تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 37

پنج شنبه, 25 اسفند 1390 ساعت 15:11
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم‌افزار پاسخ‌گويی «پرسش» رونمايی شد

نرم‌افزار «پرسش» مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌های دينی سامانه ايپرسش رونمايی شد.
نرم‌افزار «پرسش»، مجموعه 20 هزار از پرسش و پاسخ‌های سامانه پاسخ‌گويی دينی ايپرسش است كه از قابليت‌های اين نرم‌افزار، مي‌توان به:  امكان كاوش موضوعی در سؤالات جستجو بر اساس كليدواژه‌ها و جستجوی پيشرفته متون پرسش و پاسخ، يادداشت‌برداری از متن پاسخ، تعيين موضوعات مورد علاقه و امكان تعيين سؤالات و پاسخ‌های مورد علاقه به منظور دسترسی آسان‌تر اشاره كرد.

از جمله ويژگی‌های سامانه ايپرسش، می‌توان به پاسخ‌گويی از طريق ارتباط زنده و آنلاين، پاسخ‌گويی اينترنتی در بخش سؤالات سايت، پيامك و... اشاره نمود. با توجه به تعدد مراكز پاسخ‌گويی دينی، مجموعه بانك پرسش و پاسخ در قالب نرم‌افزار «پرسش» با هدف هم‌افزايی، همدلی و وحدت رويه، در اختيار مراكز پاسخگو قرار گرفته است.

پايگاه جامع اطلاع‌رسانی شبكه قرآن و معارف سيما راه‌اندازی شد

شبكه قرآن و معارف سيما، يكی از مهمترين پايگاه‌ها و منبرها و مجرای انتقال معارف وحيانی و آسمانی است.

پايگاه جامع اطلاع‌رسانی شبكه قرآن و معارف سيما كه با هدف ادای رسالت شبكه قرآن و معارف سيما در فضای مجازی روی شبكه اينترنت قرار گرفته است، از بخش‌های اصلی چون: كتابخانه، چند رسانه‌ای، لطايف و حكايت‌های قرآنی، پخش‌های زنده، سيره اهل بيت (ع) و قرآن، پرسش و پاسخ دينی، معارف در كلام، كودك و نوجوان، دعاهای قرآنی، اخبار، گفتگو، هنرهای اسلامی و... تشكيل شده است. در اين پايگاه، اخبار قرآنی و معارفی و برنامه‌های شبكه اطلاع‌رسانی می‌شود. در اين پايگاه سعی شده است تا اغلب نيازهای معارفی و قرآنی مخاطبان در نظر گرفته شود تا با رجوع به آن بتوانند نياز خود را برطرف سازند.

از ديگر بخش‌های اين پايگاه، قسمت «گفتگو» است كه در آن با علما، قاريان، ذاكران، هنرمندان، مجريان، گزارشگران و در حقيقت هر فردی كه در عرصه قرآن و معارف فعاليت داشته باشد، مصاحبه انجام گرفته و انعكاس مي‌يابد.

در بخش «چندرسانه‌ای» كه از بخش‌های مورد توجه ما است، سعی شده تا در آن قابليت‌های صوت، تصوير و عكس در نظر گرفته شود. از جمله زير مجموعه‌های اين بخش، می‌توان صوتِ اذان‌های پر اقبال پخش‌شده از صدا و سيما، كه توسط قاريان و م‍ؤذنان مشهور كشور خوانده شده، همچنين تلاوت‌های جذاب مجلسی، ترتيل‌های قاريان خارجی و داخلی، تواشيح و... را برشمرد. اين پايگاه كه بعد از مدت‌ها، تلاش دست‌اندكاران فنی و محتوايی شبكه روی فضای مجازی قرار گرفته، دارای بخش‌های جذابی است كه هر كدام به نوعی می‌توانند بخش‌هايی از انتظارات مخاطبان را برآورده كند. اميدواريم مخاطبان شبكه از اين به بعد بتوانند از توان و قابليت‌های بالای اين پايگاه به بهترين شكل بهره ببرند.

نشانی اينترنتی پايگاه اطلاع‌رسانی شبكه قرآن و معارف سيما quran.iribtv.ir است.

شبكه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام افتتاح شد

شبكه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با حضور قائم مقام وزير علوم در امور بين‌الملل افتتاح شد.

هدف از راه‌اندازی شبكه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، ايجاد و تقويت ارتباط علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌های مجازی كشورهای اسلامی است كه با ايجاد اين شبكه، تبادلات علمی، آموزشی و تحقيقاتی مراكز دانشگاهی كشورهای عضو به شيوه مجازی افزايش خواهد يافت و ضمن به اشتراك گذاشتن توانمندی‌های موجود، زمينه انجام پروژه‌های مشترك برای اعضا فراهم خواهد شد.

يادآور می‌شود، دانشگاه‌هايی كه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی خود را به ‌صورت الكترونيكی و مجازی در گستره جهان اسلام ارائه می‌دهند، می‌توانند در اين شبكه دانشگاهی عضويت داشته باشند و اين شبكه علاوه بر ارائه خدمات اينترنتی به نشانی IINVU.pnu.ac.ir، دارای امكانات فيزيكی همچون: سالن كتابخانه، آمفی تئاتر، استوديو صدا و تصوير و كلاس‌های مجازی است.

به روز رسانی دانشنامه امام حسن(ع) از سوي حوزه نت

در آستانه شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن(ع)، دانشنامه این امام همام با عنوان «نگاهی به واپسین روزهای عمر امام مجتبی(ع)» در فضای مجازی به روز رسانی شد.

هدف از تولید این دانشنامه، آسان‌سازي امر پژوهش براي علاقه‌مندان است. این دانشنامه، شامل 200 مطلب خواندنی درباره  شخصیت بزرگوار حضرت امام حسن(ع) است.

گزیده کتاب، پرسش و پاسخ، چکیده پایان نامه و بریده جراید و مقالات، منابع علمی اين دانشنامه را به خود اختصاص می‌دهند. دانشنامه «نگاهی به واپسین روزهای عمر امام حسن(ع)» در قالب 15 نمایه از هم اکنون در دسترس جامعه علمی قرار گرفته است. شناسنامه امام(ع)، امام(ع) قبل از امامت و دوران امام(ع) پس از امامت، از جمله نمايه‌های اصلی دانشنامه است. صلح امام حسن(ع)، اخلاق و فضايل حضرت امام حسن(ع) و نگاهی به واپسين روزهای عمر امام(ع)، از ديگر نمايه‌های اصلی اين دانشنامه است. ولادت امام حسن(ع)، ويژگی‌های ظاهری، كنيه و القاب امام(ع)، خانواده امام(ع)، شهادت پدر، دوران پيش از پدر و مهربانی با يتيمان، از نمايه‌های فرعی اين دانشنامه محسوب می‌شوند. علاقه‌مندان می توانند جهت بهره بیشتر از این دانشنامه، به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند:

http://www.hawzah.net/fa/subjects.html?AssetID=0&SubjectId=4926

توليد نرم‌افزار «فجر بيداری» به مناسبت سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب

در آستانه سی ‌و سومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارك فجر، شركت آسمانه اقدام به توليد و انتشار نرم‌افزار چندرسانه‌ای «فجر بيداری» كرد.

این نرم‌افزار شامل: مباحثی جامع و موشكافانه در موضوعات انقلاب، اسلام و انقلاب اسلامی است. علاوه بر اين مباحث جامع، يكی از مهم‌ترين ويژگی‌های اين نرم‌افزار، روزشماری است كه به وقايع‌نگاری انقلاب اسلامی ايران از 15 ارديبهشت‌ماه سال 1323 تا زمستان سال1390، به همراه ده‌ها تصوير، صدا و ويدئو از مهم‌ترين رويدادهای اين سال‌ها اختصاص دارد. بخشی از اين نرم‌افزار به «رهبران انقلاب» می‌پردازد؛ زندگي‌نامه، انديشه‌شناسی، مجموعه بيانات و ده‌ها تصوير و ويدئو از زندگانی حضرت امام خمينی‌(ره) و آيت‌الله‌العظمی سيد‌علی خامنه‌ای، محتويات اين بخش را تشكيل می‌دهند. «سران طاغوت» شامل زندگي‌نامه، كلمات قصار، تصاوير و ويدئوهايی از احمدشاه قاجار، رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی و بررسی خصوصيات و فساد دستگاه پهلوی و نقش فراماسونری در اين دستگاه، از ديگر محتويات اين برنامه است. «ياران امام، ياران شاه» بخش ديگر اين نرم‌افزار است که شامل زندگي‌نامه، تصاوير و ويدئوهايی از ياران امام همچون: شهيدان مطهری، طالقانی، رجايی، محمد منتظری، باهنر، مدنی، دستغيب، بهشتی و...، و ياران شاه خائن، يعنی: هويدا، فردوست، بختيار، نصيری، رحيمی، فرح، همايون و... مي‌باشد. «دست‌آوردهای انقلاب» شامل بررسی تغييرات در ساختار حكومتی، اقتصادی، نظامی، امنيتی، فرهنگی، توسعه‌ای، منطقه و جهانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران در نسبت با نظام مستبد پهلوی و مجموعه‌ای از تصاوير، نغمه‌ها و ويدئوهای انقلاب اسلامی ايران، از ديگر محتويات اين برنامه است. همچنين پرونده‌ای ويژه با عنوان «بيداری اسلامی» نیز در اين مجموعه جای دارد. منشور قرآنی بيداری اسلامی، مجموعه بيانات رهبر معظم انقلاب درباره بيداری اسلامی، تصاوير و ويدئو‌های بيداری اسلامی و معرفی كشورهای به‌پاخواسته در جريان بيداری اسلامی، از ديگر بخش‌های نرم‌افزار چندرسانه‌ای فجر بيداری است.

دانشنامه امام حسن عسكری(ع) در فضای مجازی به روز رسانی شد

در سالروز شهادت يازدهمين اخترتابناك امامت و ولايت، دانشنامه امام حسن عسكری(ع) به كوشش محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، روی شبكه جهانی حوزه نت به روز رسانی شد.

هدف از ارائه دانشنامه امام حسن عسكری(ع)، جمع‌آوری تمامی اطلاعات و ويژگی‌های شخصيتی اين امام همام(ع) از منابع معتبر و كتاب‌های دينی و عرضه يكجای آن به منظور آسان‌سازي امر تحقيق براي پژوهشگران حوزه و دانشگاه بيان شده است.

اين دانشنامه با 192 مطلب در 14 نمايه اصلی و 13 نمايه فرعی، دربر دارنده بخش‌هايی نظير: پرسش و پاسخ، گزيده كتاب، چكيده پايان‌نامه، مجله و مقالات است. معرف امام(ع)، دوران امامت، شهادت امام(ع)، اخلاق و فضايل امام(ع)، سيره عملى امام(ع)، آثار و آموزه‌های علمى امام(ع)، اصحاب و شاگردان و كرامات و معجزات، از نمايه‌های اصلی اين دانشنامه محسوب می‌شوند. امام(ع) از ديدگاه انديشمندان، امام(ع) در آينه شعر و ادب، پرسش و پاسخ با محوريت امام(ع)، زيارت و زيارتگاه امام (ع)، امام(ع) در رسانه و اينترنت، كتاب و كتاب‌شناسی امام حسن عسكری(ع)، از ديگر نمايه‌های اصلی اين دانشنامه پژوهشی به شمار مي‌روند. علاقه‌مندان می توانند جهت بهره‌مندی این دانشنامه، به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند:

http://www.hawzah.net/fa/Subjects.html?AssetID=0&SubjectId=4932&UrlSubject=Subjects.html

موسوعه امام حسین(ع) رونمایی شد

همزمان با دهه آخر ماه صفر و ایام سوگواری اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله، موسوعه امام حسین(ع) به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و با حضور آیت الله مکارم شیرازی رونمایی شد.

هدف از تولید این نرم‌افزار، تسهیل امر پژوهش براي محققان درباره موضوع امام حسین(ع) است. در نرم‌افزار موسوعه امام، متن کامل کتاب تاریخ امام حسین(ع) در 24 جلد به زبان عربی همراه با کتب فارسی آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. مطالب این لوح فشرده در سه محور اصلی: «بررسی تاریخی و علل حوادث شامل دوره امامت امام تا دوران خونخواهی مختار از یزید»، «ارائه اطلاعات در مورد احوال شخصیت‌ها» و «حیات امام مشتمل بر دوران ولادت تا زمان حادثه عاشورا» گردآوری شده است. نمایش متن به همراه قابلیت‌های متنوع پژوهشی، دسترسی به موضوعات کتاب از طریق فهرست گزینشی، امکان مقایسه متون مختلف برنامه با یکدیگر، متن کامل قرآن کریم با امکان جستجو در آیات و ارتباط واژگان متون برنامه با 10 دوره لغت‌نامه عربی به فارسی را مي‌‌توان از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار عنوان کرد. این برنامه با مشارکت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تولید شده است. گفتني است، موسوعه امام حسین(ع) در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) نيز با حضور آیت الله ناصر مکارم شیرازی و حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

پايگاه اينترنتی تخصصی صحيفه امام خمينی(ره) راه‌اندازی شد

در آستانه فرار رسيدن دهه فجر، پايگاه اينترنتی تخصصی صحيفه امام خمينی(ره) به نشانی ruhollah.info راه‌اندازی شد.

اين پايگاه اينترنتی، امكان مشاهده متن صحيفه امام خمينی(ره) را در قالب‏های متنوع و انعطاف‌پذير با قابليت جستجوی پيشرفته در متن صحيفه نور فراهم می‏كند. امكان استفاده از بيش از 16 هزار دقيقه از سخنرانی‌های حضرت امام خمينی(ره) در قالب قريب به هزار فايل صوتی، از ديگر امكانات اين پايگاه محسوب می‏شود. این پايگاه با تلاش مؤسسه فرهنگی «خاكريز ايمان و انديشه»، به مناسبت دهه مباركه فجر راه‌اندازی و رونمايی شده است.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان قم افتتاح شد

دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال استان قم به همت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برپا شد.

در این نمایشگاه، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، پایگاه‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای عرضه گرديد.

مسابقات، شهر دیجیتال، نگارگذر فناوری و نوآوری، جنگ نرم در رسانه‌های دیجیتال، نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی و برگزیدگان جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال، از جمله غرفه‌های این نمایشگاه به شمار می‌رفت.

بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد

در آستانه فرا رسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بازی رایانه‌ای «شکست حصر» با موضوع حماسه «شکست حصر آبادان» وارد بازار می‌شود..

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «شکست حصر» یک بازی تیراندازی اول‌شخص است که در 4 مرحله اجرا می‌شود. این بازی در ادامه تولیدات گروه بازی‌سازی تبیان دفتر خراسان، به حماسه ذوالفقاری آبادان و  شکست محاصره این شهر مهم و استراتژیک می‌پردازد. این بازی رایانه‌ای، از تولیدات مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان است که از سوی «شرکت نشر الکترونیک ایران» منتشر شده است. فیلم‌نامه این بازی بر اساس مستندات واقعی طراحی شده و در طراحی فضای بازی هم از نقشه آبادان در آن زمان استفاده شده است. گروه سازنده این بازی، با استفاده از گرافیک بالا و هوش مصنوعی قوی، حال و هوای حاکم بر آن دوران را در این بازی زنده کرده‌اند. در این بازی رایانه‌ای، بازیکن فضاهای متنوع و زیبایی را تجربه کرده و با استفاده از ادوات مختلف جنگی با دشمن مبارزه خواهد کرد.

رونمايی از پرتال قرآنی نمايه با 20 زبان

مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمايه، از رونمايی از فاز اول پرتال جامع قرآنی با قابليت دسترسی با 20 زبان زنده دنيا در دهه فجر خبر داد. اين پرتال، از بزرگ‌ترين پرتال‌ها در اين زمينه است.

فاز اول اين پرتال، شامل بخش‌هايی همچون: تلاوت، ترجمه و تفسير قرآن است. تلاوت ده‌ها قاری برجسته قرآن، آيه‌خوانی و جزء‌خوانی به صورت‌ ترتيل‌، چندين ترجمه و تفسير قرآن، بخش كودك و نوجوان و بخش‌های متعدد ديگر، از جمله محتويات فاز اول پرتال قرآنی به نشاني qurannama.ir خواهد بود.

راه‌اندازی بخش كتابخانه صوتی پايگاه اينترنتی مركز قائميه

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان در جهت اشاعه بهتر فرهنگ اهل بيت(ع)، بخش كتابخانه صوتی خود را كه شامل نرم‌افزارهای صوتی تلفن همراه است، راه‌اندازی كرده و اكنون نرم‌افزارهای صوتی: «متن زيارت عاشورا همراه با صدای حاج منصور ارضی»، «متن زيارت عاشورا همراه با صدای حاج سعيد حداديان» و «متن زيارت عاشورا همراه با صدای حاج حسن خلج» را خود جای داده است. مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان برای ترويج فرهنگ كتاب‌خوانی و نشر معارف اهل‌بيت(ع) در 72 موضوع به توليد نرم‌افزار می‌پردازد و آن‌ها را در پايگاه اينترنتي قائميه به نشانی www.Ghaemiyeh.com قرار می‌دهد.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای وقف توليد شد

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «وقف، چشمه هميشه‌جاری»، هم‌زمان با هفته وقف به همت معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه توليد شد. اين برنامه به منظور استفاده از ظرفيت‌ها و ابزارهای نوين جهت ترويج و توسعه فرهنگ وقف تهيه گرديده است.

اين نرم‌افزار شامل بخش‌هايی چون: مقالات، استفتائات وقف، گنجينه، كتابخانه، آيات و روايات، نگارخانه، ميراث جاويدان و بسته فرهنگی تلفن همراه است. در بخش مقالات، بيش از 250 مقاله در زمينه وقف گنجانده شده و بخش استفتائات نيز دربر دارنده  245 پرسش و پاسخ از مقام معظم رهبری است. بخش گنجينه نيز مشتمل بر 27 فيلم و 73 فايل صوتی در قالب مستند، سخنرانی و كليپ در زمينه وقف است و «كتابخانه» با 12 عنوان كتاب ارزنده در موضوع وقف، از ديگر بخش‌های اين نرم‌افزار محسوب می‌شود. ارائه 25 عنوان آيه و روايت در زمينه وقف و شش نسخه از مجلات ميراث جاويدان را می‌توان از ديگر مطالب و موضوعات اين برنامه دانست. نگارخانه، يكی ديگر از قابليت‌هاي این نرم‌افزار است كه حاوی تصاوير موضوعی از امامزادگان و بقاع متبركه، خوشنويسی و تذهيب، نقاشی و عكاسی، وقفنامه، پوستر و غيره است. از بخش‌های ديگر اين نرم‌افزار، بسته‌های فرهنگی تلفن همراه است كه در آن 17 عنوان نرم‌افزار موبايل با موضوعات وقف و 10 عنوان نرم‌افزار اسلامی گنجانده شده است.

این نرم‌افزار در پايگاه اينترنتي مجتمع فرهنگی و پژوهشی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه به نشانی www.mfpo.ir قابل دسترسی است.

بسته آموزشی جنگ نرم و فضای مجازی رونمایی شد

بسته آموزشی جنگ نرم و فضای مجازی در نمایشگاه توانمندی‌های تشکل‌های مردم نهاد خراسان رضوی(سراج)، توسط آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه محترم مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری رونمایی شد.

این نرم‌افزار در چهار فصل: جنگ نرم، رسانه و نبرد نرم، اقدامات جبهه معارض و اقدامات جبهه خودی ارائه شده است. در بخش جنگ نرم، فایل‌هایی در قالب صوت و پاورپوینت و...  از اساتیدی همچون: دکتر عباسی، رضا سراج، مهدی فیروزکوهی، امیرمهدی کلیدری، حجت الاسلام حسین شریفی، دکتر تولایی و همچنین مرکز پژوهش‌های صدرا، درباره جنگ نرم وجود دارد. بخش «رسانه و نبرد نرم» این نرم‌افزار شامل بخش‌های: رسانه‌ها در جنگ نرم، رسانه‌های سایبری، ابزار مؤثر، مفهوم‌شناسی فضای سایبر، رسانه‌های سایبری در خدمت جنگ نرم، جنگ سایبری و شبکه‌ای می‌باشد.

بخش «اقدامات جبهه معارض» در دو محور ارائه شده است؛ اوّل، محور ایجابی شامل: بودجه‌های تصویبی، پروژه اینترنت چمدانی، مستهجن‌نگاری و محتوای ضد اخلاقی، نمونه حمایت‌های نرم‌افزاری بررسی فیس بوک و توئیتر و گوگل، دوم، محور سلبی شامل: مرکز NSA، بدافزارها، امپریالیسم رسانه‌ای و... . بخش اقدامات جبهه خودی نیز در 3 محور سلبی، ایجابی و چه باید بکنیم و دو بخش ویژه حوزه بین الملل و دیروز حماسه امروز تکلیف، به ارائه مطلب پرداخته است؛ محور «سلبی» شامل: بررسی اقدامات مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه، گروه آشیانه، گروه سایبری آفتاب، ارتش سایبری ایران و...، و محور «ایجابی» شامل: بررسی اقدامات شاخص مردمی و دولتی در فضای نت، و بخش «چه باید بکنیم» شامل: آموزش‌های روشی و محتوایی چون: سواد رسانه‌ای، خبرنگاری شهروندی، عملیات روانی، اصول تولید محتوای رسانه‌ای، اقدام شبکه‌ای در فضای مجازی و آموزش‌های فنی می‌باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 22 اسفند 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 37
بازدید 35412 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 37 (زمستان 1390) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 37