دانشنامه دفاع مقدس در پایگاه حوزه نت، اقدامی شایسته جهت تقویت دانشنامه انقلاب اسلامی

شنبه, 30 آذر 1387 ساعت 16:19
    نویسنده: علی نعیم الدین خانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اشاره

پايگاه اينترنتي حوزه ­نت، در جهت اطلاع­ رساني به پژوهشگران و علاقه­مندان مباحث مربوط به انقلاب و نيز تقويت هرچه بهتر دانشنامه انقلاب اسلامي، اقدام به عرضه دانشنامه دفاع مقدس نموده است. به منظور آشنايي بهتر با اين دانشنامه اينترنتي، به حضور مدیر محترم پایگاه حوزه جناب حجه الاسلام والمسلمین دکتر ترخان رسيديم و در گفتگويي صميمي اهداف، ساختار و بخش­هاي مهم اين دانشنامه را جويا شديم. آنچه پيش­روي شما است، حاصل اين مصاحبه است كه اميد می رود مورد استفاده خوانندگان عزيز قرار گيرد.

♦ با تشكر از جنابعالي لطفاً درباره دانشنامه دفاع مقدس كه در پايگاه اطلاع­رساني حوزه ارائه شده، توضيح دهيد؟

◊ اين دانشنامه بخشي از طرح تقويت دانشنامه انقلاب اسلامي است كه به همّت محققان پايگاه حوزه در طي دو مرحله ظرف مدت سه ماه آماده و براي استفاده كاربران گرامي روي پايگاه قرار گرفت. اين پروژه شامل چهار مرحله: تهيه نمودار، بازيابي مطالب و اتصال آن­ها به نمودار، كنترل و كارشناسي اتصالات نمودار و در انتها ارزيابي كار و بررسي كيفي گزينه دفاع مقدس بوده است.

هدف از راه­ اندازي دانشنامه دفاع مقدس در پايگاه حوزه چه بوده است؟

◊ از آن­جايي­كه مخاطبان پايگاه حوزه عامه فهيم جامعه هستند كه در عرصه­هاي مختلف فرهنگي مايل به كسب اطلاعات از منابع معتبرند و نيز با توجه به اين مهم كه نسل سوم انقلاب در حال حاضر به­شدت مورد هجمه­هاي فرهنگي قرار دارد، مديريت پايگاه حوزه براي سامان­دهي و تقويت هر چه بيشتر اطلاعات مربوط به اين دوره حساس و سرنوشت­ساز انقلاب اسلامي، تصميم به تقويت گزينه دانشنامه انقلاب اسلامي و به تبع راه اندازی دانشنامه دفاع مقدس گرفته است.

اين دانشنامه اينترنتي از چه بخش­هايي تشكيل شده است؟

◊ اين دانشنامه داراي 41 نمايه شامل 11 نمايه اصلي و 30 نمايه فرعي است كه بالغ بر 566 مطلب در قالب: گزيده كتاب، مقاله، پرسش و پاسخ، چكيده پايان­نامه و نگارخانه است و اطلاعات ارزشمندي را در اختيار كاربران عزيز قرار داده است. از نمايه­هاي اين دانشنامه مي­توان به دفاع مقدس از آغاز تا پايان، دفاع مقدس و رهبري انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و نقش مردم، شهدا و دفاع مقدس، منافقان و جنگ تحميلي، پيروزي­هاي و تلخي­ها در دفاع مقدس، دانستني­هاي دفاع مقدس، دفاع مقدس در عرصه ادب و هنر، ‌دفاع مقدس در رسانه و اينترنت، دفاع مقدس و كتاب، كتاب­شناسي و پايان­نامه­ها اشاره كرد.

در تهيه دانشنامه دفاع مقدس از چه ساختار منطقي در ارائه مباحث استفاده نموده ­ايد؟

◊ اين دانشنامه به صورت درختواره موضوعي تهيه شده است كه با حفظ ارتباط و سير منطقي در طبقه­بندي نمايه­ها و چينش مطالب ذيل آن­ها، مجموعه­اي متناسب و موزون علمي را ارائه كرده است.

محتواي دانشنامه دفاع مقدس از چه منابعي بهره مي­ برد؟

◊ در تهيه اين دانشنامه از منابع موجود در پايگاه حوزه بهره برده شده است و همان­گونه كه ذكر شد، شامل: گزيده كتب معتبر، مقالات، پرسش و پاسخ، چكيده پايان­نامه و نگارخانه است.

در بخش­ مربوطه به «دفاع مقدس در رسانه و اينترنت»، مي­توانستيد به موضوعات ديگر نيز بپردازيد و يا حداقل پايگاه­هاي مرتبط با اين موضوع را هم لينك دهيد؟

◊ در فاز اول تقويت دانشنامه طبقه­بندي درختواره­هاي مطالب موجود در پايگاه حوزه هدف­گذاري شده بود و طبيعي است كه اين منابع محدود بوده است. ان­شاء الله در گام­هاي بعدي با اضافه كردن مطالب ديگر پايگاه­ها و همچنين لينك دادن به پايگاه­هاي ديگر، اين دانشنامه فربه خواهد شد. توجه داريد كه مجلات تخصصي پايگاه حوزه نت به پايگاه تخصصي مجلات نور منتقل شده است و اين خود، پايگاه حوزه را با كمبود ارائه مطالب  مواجه مي­كرده است؛ اما با افزايش 26 عنوان مجله جديد در پايگاه و افزايش صددرصدي شمارگان مجلات و همچنين افزايش حجم اطلاعات در بخش­هاي چكيده پايان­نامه و پرسش و پاسخ، تا اندازه­اي اين كاستي بر طرف شده است.

قسمت كتاب­شناسي و معرفي كتاب و پايان­نامه­هاي مربوط به دفاع مقدس نيز جاي كار دارد و از بسياري از آثار مربوط به اين حوزه غفلت شده است؟

◊ با توجه به اين­كه در فاز اول تقويت دانشنامه، طبقه­بندي درختواره­اي مطالب موجود در پايگاه هدف­گذاري شده بود، طبيعي است كه همه اطلاعات در حوزه دفاع مقدس، در پايگاه عرضه نشده است. بنابراين، ما نيز اذعان داريم كه هنوز جاي كار بسياري در اين عرصه وجود دارد كه اميدواريم با طرح­هايي كه در دست اقدام داريم، در فازهاي بعد، كار بهتري در معرض استفاده كاربران قرار گيرد.

يكي از بخش­هاي جالب توجه «دفاع مقدس در عرصه هنر و ادب» است. در مورد اين قسمت چه توضيحي داريد؟

◊ اين بخش كه خود داراي 6 نمايه فرعي مي­باشد، دفاع مقدس را در عرصه­هاي سينما، تئاتر، ادبيات داستاني، شعر، متون ادبي و فرهنگ­­نامه جبهه در ضمن 141 مطلب براي كاربران تبيين نموده است. بهتر است كه كاربران خود سري به قسمت بزنند تا از كيفيت كار اطلاع يابند.

در خصوص سامان­دهي و غناي محتواي دانشنامه «دفاع مقدس» چه تدابيري انديشيده شده است؟

◊ با توجه به فازهاي 2 و 3 تقويت دانشنامه پايگاه حوزه، ان­شاء الله با تغيير نرم­افزار پايگاه حوزه و ايجاد فضاي مناسب جهت ارائه مطالب ساير پايگاه­هاي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي نور در پايگاه حوزه در فاز 2 و نيز ارائه سرويس براي طبقه­بندي مطالب ساير پايگاه­هاي اسلامي در فاز 3، شاهد تقويت هر چه بيشتر دانشنامه دفاع مقدس خواهيم بود.

در پايان اگر توضيحي داريد، بيان فرماييد؟

◊ پايگاه حوزه تاكنون توانسته است بالغ بر 20 هزار مطلب را به صورت ساختار درختي و منطقي در دانشنامه حوزه، در قالب 15 نمايه كلي طبقه­بندي و عرضه كند و خدمتي بديع را در سال نوآوري و شكوفايي به كاربران عزيز خود ارائه نمايد. اين نمايه­ها عبارت­اند از:

1. قرآن كريم؛ 2. عقايد؛ 3. اخلاق؛ 4. تاريخ اسلام؛ 5. حديث؛ 6. علوم اسلامي؛ 7. حوزه علميه؛ 8. فرهنگ و تمدن؛ 9. اسلام و اديان؛ 10. فرقه­هاي اسلامي؛ 11. زن در اسلام؛ 12. انقلاب اسلامي؛ 13. پيامبر و اهلبيت (ع)؛ 14. ولايت و رهبري؛ 15. احكام و عبادات.

در پايان، اميدواريم با وجود مشكلات متعدد فرارو با تلاش و پشتكار محققان اين مجموعه و مساعدت و ياري مسئولان، دانشنامه­هاي موجود در پايگاه حوزه­نت روند رو به رشد خود را همچنان ادامه دهد. و اين كار ناقابل مقبول حضرت حق و مورد نظر حضرت بقيه الله الاعظم - ارواحناه فداه - و كاربران و پژوهشگران محترم واقع گردد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 آذر 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 42
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 24
بازدید 12276 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 24 (پائیز 1387) دانشنامه دفاع مقدس در پایگاه حوزه نت، اقدامی شایسته جهت تقویت دانشنامه انقلاب اسلامی