثری ماندگار از سرگذشت پیروان انقلاب است که در حزب جمهوری اسلامی در راه اعتلای پرچم اسلام جان باختند.

این برنامه، گذری کوتاه بر زندگی آنانی است که با اقتدار به سالار کربلا، حسین بن علی(ع) گرد وجود سید شهیدان انقلاب، شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، حلقه زده و همچون 72 شمع کربلا در آتش عشق الهی سوختند.

نرم‌افزار احادیث با قابلیت اجرا بر روى تلفن همراه تهیه شد

اولین نرم‌افزار حدیثى قابل اجرا بر روى گوشى‌هاى همراه حاوى متن کامل کتاب «منتخب میزان الحکمه» به همت مؤسسه علمی فرهنگی دار الحدیث تهیه شد.

این نرم‌افزار از امکانات متنوعی برخوردار است که عبارت‌اند از: چون نمایش حدیث و ترجمه، جستجوى لفظى ساده در متون، ترجمه احادیث و فهرست‌ها، نمایش متن کتاب از راه فهرست مطالب، شماره صفحات کتاب و شماره مسلسل احادیث، نمایش حدیث و ترجمه آن از راه فهرست موضوعات و نمایش ساختار درختى موضوعات، ارسال حدیث و ترجمه آن به وسیله پیامک(SMS) براى دیگران، امکان نشانه‌گذارى صفحات و دسترسى سریع به آن‌ها، اجرا بر روى گوشی‌هاى سازگار با سیستم عامل Symbian که شامل دامنه وسیعى از گوشى‏هاى همراه است.

ظرفیت مورد نیاز این نرم‌افزار حدیثى قابل اجرا بر روى گوشى‌هاى همراه، 5/6 مگابایت است.

بررسی تحولات لبنان در نرم افزار «وعده صادق»

نرم‌افزار چند رسانه‌ای «وعده صادق» با بخش‌های متفاوت چون: روزشمار جنگ، کلیپ تصویری، کتاب و نمایشگاه تحولات لبنان را به تصویر می‌کشد.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای بررسی تحولات لبنان و پیامدهای آن با عنوان «وعده صادق» شامل بخش‌های: کتاب، عکس، فیلم، کلیپ تصویری، روزشمار جنگ و نمایشگاه، از سوی معاونت آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

بخش عکس این نرم افزار شامل تصاویری از: لبنان، اسراییل، اشخاص، تظاهرات و کاریکاتور است. همچنین در بخش روزشمار جنگ نرم افزار وعده صادق، مخاطب با وقایع روز به روز جنگ 33 روزه آشنا می‌شود.

بخش نمایشگاه این نرم‌افزار شامل مطالب و تصاویری با عناوین: لبنان، حزب الله، حمایت از اسراییل، جنگ مفتوح، دیدنی‌های جنگ، دنیای متفاوت و پیامدهای جنگ است.

نرم‌افزار «بشیر»، تاریخ‌نگار صدر اسلام

نرم‌افزار «بشیر»، مشتمل بر وقایع پیش از بعثت تا هجرت و هجرت تا رحلت پیامبر اکرم(ص)، در 22 فصل است.

این نرم‌افزار که توسط بانک نرم افزاری دانش‌پژوهان تولید شده، شامل بخش‌های: اسناد صدر اسلام، معرفی جنگ‌های پیامبر(ص)، مساجد، اعلام، کتاب‌شناسی، اماکن، قبایل، جهان اسلام، مولودی و تواشیح، فیلم و نقشه است.

بخش «اسناد صدر اسلام» شامل: بر 36 پیمان، 175 نامه و 117 سند که پیامبر گرامی اسلام (ص)  به حاکمان و فرمانروایان  فرستاده، می‌باشد و بخش «معرفی جنگ‌های پیامبر(ص)» نیز مشتمل بر 26 غزوه و 78 سریه است.

بخش «مساجد» به معرفی 22 مسجد مکه و 45 مسجد مدینه پرداخته و بخش «اعلام» هم زندگی‌نامه چهارصد تن از اشخاص بارز و مهم درصدر اسلام را بیان می‌کند.

معرفی 300 کتاب ارزشمند در زمینه تاریخ اسلام در بخش «کتاب‌شناسی»، و معرفی 109 مکان تاریخی مربوط به دوران زندگی پیامبر(ص) در بخش «اماکن»، از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار ‌است.

همچنین بخش «قبایل» به معرفی 68 قبیله مهم و تاریخی صدر اسلام پرداخته و بخش «جهان اسلام» نیز 120 کشور مسلمان‌نشین در عصر حاضر را معرفی کرده ‌است.

نرم‌افزار چند رسانه‌ای شهید اسدالله لاجوردی

نشر شاهد به مناسبت سالروز شهادت شهید اسدالله لاجوردی، زندگی‌نامه این شهید را در قالب نرم‌افزار چند رسانه‌ای منتشر کرد.

این نرم‌افزار حاوی: حدود 400 صفحه متن، 135 قطعه عکس و سند، 170دقیقه صوت و 130 دقیقه فیلم است. شش سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه، پنج قسمت از مجموعه تلویزیونی «عاشق بی قرار»، بخش‌هایی از وصیت‌نامه شهید، چهار نامه به فرزند، بخش‌هایی از پیام رهبر معظم انقلاب در مورد شهید لاجوردی و 23 قطعه عکس از دوران کودکی تا شهادت، از دیگر بخش‌های این نرم‌افزار است.

ارائه اطلاعات به صورت دسته‌بندی شده با قابلیت جستجو بر روی تمامی متون، از جمله امکانات ارزشمند نرم‌افزار زندگی شهید لاجوردی است.

«بیان»، نرم‌افزار تفسیر گویشی کل قرآن مجید

نرم‌افزار «بیان»، نخستین مجموعه تفسیر صوتی سی جزء قرآن کریم است که در قالب نرم‌افزاری الکترونیکی با چهل لوح فشرده cd توسط مؤسسه بیان هدایت نور ارائه گردیده است.

این مجموعه دربردارنده نزدیک به دو هزار ساعت مباحث تفسیری است که نتیجه سال‌ها تلاش مستمر و پویای اندیشمند فرزانه، مفسر عالیقدر قرآن و محقق حوزه و دانشگاه، جناب آقای محمد علی انصاری است.

«بیان» شامل تفسیر گویای تمامی یکصد و چهارده سوره قرآنی به شمار می‌آید و از امتیازات این مجموعه، قابلیت تحقیق و جستجوی موضوعی و ارائه راهنمای کاوش در بیش از سه هزار عنوان است. به جهت این ویژگی‌ها «بیان» را باید ثمره کوششی بی‌بدیل در حوزه قرآن‌پژوهی و گسترش آموزه‌های این کتاب الهی دانست.

نرم‌افزار «محمد امین» تولید شد

‌مرکز جهانی مبلغ، از جمله مراکز دولتی است که در کنار فعالیت‌های عمومی خود، اقدام به انتشار نرم‌افزار و راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کرده ‌است.

«محمدامین» نرم‌افزاری برای گروه سنی خردسالان و کودکان است و تقویم اسلام، آشنایی با خانواده پیامبر(ص)، القاب و اسامی پیامبر(ص)، اصحاب و یاران را در خود جای داده ‌است.

از بخش‌های دیگر این نرم‌افزار، احادیث، مجموعه ده داستان با انیمیشن زیبا و سرگرمی‌ها و بازی‌های جذاب است.

نرم‌افزار «عدالت در خون» منتشر شد

نرم‌افزار چند رسانه‌ای زندگی‌نامه شهید آیت الله قدوسی با عنوان «عدالت در خون» از سوی نشر شاهد تولید شد.

این برنامه شامل: 700 صفحه متن، 50 تصویر و سند، 170 دقیقه صوت و 100 دقیقه فیلم می‌باشد.

نرم‌افزار مذکور دارای بخش‌هایی چون: آثار شهید، اسناد مرتبط، تصاویر، صوت و فیلم و زندگی‌نامه است. از ویژگی‌های نرم‌افزار «عدالت در خون» می‌توان به دسته‌بندی دقیق و قابلیت جستجو در تمام بخش‌های برنامه اشاره کرد.

بخش آثار شهید این نرم‌افزار، حاوی بخش‌های: مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه و اطلاعیه‌ها است.

در بخش صوت نرم‌افزار «عدالت در خون» دو مصاحبه از رهبر فرزانه انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره با شهید آیت‌الله قدوسی وجود دارد.

«ضیافت الله»، نرم‌افزار ویژه‌ گوشی‌های تلفن همراه

«ضیافت الله»، نرم‌افزار ویژه‌ گوشی‌های تلفن همراه توسط گروه نرم‌افزاری شباب تولید شد.

این نرم‌افزار شرح کامل اعمال شب‌های ماه مبارک رمضان، ادعیه روزانه، دعای توسل، دعای جوشن کبیر، دعای سحر، ادعیه‌ روزهای هفته، دعای ابوحمزه ثمالی، زیارت عاشورا و زیارت آل‌یاسین را در خود جای داده ‌است.

از بخش‌های دیگر این برنامه که کاربران می‌توانند در گوشی‌های موبایل خود از آن استفاده کنند، احادیث و روایات ویژه‌ ماه مبارک رمضان و پخش صوتی ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان است.

انتشار نرم‌افزار رایگان «به سوی نور»

نرم‌افزار رایگان «به سوی نور»، از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی «غدیر» منتشر شد.

این نرم افزار، شامل بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از سال 1368 تا 1385 است.

امکان دسترسی به متن کتاب تفسیر سوره حمد، شرح حدیث جنود عقل و جهل و چهل حدیث، قابلیت جستجو دقیق و آسان و نیز استفاده از صوت و تصویرهای موضوع‌بندی شده از ویژگی‌های این برنامه است.

مرکز اطلاع‌رسانى «غدیر» در نظر دارد تا به قدر توان، جوانان مؤمن و متعهد امت حزب الله را در گستره معارف الهى همراهى کند و گام به گام با آنان در امر کاوش و پویش در تعالیم الهى به پیش برود و در این راه بیش از همه، از علماى بزرگ اسلام و اساتید حوزه‏هاى علمیه و دانشگاه بهره جوید و زمینه ارتباط دلبستگان به سنن الهى را با یکدیگر فراهم آورد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 شهریور 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 30
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 19
بازدید 11419 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 19 (تابستان 1386) تازه های نرم افزارهای اسلامی 19