وبلاگ نویسی و تبلیغ دین

یکشنبه, 31 خرداد 1383 ساعت 14:40
    نویسنده: سعید شمس
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اطلاع رسانی در مقوله دین و معارف اسلامی از اموری است که از دیرباز ذهن متصدیان این امر را به خود مشغول نموده و در این راستا، استفاده از ابزار کارآمد و محتوای خوب و مفید، بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

اگرچه حوزه علمیه که از جمله متصدیان تولید علوم اسلامی و اطلاع رسانی در عرصه دین به شمار می آید، در زمان های گذشته با استفاده از ابزارهای ساده و در محدوده خاص به تبیلغ احکام و معارف الهی پرداخته است، اما امروزه وسعت علوم و فنون مختلف و ارتباط نزدیک میان جوامع و ادیان گوناگون، بهره مندی از شیوه های نوین اطلاع رسانی را گوشزد می نماید و عصر حاضر که به «عصر اطلاعات» موسوم گشته، ضرورت همراهی و یا جایگزینی ابزارهای جدید با ابزارهای سنّتی را یادآور می شود.

یکی از ابزارهای اطلاع رسانی در جهان امروز، وبلاگ نویسی در اینترنت می باشد که در میان اقشار مختلف اشاعه یافته و از سوی دیگر، پدیده ای بسیار مفید برای مبلغان دین به شما می رود. در این مقاله ضمن تعریف و تبیین اهمیت این شیوه فراگیر و جدید، به راهکارهایی چند در خصوص ضرورت ترویج این ابزار در حوزه دین می پردازیم.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ (weblog) یک صفحه شخصی بر روی اینترنت است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات خود را در شبکه جهانی عرضه نمایید. شما می توانید خاطرات، درد دل ها، دانسته ها و تجربیات، نشانی پایگاه های مفید، اخبار و حتی مقالات خود را در وبلاگ قرار دهید.

«دیوید واینر»، پیشگام وبلاگ نویسی در توصیف ویژگی های وبلاگ چند نکته را بیان می کند:

الف. شخصی است؛ یعنی توسط یک فرد نوشته می شود، نه توسط یک سازمان. به همین دلیل، یک شخصیت ویژه دارد و از نظر نگارشی پیراسته و ویراسته نیست.

ب. روی اینترنت است؛ یعنی جایی چاپ نمی شود و می توان آن را با هزینه بسیار کم، مرتباً روزآمد کرد. ضمن اینکه برای خواندنش داشتن یک نرم افزار مرورگر کافی است.

ج. منتشر می شود؛ بدین معنا که نوشته های خام طی یک روند خودکار، در قالب های پیش ساخته ریخته می شود و بالقوه در دسترس همه قرار می گیرد.

د. بخشی از یک اجتماع است؛ یعنی مربوط به دسته ای از افراد است که علاقه مشترکی دارند و به خاطر آن به طور مجازی دور هم جمع شده اند.(1)

وبلاگ ها به شما امکان انتشار ایده ها، افکار و دیدگاه های خود، همانند یک روزنامه نگار را می دهد. احتیاجی نیست که یک مقاله و یا داستان طولانی بنویسید؛ بلکه یک وبلاگ نویس ذهنیات خود را درباره مسائل مورد علاقه اش ارائه می کند، بدون اینکه این ایده ها به طور کامل بررسی شده باشند یا مثلاً از لحاظ دستوری زیبایی جمله در حد عالی باشند. عاملی که باعث محبوبیت و رشد سریع پدیده وبلاگ در میان کاربران اینترنت شده است، راحتی استفاده از این ابزار می باشد. افزون بر اینکه استفاده از سیستم های موجود وبلاگ، بدون نیاز به صرف وقت و هزینه برای طراحی کامل یک پایگاه اختصاصی، تنها با پر کردن چند فرم تحت وب می توانید شروع به نوشتن مطلب در قالب یک پایگاه اختصاصی کنید.

اهمیت وبلاگ نویسی

با توجه به قابلیت های منحصر به فرد وبلاگ نویسی جا دارد که متصدیان ترویج دین آن را در دستور کار خود قرار دهند. چنین درخواستی به چند جهت ضروری می نماید:

  1. امروزه بیشترین درصد جامعه ما را جوانان تشکیل می دهند و اغلب آنان نیز در فقر اطلاعاتی دینی به سر می برند، به گونه ای که از محتوا و ماهیت اسلام ناب آگاهی درستی ندارند.
  2. بیشترین قشری که با پدیده اینترنت و به ویژه وبلاگ ها سرو کار دارند، جوانان هستند؛ جوانانی که معمولاً از هوش بالایی برخوردارند و بسیاری از آنان به جای اینکه پای منبرها بنشینند، در اینترنت وب گردی می کنند و از فرهنگ غرب خوراک می گیرند.
  3. اگر چه عده ای از متولیان فرهنگ دین در این امر از هیچ گونه تلاشی مضایقه ننموده اند؛ لکن جوّ غالب با مطالب الحادی و مبتذل است و دشمنان قسم خورده، دست به دست هم داده و از بهترین و زبردست ترین نویسندگان خود بهره جسته اند تا اذهان جوانان، یعنی بهترین سرمایه های ما را که می توانند در خدمت دین باشند، به انحراف بکشانند. اگر روزی متصدیان ترویج فرهنگ اسلامی، نگران شیوع ابتذال و انحرافات اخلاقی جوانان بودند، اکنون دغدغه آنان چیزی فراتر از فرهنگ ابتذال می باشد؛ زیرا امروز ترویج بی دینی و انحراف در اولویت دستور کار دشمنان قرار گرفته است. بنابراین، اگر حوزه با منابع غنی دینی ای که دارد، وارد این عرصه شود، یقیناً فضای حاکم شکسته خواهد شد.
  4. با توجه به احادیثی از قبیل «ردّوا الحجر من حیثّ جاء فإنّ الشر لا یدفعهُ إلاّ الشرّ»(2) و با توجه به سخنان هوشمندانه و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در مورد تهاجم فرهنگی غرب و لزوم بهره جویی از پیشرفته ترین ابزارهای تبلیغاتی برای مقابله به مثل، استفاده از این ابزار ضروری می نماید.
  5. مطالبی که در وبلاگ ها نوشته می شود به طور معمول از سوی کاربران خوانده می شود و یا حداقل به رؤیت بسیاری از کاربران اینترنت به ویژه وبلاگ نویسان دیگر می رسد.
  6. استفاده از وبلاگ برای کاربران ابتدایی اینترنتی نیز بسیار ساده است.
  7. وبلاگ ها قابلیت بهره برداری از ابزاری همچون شمارگر (کنتور) و پیام گیر را دارند که به وسیله آن می توان از تعداد بازدیدکنندگان و نظرات آنان در باره مطالب ارائه شده آگاه شد.
  8. وبلاگ ها اگر چه برای اوّلین بار توسط یک آمریکایی طراحی شدند(3)، اما امروزه تهران پایتخت وبلاگ های جهان نام گذاری شده است.
  9. وبلاگ نویسی روز به روز در حال گسترش است، به گونه ای که میلیون ها نفر در دنیا وبلاگ می خوانند؛ صدها هزار نفر از آنها وبلاگ می نویسند؛ ده ها پایگاه اینترنتی خدمات میزبانی رایگان وبلاگ ارائه می دهند و نرم افزارهای متعددی برای وبلاگ نویسی ساخته شده است. بنابراین، وبلاگ ها دیگر یک پدیده نوظهور و محدود نیستند.(4)

کاربرد وبلاگ نویسی در تبلیغ دین

از این رو، با توجه به ضرورت و اهمیت و بلاگ نویسی در امر اطلاع رسانی و توسعه روزافزون آن در میان کاربران، راهکارهای ذیل به منظور استفاده بهینه از این ابزار برای بهبود تبلیغ دین در عرصه جهانی و اشاعه معارف حقه اسلام پیشنهاد می شود:

  1. بهره مندی از وبلاگ ها در میان مبلغان خصوصاً اهل قلم گسترش داده شود تا شاید این کار زمینه هدایت جامعه انسانی را فراهم کند.
  2. در میان طلاب کم نیستند کسانی که در این وادی از مهارت های ویژه برخوردارند. از این رو، بایسته است که آنها را در این امر بسیج کنیم.
  3. مراکز آموزش رایگان اینترنت در حوزه بسیار است؛ ضروری است که آنها را نیز به منظور توسعه این ابزار کارآمد توجیه و هماهنگ نماییم.
  4. اگرچه عده ای مخلصانه و با هزینه شخصی خود در حال حاضر در این راستا اقداماتی انجام داده اند؛ اما حوزه می تواند از طریق پایگاه هایی همچون: آل البیت،

نورنت، شارح و بلاغ، اینترنت مجانی در اختیار محققان و طلاب اهل قلم بگذارد تا در این مسیر به نحوی شایسته و مفید گام بردارند.

ابزارهای وبلاگ نویسی در اینترنت

اگر شما با خواندن این مقاله تصمیم گرفته اید یک وبلاگ برای خود بسازید، از ابزارهای ذیل می توانید استفاده کنید.

در حال حاضر بخشی از پایگاه های اینترنتی که سرویس های وبلاگ رایگان را ارائه می دهند، عبارت اند از:

www.persianblog.com
www.blogger.com
www.caspianblog.com
www.blgsky.com
www.ui.ac.ir
www.beblog.com

PersianBlog سایتی است مخصوص وبلاگ نویسان فارسی زبان که با ارائه ابزارهای استاندارد، مشکلات کاربران وبلاگ نویس ایرانی را حل می نماید. محیط کاری، ویرایشگر و سیستم نظرخواهی کاملاً فارسی و قالب های (template) قابل تغییر، نمونه ای از امکاناتی است که این پایگاه برای علاقه مندان فراهم آورده است. از دیگر مزیت های پایگاه پرشین بلاگ، متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه، افزایش بینندگان این وبلاگ هاست. با توضیحاتی که در آنجا درج شده، کار برای استفاده کنندگان بسیار ساده است؛ در این مورد کافی است کمی کار با اینترنت را بدانید. همچنین، سایت ها و وبلاگ هایی در اینترنت وجود دارد که به آموزش این امور پرداخته اند. در ذیل توجه شما را به چند نشانی در این زمینه جلب نماییم:

www.gha-leb.blogsky.com
www.weblog.gardoon.com
www.golchinghalbweblog
www.persianblog.com
www.weblogworld.blogspot.com
www.meykade.com
www.irantemp.com
www.persiantempla
www.start.htm

پایگاه های مخصوص آموزش وبلاگ نویسی:

www.persianlog.com
www.mirnezami.topcities.com/how2blog
www.tools.bolghan.com/archives/000130.html

اما پایگاهی برای درج تصاویری که مایلید در وبلاگ خود نشان دهید:

httpB//villaqgephotos.com

و نیز پایگاه هایی برای تبلیغ و معرفی و ارائه نشانی وبلاگ در اینترنت:

www.//www.weblogs.com
www.hoder.com/i/links.asd
www.bloglet.com/admin/admin1.asd
www.blogdex.media.mit.edu
www.tablighpersianblog.perrsianblog.com

و همچنین پایگاهی برای شمارگرگذاری (کنتورگذاری) وبلاگ جهت مشاهده آمار بازدیدکنندگان و خوانندگان وبلاگ:

http://www.Digits.com

پی نوشت ها:

www.ehsani.org/jooti/?dry=ar ch&code=2701

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 خرداد 1383
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 44
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 6
بازدید 11783 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 06 (بهار 1383) وبلاگ نویسی و تبلیغ دین