تازه‌ها فناوری 18

چهارشنبه, 30 خرداد 1386 ساعت 15:05
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نسل بعدي تجهيزات قابل‌حمل، به سخت‌افزارهاي قدرتمند نياز دارند

علاوه ‌بر شبکه‌هاي بي‌سيم پرسرعت، نسل بعدي وسايل قابل‌حمل، نياز به سخت‌افزارهاي نيرومندي براي به‌کار بردن در عملکردهاي تجاري و چندرسانه‌اي مانند: موسيقي، تصاوير ويدئويي و جستجوي وب دارند.

‌سازنده‌هاي تراشه Qualcomm و Broadcom در نمايشگاه محصولات الکترونيکي ( CES)، آخرين فناوري‌هاي طراحي شده خود را براي استفاده و جاسازي در اين دستگاه‌ها در معرض نمايش قرار دادند.

 آخرين گروه از تراشه‌هاي Qualcomm، Snapdragon ناميده مي‌شوند و عامل‌هاي گسترده را به نسل آينده محصولات الکترونيکي، شامل: بازي‌ها و ابزارهاي قابل حمل سرگرمي، کامپيوترهاي جيبي و تلفن‌هاي هوشمند اضافه مي‌کنند.

در هسته Snapdragon يک ريزپردازنده يک گيگاهرتزي وجود دارد که به توسعه و پيشرفت عملکرد ابزارهاي قابل‌حمل اختصاص دارد و مصرف انرژي را کاهش مي‌دهد.

اين ريزپردازنده که Scorpian نام دارد، به قابليت داده‌هاي چندگانه 128 بيتي و پردازنده ديجيتال سيگنال 600 مگاهرتز براي به‌کار بردن در چندين عامليت چندرسانه‌اي مي‌پيوندد.

گروه الکترونيکي سامسونگ، از نخستين توليدکنندگان ابزارهاي قابل‌حمل بود که براي معامله با Qualcomm براي تعبيه تراشه‌هاي Snapdragon در وسايل آينده اين شرکت موافقت کرد.

براساس اين گزارش‌، نمونه‌برداري از تراشه‌هاي Snapdragon در چهار ماهه سوم سال جاري آغاز مي‌شود.

Broadcom براي جادادن ريزتراشه خود درون ابزارهاي موبايل با توليدکنندگان آنها همكاري مي‌كند و سال گذشته نيز از تراشه پردازنده HSDPA خود پرده‌برداري کرد.

سرويس پک 3 ويندوز XP اوايل سال 2008 عرضه مي‌شود

شرکت مايکروسافت اعلام کرد: اوايل سال 2008 ميلادي اقدام به توزيع سرويس پک 3 براي ويندوز XP خواهد کرد.

اين شرکت اعلام کرده که هنوز تاريخ دقيقي براي عرضه اين سرويس پک در نظر نگرفته است و توضيح در مورد جزئيات را به هفته‌هاي آينده موکول کرد.

سرويس پک 2 ويندوز XP در ماه آگوست سال 2004 عرضه شده بود و شامل ويژگي‌هاي جديدي از جمله قابليت جلوگيري از باز شدن صفحه‌هاي Pop-up در Internet Explorer، Windows Security Center ، به روزرساني‌هايي براي فايروال ويندوز و نيز تقويت پشتيباني از بلوتوث و ارتباطات wireless بود.

ويندوز ويستا هنوز در مراحل ابتدايي خود بوده و در انتظار نخستين سرويس پک خود است. ضعف‌هاي امنيتي شديد ويستا، باعث شده که کاربران بسياري استفاده از ويندوز XP را ترجيح دهند و ارائه سرويس پک 3 براي XP با وجود ويندوز ويستا نشان دهنده علاقه مايکروسافت براي راضي نگاه داشتن کاربران علاقه‌مند به XP است.

كشف يك نقطه آسيب‌پذير مهم در Internet Explorer

كارشناسان امنيتي از كشف يك حفره خطرناك در برنامه مشهور Internet Explorer خبر داده‌اند كه با استفاده از آن، پايگاه‌ها و صفحات مخرب در وب مي‌توانند URL واقعي خود را مخفي كرده، يك URL معمولي و به‌ظاهر امن را در نوار آدرس اين مرورگر نمايش دهند.

از نظر شرکت Panda Software، اين مسأله ريسك امنيتي شديدي را در پي خواهد داشت، به‌ويژه از آن جهت  كه كاربران با مشاهده URL عادي صفحات ناامن، به مخرب بودن آنها مشكوك نشده و به‌راحتي هدف حملات نامحسوس مجرمان اينترنتي قرار مي‌گيرند.

نقص امنيتي اخير IE به علت بروز اشكالي در فراخوان تابع (document.open) ايجاد مي‌گردد و مي‌تواند براي تغيير عبارت‌‌هاي نمايش داده شده در نوار آدرس اين نرم‌افزار مورد استفاده خرابكاران اينترنتي قرار گيرد.

از آن‌جا كه هنوز اصلاحيه رسمي از سوي مايكروسافت براي ترميم اين حفره مهم ارائه نشده است، به تمامي كاربران اينترنت توصيه مي‌شود كه پس از اتمام جستجو در وب‌پايگاه‌ها و يا صفحاتي كه از امنيت كامل آنها مطمئن نيستند، مرورگر IE خود را كاملاً بسته و براي جستجويي ديگر، مجدداً آن را از ابتدا اجرا كنند.

پاندا نيز به تمامي كاربران توصيه كرده است كه براي اطمينان از عدم نفوذ كدهاي مخرب و يا اجراي حملات اينترنتي از طريق اين آسيب‌پذيري، به وب‌پايگاه www.infectedornot.com مراجعه كرده و شرايط امنيتي سيستم خود را به‌سرعت بررسي كنند.

تلاش‌هاي مشترك Nero و Panda Software

دو شركت اروپايي Nero AG و Panda Software، از ادغام محصولات جديد خود براي عرصه به كاربران رايانه خبر مي‌دهد.

با آغاز همكاري‌هاي مشترك اين دو شركت مهم و فعال در زمينه فناوري اطلاعات، از اين پس محصولات جديد آنها به صورت مشترك و با قيمت‌هايي نازل‌تر، در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام شركت Nero AG، اين همكاري مشترك به منظور: افزايش سهم تجاري در بازار كنوني نرم‌افزارهاي كاربردي- امنيتي جهان، ارائه تسهيلات بيشتر به كاربران رايانه و نيز ارتقاي‌ امنيت فناوري اطلاعات، صورت مي‌پذيرد.

قرارداد تجاري حاضر كه يكي از بزرگترين همكاري‌ها در حوزه فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود، افزايش قدرت شركت‌هاي اروپايي فعال در اين حوزه را در برابر رقباي آمريكايي سرسخت آن‌ها، به دنبال خواهد داشت.

شايان ذكر است كه Nero AG، به عنوان يكي از مهمترين شركت‌هاي ارائه كننده نرم‌افزارهاي كاربردي در زمينه اطلاعات و داده‌هاي چندرسانه‌اي (Multimedia) و Panda Software نيز به عنوان توليدكننده مطرح نرم‌افزارهاي امنيتي در جهان، محسوب مي‌شوند.

ابزار جديدي براي امنيت تلفن‌هاي همراه عرضه شد

شركت امنيتي Panda Software، با ابداع نرم‌افزار جديدي براي حفاظت از تلفن‌‌هاي همراه، نسخه بتاي آن را به صورت رايگان در اختيار تمامي كاربران تلفن همراه در سراسر جهان قرار داد.

اين نرم‌افزار پيشرفته كه Panda Security for Smartphones نام گرفته، قادر به پشتيباني محيط‌هاي كاربردي UIQ، Symbian S60 و نيز سيستم‌هاي عامل سيمبيان 7 و 8 در تلفن‌هاي همراه است.

از ميان ويژگي‌هاي مهم اين نرم‌افزار جديد، مي‌توان به قابليت‌هايي چون: بررسي امنيتي تمام پيغام‌هاي ورودي و خروجي مانند: SMS، MMS و نامه‌هاي الكترونيك؛ اسكن تمامي فايل‌ها و اطلاعات مبادله شده از طريق Bluetooth، Infrared و شبكه اينترنت؛ بررسي رويدادهاي مختلف سيستم عامل، مانند: خواندن، اجرا،  انتقال و يا کپي؛ بررسي خودكار و دستي حافظه داخلي و حافظه‌هاي جانبي قابل اتصال به تلفن، ايجاد حداقل بار منفي ناشي از عملكرد حفاظتي بر روي منابع سيستم و نيز پشتيباني فني مستمر اشاره كرد.

كارشناسان امنيتي پاندا، افزايش: انتشار كدهاي مخرب تلفن‌هاي همراه به‌ويژه در ماه‌هاي اخير؛ ايجاد آسيب‌هاي جدي در سخت‌افزار، نرم‌افزار و برنامه‌هاي كاربردي؛ سرقت اطلاعات حساس و محرمانه كاربران و نيز ادامه اين روند نگران كننده را به عنوان دلايل محكمي برشمرده‌اند كه استفاده از ابزار امنيتي ويژه تلفن‌هاي موبايل را اجتناب ناپذير ساخته است.

تحولي ديگر در فنّاوري ساخت دستگاه پخش موسيقيMP3

شرکت سامسونگ الکترونيک مدل جديدي از Player MP3 را به بازار عرضه كرده که اين محصول يک USB مستقيم نيز مي‌باشد.

با ورود اين دستگاه‌هاي جديد پخش موسيقي3 MP به بازار، دوستداران موسيقي مي‌توانند با کيفيت بالاتر و سهولت بيشتري به موسيقي مورد علاقه خود گوش کنند.

Player  Mp3جديد سامسونگ با نام تجاري3 U در پنج رنگ متنوع و در نهايت ظرافت طراحي و ساخته شده و براي به کار افتادن نيازي به سيم يا برنامه خاص ندارد و کاربر مي‌تواند تنها با اتصال مستقيم آن به پورت USB، موسيقي مورد نظر را وارد اين دستگاه كند.

عمر مفيد باطري اين سيستم جديد MP3، حدود 15 ساعت است و در سه ظرفيت يك، دو و چهار گيگابايت ساخته شده و مي‌توانند تا هزار قطعه موسيقي را در خود ذخيره کنند.

دستگاهMP3  مدل U3 سامسونگ، به امکانات ويژه‌اي چون راديو FM و ضبط صدا نيز مجهز است.

ديسک بيروني يک ترابايتي

يک ديسک سخت USB بيروني که خارج از کيس نصب مي‌شود، براي پشتيباني از اطلاعات در رايانه‌هاي ويندوز، مکينتاش يا لينوکس با اندازه 5/3 اينچ عرضه شد. ديسک سخت پر ظرفيت Data Station که از سوي شرکت آلماني ترک استور عرضه شده، در برگيرنده يک نرم‌افزار پشتيباني براي کپي پرونده‌‌هاي شخصي، پوشه‌ها يا کل درايو است. اين ديسک سخت جديد شامل دو ديسک 500 گيگابايتي است که به عنوان يک درايو واحد شناخته مي‌شوند. نرم‌افزار به کار رفته که «نروبک آپ» نام دارد، پرونده‌‌ها را در طول تهيه پشتيبان فشرده مي‌کند تا حجم داده‌ها کاهش يابد و اطلاعات نيز با رمز قابل پشتيباني هستند. بر اساس اين گزارش، از ويژگي‌هاي اين Data Station وجود يک کليد خاموش و روشن در مقابل صفحه و بدنه آلومينيومي است که بدون نياز به تهويه، حرارت را پراکنده مي‌کند.

کوچک‌ترين و سريع‌ترين ابررايانه

گروهي از محققان ايتاليايي و اسپانيايي در حال ساخت کوچک‌ترين، سريع‌ترين و کم مصرف‌ترين ابررايانه دنيا هستند.

دانشمندان مؤسسه يوروتک ايتاليا با همکاري مؤسسه رايانه‌هاي زيستي و سيستم‌هاي محاسباتي زارگوزا در اسپانيا مراحل اوليه ساخت اين ابررايانه را با هزينه‌اي در حدود يک ميليون يورو آغاز کرده‌اند.

اين ابررايانه کوچک که «ژانوس» نام دارد، مي‌تواند 8 ميليون ميليارد عمليات را در ثانيه تنها با مصرف انرژي 10 کيلو وات انجام دهد؛ اين در حالي است که يک سيستم رايانه‌اي متشکل از 2 هزار پردازشگر، 300 کيلو وات انرژي مصرف مي‌کند.

ابعاد ژانوس که مهارت خاصي در شبيه‌سازي علوم کاربردي در عرصه فناوري نانو دارد، تنها يک متر عرض، يک متر عمق و دو متر ارتفاع است.

جالب است بدانيد، براي انجام اين تعداد عملياتي که ژانوس تنها در مدت يک ثانيه انجام مي‌دهد، به کار سه ميليارد نفر در مدت 60 روز نياز است.

آي مک وارد مي‌شود

شرکت اپل، توليد کننده رايانه‌هاي شخصي، نسل جديدي از iMac را که از شيشه آلومينيومي و پلاستيک ساخته شده است، وارد بازار کرد. اين iMac جديد کاملاً سياه رنگ است و يک شيار ورود DVD دارد. نمايشگر اين محصول بسيار شفاف است و شيشه جلويي آن با عنصر منعکس کننده عمل مي‌کند. اين ويژگي موجب شده است که انعکاس شيشه روي نمايشگر با شرايط محيطي خانه يا محل کار سازگار شود.

iMac اولين بار 9 سال قبل وارد بازار شد. عرضه اين محصول موتور محصولات ابداعي رايانه‌اي را روشن کرد. يک سال پس از آن، اولين نسل iBook نيز عرضه شد و از آن پس، حرف I اول اسامي محصولات اپل آورده شد. بنابراين، ابزاري که با اين حرف عرضه مي‌شود، رايانه‌اي است براي کاربر، آموزش، اطلاع‌رساني و القا iMac از نظر طراحي و گرافيک، مجموعه‌اي از تمام محصولات اپل هم‌نسل خود را به ذهن کاربران و رقباي خود القا مي‌کند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: شنبه, 26 خرداد 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 72
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 18
بازدید 10412 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 18 (بهار 1386) تازه‌ها فناوری 18