تازه‌ها فناوری 16

پنج شنبه, 30 آذر 1385 ساعت 16:22
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ارائه گوشي تلفن همراه مجهز به جستجوگر گوگل

به گزارش شرکت سامسونگ الکترونيک، تلفن‌هاي همراه اين شرکت اين امکان را به کاربران مي‌دهند که از اطلاعات جستجوگر گوگل براي پيدا کردن مکان‌ها و مديريت ايميل‌هاي خود در حال جابه‌جايي استفاده نمايند. بر اساس اين گزارش، با جستجوگر گوگل در اين گوشي‌ها، کاربر قادر خواهد بود با يک کليک به جستجو بپردازد. همچنين گوشي‌هاي سامسونگ با نمايش دادن نقشه‌هاي گوگل، اين امکان را به استفاده کنندگان مي‌دهند تا از طرح‌ها، نقشه‌ها و تصاوير ماهواره‌اي استفاده نمايند. همچنين يافتن مراکز تجاري و جهت‌ها در حين رانندگي از طريق اين سيستم امکان‌پذير مي‌باشد.

رئيس شبکه‌هاي مخابراتي سامسونگ اتصال تلفن همراه به خدمات گوگل را از افتخارات اين شرکت مي‌داند و مي‌گويد: در آينده نزديک با توجه به افزايش تقاضاي کاربران در دسترسي به تلفن‌هاي همراه اينترنتي، سامسونگ آمادگي ارائه مدل‌هاي جديدتري را نيز خواهد داشت.

به گفته وي، همکاري اين شرکت با گوگل در جهت گسترش اينترنت در بيرون از محل کار و زندگي در هر زمان و مکان است.

«ديپ نيشار» مسئول توليدات بي سيم و استراتژيک گوگل نيز در خصوص اين همکاري مي‌گويد: گوگل اين امکان را به کاربران سراسر جهان مي‌دهد تا به‌راحتي به اطلاعات دست يابند. گفتني است اين گوشي داراي HSDPA با دوربين 3 مگا پيکسل، MP3 و اتصالات بلوتوث مي‌باشد. Z720 فقط 8/13 ميليمتر ضخامت دارد.

گوگل باز هم خدمات جديد عرضه کرد

کارشناسان شرکت گوگل پس از راه‌اندازي بخش جديد در پايگاه اينترتي خود، موسوم به Google Game پيش‌بيني مي‌کنند که تا مدتي ديگر ميزان مخاطبان بزرگ‌‌ترين موتورجستجوي اينترنتي دنيا از ميزان کنوني هم بيشتر شود.

کليه کاربراني که از خدمات موتورجستجوي اينترنتي گوگل استفاده مي‌کنند، مي‌توانند با رفتن به قسمت Google Whack، دو موضوع کاملاً نامرتبط و متفاوت را در زمينه بازي‌هاي رايانه‌اي جستجو کرده و نتايج آن را در مدت‌زماني کوتاه به دست آورند.

اين سرويس جديد که روي پايگاه اينترنتي www.googlewhack.com قرار گرفته، امکانات آنلاين ياد شده را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد.

علاوه بر موارد یاد شده، کاربران مي‌توانند با رفتن به قسمت Google Fight دو کليدواژه مورد نظر خود را به صورت جزئي مقايسه و تفاوت‌هاي آن‌ها را بررسي کنند.

اين سرويس که روي پايگاه اينترنتيwww. Google fight.com   قرار گرفته، اطلاعات مربوط به پروازها را نيز به کاربران ارائه مي‌دهد.

همچنين در بخش www.googlecookiu.com آخرين دستورالعمل غذاهاي جديد جمع‌آوري شده که کاربران به واسطه آن مي‌توانند با طبخ غذاهاي نوين آشنا شوند.

نرم‌افزار «ترجمه همزمان» ارائه شد

نرم‌افزار ترجمه همزمان توسط دانشمندان اروپايي و آمريكايي مركز بين‌المللي فناوري‌هاي پيشرفته ارتباطي InterACT براي نخستين‌بار در دانشگاه "كارنيج ملون" در آمريكا به نمايش گذاشته شد.

طبق خبرهاي جديد به‌دست آمده، گروهي از دانشمندان اروپايي و آمريكايي موفق به ارائه فناوري جديدي شده‌اند كه به كمك آن مي‌توان صحبت‌هاي يك فرد را به صورت همزمان به زبان ديگري ترجمه كرد.

به كمك اين فناوري، چنانچه يك گوينده به طور مثال به زبان انگليسي صحبت كند، رايانه قادر خواهد بود بدون وقفه صحبت‌هاي او را به زبان‌هاي آلماني و يا اسپانيايي براي شنوندگان پخش كند.

نرم‌افزار ترجمه ارائه شده توسط مركز InterACT از فناوري تشخيص صداي رايانه‌اي و تكنيك‌هاي آماري براي شناسايي و انتخاب كلمات و جملات بهره مي‌گيرد.

اين فناوري براي دستيابي به چارچوب مناسب ترجمه از مجموعه بزرگ مقالات ترجمه شده موجود در بانك اطلاعاتي خود استفاده مي‌كند.

پيش از اين تلاش‌هاي زيادي براي توليد يك نرم‌افزار جامع ترجمه همزمان انجام شده بود اما به گفته مسئولان دانشگاه پيتزبورگ، هيچ‌كدام كارايي نرم‌افزار ارايه شده از سوي مركز تحقيقاتي InterACT را نداشته‌اند.

گوگل جستجوگر خود را ارتقا مي‌دهد

گوگل ادعا مي‌كند اين اتفاق جديد مي‌تواند گوگل را از رقباي خود يک قدم جلوتر ببرد و دو شرکت مايکروسافت و ياهو را از دنياي جستجوهاي آنلاين بيرون سازد.

شرکت گوگل با تغيير سيستم جستجوگر خود نتايج حاصل از بررسي‌هاي کاربران در سراسر جهان را تغيير مي‌دهد.

با توجه به اينکه تا کنون نتايج جستجوهاي گوگل فقط مربوط به صفحات اينترنتي مي‌شد، از اين پس کليدواژه‌ها در اخبار، وبلاگ‌ها، سرويس‌هاي ويدئويي و ديگر مکان‌هاي اينترنتي نيز جستجو مي‌شوند.

کاربران تاکنون مجبور بودند براي جستجو در يک بخش به‌خصوص، وارد آن بخش شده، کليدواژه مورد نظر خود را وارد کنند.

اين نتايج جديد به گونه‌اي نمايان مي‌شوند که کاربر بتواند بخش مربوط به آن را تشخيص دهد.

ماريسا مير(Marissa Mayer) معاون بخش جستجوگر گوگل در اين باره گفت: «اين اتفاق جديد مي‌تواند گوگل را از رقباي خود يک قدم جلوتر ببرد و دو شرکت مايکروسافت و ياهو را از دنياي جستجوهاي آنلاين بيرون سازد.»

وبلاگ امنيتي گوگل راه‌اندازي شد

گوگل در ادامه‌ تلاش‌هاي يك ساله‌ خود براي ايمن‌تر كردن وب، وبلاگ امنيتي را براي مطلع كردن كاربران در خصوص تهديدات امنيتي راه‌اندازي كرد.

گوگل از سال گذشته به طور عمومي‌ بررسي امنيت آنلاين را آغاز كرده و در ژانويه‌ سال 2006 از جمله شركت‌هايي بود كه به راه‌اندازي سايت stopbadware.org كه هدف آن ايفاي نقش ناظر در اينترنت عنوان شد،‌ كمك كرد.

گوگل از سه ماه قبل نيز با پيام «اين سايت ممكن است به رايانه‌ شما آسيب برساند» به مشخص كردن لينك‌هاي نتايج جستجوي مشكوك اقدام كرد؛ به‌علاوه لينك‌هاي مذكور را غيرفعال كرد تا از دسترسي كاربران به آن‌ها جلوگيري كند و همزمان به صاحبان وب‌سايت‌هاي مشكوك و آلوده، پيشنهاد كمك براي پاك‌سازي نرم‌افزارهاي مخربي را كه احتملاً ميزبان آن‌ها بودند، مطرح كرد.

بر اساس اعلام مهندسان امنيتي گوگل، اين شركت تلاش‌هاي خود را براي يافتن تمام صفحات وب در اينترنت كه ممكن است آلوده باشند،‌ آغاز كرده است.

انتشار نسخه دوم Thunderbird

بنياد موزيلا دومين نسخه بتاي نرم‌افزار ايميل‌خوان خود را منتشر كرد. تاندربرد ‌(Thunderbird) خواهر فايرفاكس و يكي از نرم‌افزارهاي قدرتمند مديريت ايميل براي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، لينوكس و مك او اس است. بزرگ‌ترين قابليت جديد نسخه دوم اين نرم‌افزار، پشتيباني از  چندين پيام‌رسان‌هاي فوري ‌‌(IM) به طور همزمان است؛ بدين معني كه مي‌توانيد به طور همزمان از چندين برنامه IM در تاندربايرد استفاده كنيد.

ابزارهاي دسترسي سريع به ياهو، گوگل، هات‌ميل، تم‌هاي مجازي، ثبت تاريخچه ايميل‌ها، جستجو در متن ايميل‌ها و پشتيباني از ويندوز ويستا ديگر قابليت‌هاي تازه اين نرم‌افزار هستند.

تاندربرد به علت شباهت بسيار زياد به فايرفاكس و برخورداري از جديدترين فناوري‌هاي وب به همراه امنيت بيشتر مورد توجه كاربران قرار گرفته است. اين نرم‌افزار را مي‌توان به صورت رايگان از اين آدرس دريافت نمود.

سامسونگ درايور، HD-DVD و Blu-ray ساخت‌

در حالي كه رقابت اين دو فناوري Blu-Ray و HD-DVD روز به روز داغ‌تر مي‌شود، سامسونگ نوعي درايور DVD ساخت كه از هر دو فناوري پشتيباني مي‌كند.

در حالي كه همه مي‌دانند كه دو فناوري Blu-Ray و HD-DVD در مقابل هم قرار دارند و رقابت اين دو فناوري كه شركت‌هاي بزرگي پشت سر آن‌هاست روزبه‌روز داغ‌تر مي‌شود، سامسونگ نوعي درايور DVD ساخت كه از هردو فناوري پشتيباني مي‌كند.

اين محصول كه BD-UP 5000 نام دارد، قابليت كار با هر نوع ديسك DVD موجود در بازار را فراهم مي‌كند و كاربران مي‌توانند از عدم پشتيباني فرمت DVD دغدغه‌اي نداشته باشند.

پيش از سامسونگ، شركت ال‌جي توانسته بود با ارائه محصول SuperBlu BH100 اين قابليت را فراهم نمايد. سامسونگ با اين محصول به قلب بازار DVD و فيلم‌هاي ويديويي هجوم آورده است و  مي‌تواند خواسته كاربران جهت استفاده از فرمت
HD-DVD و فيلم‌هاي مبتني بر اين فرمت را در بازارهاي آسيايي برآورده نمايد.

هاردديسك دويست گيگابايتي‌ به بازار آمد

شركت توشيبا، هاردديسك قابل‌حملي با ظرفيت دويست گيگابايت را ارائه كرد. اين هاردديسك اكسترنال مي‌تواند روي كامپيوتر، نوت‌بوك و تجهيزاتي كه از USB پشتيباني مي‌كنند، استفاده شود.

سال گذشته توشيبا يك هاردديسك دويست گيگابايتي براي نوت‌بوك‌ها ارائه كرده بود؛ اما اكنون هاردديسك جديد اين شركت براي كامپيوترهاي خانگي قابل استفاده است. اين هاردديسك 5/2 اينچ قطر دارد و با قيمت 229 دلار به فروش مي‌رسد.

شركت توشيبا امكان خريد آنلاين آن را از اينترنت نيز فراهم كرده است. پيش از اين، بالاترين هاردديسك قابل‌حمل،
160 گيگابايت ظرفيت داشت.

آسيب‌پذيري شديد نرم‌افزار Adobe Photoshop در برابر حملات مخرب

با كشف يك نقص امنيتي مهم، برنامه پركاربرد و مشهور Adobe Photoshop نيز در معرض حملات مخرب و نفوذ غيرمجاز خرابكاران اينترنتي قرار گرفت.

بنابر گزارش Panda Software،‌ اين حفره مهم امنيتي كه در نسخه‌هاي CS2 و CS3، رديابي شده، به علت سرريز شدن بافر در هنگام پردازش فايل‌هاي مخرب با پسوند ،bmp. .dib و يا  .rle ايجاد مي‌شود.

با اجراي اين فايل‌ها كه توسط خرابكاران اينترنتي، طراحي شده و در دسترس كاربران اينترنت قرار مي‌گيرد و در نتيجه نقص امنيتي فوق را ایجاد می‌کند، شرايط مناسبي براي نفوذ به سيستم،‌ ارتقاي سطح دسترسي و نيز انجام عمليات‌هاي تخريبي فراهم مي‌شود.

از آنجا كه هنوز اصلاحيه‌اي از طرف Adobe براي اين آسيب‌پذيري مهم منتشر نشده، به تمامي كاربران توصيه مي‌شود كه از اجراي فايل‌هايي با پسوندهاي ،bmp. .dib و يا  .rle به شكل آنلاين خودداري كنند.

حداکثر کيفيت صدا و تصوير با عملکرد واقعي HDCP

شرکت ASUS به تازگي سري جديد مادربردهاي خود را تحت عنوان  M2A – VM HDMIبه منظور ارائه حداکثر کيفيت صوت و تصوير بر روي PCها وارد بازار کرده است.

اين سري از مادربردهايASUS  با استفاده از درگاه داخلي HDMI و پشتيباني از HDCP، ديسک‌هاي HD DVDو Blue ray را با بهترين کيفيت و بدون هرگونه نويز پخش مي‌كند.

همچنين با پشتيباني از انواع خروجي‌هاي تصوير از جمله  HDMI،  DVI، RGB و TV-out امکان پخش فيلم و تصاوير را با حداکثر کيفيت مهيا مي‌سازد.

اين مادربرد با پشتيباني از Surround View™روش خارق العاده‌اي را به منظور اتصال چهار نمايشگر به‌طور همزمان و يکسان به PC فراهم مي‌آورد.

شایان ذکر است که اين ويژگي به منظور ساخت فضايي بزرگ‌تر در موارد مختلف طراحي شده است که براي بزرگ سازي و ايجاد فضاهاي واقع‌گرايانه ايده‌آل است.

گفتني است مادربردهاي سري M2A-VM در دو نوع HDMI و بدون HDMI امکان پخش ديسک‌هاي HD DVD و Blue ray  را از طريق خروجي ديجيتال DVI داشته که سرعت و کيفيت پخش آن نسبت به دستگاه‌هاي آنالوگ بسيار بالاتر است.

همچنين اين مادربردها با بهره‌گيري از چيپ‌ست 96OG AMD ، مبتني بر پردازنده‌هاي AMD با سوکت 2  AM هستند.

از ديگر قابليت‌هاي اين مادربرد مي‌توان به درگاه ورودي حافظه RAM از نوع Dual-Channel DDR2 800 و رابط صوتي
Real tek ALC 883  شش کاناله و تکنولوژي چند‌رسانه‌اي ويژه آن که توانايي پشتيباني از HDCP را دارد، اشاره کرد.

سامسونگ نخستين هارد ديسک مرکب خود را روانه بازار كرد

شركت سامسونگ الكترونيك، رهبر بازار محصولات الکترونيکي و IT، اعلام كرده است كه نخستين هارد ديسک مرکب  خود را به بازار عرضه كرده است.

سري MH 80هارد ديسک که توسط اين شرکت ارائه شده با ظرفيت‌هاي 80، 120 و 160 گيگابايت موجود است.

درحال حاضر MH 80 به دنبال خريداران عمده است و به زودي به صورت تك فروشي ارائه خواهد گرديد.

جهت تطابق بخشيدن اين محصول با نوت‌بوک‌هاي داراي ويندوز ويستا،MH 80 به سايز 5/2 اينچ و به همراه يک حافظه فلش 128 يا 256 مگابايتي طراحي شده است.

اين محصول ترکيبي است از يک ناند فلش  و نرم‌افزار READY DRIVE مايکروسافت که اين امر باعث بالارفتن سرعت شروع به کار کامپيوتر و بيشتر شدن عمر باتری نوت‌بوک مي‌شود.

مدير سيستم‌هاي نيمه هادي سامسونگ معتقد است: سامسونگ به عنوان يك پيشرو در تكنولوژي هارد ديسک و حافظه فلش، هارد ديسک مرکب  بي‌همتايي را ارائه كرده كه بازار را متحول خواهد كرد.

اين محصول دو مشکل اصلي زمان شروع به کار ويندوز و ديگري طول عمر باطري که کاربران نوت‌بوک با آن درگيرند را برطرف خواهد ساخت.

MH 80 داراي توانايي بالا در ذخيره‌سازي نيروي مغناطيسي بوده و ناند فلش آن مصرف انرژي را تا حد زيادي کاهش داده است.

MH 80 همچنين از تكنولوژي READY BOOT سامسونگ بهره مي‌برد كه 50 درصد زمان شروع را كاهش مي‌دهد. مضاف بر اينكه، اين هارد ديسک 70 تا 90 درصد انرژي كمتري را نسبت به هارد ديسک‌هاي معمولي مصرف مي‌كند و اين به معناي 30 دقيقه عمر بيشتر باطري است.

از آنجايي‌كه صفحه هارد ديسک‌ها اکثر مواقع در حال گردش هستند،MH 80  اين قابليت را دارد تا به هنگام استفاده نوت‌بوک از باتري به طور هوشمند از گردش بايستد و اين امر تا حد زيادي از مصرف باطري مي‌کاهد.

نتيجه اينكه، هارد ديسک در معرض شوك كمتري قرار دارد و طبيعتا از بين رفتن اطلاعات و نیاز به تعميرات كمتر مي‌شوند.

همچنين اين هارد ديسک به هنگام کار، گرماي كمتري ايجاد می‌کند و احتمال خرابي و يا عدم كارآيي آن كمتر مي‌شود.

نگران گرماي كيس نباشيد

با وجود تغيير فنّاوري كامپيوترها از desktop به  Notebookبراي حمل و نقل آسان، هنوز هم PCها رونق خود را از دست نداده‌اند و مي‌توان از آن‌ها به عنوان ركن اصلي پايگاه‌هاي داده‌اي نام برد. از اين رو، برخي از شركت‌ها همچون ASUS، Dell و HP كه خود در زمينه توليد لپ تاپ فعاليت گسترده‌اي دارند، همچنان به توليد و ارائه كيس‌هاي پيشرفته مي‌پردازند.

ASUS  به تازگي سري جديد كيس‌هاي باريك 8-TS را توليد و به آن دسته از كاربراني كه PC را توانمندتر از نوت بوك مي‌دانند، معرفي كرده است.

از آن‌جا كه مقاومت گرمايي مسأله بسيار مهمي براي PCها محسوب مي‌شود، تعبيه مجاري هوا به شكلي خاص روي بدنه اين سري كيس‌ها توانسته حرارت قطعات درون كيس را تا حد زيادي كاهش دهد و همين طور، استفاده از فن‌هاي قدرتمند كناري نيز به منظور تهويه داخل وهدايت كردن هواي خنك بيرون به سمت كارت گرافيكي و پردازشگر به عملكرد بهينه اين قطعات كه حرارت زيادي در هنگام پردازش‌ها ايجاد مي‌كنند، كمك خواهد كرد.

كيس‌هاي 8- TS با طراحي خاص خود قابليت ارتقا در بالاترين سطح فنّاوري را دارند.

ابزار جديد براي جلوگيري از هرزنامه‌ها

Panda Software، از ابداع فنّاوري جديدي با هدف پيشگيري از ورود انواع كدهاي مخرب و به‌ويژه هرزنامه‌ها در صندوق‌هاي پست الكترونيك خبر مي‌دهد.

شركت امنيتي ادعا كرده كه ابزار جديد قادر است قبل از دسترسي كاربر به نامه‌هاي الكترونيكي خود، تا 100 درصد ويرويس‌ها و نيز 98 درصد هرزنامه‌هايي را كه به طرف صندوق پستي او هجوم مي‌آورند، رديابي، كشف و پاك‌سازي كند.

بنابر اعلام اين شركت، Trustlayer Mail، به طور ويژه براي شركت‌هاي ISP، ASP و نيز اپراتورهاي مخابراتي طراحي شده و قادر است مشكلات ناشي از نصب نرم‌افزارهاي امنيتي در Mail Server‌ ها و نيز ترافيك اطلاعاتي آن‌ها را به طرز چشمگيري كاهش دهد. با ايجاد تنظيمات دلخواه در اين برنامه آنلاين‌، ISPها، اپراتورهاي مخابراتي، شركت‌ها و نيز سازمان‌هاي بزرگ مي‌توانند دريافت نامه‌هاي ناشايست، غير اخلاقي و يا هر نوع محتواي ناخواسته و نامطلوب را براي كاربران خدمات پست الكترونيك، محدود كنند.

ارتباط بي‌سيم با فنّاوري Draft-n

از آن‌جا كه امروزه اغلب از نوت بوك‌ها به عنوان دستگاهي همراه به منظور ارتباط بي‌سيم شبكه‌هاي اينترنتي و دانلود كردن فايل‌هاي بزرگي همچون movie و  musicو يا HD video استفاده مي‌شود. نياز كاربران در داشتن يك دستگاه قوي اتصال به شبكه و اينترنت بي‌سيم را بالا برده است.

از اين رو، نوت‌بوك‌هاي W6fp، w2p، vx2، vijp و s6fm كمپاني Asus به همراه فنّاوري جديد اتصال به شبكه بي‌سيم Intel اين نياز را بر طرف كرده است.

فنّاوري Draft-n در قطعه بي‌سيم Intel، Dua، Intel Centrino به كاربر كمك مي‌كند تا به سيستم بي‌سيم شبكه اينترنت با بازدهي بهتري ارتباط يابد. فنّاوري جديد بي‌سيم Intel به كاربر اين امكان را مي‌دهد كه عملكرد و كارايي خود را در محيط‌هاي اينترنتي تا 5 برابر بالا برند و در عين داشتن طول عمر باتري بالاتر فايل‌هايي چون video  HD و يا movie را با اطمينان دانلود كند و براي كاربر پهناي باند بيشتر و دانلود سريع‌تر را فراهم مي‌كند.

بزرگ‌ترين ابر رايانه اروپا

دولت بريتانيا اعلام كرده است كه با يك كمك مالي 52 ميليون پوندي قصد دارد ابر رايانه خود را تقويت كرده و آن را به بزرگ‌ترين ابر رايانه اروپا تبديل كند.

بنا به گفته آنان زماني كه اين ابر رايانه تكميل و تقويت شود، سرعت انتقال اطلاعات، سرعت ارتباط با اينترنت و... بسيار سريع‌تر از قبل خواهد شد.

نام اين ابر رايانه قرار است Hector و يا Resource Terascale شود و به مؤسسه تحقيقاتي مجلس بريتانيا تعلق خواهد گرفت. اين ابر رايانه مي‌تواند محاسبات مختلف از جمله تغييرات آب و هوايي و تشخيص ساختار اتمي را با سرعت بسيار بالا انجام دهد. سرعت اين ابر رايانه به 100 ترافلاپ مي‌رسد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 آذر 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 16
بازدید 10302 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 16 (پائیز 1385) تازه‌ها فناوری 16