آموزش 27

دوشنبه, 30 شهریور 1388 ساعت 16:49
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 تجربه‌اي خوب از داشتن چندين دسکتاپ!

حتماً مي‌دانيد که بزرگ‌ترين و موفق‌ترين تغييري که در اين سال‌ها در مورد مرورگرها رخ داد، پشتيباني از قابليت جديدي تحت عنوان تب بود! تب‌ها در مرورگر باعث مي‌شوند تا صفحات مختلف پايگاه‌ها در پنجره همان مرورگر و به ‌صورت تب‌هاي مختلفي نمايش داده شوند که اين کار نه ‌تنها موجب مي‌شود دسترسي به صفحات و حرکت بين آن‌ها سريع‌تر صورت گيرد، بلکه نوار وظيفه ويندوز شما را نيز هميشه خلوت نگه مي‌دارد؛ چرا که فقط يک برنامه، يعني مرورگر در نوار وظيفه ويندوز جاي مي‌گيرد. به ‌نظر شما حالا که پشتيباني از اين قابليت در مرورگرها بسيار موفق بوده و به‌ بخشي جدايي‌ناپذير در مرورگرهاي جديد تبديل شده است، چه اشکالي دارد تا ويندوز نيز به ‌جاي پشتيباني از يک صفحه دسکتاپ، چندين صفحه دسکتاپ را به ‌صورت تب‌هاي مجزا در خود جاي دهد؟

 دسکتاپ مجازي: وجود چندين دسکتاپ مختلف به ‌صورت تب که بيشتر کاربران آن‌ها را به ‌عنوان دسکتاپ‌هاي مجازي مي‌شناسند، نه ‌تنها موجب مي‌شود تا کاربران، مديريت بهتر و سريع‌تري روي کارهاي خود داشته باشند، بلکه به ‌طور مجازي چندين صفحه ‌نمايش را در اختيار شما قرار مي‌دهد و تفاوت آن‌ها با صفحه‌نمايش‌هاي واقعي در اين است که براي استفاده از هر يک از اين صفحه ‌نمايش‌ها نيازي به جابه‌جايي نخواهيد داشت و حتي نياز نداريد جهت ديد چشمانتان را نيز تغيير دهيد؛ چرا که تمام اين صفحات مجازي روي صفحه‌نمايش اصلي شما قابل مشاهده است!

چرا چند تا؟: تا به‌ حال کاربراني را ديده‌ايد که صفحه دسکتاپشان مملو از آيکون‌هاي مختلف از برنامه‌هاي گوناگون است و براي پيدا کردن يک برنامه و دسترسي به آن چندين ثانيه به جستجو روي دسکتاپشان مي‌پردازند؟  به‌ نظر شما اگر اين امکان وجود داشت تا به ‌جاي يک دسکتاپ، چندين دسکتاپ وجود داشته باشد و برنامه‌هاي مرتبط با کار A در دسکتاپ شماره يک و برنامه‌هاي مرتبط با کار B در دسکتاپ شماره 2 قرار بگيرد، آيا سرعت مديريت برنامه‌ها، دسترسي به آن‌ها و انجام امور مختلف با رايانه افزايش نمي‌يافت؟ افزايش سرعت و استفاده بهتر از دسکتاپ، از عمومي‌ترين امکاناتي است که نرم‌افزارهاي ساخت دسکتاپ مجازي در اختيار کاربران قرار مي‌دهند. اما نرم‌افزار پيشنهادي ما به شما نه ‌تنها قادر است انجام اين امور را براي شما مهيا سازد، بلکه امکانات بسيار زياد ديگري را نيز در اختيارتان قرار مي‌دهد.

نرم‌افزار Dexpot يکي از برنامه‌هاي قدرتمند، کم‌حجم و ناشناخته براي ايجاد و مديريت دسکتاپ‌هاي مجازي روي رايانه است. اين نرم‌افزار به ‌طور پيش‌فرض پس از نصب، چهار دسکتاپ مجازي ايجاد مي‌کند که اين تعداد تا 20 دسکتاپ نيز قابل افزايش است. مشاهده قابليت‌ها و بخش‌هاي مختلف اين برنامه با فشردن کليک راست نشانگر ماوس روي آيکون نرم‌افزار در کنار ساعت ويندوز قابل دسترسي است که برخي از آن‌ها عبارت ا‌ند از:

  1. Window Catalogue: به‌کمک اين بخش مي‌توانيد تمام پنجره‌هاي فعال روي دسکتاپ‌ها را يک‌جا مشاهده کرده و بين آن‌ها حرکت کنيد.
  2. Full-screen Preview: اين گزينه شما را قادر مي‌سازد تا تمام دسکتاپ‌هاي مجازي را کنار يکديگر مشاهده کنيد.
  3. Desktop Manager: با انتخاب اين گزينه، ابزارک (Widget) کوچکي روي دسکتاپ شما فعال مي‌شود که با استفاده از آن مي‌توانيد به انتخاب هريک از دسکتاپ‌هاي مجازي خود پرداخته و براي انتقال از دسکتاپي به دسکتاپ ديگر از آن استفاده کنيد.
  4. Desktop Preview: اين بخش همچون مورد اول پنجره‌هاي فعال را به شما نمايش مي‌دهد؛ اما تفاوت آن با مورد اول در اين است که با انتخاب اين گزينه پنجره‌هاي فعال با توجه به دسکتاپي که در آن قرار دارند، تقسيم‌بندي شده‌اند.
  5. Desktop Windows: با انتخاب اين گزينه به گونه‌اي حرفه‌اي‌تر مي‌توانيد پنجره‌هاي باز روي دسکتاپ‌ها را مديريت کنيد و تغييرات مورد نيازتان را روي آن‌ها اعمال نماييد.

مديريت همه جانبه: از ديگر قابليت‌هاي ويژه در اين نرم‌افزار، دارا بودن بخش Configure Desktops است که شما را قادر مي‌سازد تا دسکتاپ‌هاي مجازي خود را به ‌طور کامل مديريت کنيد؛ به ‌عنوان مثال، مي‌توانيد تصوير زمينه و يا اسکرين‌سيور را براي هر دسکتاپ به ‌طور مجزا مشخص کنيد و حتي مي‌توانيد ميزان تفکيک‌پذيري صفحه‌نمايش (Resolution) و آيکون‌هاي موجود روي هر دسکتاپ را نيز تغيير دهيد.

مشخص کردن کليدهاي ميان‌بر براي حرکت بين دسکتاپ‌ها، ايجاد تغيير در شفافيت نمايش پنجره‌ها (Transparency)، پنهان کردن يک پنجره با انتقال از دسکتاپ فعلي به دسکتاپ ديگر، حجم کم در حدود 2.4 مگابايت و پشتيباني از نسخه‌هاي مختلف سيستم ‌عامل ويندوز از جمله ويندوز 7 نسخه 32 و 64 بيتي، از ديگر قابليت‌هاي منحصر‌به‌فرد اين نرم‌افزار است.

شناسنامه رایانه

آگاهی از جزییات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک رایانه، از جمله کارهایی است که اغلب اوقات کاربران به آن نیاز پیدا مي‌کنند و در اغلب موارد نیز نمی‌توانند به نتایج مطلوبی برسند؛ چرا که یک سیستم مرکزی برای نمایش کلیه اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایانه وجود ندارد. اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید، حتماً می‌دانید که این امکان توسط ابزار System Information در سیستم عامل وجود دارد که برای دسترسی به آن باید در بخش Run عبارت 32Msinfo را تایپ کنید؛ اما این بخش نیز جزییات چنداني در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و اطلاعات بسیار خلاصه‌ای را در خود جای داده است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این اطلاعات به طور دقیق نیاز دارید یا شغل اصلی شما مرتبط با رایانه است و نیاز دارید قبل از انجام هر کاری در مورد رایانه‌های مختلف اطلاعاتی از سخت‌افزار و نرم‌افزار آن‌ها در اختیار داشته باشید، پیشنهاد مي‌کنیم از ابزار System Spec کمک بگیرید. این ابزار کاملاً رایگان نیاز به نصب ندارد و می‌توانید نسخه‌ای از آن را روی حافظه فلش خود ذخیره کنید. سپس در هر رایانه‌ای آن را اجرا کرده و اطلاعات دقیقی از رایانه‌های مورد نظر به دست آورید. پس از اجرای این ابزار در صفحه اوّل آن اطلاعاتی از سخت‌افزار نصب شده روی رایانه در اختیار شما قرار مي‌گیرد که البته این اطلاعات کمي ‌خلاصه است و چنانچه قصد داشته باشید اطلاعات دقیق تری درباره هر سخت‌افزار به دست آورید، می‌توانید روی آیکون‌های مختلف در بخش بالایی نرم‌افزار کلیک کنید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: Memory ، Display ، Drives و Cpu . یکی از بخش‌های جالب توجه در این نرم‌افزار بخش نمایش جزییات حافظه رم است که قادر است تعداد رم‌های متصل به رایانه را به صورت تک تک با جزییات مربوط به آن‌ها برای شما نمایش دهد. در نهایت، این نرم‌افزار جزییاتی را در اختیار شما قرار دهد که شاید افراد بسیار حرفه‌ای هم در عرض ده تا پانزده دقیقه قادر به یافتن آن‌ها نباشند. اما این برنامه در کمتر از یک دقیقه مي‌تواند دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. این برنامه قابلیت‌های بسیار زیاد دیگری نیز در خود جای داده است که پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با تمام آن‌ها نسخه‌ای از آن را با حجمي‌در حدود یک مگابایت از پايگاه زیر دریافت کنید:

http://www.alexnolan.net

shutdown با استفاده ازcommand prompt

با این دستور مي‌توانید هر کار مربوط به Shut down از Log off user گرفته تا تنظیم ساعت برای خاموش شدن رایانه، يا خاموش کردن رایانه فرد دیگری را انجام دهید. برای استفاده از این دستور اسم رایانه را باید بدانید. اگر قصد خاموش یا راه‌اندازي مجدد رایانه‌ای را که پای آن نشسته‌اید دارید، ولی اسم آن را نمي‌دانید، از کنترل پنل System را اجرا کنید. اسم رایانه را مقابل عبارت Full computer name مي‌بینید. برای تغییر نام رایانه هم مي‌توانید روی دکمه Change در همان پنجره کلیک کنید.

حال با دانستن اسم رایانه خود از دستور ذيل در Command Prompt استفاده کنید. البته قابل توجه است که برای اجرای Command prompt کافی است درRun عبارت Cmd را تایپ کنید و اینتر بزنید تا پنجره سیاه رنگی باز شود:

Shutdown-r-mesme-computer-t300

توجه کنید که به جای Esme-computer باید همان اسم رایانه را قرار داد و 2 علامت باید باقی بمانند. «r» به معنای restart است. مي‌توانستید از «l» و «s» به ترتیب مخفف logoff و shutdown به جای «r» استفاده کنید. عدد 300 بعد از t به این معنا است که عمل restart بعد از 300 ثانیه انجام شود. اضافه کردن c به دستور بالا به شما اجازه مي‌دهد نوشته دلخواه خود را نیز روی صفحه به نمایش بگذارید:

shutdown-r-mesme-computer-t300-c khorasan با زدن دستور زیر مي‌توان عمل دستور Shutdown را تا قبل از سپری شدن زمان t لغو کرد:

Shutdown-a

و درنهایت، مي‌توان با دادن دستور زیر صفحه گرافیکی مخصوصی را باز کرد که همین گزینه‌ها را دارد:

Shutdown-i

اضافه کردن  f- قبل از m- این حُسن را دارد که به برنامه‌های درحال اجرا دستور مي‌دهد بدون دادن پنجره هشدار خود را ببندند.

ارسال و دريافت Fax از طریق رايانه

آيا تا به حال خواسته‌ايد که یک فکسی را به شماره‌ای ارسال کنید، ولی دستگاه فکس در دسترس نداشته باشید، و آيا مي‌دانيد به وسيله رايانه شخصي خودتان هم مي‌توانيد به ارسال و دريافت فكس اقدام كنيد؟

Fax services component  یکی از امکانات ویندوز است كه براي اين منظور به شما كمك مي‌كند.

بدین منظور شما به یک مودم و نصب برنامه Fax Services Component نیاز دارید. برای نصب این برنامه فقط کافی است که سی دی ویندوز XP را داشته باشید.

شروع کار: سي دي نصب XP را داخل درایور قرار دهید. وارد Control Panel شوید. روی Add Or Remove Programs کلیک کنید. در قسمت چپ این پنجره، گزینه ای با نام add/remove windows Components وجود دارد. روی آن کلیک کنید تا پنجره مربوطه باز شود. در این پنجره فهرستي از کامپوننت‌های ویندوز وجود دارد. مربع کنار Fax Services را تیک‌دار کنید و روی Next کلیک کنید. چند لحظه صبر کنید تا عملیات نصب تکمیل شود. در پایان Finish را کلیک کنید.

در این قسمت، شما باید این سرویس را پیکربندی کنید. منوی Start را باز کنید و به All Programs Accessories، Communications، Fax برويد و سپس Fax Console را کلیک کنید. پنجره Fax Configurations Wizard باز خواهد شد.

روی Next کلیک کنید. در این قسمت (Sender Information)، شما باید اطلاعاتی را وارد کنید که روی صفحه فکس ظاهر خواهد شد، مانند: نام، شماره فکس، ایمیل، نام شرکت و ساير موارد. این کادرها اختیاری هستند و هر کدام را که نمي‌خواهید، خالی بگذارید. بعد از تکمیل این فرم، روی Next کلیک کنید. در قسمت بعد مي‌توانید ابزاری را که مي‌خواهید با آن فکس ارسال و دریافت کنید، انتخاب کنید. به دلیل این‌که مي‌خواهیم از طریق مودم این کار را انجام دهیم، پس باید آن را انتخاب کنید. پس، از منوی کشویی که در این‌جا است، آن را انتخاب کنید. اگر در این منو چیزی نباشد، مودم شما نصب نیست و بايد آن را نصب کنید. بعد از انتخاب مودم، دو گزینه پیش رو دارید: Enable Send برای ارسال فکس و Enable Receive برای دریافت فکس. اگر شما قصد دریافت فکس را نیز دارید، باید مربع کنار Enable Receive را تیک‌دار کنید. سپس مي‌توانید یکی از حالت‌های دریافت فکس را انتخاب کنید. اگر Manual Answer را انتخاب کنید، هر بار که قرار است فکسی را دریافت کنید، باید خودتان دریافت فکس را به صورت دستی فعال کنید. اما اگر Automatically را انتخاب کنید، رايانه به صورت خودکار و پس از چند زنگ - این تعداد را مي‌توانید تعیین کنید -، به دریافت فکس مي‌پردازد. اگر یک خط جدا مخصوص فکس دارید، بهتر است Automatically را انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید. حال، شما باید Tsid را وارد کنید. این اطلاعات در هر بار که فکسی ارسال مي‌کنید، همراه آن ارسال مي‌شود. Tsid معمولاً شامل شماره تلفن و نام تجاری است. Next را بزنید. در مرحله بعد، هم باید Csid وارد کنید. این اطلاعات شبیه Tsid است و هنگامی که کسی به شما فکس ارسال مي‌کند، آن را خواهد دید تا اطمینان کند كه فکس به‌درستی برای شما ارسال شده است. در مرحله بعد این توانایی به شما داده خواهد شد که وقتی یک فکس را  دریافت کردید، یک نسخه از آن چاپ شود و یا همچنین یک نسخه از آن در جایی از حافظه رايانه شما دخیره شود. البته همیشه به طور خودکار یک نسخه از آن در Inbox شما ذخیره مي‌شود. اگر مي‌خواهید یک نسخه چاپ شود، گزینه Print in on را تیک‌دار کنید و چاپگر مورد نظر را از منوی کشویی مقابل آن انتخاب کنید و اگر مي‌خواهید یک نسخه در مسیری از حافظه شما ذخیره شود، گزینه Store a Copy In a Folder را تیک‌دار کرده و پس از آن، محل ذخیره‌سازی را تعیین کنید و سپس Next را بزنید و در نهایت، روي گزينه Finish كليك کنید.

ممکن است به دلیل وجود service pack روی ویندوز پیغام اخطاری ظاهر شود. اگر این طور بود، unblock را بزنید. حالا پنجره fax console باز خواهد شد.

ارسال فکس: برای ارسال فکس در برنامه‌های مختلف مانند word و یا photoshop باید از گزینه print استفاده کنید. برای باز کردن پنجره print از منوی file روی print کلیک کرده و یا مي‌توانید از کلیدهای میانبر ctrl + p استفاده کنید. حالا از منوی کشویی جلوی name ، fax را انتخاب کرده و ok کنید.

حالا send fax wizard باز خواهد شد. next را کلیک کنید. در قسمت بعد، نام و شماره فکسی را که مي‌خواهید به آن فکس ارسال کنید، وارد کنید. اما اگر مي‌خواهید یک فکس را به چند شماره ارسال کنید، روی add کلیک کنید تا شماره اوّل وارد فهرست شود. سپس نام شماره‌های بعدی را وارد کنید و هر کدام را با کلیک روی دکمه add، به فهرست اضافه کنید. next را بزنيد تا به مرحله بعد بروید. در این مرحله، کاور فکس خود را درست کنید. 4 نوع قالب پیش‌ساخته در این‌جا قرار دارد. ولی اگر مي‌خواهید خودتان قالبی را طراحی کنید، باید از برنامه fax cover page editor استفاده کنید. برای اجرای این برنامه در منوی start به all programs، accessories، communications، fax بروید و fax cover page editor را باز کنید. پس از طراحی قالب و ذخیره آن، این قالب طراحی شده در همان فهرست قالب‌ها ظاهر خواهد شد.

پس از طراحی کاور فکس، روی next کلیک کنید. در اين مرحله مي‌توانید زمان ارسال فکس و ارجحیت ارسال فکس را - زمانی که چند فکس آماده ارسال باشند - تعیین نماييد. اگر مي‌خواهید هم‌اکنون فکس را ارسال کنید، now را انتخاب کنید؛ اما اگر مي‌خواهید در زمان دیگری (فقط تا 24 ساعت آینده) فکس ارسال شود، باید گزینه سوم را انتخاب و زمان آن را تعیین کنید و یا اگر می‌خواهید فکس شما در زمانی که شرکت مخابرات در آن ساعات برای ارسال فکس تخفیف گذاشته است، ارسال شود، گزینه دوم را انتخاب کنید. در قسمت پايین هم ارجحیت ارسال فکس را تعیین كرده، سپس Next را بزنید.

در مرحله آخر با کلیک روی preview fax یک پیش‌نمایش از فکس را خواهید دید. در پایان هم روي گزينه finish كليك کنید.

اگر شما گزینه now را انتخاب کرده باشید، پنجره fax monitor باز خواهد شد وگرنه این پنجره هنگامي‌ظاهر خواهد شد که زمان ارسال فکس را انتخاب کرده بودید. این پنجره وضعیت ارسال فکس را نشان مي‌دهد.

دریافت فکس: در این مواقع، بر اساس تنظیمات شما هنگام پیکربندی سرویس فکس، دو حالت پیش رو دارید؛ اگر شما دریافت فکس را automatically انتخاب کرده بودید، هر بار که برای شما فکس ارسال مي‌شود، بعد از چند بار زنگ خوردن - که آن را نیز شما تعیین کرده‌اید - به صورت خودکار، رايانه به عنوان یک دستگاه فکس عمل خواهد کرد و فکس را دریافت مي‌کند؛ البته به شرطي كه کابل مودم به خط تلفن وصل بوده و تماس مذكور براي ارسال فكس باشد.

اما اگر شما manually را برگزیده بودید، باید هنگامی که قرار است فکسی برای شما ارسال شود، کابل مودم را به خط تلفن وصل کنید و منتظر باشید که فکس برايتان ارسال شود و در این صورت پنجره‌ای برای شما ظاهر خواهد شد که به شما امکان این را مي‌دهد که به عنوان یک فکس پاسخ دهید و فکس را دریافت کنید. در این حالت، بهتر است به دوستان توصیه کنید كه قبل از ارسال فکس، ابتدا با شما تماس بگیرند و اطلاع بدهند تا شما منتظر دریافت فکس باشید.

بستن اتوماتیک برنامه‌های هنگ کرده

مطمئنأ این مشکل برای شما نیز پیش آمده است که برنامه‌ای تحت ویندوز ، دچار مشکل شده باشد و پیام Not Responding  بدهد. ساده‌ترین کار در این زمان فشردن سه کلید Ctrl+Alt+Delete و انتخاب برنامه مورد نظر در پنجره Windows  Task Manager  و زدن دکمه End Task است تا برنامه هنگ کرده بسته شود. این کار ممکن است وقت بسياری از شما را بگیرد. هم اکنون قصد داریم ترفندی کارآمد را به شما معرفی کنیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید پس از هنگ کردن برنامه به طور اتوماتیک آن را ببندید؛ بدون این که عملی انجام دهید.

بدین منظور، از منوی Start وارد Run شوید و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا وارد ویرایشگر رجیستری شوید. اکنون به نشاني ذيل بروید:

HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Desktop

حالا از قسمت دیگر رجیستری روی AutoEndTasks دوبار کلیک کنید. در پنجره کوچک باز شده در قسمت Value Data عدد 0 را به 1 تغییر دهید. OK  کرده و رجیستری را ببندید. سیستم را مجدداً راه‌اندازی نمایید.

پاک کردن پسورد BIOS رايانه به ساده‌ترین شکل ممکن!

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کاربران با آن روبه‌رو هستند، مشکل فراموش کردن پسورد BIOS رايانه‌ است؛ چرا که با این کار دیگر امکان ورود به رايانه را نخواهند داشت. معمولاً برای رفع این مشکل درآوردن باتری ساعت از روی مادربورد پیشنهاد می‌شود. اما این کار همیشه و هر جا قابل انجام نیست؛ زيرا ممکن است سیستم شخصی شما نباشد یا حتی دستگاه یک لپ‌تاپ باشد. اما با استفاده از این ترفند شما به‌سادگی و تنها با تایپ یک دستور ساده پسورد ذخیره شده روی BIOS را کلاً محو می‌کنید! یقیناً چنین راهی را در هیچ جای دیگر نخواهید یافت! گفتني است این ترفند بر روی تمامي‌BIOS‌ ها قابل انجام است و تفاوتی در نوع آن نمی‌کند.

شما ابتدا نیاز به یک سی دی Bootable دارید. این نوع سی دی در هر مکانی یافت می‌شود. سی دی نصب ویندوز شما هم احتمال زیاد Bootable است. همچنین می‌توانید خودتان یک فلاپی بوتیبل بسازید. مهم این است که شما به نوعی وارد خط فرمان شوید. همچنین اگر DOS دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

پس از ورود به خط فرمان با استفاده از يكي از روش‌هاي بالا، کافی است دستورات ذيل را با دقت وارد نمایید:

DEBUG
O-7170
O-7271
O-7372
O-

دقت کنید بعد از وارد کردن هر خط دکمه Enter را بزنید و سپس خط بعدی را وارد کرده و مجدد Enter بزنید تا به خط پایان برسید.

اکنون پس از وارد کردن آخرین خط، کار تمام است و می‌توانید مطمئن باشید پسورد BIOS شما پاک شده است.

حال سیستم را Reset کنید و مشاهده کنید که دیگر پس از ورود به سیستم از شما پسوردی خواسته نمی‌شود.

تنظیم وضعیت Num Lock در زمان ورود به ویندوز

اگر با هر بار ورود به ويندوز XP ،  2000 يا    NT، كليد Num Lock صفحه كليدتان خاموش است،

تنظیم اين کار مربوط به  رجیستری ويندوز مي شود . براي رفع اين مشكل، وارد برنامه REGEDIT

شويد و کلید زیر را پیدا کنید:

HKEY_Current_User\Control Panel\Keyboard

يك مقدار رشته‌اي به نام InitialKeyboardIndicators  ساخته و به آن مقدار 2 بدهيد. براي اين كار، در بخش راست پنجره رجيستري راست كليك نماييد و گزينه String Value را انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد كه مقدار پيش‌فرض عدد صفر است. در صورت عدم وجود رشته مزبور، عيناً رشته‌اي با همين اسم بسازيد.

مقدار 2 باعث مي‌شود كه ويندوز آخرين وضعيت كليد Num Lock را ضبط كند و در زمان ورود بعدی شما به ویندوز آخرین وضعیت قبلی این کلید را اجرا کند.  مقدار صفر، كليد Num Lock را هنگام ورود به ويندوز خاموش نگه خواهد داشت.

چگونه محدوديت تايپ در ياهو مسنجر را از بين ببریم؟

اين كار به صورت ۱۰۰٪ امكان‌پذير نيست؛ ولي مي‌توانيد با زدن يك حقه کوچک به ياهو در حدود ۲۰ سطر متن تايپ كنيد. براي اين كار:

  1. وارد ياهو مسنجر شده و با آي دي خودتان Sign In كنيد.
  2. روي New Status Messege كليك نماييد.
  3. پس از نوشتن متني - به حدي كه سطر اول پر شود - به جاي ok يا Enter، دكمه Ctrl+Enter را همزمان با هم فشار دهيد تا به سطر بعدي برويد . در اين سطر هم متني تايپ كنيد. به همين ترتيب مي‌توانيد تا ۲۰ سطر ادامه دهيد؛ ولي به اين نكته توجه كنيد كه كل متن در ياهو مسنجر نشان داده نمي‌شود. براي ديدن آن بايد ماوس را روي اي دي خودتان چند لحظه نگه داريد تا كل متن نشان داده شود.

غیر ممکن کردن یافتن رمز عبور توسط برنامه‌های پسوردیاب

1. براي ايجاد كلمه عبور، از حروف بزرگ و كوچك و به صورت يك در ميان یا هر جوری که دوست دارید، استفاده كنيد، مانند:

iDoLdEsIgN  یا IdoLDEsiGN

2. حروف اول كلمات يك جمله را به عنوان رمز عبور خود انتخاب كنيد؛ مثلاً جملهIf sentence is longer password would be safer كه رمز عبور آن به اين صورت تبديل مي‌شود: Isilpwbs

3. عدد يا شماره تلفنی را براي خود در نظر بگيريد و آن را با دكمه Alt تايپ كنيد.

4. لغتي را در نظر بگيريد و سپس حروف سمت راست آن را که بر روي صفحه كليد قرار دارد، بنويسيد، مانند: Hardware كه بهJstfestr  تبديل مي‌شود.

5. لغت يا تركيبي را براي خود در نظر بگيريد، مانند: 24Oktober  و بعد آن را به هم بريزيد:

2r4eObkot

6. لغات يك جمله را به اختصار بنويسيد. اين اختصارات را خود شما تعيين مي‌كنيد و از قاعده خاصي پيروي نمي‌كنند؛ مثلاً عبارت White meat with cabbage  بهwhtmtwtcabge  تبديل مي‌شود.

7. در رمز عبور از علايم ويژه استفاده كنيد، مانند: "c/Om%u\t§E~r

بازيابي رايگان اطلاعات از دست رفته

آلوده شدن رايانه به ويروس، قطع ناگهاني برق، کنجکاوي بيش از حد کودکان و خراب‌کاري نرم‌افزارهاي مخرب، از جمله مواردي است که موجب از دست رفتن اطلاعات ضروري شما از روي رايانه مي‌شود.

آيا تا ‌به ‌حال فايل‌هاي خود را از دست داده‌ايد؟ اگر شما هم جزو افرادي باشيد که چنين اتفاق بدي را تجربه کرده‌اند، مطمئناً به‌راحتي درک مي‌کنيد که با از دست رفتن اطلاعات ضروري، انسان حاضر است براي به دست آوردن اطلاعات خود هر هزينه‌اي را متحمل شود. از آن‌جا که اين روزها استفاده از رايانه در ميان کاربران افزايش يافته است و انجام تمام کارهاي روزمره از قبيل: ذخيره‌سازي نام و شماره تلفن دوستان و آشنايان، انجام کليه امور مالي، ذخيره‌سازي رمز حساب‌هاي بانکي و تهيه متون گوناگون به‌کمک اين ابزار صورت مي‌گيرد، حفاظت از اطلاعات موجود در آن نيز از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

همگي اين را شنيده‌ايد که مي‌گويند حادثه هيچ‌گاه خبر نمي‌کند. پس اين احتمال وجود دارد که به هر دليلي بخشي از اطلاعات شما از بين برود يا دسترسي به آن غير ممکن شود. به‌ نظر شما بازيابي اطلاعات از دست رفته چقدر هزينه دارد؟

هر چيز، از هر کجا:

نرم‌افزار کاملاً رايگان DiskDigger يکي از ابزارهاي بازيابي اطلاعات است که قادر است بازيابي انواع اطلاعات از دست رفته از منابع مختلف را به ‌طور رايگان براي شما به ‌انجام برساند. اين نرم‌افزار مي‌تواند اطلاعات پاک شده از هر منبعي را که به رايانه متصل مي‌شود، براي شما بازيابي کند. حافظه‌هاي فلش، کارت‌هاي حافظه و ‌هارد‌ديسک‌ها برخي از منابع قابل بازيافت توسط اين ابزار هستند و انواع،  فايل‌هاي تصويري، موزيک و اسناد از جمله فرمت‌هايي هستند که به کمک اين برنامه قابل بازيابي‌اند.

همچنين اين برنامه قادر است‌ هارد‌ ديسک‌هايي را که کاملاً فرمت شده‌اند يا به ‌طور ناقص فرمت شده‌اند و ويندوز قادر به شناسايي آن‌ها نيست و يا حتي‌هارد ‌ديسک‌هايي را که بدسکتور دارند نيز بازيابي کند. اين برنامه از روش‌هاي معمول خواندن اطلاعات از روي‌هارد‌ديسک پيروي نمي‌کند و با دسترسي مستقيم به اطلاعات روي ديسک مي‌تواند تا حد ممکن اطلاعات مورد نظر شما را بازيابي کرده و در اختيارتان قرار دهد.

اگر هنوز هم کاملاً متوجه نشده‌ايد كه در چه مواقعي ممکن است به اين برنامه نياز داشته باشيد، به موارد زير توجه کنيد:

  1. وقتي يک يا چند عکس را اتفاقي از روي حافظه دوربين خود پاک مي‌کنيد و بعدا به آن نياز پيدا مي‌کنيد؛
  2. وقتي يک فايل متني را از روي حافظه فلش خود حذف مي‌کنيد؛ اما حالا به آن فايل نياز داريد؛
  3. هارد‌ديسکي در اختيار داريد که اطلاعات آن پاک شده يا به‌ طور کامل فرمت شده است؛ اما قصد داريد بدانيد قبلاً چه اطلاعاتي روي آن قرار داشته است؛
  4. اطلاعات موجود در‌هارد‌ديسک خود را به ‌طور غير قابل بازگشتي حذف کرده‌ايد و مي‌خواهيد از غيرقابل بازيافت بودن آن‌ها مطمئن شويد؛
  5. کنجکاويد تا بدانيد کدام ‌يک از اطلاعات از دست رفته، همچنان قابل بازيابي و استفاده‌اند.

اين برنامه براي بازيابي اطلاعات از دست رفته دو روش را در اختيار شما قرار مي‌دهد:

روش اول (بررسي سيستمي اطلاعات شما): با استفاده از اين روش انواع اطلاعات با توجه به يکي از انواع سيستم فايل FAT12، FAT16،  FAT32،  FATex و NTFS مورد بررسي قرار گرفته و اطلاعات حذف شده بازيابي مي‌شوند.

مزاياي اين روش: سرعت زياد، بازيابي بيشتر فرمت‌ها و بازيابي نام فايل‌ها.

معايب اين روش: تنها قادر است برخي از انواع سيستم فايل‌ها را بازيابي کند؛ پيش‌تر انواع قابل بازيافت فايل‌ها را ذکر کرديم. همچنين تمام ديسک را مورد بررسي قرار نمي‌دهد و تنها سيستم‌هاي فايلي را که از آن‌ها پشتيباني مي‌کند، مورد بررسي قرار مي‌دهد.

روش دوم (بررسي سطح ديسک): هنگام استفاده از اين روش سطح ديسک مورد نظر شما مورد بررسي قرار مي‌گيرد و چنانچه ردي از فايل‌هاي حذف شده روي آن يافت شود، اقدامات لازم نسبت به بازيابي آن فايل صورت مي‌گيرد.

مزاياي اين روش: بررسي کل ديسک و عدم وابستگي به نوع سيستم فايل.

معايب اين روش: سرعت پايين (کمتر از سرعت عملکرد روش اول)، عدم بازيابي نام فايل‌ها، پشتيباني از فرمت‌هاي خاص و يافت فايل‌هاي موجود و فايل‌هاي حذف شده در کنار هم.

اين برنامه يک جادوگر نيست، پس توقع نداشته باشيد فايل‌هايي را که چند سال قبل حذف کرده‌ايد، براي شما بازيابي کند: هيچ‌گاه اين نکته را فراموش نکنيد که در بسياري از موارد تنها فايل‌هايي قابل بازيابي‌اند که مدت کمي از حذف آن‌ها گذشته باشد و هرچه پس از حذف يک فايل، فايل‌هاي جديدي را روي‌هارد‌ديسک يا کارت حافظه خود ذخيره کنيد، شانس بازيابي اطلاعات از دست رفته را کمتر مي‌کنيد.

همچنين اگر يک کارت حافظه خراب داريد، تصور نکنيد كه اين برنامه مي‌تواند کارت حافظه شما را تعمير کند. اين برنامه فقط قادر است اطلاعات موجود روي کارت حافظه شما را به هر شكلي که شده برايتان بازيابي کند و نمي‌تواند هيچ‌گونه تغييري در کارت حافظه شما به ‌وجود بياورد.

اگر هيچ دانشي از بازيابي اطلاعات نداريد، اما مي‌خواهيد يکي از فايل‌هايتان را که به‌تازگي و تصادفاً حذف کرده‌ايد بازيابي کنيد، مي‌توانيد با مراجعه به پايگاه زير و دانلود اين برنامه کاملا رايگان، به‌سادگي اطلاعات از دست رفته خود را بازيابي کنيد:

http://www.dmitrybrant.com

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 شهریور 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 68
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 27
بازدید 10928 بار